Afgelopen weken vier nieuwe clouddiensten geprobeerd, ik leg dit naast mijn ervaring van een paar jaar terug.
1.
Parsec + Paperspace: jaren geleden bood Parsec zelf bij Paperspace gehuurde cloud instances aan. Dat heeft als een zonnetje gedraaid. Tientallen uren gebruikt, werkte perfect zonder lag!
2.
Google Stadia: werkt perfect, kwaliteit stream is goed, lag is laag. Jammer dat de catalogus vrij karig is op het moment van schrijven.
3.
Paperspace: helaas biedt Parsec geen cloud instances meer aan, alleen streaming software. De machine die ik direct bij Paperspace afnam werkte voor geen meter. Veel compressie op de stream en regelmatig vastlopers van de stream. Geen succes.
(Edit: Parsec biedt nog steeds zijn eigen software aan en Paperspace een kant en klare image voor Parsec, dus wellicht dat dit even vlekkenloos werkt als optie 1.)
4.
Shadow: bijna twee maanden in de pre-order gestaan, maar dan heb je ook wat. Tenminste, dat denk je. Out of the box was het geluid dramatisch; constant gekraak. Hier en daar ook framedrops. In de statistieken duidelijk te zien dat de packetloss omhoog schoot bij 3D weergave (op Windows desktop geen issues). De Support heeft een driver update gepusht. Verbeterde het e.e.a., maar nog steeds was het niet vlekkeloos. Daarnaast ben je gebonden aan de PC. Want de Apple TV werkt ook niet top, ik kon bijvoorbeeld mijn DS4 controller niet gebruiken in Forza waardoor ik niet voorbij het opstartscherm kon (druk op enter knop nodig). Helaas met 15 euro per maand te duur voor wat het biedt.
5.
Geforce Now: de software is prima, Steam koppelen en je game starten. Echter kom ik niet hoger dan 720p na de netwerktest. Volgens Nvidia ben ik begrenstop 16 mpbs met een packetloss van 7%.
Al met al is alleen Stadia voor mij bruikbaar op dit moment, maar gezien de catalogus valt deze eigenlijk af. Jammer, had eigenlijk gehoopt de nieuwe generatie games via de cloud te spelen. Maar ik vermoed dat het toch een PS5 wordt

.
Overigens ben ik erg verbaasd door de issues met packetloss. Ik heb een 100 mbit DSL verbinding, ping van 12 ms en een bedraad gigabit netwerk. Maar zowel Geforce Now als Shadow hebben relatief hoge packetloss (ook na power cycle router). Wanneer ik 1.1.1.1 honderd pings geef komt er een packetloss van 0% uit.
Mocht er iemand tips hebben om dit op te lossen, ik hoor het graag!
(Overigens heb ik met de PS4 en online games nooit problemen op hetzelfde netwerk, ook de Ookla Speedtest geeft aan dat er sprake is van 0% packetloss.)
[
Voor 5% gewijzigd door
Ronwiel op 18-08-2020 22:02
]