RonnieKo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:49:
[...]
Zo oud is het niet. Hier draait een DS2
13+ en bij een vriend van mij nog een DS2
12+. Bij de DS2
12+ zijn de disken al een keer vervangen van
1TB naar 4TB. Die DiskStation is ouder dan die van jou

Tja ik denk dat ik deze in 20
15 gekocht heb. Dat is al acht jaar geleden! Hardware verjaart gewoon snel.
Waarom ben je voor WD Purple gegaan en niet voor RED? Was het een betere aanbieding dan 2x een red-disk? Dat is dan meer de vraag. Of het veel uitmaakt durf ik zo niet te zeggen. Ik heb er nog niet in hoeven te duiken.
Ik heb via de Pricewatch een beetje doorgeklikt naar de originele aanbieder, en die Purples hadden goede reviews + waren bij de aanbieder een goede deal ja. Zo kan ik weer een paar jaar vooruit. Videobewaking is veel continu schrijfwerk, en mijn nas staat ook gerust de hele dag een beetje mijn verzoekjes af te handelen. Dus daar leken ze me wel tegen te kunnen.
Hoe heb je de boel ingedeeld? SHR indeling? Dan eerst de ene dan de andere. Bij veel data is het gewoon wachten tot het klaar is. Dan de andere erin. Bij het omzetten van 1GB naar 4 TB nam het bij een DS212+ 3 dagen per disk in beslag. Als de twee schijven zijn vervangen is het groter maken van de opslagpool een laatste dingetje.
Ja SHR, mirrored. Dus op twee schijven staat in feite hetzelfde.
De engste stap vind ik nu het deactiveren van de ene schijf.
Stel dat de wisseltruc niet werkt, kan ik dan die gedeactiveerde schijf weer terug in z'n behuizing klikken, zien naast de pool, en hem weer activeren? Spelen ze dan weer leuk samen op oude manier?
Ja het syncen van oude met nieuwe schijf zal
een dagje oh drie daagjes!

duren. Daarna is de pool nog niet uitgebreid.
Ik heb ter vergelijk onder Windows genoeg met partities gespeeld, dus in theorie weet ik wel wat ik moet doen, als Synology er de interfaces maar voor heeft. Dus als beide schijven na elkaar gesynct zijn, zijn we een
halve kleine week verder, en vergroot ik die pool van
1 naar 4 GB - en dat kan, dan formatteert hij niks, hè?

reinier68 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:42:
Ik weet niet wat er op je NAS allemaal staat, maar is het een optie om een backup te maken? Dan 2 nieuwe disken in je NAS zetten, DSM 7.
1.
1 erop zetten, en dan als alles werkt, je backup terugzetten? Denk dat dat sneller is dan disk voor disk te wisselen.
Dat is wel een heel uitgebreide route. Met de disks die ik nu in huis heb is dat geen optie. Ik kan nog een
1TB schijfje erbij aanschaffen, maar dat is dan weer een extra uitgave, want daarna verdwijnt dat schijfje weer de kast in. Voelt als zonde.
En als het niet werkt, heb je de 2 oude dismken nog. Die kan je er gewoon weer inzetten zonder problemen.
Ja echt? Gewoon er weer in zetten, beide gedeactiveerd, beide activeren en hoi, ze zitten weer samen in de pool, en als ze beide dezelfde data hebben, is het gewoon have fun en play nice again?

PS: backup bij voorkeur dan wel via je netwerk, een USB2.0 is nou niet echt snel :-)
Whut? Ik leer hier wat nieuws. Okay... altijd gedacht dat directe fysieke connectie sneller was dan door een UTP pompen.
Enne wat als ik tijdens dat sync (of: repair) traject met mijn laptop per ongeluk een netwerkschijf aanklikt die op de nas uitkomt? Lezen doet ie wel ook al is de pool degraded? Ik ga natuurlijk niet schrijven, want dan raakt ie in de war.
[
Voor 3% gewijzigd door
Dark Blue op 20-07-2023 14:15
]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs