Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mij gaat het zeker niet (alleen) om de komende zomer!Atomic2005 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:22:
[...]
Het kan volgende zomer weer zo andersom zijn. Veel bewolking, (te)veel regen.
Vandaag is weer een Parabooltjesdag in wording. Door de hoge temperatuur en de kortere dagen gaan de opbrengst ondanks de parabool niet in de buurt van recordopbrengsten komen.
Mooie "parabool" heb je, maar de insolationcurve is wel faseverschoven d.w.z. de oriëntatie klopt niet.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ligt dat ook aan zomertijd/wintertijd? Ik zal google maps er (weer) eens bijpakken en mijn orientatie checken.dunklefaser schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:35:
[...]
Mij gaat het zeker niet (alleen) om de komende zomer!
Mooie "parabool" heb je, maar de insolationcurve is wel faseverschoven d.w.z. de oriëntatie klopt niet.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ik heb bij mijn insolation/opbrengstcurves op pvoutput geen invloed van zomer/wintertijd gezien.Atomic2005 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:39:
[...]
Ligt dat ook aan zomertijd/wintertijd? Ik zal google maps er (weer) eens bijpakken en mijn orientatie checken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

[ Voor 16% gewijzigd door Wimhaw op 03-08-2018 19:41 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
He? Huh wat? Nieuwe ? ......reneeke1970 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:16:
[...]
De nieuwe gaan dadelijk hun best doen, die gooien ook nog twintig kWh op de grote hoop.

Ja die heb ik ook, wel tegen gebruikt prijsje natuurlijk....... Rest party, bva ,etc...
1 PVoutput . Dongen NB
Ow ik schrok al joh, ik denk die heeft zijn petje niet op gehad met deze zon.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:27:
[...]
Ja die heb ik ook, wel tegen gebruikt prijsje natuurlijk....... Rest party, bva ,etc...
Wat zijn het? En ik ben wel benieuwd naar je lijstje merken en type wat je nu hebt draaien.
September ?Grolsch schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
Ga je vandaag niet meer redden
Vanaf september ben jij weer koploper
Wil je geloven dat ik het niet weet....Rol-Co schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:33:
[...]
Ow ik schrok al joh, ik denk die heeft zijn petje niet op gehad met deze zon.![]()
Wat zijn het? En ik ben wel benieuwd naar je lijstje merken en type wat je nu hebt draaien.
Mijn mono zwarte was iets met sun..... Ik gok sunrise haha
Al mijn 64 sf zijn nieuw.
Verder amerisolar ,yingli,jpdv,sharp,et solar ,en nog twee waarvoor ik naar buiten zou moeten gaan om te kijken.....
1 PVoutput . Dongen NB
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
En komt het door die SF dat je efficiency zo omhoog is gegaan? Je scoort dit jaar een stuk beter dan de voorgaande jaren. Ik neem aan dat toch een redelijk aantal panelen sub optimaal liggen.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:46:
[...]
Wil je geloven dat ik het niet weet....
Mijn mono zwarte was iets met sun..... Ik gok sunrise haha
Al mijn 64 sf zijn nieuw.
Verder amerisolar ,yingli,jpdv,sharp,et solar ,en nog twee waarvoor ik naar buiten zou moeten gaan om te kijken.....
172.752kWh 5.690kWh/kWp
312.601kWh 5.923kWh/kWp
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Die zijn er veertig bij gekomen ja in oktober. Onder veertig graden west zoietsjerh schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:18:
[...]
En komt het door die SF dat je efficiency zo omhoog is gegaan? Je scoort dit jaar een stuk beter dan de voorgaande jaren. Ik neem aan dat toch een redelijk aantal panelen sub optimaal liggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Een gladdere boog dan gisteren en bijna 2% meer
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
14.430kWh - 6.013kWh/kW
Ben benieuwd wat vandaag gaat doen, er is wat bewolking voorspeld dus het zal niet zo'n mooie parabool worden als gisteren.
Totnutoe 347kWh opgewekt. Gisteren 36,41 kWh (5,97Wh/Wp).
Flickr PSN ID= cheironnl
vanochtend ging de zon pas los rond 8.30 ipv 6.30 uur
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Gisteren 5,39 kWh/kWp
Vandaag begint ook alweer mooi, geen wolkje aan de lucht hier in de Noordoostpolder.
