Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 940457

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zo na lang twijfelen toch maar een topic.

Ik werk inmiddels 3 jaar fulltime bij een bedrijf en heb inmiddels ook een vast contract. Altijd ging ik met heel veel plezier naar mijn werk, maar dat is nu voorbij..

Er is op het werk heel veel veranderd na het overlijden van onze bedrijfsleider. Onze nieuwe bedrijfsleider is totaal anders, hij doet zijn werk goed maar heeft veel minder discipline over de groep dan de voormalige bedrijfsleider.

Sinds een jaar hebben we een nieuw personeel lid aan het werk die de baas mag spelen als de bedrijfsleider en zijn assistent er niet zijn. Ze noemen dit bij ons de 3e man. Ik heb zelf ook een wat hogere functie in het bedrijf, ik ben namelijk eindverantwoordelijk voor een afdeling in dit bedrijf.

Sinds ruim een jaar werkt de 3e man die we voor het gemak even Simon noemen bij ons. In eerste instantie kon ik het wel goed met hem vinden. Tot dat ik er achter kwam dat hij vreselijk achterbaks is en ook nog eens bazig. Het werd steeds erger hij bemoeit zich met dingen waar hij zich niet mee moet bemoeien. Ik doe al jaren mijn werk goed en weet precies wat ik moet doen. Maar mijn instelling is ach ene oor in andere oor weer uit om maar de vrede te bewaren. Maar het gaat nu zo vak kwaad tot erger dan ik mij echt vreselijk gepest voel.

Hij pakt mijn leuke werkzaamheden af zodat de kut klusjes voor mij overblijven. Als ik naar de toilet moet rent hij achter mij aan want hij vind het belachelijk dat ik om 11u naar de toilet gaat terwijl ik om 12u pauze heb. Zo heeft hij al een paar keer heel hard op de deur geramd omdat ik gewoon niet naar het toilet mag van hem. Hij vraagt 100 keer in 15 minuten of ik al een keer klaar ben met mijn werk. Als ik 1 keer ergens naar toe loop moet ik mij gelijk verantwoorden wat ik ga doen. Hij zet mij vreselijk voor schut waar andere mensen en vooral ook klanten bij staan. Zo zijn er echt nog heel veel meer dingen aan de hand. Ik heb het altijd gewoon genegeerd omdat hij gewoon niet luistert als er wat van gezegd wordt, hij gaat gewoon door!

Helaas voor hem is mijn kookpunt bereikt, ik kan gewoon niet meer doen alsof het mij niets kan schelen. Ik moet bijna elke dag huilen als ik moet werken en ik voel mij elke dag weer zo gigantisch boos. Vandaag ben ik dan ook vreselijk tegen hem uitgevallen want ik ga dit niet meer accepteren van hem. Ik voel mij geestelijk echt ziek, ik snapte nooit hoe mensen een burnout kunnen krijgen maar nu snap ik het wel.

Ik ben mijn werk zo vreselijk zat, ik neem het liefst per direct mijn ontslag. Maar wat zijn mijn rechten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 16:23
edit.

[ Voor 95% gewijzigd door Amsterdamn op 01-07-2017 00:32 ]

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Mmm, dat is inderdaad wel heel vervelend. Je werk ben je minimaal 8 uur per dag dus het is wel prettig als je het daar naar je zin hebt.

Ga in gesprek met je leidinggevenden, niet zijnde Simon. Leg het probleem uit, leg ook uit dat je het proberen uit te spreken met Simon maar dat dit niet het gewenste effect hebt.

Ontslag nemen is nooit handig gezien je geen recht hebt op WW of uitkering. Wel kun je nog even doorbijten en op zoek gaan naar een andere baan. Mijn ervaring is dat je meteen moet zeggen als je iets niet aanstaat en hierover in gesprek gaan. Opkroppen en maar doen alsof je er geen last van hebt leiden maar tot een ding... een ontploffing...en ontploffingen zijn nooit goed.... na ja niet altijd;-)

Succes in ieder geval met de ontstane situatie op je werk.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +71 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dringend advies:

Neem contact op met HR, je leidinggevende, de vertrouwenspersoon van je bedrijf. Bij ontbreken van al die: met je arbo-arts. Aanvulling nav bszz: vakbond kan ook idd.

Niet mee wachten, gelijk morgen doen.

Zodra je huilend naar je werk gaat, is de emmer aan het overlopen.

Mocht je op het punt staan van ontslag nemen, meld je dan ziek, want dit ís ziekmakend en als je zó wanhopig wordt dat je liever ontslag neemt dan nog naar je werk gaat, ben je feitelijk ziek.

Overigens is het gedrag van 'Simon' écht ontoelaatbaar. Ik mag dan 'n klein vrouwtje zijn (1.63, 56kg), maar ik denk dat ik 'm al 'n ros voor z'n bek gegeven zou hebben - en ik ben van nature absoluut niet agressief. Heb zelfs nog nooit iemand geslagen.

Ow, en kleine tip: kijk eens naar overspannenheid, burn-out en pesten op het werk... Daar zit echt 'n mega-relatie tussen...

[ Voor 40% gewijzigd door Ardana op 01-07-2017 00:49 ]

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Oprecht vervelend om te horen dat je het niet meer naar je zin hebt.

Wat zijn je rechten? Pfoe. Ik ben heb geen arbeidsrecht gestudeerd, maar in principe heb je een opzegtermijn en dan ben je vrij om te gaan. Dien dit wel via een e-mail in, want anders krijg je naaistreken dat je het mondeling zogenaamd later hebt ingediend.

Het advies hierboven lijkt mij het beste. Hopelijk komt alles zsm weer in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door Crasheeee op 01-07-2017 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deze reactie helpt de TS niet.

[ Voor 102% gewijzigd door defiant op 01-07-2017 15:22 ]

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:34
Ardana schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 00:28:
Dringend advies:

Neem contact op met HR, je leidinggevende, de vertrouwenspersoon van je bedrijf. Bij ontbreken van al die: met je arbo-arts.

Mocht je op het punt staan van ontslag nemen, meld je dan ziek, want dit ís ziekmakend en als je zó wanhopig wordt dat je liever ontslag neemt dan nog naar je werk gaat, ben je feitelijk ziek.

Overigens is het gedrag van 'Simon' écht ontoelaatbaar. Ik mag dan 'n klein vrouwtje zijn (1.63, 56kg), maar ik denk dat ik 'm al 'n ros voor z'n bek gegeven zou hebben - en ik ben van nature absoluut niet agressief. Heb zelfs nog nooit iemand geslagen.

Ow, en kleine tip: kijk eens naar overspannenheid, burn-out en pesten op het werk... Daar zit echt 'n mega-relatie tussen...
200% mee eens. Ben je lid van een vakbond? Bel ze dan ook voor advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Hoe vaak heb je al bij iemand op je werk aangegeven dat dit geen manier van werken is? Want wat ik een beetje uit je verhaal opmaak is dat je het altijd maar hebt laten gebeuren en dat nu de bom gebarsten is.

Als je wilt dat er iets verandert, dan zal je het aan de kaak moeten stellen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 16:50

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Welke leeftijds categorie praten we over en welke bedrijfstak?
Kan je hem verbaal aan ? Als dat zo is zeg hem dan is dat je hem een ontzettend misselijke mannetje vindt en geen zin heb in zijn acties en dat die daar gelijk mee moet ophouden. Wacht even een paar seconde. Om zijn reactie te zien. Lacherig, Vraag hem dan waar het mis is gegaan waarom hij andere mensen denkt zo te kunnen behandelen.

Zoals boven vernoemd neem contact op met de bedrijfsleider.

[ Voor 23% gewijzigd door NLKornolio op 01-07-2017 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:04

Clush

Do as I say...

De dingen die je omschrijft kunnen echt niet. Je moet dat aangeven bij hr, vertrouwenspersoon en directie. En bedrijfsarts is ook een goede, idd.

Er wordt hier iets te makkelijk gezegd dat je geen recht hebt op ww. Het achterna lopen naar de wc en op de deur bonsen is intimidatie. Als je om zo'n reden gedwongen wordt om te vertrekken gelden volgens mij andere regels.

Maar je moet de boel dan wel goed documenteren, emails naar de leidinggevenden bewaren enzo. Als je kan bewijzen dat jij je best hebt gedaan om eea op te lossen en er niks met je klachten is gedaan sta je een stuk sterker dan jouw woord tegen het zijne.

Met name het op de deur bonsen kan je prima uitleggen als intimidatie, bedreiging of ongewenste intimiteiten. Het bedrijf is verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving, ook geestelijk. Als het goed is wordt dit serieus opgepakt. Zoniet heeft het bedrijf een veel groter probleem.

Verder moet je volgens mij bij dit soort zaken altijd doen wat ardana zegt :)

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 15:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even domme vraag, maar hoe oud is die Simon? Qua gedrag gooi ik hem niet hoger dan max 25, of het lijkt er eentje die vervroegd z'n midlife crisis ingaat en z'n tienerjaren herbeleeft.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd naar wat voor bedrijfstak en opleidingsniveau dit speelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 940457 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 00:18:
[...]

Helaas voor hem is mijn kookpunt bereikt, ik kan gewoon niet meer doen alsof het mij niets kan schelen. Ik moet bijna elke dag huilen als ik moet werken en ik voel mij elke dag weer zo gigantisch boos. Vandaag ben ik dan ook vreselijk tegen hem uitgevallen want ik ga dit niet meer accepteren van hem. Ik voel mij geestelijk echt ziek, ik snapte nooit hoe mensen een burnout kunnen krijgen maar nu snap ik het wel.

Ik ben mijn werk zo vreselijk zat, ik neem het liefst per direct mijn ontslag. Maar wat zijn mijn rechten?
Echt een klotesituatie. Ik voel me ook wel eens gepest (vooral vroeger) maar ik kan nu redelijk van me afbijten. Maar daarom ervaar ik erg veel empathie als ik zie dat iemand gepest wordt. Je ziet iemand gewoon aftakelen, als hij steeds weer de lul is. Voor mij onacceptabel. Pesten is echt killing! Jouw verhaal gaat mij dan ook echt door merg en been.

Wat jouw collega doet is inderdaad pesten en dat is onacceptabel en onprofessioneel. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in eerste instantie die eikel probeert te negeren. Maar zoals ik het lees heb je te lang over je heen laten lopen. En dit bedoel ik niet verwijtend, want ik weet hoe dat gaat! Maar met dit soort pestgedrag heb je alle recht om te laten weten dat wat de ander doet ver over jouw grens gaat. En als hij niet luistert, dan kun je dat zeker hogerop bespreken. Jouw voorbeeld van hoe die achter je aanrent en de deur dichthout zal toch zeker indruk moeten maken.

Sterkte! En volg aub de adviezen van @ardana op. Zorg goed voor jezelf.

PS: Kun je ook bij je collega's terecht? Heb je daar wel een goede band mee? Heb je met hun al eens besproken wat zij van Simon's gedrag vinden? Misschien sta je niet alleen, of willen zij voor je 'getuigen'.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 01-07-2017 01:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Zeker niet niet leuk dat je zoiets mee maakt aangezien werk je toch een plezierige en veilige omgeving moet kunnen bieden. Begrijpelijk dat je het eerst negeert kijkende of het misschien vanzelf over gaat maar als ik dit zo lees denk ik niet dat het vanzelf over gaat. Nu ben je dan tegen hem uitgevlogen maar dat lijkt mij ook niet plezierig, zeker met collega's erbij.

Nu staan er hier al wat adviezen in het topic. Hem er in een gesprek mee confronteren kan op twee manieren uitpakken, positief, al vraag ik mij sterk af als ik jouw verhaal zo lees of hij tot inkeer gaat komen, of juist dus negatief en de situatie erger maken. Daarnaast als je elke dag moet huilen zitten de emoties toch hoog en vraag ik mij af of het momenteel goed zou lukken om er met hem over te praten aangezien de emoties dan toch kunnen opspelen waardoor je de dingen wellicht anders zegt dan je eigenlijk zou willen, of niet meer goed erover kunt nadenken wat je het best kunt antwoorden.

Handiger is dan wellicht zoals vaker hier aangegeven, contact zoeken met hr, vertrouwens persoon enz.

Alles opschrijven van wat er de afgelopen tijd gebeurd is, zoals hier ook voorgesteld is, is ook handig. Niet alleen om het later voor te kunnen leggen, maar ook om voor je zelf proberen rust te krijgen door het voor je zelf op orde te brengen en van je af proberen te schrijven, aangezien je de emoties momenteel toch hoog zitten heb ik het gevoel als ik je openings post zo lees.

In elk geval veel sterkte.

Select * from fish

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Iemand die op de deur bonst als je op de wc zit?

Regelrecht naar HR voor ongewenste zaken. Dat is echt geen normale manier van doen. Of anders naar een hogere leidinggevende en vertellen dat jij belemmert wordt in je werk door "Simon".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 11:07
Dringend advies:

Neem contact op met HR, je leidinggevende, de vertrouwenspersoon van je bedrijf. Bij ontbreken van al die: met je arbo-arts. Aanvulling nav bszz: vakbond kan ook idd.

Dit inderdaad. Wel een klein extra puntje. Hoe vervelend het ook kan zijn in te horen. Het kan geen kwaad om te leren hoe je een beetje van je af kunt bijten.

Het feit dat je het toelaat dat iemand voor jou bepaald wanneer je naar het toilet mag spreekt ergens ook weer boekdelen. Dat soort dingen geven aan dat het al echt veels te ver is gegaan met de tactiek "het ene oor in, het andere oor uit".

Volg inderdaad al het bovenstaande advies op, maar vergeet niet dat zelgverzekerheid, voor jezelf op durven komen en eventueel van je af durven bijten echt geen kwaad kan. Probeer je niet enkel toe te spitsen op hoe dingen zouden moeten horen gaan binnen een bedrijf.

Met dit soort kwallen zul je ongetwijfeld nog vaker te maken gaan hebben en helaas komt dat vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Inverted_World schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 02:11:
[...]

Volg inderdaad al het bovenstaande advies op, maar vergeet niet dat zelgverzekerheid, voor jezelf op durven komen en eventueel van je af durven bijten echt geen kwaad kan. Probeer je niet enkel toe te spitsen op hoe dingen zouden moeten horen gaan binnen een bedrijf.
Ja, dit wilde ik ook zeggen maar ik heb dat niet (zo duidelijk) verwoord. Het had niet zover mogen komen dat jij eronder gebukt gaat. Jij mag van je afbijten tegen dit soort behandeling. Ga hierover praten met het doel er zelf ook sterker uit te komen.

Overigens is het plaatsen van je topic hier ook al een goede stap. Spreek het uit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Ontslag nemen op staande voet kan. Je moet dan wel via de kantonrechter afdwingen dat de werkgever haar verplichtingen niet is nagekomen als goed werkgever. Hiermee hoef je je ww-rechten niet te verspelen. Sterker nog, als de rechter vindt dat de werkgever inderdaad dit gedrag heeft laten zien zoals jij het schetst en jij niet hetzelfde hebt gedaan, zou je nog een zak(je) geld mee kunnen krijgen naast de transitievergoeding.

Echter, als jij nooit hebt aangegeven dat je ergens mee zit, zal het een heel lastig verhaal worden. Alle pesterijen moet je documenteren en e-mails die dat aantonen naar een privé e-mailadres sturen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 11:25
PS: nogmaals ik wil je nergens toe aanzetten.

Een suggestie wekken en dit vervolgens direct tegenspreken is niet de bedoeling, laat dit soort reacties dan ook gewoon achterwege. Hier heeft de TS niets aan.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 01-07-2017 04:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Zó, als het bedrijf er niets mee doet dan had ik Simon z'n rare fratsen opgenomen en op dumpert gezet, óf bij gebrek aan geduld gelijk in een nekklem gelegd. Absoluut ontoelaatbaar dat hij op de WC deur gaat rammen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Doe heel even normaal. Dat soort gedrag wordt door een rechter ook niet geaccepteerd. Mogelijk in het licht van de pestereijen minder meegewogen, maar kan wel een deel van de anders hogere vergoeding kosten of waardoor ts mogelijk geen vergoeding tegemoet kan zien (oude kantonrechtersformule c = 0).
nst6ldr schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 02:25:
Zó, als het bedrijf er niets mee doet dan had ik Simon z'n rare fratsen opgenomen en op dumpert gezet, [...]
Zelfde laken een pak. Dat soort zaken niet openbaar maken.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 01-07-2017 04:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
PcDealer schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 02:29:
[...]

Doe heel even normaal. Dat soort gedrag wordt door een rechter ook niet geaccepteerd. Mogelijk in het licht van de pestereijen minder meegewogen, maar kan wel een deel van de anders hogere vergoeding kosten of mogelijk geen vergoeding tegemoet zien.
Een vergoeding was voor mij persoonlijk compleet van ondergeschikt belang. Ik laat me door niemand zo behandelen. Dergelijke figuren als Simon gaan het niet leren op de zachte manier.

Dan maar ontslag op staande voet. So be it. Wel mooi die kerel op zn plek gezet.

En ja, ik ben zo achterlijk. Dat het dan centen kost prima, maar dan heb ik wel mijn gram gehaald bij die lul wat mij het werken onmogelijk heeft gemaakt daar. Kan die klootviool ook eens een keer met een kutgevoel naar huis.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Moet je zelf weten, maar nu gaat het om @Anoniem: 940457 en die vraagt om een (goed) advies en niet om wat jij persoonlijk zou doen wat op de grens (of mogelijk er over) is van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
PcDealer schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 02:37:
[...]
Moet je zelf weten, maar nu gaat het om @Anoniem: 940457 en die vraagt om een (goed) advies en niet om wat jij persoonlijk zou doen wat op de grens (of mogelijk er over) is van de wet.
Daarom zei ik ook dat ik niemand ergens toe aan wil zetten.
Zie vorige modbreak, dit is dus tegenstrijdig advies.

Maargoed, TS, kaart het lekker aan bij HR enzo en kijk of je er wat geld uit kan slepen.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 01-07-2017 04:31 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

vosss schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 02:39:
[...]

Daarom zei ik ook dat ik niemand ergens toe aan wil zetten.

Pispaaltjes heb je overal. En als TS die knaker niet een keer flink op zn plek zet en door de achterdeur eruit gebonjourd wordt na veel soebatten met HR dan is en TS gewoon weer het pispaaltje op de volgende werkplek en gaat Simon gewoon vrolijk door.

Maargoed, TS, kaart het lekker aan bij HR enzo en kijk of je er wat geld uit kan slepen.
Jij bent verantwoordelijk voor een afdeling en hij bemoeit zich met het werk waar jij verantwoordelijk bent?

De juiste procedure is als volgt:
  1. Neem contact op met de bedrijfsleider of zoek uit of hert op papier staat dat je verantwoordelijk bent voor de afdeling.
  2. Zorg dat dat op papier staat.
  3. Wanneer dat geregeld is ga je als volgt te werk:
  1. Noteer datum en tijdstip van ieder incident.
  2. Geef hem bij ieder incident een waarschuwing, rustig en kalm blijven en gewoon mededelen dat je er niet van gediend bent. Geef aan dat een volgende keer deze actie aan zijn personeelsdossier wordt toegevoegd.
  3. Doet hij dit nog een keer, dan netjes via de juiste procedures een notie in zijn personeelsdossier opnemen. Desnoods met opname van wat hij doet. Jij bent namelijk de chef.
  4. Na drie keer vanuit personeelszaken (in overleg met personeelszaken) een brief naar zijn huis laten sturen met de mededeling dat bij niet verbeteren van zijn gedrag er ontslag volgt. Zorg er voor dat in deze waarschuwing de woorden verwijtbaar voor komt.
  5. Daarna gesprek aangaan, hoe confronterend het ook is, met bijzijn van personeelszaken om uitleg te geven.
  6. Bij herhaling via personeelszaken ontslag aanzeggen met de mededeling dat hij onhoudbaar in het bedrijf is door eigen gedrag (dan naai je hem want dan is hij verwijtbaar ontslagen en krijgt ie geen uitkering).
Ik vermoed dat hij al ophoudt bij de eerste notitie in het personeelsdossier. Let op, laat je niet in emoties meevoeren en betrek personeelszaken en natuurlijk de bedrijfsleider mee in het proces. Wanneer ze tevreden zijn over jou en meegaan in dit verhaal dan zit je goed. Gaan ze niet mee, andere baan zoeken en zelf geintjes uithalen (krijg je misschien het verzoek om bedrijf te verlaten met afkoop som).

Nog vergeten:
Wanneer hij geen deel uit maakt van jouw afdeling en hij doet toch werkzaamheden van jouw afdeling, dan moet je heel erg voorzichtig zijn.
1. Jij bent namelijk eindverantwoordelijke, dus doet hij iets fout ben jij verantwoordelijk;
2. Je mag hem gewoon "bevelen" om zich nergens mee te bemoeien. Maak desnoods melding bij Personeelszaken,
3. Stuur hem gewoon weg in bijzijn collega's, weigert hij, desnoods met beveiliging, het is namelijk netjes geregeld binnen bedrijven dat je iemand van je afdeling af kunt laten zetten, desnoods met gepast geweld, echter wel in overleg met personeelszaken en of hoger management, en NOOIT zelf doen. Laten doen.

Onderstaande is niet aan te raden maar:
[evilmodus]
Als hij gebacked wordt door de bedrijfsleider en die weet dat hij dingen doet op jouw afdeling. Werk dan even wat langer door dan hij, verander bijvoorbeeld een getalletje in zijn werk, zorg dat het lijkt of hij cruciale fouten maakt waarmee de bedrijfsleider voor lul staat......
[/evilmodus]

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 01-07-2017 03:03 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vaak zijn dit soort mensen bang voor hun eigen positie.. voelen zich bedreigd. Niet dat dit iets goed praat, jouw werkomgeving komt over als een logistieke/productie omgeving. Als jouw werkgever professioneel is dan gaan zij jou verhaal zeker serieus nemen. Jij moet voor je zelf op komen en je eigen werkzaamheden waarborgen. Sommige mensen denken dat ze heel wat zijn en alles voor het zeggen hebben.

Zoals hier boven al gezegd, praat met je leidinggevende (als je een positief gevoel bij hem hebt) en anders met de hogere lagen in het bedrijf.

Laat deze persoon niet jou leven verzuren! Pak dit aan, er zullen altijd mensen in het leven zijn die het leven van anderen moeilijk willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
jammer dat de TS (Topic Starter) na een 1e post (direct een topic mag starten, wtf:?!) niks meer laat horen.

~

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 15:29
MrJayMan schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 03:59:
jammer dat de TS (Topic Starter) na een 1e post (direct een topic mag starten, wtf:?!) niks meer laat horen.
Waarschijnlijk slaapt de topicstarter wel s'nachts. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-05 12:52
Dringend advies:

Dit....
Als je het lastig vind om er op je werk zomaar tegen je leidinggevende, o.i.d te beginnen, Gewoon meteen een mailtje sturen voor het maken van een afspraak voor een gesprek. (dan is de drempel misschien kleiner om met mensen in gesprek te gaan)

Misschien dat ze er niet binnen 5 minuten wat mee doen, maar dan zijn er in ieder geval mensen van op de hoogte. Als je dan weer enorm uitvalt tegen die gozer, word het je vast minder zwaar aangerekend.

Neem 1 ding van mij aan, METEEN wat aan doen. Ik heb vergelijkbaar vervelend gedrag 3 jaar lang getolereerd, en nu zit ik al een half jaar thuis met een stevige drepressie en slik ik antidepressiva. Waarom? Omdat ik er niet vroeg genoeg wat aan deed!

de reden waarom lightemup hem niet meteen in z'n nekvel heeft gepakt, was omdat hij bang was zijn baan kwijt te raken...

