B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
5000,- aan kuro op je dak en 6500Wp, kan je voorlopig weer voorruit met de tvt.
We zitten in gouda al weer in de bewolking, flinke stroken.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb Japans vanwege schaduw, hoge spanning dus kleine string en omdat ze slechts gemiddeld 55 euro waren.AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:53:
@dunklefaser
100 imp/kwh gat
https://pvoutput.org/comp...33&sid1=15478&dt=20181006
@reneeke1970
Ik adviseer en smeer niks aan. Ik kijk "altijd" naar de technische kant. Vmpp en dakoppervlak.
Waarom heb jij een Japanse Panasonic en geen chinese Gree staan?
Maar langs mijn nok liggen ook 13 Chinezen hoor omdat ik daar 1.90 ruimte heb.
Maar het valt vooral op dat je altijd tegen dure panelen was met hoge wp en klein oppervlak. Nu zie je dat ze 5 procent meer presteren dan de rest en is het alleen nog maar kuro kuro .....
1 PVoutput . Dongen NB
Prima suggestie - maar niet voor mij - de zolderkamer heeft dan geen daglicht,Rol-Co schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:11:
@dunklefaser
5000,- aan kuro op je dak en 6500Wp, kan je voorlopig weer voorruit met de tvt.
We zitten in gouda al weer in de bewolking, flinke stroken.
het dakraam verplaatsen kost ook weer (is net drie jaar geleden vernieuwd om de huidige panelen te kunnen plaatsen

En ik heb nog enkele andere (dure) bouwplaatsen op mijn shortlist in huis (wc-renovatie, na-isolatie, cv-aanpassing, L/W-warmtepomp . . .)
BTW: How low can You go - met de prijs dan? € 0,77/Wp vind ik erg laag (laat maar een calculatie zien

In Wijchen nog vrij zonnig - voorlopig.
Op 99,15% van mijn actueel jaartarget van 1080 Wh/Wp (Omnik waarden).
De ABB C11 beweert dat ik j.o.j. nu op 1203 Wh/Wp zit.
Ik zou zwaar teleurgesteld zijn als de uitbreiding niet op gemiddeld 1100 Wh/Wp uitkomt

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nou ja toegegeven het zijn wel prima paneeltjes maar dat heeft ook weer zijn prijs, en bij een niet ideaal dak dan gelijk erg duur waar je beter el cheapo op kan leggen.reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:40:
[...]
Ik heb Japans vanwege schaduw, hoge spanning dus kleine string en omdat ze slechts gemiddeld 55 euro waren.
Maar langs mijn nok liggen ook 13 Chinezen hoor omdat ik daar 1.90 ruimte heb.
Maar het valt vooral op dat je altijd tegen dure panelen was met hoge wp en klein oppervlak. Nu zie je dat ze 5 procent meer presteren dan de rest en is het alleen nog maar kuro kuro .....
Over 3 jaar is er weer wat nieuws/beter, je kan niet blijven wisselen. Hier eerst maar eens een paar jaar gratis door, dan kan ik voor zuid altijd nog wel de stap een keer maken voor extra vermogen, voorlopig kost het nu niets meer.
@dunklefaser
20x256,-
20x325Wp
Maar dan de omvormer nog, bevestiging materiaal en ze moeten nog "even" op dak vallen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2018 11:17 ]
2,89kWh / kWp
Bijna perfecte parabool
[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-10-2018 11:19 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Klopt.reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:40:
[...]
Maar als je na 5 jaar panelen, je ze van het dak haalt en ziet hoe de afwerking "nog" is, en stekkers niet meer te demonteren zijn...
Dan kom je op andere gedachten... Deze wil ik namelijk wel 10 jaar laten liggen...dus mag best wat meer kosten.
Zon stekker probleem tref je bij heel veel apparaten na aantal jaar....AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:48:
[...]
Klopt.
Maar als je na 5 jaar panelen, je ze van het dak haalt en ziet hoe de afwerking "nog" is, en stekkers niet meer te demonteren zijn...
Dan kom je op andere gedachten... Deze wil ik namelijk wel 10 jaar laten liggen...dus mag best wat meer kosten.
Maar ik had er hier ook die ik niet los kreeg maar kwam meer door het sleuteltje denk....
Knip.... Nieuwe stekker twee euro en klaar.
En als jij je oude niet had aangeraakt hadden ze waarschijnlijk nog tien jaar gelegen.
En één slecht merk betekend niet dat dan alleen nog maar panelen van 260 euro goed zijn.
Al mijn poly zijn 15 jaar oud en vallen niet uit elkaar. Denk dat vroeger alles beter was hi
@dunklefaser ik zoek nog vier all black panelen dus geef maar gil als ze beneden liggen hoor.
Opbrengst gaat lekker vandaag, er knalt weer gewoon 2 ampère door de solar frontier kabeltjes....
1 PVoutput . Dongen NB
Zwart maken zou je zelf moeten doenreneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:30:
[...]
@dunklefaser ik zoek nog vier all black panelen dus geef maar gil als ze beneden liggen hoor.
Opbrengst gaat lekker vandaag, er knalt weer gewoon 2 ampère door de solar frontier kabeltjes....

wat ik waarschijnlijk niet ga doen. (Ze doen het nog uitstekend vergeleken met andere installaties.)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Aha jij hebt geen zwarte, ja dat is sowieso al drie procent winst...dunklefaser schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:36:
[...]
Zwart maken zou je zelf moeten doen- als ik ze zou gaan vervangen!,
wat ik waarschijnlijk niet ga doen. (Ze doen het nog uitstekend vergeleken met andere installaties.)
1 PVoutput . Dongen NB
Het scheelt wel wat meerreneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:54:
[...]
Aha jij hebt geen zwarte, ja dat is sowieso al drie procent winst...

Volgens mij heb ik wel een rare aanloop; maar dat zal wel te verklaren zijn dat op de achterzijde momenteel veel schaduw valt hij de lage stand van de zon.
[ Voor 31% gewijzigd door Krypt op 06-10-2018 13:14 ]
Lekker snel up tempo bedoel je! Je middag zakt snel af.Krypt schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:13:
Vandaag ook weer een vruchtbaar dagje. Loopt vandaag aardig mee met gisteren.
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik wel een rare aanloop; maar dat zal wel te verklaren zijn dat op de achterzijde momenteel veel schaduw valt hij de lage stand van de zon.
Heb nu in de ochtend schaduw over de onderste helft van de 20 panelen op de zuid-oost zijde. En in t einde van de middag schaduw van een boom aan de voorzijde op de onderste deel van de 9 panelen aan de noord-west zijde. Heb net even de charts gepakt van eind augustus; dan is de ramp-up beter, dus zal zeker aan de schaduw liggen.

Ook een kwestie van voorkeur/prioriteiten - vorm/kleur voor functie/opbrengstRol-Co schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:59:
[...]
Het scheelt wel wat meerzie net dat hij 400W meer doet dan de 8x315Wp van een kennis hier met nagenoeg dezelfde zuid-oost oriëntatie en dakhoek. Dat is een groot verschil.
of omgedraaid - black is beautiful voor wie er naar kijkt (doe ik niet zo vaak).
[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 06-10-2018 15:42 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Tweede set???de schompen schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:23:
Snarfie 31 snapt wat er te gebeuren staat door deze regering: alles is onzeker en vervolgens gaan hier een stel pv liefhebbers de discussie aan of we over moeten gaan op kuros van 285 euro of sunpowers van 480 euro die je mijns inzien nooit meer terug kan verdienen. Ik hou mijn tweede set maar op Q-Cells, een prijs niet hoog maar ook niet laag voor het geval de regering.....u weet wel...
Dacht dat het beter was eerste set eraf en compleet dak vol met sun Powers......
1 PVoutput . Dongen NB
Ach dag target is toch binnen. Op dit tempo alles over twee jaar terug verdient. Wiebes moet maar zien wat ie doet....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat niet het geval, kamp is het begonnen dus was er nog niets van dividend belasting, pv huisje vind wiebes niet interessant. 150 dakjes 10 paneeltjes leggen schiet niet op, 1 bedrijf die er 1500 of meer in één keer plaatsen is veel interessanter, betere prijs, 1 persoon voor subsidie, minder werk voor de belasting enz enz.Snarfie31 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:03:
Welke PV instantie houd zich nou bezig met het instand houden van het salderen (zolang als mogelijk). Ik neem aan dat de PV industrie m.b.t. haar buisiness hier voor staat/vecht (ik zie of hoor ze niet). Nu die dividend belasting zo goed als zeker niet word afgeschaft blijft er 2 mnd over. Het lijkt me toch voor de hand liggen dat gemaakte afspraken met Kamp dan worden nagekomen. Ik ga er vanuit dat Kwiebus op zoek moest naar geld en dacht weetje dat salderen die afspraak gaan we niet nakomen van die PV owners hebben we toch geen last waait wel over en het lijkt dat hij dat goed inschat want schijnbaar gezien de minimale oppositie leggen de meeste zich hierbij neer. Ik ken een aantal PV owners waarvan 1 die vorig jaar bijvoorbeeld voor 17.000 geinvesteerd (met het idee van 2023 word salderen in een ander jasje gestopt dus nog 6 jaar salderen) heeft die voelt zich dus zwaar gepakt.Wie komt ervoor PV bezitters op????. Of zijn we allemaal hobbyisten en denken uitsluitend vanuit een groen hart.
Dat heeft hij ook letterlijk gezegd. En wie komt er op? Nou niemand, de pv branche al zeker niet, die ziet de grote projecten al voor ogen, geen zeikende particulieren maar 1500 stuks en meer op platte daken, dikke kabel ipv 10 dunne....
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ook de huidige discussie over het toekomstige af te sluiten energie akkoord komt PV mbt particulieren/salderen totaal niet ter sprake. Ook lees ik dat de meeste PV leveranciers aangeven dat die zogenaamde subsidie pot ter vervanging van het het salderen je vooral geen zorgen over hoeft te maken dus vooral veel PV blijven leggen. Paar weken geleden een offerte van mijn buurvrouw gezien voor iets van 2300KW all inn ex BTW 4.000,- euro met een prachtige TVT van 7 a 8 jaar ja opbasis van salderen (weet zij veelRol-Co schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:47:
[...]
Dat niet het geval, kamp is het begonnen dus was er nog niets van dividend belasting, pv huisje vind wiebes niet interessant. 150 dakjes 10 paneeltjes leggen schiet niet op, 1 bedrijf die er 1500 of meer in één keer plaatsen is veel interessanter, betere prijs, 1 persoon voor subsidie, minder werk voor de belasting enz enz.
Dat heeft hij ook letterlijk gezegd. En wie komt er op? Nou niemand, de pv branche al zeker niet, die ziet de grote projecten al voor ogen, geen zeikende particulieren maar 1500 stuks en meer op platte daken, dikke kabel ipv 10 dunne....nee die vinden het wel prima, die van holland solar hoor je toch ook niet?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dak ,hmmm…. je weet niet hoe de panelen hier liggen.....reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:49:
[...]
Tweede set???
Dacht dat het beter was eerste set eraf en compleet dak vol met sun Powers......
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Ja de offertes zijn vanaf begin al om te huilen, maar goed we zitten in het verkeerde topic, dat gebeurd hier namelijk.Snarfie31 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:04:
[...]
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ook de huidige discussie over het toekomstige af te sluiten energie akkoord komt PV mbt particulieren/salderen totaal niet ter sprake. Ook lees ik dat de meeste PV leveranciers aangeven dat die zogenaamde subsidie pot ter vervanging van het het salderen je vooral geen zorgen over hoeft te maken dus vooral veel PV blijven leggen. Paar weken geleden een offerte van mijn buurvrouw gezien voor iets van 2300KW all inn ex BTW 4.000,- euro met een prachtige TVT van 7 a 8 jaar ja opbasis van salderen (weet zij veel). Vind het schaamteloos.
Terugleversubsidie alternatief salderen
Het begint serieus bewolkt te worden nu, dat is wel jammer, dan haal ik maar anderhalf keer de dagtarget ipv 2x .
Oh ja jij had zon vrijstaand systeem toch begint me weer te dagen..... Des te makkelijk vervangen haha.de schompen schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
Dak ,hmmm…. je weet niet hoe de panelen hier liggen zielig...
Heb je ook foto van die stellage?
1 PVoutput . Dongen NB
ah ok bedankt.Rol-Co schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Ja de offertes zijn vanaf begin al om te huilen, maar goed we zitten in het verkeerde topic, dat gebeurd hier namelijk.
Terugleversubsidie alternatief salderen
Was inderdaad plaatselijk, is ook al weer op door tocht naar Gouda, geloof dat het zojuist gearriveerd is....AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:23:
@reneeke1970
Omg. Roosendaal blijft bespaard...
Dat zijn die wolken die weer stiekem de grens over gestoken zijn zeker?
1 PVoutput . Dongen NB
Gelukkig je bent er weer bij, waarom eerst van alles lopen roeptoeteren ?reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:18:
[...]
Oh ja jij had zon vrijstaand systeem toch begint me weer te dagen..... Des te makkelijk vervangen haha.
Heb je ook foto van die stellage?
Last van zonnesteek denk, hij brand als de Netede schompen schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:21:
[...]
Gelukkig je bent er weer bij, waarom eerst van alles lopen roeptoeteren ?
1 PVoutput . Dongen NB
Iets met inhoud en fatsoen.reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Last van zonnesteek denk, hij brand als de Nete
En welke inhoud is dan onfatsoenlijk?
1 PVoutput . Dongen NB
Woordspeling ?
[ Voor 4% gewijzigd door de schompen op 06-10-2018 16:51 ]
Zoiets zal het zijn, of gevoel voor humor, geen idee....
Ach het zonnetjes schijnt en het bier is lekker of nie?
1 PVoutput . Dongen NB
Kijk reneeke nu zijn we er. Pv output doe ik (nog) niet aan mee, maar als het tweede setje er ligt ,en ja het is weer een tuin opstelling ,dan mag iedereen komen kijken hoe het er bij ligt. Deal ?reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:57:
[...]
Zoiets zal het zijn, of gevoel voor humor, geen idee....
Ach het zonnetjes schijnt en het bier is lekker of nie?
Oh dat is altijd leuk even langs fietsen.de schompen schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:03:
[...]
Kijk reneeke nu zijn we er. Pv output doe ik (nog) niet aan mee, maar als het tweede setje er ligt ,en ja het is weer een tuin opstelling ,dan mag iedereen komen kijken hoe het er bij ligt. Deal ?
Kun je niet toevallig een exact dezelfde set leggen maar dan niet met se ?
Kun je mooi vergelijken of rendement echt beter is?
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn 5400Wp set op zuid was vorig jaar goed voor 5600kWh wat op zich al netjes is.
Maar eind september had ik al de volledige opbrengst van 2017!
Ja feb, mei, en juli waren toppers, en als ik het zo bekijk komt er nog meer moois aan.Carbon schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:14:
Het is wel uitzonderlijk jaar kwa opbrengst
Mijn 5400Wp set op zuid was vorig jaar goed voor 5600kWh wat op zich al netjes is.
Maar eind september had ik al de volledige opbrengst van 2017!
http://www.weerstation-go...l.nl/fb-fanpage-liker.php
Ik hoop het.
Vandaag in gouda 2.30 kWh/kWp gemiddeld, zuid met 4.38kWh/kWp dus een stukje minder dan gisteren.
30,04kWh 2,980Wh/Wp
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
13.60 kWh en 4.28 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
2,857kWh/kWp
Veel bewolking vanaf 15u, jammer gezien onze Zuid-West richting. Morgen zal het gelukkig eerder omgekeerd zijn
Keep on running
Yep, https://weerslag.nl/Harmonie/HarmonieKNMIWolken#ZorbaR schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:00:
12kWh
2,857kWh/kWp
Veel bewolking vanaf 15u, jammer gezien onze Zuid-West richting. Morgen zal het gelukkig eerder omgekeerd zijn
Geen vetpot voor zuid west hier 17.437kWh 2.824kWh/kW
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Pro Rata: 158%
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
3.180 en 3.763 kWh/kWp
Enne, iemand noemde laatst de PV Output PRO app: mooi strak vormgegven app met prima informatie (verwachte opbrengst zelfs per dag i.p.v. gemiddelde per maand zoals op de site, hierdoor nog beter te zien hoe het setje het doet t.o.v. de verwachting). Ach, en die E 2,29 voor de extra functies is een schijntje
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
06/10/18 16,242kWh 4,139kWh/kW
05/10/18 17,928kWh 4,569kWh/kW
Mooi resultaat weer
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Vrijdag 23,8kWh 5,48kWh/kWp
Vandaag: 21,7kWh 5kWh/kWp
vanochtend is het ook zonnig en koeler buiten , eens kijken wat vandaag opbrengt
Gebruik ik al een tijdje, ideaal voor je estimates te zien inderdaad. Op iphone dan, geen idee hoe het op android is.zwakie schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:29:
Van mij mag het zo nog wel even doorgaan, vandaag weer een dikke dertiger: 31,12kWh - 4,32Wh/Wp.
Enne, iemand noemde laatst de PV Output PRO app: mooi strak vormgegven app met prima informatie (verwachte opbrengst zelfs per dag i.p.v. gemiddelde per maand zoals op de site, hierdoor nog beter te zien hoe het setje het doet t.o.v. de verwachting). Ach, en die E 2,29 voor de extra functies is een schijntje
Keep on running
Corrado belliniZorbaR schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:18:
Van welke ontwikkelaar is die app? Op Android zijn er 2 PV Output apps blijkbaar.
136% zelfs en doet nog 1000WMisterpc schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:35:
het dagtarget is binnen ondanks de vele bewolking .....
Voor android er is geen, althans niet van dezelfde maker.Rol-Co schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:13:
[...]
Gebruik ik al een tijdje, ideaal voor je estimates te zien inderdaad. Op iphone dan, geen idee hoe het op android is.
150 % atm
130 % in de ios app
[ Voor 6% gewijzigd door JoKo op 07-10-2018 17:47 ]
een stuk hobbeliger dan gisteren -8%
pro-rata 161% voor oktober
(ABB C11)
Met 2770,35 kWh bijna mijn jaartarget van 2771 kWh bereikt (Omnik)
(Volgens de ABB C11 reeds 2810,5 kWh; +1,45%)
j.o.j. 3105 kWh = 1210 Wh/Wp)
Niet zeuren, vorig jaar 190kWh en nu al 69kWh
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Vandaag door de 7MWh gegaan 2018
[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 07-10-2018 22:14 ]
16,3 kWh
3,88 kWh/kWp
Dag JRC: 195%
Maand JRC: 21%
Keep on running
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
11.02 kWh en 3.47 kWh/kWp
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Boiler op 55 graden door de zon, bbq aangehad, gisteren lekker in het bos geweest. Top weekend zo, vooruitzichten ook bijzonder goed en bijna vakantie....
Lekker
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Weer ruim boven dagtarget.
8 oktober....echt bizar
Dit is mijn eerste volledige jaar, dus nog geen referentiegetallen
al dan niet gebaseerd op historische gegevens, deze week hun jaartarget gaan overschrijden.
Bij mij gebeurt dit dus over enkele minuten
Ik heb hem eerst maar eens met 500 verhoogd, de beoogde 7MWh zijn we al voorbij wat natuurlijk prima is maar veel te vroeg.Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:11:
Als ik vandaag 12kWh binnen ga halen (1,714 Wh/Wp) waar het op lijkt, dan heb ik vandaag ook mijn jaartarget binnen
Dit is mijn eerste volledige jaar, dus nog geen referentiegetallen
Ik heb mijn uitbreidingen in verhouding omgerekend maar ik moet zeker tot eind van de maand hoor. Geloof niet dat 2018 115 procent scoort tov laatste paar jaar gemiddeld....Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:21:
Jaarestimate verhogen omdat 2018 "toevallig" zo'n prachtig PV jaar was lijkt mij niet verstandig
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn jaarestimate lijkt aardig reëel.reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:33:
[...]
Ik heb mijn uitbreidingen in verhouding omgerekend maar ik moet zeker tot eind van de maand hoor. Geloof niet dat 2018 115 procent scoort tov laatste paar jaar gemiddeld....
