Quakie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:58:
@
Twixie
tja, een keer houdt het op toch? Als je Raid is geen backup regel volgt, zie ik voor consumenten niet zo groot probleem. Dump je alles op je nas en that's it, ja dan wel. Maar stel dat je gewoon netjes een backup en het blijkt dat de raid
5 volume niet herstelt kan worden heb je wat extra werk door backup terug te zetten....
Ik zelf heb het langzaam aan uitgebouwd... sparen voor nieuwe unit en oude door schuiven.. en hier voor gekozen omdat niet alle data op de clients staat.. Zijn er ook genoeg die ervoor kiezen om alles lokaal te houden en dan NAS als puur backup te gebruiken..
Zou zelf trouwens voor raid
10 gaan ipv 2x raid
1.. Dus in kort, zou me meer druk maken om de backup dan om SHR of RAID
5
Hier draai ik inderdaad ook gewoon RAID-
10 op mijn DS4
18j maar dat is natuurlijk geen optie voor @
NeFoRcE .
Begrijp wel niet goed wat je bedoelt met 'een keer houdt het toch op' en waarop het juist slaat. Of heb je het over het feit dat de eventuele onbetrouwbaarheid van RAID-
5 eigenlijk niet zo'n groot probleem is, als je toch ook altijd backup neemt ? Dat is inderdaad zo, en is ook een van de dingen die ik me soms al afgevraagd heb met mijn RAID-
10 setup. Ik verlies nu wel de helft van mijn diskspace, terwijl alles kwijt zijn geen ramp zou zijn omdat ik ook nog alles in de cloud gebackupt heb met CrashPlan. Meer zelfs, ik ben al in die situatie geweest. Mijn vorige iBood NAS was een waardeloos ding en zelfs bij een disk failure in RAID-
10 ben ik daar eens alles kwijt geweest, en heb het toen gewoon op een paar dagen tijd gerestored uit CrashPlan. Maar als je dan zo redeneert, kun je je ook meteen afvragen waarom überhaupt voor RAID te gaan dan. Ik heb hier thuis tal van schijven, en de enige die kapot gegaan zijn zijn dan nog überhaupt die uit mijn RAID. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat het die waardeloze Seagate Barracudas zijn.
EDIT: de enige reden om toch voor RAID te gaan is dan natuurlijk availability en performance.