[ Voor 9% gewijzigd door lightemup op 01-07-2017 05:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Ah meer Tweakers vroeg op :)

We hebben pas geleden les gehad in aansturen van peraoneel en dit soort gevallen kwam er ook in voor. Wat ik mis in je verhaal is de bedrijfsomvang. Gaat het om een kantoor of kantoortje? En doet hij het ook bij andere collega's? Zo ja dan sta je heel erg sterk. Maar die collega's zien het ook. Kunnen die je misschien ondersteunen?

Wat ik zou doen conform de training is melding maken bij de hoogste leidinggevende. Indien nodig met andere collega's. Dan kan je overleggen wat de beste strategie is om die kerel rustig te krijgen. Nodig hem dan uit voor een gesprek waar personeelszaken/leidinggevende en collega's bij aanwezig is en spreek dingen af. Luisterd hij dan nog niet dan zal ontslag voor hem de enige optie zijn. als hij gaat intimideren omiddelijk bewijs verkrijgen en naar de politie gaan.

Werk je in eem bedrijf wat meer "volks" is (een geragebedrijf bijvoorbeeld) kan je ook eens proberen om hem voleldig te irriteren en schijt aan hem te hebben (zat niet in de training maar dat zou ik doen bij zo'n soort bedrijf). Als hij bonst op de WC moet je zeggen "ah ik zit hier nog een half uurke" of "hedde gij niks beters te doen dan achter mijn kont aanzitten?" Bij publieke vernederingen kan je casual terugreageren met "vraag het eerst maar eens netjes, dan heb je kans dat ik het doe". "Eist hij dat je iets moet doen zeg je "hedde wat aan uw handjes?" als er klanten bijstaan en hij zeurt op je heel casual zeggen "maat, er staan klanten hier. Je bent nou nie echt professioneel bezig" zo veel mogelijk schijt aan hem hebben en het bloed onder zijn nagels halen, dan leg je de bal namelijk bij hem. Meld wel bij je baas dat je dit gaat doen en dat je klaar bent met zijn gedrag en hij niet aanspreekbaar is. Dan leg je de bal ook bij de baas en weet hij dat er een oplossing moet komen. Als er meerdere collega's zijn die het zo voelen kan je als hele groep dit zo bij hem doen, dan pak je feitelijk zijn hele positie af en dan schaamt hij zich helemaal in de rondtte.

Dus ja het ligt er aan wat voor bedrijf je werkt, methode B kan in een "volks" bedrijf werken maar kan averechts werken. Ik zou je in elk geval als tip meegeven om met andere collega's het ee over te hebben. Start met iemamd die je vertrouwd, dan kan je zo een web maken met meerdere "gepestte" een ander advies wat ik je meegeef is om godverdorie je niet te laten wegpesten door zo'n smotjong. Kom nou jij hebt een vast contract en hij is nieuwer. Groei wat kloten en heb vertrouwen in jezelf!!! 8)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Goedemorgen!

Ik slaap inderdaad snachts dus vandaar dat ik nog niet heb gereageerd! Des al niet te min vind ik jullie steun en berichten echt super, bedankt daar voor! Dacht al dat ik mijzelf misschien aanstelde maar na het lezen van jullie reacties weer ik wel beter.

Ik ben zelf 24 en ik denk dat hij richting de 30 loopt.. Uiteraard heb ik dit al besproken met mijn leidinggevende en we hebben al met zn 3en op kantoor gezeten voor een gesprek daar beloofd hij van alles wat hij vervolgens niet na komt. Als mijn baas aanwezig is het bedrijf is hij wel intimiderend maar dan gaat het nog, zodra mijn baas weg is dan is het echt een hel! Hij doet dit bij enkele collega's ook wel, maar bij mij toch het ergst waarschijnlijk komt dit ook omdat ik de jongste ben binnen het bedrijf. De meeste andere zijn sowieso 40 plus bij hun is hij ook niet echt geheel netjes maar het zijn geen pesterijen te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bijt je wel van je af? Ik bedoel dat hoeft niemand mij te flikken.

Welke bedrijfstak?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:22

Jumpiefox

Hoi ?

Je moet het gewoon niet pikken. Ook als je baas weg is proberen je mannetje te staan, iig netjes en verbaal. Bonkt hij op de WC wanneer je baas weg is? Volgende keer uitlokken en klaar staan om op te nemen met je telefoon (dat gebonk he ;p). Kaart het zeker aan bij HR en mochten andere collega's er ook wat van willen zeggen dan probeer je die er ook bij te betrekken.

En gewoon durven van je af te bijten. "Ben je klaar met je werk? Zeg je ja gaat volgens _mijn_ planning wanneer ga jij wat doen?" Gewoon lekker netjes houden maar zeker niet negeren dan voelt hij zich machtig. Gewoon een weerwoord klaar hebben staan. Je zult je gelijk beter in je vel voelen.

Dit soort gasten kicken er juist op dat je ze negeert en alleen bij de baas aanklopt met je verhaal dan voelen ze zich lekker machtig en denken dat je een mak lammetje bent en wachten op het moment dat je uit je slof schiet.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
Een vriend van mij heeft ook iets dergelijks ondergaan. Situatie met eigenaren was onhoudbaar, manipulatief, denigrerend en dominant. Hij heeft diverse stappen ondergaan alvorens hij de emoties precies goed wist te richten op een winnend resultaat.
1. Nam een sabbatical
1a. Sprak met diverse mensen over de situatie
2. Leerde wat de situatie emotioneel met hem deed,
3. Was woest en gefrustreerd
4. Accepteerde zijn eigen aandeel (het je laten gebeuren), de oorzaak daarvan (effectief de waarom van het gebrek aan het vermogen om van je af te bijten). En snapte het voordeel wat hij tot die tijd had van dat gedrag en zag in dat dat gedrag vroeger misschien nut heeft gehad, maar nu niet meer.
4a. Hij leerde de andere partij in perspectief te zien. (c.q. het was niet meer persoonlijk, en raakte hem daarom ook niet meer)
5. Verkreeg overzicht in mogelijkheden, oorzaken en gevolgen. En daarmee in zijn capaciteiten en een groei in zelfvertrouwen.
6. Veni Vidi vici!

Mijn inziens waren voornamelijk het accepteren en benoemen van de emoties en zijn eigen aandeel het belangrijkste. Hierdoor kon hij voorbij zijn initiele woede en frustratie stappen. Deze emoties zelfs effectief en gedoseerd gebruiken om zijn recht te halen.
(wist je trouwens dat simpelweg het benoemen van je emoties ervoor zorgt dat ze minder impact hebben? zeg maar de scherpe randjes er af haalt.. Schijnt een mechanisme te zijn in ons brein)

Het klinkt heel stom, maar je hebt dit over je heen laten komen. En het zal even duren voordat je leert wat anderen zo makkelijk af blijkt te gaan, namelijk het gepast van je afbijten. En het zal waarschijnlijk een emotionele rollercoaster zijn. Maar dat je dat kan leren is zeker. Dus, zet 'm op ouwe, succes!

FYI. Mijn inziens is het leren van deze skills, het doorbreken van de cirkel, en het accepteren van je emoties een kwestie van you gotta bite the bullet sometimes. Immers er is altijd wel weer een volgende lul in je omgeving, kan je beter er nu mee leren omgaan dan het nog 10x ondergaan.

[ Voor 17% gewijzigd door analogworm op 01-07-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:57
Ik heb inhoudelijk niets meer toe te voegen aan bovenstaande. Wil je wel heel veel sterkte geven, dit is een idioot, onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit doen. Wou dat ik iets kon betekenen.

Toch nog een laatste advies: pas op met dingen doen wat tegen je gebruikt kan worden. Daarnaast neem eens op wat er gebeurd als je naar de wc wil. Lijkt me een erg ongemakkelijk gesprekje voor hem als hij dat moet verantwoorden :-D

Lukt het echt niet meer? Neem contact op met je dokter, leidinggevende en laat je overspannen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slide74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-04 21:00
Op het moment dat je het gewoon niet meer aan kan en ontslag wil nemen lijkt het mij handiger om naar een dokter te gaan en zoals hierboven gezegd, bedrijfsarts.
Het liefst iets genoteerd zoals depressie / burnout.
Vervolgens met die backup vakbond en bedrijfleider / HR.

Ik zou het in die volgorde doen, maar als je het netter wilt doen eerst spreken met de leiding (dat laatste heeft mij de kop gekost in een andere situatie. de leiding kan dan namelijk besluiten om jou zo snel mogelijk te verwijderen en jij hebt niets in handen).

Nooit ontslag nemen! Sterkte gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Speelt dit soms in een bouwmarkt oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 929481

Misschien is het een idee om zijn gedrag te filmen? Je hebt tegenwoordig genoeg pennen met een camera erin en stop die in een borstzak. Als je hem dan filmt en dit terugkoppelt, kan ik mij niet voorstellen dat dit ooit nog weer gebeurd!

En ontslag nemen is inderdaad niet de juiste weg. Dan geef jij op en ben je de verliezer. Geen werk en geen WW. Dus ziek melden lijkt mij veel beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:25
Het aanspreken van de directeur lijkt mij naast bovenstaande ideeën ook een logische stap, zonder de aanwezigheid van de beste man. Vertel dat je jezelf enorm gepest voelt, dat voorgaande afspraak met directeur en bovengenoemde tot niets heeft geleid, dat hij zichzelf pas laat zien wanneer de directeur niet aanwezig is, dat hij op de deur bonkt als je om 11 uur naar de wc moet en dat hij zich bemoeit met jouw taken en verantwoordelijkheden (dat slaat echt alles) en dat je dit niet langer accepteert. Vertel hem wat dit met je doet en wat je hier zelf aan hebt proberen te doen. Dit gedrag is absoluut niet acceptabel en als directeur verwacht ik dat hij daar wel iets mee zal moeten doen. 1 persoon op de verkeerde positie kan de hele sfeer binnen een bedrijf negatief beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

edwinkuipers89 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:13:
[...] laat je overspannen verklaren.
Ho! Dat moet je nooit doen De enige die over eventuele werkgerelateerde klachten een oordeel kan geven is de (bedrijfs)arts. Die kan een uitspraak doen over:
- vermoeid zijn
- geen zin hebben in werk
- pijnklachten zodra iemand aan werk denkt of er arriveert
- emotionele klachten i.c.m. bovenstaande
- etc.

Er is dus een patroon die aangegeven kan worden waarna een goede bedrijfsarts de juiste richtlijn of betreffende leidraad volgt.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 01-07-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

PcDealer schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:38:
[...]

Ho! Dat moet je nooit doen De enige die over eventuele werkgerelateerde klachten een oordeel kan geven is de (bedrijfs)arts. Die kan een uitspraak doen over:
- vermoeid zijn
- geen zin hebben in werk
- pijnklachten zodra iemand aan werk denkt of er arriveert
- emotionele klachten i.c.m. bovenstaande
- etc.

Er is dus een patroon die aangegeven kan worden waarna een goede bedrijfsarts de juiste richtlijn of betreffende leidraad volgt.
Hij zegt toch, neem contact op met je/een dokter.

@TS:
Klinkt als een narcistisch typje die gozer. Narcisten pakken alleen de zwakkeren. Dus zorg dat je sterker wordt. De goede vrede bewaren kun je wel mee stoppen, want die is er sowieso al niet meer en daarnaast brengt het je ook niet bijster veel tot nu toe.

