=== Geschiedenis ===
Een heel klein stukje geschiedenis. Ik had thuis al een server draaien die voornamelijk SABnzbd en Plex draait. Plex transcode voornamelijk op de CPU en dus had ik tot voor kort geen videokaart in mijn systeem.
=== Setup ===
Processor: i5 7400 boxed
Moederbord: MSI H110M Eco
Geheugen: 8GB DDR4 (maakt eigenlijk niet heel veel uit welk merk/ type)
SSD: 120 WD green
HDD: 1TB WD green
=== Hardware ===
In principe heb ik geen videokaart nodig, echter als Plex wil transcoden kan het handig zijn om toch videokaart te hebben, niet super krachtig ofzo. Ik heb daarom een GeForce 1050 Ti gekocht.
Om te minen kan je kijken naar:
- RX 580
- RX 570
- RX 480
- RX 470
Er zijn ook andere videokaarten mogelijk, dan zul je zelf even moeten Googlen op videokaarten met een hoge hashrate (mh/s)
=== ETH account ===
Die heb ik aangemaakt via:
https://www.myetherwallet.com/ als je alles correct doet krijg je een 0x adres. Dat is je ETH address.
=== Nvidia drivers ===
Ik heb gewoon de meeste recente Geforce Experience gedownload met Display drivers. Deze update ook nog eens automatisch, ik heb geen last van disconnects of freezen tijdens het minen. Daarnaast heb ik nog CUDA gedownload, voor AMD heb je OpenCL. Waarom? Geen idee, niet in verdiept stond in een andere handleiding:
https://www.bestvpn.com/ethereum-mining/
"For NVidia install the 347.52 driver and the latest OpenCL CUDA package, which is CUDA 8.0 at the time of writing."
"For AMD, install Radeon Software Crimson Edition 15.12 and the OpenCL SDK Package. Depending on your GPU, this might not be the correct driver. So if you’re having issues, check the Ethereum Forum for advice."
=== Software ===
Ik zit eerst in ethpool, maar uiteindelijk ben ik naar nanopool gegaan om te minen. Ethpool is solo minen in een pool als ik het goed begrijp en nanopool is gezamenlijk minen.
Afijn nanopool dus. Ga naar nanopoo.org, daar staat onder het kopje "help" settings van de servers en welke client je kan downloaden. Ik had er een paar geprobeerd, maar ik vond het toch een beetje tricky dat bepaalde miners een virus waarschuwing gaven.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Claymore's miner, hier kreeg ik geen viruswaarschuwing op (Bitdefender 2017)
Via:
https://eth.nanopool.org/help kan je je config genereren voor Claymore's minder, even goed lezen staat precies wat je waar moet plaatsen.
Als laatste pas je start.bat aan, bij mij ziet dat er dan uiteindelijk als volgt uit:
EthDcrMiner64.exe -epool eth-eu1.nanopool.org:9999 -ewal ETH_ADDRESS.RIG/JE_MAIL_ADRES -epsw x -ftime 10
Pas ETH_ADRES aan door het adres die je op myetherwallet.com hebt gemaakt.
Pas RIG aan door een username, nickname of iets anders tofs, maakt niet heel veel uit.
Pas JE_MAIL_ADRES aan door je eigen mail adres
=== Starten ===
Alles ingesteld? Dan kan je start.bat draaien, als het goed is start er een command prompt en ga je beginnen met minen.
=== Waar kan je op letten? ===
Na enige tijd zie je dat er een share gevonden is. Uiteindelijk moet je zoveel mogelijk shares halen want dat levert ETH op. Als je een aantal shares hebt, komen er statistieken beschikbar voor jouw adres op nanopool.
Op
https://eth.nanopool.org/ kan je rechtsboven je ETH adres invullen (je 0x) nummer en dan komen er statistieken te voorschijn.
Na weer een bepaalde periode zie je in de command prompt Dev Fee:. Aangezien Claymore's miner niet geheel gratis mine je ook een beetje voor de Dev. Dat is de Dev Fee. Naar een paar minuten zie je Dev Fee: stop mining and disconnect. Daarna mine je weer voor jezelf.
Ik denk dat ik zo'n beetje alles heb gedeeld wat ik op dit moment weet, ik ben niet bezig geweest met overclocken of iets dergelijks. Ook heb ik geen eigen RIG gebouwd met 6 videokaarten, daar kan ik helaas alleen maar over speculeren hoe het zou moeten.
Alle feedback is welkom, ik wil niet zeggen dat het zo moet als ik gedaan heb, maar ik heb voorlopig iets werkends. Als ik iets niet goed doe zeg het dan ook, want ik heb dit geschreven met de bedoeling mensen te helpen en mijn ervaring te delen. Ik wil niet bewust mensen verkeerde dingen leren.
Ik heb wel recent een nieuwe RIG besteld waar 2 videokaarten tegelijk op het moederbord kunnen, zonder PCI risers etc. Simpelweg omdat ik daar geen zin in heb, om daar mee te prutsen en zo kan ik mijn setup netjes in een PC case wegwerken. Ik heb namelijk kleine kinderen, die rennen overal, komen overal het is toch wat lastiger om met hun vingertjes in een PC case te porren, dan dat de setup er zo open en bloot staat.
Waarschijnlijk lees ik dit morgen nog even door en verander ik de kromme zinnen en spelfouten

. Wellicht probeer ik ook nog wat screenshots te plaatsen.
Tot zover