O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW
De hoek gaat nu al een merkbaar verschil laten zien, lage hoek word hier ook al serieus slechter, hier en daar al weer een schaduw randje ook.
Gelukkig maakt de hoek bij mij niet zoveel verschil (bij de ARCUS met 12,5° wel),Rol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:58:
@Misterpc @Solasurus
De hoek gaat nu al een merkbaar verschil laten zien, lage hoek word hier ook al serieus slechter, hier en daar al weer een schaduw randje ook.
in tegendeel de hoek bijvoorbeeld wordt nu weer voordeliger
- over ca. 3 - 4 weken staat de zon rond 13 uur weer loodrecht
op mijn panelen (maar voor de insolation spelen er natuurlijk meer factoren een rol
m.n. de AM-index en de junctietemperatuur).
Per vanavond wss. 3013 kWh j.o.j. = 1175 Wh/Wp
De komende 3 - 4 dagen wordt de j.o.j. opbrengst alleen maar hoger.
Afhankelijk van de hoek, mijn 8 graden word echt wel minder nu, en schaduw van het huis inmiddels weer. De 45 graden word weer wat beter nu en noord weer slechter bij mooi weer. Die zal het echt van bewolking moeten hebben.dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:24:
[...]
Gelukkig maakt de hoek bij mij niet zoveel verschil (bij de ARCUS met 12,5° wel),
in tegendeel de hoek bijvoorbeeld wordt nu weer voordeliger
- over ca. 3 - 4 weken staat de zon rond 13 uur weer loodrecht
op mijn panelen (maar voor de insolation spelen er natuurlijk meer factoren een rol
m.n. de AM-index en de junctietemperatuur).
Per vanavond wss. 3013 kWh j.o.j. = 1175 Wh/Wp
De komende 3 - 4 dagen wordt de j.o.j. opbrengst alleen maar hoger.
Efficientie is op een kleine set met voldoende ruimte makkelijker dan een grote set waar eigenlijk geen ruimte was, over noord gaan we het dan al helemaal niet hebben.

Het is nu puur kWh rammelen over de hele dag, pieken hoeft niet maar wel lang op redelijk vermogen.
Afgelopen juli 170 kWh uit het net en 1089 in het net.....
Wat ik in juli werkelijk uit het net heb getrokken weet ik niet (ferraris),
alleen dat mijn ferraris 222 kWh minder liet zien.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 04-08-2018 13:17 ]
Mijn bruto verbruik was 408kWh in juli waarvan dus 170kWh "verbruik" van over blijft voor de netbeheerder.dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:16:
@Rol-Co Eigenverbruik voor ca. 35% rechtstreeks uit de PV-opbrengst, klopt dit?
Wat ik in juli werkelijk uit het net heb getrokken weet ik niet (ferraris),
alleen dat mijn ferraris 222 kWh minder liet zien.
Zo ff uit mijn hoofd, een 41% dus 59% direct?
Ja - en dat is een vrij hoog percentage als ik me niet vergis, heb je overdag extra verbruik?Rol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:28:
[...]
Mijn bruto verbruik was 408kWh in juli waarvan dus 170kWh "verbruik" van over blijft voor de netbeheerder.
Warmtepomp om te koelen, airco?
Nee, heeft wel 1 dag gedraait in juli maar vond het niks, dus geen wp of airco.dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:40:
[...]
Ja - en dat is een vrij hoog percentage als ik me niet vergis, heb je overdag extra verbruik?
Ik denk dat het door de vroege en late opwek van noord komt, en vermogens laag blijven.
We letten er namelijk (nog) niet op.
Idd. dat is het voordeel van de productie met een oost/westRol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Nee, heeft wel 1 dag gedraait in juli maar vond het niks, dus geen wp of airco.
Ik denk dat het door de vroege en late opwek van noord komt, en vermogens laag blijven.
We letten er namelijk (nog) niet op.
of vrij platte noord opstelling = relatief veel direct eigen verbruik (ochtends/avonds),
zeker in toekomst belangrijker met het afschaffen van de 1:1 salderingsregeling.
Edit1:
Alle anderen, m.n. met hoog efficiënte zuidopstellingen
zouden het van een passende? bufferaccu moeten hebben
om een deel van de dagopbrengst in de avond quasi "direct" te kunnen
consumeren. Bij mij zou een 4-5 kWh accu installatie voldoende zijn,
helaas zijn deze (nog) veel te duur.
[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 04-08-2018 14:07 ]
1:1 salderingsregeling. Bedoeling regering is gas duurder en elektra fors goedkoper maken. Maar elektra hoeveel goed koper ? Nog rendabel om nieuwe panelen te leggen ? zegt u het maar.dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:52:
[...]
Idd. dat is het voordeel van de productie met een oost/west
of vrij platte noord opstelling = relatief veel direct eigen verbruik (ochtends/avonds),
zeker in toekomst belangrijker met het afschaffen van de 1:1 salderingsregeling.
Niet alleen in het oosten, dat is hier al vanaf half 1Misterpc schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:29:
hier in het oosten last van wolken die de zon storen ... hopen dat die niet de overhand krijgen ..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=16883
Een gebruikte heftruck accudunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:52:
[...]
Idd. dat is het voordeel van de productie met een oost/west
Edit1:
Alle anderen, m.n. met hoog efficiënte zuidopstellingen![]()
zouden het van een passende? bufferaccu moeten hebben.
om een deel van de dagopbrengst in de avond quasi "direct" te kunnen
consumeren. Bij mij zou een 4-5 kWh accu installatie voldoende zijn,
helaas zijn deze (nog) veel te duur.
[ Voor 53% gewijzigd door Rol-Co op 04-08-2018 14:49 ]
Ik gebruik 500 in de maand en 330 pak ik rechtstreeks uit de lucht, dus maar 170 uit de straat.dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:40:
[...]
Ja - en dat is een vrij hoog percentage als ik me niet vergis, heb je overdag extra verbruik?
Dus 66 procent eigen verbruik. Heb geen accu nodig hoor....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vraag me af of @dunklefaser het zo bedoelde?Rol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:28:
[...]
Mijn bruto verbruik was 408kWh in juli waarvan dus 170kWh "verbruik" van over blijft voor de netbeheerder.
Ik bedoel mijn opwek was in Juli 682kWh, daarvan is 485kWh teruggeleverd en 197kWh direct verbruikt. M.a.w. 29% direct verbruik uit de zonnepanelen.
Daarnaast is er nog 176kWh uit het net getrokken. Totaal dan 373kWh verbruikt.
Het verbruik direct uit de panelen is dan 53% t.o.v. het totale verbruik.
Een aanzienlijk verschil.
De uitkomst zal per seizoen verschillen, gemiddeld over het hele jaar gezien
misschien 25 - 30 %?
Dus dan is de opwek 1350kWh daarvan is 1089kWh teruggeleverd en dus 261kWh direct verbruikt.Rouske schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:29:
[...]
Ik vraag me af of @dunklefaser het zo bedoelde?
Ik bedoel mijn opwek was in Juli 682kWh, daarvan is 485kWh teruggeleverd en 197kWh direct verbruikt. M.a.w. 29% direct verbruik uit de zonnepanelen.
Daarnaast is er nog 176kWh uit het net getrokken. Totaal dan 373kWh verbruikt.
Het verbruik direct uit de panelen is dan 53% t.o.v. het totale verbruik.
Een aanzienlijk verschil.
M.a.w. 19% direct verbruik uit de zonnepanelen.
Daarnaast nog 170kWh uit het net getrokken. Totaal dan 431kWh verbruikt
Het verbruik uit de panelen is dan 60% t.o.v het totale verbruik.
Bedoel je zo?
Ik zou graag daar de accu van mijn elektrische motor voor gebruiken, die staat toch uren niets te doen in de garage, toch maar eens uitzoekenRol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:43:
Een gebruikte heftruck accu48V 650Ah en je kan je plan trekken.
Als ik de heel beperkte "steekproef" (3) bekijk,
met in de zomermaanden waarschijnlijk
voldoende? PV-vermogen tussen 8 en 20 uur,
worden in de quasi donkere uren ca. 170 kWh
uit het net getrokken.
Dit komt overeen met ca. 5,6 kWh per dag uit het net.
Ook mijn eigen ervaringen komen hiermee overeen.
Het zou interessant zijn van meer installaties gegevens
over het hele jaar te verkrijgen.
@Rol-Co
LiFePO4 is de vaak toegepaste accutechnologie
(voordelen: gesloten, ontlaadcycli, -stroom, diep ontladen, ??).
De accutechnologie van heftruckbatterijen heeft waarschijnlijk
enkele graverende nadelen voor huishoudens i.c.m. pv-installaties.