Verder inderdaad zoals gezegd de juiste procedure volgen, maar ik zie dat altijd meer voor de vorm. De uitkomst daarvan is iets in de trend van dat jij weg gaat met geld of dat je ziek wordt. Hem ontslaan zal niet snel gebeuren tenzij je het overduidelijk kan maken. Die video opnames is dan nog niet zo'n gek idee.
Uiteindelijk moet het uit jezelf komen. Dus of je gaat weg, of je geeft hem genoeg tegengas dat het stopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 01-07-2017 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 940457 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 07:59:
Als mijn baas aanwezig is het bedrijf is hij wel intimiderend maar dan gaat het nog, zodra mijn baas weg is dan is het echt een hel!
Ook een "beetje" intimiderend gedrag is intimiderend. Iedere vorm van intimidatie is ongewenst op de werkvloer, ook al is het maar een beetje. Dus nee, dit gaat ook niet meer en als de baas weg is wordt het alleen maar erger.

De weg bewandelen die hier al aangegeven is lijkt mij de enige juiste oplossing (manager, HR, bedrijfsarts etc.). Dit soort gasten moeten gestopt worden, zo snel mogelijk. Laat ze het voor zichzelf verpesten in plaats van voor iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:11
Als ik naar de toilet moet rent hij achter mij aan want hij vind het belachelijk dat ik om 11u naar de toilet gaat terwijl ik om 12u pauze heb. Zo heeft hij al een paar keer heel hard op de deur geramd omdat ik gewoon niet naar het toilet mag van hem.
Op dat moment tegen hem zeggen "jij loopt de hele dag te zeiken dan mag ik nu even 5 minuten"

Maar zonder gekheid, melding van maken, eventueel bij jouw eigen huisarts die kan je verder vertellen waar je anders terecht kan als je niet weet waar je moet zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 5897 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Hij zegt toch, neem contact op met je/een dokter.
Ik quote een specifiek stuk waar ik op reageer. Daar gaat het over, niet de dokter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:34
Wat linkjes die je wellicht nog kunnen helpen om in ieder geval het probleem voor jezelf overzichtelijk te maken.

https://www.fnv.nl/themas...minatie/wetten-en-regels/
http://www.pestenopdewerkvloer.nl/wat-kan-je-doen/

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
@TS kom op je bent 24! Je leven ligt nog voor je, ietwat te vroeg om dat door een ander (op je werk notabene) te laten verzieken. De typhes met dit soort 'mensen'. Het draait om jou in jou leven.

Vanaf maandag moet je op zoek naar ander werk.
Je bent bij een ander bedrijf wel goed op je plekkie.

[ Voor 31% gewijzigd door warhamstr op 01-07-2017 10:36 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

warhamstr schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:34:
@TS kom op je bent 24! Je leven ligt nog voor je, ietwat te vroeg om dat door een ander (op je werk notabene) te laten verzieken. De types met dit soort 'mensen'. Het draait om jou in jou leven.
Je weg laten pesten is niet een duurzame oplossing. Immers, bij elk volgend bedrijf kan zich dezelfde situatie voordoen.
Vanaf maandag moet je op zoek naar ander werk.
Waarom niet in het weekend?

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 01-07-2017 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je ook gesproken met de andere collega's ?
Zij zullen dat ook zien. ik vindt dit echt niet toelaatbaar, en zulke ventjes wil ik wel even aanpakken als ik dit zo lees, bah.

Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt, voor je ziek thuis blijft.

(een hond heeft een baas(je), jij een leidinggevende of eigenaar van het bedrijf.
jij bent niks minder en doet goed je werk, vergeet dat niet !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een gedeelte van het probleem is dat het nu al zo lang door is gegaan dat TS nu ervan (bijna) ziek thuis zit. Normaal is inderdaad het advies alles bijhouden, maar als je nu daar nog mee moet gaan beginnen is het waarschijnlijk te laat.
PcDealer schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:41:
[...]
Je weg laten pesten is niet een duurzame oplossing. Immers, bij elk volgend bedrijf kan zich dezelfde situatie voordoen.
Wat is wel een duurzame oplossing dan? Ja hopen dat die ander ontslagen wordt, maar ik zou dan toch liever zelf voor een oplossing zorgen dan hopen dat het een keer stopt. Eerlijk is het niet nee, maar gaan solliciteren lijkt mij zeker een goed idee. Je kan dan vanzelf zien wat je vindt, en op dat moment nog een keer je opties bekijken.

Bij aan ander bedrijf kan zich dezelfde situatie voordoen ja, maar die kans lijkt me niet heel groot. Ik ben zelf nog nooit zo'n idioot bij een werkgever tegen gekomen. En als dat wel gebeurd, dan zal natuurlijk de eerste poging zijn om hem bij te laten draaien, en anders om hen weg te krijgen. Maar lukt dat niet dan ga ik een stuk liever ergens anders werken dan me ziek te laten maken door zo iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
PcDealer schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:41:
[...]
En hoezo laat je jezelf 'wegpesten' als je je eigen plan trekt? Wat is het waard om jezelf af te laten zeiken en intimideren?[...]
Omdat het weekend is? Vrije tijd enz, dingen doen die niet werk gerelateerd zijn.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Wat de TS beschrijft is voor mij heel herkenbaar, zij het dat het bij mij een vrouwelijke 'Baas' de 'baas' wilde spelen en iedereen manipuleerde om zichzelf omhoog te werken ten koste van anderen.

Het is heel vervelend voor de TS, maar dit gaat uiteindelijk niet goed komen.
Ga NU op zoek naar ander werk, want wat je bent eigenlijk al overspannen als je thuis komt en daar moet huilen. Het heeft grote invloed op je gezin en je prive leven en dat is zo'n 'eikel' je niet waard.

Laat het bij jou niet zo ver komen, maar ik ben er zeker 2 tot 3 jaar echt 'ziek' van geweest en kan (wil) nu ook niet meer bij een soortgelijke organisatie aan de slag (in mijn geval een gemeente).

Pas op jezelf en ga solliciteren. Het is misschien niet waar je op zit te wachten, maar uiteindelijk wel de enige escape uit deze situatie. - Je '3e man' gaat niet uit zichzelf weg en bespreken maakt de situatie er uiteindelijk waarschijnlijk ook niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

warhamstr schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:09:
[...]

En hoezo laat je jezelf 'wegpesten' als je je eigen plan trekt? Wat is het waard om jezelf af te laten zeiken en intimideren?[...]
Ts zou ook voor zichzelf op kunnen komen.
/quote]
Omdat het weekend is? vrije tijd enz, dingen doen die niet werk gerelateerd zijn.
Als ts niets beters te doen heeft (wat dan ook, sporten, huishouden, etc.) dan kan die tijd prima gebruikt worden om geschikte banen te zoeken en eventueel op werkdagen te bellen voor extra informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben al aan het solliciteren, dinsdag heb ik al een gesprek dus dat komt wel goed! Ik kan sowieso bij het bedrijf van familie gaan werken zodra daar een plek vrij komt, maar dat is helaas tussen nu en een jaar. Normaal gesproken zou ik daar rustig op wachten maar nu solliciteer ik toch eerst bij andere bedrijven omdat ik zsm bij dit bedrijf weg wil.

Ik twijfel ook of ik maandag ga werken. Zoals in elk bedrijf gebeurd elke maandag de boekhouding en ik ben de gene die dat doet. Onze derde man is die dag alleen en er is verder niemand hij kan geen boekhouding doen daar is hij niet snugger genoeg voor, is hem een paar keer uitgelegd maar hij snapt dat niet.

Nu zijn wij gisteren met knallende ruzie uit elkaar gegaan want hij eiste mij op kantoor, toen heb ik gezegd dan heb je pech gehad want het is 18 uur geweest en ik ben vrij. Maar als ik maandag niet kom heeft hij die een probleem met de boekhouding, dat gun ik hem van harte maar vind dat wel vervelend voor mijn baas.

Ik meld mij echt niet zomaar ziek, ik voel mij echt ziek. Als ik aan werk denk moet ik gewoon huilen van verdriet en woede ik ben op dit moment zwaar ongelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Geen ontslag nemen!
Je wilt geen ontslag, je wilt lekker werken.
Bij je volgende werkgever kom je vroeg of laat weer een 'Simon' tegen en zou je weer weg moeten.
Een heel leven op de vlucht voor 'Simon'?
Niet doen, leer omgaan met 'Simon' zoals Analogworm eerder in dit topic schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Kun je niet gewoon thuis werken? Hij gaat die klus dan toch maandag niet klaren en tegelijkertijd stel je zo ook je baas niet teleur.

--

Overigens ben ik het zelf niet eens met bovenstaande comment dat je niet 'zelf' weg moet gaan en dan op de vlucht blijft.

Dit is geen houdbare situatie en blijven zal je alleen maar zieker maken - Been there done that.
Na heel veel tijd kom je er dan alsnog achter dat weggaan de enige oplossing zal zijn.

Een burnout is niet iets waar je mee moet blijven zitten in de hoop dat de ander dan maar ontslag neemt.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 01-07-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee onmogelijk, heb t veel dingen nodig die zich enkel op mijn werk bevinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
Meldt je ziek, maar doe het bij je baas (niet bij de 3e man). Dan zou ik maandag eens met een advocaat gaan praten en kijken of er wat te halen valt. Want wat je omschrijft over het bonzen op de toiletdeur is zo vreselijk ontoelaatbaar dat het bedrijf dat misschien beter eens voor een rechter mag gaan uitleggen.

Hopelijk pakt je baas dit signaal maandag gewoon serieus op zodat een verder juridisch traject niet nodig is, maar misschien ben je die fase al voorbij. Ik schrik er gewoon echt van.

[ Voor 22% gewijzigd door MrAngry op 01-07-2017 11:47 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 940457 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:36:
Ik meld mij echt niet zomaar ziek, ik voel mij echt ziek. Als ik aan werk denk moet ik gewoon huilen van verdriet en woede ik ben op dit moment zwaar ongelukkig.
Je bent ziek, blijf thuis. Veel mensen vergeten nog wel eens dat ziek zijn meer inhoud dan enkel lichamelijke pijntjes, als je je geestelijk opgebrand voelt is dat echt een legitieme reden om je ziek te melden. Op dit moment zit je er zo doorheen dat naar je werk gaan afbraak doet aan je lichamelijke en geestelijke welgesteldheid. Het is voor jou het beste om rust te nemen en de kans te nemen dit met je leidinggevende en de bedrijfsarts te bespreken zonder dat de situatie nog verder escaleert.

En neem dit wel mee als waarschuwing voor een volgende keer, veel eerder voor jezelf opkomen. Bedrijven zijn absoluut niet gebaat bij deze situaties en zullen zeker acties ondernemen als een werknemer aangeeft dat de sfeer niet goed is en hij zich niet welkom voelt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:00
Ik ben al aan het solliciteren, dinsdag heb ik al een gesprek dus dat komt wel goed! Ik kan sowieso bij het bedrijf van familie gaan werken zodra daar een plek vrij komt, maar dat is helaas tussen nu en een jaar. Normaal gesproken zou ik daar rustig op wachten maar nu solliciteer ik toch eerst bij andere bedrijven omdat ik zsm bij dit bedrijf weg wil.

Ik twijfel ook of ik maandag ga werken. Zoals in elk bedrijf gebeurd elke maandag de boekhouding en ik ben de gene die dat doet. Onze derde man is die dag alleen en er is verder niemand hij kan geen boekhouding doen daar is hij niet snugger genoeg voor, is hem een paar keer uitgelegd maar hij snapt dat niet.

Nu zijn wij gisteren met knallende ruzie uit elkaar gegaan want hij eiste mij op kantoor, toen heb ik gezegd dan heb je pech gehad want het is 18 uur geweest en ik ben vrij. Maar als ik maandag niet kom heeft hij die een probleem met de boekhouding, dat gun ik hem van harte maar vind dat wel vervelend voor mijn baas.

Meld je ziek. De boekhouding komt wel, je eigen gezondheid gaat voor. De ondernemer neemt risico's en daar horen dit soort dingen bij die hij heeft moeten incalculeren, vervelend is het maar niet jouw probleem op dit moment. Ik weet hoe moeilijk het is, maar het bedrijf draait gewoon door ;)

Zorg dat je een andere baan hebt en neem vervolgens per direct ontslag. Dit soort manipulatieve mannetjes lopen er helaas genoeg rond. Mooie verhalen richting de directie of degene die hem aansturen, maar ondertussen is de hele werksfeer verpest en blijft het doorgaan.

