Ik krijg dus een niet blokkerende, warning-level melding bij een reboot van mijn RS24
18+, maar meer ook niet. Het bericht verschijnt gewoon in je notifications zoals alle andere meldingen.
Dit zijn de specs van de RS24
18+ op de Synology-website, wordt geleverd met non-ECC:
Systeemgeheugen: 4 GB DDR4 non-ECC UDIMM
Geheugenmodule vooraf geïnstalleerd: 4 GB (4 GB x 1)
Totaal aantal geheugenslots: 4
Maximale geheugencapaciteit: 64 GB (16 GB x 4)
Deze meneer weet er ook best wat van, en beschrijft voor de RS24
18+ non-ECC, en stelt Crucial voor indien je niet voor Synology-branded geheugen wilt gaan:
DDR4-2133 non-ECC DIMM 288pin 1.2V
Ik heb destijds bij MeGekko gekocht:
927250 Crucial DDR4 1x16GB 2133 CL15 Geheugenmodule
MeGekko verkoopt nu dit artikel niet meer noch überhaupt DDR4
1x
16GB 2
133 van Crucial. Ik kan niet precies de type-aanduiding van dit geheugen meer uit de factuur of e-mail halen; daarvoor zou ik de machine moeten open schroeven - en daar heb ik geen zin in

. De module heb ik bijgeplaatst in één van de lege slots naast de reeds aanwezige Synology 4GB. Ik draai nu met louter plezier en succes 20GB geheugen.
Ik heb nu twee NAS-apparaten van Synology en beide keren vrij snel na de release een geheugenuitbreiding gedaan. Op die momenten was de beschikbare informatie rondom geschikte geheugenmodules nogal karig, en is het een beetje een gok geweest of het wel zou werken. Bij de 4
15+ heb ik geen geheugenmeldingen ondanks de uitbreiding.
De melding van Synology kan wellicht ook komen omdat ik de modules niet gebalanceerd heb qua grootte (
16+4=20 i.p.v. 8+8+2+2=20) wat bij gedeelde DDR-geheugenbanken vaak ook wel aangeraden wordt. Of dat dé reden is dat ik die melding krijg, weet ik niet...