falcon186 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:54:
- Raden jullie aan om de 4 schijven er direct in te steken of best Synology Hybrid RAID met de twee 6 TB schijven en toch maar wachten/sparen om er later twee extra 6 of 8 TB schijven bij in te steken?
- Kies ik best voor een Synology Hybrid RAID in deze situatie of onmiddellijk RAID
5?
Ik zou toch meteen ook je 2x 2TB schijven steken, tenzij je ze nog elders nodig hebt. Anders is het maar zonde. Met 2x 6TB in RAID, heb je maar 6TB netto. Met 2x 2TB + 2x 6TB in SHR
1 heb je
10TB, toch een serieus verschil.
Bovendien kan je dan veel gemakkelijker upgraden. Gaat een 2TB schijf kapot, dan kun je die vervangen door een nieuwe 2TB of door een 6TB die je dan direct 4TB extra netto geeft.
Aangezien je 2TB schijven nog data bevatten, zou ik het als volgt doen:
* copieer de data van je 2TB schijven naar
1 nieuwe 6TB schijf.
* Zet dan je nieuwe 4
18 op met 2x2TB en
1x6TB (de andere) in SHR. Dit zal je 4TB netto geven (met 4TB van de 6TB ongebruikt).
* copieer nu de originele data op je NAS.
* voeg nu de eerste 6TB schijf toe aan je NAS om je SHR volume uit te breiden van 4TB naar
10TB.
Zal wel een poosje duren omdat je je originele data (4TB of 2TB ?) twee keer copieert, maar dan zit je wel voor een hele tijd goed.
Ik heb destijds met mijn 4
18j de foute gemaakt niet met SHR te beginnen. Had voor RAID
10 gekozen met 4x3TB (6TB netto). Toen die echter bijna vol was, had ik dus geen enkele mogelijkheid om te expanden. Gezien ik dan toch al mijn data eerst moest weg krijgen, ben ik dan maar geswitcht van RAID
10 naar SHR met dezelfde schijven, zodat ik nu 9TB heb. Heb al
1 dode schijf gehad, die ik dan meteen vervangen heb door een 4TB schijf. Volgende keer vervang ik een 3TB weer door een 4TB waarbij ik dan bij elke vervanging
1TB extra krijg (veel meer ga ik toch niet nodig hebben).