Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen: PV of warmte, Noord- en/of Zuidzijde?

Pagina: 1
Acties:

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:05
Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Niet dat we op dit moment direct budget hebben voor de investering, maar het is wel goed om vast te kijken naar de mogelijkheden. Ik heb o.a. de TS van deze topics vast doorgenomen:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6
Zonneboilers, dit is de plek

Maar aangezien mijn vraag eigenlijk beiden overlapt, denk ik dat het beter is een nieuw topic te starten. If not: mea culpa.

De zolderkamer (waar mijn zoontje slaapt) wordt in deze tijd van het jaar vrij warm, ondanks gesloten raam, zonnescherm aan de buitenzijde en rolgordijn aan de binnenzijde (idem op de voorzolder). Kun je natuurlijk een airco tegenaan gooien, maar ik denk zomaar dat als er zonnepanelen op het dak liggen, dit vast een hoop warmte in die kamer scheelt?

De situatie
Ons huis heeft een zadeldak van 4,5m breed. Naar mijn schatting heeft de achtertuin een hoek van zo'n 170° t.o.v. de Noord-Zuidas. De Zuidzijde (achtertuin) heeft 4 Velux ramen; dat vreet stiekem dus aardig wat oppervlakte weg. Het dak begint hier op ± 1.70 meter op de eerste verdieping.
De Noordzijde bevat geen ramen, dak begint op de vloer van de zolder.
De hellingshoek is aan beide zijden grofweg 40-50°, wat dat betreft dus redelijk ideaal.

De CV ketel staat op zolder, net iets ten noorden van de nok in een ketel-/was-/rommelhok.

Verder nog een relevant birdseye fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SBYM9B5uHS0anouBxHA684ye/full.png

De rode pijl wijst naar ons huis. De grote boom waar de pijl doorheen staat is weg. Verder zie je rechts van ons huis een rijtje beginnen die wat versprongen staat; die staat ongeveer 2 meter versprongen met ons. In de ochtend duurt het dus iets langer voordat ons dak in de volle zon staat. Verder zijn er geen belemmeringen qua schaduw e.d.

PV of warmte?
Tsja, dat is eigenlijk vraag 1. Ik kom eigenlijk nergens tegen wat nou eigenlijk 'beter' is. Warmte schijn je sneller te kunnen gebruiken, maar op flink zonnige dagen is op een gegeven moment al het water wel opgewarmd. Je hebt dan geen profijt meer van de zon, juist op de dagen dat-ie goed zijn best doet.

Anderzijds: al die extra PV kracht gebruik ik op dat moment ook niet. Valt dat redelijkerwijs op te slaan, en hoe zit het met terugleveren aan het net? Ik lees van alles, en dan vooral tegenstrijdig... Terugleveren levert nauwelijks iets op zegt de één, de ander zegt dat de meter gewoon in zijn achteruit gaat. Ligt dat aan mijn leverancier, aan de netwerkbeheerder, aan mijn meter? :?
Zit ik dan ook aan bepaalde contracten/leveranciers vast, of kan ik dan nog steeds ieder jaar overstappen?

En andere vraag: is het misschien zinvol om bijvoorbeeld ten dele voor warmtepanelen te gaan en ten dele voor PV?

Noord- en/of Zuidzijde
Aansluitend daarop: het dak aan de Noordzijde, hoewel qua buitenmaten kleiner, heeft wel veel meer bruikbaar oppervlak. Overal lees je dat panelen het beste aan de Zuidkant kunt hebben, maar betekent dat nu ook echt dat het onzin is om panelen aan de Noordkant te monteren?

Ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven om mijn vragen te beantwoorden. Zoniet, dan vertel ik graag wat meer, maar de TS is nu al behoorlijk uit de klauwen aan het lopen. :P

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Ik zie dat er nog weinig (niet) gereageerd is op je vragen.

Als eerste, als je het budget nog niet beschikbaar hebt is het wellicht zinvol om naar de energiebespaarlening te kijken. In de afbetaaltijd betaald de investering zich terug.