Vanwege mijn nagenoeg platte panelen doen ze vanaf half oktober t/m december nagenoeg niets, dus dat ik iets eerder bij jaar estimate ben klinkt logisch in mijn oren.
Als dat dan zo is ben jij dus een uitzondering en moet je het niet zo brengen dat het in het algemeen geld.Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
Mijn jaarestimate lijkt aardig reëel.
Vanwege mijn nagenoeg platte panelen doen ze vanaf half oktober t/m december nagenoeg niets, dus dat ik iets eerder bij jaar estimate ben klinkt logisch in mijn oren.
Maar je doet toch zeker nog wel tussen 300400 kWh deze maand? Is toch 6/7 procent van jaar opbrengst....
[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 08-10-2018 11:11 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Brabant geen last, staat tegen 10000 watt aan en target bijna binnen van 37 kWhMisterpc schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:47:
hmmmm , maar matige productie vanwege de sluier wolken
1 PVoutput . Dongen NB
Nou we komen hier in het zuid westen net weer uit een flinke dip.Apeldoorn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:40:
Ben vandaag vanuit Zeeland naar de Veluwe gereden. In het zuiden en zuidwesten inderdaad een stuk zonniger.
Dat is niet de reden natuurlijk, er ligt ook 1450Wp meer dan vorig jaar en zit gewoon nog wat laag.Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:21:
Jaarestimate verhogen omdat 2018 "toevallig" zo'n prachtig PV jaar was lijkt mij niet verstandig
Weer ruim 150% van de dagtarget. Hopelijk houden we dit niveau nog even vast.
als ik zo naar de opwek grafiiek kijk zou er wel 15 a 16 KWh in moeten zitten wat dan ook gelijk 160 % zou betekenen
(net onder @dunklefaser )
Er komen nog meer leuke dagen aan...
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2018 18:49 ]
Morgen kan alleen maar tegenvallen ben ik bang
[ Voor 4% gewijzigd door Krypt op 08-10-2018 19:41 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
11.10 kWh en 3.49 kWh/kWp
Even een leuk buffertje kunnen opbouwen, afgelopen week, niet thuis zijn en fantastisch weer op vakantie én thuis hebben!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kijk jij nooit online bij afwezigheid?Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:48:
Blijkbaar was die eerste week van oktober erg goed, behalve 2 en 4 oktober (maar dat heeft 5 oktober meer dan ruimschoots goed gemaakt, met 206% van de gemiddelde dag opbrengst)
Even een leuk buffertje kunnen opbouwen, afgelopen week, niet thuis zijn en fantastisch weer op vakantie én thuis hebben!
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb alleen even mijn grafiek gekeken. En op m'n eigen site heb ik geen gemiddelde verwachte dagopbrengst staan. Dus ik zag wel dat het mooi weer was, maar niet hoe mooi precies. Als je gemiddelde dagopbrengst 15kWh is en je hebt 20kWh opgebracht, is dat natuurlijk niet bijzonder. Als je gemiddelde dagopbrengst 10kWh is en je hebt 20kWh opgebracht, is het natuurlijk wel bijzonder mooi.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
en de slechte ochtend doet ook al geen goed qua productie
Echt knallen doet hij bij ons wel, ik had om 2 uur al de dag opbrengst binnen!Misterpc schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:16:
de zon is net als gisteren nog al waterig aanwezig tussen de wolken door , echt knallen ie er niet bij helaas
en de slechte ochtend doet ook al geen goed qua productie
Hé toch, ik 14.40Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:31:
[...]
Echt knallen doet hij bij ons wel, ik had om 2 uur al de dag opbrengst binnen!
1 PVoutput . Dongen NB
M'n lopende jaaropbrengst zit ook stevig in de lift, na vandaag op 1106 kWhkWp
[ Voor 37% gewijzigd door antonboonstra op 09-10-2018 15:03 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zie dat jouw top jaar ook 2016 is net als die van mij (gemeten vanaf 2014).antonboonstra schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:01:
I
M'n lopende jaaropbrengst zit ook stevig in de lift, na vandaag op 1106 kWhkWp
Is 2016 niet voor de meeste hun top jaar geweest. Vermoed dat 2018 er makkelijk overheen gaat.
Dit topic is gesloten.