(ook voor tweakers?)
Dat weet ik, er zijn ook 390W panelen maar die koop ik ook niet, ik denk dat een oude heftruck accu hier ook wel voldoet.
Het is alleen maar om de nachtstroom te "verplaatsen"
Zoiets erbij ook.
https://www.ebay.de/itm/S...nkw=steca&_from=R40&rt=nc
Als ik 5 kW uit een accu wil hebben heb ik daar natte vinger 7 kW voor nodig vanwege de laad en ontlaad verliezen. Die 7 kW verkoop ik voor 35 cent, die 5 kW had anders een euro gekost, dus 65 cent winst per dag.dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:36:
@reneeke1970 , @Rouske ,
Als ik de heel beperkte "steekproef" (3) bekijk,
met in de zomermaanden waarschijnlijk
voldoende? PV-vermogen tussen 8 en 20 uur,
worden in de quasi donkere uren ca. 170 kWh
uit het net getrokken.
Dit komt overeen met ca. 5,6 kWh per dag uit het net.
Ook mijn eigen ervaringen komen hiermee overeen.
Het zou interessant zijn van meer installaties gegevens
over het hele jaar te verkrijgen.
@Rol-Co
LiFePO4 is de vaak toegepaste accutechnologie
(voordelen: gesloten, ontlaadcycli, -stroom, diep ontladen, ??).
De accutechnologie van heftruckbatterijen heeft waarschijnlijk
enkele graverende nadelen voor huishoudens i.c.m. pv-installaties.
(ook voor tweakers?)
Daarmee kan ik niet in vijf jaar tijd een accu van 10000 euro terug verdienen. En na zeven jaar is de accu kapot.....
Hoef jou vast niet te vertellen dat er hier dus never nooit een accu in huis komt......
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt - als het alleen daarom gaat om de lage last <1 kWRol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:56:
@dunklefaser
Dat weet ik, er zijn ook 390W panelen maar die koop ik ook niet, ik denk dat een oude heftruck accu hier ook wel voldoet.
Het is alleen maar om de nachtstroom te "verplaatsen"
Zoiets erbij ook.
https://www.ebay.de/itm/S...nkw=steca&_from=R40&rt=nc
na het koken, wassen etc. af te dekken kan je bijna elk
accutype toepassen - maar of je dan (0,5 tot 0,8 <=oude accu!)x31,2 kWh
= 15,6 - 25,0 kWh nodig hebt of zinvol kan gebruiken, wil ik nog wel eens zien.
Misschien over 5 jaar zinvol i.v.m. warmtepompen in de overgangsperiode?
Dan moeten wel de prijzen behoorlijk zakken (subsidie - wijkniveau/coöperaties?)
Ook hier ben ik naar eventuele ervaringen (in de toekomst) benieuwd.
Maar dit gaat wel een beetje te ver in deze draad, terug naar de productie
Vandaag: 15,4 kWh = 6,00 Wh/Wp
j.o.j. 3012 kWh = 1174 Wh/Wp
Aug'17 t/m Jul'18 komt bij ons gemiddeld op 31,3%dunklefaser schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:11:
@Rouske De laatste berekening levert het resultaat wat ik bedoelde.
De uitkomst zal per seizoen verschillen, gemiddeld over het hele jaar gezien
misschien 25 - 30 %?
Hoewel dit natuurlijk ook erg situatie afhankelijk is.
Nu letten wij er eigenlijk nog niet echt op wanneer we bijvoorbeeld de vaatwasser aanzetten, vaak draait die nu 's nachts. Maar de wasmachine en droger draaien wel vaak overdag.
Helaas was de sluierbewolking rond de middagpiek iets te hardnekkig, daardoor niet verder gekomen dan 20.454kWh - 5.213kWh/kW
Maar in 4 dagen wel alweer mooi 6x een dagtarget binnengehaald

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 04-08-2018 20:26 ]
Groeten!
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Hahaha ik wist dat je zou komen maar helaas voor jou geen goed vergelijk en dat was gisteren wel.
Vandaag begon de bewolking hier om 12:30 en bij jou veel later zodat het jou zelfs voordeel geeft, jij moet het niet meer helder hebben na 18:00 dus duim maar voor middag bewolking.
Kijk maar vanaf 18:00
https://pvoutput.org/comp...2&df=20180803&dt=20180804
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Het was een beetje heiig in de middag.