Als je hier gebruik van maakt dan moet je twee initiatieven hebben. Zie daar! Pv én zonneboiler is geboren (of misschien ook extra dakisolatie).

@AUijtdehaag kan je goed adviseren over je noorddak (ws. Sf panelen met sma :) ) Als je exactere dakmaten hebt kunnen we met je meedenken.

Succes met je zoektocht!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jaja, ik heb het ook druk...

(dakramen eerst weghalen op zuid, dat scheelt al een boel warmte en meer ruimte voor panelen)
En dan op noord 2 dakramen en daar SF omheen. (nadat zuid helemaal vol ligt met PV panelen)
https://www.mupload.nl/img/dzhx1u6wwq3oa.jpg
En dan de zolder naisoleren als alles klaar is.
Overschot van PV gaat in de L/W warmtepomp hier. (en in de zomer koelen op alle 3 de verdiepingen met vloerverwarming/koeling)
Dat is me niet helemaal gelukt. Ik hield dit jaar 1750 kWh over. >:)

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2017 19:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Qua dak lijkt het wel wat op mijn huis, 170° oriëntatie en 55° hellingshoek hier.
Zie mijn topic: Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid

- Dak gewoon volleggen voor zover de beschikbare ruimte en je budget dit toelaten. Een paar extra panelen maakt de terugverdientijd nauwelijks langer, kwam ik in mijn topic gaandeweg achter.

- Simpel gezegd worden opwek en verbruik tegen elkaar weggestreept, maar hier zit wel enig rekenwerk achter. Zie ook de uitleg hier: https://www.consuwijzer.n...glevering/wat-is-salderen om te kijken hoe dit werkt. Het salderen zoals daar beschreven staat tot 2020 in ieder geval nog vast, waarschijnlijk zal het verlengd worden tot 2023 en wat er daarna gebeurt weet nog niemand. Terugleveren krijg je inderdaad niet heel veel (7-8 ct. per kWh) voor, daarom is het ook zaak om zoveel mogelijk zelf te gebruiken en dus te kijken of je kunt besparen op de kostenpost die nog overblijft na installatie panelen: gas.

- Zonneboiler tegenover zonnepanelen: met stroom kun je ook warm water maken, met warm water kun je geen stroom maken... Maar dat is mijn visie erop :)

- Ik weet niet goed hoe zonnepanelen helpen tegen de warmte, heb ze hier laten leggen al vrij snel toen we er kwamen wonen. De panelen houden warmte op het dak tegen en er zit een luchtlaag tussen panelen en dak, dus het zal vast wel wat schelen. Maar bij mij was het vandaag toch nog vrij warm op de zolder met 28 graden. Het zal vast iets schelen, maar verwacht dus geen wonderen. Als je die warmte eruit wil dan is een airco toch de enige optie die echt goed werkt. Een goede split-unit met inverter techniek is trouwens erg stil en zuinig. Las in Het grote airconditioning topic - Deel 2 iemand die hele dag de airco had draaien met 29 graden buiten en de airco had die dag maar 1,1 kWh verbruikt!
Laat je niet verleiden tot aanschaf mobiele airco: veel lawaai, enorm stroomverbruik t.o.v. split-unit en weinig koelte.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2017 11:49 ]

• Tjolk
AUijtdehaag schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:01:
Jaja, ik heb het ook druk...

(dakramen eerst weghalen op zuid, dat scheelt al een boel warmte en meer ruimte voor panelen)
En dan op noord 2 dakramen en daar SF omheen. (nadat zuid helemaal vol ligt met PV panelen)
https://www.mupload.nl/img/dzhx1u6wwq3oa.jpg
En dan de zolder naisoleren als alles klaar is.
Overschot van PV gaat in de L/W warmtepomp hier. (en in de zomer koelen op alle 3 de verdiepingen met vloerverwarming/koeling)
Dat is me niet helemaal gelukt. Ik hield dit jaar 1750 kWh over. >:)
Ehm, ik denk dat je voor mij hier iets te hard van stapel loopt. Even die veluxramen weghalen is geen optie; die onderste twee zijn de enige ramen in een slaapkamer op de eerste verdieping. Dan zou ik dus een constructie moeten maken zoals op de foto 2 huizen naar rechts te zien is. Doenbaar, maar een investering op zich en ik ben dan zo weer een paar duizend euro verder.