Wat helpt bij dit soort narcisten is van je af bijten en er tegen in gaan. Ze zijn op zoek naar degene die het minst tegenspartelen waar ze flink op los kunnen gaan.

Tevens samen met je collega's bespreken en even een duidelijke heldere mail / brief of een gesprek met de directie. Deze man verdient zijn loon niet.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meld je ziek. Rechstreeks bij je baas.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Maandag meld jij je ziek en gaat naar de huisarts. Je bent overduidelijk ziek en het is onverantwoord om maandag te gaan werken. Als dat lastig is voor de baas dan heeft ie pech. Het had nooit zover mogen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

En wat als je Simon gewoon is vraagt wat zijn probleem is?
Confronteer hem daarmee en probeer rustig een serieus gesprek aan te gaan als hij daar normaal op antwoord.

En als er een onnozel antwoord uit komt nogmaals die vraag stellen.
Komt er weer een onnozel antwoord uit, vraag of hij poep in zijn oren heeft en wat hij niet aan jouw vraag begrijpt.

En hou dat even vol en kijk of hij daar over nadenkt (of hij is er te stom voor..).
Blijft hij onzin uitkramen, grinnikend en lachend omdraaien en weglopen met de fuck you mentaliteit ;)

En vanaf dat moment negeren en als hij iets vraagt of zegt, volhouden dat hij je toch niet verstaat of simpel doen dat hij niet meer bestaat.
Straal negeren en hou dat vol (is moeilijk, maar te leren ;)) zijn weinig mensen die dat kunnen hebben en weten ze geen houding te geven.

Bijzonder genoeg houden veel problemen op als de probleemmaker (fysiek en mentaal) genegeerd word.

En als iemand vraagt waarom negeer je hem, zeg dan gewoon dat je met hem een probleem hebt en leg dat diegene uit, het liefst in het bijzijn van Simon, komt er weer onzin uit dan zeg je simpel weg: Dit gedrag dus.

Hou de eer aan jezelf, niemand is meer dan een ander :)

Ervaren andere collega's dit gedrag ook met Simon?
Probleem is vaak als 1 iemand wat zegt, dan denken ze vaak zal wel, ondanks dat ze het serieus moeten oppakken.
Kom je nou met 3 mensen die dit probleem hebben bij HR, dan is het voor hun duidelijk dat iemand een probleem maakt.

Klein adviesje van de duivel:
En als je toch heel graag weg wil en ontslag of whatever maakt niet uit voor je, dan had ik hem zeker gepakt zodat Simon weet dat hij de verkeerde heeft.
1 tip, niet vechten en zeker nooit als eerste slaan, maar als hij jou slaat of vasthoud zodat jij niet kan de-escaleren, in 1 vuistslag zijn neus heerlijk krom slaan als kado voor zijn leven >:) :D
Met geweld los je niks op, maar het geeft je wel een heerlijk goed gevoel dat je hem pakt voor je weg gaat :X

Owja, mensen die schreeuwen voelen zich machteloos, blijf daar rustig onder en geniet hoe diegene uit zijn plaat gaat en lach hem toe :P

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 929481 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:28:
Misschien is het een idee om zijn gedrag te filmen? Je hebt tegenwoordig genoeg pennen met een camera erin en stop die in een borstzak. Als je hem dan filmt en dit terugkoppelt, kan ik mij niet voorstellen dat dit ooit nog weer gebeurd!

En ontslag nemen is inderdaad niet de juiste weg. Dan geef jij op en ben je de verliezer. Geen werk en geen WW. Dus ziek melden lijkt mij veel beter!
En als je pech hebt krijg je gezeik omdat je hebt zitten filmen op je werk. Als je dat wilt doen zou ik het eerst overleggen met je supervisor dat je toestemming daarvoor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Heb zelf meegemaakt dat mijn vrouw een burn-out had en ik wil je nogmaals, net als de anderen hier, op het hart drukken:

Je bent op die moment al ziek. Afgemat door pesterijen en ze gaan heel erg ver zo te horen. Als je moet huilen als je aan je werk denkt ben je veel en veel te ver gegaan. Je moet je dus ook ziek melden.
- Doe dit bij je baas, en niet bij 'Simon'
- Pak 2 weken de rust, pas daarna gaat het hele traject van reintegratie in werking
- Na die 2 weken moet de bedrijfsarts erbij komen en is het handig als je goed opgeschreven hebt wat die Simon allemaal geflikt heeft.
- Hopelijk gaat het balletje rollen. Wellicht zijn er collega's die het herkennen en ook naar HR gaan.

Maar....je kan beter ergens anders solliciteren waar je weer plezier in je werk krijgt. Die Simon gaat niet veranderen want is in de kern gewoon een klootzak. Jij bent de enige die kan veranderen.

Heel veel sterkte toegewenst. Wat een klote-situatie.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:06:
Maar....je kan beter ergens anders solliciteren waar je weer plezier in je werk krijgt. Die Simon gaat niet veranderen want is in de kern gewoon een klootzak. Jij bent de enige die kan veranderen.
'Simon' is overal. Je komt altijd wel ergens een 'Simon' tegen of iemand met een hoog Simongehalte.
Is het niet beter te leren leven met Simon? Als je dat kunt, kun je gewoon blijven werken waar je al zit en hoef je niets steeds een andere baan te zoeken waar altijd wel weer een Simon opduikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Laatst online: 22:27
Anoniem: 686983 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:30:
[...]

'Simon' is overal. Je komt altijd wel ergens een 'Simon' tegen of iemand met een hoog Simongehalte.
Is het niet beter te leren leven met Simon? Als je dat kunt, kun je gewoon blijven werken waar je al zit en hoef je niets steeds een andere baan te zoeken waar altijd wel weer een Simon opduikt.
Een Simon die op een toiletdeur komt bonken? Sorry, maar dit vind ik zo'n uitzonderlijk raar, gestoord gedrag. Dat ga je echt niet overal vinden hoor. Ik denk ook dat de rest van de omgeving binnen dit bedrijf een voedingsbodem is voor zo iemand als deze Simon wat je ook niet overal terug gaat vinden.

Ik zie zoiets echt niet zomaar gebeuren op de plek waar ik nu werk. Anderen moeten hier toch ook iets van meekrijgen binnen zo'n afdeling? Er werkte ca. 2 jaar geleden iemand bij ons die altijd liep te stoken tussen collega's om daar zelf beter van te kunnen worden. Die viel door de mand en heeft geen contract verlenging gekregen. Omdat de leidinggevende ook wel door had dat deze meneer niet kon samenwerken. Hij heeft ook dingen tegen collega's gezegd waar je mond zo van open viel.

[ Voor 3% gewijzigd door CrystalViriS op 01-07-2017 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
[...]

Misschien dat ik een uitzondering op jouw regel ben, maar ik heb nog nooit collega's gehad die ook maar in de buurt komen van deze 'Simon'.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hahn schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:54:
[...]
Misschien dat ik een uitzondering op jouw regel ben, maar ik heb nog nooit collega's gehad die ook maar in de buurt komen van deze 'Simon'.
Misschien maak ik te makkelijk van de specifieke Simon uit dit topic een pestkop in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
[...]

Nee sorry, ik heb zo'n Simon nog nooit meegemaakt en het is ook niet normaal. Ik ken niemand in mijn omgeving met zo'n collega.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nou, mijn vrouw had op het werk ook zo'n Simon. Niet op de deur bonken, maar afspraken die gemaakt zijn met mangement gewoon aan zijn laars lappen wanneer het hem uitkomt en dan meteen een grote mond opzetten. Herkenbaar gedrag dus.

Ik zie dit net: https://www.bnr.nl/nieuws...ijfsarts-komt-naar-je-toe
Erg interessant voor een bedrijfsarts om te zien hoe de situatie op het werk is.

[ Voor 28% gewijzigd door PcDealer op 01-07-2017 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 18:38
Ik heb voorgaande reacties gelezen en er staat zeker veel bruikbaars in, doe je voordeel ermee.

Voor zover het je verder helpt, hier mijn 2 cents..

Ik wil allereerst benoemen dat je goed in de gaten moet houden wat jouw drijfveren zijn en welke drijfveren je toont als je zo 'emotioneel onder druk wordt gezet'. Simon zal (behoorlijk) in jouw allergie-zone zitten, waardoor je niet reageert zoals je normaal doet. Blijf dicht bij jezelf en durf je ook 'kwetsbaar' op te stellen. Dit is een situatie die je niet alleen aankunt, maar wel een situatie waar jezelf enorm van kunt groeien.

Ik kan Simon niet inschatten noch een waardeoordeel geven, maar hij zal zijn redenen, motieven en/of afwijking hier wel voor hebben. Zoek in Simon hetgeen wat jullie verbindt en haal weg wat jullie verdeeld.
Misschien wil Simon gewoon heel goed presteren of is hij (enorm) van de regeltjes... of zo onzeker dat hij in 'full control' wil zijn. Wie weet.. dat doet er niet toe.

Wat er wel toe doet, zijn je volgende stappen. Het advies om uit deze situatie te stappen door het nemen van ontslag is de gemakkelijkste route, maar ontneemt je een hele mooie kans om ervan te leren of te groeien. Als je toch weg wilt, waarom dan niet experimenteren met andere manieren van reageren (wat je doorgaans doet).

ALS JE WEG GAAT, DAN NEEM JE NOG STEEDS JEZELF MEE.

Gewetensvraag: En wat doe je later als je nog een 'Simon' tegenkomt?

Mijn advies: Ga omdenken, kom uit de emotie en probeer het te zien als een spel waar je van kunt leren. Simon geeft je namelijk dit gevoel niet... dat doe je allemaal zelf door het jezelf aan te trekken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

[...]

Onzin, dat is echt niet zo. Het hangt er ook helemaal van af wie je directe collega's zijn en niet een collega bij een andere afdeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Dit is niet helemaal waar.

@Anoniem: 940457
Pestgedrag (en dit is zonder meer pestgedrag, geen aanhalingstekens nodig) is niet alleen maar iets zomaar tussen 2 mensen - het is een deel van een groepsproces. Het heeft een context. In dit geval is die context een situatie waar een vorige leidinggevende is weggevallen en de nieuwe leidinggevende niet zoveel grip heeft op de situatie.

Dat is belangrijk, want dat maakt dat 'Simons' dus niet helemaal onvermijdelijk zijn. In een goed sociaal klimaat met een goede leidinggevende zou het gedrag van Simon waarschijnlijk niet of veel minder voorkomen. Omdat het op allerlei subtiele (en indien nodig minder subtiele) manieren al afgeremd zou zijn, omdat Simon het niet nodig zou hebben, etc. Natuurlijk zijn er her en der wel wat onverbeterlijke eikels die echt graag mensen kwaad willen doen, maar dat is toch een minderheid. Veel vaker is pesten gedrag dat vooral voortkomt als de situatie er naar is: hoe meer onduidelijkheid, onveiligheid etc in een bepaalde situatie, hoe meer dit voorkomt.

Dat is deels slecht nieuws, want als individu (en zeker als je niet de leidinggevende bent) kun je maar beperkt wat doen om de hele situatie te veranderen. (Ermee 'leren omgaan' is dus maar een matig zinvol advies.)

Het is ook deels goed nieuws: het is niet jouw schuld, want jij bent niet degene die dit uit zou lokken of die het in stand houdt door het 'verkeerd' te doen: ook de situatie speelt een grote rol.
Het is ook goed nieuws omdat pestgedrag niet onvermijdelijk is, niet onoplosbaar, ergens anders kan het wel degelijk beter zijn, en ook bij jullie op het werk kan het beter worden als daar werkelijk op ingezet wordt.