Flickr PSN ID= cheironnl
Inmiddels al weer een aardige buffer opgebouwd voor augustus (151% pro-rata)
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Bij ons in Twente schijnt smorgens altijd de zonRol-Co schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:47:
[...]
Hahaha ik wist dat je zou komen maar helaas voor jou geen goed vergelijk en dat was gisteren wel.
Vandaag begon de bewolking hier om 12:30 en bij jou veel later zodat het jou zelfs voordeel geeft, jij moet het niet meer helder hebben na 18:00 dus duim maar voor middag bewolking.
Kijk maar vanaf 18:00![]()
https://pvoutput.org/comp...2&df=20180803&dt=20180804
153.910kWh 5.069kWh/kWp
287.228kWh 5.442kWh/kWp
[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 04-08-2018 22:01 ]

Best lastig om dat allemaal te verbruiken op een dag
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[ Voor 80% gewijzigd door Wimhaw op 04-08-2018 22:16 ]
Techneco en @koevlaasWimhaw schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:12:
Mijn broer heeft een tijdje geleden een Elga gekocht via een gezamelijke inkoop. Hij woont in Doetinchem en is al een behoorlijke tijd opzoek naar íemand die de Elga kan installeren. Hij kan niemand vinden. Wie weet een installateur die dit kan doen?
Maar verkeerde topic, kijk even in het l/w topic
nu ook al wolken ..
resultaat: +4% meer opbrengst dan gisteren, en een binnentemperatuur van maar 22 °C.
Van de wolken nog geen last.
Ik heb hier ook eens naar gekeken en ik kom (okt '17 t/m jul '18) uit op 32,3% direct verbruik uit de panelen en 33,6% van het totaal verbruik uit de zonnepanelen.Rouske schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:19:
[...]
Aug'17 t/m Jul'18 komt bij ons gemiddeld op 31,3%
Hoewel dit natuurlijk ook erg situatie afhankelijk is.
Nu letten wij er eigenlijk nog niet echt op wanneer we bijvoorbeeld de vaatwasser aanzetten, vaak draait die nu 's nachts. Maar de wasmachine en droger draaien wel vaak overdag.
kWh/kWp.
Wel al na 4dgn 210kW geproduceerd. Als ik dit zou doortrekken naar een maand productie in augustus kom ik op 1,5MWh uit. En benieuwd of dat deze maand haalbaar is. Verwacht van niet, want het zal toch wel wat slechter gaan worden.
Wat voor dakhoek heb je? En is er schaduw of ligt alles vrij?Wimhaw schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:54:
Gisteren (4-8) was het regelmatig bewolkt en daarom niet echt een mooie PV dag 44,5 kWh 4,415
kWh/kWp.
Wel al na 4dgn 210kW geproduceerd. Als ik dit zou doortrekken naar een maand productie in augustus kom ik op 1,5MWh uit. En benieuwd of dat deze maand haalbaar is. Verwacht van niet, want het zal toch wel wat slechter gaan worden.
55 is vrij steil, zolang je schaduw vrij bent (zou tot november moeten zijn anders kost het je) ga je nog beter worden, dus het ligt nu wel in een gunstige tijd voor je.Wimhaw schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:09:
@Rol-Co Dakhoek is ca. 55gr op net iets beter dan ZW. Zonder schaduw op dit moment. Wat later in het jaar als de zon lager staat schadum van een zelfde woning met nok tot nok afstand van 23mtr.
130-140 kWh/kWp zou je wel moeten kunnen halen, dus 1300-1400 kWh met 10kWp.
Ter info.
We zitten op de rand van een industrie terrein die bijna 15 jaar grotendeels leeg staat en voorlopig ook niet vol komt.
We hopen dat de opbrengst inderdaad zo hoog is.
Vul deze eens in, dan weet je wat, het klopt aardig de laatste tijd.
http://re.jrc.ec.europa.e...st.php?lang=en&map=europe
Mijn gemiddelde dagproductie ligt tot nu toe hoger, maar het weer is wel anders dan wat het gemiddelde is.

Ja 1010 lijkt me wat voorzichtig voor augustus, het kan natuurlijk wel omdat alles afhankelijk van het weer is.
Maar daar heb ik het zelfs op staan, en daar zit een derde op noord bij.
Neahh, vandaag was jij de pineut met bewolking, (die je om deze tijd nodig hebt)
Vrijdag was een goed vergelijk, beide helder, jij wat warmer maar daar heb je SF voor
@reneeke1970
https://pvoutput.org/comp...84&sid1=52772&dt=20180805
Onze "race"
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 05-08-2018 18:57 ]
Aha...... En hoe oud voelen jullie je hi?Rol-Co schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:56:
[...]
Neahh, vandaag was jij de pineut met bewolking, (die je om deze tijd nodig hebt)
Vrijdag was een goed vergelijk, beide helder, jij wat warmer maar daar heb je SF voor
@reneeke1970
https://pvoutput.org/comp...84&sid1=52772&dt=20180805
Onze "race"
1 PVoutput . Dongen NB
Eind augustus 2016 begonnen hier en laten wat uitgebreid.
Gisteren door de 10MW gegaan zie ik, begint al mee te tellen :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ga jij het nou verpesten?reneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:01:
[...]
Aha...... En hoe oud voelen jullie je hi?
Wat moet je anders doen met die saaie zonnige dagen
Ja das waar, na twaalf uur in de hangmat en er niet meer uitkomen.Rol-Co schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:28:
[...]
Ga jij het nou verpesten?![]()
Wat moet je anders doen met die saaie zonnige dagenlaat ons.....
Vandaag prima dagje, ben best blij dat ik west dak vol gegooid heb, keer op keer zon schitterende avond zon....
Een mooie 6.1/130 kWh vandaag
1 PVoutput . Dongen NB
Slapend cashen dus!reneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:48:
[...]
Ja das waar, na twaalf uur in de hangmat en er niet meer uitkomen.
Vandaag prima dagje, ben best blij dat ik west dak vol gegooid heb, keer op keer zon schitterende avond zon....
Een mooie 6.1/130 kWh vandaag
Ik ben ook blij met mijn west,.....en oost, en zuid, en noord.
Ikke 8 anders mag ik niet meer met de hond wandelen....
1 PVoutput . Dongen NB
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Prima dag dus.
Onderlinge schaduw verlaagt de spanning vanaf 20u maar de Sma lost dat netjes op
173.068kWh 5.701kWh/kWp
311.473kWh 5.901kWh/kWp
Echter... mijn huis heeft 2x Talesun 270 Wp mono panelen op 2x Enphase M215 omvormers en die hebben samen sinds eind maart meer energie geproduceerd dan ik sindsdien heb opgemaakt
Of doe je je was bij je moeder oid?
30 april was mijn laatste dag dat het verbruik nog hoger was dan de opwekJerrythafast schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:36:
Ik heb in de afgelopen 3 weken nu twee dagen gehad waarop ik minder heb opgewekt dan verbruikt, dat waren 22 juli (126 Wattuur tekort) en 25 juli (150 Wattuur tekort). Maar ik was in die periode de meeste dagen niet thuis
Echter... mijn huis heeft 2x Talesun 270 Wp mono panelen op 2x Enphase M215 omvormers en die hebben samen sinds eind maart meer energie geproduceerd dan ik sindsdien heb opgemaakt
Maar goed, dan wel 10kWp op dak vanaf die tijd en het mooie weer begon.
Morgen ook weer veel zon, maar wel stukken warmer, ik ben benieuwd waarop we eindigen.
Haha nee, ik doe niks geks. Heb gewoon zuinige spulletjes gekocht denk ikRaymond schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:43:
Hoe zuinig leef jij?
Of doe je je was bij je moeder oid?

Maarrrr binnenkort komen er toch nog wat paneeltjes bij, kijken of ik dan in de winter ook nog voldoende opwek heb
Kan Groningen mij goed bij helpen straks
[ Voor 13% gewijzigd door Jerrythafast op 05-08-2018 23:11 ]
Alleen de cv pomp hier doet al meer . .
05/08/18 14.825kWh 6.177kWh/kW
04/08/18 13.004kWh 5.418kWh/kW
1 PVoutput . Dongen NB
en deze score is ook hoger dan vorig jaar in augustus , dus wie weet komen er nog een paar mooie dagen met dito scores .
hmmm , net even de weersvoorspelling bekeken en het lijkt alsof de zomer in de pauze stand gaat en de zon dus ook ,
[ Voor 25% gewijzigd door Misterpc op 06-08-2018 11:36 ]
Dit topic is gesloten.