Dag allen,
Dankzij mijn brandende passie voor het vermijden van subscription based services en het hebben van twee katten die toch maar eens naar buiten gaan (na altijd binnen katten te zijn geweest en nu eindelijk in een veilige wijk te wonen), heb ik een leuk verhaal om te delen.
Ik kwam na lezen van deze fora posts tegen de website 'petsondemand'. Nu leek mij de prijs nog niet eens zo gek, als je er van uit gaat dat het om eenmalige kosten gaat. Bijv. de GPS Nano voor 129 euro. Wat meteen al op valt is dat er vaag wordt gedaan over welke app er dan precies bij hoort. Na het beter bekijken van de afbeeldingen staat er 'Katchu' op een handleiding in een van de foto's. Dit blijkt een app van een Chinese ontwikkelaar te zijn, terwijl de app beweert dat het om een Nederlandse app zou gaan. Waarschijnlijk bedoelen ze dus nederlandstalig. Dit zette mij alleen wel op een missie om het apparaat zelf te vinden en een simkaart aan te schaffen. Want dit kan vast goedkoper

Met reverse image search ontdek ik dat het apparaat, de EV-206M te koop is op Alibaba, wat een B2B dealer is. Op Aliexpress is het ook te koop maar dan ben je alsnog ook rond de 130 euro kwijt en dan heb je nog geen simkaart.
Dus ik uiteraard in gesprek met de verkoper op Alibaba, want zo werkt dat daar. Je gaat in gesprek om te kijken wat je intenties zijn voor het product. Ik zou het in dit geval zogenaamd gaan doorverkopen nadat ik twee stuks voor mezelf getest had.
Nu moest ik nog een simkaart kopen. In mijn geval koos ik voor een Simyo prepaid van 5 euro. Simpel als dat, althans dat dacht ik...
Na het ontvangen van de EV-206M, wat overigens erg mooie en kleine apparaten zijn, inclusief halsband en erg handige oplader, liep ik tegen een probleem aan. Na het plaatsen van de simkaart gaf het apparaat geen locatie updates, wat wijst op dat de data simkaart niet werkt. Eerst dacht ik dat het lag aan de APN instellingen, maar dat bleek niet het geval? Wat was het dan? Nou, Simyo en wel meer providers ondersteunen lang niet altijd Iot devices. Dus aan deze simkaart heb ik niks.
Na meer onderzoek kwam ik er dus achter dat ik specifieke Iot ofwel M2M (machine 2 machine) simkaarten nodig had. Nu vond ik daat een mooie partij voor, namelijk 1nce. Een duitse partij, alleen moet je daar wel aantonen dat je een zakelijke klant bent. Wat opzichzelf geen probleem was voor mij.
Het mooie is ook nog, deze simkaarten gaan 10(!) jaar mee, en hebben 500Mb en 250 smsjes als begin saldo, en dat voor 11 euro (iets meer in totaal met shipping).
Nu dat ik de kaartjes binnen heb werkt de EV-206M. De app Katchu is nogal barebones, maar dat is voor mijn doeleinden echt dikke prima.
De totale kosten:
Alibaba: 182 euro (2x50 voor het product en de rest belasting en shipping)
1nce: 34 euro (2x11 simkaarten en de rest shipping en belasting)
Simyo: 5 euro (achteraf weggeooid geld)
Totaal: 221 euro. In ieder geval minder dan de 258 als ik het via Petsondemand had gedaan.
Was dit het waard? Nee misschien niet. Maar het was wel weer een ervaring.
[
Voor 3% gewijzigd door
Deegroller3 op 23-12-2024 16:24
]