In elk geval veel sterkte!

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Toxic! Escaleren of ergens anders heen gaan als dat kan. Als een organisatie dit soort figuren hun gang laat gaan en je kunt de organisatie niet laten inzien wat er aan de hand is dan kun je beter geen onderdeel van die organisatie zijn.

Escaleren naar leidingevende of via OR of HR.
Als dat niet werkt dan success met je nieuw baan.

Ik bedoel, als je huidige baan niet je droombaan is waarom zou je niet gewoon verder kijken. Laat ze lekker in hun eigen sop gaar koken en ga bij een bedrijf werken waar je het wel naar je zin hebt. Je laat je leven toch niet vergallen voor een bedrijf waar je verder niets mee hebt? Voor jou 10 anderen. Voor hun 1000 anderen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Lastige situatie.

Ik heb het zelf 2x (bij 2 bedrijven) meegemaakt. Andere functie, andere verantwoordelijkheden, andere uitingsvormen. In het eerste geval heb ik er niet echt werk van gemaakt en waren de pesterijen vooral online, in het 2e geval heb ik er wel werk van gemaakt en waren de pesterijen offline.

Vooral het 2e geval is relevant. Ik heb er toen werk van gemaakt, maar helaas bleek het pestprotocol (dat er was) volledig te falen en mijn manager een onervaren nietsnut. Eindresultaat: contract (jaarcontract) niet verlengd, paar maanden nodig gehad om bij te komen en voordat ik weer enigzins in staat was een normaal sollicitatiegesprek te voeren.

Hoe dan ook zou ik proberen het via de officiële weg op te lossen, zeker omdat je aan geeft dat je werk tot die collega begon prima beviel en het dus niet aan het bedrijf as-such ligt. Vertrouwenspersoon inschakelen, met die persoon overleggen wat de beste stappen zijn en naar je leidinggevenden toe stappen.

De ellende is dat alles averechts kan uitpakken. Het pestgedrag kan erger en geniepiger worden. Daar moet je op voorbereid zijn en je moet dus ook bereid zijn ontslag te nemen en elders aan de slag te gaan. Het is je laatste optie maar zeker een die, als de situatie niet verbeterd, de beste is.

Soms kun je beter weglopen voor een situatie dan er tegen strijden.

Hoe dan ook moet je voor jezelf zorgen, zorgen dat je d'r zelf niet aan onderdoor gaat en accepteren dat het mentaal een forse belasting is.

Heb je vroeger een pestverleden? As in, ook op school gepest of is dit de eerste keer dat je zoiets over komt?

(Overigens vind ik het schrijnend, dat pestgedrag helaas iets van alle leeftijden, alle opleidingsniveau's en alle bedrijven is. Het komt overal voor en je bent er nooit immuun voor.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-05 07:56
Ik kan eerlijk zeggen dat ik niet gedacht had ooit zo'n verhaal te lezen. Iemand die achter je aanloopt naar de WC om je te vertellen dat je over een uur pauze hebt. Echt waar, wat heeft zo'n persoon te doen in een bedrijf als hij daar de tijd voor heeft?

Ik begrijp dat het aanlokkelijk is om je hiervoor ziek te melden, en je moet er zeker ook niet aan onderdoor gaan, maar creëer ook geen afstand tussen jou en het bedrijf. Straks zit jij ziek bij de arbo, maar je collega werkt gewoon door.

Ik zou eens beginnen bij HR. Leg daar de situatie uit en leg er ook heel duidelijk neer dat het geen "bij wijze van" zijn, maar hij serieus achter je aanloopt naar de WC. Zoiets kan twee kanten op, of het bedrijf snapt de ernst en de collega wordt er serieus op aangesproken op een manier dat hij zich kan gaan veranderen of wat anders kan gaan zoeken, of het bedrijf maakt zich er niet zo druk om en je moet je "er niet zo aan storen", in welk geval je ook je conclusies kan trekken.

Mocht je je ziek melden wees dan open en eerlijk bij je arbo arts en maak op tijd kopieën van je performance reviews. Het moet in je arbo verslag heel duidelijk zijn dat het niets met je werk te maken heeft, maar met één collega. Jullie gezamenlijke manager zal dan door HR gepushed worden daar goed wat aan te doen, want als de adviezen van de arbo arts niet afdoende worden opgevolgd of niet serieus genoeg worden genomen betaald het bedrijf uiteindelijk een groot deel aan de kosten die het UWV normaal maakt als jij ziek thuis zit.
Kan uw werknemer werken? Ook al gaat het om ander werk dan zijn eigen functie? Dan moet u er als werkgever alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij weer aan het werk gaat. Dat betekent: eerst binnen uw bedrijf zoeken en daarna daarbuiten. Belangrijk om te weten: na 2 jaar beoordelen wij de WIA-aanvraag. Dan gaat het erom dat u kunt aantonen dat u er alles aan heeft gedaan om uw werknemer weer aan het werk te krijgen. Ook al is dit misschien niet gelukt. Daarom is het belangrijk dat het re-integratieverslag compleet is en inhoudelijk volledig.
Maar goed, laten we hopen dat het nooit op dat punt komt. Begin eens bij een vertrouwenspersoon of anders iets als HR en kijk waar je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
...
Ik zou geen ontslag nemen voordat je nieuw werk hebt. Als je ziek bent, kan je ziekmelden. Het lijkt me verstandig in het vervolg iets eerder aan de bel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 15:05

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Op grond van artikel 7:658 BW heeft de werkgever een zorgplicht om te voorkomen dat een werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt. Schade kan ook ontstaan doordat een werknemer gepest wordt op het werk. Voor de schade die kan ontstaan door pesten, kan de werkgever aansprakelijk zijn als vast komt te staan dat hij zijn zorgplicht ten opzichte van een werknemer niet is nagekomen.

Wat houdt deze zorgplicht in? De werkgever zal er op moeten letten dat de psychosociale arbeidsbelasting niet te hoog is.
Met “psychosociale arbeidsbelasting” wordt bedoeld: factoren in de arbeidssituatie die stress veroorzaken. Werkstress kan gepaard gaan met emotionele, gedragsmatige kenmerken. Werkstress kan leiden tot ziekte, als dit lang aanhoudt en de werknemer onvoldoende rust kan nemen of afleiding en ontspanning krijgt.

Een werkgever heeft de plicht om een beleid te voeren dat erop is gericht om zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden te creëren (arbobeleid). Dit houdt in dat de werkgever ook redelijke maatregelen neemt die er voor zorgen dat een werknemer niet (langer) gepest wordt, of dat het pesten zoveel mogelijk beperkt wordt. Deze maatregelen kunnen bestaan uit het voeren van een beleid om pesten te voorkomen, bijvoorbeeld door het houden van voldoende toezicht en het voorlichten van werknemers over pesten op het werk. De werkgever zal dus daadwerkelijk actie moeten ondernemen, voor zover de maatregelen redelijkerwijs van hem kunnen worden gevraagd.

Als je op je werk slachtoffer bent van pesterijen, wordt je veel onrecht aangedaan. Je wordt er iedere dag opnieuw aan blootgesteld, en dat is op zijn zachtst gezegd niet gezond voor je! Het belangrijkste is daarom dat je er niet alleen mee blijft rondlopen, maar hulp zoekt!

Begin bij jezelf en je eigen gezondheid. Gepest worden is een zware psychische belasting waar je ook op langere termijn schade van kan ondervinden. Ook al heb je misschien op dit moment (nog) geen ernstige klachten, toch raden we je aan om langs je huisarts te gaan en met hem de situatie op je werk en de impact die dat heeft op jou te bespreken. Zo heeft de huisarts de kans om zo goed en zo vroeg mogelijk je geestelijke en lichamelijk gezondheid in de gaten te houden en waar nodig te begeleiden.

Hier is een stappenplan die je kan volgen tegen het pesten op het werk: http://www.pestenopdewerk...n-PestenOpDeWerkvloer.pdf

Bron: Pestenopdewerkvloer.nl

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Laatst online: 12-05 00:15
Ziek melden bij de manager, naar de huisarts gaan en daar uitleggen wat er aan de hand is, die verklaart je dan overspannen.
Je kunt dan thuis gaan zitten, maar dat schept een zee aan tijd voor "Simon" om de boel verder naar zijn hand te zetten en anderen te manipuleren. Ik zou dus na de huisarts de manager weer contacteren en daar een afspraak voor een gesprek mee maken omdat dit zo niet verder kan.
Hoe komt het trouwens dat deze 3e man extern aangetrokken wordt en dit niet gewoon door iemand gedaan wordt die al langer binnen het bedrijf werkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Spectaculous schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:57:
Ik kan eerlijk zeggen dat ik niet gedacht had ooit zo'n verhaal te lezen. Iemand die achter je aanloopt naar de WC om je te vertellen dat je over een uur pauze hebt. Echt waar, wat heeft zo'n persoon te doen in een bedrijf als hij daar de tijd voor heeft?
Ik heb vergelijkbaar bizarre dingen meegemaakt en helaas verrast het me niet eens dat ik zo'n topic hier lees. Het komt veel meer voor dan mensen denken. Probleem is dat er heel veel schaamte is, je geeft niet snel toe dat je als volwassen persoon word gepest.

Helaas kunnen de gevolgen wel enorm zijn. Ik denk dat ik geluk heb gehad dat ze mijn contract niet hebben verlengd want ik had d'r ook zwaar overspannen van kunnen raken en dan was ik echt verder van huis geweest dan die 2 maanden die ik nu niet werkelijk kon besteden aan solliciteren.
Ik begrijp dat het aanlokkelijk is om je hiervoor ziek te melden, en je moet er zeker ook niet aan onderdoor gaan, maar creëer ook geen afstand tussen jou en het bedrijf. Straks zit jij ziek bij de arbo, maar je collega werkt gewoon door.
Ziek melden is geen oplossing.
Collega wint, TS zit thuis en de overstap naar een nieuwe werkgever is veel lastiger vanuit de ziektewet dan vanuit een relatief comfortabele positie als regulier aan het werk zijn. (Nee, zoiets HOEF je niet te melden tijdens je sollicitatiegesprek maar als je net zo slecht kunt liegen als ik...)
Ik zou eens beginnen bij HR. Leg daar de situatie uit en leg er ook heel duidelijk neer dat het geen "bij wijze van" zijn, maar hij serieus achter je aanloopt naar de WC. Zoiets kan twee kanten op, of het bedrijf snapt de ernst en de collega wordt er serieus op aangesproken op een manier dat hij zich kan gaan veranderen of wat anders kan gaan zoeken, of het bedrijf maakt zich er niet zo druk om en je moet je "er niet zo aan storen", in welk geval je ook je conclusies kan trekken.
Formeel kan zoiets het ontslag van die collega betekenen. Pestprotocollen zijn streng. Een officiële waarschuwing of ontslag is realistisch. Helaas falen pestprotocollen ook heel vaak, waardoor het niet zelden het slachtoffer is dat het onderspit delft en vertrekt en de pester op zijn plek blijft zitten of zelfs promotie maakt.

(Zo is dat met "mijn" pester gegaan, de laatste keer dat ik LinkedIn bekeek had 'ie promotie gemaakt. Betere functie, andere afdeling. Ergens is dat heel zuur. Aan de andere kant, ik ben d'r weg en zit nu 2 werkgevers later op een plek waar ik de komende 10 jaar niet meer weg wil. In the end ben ik er ook beter van geworden en ik heb best zoet wraak genomen. Actie uitgevoerd waar ik normaliter een officiële waarschuwing voor had gekregen, ware het niet dat ik toen al in mijn laatste maand zat. Daar mee weg komen voelde ontzettend goed. Blijft wel bijzonder dat ik voor mijn revenge eigenlijk een officiële waarschuwing had moeten krijgen terwijl hij volkomen is weggekomen met al zijn acties.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:29
Hebben jullie nog vacatures?