De zolder is overigens al geïsoleerd. Hoe exact weet ik niet (was al toen we het huis kochten); ik vermoed met glaswol. Daarvoor zitten gisplaten. Valt vast ook wel weer wat aan te verbeteren, maar als ik het halve huis ga verbouwen om een paar procent te winnen vind ik dat toch echt even een brug te ver.

Oh, en wat zijn SF panelen en sma? En L/W warmtepomp?
ThinkPadd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:01:
Qua dak lijkt het wel wat op mijn huis, 170° oriëntatie en 55° hellingshoek hier.
Zie mijn topic: Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid
Interessant topic! Ik zie dat de prijzen ook wat gedaald zijn t.o.v. een jaar of 8 terug toen ik hier voor het eerst naar keek.
Dak gewoon volleggen voor zover de beschikbare ruimte en je budget dit toelaten. Een paar extra panelen maakt de terugverdientijd nauwelijks langer, kwam ik in mijn topic gaandeweg achter.

Simpel gezegd worden opwek en verbruik tegen elkaar weggestreept, maar hier zit wel enig rekenwerk achter. Zie ook de uitleg hier: https://www.consuwijzer.n...glevering/wat-is-salderen om te kijken hoe dit werkt. Het salderen zoals daar beschreven staat tot 2020 in ieder geval nog vast, waarschijnlijk zal het verlengd worden tot 2023 en wat er daarna gebeurt weet nog niemand.
Interessant. Al vraag ik me af: loopt die salderingsgrens nou ieder jaar terug?

Voorbeeld:
Nu verbuiken we ± 2700 kWh per jaar. Stel ik produceer straks 2000 kWh en lever daarvan 1000 kWh terug aan het net. Ik gebruik dan dus nog maar 1700 kWh van het net en 1000 kWh die ik zelf opwek. Ligt de salderingsgrens voor het volgende jaar dan op 1700 kWh of nog steeds op die 2700 kWh waarmee ik gestart ben?
Terugleveren krijg je inderdaad niet heel veel (7-8 ct. per kWh) voor, daarom is het ook zaak om zoveel mogelijk zelf te gebruiken en dus te kijken of je kunt besparen op de kostenpost die nog overblijft na installatie panelen: gas.

Zonneboiler tegenover zonnepanelen: met stroom kun je ook warm water maken, met warm water kun je geen stroom maken... Maar dat is mijn visie erop :)
Mja, maar hoe ga ik met die stroom eenvoudig warmte genereren? Dan moet ik toch ook naar een boiler toe met een gigantisch verwarmsingelelement erin? Krijg ik dan niet veel meer rendementsverlies t.o.v. een zonneboiler?

Overigens: is er een manier om realistisch in te schatten hoeveel stroom ik ongeveer kan opwekken? Ik snap dat hier veel factoren invloed op hebben, maar op basis van hellingshoek, oriëntatie en type paneel is er denk ik toch voldoende ervaring opgebouwd om wat vuistregels te hebben qua opbrengst per m2 in Nederland? Al zit daar een foutmarge van 10% op, geeft wel een beetje een idee om mee te rekenen. Beetje jammer als ik straks bij wijze van spreken 5000 kWh produceer terwijl ik er maar 2700 verbruik en kan salderen.
Ik weet niet goed hoe zonnepanelen helpen tegen de warmte, heb ze hier laten leggen al vrij snel toen we er kwamen wonen. De panelen houden warmte op het dak tegen en er zit een luchtlaag tussen panelen en dak, dus het zal vast wel wat schelen. Maar bij mij was het vandaag toch nog vrij warm op de zolder met 28 graden. Het zal vast iets schelen, maar verwacht dus geen wonderen.
Helder.
Als je die warmte eruit wil dan is een airco toch de enige optie die echt goed werkt. Een goede split-unit met inverter techniek is trouwens erg stil en zuinig. Las in Het grote airconditioning topic - Deel 2 iemand die hele dag de airco had draaien met 29 graden buiten en de airco had die dag maar 1,1 kWh verbruikt!
Laat je niet verleiden tot aanschaf mobiele airco: veel lawaai, enorm stroomverbruik t.o.v. split-unit en weinig koelte.
Neuh, zo'n mobiel onding komt er niet in hier. Split unit is idd bekend als de beste optie, alleen vraag ik me af hoe ik dat fatsoenlijk geïnstalleerd krijg hier.

Iig bedankt voor het meedenken allemaal! :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Ger schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:06:
[...]
Oh, en wat zijn SF panelen en sma? En L/W warmtepomp?
SF = Solar Frontier.
Fabrikant van zgn. 'dunne film' panelen. Dit zijn panelen die met een andere techniek werken dan monokristallijne (mono black / full black) of polykristallijne panelen (die blauwe). Hebben veel minder last van schaduw, zijn mooi egaal zwart en mooi compacte panelen.
De rest van de voor/nadelen kan de onofficiële SF-ambassadeur @AUijtdehaag wel uitleggen vermoed ik :+

SMA is een Duits bedrijf wat omvormers produceert. Goed spul, wel wat prijzig.

L/W warmtepomp staat voor 'lucht/water warmtepomp'. Dit is een warmtepomp die warmte onttrekt aan buitenlucht en dit afgeeft aan water. Je kunt hiermee je huis verwarmen d.m.v. vloerverwarming waaraan je dat water voert, of aan ZLTV-radiatoren.

Lucht/lucht warmtepomp kan ook, dit is eigenlijk gewoon een airco die naast koelen ook kan verwarmen.
[...]
Interessant. Al vraag ik me af: loopt die salderingsgrens nou ieder jaar terug?

Voorbeeld:
Nu verbruiken we ± 2700 kWh per jaar. Stel ik produceer straks 2000 kWh en lever daarvan 1000 kWh terug aan het net. Ik gebruik dan dus nog maar 1700 kWh van het net en 1000 kWh die ik zelf opwek. Ligt de salderingsgrens voor het volgende jaar dan op 1700 kWh of nog steeds op die 2700 kWh waarmee ik gestart ben?
Na het eerste jaar (dan weet je immers hoeveel je panelen grofweg opwekken) zal die grens op 1700 kWh liggen. Na 2023 zal deze regel waarschijnlijk worden aangepast (verwachting is dat hij versoberd wordt). Maar dit is niet iets wat wordt 'vastgelegd', volgens mij wordt er bij je jaarafrekening gewoon automatisch berekend wat je hebt geïmporteerd en geëxporteerd en wordt er dan gekeken wat je moet betalen/terugkrijgt.
Mja, maar hoe ga ik met die stroom eenvoudig warmte genereren? Dan moet ik toch ook naar een boiler toe met een gigantisch verwarmsingelelement erin? Krijg ik dan niet veel meer rendementsverlies t.o.v. een zonneboiler?
Een elektrische boiler heeft in principe 100% efficiëntie, hij zet alle energie om in warmte :+ Maar zonnepanelen hebben een veel lagere efficiëntie (18-20% meen ik), dus om water op te warmen is het onder de streep inderdaad niet de meest efficiënte manier.

Maar het voordeel van zonnepanelen is dat je het net als 'buffer' kunt gebruiken. In de zomer heb je overschot, door het salderen kun je dit in de winter ook gebruiken omdat import en export pas bij de jaarrekening met elkaar verrekend worden. Een zonneboiler zal in de winter een stuk slechter functioneren, terwijl je ook dan graag warm water wilt hebben, waardoor je alsnog je CV-ketel zal moeten aanspreken bij dagen met weinig/amper zon.
Een boiler werkt het hele jaar door omdat hij alleen maar 230V nodig heeft.

