incaz schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:14:
[...]
Hoe kom je tot die conclusie?
De TS heeft de werkgever redelijkerwijs wel degelijk de gelegenheid gegeven iets aan de situatie te veranderen, ze heeft het meerdere keren gemeld en het speelt al een jaar.
Wat ik lees, is dat pas afgelopen zondag TS haar werkgever heeft aangegeven dat het zo echt niet langer gaat en dinsdag heeft ze ontslag genomen. Voor die tijd heeft ze het wel aangegeven, maar is ze niet of nauwelijks gehoord.
Daaruit trek ik de conclusie dat ze haar werkgever niet zinvol de gelegenheid heeft gegeven de situatie te ondervangen nadat ze de ernst van de situatie heeft aangegeven.
De aard van een arbeidsovereenkomst maakt dat de verantwoordelijkheden hierin niet zomaar gelijk zijn. Het komt er op neer dat de werkgever beter moet luisteren dan de TS moet vertellen. Als een onveilige situatie ontstaat is dit de verantwoordelijkheid van de werkgever tenzij die werkgever dat met geen mogelijkheid had kunnen weten. Daar is hier geen sprake van. De werkgever had signalen, maar heeft ervoor gekozen die signalen niet serieus te nemen. Dat is zijn verantwoordelijkheid, niet die van de TS.
Sure, maar als werkgever niet luisterd, moet je soms wat harder roepen en precies dat heeft TS verzuimd.
Ik vind persoonlijk dat jij het wel erg makkelijk allemaal bij de TS legt... maar hallo, TS was daar om de boekhouding te doen, niet om vakbondsstrijder en arbeidspsycholoog in 1 te spelen. (En als een werkgever geen zin heeft in al die extra verantwoordelijkheden.... word dan geen werkgever?)
De enige verantwoordelijkheid die ik bij TS leg, is het juiste escalatiepad te bewandelen en als ze niet word gehoord, harder te schreeuwen tot ze wel word gehoord.
[...]
Ja, da's allemaal procestechnisch geouwehoer, want Petrichor is geen 'escalatietraject' gestart, maar stond op het punt om in te storten. Mensen zijn geen 'processen' en die kunnen hun lichaam en emoties niet uitschakelen. Ze zijn ook niet perfect... de werkgever heeft een situatie laten ontstaan die grote impact heeft op het welzijn van TS, en de emmer liep dit weekend over, DAT is het probleem.
TS loopt al anderhalf jaar met dit probleem rond, start een topic en neemt 4 dagen later ontslag zonder ook maar 1 van de adviezen die gegeven zijn ter harte te nemen.
Natuurlijk snap ik dat op een gegeven moment de emmer vol is en dat mensen dan geneigd zijn emotioneel en niet rationeel te handelen. Dat is wat zo'n situatie met je doet.
Maar dat is ook waarom je hulp vraagt. Dit topic is ontzettend goed maar het voelt een beetje zinloos met zijn allen tips aan TS te geven die vervolgens worden genegeerd. Waarom dan een topic?
(Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook wel kan beredeneren en ongetwijfeld zelf ook wel eens heb gedaan. Misschien dat ik daarom daar wel zo veel moeite mee heb. Ik zie nu wat het is als mensen je goede adviezen geven, die vervolgens totaal worden genegeerd.)
[...]
Die situatie is allang aan de orde gesteld in dit topic en besproken en...
1. de toekomst is nu niet
2. de meeste werkplekken hebben geen Simon, omdat ze hem niet aannemen of omdat ze zorgen dat zulk gedrag al vanaf moment 1 behoorlijk ingedamd wordt
Geloof je het zelf?
De meeste bedrijven hebben juist wel een Simon, alleen krijgt Simon soms geen of weinig kans. Wil niet zeggen dat Simon d'r niet is. Daarbij, Simon is vaak onzichtbaar. Dat jij nooit een Simon bent tegen gekomen, wil niet zeggen dat d'r geen Simon bij jouw huidige of vorige werkgevers rond loopt of heeft gelopen.
Dus zullen we die kritiek op wat TS allemaal had moeten doen, doet, en zal moeten doen even laten? Ook als je het inkleedt in heel redelijk klinkende bezorgde woorden? Gewoon niet. Geef informatie, en laat TS zelf de keuze maken. Zonder oordeel, dat kan prima.
Volgens mij hebben heel veel mensen behoorlijk veel nuttige tips gegeven en zit de irritatie (bij mij in ieder geval) in het feit dat TS er werkelijk helemaal niets mee lijkt te doen of uberhaupt ook maar geïnteresseerd lijkt te zijn in de tips die gegeven worden.