Ik wil wel een weekje met Simon komen werken, daar offer ik graag een week vrije dagen voor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou eigenlijk heb ik dit probleem al zo vreselijk vaak aan mijn baas uitgelegd en elke keer wordt er wel even wat van gezegd maar dat was het dan ook. Dus dit speelt al zeker een jaar zo, maar de laatste tijd wordt ik er chagrijnig van en geef ik hem tegen gas terug waardoor hij er nog een schepje boven op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 940457 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:30:
Nou eigenlijk heb ik dit probleem al zo vreselijk vaak aan mijn baas uitgelegd en elke keer wordt er wel even wat van gezegd maar dat was het dan ook. Dus dit speelt al zeker een jaar zo, maar de laatste tijd wordt ik er chagrijnig van en geef ik hem tegen gas terug waardoor hij er nog een schepje boven op doet.
Dan lijkt het me simpel. Leg je baas uit dat het jij of hem wordt, dat je dit niet meer trekt, en dat je vindt dat er onvoldoende wordt gedaan aan de sfeerverpesterij van je collega. Hij heeft niks te zoeken op je afdeling, en als je hem niet specifiek nodig hebt, heb je liever dat hij uit je buurt blijft.

Het is of maatregelen tegen je collega, of lang proces van ziekte en arbeidsconflict.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb mijn baas voor het laatste conflict al gezegd dat ik er klaar mee ben dat ik geen zin meer heb in mijn werk etc. Hij zei dat hij het wel aan mij kon zien en dat hij er aankomende week echt wat aan gaat doen. Maar na wat er vrijdag weer gebeurd is ben ik er echt helemaal klaar mee, echt helemaal! Ik ben zo gruwelijk boos en wat voor excuus Simon ook heeft ik vergeef hem echt nooit weer. Hij heeft het zo vreselijk verbroeit bij mij. Ik ben er totaal klaar mee, vind het oprecht vervelend voor mijn andere collega's maar het is niet anders.. Hij heeft er gewoon voor gezorgd dat ik mij al een half jaar uitgeput en ziek voel. De sfeer hier thuis is ook slecht omdat ik alles mee naar huis neem, alles dankzij hem. Dat kan ik hem gewoon nooit meer vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:31:
[...]
Geweldig advies man. Dan sta je gelijk bij je collega's bekend als iemand die er op los timmert. Die pestkoppen zijn niet zo stom, en gebruiken alleen verbaal of mentaal geweld. Daarop ben je bijna niet te pakken, en dat weten ze. Maar reken maar dat de pestkop na zo'n actie netjes aan het bureau van de baas staat om verhaal te halen. En dan delf jij het onderspit.
Sterker nog, als je fysiek geweld gebruikt is dat volgens mij reden voor ontslag (al dan niet op staande voet). Zulk ontslag is verwijtbaar (!) dus krijg je geen uitkering van het UWV.

Grofweg heb je 2 opties:
  • Je lost het probleem op het bedrijf op de officiële manier op
  • Je gaat op zoek naar ander werk
Probleem van dat laatste is wel dat je dan van je werkgever de ruimte moet krijgen om te solliciteren.
Anoniem: 940457 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:30:
Heb je al contact opgenomen met de vertrouwenspersoon of de baas van je baas? (Of val je direct onder de directie?) Zoiets *moeten* ze iets mee doen. Formeel dan. Zie mijn eerdere reacties, in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd.

Also, wat gebeurt er als je aan geeft dat je op zoek gaat naar ander werk als de situatie niet verbeterd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 101094 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:11:
Wat de TS beschrijft is voor mij heel herkenbaar, zij het dat het bij mij een vrouwelijke 'Baas' de 'baas' wilde spelen en iedereen manipuleerde om zichzelf omhoog te werken ten koste van anderen.

Het is heel vervelend voor de TS, maar dit gaat uiteindelijk niet goed komen.
Ga NU op zoek naar ander werk, want wat je bent eigenlijk al overspannen als je thuis komt en daar moet huilen. Het heeft grote invloed op je gezin en je prive leven en dat is zo'n 'eikel' je niet waard.

Laat het bij jou niet zo ver komen, maar ik ben er zeker 2 tot 3 jaar echt 'ziek' van geweest en kan (wil) nu ook niet meer bij een soortgelijke organisatie aan de slag (in mijn geval een gemeente).

Pas op jezelf en ga solliciteren. Het is misschien niet waar je op zit te wachten, maar uiteindelijk wel de enige escape uit deze situatie. - Je '3e man' gaat niet uit zichzelf weg en bespreken maakt de situatie er uiteindelijk waarschijnlijk ook niet beter op.
O zeker niet weggaan. Fout fout fout. Als nieuwe collega's er achter komen waarom je weg bent gegaan dan ben je bij nieuwe bedrijf ook de pineut.

@ts:
Gewoon weerbaarder worden.
Klopt hij op je wc deur, doe open en zeg "is je werk al af en heb je hier tijd voor?"

Je hoeft totaal niet bang te zijn dat hij iets fysiek doet, want dan kan je hem pakken.

Gaat hij andere dingen doen, zoals trijteren met dingetjes, laten gaan, foto maken duidelijk dat hij ziet dat je dat doet. Zegt hij wat, gewoon zeggen dat het bewijsvoering is voor ontslagprocedure.

Schouders recht houden in communicatie, nooit hoofd buigen, staat hij, jij ook staan, zelfverzekerd zijn, hij is fout jij bent de Boss, jij gaat winnen, straal dat uit. Nooit dreigen, maar wel weerwoord, heb je even geen weerwoord, zucht dan, kijk hem aan alsof hij een vuiltje op de horizon is en draai je om. Op het moment dat hij je aanraakt, al is het maar een klein beetje, aangifte doen bij p&o wegens ongewenste intimiteiten, geeft hij een duw of een tik of een klap, gelijk naar p&o en melden en zeg desnoods dat je aangifte doet bij politie wanneer ze er niks aan doen. Laat hem de fout maken. En laat je niet frustreren door kleine pesterijtjes, ligt er water op je stoel, foto en naar p&o, broodbakje verstopt, naar p&o en melding van bedrijfsdiefstal.

Dit soort mensen kan je alleen pakken via de officiële weg, ga nooit proberen te doen wat zij doen, ze zijn altijd beter. Verdiep je in management artikelen hier over, leuk om te doen en leerzaam.

Maar belangrijkste is, kom zeker over.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Anoniem: 940457 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:41:
Ik heb mijn baas voor het laatste conflict al gezegd dat ik er klaar mee ben dat ik geen zin meer heb in mijn werk etc. Hij zei dat hij het wel aan mij kon zien en dat hij er aankomende week echt wat aan gaat doen. Maar na wat er vrijdag weer gebeurd is ben ik er echt helemaal klaar mee, echt helemaal! Ik ben zo gruwelijk boos en wat voor excuus Simon ook heeft ik vergeef hem echt nooit weer. Hij heeft het zo vreselijk verbroeit bij mij. Ik ben er totaal klaar mee, vind het oprecht vervelend voor mijn andere collega's maar het is niet anders.. Hij heeft er gewoon voor gezorgd dat ik mij al een half jaar uitgeput en ziek voel. De sfeer hier thuis is ook slecht omdat ik alles mee naar huis neem, alles dankzij hem. Dat kan ik hem gewoon nooit meer vergeven.
Je neemt je werk altijd mee naar huis. Onschuldigen lijden er ook onder, zoals je vrouw en bijv. kinderen. Je moet het hem ook niet vergeven, want de intentie is er altijd geweest om jou te krenken. Je baas is een flapdrol eersteklas en daarom moet je het heft in eigen handen nemen voordat het volledig uit de hand loopt.

Je hebt dossiervorming etc. Ziek melden vind ik zo laag, dat kan alleen in het werknemers-vriendelijk Nederland, de zogenaamde watjescultuur. Gewoon heft in eigen handen nemen en een beslissing maken.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waar je werkt, maar ik dacht aan een supermarkt.

Is het bedrijf waar je werkt een zelfstandige zaak of onderdeel van een grotere keten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:45:
[...]

Meen je dit nu? Het lijkt wel advies wat je krijgt op het schoolplein.

Jij denkt dat een flinke mep geen sporen achterlaat? Dan een pestkop niet overal zal rondbazuinen dat TS hem heeft gemept. De perfecte manier om medelijden te kweken, én TS in een kwaad daglicht te stellen.

Als TS hard tegen hard gaat spelen, dan wint de pestkop makkelijk. Die heeft daar ervaring mee, weet hoe je de juiste mensen inpalmt, en heeft dan gelijk een excuus om nog vervelender te gaan doen.

Een collega die een andere collega mept op het werk, staat bij mij zeker niet in een positief daglicht. Je moet wel een erg sterk verhaal kunnen houden om zoiets te verantwoorden.
Maar wat zou mij een collega interesseren die me hierin niet steunt? Hij heeft een aardige trackrecord met bewijs dat het zo niet meer verder kon. Als hij al op de wc bij je komt kloppen dan is hij erg ver heen. Als je dat bij mij doet dan stop ik je met je kop in de pot. Wat begrijp je niet aan de situatie? Hij zit op het kookpunt, wordt vernederd, z'n gezin is ontevreden, z'n baas doet er niks aan etc. Dit wordt alleen maar erger, omdat de pester ziet dat het werkt. Dat begrijpt de pester ook wel, omdat de baas hem daarover heeft gesproken. Weet je wel hoe lacherig hier intern over wordt gedaan? Hij staat zwaar voor joker man.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Mensen niet naar de wc laten gaan, op WC deuren bonken etc. Dat gaat echt verder dan een beetje pesten. Dat zijn normaal zaken die normaal gewoon ontslag op staande voet kunnen betekenen. Op zijn minst een officiele waarschuwing.

Kan je ergens binnen het bedrijf echt een officiele klacht wegens ongewenste praktijken / imtimidatie indienen? Indien dat intern in het bedrijf niet kan wellicht via de vakbond, arbeidsinspectie of wat dan ook?

Bespreken met je baas is nog wat anders dan echt formeel een klacht indienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Skimovic op 01-07-2017 17:58 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Allereerst: Wat vervelend voor je!

Persoonlijk zou ik me nog niet ziek melden en maandag overleven, dinsdagochtend bij de leidinggevende staan. Dan kun je daarna dinsdag altijd nog naar huis en de huisarts.

Verder is het heel belangrijk om hier van te leren. Maak je hoofd even leeg en ga terug naar het begin met Simon. Waarom heeft hij de indruk gekregen dat hij dit bij jou kon doen? Waar had je zelf in kunnen grijpen naar hem toe? Waar had je naar de leidinggevende moeten stappen, etc.

Verder kan het helpen om je te verdiepen in omgangstechnieken op de werkvloer. Ik denk dat je er nu niet om staat te springen, maar je mag wanneer je er wel aan toe bent best een PM sturen voor wat basistips en technieken.

Edit: En negeer alle tips hier boven en onder waarbij je zelf laakbaar bent, zoals werkweigering, verbaal/fysiek geweld, etc. De kans dat het daar op de korte of lange termijn beter van wordt is nihil, de kans dat het averechts werkt zeer groot.

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 01-07-2017 18:05 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:45:
[...]
O zeker niet weggaan. Fout fout fout. Als nieuwe collega's er achter komen waarom je weg bent gegaan dan ben je bij nieuwe bedrijf ook de pineut.
Wat is dat voor onzin?

Ja, de kans als het je eerder overkomen is dat je opnieuw gepest word lijkt groter want je bent snel kwetsbaarder en gevoeliger voor pestgedrag, maar dat wil zeker niet zeggen dat het bij een volgende werkgever ook gebeurt.

Pesten komt overal voor, wil niet zeggen dat het altijd voor komt.