Een boiler met elektrisch element heeft een COP van 1, waardoor je uit 1 kWh aan stroom ook maar 1 kWh aan warmte kunt halen.
Een warmtepomp(boiler) heeft een COP van 3-4 waardoor dit qua efficiëntie veel beter is. Snap je nu dat het fijn is om een overschot aan stroom te hebben ;) ?
Dit zijn wel dure investeringen, vandaar dat een simpel keukenboilertje (van 100-200 euro) een vaak gekozen manier is om gas te besparen, zo'n ding is immers makkelijk te installeren. Het gasverbruik voor handen wassen, teiltje water etc. kun je dan wegstrepen.
Ook nog eens extra comfort, omdat je direct warm water hebt en niet eerst hoeft te wachten tot het warme water vanaf zolder eindelijk de keukenkraan heeft bereikt.
Overigens: is er een manier om realistisch in te schatten hoeveel stroom ik ongeveer kan opwekken? Ik snap dat hier veel factoren invloed op hebben, maar op basis van hellingshoek, oriëntatie en type paneel is er denk ik toch voldoende ervaring opgebouwd om wat vuistregels te hebben qua opbrengst per m2 in Nederland? Al zit daar een foutmarge van 10% op, geeft wel een beetje een idee om mee te rekenen. Beetje jammer als ik straks bij wijze van spreken 5000 kWh produceer terwijl ik er maar 2700 verbruik en kan salderen.
Meestal wordt de omrekenfactor 0,85 gebruikt om van Wp naar kWh te gaan. Andersom doe je dus x1,15.
Met een dak vol op het zuiden schijnt 0,85 zelfs nog wat aan de lage kant te zien, maar we kunnen maar beter van het minst gunstige scenario uit gaan toch?

Als jij 2700 kWh gebruikt, heb je dus ongeveer 3105Wp nodig. Een paneel is gemiddeld iets van 280Wp, dus heb je er 11 a 12 nodig. Of je moet al voor panelen gaan met meer Wp (300+), dan kun je met minder af, maar die panelen zijn wel weer duurder dus dat is iets waar je aan moet gaan rekenen (aantal Euro per Wp wordt meestal gebruikt om offertes te vergelijken).

Je weet dus dat je ongeveer 3105Wp nodig hebt. Met behulp van PVGIS. Op PVGIS vul je je locatie in, kiest dan voor 'Classic PVGIS', vult 3.1 kWp in en voor de oriëntatie pak je -10 (ipv 170, ze rekenen precies andersom op die site). Bij 'losses' vul 7% in.
Druk op 'Calculate' en dan kun je precies zien hoeveel kWh per dag (Ed) en per maand (Em) je ongeveer kunt verwachten als je panelen op jouw dak laat knuppen.

Kijk trouwens eens wat rond in het DED-subforum rond, over de besproken onderwerpen zijn allerlei interessante topics te vinden :)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2017 13:01 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ger
Steek je rolmaat eens door het dakraam, zodat we wat maten te weten komen.
Bijvoorbeeld:
https://www.mupload.nl/img/1obzy9ysobcll.jpg

en het resultaat (alles wat in de weg zit, eruit. Dakraam was toch versleten hier)
https://www.mupload.nl/img/rf2fqtchtfetu.jpg

• Tjolk
Ik zal binnenkort eens wat proberen te meten.

Dakramen hier zijn voorlopig nog niet versleten, die zijn een jaar of 5-6 geleden vervangen door kunststof exemplaren.

• Tjolk
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:26:
@Ger
Steek je rolmaat eens door het dakraam, zodat we wat maten te weten komen.
Zo, even de tijd voor gehad/genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jo0bTo5u7bvJIpMDd4WpuiLQ/full.jpg

Ik heb dus 2x 110x450 cm. Al is dat wel heel erg op het randje; gemeten vanaf de rand van het raam en tot de nok.

Onder de onderste ramen zit nog 1 dakpan, dus dat is verwaarloosbaar voor de ruimte. Links van de ramen hebben we op zich alle ruimte omdat het dak van de buren daar na ±80cm begint, maar ik heb dat toch maar begrensd. Rechts komen we toch echt een muur tegen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kan er niet veel van maken.
Zijn dit echt de "uiterste" maten? (vooral die links 80?)
Heb je een duidelijkere foto van het dak? Zodat er pannen geteld kunnen worden.

Dan maar aan de https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof ?

Misschien 4x ECsolar 335 Wp, 1957x 992 in landscape, 1340 Wp.
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/
Op micro omvormers (weet niet of die 335 Wp aankunnen)

Of 6x Panasonic hit 295, 1463 x 1053, in landscape, 1770 Wp
http://shop.winkelman-zon...95%20SJ46%20%20295Wp.html
Dat zou nog op een stringomvormer kunnen met 6x 52 Vmpp.
Maar je hebt schaduw van de burenmuur, dus wel iets van schaduwmanagement.
Een SMA 1.5 ofzo. (ik weet niet of er ook micro omvormers zijn die, die spanning aankunnen, dat zou wel beter zijn in dit geval)

Het is allemaal maar behelpen... Weinig dakruimte op zuid en net wat te weinig ruimte om andere panelen te gebruiken.

Noord 40-50 graden helling zal ook maar 50% doen van wat je weglegt op jaarbasis.
(maar 2e hands SF-150S is wel te vinden :> )

[ Voor 113% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2017 14:22 ]

• Tjolk
AUijtdehaag schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:54:
Ik kan er niet veel van maken.
Zijn dit echt de "uiterste" maten? (vooral die links 80?)
Heb je een duidelijkere foto van het dak? Zodat er pannen geteld kunnen worden.
Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sK5twisJ0T74oOZGwW1TcH4y/full.jpg

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vreemd.
6 dakpannen hoog tussen je dakramen en 5 dakpannen hoog tot de nok.
Dat is beide 110...?

De "snee" in je muur is de grens met de buren?
Ik tel daar 4 (of 3,5) dakpannen tot je dakraam in de breedte.
4x30 = 120....en geen 80.

Meestal is de hoogte van 1 pan, +/-32 cm en de breedte 30 cm (van overgang tot overgang gemeten)
Dus je dak "lijkt" groter dan wat je gemeten hebt.

Of zit ik er kompleet naast?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2017 11:18 ]

• Tjolk
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:55:
Vreemd.
6 dakpannen hoog tussen je dakramen en 5 dakpannen hoog tot de nok.
Dat is beide 110...?
Ik kon er niet heel goed bij, en volgens mij heb ik de "nokpan" (heeft vast een andere naam :P) meegenomen. Er zit dus zeker een onzekerheidsmarge in de metingen.
De "snee" in je muur is de grens met de buren?
Jep!
Ik tel daar 4 (of 3,5) dakpannen tot je dakraam in de breedte.
4x30 = 120....en geen 80.

Meestal is de hoogte van 1 pan, +/-32 cm en de breedte 30 cm (van overgang tot overgang gemeten)

Of zit ik er kompleet naast?
Ik durf werkelijk niet te zeggen hoe groot een pan precies is, maar als 1 pan 32cm hoog zou zijn, zou dat betekenen dat er boven het bovenste raam al 1.50m ruimte zou zijn tot de nok en tussen de ramen verticaal zelfs 1.80m. Dat zou wel een enorme meetfout zijn dan...

Ik weet wel dat ik dit stukje ook heel moeilijk meten vond, want ik kon totaal niet zien waar de grens lag en heb het voor de zekerheid maar conservatief geschat. Nu ik het zo vergelijk met de tussenruimte tussen de ramen

Pagina: 1