Er komt amper reactie op de tips die gegeven worden en zo nu en dan volgt een update, met als laatste "ik heb ontslag genomen". Mijn klomp brak een beetje toen ik dat las.
Again, het is geen volslagen onzin dat Simon niet overal is. Simon is overal maar krijgt niet overal gelijke kansen en opereert in de regel zo onzichtbaar mogelijk. Simon weet namelijk heel goed dat als hij te opzichtig te werk gaat, 'ie er uit geschopt word.
Ik heb werkelijk te veel verhalen gehoord van Simons in diverse bedrijven om ooit nog te geloven dat Simon niet overal is. Het voornaamste verschil tussen bedrijf A en B, tussen Simon en Clarabella, is de uitingsvorm.
Daarnaast is in een toekomstige situatie dan omgaan met een beginnende pestkop veel eenvoudiger dan nu proberen te 'winnen' van Simon. Simon weet dat hij TS eronder kan krijgen. Hij heeft het immers eerder gedaan. Als nu TS ineens magisch veel weerbaarder is, dan doet Simon gewoon een tandje erbij tot hij alsnog TS eronder heeft gekregen. De enige reden dat dat niet gebeurd is omdat er echt tegen Simon wordt opgetreden, of omdat Simon een ander slachtoffer vindt.
En wat als het bedrijf maatregelen neemt en Simon ontslaat? Dan *is* er geen Simon meer en is feitenlijk het probleem opgelost. Waarom zou TS niet meer bij haar werkgever aan het werk kunnen gaan als Simon ontslagen is? (Want dat is wel degelijk een realistisch scenario.)
Tom schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:55:
[...]
Voor jezelf opkomen is breder dan alleen pesten. Vragen waar je
salarisverhoging blijft bijvoorbeeld. Even lief in de wandelgang het woord salaris laten vallen (zeg niet dat topicstarter dat heeft gedaan) is wat anders dan een gesprek plannen, aan het eind van het gesprek vragen wat nu de vervolgstappen zijn, dat even bevestigen per mail (dan en dan hebben we een gesprek gehad en dit is er afgesproken) en iemand daaraan houden. Is ook een leerproces wat hoort bij het ouder worden, maar weglopen van problemen is niet de oplossing, ergens anders zijn weer hele andere problemen

Als ik heel eerlijk ben, vermoed ik dat die salarisonderhandelijk op een vergelijkbare manier is gegaan.
Delakhan schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:11:
Ik kan er gewoon niet bij... moet je je voorstellen: je zit tegenover je direct leidinggevende en een rayon manager die beide in de hiërarchie boven je staan. Telt vaak onderbewust toch mee. Terwijl jij al niet lekker in je vel zit en juist al aangeeft dat je je geïntimideerd voelt.
Dan roepen ze vervolgens ook nog de pester erbij die volgens de hiërarchie ook boven je sta. En dat terwijl je je door allen onvoldoende gesteund voelt. Maak dan maareens goed onderbouwd je standpunt duidelijk om 'gezamelijk' naar een oplossing toe te werken.
Als het zo is gegaan zoals ik het me nu inbeeld krijg ik hier toch een erg naar gevoel bij!
Probeer er de volgende keer alsjeblieft voor te zorgen dat er ook iemand in jou hoek staat en probeer dit niet alleen.
Dat had _nooit_ moeten gebeuren. Wat ik ook van de situatie vind, maar haar manager had never ever Simon terplekke bij het gesprek mogen vragen. Het is precies een van de dingen waar ik bang voor was en waarom ik zo duidelijk was in mijn bewoordingen dat TS hulp had moeten inschakelen. Nu stond TS er alleen voor, zonder strategie, zonder persoon om zaken voor te bespreken, zonder iemand bij dat gesprek die aan haar kant staat.
Ja, dat zegt heel veel over het bedrijf.
Hoe moeilijk het ook is, TS had toen dat werd geopperd moeten weglopen en moeten zeggen "dit gesprek ga ik niet aan". Rechtsomkeert naar huis, ARBO arts bellen, huisarts bellen, jurist bellen, vertrouwenspersoon bellen.
Maar dat is extreem lastig. Om op zo'n moment weg te lopen moet je vrij sterk in je schoenen staan en ik heb de indruk dat dat nu net het probleem is.

Gegeven de situatie, snap ik dat TS op dat moment niet in staat was weg te lopen, al was dat wel het beste geweest.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.