Bij mijn huidige werkgever weten een aantal mensen ook dat ik 2 werkgevers geleden ben weggepest en er is nooit iemand die daar ook maar 1 seconde misbruik van heeft gemaakt. Sure, het komt ook bij ons ook wel eens voor dat iemand iets te "vrij" deed (geen pestgedrag maar wel grensoverschrijdend), die persoon heb ik apart genomen en aangegeven dat als 'ie dat nog 1x zou flikken ik naar zijn leidinggevende zou stappen. Nooit meer voorgekomen. (Natuurlijk deed die persoon daar even wat lacherig over maar ik denk dat 'ie goed is geschrokken van het feit dat ik heel ondubbelzinnig was.)
@ts:
Gewoon weerbaarder worden.
Klopt hij op je wc deur, doe open en zeg "is je werk al af en heb je hier tijd voor?"

Je hoeft totaal niet bang te zijn dat hij iets fysiek doet, want dan kan je hem pakken.

Gaat hij andere dingen doen, zoals trijteren met dingetjes, laten gaan, foto maken duidelijk dat hij ziet dat je dat doet. Zegt hij wat, gewoon zeggen dat het bewijsvoering is voor ontslagprocedure.
Serieus?
Gewoon weerbaarder worden? Da's wel heel gemakkelijk gezegd. Als TS "gewoon weerbaarder had kunnen worden" was de situatie niet al een jaar aan de gang geweest en had 'ie niet de issues thuis die 'ie aan geeft. Vanuit zo'n situatie is het niet zo gewoon om weer weerbaar te worden.

Nee, met zoiets ga je naar je leidinggevende en de vertrouwenspersoon, desnoods de bedrifjsarts. Of je trekt je conclusies en gaat op zoek naar een andere baan. Dat kan de weg van de minste weerststand zijn en in the end beter dan blijven zitten in een slangenkuil.
Schouders recht houden in communicatie, nooit hoofd buigen, staat hij, jij ook staan, zelfverzekerd zijn, hij is fout jij bent de Boss, jij gaat winnen, straal dat uit. Nooit dreigen, maar wel weerwoord, heb je even geen weerwoord, zucht dan, kijk hem aan alsof hij een vuiltje op de horizon is en draai je om. Op het moment dat hij je aanraakt, al is het maar een klein beetje, aangifte doen bij p&o wegens ongewenste intimiteiten, geeft hij een duw of een tik of een klap, gelijk naar p&o en melden en zeg desnoods dat je aangifte doet bij politie wanneer ze er niks aan doen. Laat hem de fout maken. En laat je niet frustreren door kleine pesterijtjes, ligt er water op je stoel, foto en naar p&o, broodbakje verstopt, naar p&o en melding van bedrijfsdiefstal.

Dit soort mensen kan je alleen pakken via de officiële weg, ga nooit proberen te doen wat zij doen, ze zijn altijd beter. Verdiep je in management artikelen hier over, leuk om te doen en leerzaam.

Maar belangrijkste is, kom zeker over.
Je spreekt jezelf tegen.
Via de officiële weg is niet overal maar foto's van maken.

Je klinkt een beetje als die managers die het zelf nooit is overkomen en doodleuk zeggen dat het aan het slachtoffer ligt. Dat het slachtoffer maar weerbaarder had moeten zijn. Zo werkt het niet. Het slachtoffer is het slachtoffer en de dader, die is de schuldige. Die moet worden aangepakt, door het management. Dat is er om werknemers te beschermen als zulke dingen gebeuren. Grijpen ze niet in, falen ze als management.
Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:45:
[...]

Meen je dit nu? Het lijkt wel advies wat je krijgt op het schoolplein.

Jij denkt dat een flinke mep geen sporen achterlaat? Dan een pestkop niet overal zal rondbazuinen dat TS hem heeft gemept. De perfecte manier om medelijden te kweken, én TS in een kwaad daglicht te stellen.

Als TS hard tegen hard gaat spelen, dan wint de pestkop makkelijk. Die heeft daar ervaring mee, weet hoe je de juiste mensen inpalmt, en heeft dan gelijk een excuus om nog vervelender te gaan doen.

Een collega die een andere collega mept op het werk, staat bij mij zeker niet in een positief daglicht. Je moet wel een erg sterk verhaal kunnen houden om zoiets te verantwoorden.
Sterker nog, als je daarom ontslagen word vind ik het volkomen terecht. Verbaal en fysiek geweld hoort niet thuis op de werkvloer en ga je van verbaal naar fysiek, dan ga je dusdanig een grens over dat naar alle waarschijnlijkheid de rechter ook niet echt compassie heeft. (En dus het ontslag gegund word, je recht op een uitkering verliest en je een verdomd lastig verhaal hebt bij je sollicitaties.)

Inderdaad, ga je meppen dan wint de pester. Want wat je zegt, diegene is wel gewiekst genoeg om te zorgen dat het hele bedrijf binnen een uur weet dat jij diegene op zijn smoel hebt geslagen.

Zoiets is in gedachten heel leuk, ik heb ook absoluut op het punt gestaan mijn pester de strot dicht te knijpen maar ik wist ook dat ik daarmee alle rechten zou verliezen.
Redondo1982 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:55:
[...]
Maar wat zou mij een collega interesseren die me hierin niet steunt? Hij heeft een aardige trackrecord met bewijs dat het zo niet meer verder kon. Als hij al op de wc bij je komt kloppen dan is hij erg ver heen. Als je dat bij mij doet dan stop ik je met je kop in de pot. Wat begrijp je niet aan de situatie? Hij zit op het kookpunt, wordt vernederd, z'n gezin is ontevreden, z'n baas doet er niks aan etc. Dit wordt alleen maar erger, omdat de pester ziet dat het werkt. Dat begrijpt de pester ook wel, omdat de baas hem daarover heeft gesproken. Weet je wel hoe lacherig hier intern over wordt gedaan? Hij staat zwaar voor joker man.
Dan nog kan TS de pester niet fysiek aanpakken. Enkel verbaal.
Verbaal kun je heel veel, TS kan de pester apart nemen en duidelijk maken dat dit gedrag absoluut niet getolereerd word en dat er maatregelen genomen worden. TS kan de pester niet fysiek bedreigen of erger nog, in elkaar slaan.

Zoiets moet je in gedachten doen, niet werkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 18:41
Als je vast contract hebt dan zal ik die gast gewoon compleet negeren. En niks doen wat hij vraagt. Als je dat doet krijg je een gesprek, omdat die manager zelf gaat klagen bij management. Gevolg is dat management er mee moet bemoeien en daar hebben ze geen zin in. Daarom zal hij afgerekend worden dat jij niet wilt/kan werken. (of hij flipt en doet iets doms wat zijn baan kost)
Dat is alleen als je een vast contract hebt, als je part timer bent of geen vast contract hebt dan zal ik me gewoon ziek melden en je contract thuis uitzitten.

Dat heeft te maken dat ze wel licht van je af willen, en rechts standpunt wat sterker is met een vast contract. Ze moeten dan namelijk voor jou zorgen dat je gewoon je werk kan doen. Als je een tijdelijk contract hebt dan zullen ze geen moeite doen en contract uitzitten. Zelfde wat jij kan doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Haas_nl op 01-07-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
President schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:54:
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waar je werkt, maar ik dacht aan een supermarkt.

Is het bedrijf waar je werkt een zelfstandige zaak of onderdeel van een grotere keten?
Klopt inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-07-2023
Aangezien je leidinggevende je niet kan of wil helpen, lijkt het me dat je het beste naar HR kunt stappen. Bij een supermarkt zal dat waarschijnlijk op het hoofdkwartier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07-2021
Bizar verhaal.
Wat ik zou doen is eerst 1 op 1 met Simon gaan zitten.
Indien dat niet werkt zou ik mijn collegas hierop aanspreken dat Simon belachelijk kinderachtig doet.
Vaak heeft dat effect wanneer iedereen het met jou eens zal zijn, Simon door heeft dat die fout zit.

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Dus hij rent achter je aan omdat je een paar minuutjes op (of voor) de pot wilt spenderen... omdat je nota bene over een uur al pauze hebt en het dan ook kunt doen :')

Ik had in ieder geval de eerste keer dat zoiets gebeurd de deur keihard opengeslagen. Oeps. Sorry.

De tweede keer zou ik gewoon 112 bellen en de situatie uitleggen en daarbij vermelden dat je je bedreigd voelt en bang bent om de deur te openen. Jij moet je veilig kunnen voelen op een veilige plek en dat is op dat moment niet het geval. Volgens mij is dat best wel een use case voor een politieagent :) (en dit is niet grappig bedoeld, ik had zelf serieus 112 gebeld...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Normaal gesproken probeer je er eerst uit te komen met die collega (Simon). Dat is zo te horen vrij kansloos want het lijkt mij een erg onvolwassen figuur. Dan kaart je zo'n situatie aan bij je leidinggevende. Ik begrijp dat je daar al meerdere keren een gesprek mee hebt gehad en er (naar jouw idee) weinig verbetering in zit. Ik weet niet of je hem al een soort ultimatum hebt gesteld? Dus zeggen dat je al meerdere gesprekken hebt gehad, er weinig veranderd en dit de laatste keer is? Als dat het geval is, dan moet je verder escaleren en nog een niveautje hoger gaan richting bijvoorbeeld management of directie. Die mannen hebben het vaak druk, dus bereid zo'n gesprek even voor middels wat onderbouwing. Zonder teveel in details te gaan, als ze die willen weten vragen ze er wel om. Dus noem een paar concrete voorbeelden van hetgeen je dwars zit, hoe jij daarmee om bent gegaan, wanneer je gesprekken met je leidinggevende hebt gehad en welke toezeggingen daarin gedaan zijn (en welke daarvan niet nagekomen zijn). Zorg wel dat ze de ernst van de situatie zien, zeg dat je slecht slaapt en je zelfs overwogen hebt jezelf ziek te melden.

Ziek melden moet je trouwens niet doen. Het is volkomen begrijpelijk dat jij je er ziek van voelt, maar het lost het probleem niet op en het kost je werkgever geld. Als werkgever zou ik dit soort problemen liever aanhoren (en misschien is je directe leidinggevende ook niet capabel genoeg, daarom een niveautje hoger gaan) zodat er naar een oplossing gezocht kan worden. Werknemers die een conflict gaan ontwijken middels ziekmeldingen wil geen enkele werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tom schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:42:
Ziek melden moet je trouwens niet doen. Het is volkomen begrijpelijk dat jij je er ziek van voelt, maar het lost het probleem niet op en het kost je werkgever geld.
Juist wel ziek melden. Dan ziet management dat het serieus is en dat huisarts en bedrijfsarts er nu aan te pas komen en er een dossier begint te ontstaan. Dat kunnen ze heel moeilijk negeren.
Voor de zoveelste keer klagen bij de manager en intussen gewoon doorwerken zal niet meer helpen. Het is inmiddels wel duidelijk dat de manager die signalen niet serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Dat maakt het makkelijker, want daar zijn protocollen!

Bel naar het hoofdkantoor en informeer naar de protocollen. Binnen de organisatie moet er iemand zijn die hierover gaat op het hoofdkantoor en je hierin kan bijstaan.

Vraag je leidinggevende (dus niet die Simon) om een gesprek, neem eventueel iemand mee naar dit gesprek als je dat spannend vindt. Maak alvast een lijstje van wat er is gebeurd en een overzicht van de gesprekken die je al met de leidinggevende hebt gehad. Vraag hem naar het beleid inzake gedrag op de werkvloer en geef aan dat dit al de zoveelste keer is en dat je een officiële klacht wilt indienen. Vraag hem naar de procedure hieromtrent.
downtime schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:07:
[...]
Voor de zoveelste keer klagen bij de manager en intussen gewoon doorwerken zal niet meer helpen. Het is inmiddels wel duidelijk dat de manager die signalen niet serieus neemt.
Ik vraag mij af of TS alleen heeft geklaagd of dat hij al een klacht heeft ingediend. Klagen is een begin, een klacht is een vervolg en dat staat dan ook op papier

[ Voor 22% gewijzigd door President op 01-07-2017 19:10 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste