Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
Hoe staat het trouwens met al die vrouwen die na het trouwen hun naam wijzigen? Is dat ook niet gewoon raar in deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

muffstuff schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:40:
Hoe staat het trouwens met al die vrouwen die na het trouwen hun naam wijzigen? Is dat ook niet gewoon raar in deze tijd?
Gelukkig hebben ze tegenwoordig de keuze, en worden ze niet meer automatisch voorzien van de naam van hun man.
(Overigens blijft de geslachtsnaam ongewijzigd, een echtgenoot kan wel de naam van de partner gebruiken, als dan niet in combinatie met de eigen geslachtsnaam).

Overigens loop je als man het risico om als je als naam Jansen - de Vries opgeeft, door sommige instanties als mevrouw te worden aangeschreven omdat ze er nog vanuit gaan dat alleen vrouwen de naam van de partner hanteren.

Interessant als het gaat om namen en gelijkheid, mijn vrouw heeft een andere achternaam dan haar vader. Als hij "Smit" heette, dan heet zij "Smits" of "van Smit". De bezittelijk vorm dus. Vrouwen waren traditioneel namelijk ofwel iemands dochter, dan wel iemands echtgenote, dus altijd van iemand. Dit is binnen de EU, overigens, voordat men het idee krijgt dat iets dergelijk ouderwets alleen in derdewereldlanden voorkomt...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:06:
[...]

Gelukkig hebben ze tegenwoordig de keuze, en worden ze niet meer automatisch voorzien van de naam van hun man.
(Overigens blijft de geslachtsnaam ongewijzigd, een echtgenoot kan wel de naam van de partner gebruiken, als dan niet in combinatie met de eigen geslachtsnaam).

Overigens loop je als man het risico om als je als naam Jansen - de Vries opgeeft, door sommige instanties als mevrouw te worden aangeschreven omdat ze er nog vanuit gaan dat alleen vrouwen de naam van de partner hanteren.

Interessant als het gaat om namen en gelijkheid, mijn vrouw heeft een andere achternaam dan haar vader. Als hij "Smit" heette, dan heet zij "Smits" of "van Smit". De bezittelijk vorm dus. Vrouwen waren traditioneel namelijk ofwel iemands dochter, dan wel iemands echtgenote, dus altijd van iemand. Dit is binnen de EU, overigens, voordat men het idee krijgt dat iets dergelijk ouderwets alleen in derdewereldlanden voorkomt...
Dat lijkt me inderdaad één groot drama! ;)

Ach, mijn vriendin heeft de achternaam van haar moeder. Als er ooit bij ons een kindje komt gaat de achternaam dus wel een discussiepuntje worden. Terecht ook eigenlijk, zou niet weten waarom het per se mijn achternaam moet zijn, ik wil het natuurlijk wel, maar heb er geen recht op.

Bij ons wordt er sowieso genoeg gediscussieerd over de in dit topic besproken onderwerpen. Het is daarbij soms 'grappig' om te zien hoe er vroeger gereageerd werd op veranderingen die nu de normaalste zaak van de wereld (de westerse dan) zijn. Er werden toen vaak exact dezelfde argumenten toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

muffstuff schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:38:
[...]

ja werknemers ja, een CEO heeft toch wat andere verantwoordelijkheden te dragen die vergen dat zijn of haar beschikbaarheid meer is dan die standaard uurtjes die wij nederlanders draaien.
Want? Waarom zou een ceo niet ook gewoon 40 uur kunnen werken?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Robertdj schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:46:
Dat lijkt me inderdaad één groot drama! ;)
Voor meneer Jansen - de Vries is het nog een ding, maar het is vooral opvallend hoe vastgeroest "we" soms nog zitten met aannames. Zo was er hier laatst een topic van iemand die uit een naam de meisjesnaam wilde afleiden...
Bij ons wordt er sowieso genoeg gediscussieerd over de in dit topic besproken onderwerpen. Het is daarbij soms 'grappig' om te zien hoe er vroeger gereageerd werd op veranderingen die nu de normaalste zaak van de wereld (de westerse dan) zijn. Er werden toen vaak exact dezelfde argumenten toegepast.
Klopt, er is weinig nieuws onder de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:02:
[...]

Want? Waarom zou een ceo niet ook gewoon 40 uur kunnen werken?
Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar ik gok erop dat jij geen CEO bent?
Dido schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:06:
[...]

Welk een tragedie! Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zoveel tijd hebben dat ze zich daar druk om willen maken. Je kan ergens aanstoot aan nemen, of je kan er gewoon niet zo moeilijk over doen.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
[...]

Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar ik gok erop dat jij geen CEO bent?
Nee het is een serieuze vraag. Als de werkgever stelt dat 40 uur de standaard werkweek is en allerlei limieten stelt aan overwerk, waarom zou dat voor een ceo niet gelden? Het resultaat van het compleet negeren van de arbeidstijdenwet voor die functies is namelijk dat zulke functies alleen gedaan kunnen worden door mensen die het zich "kunnen veroorloven" om nauwelijks aandacht aan hun gezin te besteden.

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 30-05-2017 23:05 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:02:
[...]

Nee het is een serieuze vraag. Als de werkgever stelt dat 40 uur de standaard werkweek is en allerlei limieten stelt aan overwerk, waarom zou dat voor een ceo niet gelden? Het resultaat van het compleet negeren van de arbeidstijdenwet voor die functies is namelijk dat zulke functies alleen gedaan kunnen worden door mensen die het zich "kunnen veroorloven" om nauwelijks aandacht aan hun gezin te besteden.
Dat klopt, en dat is ook de praktijk. Maar dat is juist het punt hier: als jij het niet doet, dan doet een ander het wel. Het is een competitief veld, en degene die niet bereid is om meer dan zijn concurrent te doen voor het bedrijf blijft achter.

Als je dit gelijk zou willen trekken dan zou je CEO's of ambitieuze mensen moeten verbieden om meer dan 40 uur te werken. Dat gaat toch veel te ver? Wat stel jij voor om dergelijke posities ook voor mensen die wel een gezinsleven hebben bereikbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:10:
Als je dit gelijk zou willen trekken dan zou je CEO's of ambitieuze mensen moeten verbieden om meer dan 40 uur te werken. Dat gaat toch veel te ver? Wat stel jij voor om dergelijke posities ook voor mensen die wel een gezinsleven hebben bereikbaar te maken?
Die "eis" maakt het voor veel vrouwen en (alleenstaande) ouders onmogelijk om zo'n functie te vervullen en dat is dus discriminatie. Ik weet niet wat eraan gedaan kan worden maar er zou wel iets aan gedaan moeten worden. In Frankrijk is er recent een wet in werking getreden die het bedrijven verbiedt om medewerkers te verplichten om buiten werktijden hun email te checken, dat zou al een stap in de goede richting zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:04:
[...]
Die "eis" maakt het voor veel vrouwen en (alleenstaande) ouders onmogelijk om zo'n functie te vervullen en dat is dus discriminatie.
Die snap ik niet. Discriminerend zou zijn als in de functie eis staat dat het een man moet zijn. Of een kindloze vrouw. De ongeschreven eis is echter dat werkweken van meer dan 40 uur worden verwacht bij een CEO. Dat iemands persoonlijke situatie dat niet toelaat is geen discriminatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
[...]
Het verschil is dat je eindverantwoordelijke bent. Ben zelf eigenaar van een bedrijf met 6 medewerkers. Geen CEO als bij een groot bedrijf dus, maar qua verantwoordelijkheidsgevoel wellicht vergelijkbaar.

Mijn werknemers hebben allerlei rechten. Is helemaal prima, niks mis mee. Onder deze rechten vallen uiteraard recht om thuis te blijven bij ziekte, zwangerschappen, ouderschap, recht op vakantie en nog wel een aantal zaken. Zoals gezegd, niks mis mee.

Maar het punt is dat zodra het werk in de knel dreigt te komen omdat een werknemer gebruik maakt van deze rechten, het automatisch op het bordje van de werkgever terecht komt om de processen toch te laten lopen. Dat betekent in mijn geval dus dat ik extra uren maak om het gemis van die werknemersuren te compenseren.

Zo heb ik bijvoorbeeld nu ook een werknemer die al ruim 3 maand door een niet werkgerelateerde oorzaak ziek thuis zit. Dan kan ik wel zeggen dat ik desondanks 's ochtends om 8 uur kom en 's middags om 17u de deur sluit, maar dat kost me op termijn m'n bedrijf.

Een ander ding zijn activiteiten buiten het bedrijf. Ik heb regelmatig productpresentaties of bezoek beurzen in het buitenland. Doorgaans meerdaagse activiteiten waardoor ik dus niet thuis kan zijn.

Ik weet zeker dat het gros van de bedrijfseigenaren (en ook CEO's) hun bedrijfsvoering zo inrichten dat ze in principe 'maar' 40 uur hoeven te werken. Doch buitengewone omstandigheden en bijkomende verplichtingen zorgen ervoor dat je eigenlijk structureel daarboven zit.

Veel is daar niet aan te doen. Mijn concurrenten werken op dezelfde manier waardoor de marges niet dusdanig zijn dat ik voor de 'overloop' maar standaard extra mensen in dienst kan nemen. In the end komt het op de eigenaar/CEO neer om die overloop op te vullen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Ja in theorie zou bovenstaande opgaan. Echter inde praktijk ben je als CEO wel wat meer met je werk bezig. Dat heeft te maken met je verantwoordelijkheid. Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel voorbeelden ik hiervan zou moeten aandragen daar ik er wel vanuit ging dat iedereen zich wel beseft dat een CEO meer uurtjes dan die standaard 40 nodig heeft.

En ja de wereld is niet 'fair' Als jij je niet kan veroorloven om meer dan 40 uur te werken, prima, maar dan is een CEO baan niet weg gelegd voor je. Zo werkt het over het algemeen. Kan jij je niet veroorloven je conditie op peil te houden, dan wordt topsport of bv politie te hoog gegrepen.

Hetzelfde geld voor bv doktoren. je kan wel heel leuk zeggen, ja dit is de max, maar soms vergt het werk dat je meer uren draait.

Discriminatie noem je het, ja dat is het ook. Er wordt volop gediscrimineerd. Ik noem het gebrek aan competenties. Ik kan ook helaas niet solliciteren als voetbal trainer, heb geen diploma daarvoor. Of ik zou graag piloot worden toen ik jong, helaas had ik een bril. Allemaal discriminatie. Terwijl ik dit type heb ik zelfs het gevoel dat je ons een beetje loopt te trollen, want de argumenten slaan naar mijn mening kant noch wal. Sterker nog, als dit te argumenten zijn in een discussie over ongelijkheid :/

[ Voor 16% gewijzigd door mannowlahn op 31-05-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

alexbl69 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:02:
[...]

Het verschil is dat je eindverantwoordelijke bent. Ben zelf eigenaar van een bedrijf met 6 medewerkers. Geen CEO als bij een groot bedrijf dus, maar qua verantwoordelijkheidsgevoel wellicht vergelijkbaar.

Mijn werknemers hebben allerlei rechten. Is helemaal prima, niks mis mee. Onder deze rechten vallen uiteraard recht om thuis te blijven bij ziekte, zwangerschappen, ouderschap, recht op vakantie en nog wel een aantal zaken. Zoals gezegd, niks mis mee.

Maar het punt is dat zodra het werk in de knel dreigt te komen omdat een werknemer gebruik maakt van deze rechten, het automatisch op het bordje van de werkgever terecht komt om de processen toch te laten lopen. Dat betekent in mijn geval dus dat ik extra uren maak om het gemis van die werknemersuren te compenseren.

Zo heb ik bijvoorbeeld nu ook een werknemer die al ruim 3 maand door een niet werkgerelateerde oorzaak ziek thuis zit. Dan kan ik wel zeggen dat ik desondanks 's ochtends om 8 uur kom en 's middags om 17u de deur sluit, maar dat kost me op termijn m'n bedrijf.

Een ander ding zijn activiteiten buiten het bedrijf. Ik heb regelmatig productpresentaties of bezoek beurzen in het buitenland. Doorgaans meerdaagse activiteiten waardoor ik dus niet thuis kan zijn.

Ik weet zeker dat het gros van de bedrijfseigenaren (en ook CEO's) hun bedrijfsvoering zo inrichten dat ze in principe 'maar' 40 uur hoeven te werken. Doch buitengewone omstandigheden en bijkomende verplichtingen zorgen ervoor dat je eigenlijk structureel daarboven zit.

Veel is daar niet aan te doen. Mijn concurrenten werken op dezelfde manier waardoor de marges niet dusdanig zijn dat ik voor de 'overloop' maar standaard extra mensen in dienst kan nemen. In the end komt het op de eigenaar/CEO neer om die overloop op te vullen.
Maar er is een verschil tussen een ondernemer die zelf eigenaar is van het bedrijf (en er dus waarschijnlijk ook veel eigen geld in heeft zitten) en een CEO van een (groot) bedrijf die eigenlijk ook "maar" een werknemer is.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:46:
Die snap ik niet. Discriminerend zou zijn als in de functie eis staat dat het een man moet zijn. Of een kindloze vrouw. De ongeschreven eis is echter dat werkweken van meer dan 40 uur worden verwacht bij een CEO. Dat iemands persoonlijke situatie dat niet toelaat is geen discriminatie.
Het is een van de vele voorbeelden hoe het systeem onbedoeld discriminerend werkt. Want doordat van topmanagers wordt verwacht dat ze eigenlijk 24/7 klaarstaan voor het bedrijf worden heel veel mensen op voorhand al voor die functie uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
Welk een tragedie! Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zoveel tijd hebben dat ze zich daar druk om willen maken. Je kan ergens aanstoot aan nemen, of je kan er gewoon niet zo moeilijk over doen.
Ik benoem twee zaken.

Eentje die slechts aantoont hoe we in bepaalde aannames vastgeroest zitten, een andere die aantoont hoe in sommige (zelfs Europese) culturen nog gedaan wordt alsof een vrouw in zekere zin bezit is van een man in plaats van een volwaardig mens (in taal, het is iets minder in de praktijk).

Ik vind het op zijn minst opvallend dat dat soort zaken nog voorkomen terwijl velen denken dat alle ongelijkheid de wereld uit is. Dat is aantoonbaar niet zo - en als je het allemaal niet schokkend vind mag dat.
Als je mijn post "moeilijk" vind mag je hem gewoon negeren.

Maar ook vooroordelen als "dubbele naam zal wel een vrouw zijn", zijn gewoon een indicatie dat man en vrouw ook in Nederland nog niet helemaal gelijk zijn. Is dat een tragedie? Nee, en dat zeg ik ook niet. Waarom er zo overtrokken zou moeten worden gereageerd snap ik echter ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:04:
[...]

Die "eis" maakt het voor veel vrouwen en (alleenstaande) ouders onmogelijk om zo'n functie te vervullen en dat is dus discriminatie.
Ho ho, niet zo snel. Het is nog altijd een persoon zijn eigen keuze of hij dat wel of niet doet. Het feit dat iemand bereid is meer op te geven voor zijn werk dan een ander betekent niet dat dat discriminatie is.
Ik weet niet wat eraan gedaan kan worden maar er zou wel iets aan gedaan moeten worden. In Frankrijk is er recent een wet in werking getreden die het bedrijven verbiedt om medewerkers te verplichten om buiten werktijden hun email te checken, dat zou al een stap in de goede richting zijn...
Ook dat is een keuze die je kan maken :) Wat de gevolgen daarvan zijn, tja, dat moet men zelf maar dragen.
Dido schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:22:
[...]

Ik benoem twee zaken.

Eentje die slechts aantoont hoe we in bepaalde aannames vastgeroest zitten, een andere die aantoont hoe in sommige (zelfs Europese) culturen nog gedaan wordt alsof een vrouw in zekere zin bezit is van een man in plaats van een volwaardig mens (in taal, het is iets minder in de praktijk).
Volgens mij maak jij die aannames, en niet de rest van de wereld? Ik ken geen enkel persoon die doet alsof zijn vrouw/vriendin zijn eigendom is. Hoe dat taalkundig in elkaar zit is prima te verklaren vanuit onze geschiedenis, maar de betekenissen van woorden en taal verandert over de jaren. Jij neemt aan dat er gedaan wordt alsof vrouwen bezit zijn van anderen, en dat leid je af uit taal. Maar geeft dat niet meer aan wat jouw denkbeelden zijn dan hoe anderen erover denken?
Ik vind het op zijn minst opvallend dat dat soort zaken nog voorkomen terwijl velen denken dat alle ongelijkheid de wereld uit is. Dat is aantoonbaar niet zo - en als je het allemaal niet schokkend vind mag dat.
Als je mijn post "moeilijk" vind mag je hem gewoon negeren.
Ik vind je post niet moeilijk, ik vind dat je moeilijk doet om niets ;) Je trekt conclusies gebaseerd op wat jij denkt dat correct is, maar kloppen je aannames wel?
Maar ook vooroordelen als "dubbele naam zal wel een vrouw zijn", zijn gewoon een indicatie dat man en vrouw ook in Nederland nog niet helemaal gelijk zijn. Is dat een tragedie? Nee, en dat zeg ik ook niet. Waarom er zo overtrokken zou moeten worden gereageerd snap ik echter ook niet.
Wederom, ben jij niet degene die hier die conclusie trekt, wat misschien wel meer op jouw eigen ideeën wijst dan op die van anderen? Ik heb dat vooroordeel echt niet, en ik ken ook niemand die dat heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:28:
[...]

Ho ho, niet zo snel. Het is nog altijd een persoon zijn eigen keuze of hij dat wel of niet doet. Het feit dat iemand bereid is meer op te geven voor zijn werk dan een ander betekent niet dat dat discriminatie is.

[...]

Ook dat is een keuze die je kan maken :) Wat de gevolgen daarvan zijn, tja, dat moet men zelf maar dragen.
Maar is dat wel een keuze? Want als je die keuze niet maakt (of niet kan maken) dan ben je kennelijk ongeschikt voor een hoge managementfunctie. Terwijl, zoals gezegd, de CEO van een grote onderneming ook eigenlijk "maar" een werknemer is waar dus ook normale arbeidstijden voor zouden moeten gelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:16:

Het is een van de vele voorbeelden hoe het systeem onbedoeld discriminerend werkt. Want doordat van topmanagers wordt verwacht dat ze eigenlijk 24/7 klaarstaan voor het bedrijf worden heel veel mensen op voorhand al voor die functie uitgesloten.
:?

Dan worden minder intelligente mensen dus ook gediscrimineerd? Want die komen bij voorbaat ook niet in aanmerking voor een CEO functie. Ben je een moeder (of papa, afhankelijk van hoe dat intern geregeld wordt) dan ben je niet geschikt voor een functie van 60-80u per week. Dat zijn toch keuzes? De wereld is er niet om babymakers te faciliteren.

Carrière is één van de redenen waarom ik en mijn vriendin geen kinderwens hebben. En ja daar heeft ze inmiddels al goed van geprofiteerd (haar collega's vallen allemaal weg rond de 30ste). Dat maakt haar/ons echt geen slachtoffer hoor.
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:37:
[...]

Maar is dat wel een keuze? Want als je die keuze niet maakt (of niet kan maken) dan ben je kennelijk ongeschikt voor een hoge managementfunctie. Terwijl, zoals gezegd, de CEO van een grote onderneming ook eigenlijk "maar" een werknemer is waar dus ook normale arbeidstijden voor zouden moeten gelden...
Spijker op zijn kop, ongeschikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik snap jouw punt wel, @Verwijderd, maar snap jij mijn punt ook?

Een CEO of andere topmanager is ook "maar gewoon" een werknemer. En werknemers mogen in principe niet meer dan 40 uur per week werken. De omstandigheden waaronder dat in uitzonderlijke situaties wel mag zijn duidelijk vermeld in wetten en CAO's. De eis dat zo'n topmanager dus 60-80 uur maakt is dus onwettig. Er wordt dus een eis gesteld die eigenlijk niet gesteld mag worden, en die oneigenlijke eis sluit grote groepen mensen al op voorhand uit van die functie op basis van iets wat niet ter zake zou moeten mogen doen.

(En als je vindt dat zo'n eis wel gesteld zou moeten mogen worden, dan moet de arbeidstijdenwet eerst aangepast worden, anders mag het gewoon niet.)

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2017 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:34
Je moet werk zoeken wat bij wat je past. Daarom is mijn vriendin geen stratenmaker en ik geen CEO.

Bij sollicitatie moet er gekeken worden wat de beste kandidaat is. Het kan dus prima zijn dat ik niet geschikt ben om te werken in een Surinaams restaurant omdat de eigenaar liever wat anders ziet.

Om overal discriminatie te roepen vind ik nogal Sylvana achtig. Lachwekkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Op zich denk ik dat je moreel best mag eisen van een speciale werknemer dat hij extra uren in zijn werk stopt.

Als dat impact heef top of die persoon moet kiezen voor kind of carriere, kan ik daar ook vrede mee hebben.

Gek genoeg zijn volgens mij echter genoeg CEO's vader. Die hebben dus kennelijk de zorg voor hun kind uitbesteed (aan hun vrouw?)
De vraag is dus in hoeverre het voor de hand ligt dat als een crouw carriere wil maken, de man thuis blijft voor de kinderen, als die gewenst zijn.

En ondanks dat er wettelijk weinig (niet niets! vaderschapsverlof is nog steeds een lachertje!) in de weg staat zie je toch dat die rol nog steeds meestal bij de vrouw komt te liggen.

Is dat per definitie discriminatie? Nee hoor. Misschien kiezen al die vrijgevochte vrouwen met dezelfde kansen en verwachtingen van de arbeidsmarkt er allemaal voor om thuis te blijven.

Statistisch kan dat echter niet verklaard worden, dus is er iest anders aan de hand dan "zij kiest daar toevallig voor".

En daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Het lijkt me alleszins redelijk om met een open blik die verklaringen (van "vrouwen zijn nu eenmaal zorgzamer" tot "er is nog steeds een culturele bias waardoor vrouwen voelen dat dit van ze verwacht wordt") te bekijken, al is het maar om te analyseren of hier echt een probleem ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar dat is nou juist het probleem, Dido. Het is vast niet de intentie van het hele systeem (samenleving, wetten, eisen, stereotypen, etc.) om discriminerend te zijn, maar discriminatie is er wel een emergent quality van. Een heleboel kleine en niet zo bedoelde dingetjes die allemaal samenkomen om toch bij elkaar opgeteld een significant discriminerend effect te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
Dido schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:19:
En daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Het lijkt me alleszins redelijk om met een open blik die verklaringen (van "vrouwen zijn nu eenmaal zorgzamer" tot "er is nog steeds een culturele bias waardoor vrouwen voelen dat dit van ze verwacht wordt") te bekijken, al is het maar om te analyseren of hier echt een probleem ligt.
Ik onderstreep dat probleem wel, ben het echter niet met @Mx. Alba eens dat het discriminerend is om van een CEO te verwachten lange dagen te maken als niet iedereen dat kan. Zolang de eisen voor iedereen gelijk zijn en er bij de sollicitaties geen onderscheid gemaakt wordt tussen man, vrouw, blank, donker en noem maar op kun je hier niet van discriminatie spreken.

Wat ik wel interessant vind is waaróm in 98% van de gevallen waarbij 1 ouder werkt en 1 thuis zit en het huishouden doet, diegene die thuis zit de vrouw is. Er is zoveel onderzoek te vinden online en ze zeggen allemaal weer andere dingen. Want voor ieder onderzoek dat ik lees waarin wordt gesteld dat vrouwen nog altijd geforceerd worden in een tranditionele moederrol, lees ik net zoveel onderzoeken waarin vrouwen zelf aangeven het prettiger te vinden voor de kinderen te zorgen en de man carrière te laten maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 31-05-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:16:
[...]
Maar er is een verschil tussen een ondernemer die zelf eigenaar is van het bedrijf (en er dus waarschijnlijk ook veel eigen geld in heeft zitten) en een CEO van een (groot) bedrijf die eigenlijk ook "maar" een werknemer is.
Uiteraard, er zijn verschillen. Maar de grote overeenkomst (en daar gaat het hier om) is dat diegene wel eindverantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Een eigenaar of CEO moet altijd bereikbaar zijn, moet altijd zijn telefoon opnemen en dient in de praktijk ook buiten kantooruren voor het bedrijf beschikbaar te zijn.

Dat ga je echt niet veranderen, tenzij je volledig wettig oplegt dat niemand ooit buiten kantooruren mag werken en/of meer dan 40 uur mag werken. Geen idee hoe je dat wilt gaan controleren overigens, want we hebben het hier over (op papier) onbetaalde uren.

Een eigenaar of CEO (bij een groot bedrijf) is 'the last line of defense'. Het ultieme aanspreekpunt, probleem-oplosser en beslissingsbevoegd. Die moet simpelweg altijd bereikbaar zijn, bij grote internationale bedrijven nog meer dan bij een kleine onderneming zoals ik heb.

Je kunt (vind ik) niet zeggen dat iedereen CEO moet kunnen worden zonder dat de bijbehorende plichten vervuld hoeven te worden. Dan zou je ook kunnen stellen dat Red Bull discrimineert omdat ik niet mee mag doen aan de Grand Prix van Monaco.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:48:
[...]

:?

Dan worden minder intelligente mensen dus ook gediscrimineerd? Want die komen bij voorbaat ook niet in aanmerking voor een CEO functie.
Neen want dat gaat het over of je de job zou kunnen.
Ben je een moeder (of papa, afhankelijk van hoe dat intern geregeld wordt) dan ben je niet geschikt voor een functie van 60-80u per week. Dat zijn toch keuzes? De wereld is er niet om babymakers te faciliteren.
Raar dat je werk ziet als x uren presteren.

Veel van de werknemers die ik zie zoveel uren presteren(en ikw erk voor een indisch bedrijf die kennen wat van veel uren presteren) zijn
- Inefficiënt
- Denken (in veel gevallen) niet na waar ze mee bezig zijn ze moeten immers x y z afhebben tegen dan
- Werken veelal aan zaken van twijfelachtige waarde

Raar genoeg kan ik wel mijn werk afkrijgen binnen de 40-45 (waar ik dan die overuren die ik soms wel doe ergens later compenseer) werkweek in een gelijkaardige lower managment functie.

Ik ga ervanuit dat ik 40-45 uur heb om alles gedaan te krijgen en dus zorg ik dat alles daarin past.
Carrière is één van de redenen waarom ik en mijn vriendin geen kinderwens hebben. En ja daar heeft ze inmiddels al goed van geprofiteerd (haar collega's vallen allemaal weg rond de 30ste). Dat maakt haar/ons echt geen slachtoffer hoor.
Het beperkt je wel heel hard in je keuzes niet? Bedoel je leven ten dienste zetten van het bedrijf dat je werkt zorgt er toch voor dat je je leven dermate inricht dat de focus op het werken ligt en niet echt op je eigen leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Zoals eerder gezegd denk ik dat we al een heel eind komen als het vaderschapsverlof enigszins in de buurt komt van de moeder. De 'start' wordt nu voor beide geslachten compleet scheefgetrokken. Als potentiële moeder word je zwaar benadeeld op de arbeidsmarkt t.o.v. potentiële vaders (vanuit het oogpunt van werkgevers natuurlijk volkomen begrijpelijk). Als man begin je nu met een enorme achterstand met je pasgeboren koter. Natuurlijk is het dan logischer dat de moeder (na ook nog 's 9 maanden met die kleine rondgezeuld te hebben) een betere band heeft met de pasgeborene.

Enige mogelijke nadeel (buiten de kosten) is dat zowel mannen als vrouwen tussen de 25-35 iets minder lekker in de arbeidsmarkt liggen, maar ik heb zo'n idee dat die leeftijdsgroep het wel kan hebben t.o.v. de oudere groep(en). ;)

Laat welke groep dan ook een systeem opzetten, ze zullen zichzelf nooit echt benadelen waardoor ze stap voor stap een grotere voorsprong krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
alexbl69 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:45:
[...]

Uiteraard, er zijn verschillen. Maar de grote overeenkomst (en daar gaat het hier om) is dat diegene wel eindverantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Een eigenaar of CEO moet altijd bereikbaar zijn, moet altijd zijn telefoon opnemen en dient in de praktijk ook buiten kantooruren voor het bedrijf beschikbaar te zijn.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen bereikbaar zijn als CEO van een groot bedrijd en eigenaar van een bedrijf met 2 personen waar er 1 langdurig ziek is.

Die laatste heeft idd zwaar pech de CEO die af en toe eens opgebeld word voor iets zit in een heel ander bootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:47:
[...]
Neen want dat gaat het over of je de job zou kunnen.

[...]

Raar dat je werk ziet als x uren presteren.

Veel van de werknemers die ik zie zoveel uren presteren(en ikw erk voor een indisch bedrijf die kennen wat van veel uren presteren) zijn
- Inefficiënt
- Denken (in veel gevallen) niet na waar ze mee bezig zijn ze moeten immers x y z afhebben tegen dan
- Werken veelal aan zaken van twijfelachtige waarde

Raar genoeg kan ik wel mijn werk afkrijgen binnen de 40-45 (waar ik dan die overuren die ik soms wel doe ergens later compenseer) werkweek in een gelijkaardige lower managment functie.

Ik ga ervanuit dat ik 40-45 uur heb om alles gedaan te krijgen en dus zorg ik dat alles daarin past.

[...]

Het beperkt je wel heel hard in je keuzes niet? Bedoel je leven ten dienste zetten van het bedrijf dat je werkt zorgt er toch voor dat je je leven dermate inricht dat de focus op het werken ligt en niet echt op je eigen leven?
Paar zaken.

1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job. Daarom vind ik de vergelijking prima opgaan.

2. We hebben het hier over CEO functies, dat is geen standaard werk en niet 1-op-1 te vergelijken met de indiërs de jij kent (of zijn dat allemaal CEO's?)

3. Low-management levels zijn prima maar dat is niet waar het hier over gaat.

4. Wij zien dat niet als een beperking van keuzes want kinderen krijgen is geen recht dat de maatschappij moet verzorgen. We can't have our cake and eat it to. Dat is een afweging die wij zelf maken. Daar komt bij dat wij beidde graag werken en dat gewoon zien als onderdeel van ons eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:02:
[...]

Paar zaken.

1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job. Daarom vind ik de vergelijking prima opgaan.

2. We hebben het hier over CEO functies, dat is geen standaard werk en niet 1-op-1 te vergelijken met de indiërs de jij kent (of zijn dat allemaal CEO's?)

4. Wij zien dat niet als een beperking van keuzes want kinderen krijgen is geen recht dat de maatschappij moet verzorgen. We can't have our cake and eat it to. Dat is een afweging die wij zelf maken. Daar komt bij dat wij beidde graag werken en dat gewoon zien als onderdeel van ons eigen leven.
Maar het gevolg van dat alles is dus dat 80% van de CEO's witte mannen van rond de 40-50 in pak zijn. Voilà emergent discrimination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:07:
[...]

Maar het gevolg van dat alles is dus dat 80% van de CEO's witte mannen van rond de 40-50 in pak zijn. Voilà emergent discrimination.
Noem jij het emergent discrimination dan noem ik het wenselijke selectie. Deal? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De ongelijkheid is zeker de wereld niet uit en dat werkt twee kanten op. Zo worden mannen nog altijd zwaarder gestraft voor gelijke misdaden en zijn mannen ook oververtegenwoordigd in zware en laagbetaalde banen. Een lastige kwestie is het zwangerschapsverlof, waarbij er overduidelijke biologische verschillen zijn, maar de meeste mensen het er wel mee eens zijn dat de huidige verlofregeling voor mannen absurd is.

Streven naar een gelijkwaardige situatie lijkt me een goed plan. Dan lijkt het me ook goed het verhaal over de hele breedte aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
[...]

Paar zaken.

1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job.
Daar zou ik wel iets meer bewijs voor willen zien. Waarom is structureel overwerken met alle nadelige gezondheidseffecten vandien (die we samen betalen) wenselijk?
4. Wij zien dat niet als een beperking van keuzes want kinderen krijgen is geen recht dat de maatschappij moet verzorgen.
Voorlopig is een volgende generatie een essentiele voorwaarde voor zo'n beetje elke sociale dienst, om het maar niet te hebben over RoI (zonder volgende generatie slaat investeren nergens op). Of dat ontwerp verstandig is is een tweede, maar economisch is het essentieel kinderen krijgen aan te moedigen.

Daarnaast is er het biologische aspect: het is een natuurlijke functie en normaliter wordt in de gedragskunde het uitoefenen van natuurlijk gedrag als voorwaarde voor welzijn bestempeld. In die zin zou een recht op voortplanting dus ook verdedigd kunnen worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:07:
Ben je uit op gelijke kansen of ben je uit op een gelijke eindsituatie?
Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:14:
Daar zou ik wel iets meer bewijs voor willen zien. Waarom is structureel overwerken met alle nadelige gezondheidseffecten vandien (die we samen betalen) wenselijk?
Wie zegt dat die voor iedereen nadelig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:14:
[...]

Wie zegt dat die voor iedereen nadelig zijn?
Aantal burnouts ligt er hoog, maar inderdaad, als iemand cijfers heeft over zorgkosten uitgesplitst op hoge managementsfuncties houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Voorlopig is een volgende generatie een essentiele voorwaarde voor zo'n beetje elke sociale dienst, om het maar niet te hebben over RoI (zonder volgende generatie slaat investeren nergens op). Of dat ontwerp verstandig is is een tweede, maar economisch is het essentieel kinderen krijgen aan te moedigen.

Daarnaast is er het biologische aspect: het is een natuurlijke functie en normaliter wordt in de gedragskunde het uitoefenen van natuurlijk gedrag als voorwaarde voor welzijn bestempeld. In die zin zou een recht op voortplanting dus ook verdedigd kunnen worden.
Daarnaast, de mensen die moeten kiezen tussen carrière en ouderschap zijn nou precies degene waar je er als maatschappij meer kindjes van wilt hebben. Maar dat is weer een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Maar ook vooroordelen als "dubbele naam zal wel een vrouw zijn", zijn gewoon een indicatie dat man en vrouw ook in Nederland nog niet helemaal gelijk zijn.
Maar hecht je dan niet te veel waarde aan een naïeve aanname die een ongeïnformeerde programmeur ooit heeft gemaakt?

Is het een probleem dat er onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw op basis van achternaam? Of, terug naar de topictitel: strijdt feminisme ervoor dat onderscheid zoals dat in de gehele maatschappij, en op den duur in de gehele wereld, wordt weggenomen?

Deze vragen stel ik overigens puur uit interesse, zonder een oordeel aan je uitspraken noch je eventuele antwoorden te hangen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Paar zaken.

Weeral heb je het over uren, wat voor nut heeft het voor een bedrijf dat jij 100 uur aan een bureau kan zitten?

Wat belangrijk voor een bedrijf is : hoeveel werk kan je doen.

Werkdruk aankunnen is dus zeer zeker belangrijk maar dat is heel wat meer dan louter extra uren kunnen doen.

Ik moet zeggen dit is echt wel een mentaliteit die ik bij velen zie : het maakt niet uit wat en hoe je het doet als de baas maar ziet dat je veel moeite ervoor deed. Onzin natuurlijk. Het is voor het bedrijf veel beter dat je je werk binnen de tijd gedaan krijgt en niet voor hetzelfde werk ellenlange dagen vol overuren moet kloppen.
CEO was een voorbeeld van iemand die veel uren zou moeten doen. Vanaf management (omdat dit in principe hetzelfde is als CEO nml verantwoordelijk dragen voor iets) is dat vergelijkbaar.
Juist wel want daar begint de verandering van geen verantwoordlijk die jezelf hebt (je kan makkelijk afdragen aan je baas) naar ergens verantwoordelijk voor te zijn. Dat is dus juistw aar het hier omgaat want daar al begint men de scheiding te maken (die heeft kinderen / vrouw/zal zwanger vallen/ ...) en is dus "ongeschikt" voor deze functie. Wat imho onzin is in de meeste gevallen.
Als je letterlijk zegt "ik wil geen kinderen omdat mijn carrière " dan beperkt je toch gewoon de keuzes die je hebt omwille van je werk?
Je denkt dat die beide niet compatibel zijn ,nochtans doen genoeg mensen de beide met succes.

Ps: Het is heus geen kritiek op de keuze die je maakt hoor echter heb ik de indruk dat je die maakt op basis van vooroordelen en cliche's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Ik zeg nergens dat structureel overwerken wenselijk is. Ik constateer enkel dat het voor hoge functies vaak verwacht wordt vanuit de werkgever. Dat maakt het niet ongewenst discriminerend ook al sluit dit bij voorbaat mensen uit die bijvoorbeeld veel tijd met hun kinderen willen doorbrengen.

Ten tweede, als je 'het krijgen van kinderen' in de bredere zin door wil trekken dan neem ik de stelling in dat al die mensen die geproduceerd moeten worden een zeer onhebbelijk effect op onze aarde, resources en ook welvaart hebben. De wereldpopulatie mag moet een flink stuk gedecimeerd worden.

Ten derde, ja mensen geven continue toe aan hun biologische impulsen. Best een zwak gegeven vind je niet? Vanuit de evolutie is dat altijd een goed iets geweest, maar niet op het punt waar de mensheid zich nu in bevindt. Ik heb dan ook geen goed woord over voor mensen die enkel kinderen nemen omdat het zo 'voelt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

laat staan dat het een teken van intelligentie zou zijn.

Het geeft je ook een stabiele basis, vooral met je werk bezig zijn lijkt me een precursor voor burn out . Immers als je bijna louter werk hebt in je leven van zodra daar iets mee misgaat heb je niks om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Ik zeg nergens dat structureel overwerken wenselijk is. Ik constateer enkel dat het voor hoge functies vaak verwacht wordt vanuit de werkgever. Dat maakt het niet ongewenst discriminerend ook al sluit dit bij voorbaat mensen uit die bijvoorbeeld veel tijd met hun kinderen willen doorbrengen.
Ik vraag me dat af. Twee vliegen in 1 klap.
Ten tweede, als je 'het krijgen van kinderen' in de bredere zin door wil trekken dan neem ik de stelling in dat al die mensen die geproduceerd moeten worden een zeer onhebbelijk effect op onze aarde, resources en ook welvaart hebben. De wereldpopulatie mag moet een flink stuk gedecimeerd worden.
Dit is dus de discussie over of het wenselijk is dat ons economisch model op de volgende generatie berust. Die wil ik hier niet voeren. Ondertussen is het wel een feit, en kinderen onderdrukken economische zelfmoord.
Ten derde, ja mensen geven continue toe aan hun biologische impulsen. Best een zwak gegeven vind je niet? Vanuit de evolutie is dat altijd een goed iets geweest, maar niet op het punt waar de mensheid zich nu in bevindt. Ik heb dan ook geen goed woord over voor mensen die enkel kinderen nemen omdat het zo 'voelt'.
Wat we vinden is niet zo interessant, ik citeer niet meer dan hedendaagse psychiatrische literatuur. Daar moesten we maar niet op basis van onderbuikgevoel tegenin gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:28:
Wat we vinden is niet zo interessant, ik citeer niet meer dan hedendaagse psychiatrische literatuur. Daar moesten we maar niet op basis van onderbuikgevoel tegenin gaan.
Begrijp ik goed dat je pleit voor het klakkeloos volgen van het welzijn van de mens, ook als daar negatieve aspecten tegenover staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:28:
[...]

Ik vraag me dat af. Twee vliegen in 1 klap.

[...]

Dit is dus de discussie over of het wenselijk is dat ons economisch model op de volgende generatie berust. Die wil ik hier niet voeren. Ondertussen is het wel een feit, en kinderen onderdrukken economische zelfmoord.

[...]

Brent, niet vervelend bedoeld maar misschien is het handig om in de toekomst een onderwerp niet aan te halen als je niet bereid bent er een discussie over te voeren. Laat staan dat je afsluit met: Dit is een feit. (dat is niet eens een beetje, en daar zou ik graag over praten met je. Maar tja, die bereidheid is er niet. Dus wat moet ik precies met jouw post?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:31:
[...]

Begrijp ik goed dat je pleit voor het klakkeloos volgen van het welzijn van de mens, ook als daar negatieve aspecten tegenover staan?
Nee, ik schreef dat ik gangbare gedragskundige en psychiatrische wetenschap zou willen volgen. Verre van klakkeloos, maar leuk geprobeerd ;)
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:33:
[...]

Brent, niet vervelend bedoeld maar misschien is het handig om in de toekomst een onderwerp niet aan te halen als je niet bereid bent er een discussie over te voeren.
Bekend met het fenomeen offtopic? De gedragskunde bespreken lijkt me buiten een topic over feminisme vallen, jij niet?

[ Voor 34% gewijzigd door Brent op 31-05-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:33:
Nee, ik schreef dat ik gangbare gedragskundige en psychiatrische wetenschap zou willen volgen. Verre van klakkeloos, maar leuk geprobeerd ;)
Niet leuk geprobeerd, maar ook effectief. Niet in de laatste plaats omdat je zelf met 'onderbuikgevoelens' schermt, terwijl het natuurlijk veel meer is dan dat.

Wie de bal kaatst en meer van zulks ;)
De gedragskunde bespreken lijkt me buiten een topic over feminisme vallen, jij niet?
Niet als je die gedragskunde als fundament voor je pleidooi over het feminisme gebruikt. Of het is bespreekbaar, of niet bruikbaar als argument :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Bekend met het fenomeen offtopic? De gedragskunde bespreken lijkt me buiten een topic over feminisme vallen, jij niet?
Dus ik begrijp goed dat jij prima zaken mag/kan benoemen. Maar dat daar dan ook het laatste woord meteen over gerept is. Vervolgens wijs je een ander op de spelregels. Dat deze blijkbaar niet voor jou van toepassing zijn vind ik een nogal arrogante houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:34:
[...]

Niet als je die gedragskunde als fundament voor je pleidooi over het feminisme gebruikt. Of het is bespreekbaar, of niet bruikbaar als argument :)
Kennelijk is redelijk fundamentele wetenschap niet zo fundamenteel voor sommigen. Ga uw gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:47:
Kennelijk is redelijk fundamentele wetenschap niet zo fundamenteel voor sommigen. Ga uw gang.
Je weet het iedere keer leuk te draaien, maar je kunt niet met een argument aankomen en dat vervolgens pertinent weigeren te bespreken. Dat is een drogredenatie van het type autoriteitsargument - je beroepen op, zonder het te (willen) onderbouwen.

Daarmee gaat het argument van tafel, omdat het waardeloos is geworden, of de waarde in ieder geval niet te beoordelen valt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:47:
[...]

Door dit soort opmerkingen en afschermingen te plaatsen geef je bijna het idee dat je niet in staat bent tot het voeren van een discussie waarin fatsoensnormen gerespecteerd worden.

En dat ben je wel, dus kom op doe eens wat beter je best.

Edit:
Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:52:
Ah, ik dacht dat jullie iets wilden bespreken, maar het aapje komt uit de mouw: het gaat om fatsoen en wat dies meer zij. Nouja, een typische truuk als je verder geen punten meer hebt zullen we maar zeggen ;)
Verkeerde inschatting aan mijn kant dus. Je bent enkel puberaal reacties aan het uitlokken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ah, ik dacht dat jullie iets wilden bespreken, maar het aapje komt uit de mouw: het gaat om fatsoen en wat dies meer zij. Nouja, een typische truuk als je verder geen punten meer hebt zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou helpen als je met een daadwerkelijk argument komt, in plaats van zaken op te brengen en direct onaanraakbaar buiten de discussie te stellen. Rookgordijnen ophangen door middel van allerlei beschuldigingen die niets met de discussie te maken hebben helpt ook niet.

Als je een inhoudelijk punt maakt, zou je dat eenvoudig moeten kunnen onderbouwen. Je bent nota bene gepromoveerd, dan zou je toch moeten weten hoe je een zaak fatsoenlijk onderbouwt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sorry Brent maar dit is dus niet de manier waarop je een goede discussie voert. Wil je het nog een keer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Als je een inhoudelijk punt maakt, zou je dat eenvoudig moeten kunnen onderbouwen. Je bent nota bene gepromoveerd, dan zou je toch moeten weten hoe je een zaak fatsoenlijk onderbouwt?
Allereerst, het is een veeg teken dat je er steeds wat persoonlijke dingetjes doorheen gooit. Dat is een drogreden op zijn best. Albantar, zou je ook iets over kunnen zeggen. Deze mannen dragen wel heel veel persoonlijke punten aan voor mensen die het graag over de inhoud hebben.

Waar deze woordenwisseling mee begon was de stelling dat natuurlijk gedrag kunnen uitoefenen door gedragskundigen als essentieel voor welzijn wordt beschouwt. Ik weet niet goed welke bron ik daar specifiek voor moet aandragen, daar dit zo'n algemeen geaccepteerde stelling is. Bovendien zou ik graag toch ook eerst weten, voor we daar diep op ingaan, wat er uberhaupt (kennelijk) bezwaarlijk aan is, daar heb ik nog niemand toelichting op zien geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:08:
Allereerst, het is een veeg teken dat je er steeds wat persoonlijke dingetjes doorheen gooit. Dat is een drogreden op zijn best. Albantar, zou je ook iets over kunnen zeggen. Deze mannen dragen wel heel veel persoonlijke punten aan voor mensen die het graag over de inhoud hebben.
Ja, daar ben ik het mee eens. Zullen we met z'n allen afspreken om dat soort zaken verder achterwege te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:08:
Waar deze woordenwisseling mee begon was de stelling dat natuurlijk gedrag kunnen uitoefenen door gedragskundigen als essentieel voor welzijn wordt beschouwt. Ik weet niet goed welke bron ik daar specifiek voor moet aandragen, daar dit zo'n algemeen geaccepteerde stelling is. Bovendien zou ik graag toch ook eerst weten, voor we daar diep op ingaan, wat er uberhaupt (kennelijk) bezwaarlijk aan is, daar heb ik nog niemand toelichting op zien geven.
Ik heb hierboven gevraagd of je dat welzijn klakkeloos wilt volgens. Het korte antwoord daarop was nee. Desalniettemin volgt er geen nuanceren van je stelling, waarmee rekening wordt gehouden met alle mitsen en maren. Wil je dan toch dat welzijn volgen, ongeacht de gevolgen, of houd je op één of andere manier rekening met die gevolgen?

Ook worden morele aspecten, problemen met grondstoffen in onze economie en op het vlak milieu en wereldwelzijn weggezet als onderbuikgevoelens, terwijl die zaken dat natuurlijk verre van zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:11:
[...]

Ik heb hierboven gevraagd of je dat welzijn klakkeloos wilt volgens. Het korte antwoord daarop was nee. Desalniettemin volgt er geen nuanceren van je stelling, waarmee rekening wordt gehouden met alle mitsen en maren. Wil je dan toch dat welzijn volgen, ongeacht de gevolgen, of houd je op één of andere manier rekening met die gevolgen?
Jij verdraaide mijn woorden: klakkeloos heb ik nooit gezegd. In algemene zin wil ik welzijn voorop stellen ja. Uiteraard niet wanneer dat buitenproportionele negatieve effecten voor het individu of anderen heeft.
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:11:
[...]

Ook worden morele aspecten, problemen met grondstoffen in onze economie en op het vlak milieu en wereldwelzijn weggezet als onderbuikgevoelens, terwijl die zaken dat natuurlijk verre van zijn.
Ik doelde daarmee niet op milieu etc, maar op hoe sommigen leken te pleiten tegen enige vorm van faciliteren van het krijgen van kinderen.

[ Voor 23% gewijzigd door Brent op 31-05-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:13:
Jij verdraaide mijn woorden: klakkeloos heb ik nooit gezegd. In algemene zin wil ik welzijn voorop stellen ja. Uiteraard niet wanneer dat buitenproportionele negatieve effecten voor het individu of anderen heeft.
Mijn edit viel net samen met jouw post. Het is duidelijk dat dat welzijn negatieve gevolgen heeft. Zelfs als ons economische model op eindeloze groei gebaseerd is, is ook duidelijk dat dat op zeer korte termijn al niet houdbaar meer is. Velen zullen zeggen dat het nu al niet houdbaar is. Grondstoffen zijn niet eindig, de Aarde warmt hoogstwaarschijnlijk op en mogelijk worden grote delen van de wereld onbewoonbaar, terwijl anderzijds de bevolking exponentieel toeneemt. Dat lijken me geen geringe zaken om tegenover dat individuele welzijn te plaatsen.

Zou je kunnen toelichten hoe je het door jou aangehaalde welzijn wilt vertalen naar beleid? Welk doel moet er bereikt worden via welke middelen om daaraan tegemoet te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:13:
[...]

[...]

Ik doelde daarmee niet op milieu etc, maar op hoe sommigen leken te pleiten tegen enige vorm van faciliteren van het krijgen van kinderen.
Over welke Tweaker heb je het dan? Want het ging volgens mij specifiek over arbeidssituaties van hogere managementlevels. Het is nogal wat om dat door te trekken naar "pleiten tegen enige vorm van faciliteren van het krijgen van kinderen.". Ik vind die zin dan ook meer dan enkel creatief met de waarheid omgaan, het neigt naar de waarheid tot een breekpunt buigen.

Ter verduidelijking, dit is wat ik stelde:

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:19:
Over welke Tweaker heb je het dan? Want het ging volgens mij specifiek over arbeidssituaties van hogere managementlevels. Het is nogal wat om dat door te trekken naar "pleiten tegen enige vorm van faciliteren van het krijgen van kinderen.". Ik vind die zin dan ook meer dan enkel creatief met de waarheid omgaan, het neigt naar de waarheid tot een breekpunt ombuigen.
Sowieso bevreemdt het me dat een bepaalde baan gezien zou worden als het ontzeggen van de vrijheid kinderen te krijgen. Dan zou hetzelfde gelden voor oliewerkers of mensen die in het leger uitgezonden worden.
Of bijvoorbeeld een laag inkomen, wat een enorm obstakel kan zijn. De toeslagen die men nu krijgt zijn lang niet genoeg om dat te compenseren.

Tijd aan één zaak willen besteden betekent nu eenmaal geen tijd aan een andere zaak kunnen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:24:
[...]

Tijd aan één zaak willen besteden betekent nu eenmaal geen tijd aan een andere zaak kunnen besteden.
Conclusie is dat zelfs het concept van Tijd discrimineert? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Ik zeg nergens dat structureel overwerken wenselijk is. Ik constateer enkel dat het voor hoge functies vaak verwacht wordt vanuit de werkgever.
En dat op zich is een domme manier om naar zaken te kijken want als je ervan uitgaat dat je 60-70-80 uur moet werken dan ga je enkel mensen krijgen die effectief die uren kunnen en willen doen waardoor je potentieel betere kandidaten uitsluit.
Met zo'n logica kan je beter zelfmoord plegen nietwaar?
Moest je nu een groene jongen zijn die ergens op zero footprint manier woont kan dat eena rgument zijn, anders lijkt me dat een excuus.
Dus jij vind eten een zwakte? Weeral rare logica.

Mensen nemen beslissingen op basis van veel parameters niet aan jou om daarop te beoordelen net zoals niemand jou slecht moet bekijken omdat jij geen kinderen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:36:
En dat op zich is een domme manier om naar zaken te kijken want als je ervan uitgaat dat je 60-70-80 uur moet werken dan ga je enkel mensen krijgen die effectief die uren kunnen en willen doen waardoor je potentieel betere kandidaten uitsluit.
Blijkbaar zijn die niet beter dan, toch? Een Mini is ook zuiniger, goedkoper qua de wegenbelasting en makkelijker te sturen dan een vrachtwagen, maar als een vereiste is dat ik vier ton zut van A naar B moet krijgen, dan is die Mini toch niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:36:
[...]

Jij vermoed dat je daarmee geschikte kandidaten uitsluit. Desbetreffende werkgevers (en dat is hetgeen wat echt telt) denken daar (veelal) anders over. Ik verdedig enkel hun vrijheid om die keuze te maken. Wat ik uit jouw teksten lees zijn enkel assumpties en aannames maar geen onderbouwing op je stelling (behalve een paar Indiëers die je kent.......)

Want laten we eerlijk zijn, natuurlijk zijn lange werkweken funest voor de gemiddelde werknemer. Maar hoe kan het dan toch zo zijn dat de topmannen/vrouwen wereldwijd altijd ontzettend lange dagen draaien? En blijkbaar ook goed presteren. Zou die vlieger misschien niet voor iedereen gelijk opgaan?

[...]
Met zo'n logica kan je beter zelfmoord plegen nietwaar?
Moest je nu een groene jongen zijn die ergens op zero footprint manier woont kan dat eena rgument zijn, anders lijkt me dat een excuus.
Wat dacht je toen je dit tekstje aan het typen was? Ik trek het lekker in het extreme en daarmee zet ik hem te kakken, hah.... Yeah, not so much.
:O
[...]

Dus jij vind eten een zwakte? Weeral rare logica.

Mensen nemen beslissingen op basis van veel parameters niet aan jou om daarop te beoordelen net zoals niemand jou slecht moet bekijken omdat jij geen kinderen wil.
Eten is noodzakelijk om in leven te blijven. Kinderen verwekken niet. Hoe gaat jouw vergelijking precies op? Ik zie de relevantie niet namelijk.

Het is wel degelijk aan mij om daar over te oordelen. Als je dat niet in kunt zien kun je beter naar een totalitair regime verkassen (kijk ik kan ook zaken in het extreem trekken, ook al raakt het kant noch wal).
k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:50:
[...]

Dat is juist waar ik op tegenin gaan: slim werken is niet hetzelfde als veel uren kloppen, integendeel soms zelf. ALs je zoals hierboven intelligentie op dezelfde voet zet als "hoeveel uren kunnen we uit iemand persen" ben je gewoon heel fout bezig.
Maar niemand stelt die twee dingen op gelijke voet. Er wordt enkel gesteld dat beidde zaken zijn waar werknemers naar kijken bij het aannemen van top personeel.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Blijkbaar zijn die niet beter dan, toch? Een Mini is ook zuiniger, goedkoper qua de wegenbelasting en makkelijker te sturen dan een vrachtwagen, maar als een vereiste is dat ik vier ton zut van A naar B moet krijgen, dan is die Mini toch niet beter.
Niet als die mini eventjes belt naar de leverancier van het zout en die direct op de juiste plaats laat leveren.

Hop een rit uitgespaard ;)

Je haalt iets dat niet echt meetbaar is "hoeveel werk zal deze persoon voor ons gaan doen in die functie" met iets dat makkelijk meetbaar is "hoeveel vracht kan iets vervoeren" .

Dat is juist waar ik op tegenin gaan: slim werken is niet hetzelfde als veel uren kloppen, integendeel soms zelf. ALs je zoals hierboven intelligentie op dezelfde voet zet als "hoeveel uren kunnen we uit iemand persen" ben je gewoon heel fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:50:
Niet als die mini eventjes belt naar de leverancier van het zout en die direct op de juiste plaats laat leveren.

Hop een rit uitgespaard ;)

Je haalt iets dat niet echt meetbaar is "hoeveel werk zal deze persoon voor ons gaan doen in die functie" met iets dat makkelijk meetbaar is "hoeveel vracht kan iets vervoeren" .

Het is helemaal niet zo meetbaar en zwart-wit als je hier doet voorkomen. Je kunt prima zoveel vracht in een auto duwen dat het nog wel rijdt, maar dat je wegligging niet meer is wat deze geweest is, de remweg te lang word ten het geheel ten koste gaat van de veiligheid. Dat lijkt dan opeens alweer veel meer op een werklast die te groot is voor de capaciteit die beschikbaar is. Nog even los van dat iemand anders het werk laten doen niet betekent dat het werk niet door iemand met die capaciteit is gedaan ;)

Daar zijn we gelijk ook bij het tweede probleem: dit gaat niet over uren. Het gaat over werk dat verzet kan worden en de capaciteit tot arbeid die iemand heeft. Niemand zal dan zo naïef zijn om te beweren dat CEO zijn gaat om de uren dat je achter bureau zit.

Al zal je bij slimmer werken toch altijd houden dat je met 25 uur slimmer werken minder kunt doen dan met 50 uur slimmer werken. Daar zit wel een natuurlijke bovenlimiet aan, maar die ligt gegarandeerd niet op 40 uur per week. Bovendien is slimmer werken niet zomaar gedaan. Als jij zo'n efficiëntieslag praktisch weet te realiseren, rol je binnen de kortste keren in miljarden euro's :P Misschien werkt iedereen al wel slim en doen CEO's juist al wel het viervoudige in het dubbele van de tijd en zijn ze juist daarom zoveel waard.

Maar goed, het gaat nu over CEO's. Hoe werkt zoiets met oliewerkers of vissers, die weken achtereen op zee zitten? Met militairen die op uitzending gaan? Er zijn tal van beroepen te verzinnen waarbij de limitatie een natuurlijke is die niet zomaar ongedaan gemaakt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:48:
[...]

Jij vermoed dat je daarmee geschikte kandidaten uitsluit.
Ik vermoed dat niet nogmaals wat ik zei :" als je ervan uitgaat dat je 60-70-80 uur moet werken'
Dit omdat je dat hierboven ook al aanhaalde dat lang en veel werken belangrijk zouden zijn.

Als je dit als vereiste ziet ga je idd mensen uitsluiten die dit niet kunnen of willen doen.
Desbetreffende werkgevers (en dat is hetgeen wat echt telt) denken daar (veelal) anders over. Ik verdedig enkel hun vrijheid om die keuze te maken.
Wat ik uit jouw teksten lees zijn enkel assumpties en aannames maar geen onderbouwing op je stelling (behalve een paar Indiëers die je kent.......)
Buiten dat jij enkel/alle CEO's kent en in de selectie procedure voor dergelijke profielen altijd bijzit doe jij dat net zo hard.

Daarbij reageer ik vooral op wat jij zei en gaf ik wel degelijka rgument waarom het gewonweg niet juist/verstandig was wat je aanhaalde. Post staat hierboven nog.
Wat dacht je toen je dit tekstje aan het typen was? Ik trek het lekker in het extreme en daarmee zet ik hem te kakken, hah.... Yeah, not so much.
:O
Te kakken? Nee geen idee waarom je zo opgewonden geraakt.

Geen kinderen omdat dit de planeet belast is al een extreme uitspraak hoor ik volg gewoon in die logica.
Eten is noodzakelijk om in leven te blijven. Kinderen verwekken niet. Hoe gaat jouw vergelijking precies op? Ik zie de relevantie niet namelijk.
Eten (en dan in het kader van de planeet zo weinig mogelijk te belasten) zou dan bestaan uit kraantjeswater met veel groenten/fruit.

Ergens vermoed ik dat dit niet het geval is en je integendeel je lichaam volgt en je veel liever allerlei andere zaken eten die veel lekkerder zijn en je een goed gevoel geven.

"mensen geven continue toe aan hun biologische impulsen. Best een zwak gegeven vind je niet?"

Ik daarentegen vind het heel normaal dat mensen ingeven aan hun biologische impulsen we zijn toch geen robots?
Het is wel degelijk aan mij om daar over te oordelen. Als je dat niet in kunt zien kun je beter naar een totaliair regime verkassen (kijk ik kan ook zaken in het extreem trekken, ook al raakt het kant noch wal).
Als je dat vind wees dan niet verbaasd dat mensen jou en jouw levenstijl net zo gaan beoordelen en commentaar op gaan geven . Ik zie daar echt het nut niet van in om op dergelijke manier een discussie te voeren lijkt mij heel kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:05
Weg discussie over feminisme....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:04:
[...]

Als je dat vind wees dan niet verbaasd dat mensen jou en jouw levenstijl net zo gaan beoordelen en commentaar op gaan geven . Ik zie daar echt het nut niet van in om op dergelijke manier een discussie te voeren lijkt mij heel kinderachtig.
Ik voel verder ook weinig in een gesprek op basis van jouw argumenten (daarom negeerde ik je eerste post, maar ik kreeg het idee dat je bij de herhalende post toch echt antwoord van mij verwachte.) Dus ik stem met je in dat we er beter mee op kunnen houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Abom schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:04:
Weg discussie over feminisme....
Het heeft er wel degelijk mee te maken vanwege intersectionaliteit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:04:
Ik vermoed dat niet nogmaals wat ik zei :" als je ervan uitgaat dat je 60-70-80 uur moet werken'
Dit omdat je dat hierboven ook al aanhaalde dat lang en veel werken belangrijk zouden zijn.

Als je dit als vereiste ziet ga je idd mensen uitsluiten die dit niet kunnen of willen doen.
Je lijkt te denken dat dit een vooraf gestelde vereiste is. Realiseer je je dat ook dit een gevolg zou kunnen zijn van wat zo'n baan inhoudelijk voorstelt? Het veranderen van die eis is daarmee het inhoudelijk veranderen van de functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:29:
Maar dat is nou juist het probleem, Dido. Het is vast niet de intentie van het hele systeem (samenleving, wetten, eisen, stereotypen, etc.) om discriminerend te zijn, maar discriminatie is er wel een emergent quality van. Een heleboel kleine en niet zo bedoelde dingetjes die allemaal samenkomen om toch bij elkaar opgeteld een significant discriminerend effect te hebben.
Maar ik denk dat je dat probleem eerder boven water hebt, zodat je naar een oplossing kunt zoeken, als je het met een echt open vizier onderzoekt. Als je begint met "we gaan de discriminatie op de werkvloer onderzoeken" dan zie je ook in dit topic al dat er vanuit de heup op geschoten wordt vanuit een (onbewust?) conservatisme: "er zijn ook andere verklaringen voor de verschillen, ze willen het zelf, wij doen in ieder geval niets fout, zie je wel, de (blanke) man wordt overal van beschuldigd".

Zelfs als je vermoedt (wat ik ook doe) dat het probleem op zijn minst gedeeltelijk aan discriminatie ligt, lijkt het handig om dat niet a priori als verwachte uitkomst te vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:03:
[...]

Het is helemaal niet zo meetbaar en zwart-wit als je hier doet voorkomen. Je kunt prima zoveel vracht in een auto duwen dat het nog wel rijdt, maar dat je wegligging niet meer is wat deze geweest is, de remweg te lang word ten het geheel ten koste gaat van de veiligheid. Dat lijkt dan opeens alweer veel meer op een werklast die te groot is voor de capaciteit die beschikbaar is. Nog even los van dat iemand anders het werk laten doen niet betekent dat het werk niet door iemand met die capaciteit is gedaan ;)
Lijkt me een goede omschrijving als iemand die denkt 80 uur effectief goed werk te kunnen leveren zonder problemen. ;)
Daar zijn we gelijk ook bij het tweede probleem: dit gaat niet over uren. Het gaat over werk dat verzet kan worden en de capaciteit tot arbeid die iemand heeft. Niemand zal dan zo naïef zijn om te beweren dat CEO zijn gaat om de uren dat je achter bureau zit.
Daar reageerde ik eigenlijk oorspronlijk op:

"ReRichard schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:02:
Paar zaken.
1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job."

Je hebt gelijk dit is een domme uitspraak het gaat niet over uren het gaat over welke waarde je een bedrijf kan brengen.
Al zal je bij slimmer werken toch altijd houden dat je met 25 uur slimmer werken minder kunt doen dan met 50 uur slimmer werken. Daar zit wel een natuurlijke bovenlimiet aan, maar die ligt gegarandeerd niet op 40 uur per week. Bovendien is slimmer werken niet zomaar gedaan. Als jij zo'n efficiëntieslag praktisch weet te realiseren, rol je binnen de kortste keren in miljarden euro's :P Misschien werkt iedereen al wel slim en doen CEO's juist al wel het viervoudige in het dubbele van de tijd en zijn ze juist daarom zoveel waard.
Dat is inderdaad zo (en die miljarden zijn echt niet zo eenvoudig hoor)
Maar goed, het gaat nu over CEO's. Hoe werkt zoiets met oliewerkers of vissers, die weken achtereen op zee zitten? Met militairen die op uitzending gaan? Er zijn tal van beroepen te verzinnen waarbij de limitatie een natuurlijke is die niet zomaar ongedaan gemaakt kan worden.
CEO leek me maar een voorbeeld, en die groepen die je aanhaalt maken 0.1% van de beroepsbevolking uit? Uitzonderingen heb je altijd lijkt me niet interessant voor deze discussie.
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:07:
[...]

Je lijkt te denken dat dit een vooraf gestelde vereiste is. Realiseer je je dat ook dit een gevolg zou kunnen zijn van wat zo'n baan inhoudelijk voorstelt? Het veranderen van die eis is daarmee het inhoudelijk veranderen van de functie.
Als je het woord moet gebruikt lijkt het mij een vereiste. Een bedrijf heeft dat goed recht veronderstel ik echter mijn argument blijft dat je dan specifiek mensen aantrekt die denken dat langer en "harder" werken de oplossing is van alles.

Dit lijkt me trouwens iets typisch van VS(en indische die zowat de heel VS bedrijfscultuur gekopieerd hebben ) bedrijven, de enige bedrijven waar ik dergelijke eisen meegemaakt heb en die zijn echt geen toonbeeld van efficiëntie.

Laat dat voor mij gerust maar in die landen blijven en dat geeft als extra voordelen dat er thuis geen discussies zijn van wie nu meer/minder of zal stoppen met werken om op de kinderen te passen.

[ Voor 17% gewijzigd door k995 op 31-05-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:16:
[...]

Daar reageerde ik eigenlijk oorspronlijk op:

"ReRichard schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:02:
Paar zaken.
1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job."

Je hebt gelijk dit is een domme uitspraak het gaat niet over uren het gaat over welke waarde je een bedrijf kan brengen.
Dus het argument: Werkdruk/uren aan kunnen staat volgens jou gelijk aan de uitspraak: 80 urige werkweek aan het bureau doorbrengen? En dan beticht je mij van het maken van domme uitspraken |:(

Tip: Lees wat er daadwerkelijk geschreven staat, niet waar je graag tegen ageert.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dido schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:12:
Maar ik denk dat je dat probleem eerder boven water hebt, zodat je naar een oplossing kunt zoeken, als je het met een echt open vizier onderzoekt. Als je begint met "we gaan de discriminatie op de werkvloer onderzoeken" dan zie je ook in dit topic al dat er vanuit de heup op geschoten wordt vanuit een (onbewust?) conservatisme: "er zijn ook andere verklaringen voor de verschillen, ze willen het zelf, wij doen in ieder geval niets fout, zie je wel, de (blanke) man wordt overal van beschuldigd".

Zelfs als je vermoedt (wat ik ook doe) dat het probleem op zijn minst gedeeltelijk aan discriminatie ligt, lijkt het handig om dat niet a priori als verwachte uitkomst te vermelden :)
Dat klinkt inderdaad heel redelijk maar die methode wordt al decennia lang toegepast en werkt duidelijk onvoldoende als je naar de gerealiseerde resultaten kijkt. En eigenlijk ben je nu met een semantische discussie bezig over de definitie van discriminatie. Jij ziet discriminatie aan de oorzaak-kant en vraagt je af in hoeverre het verschil dat te zien is te verklaren door discriminatie. Ik zie discriminatie als een emergent property en zie aan de resultaten al dat discriminatie een (waarschijnlijk onbedoeld) resultaat is van het systeem en wil onderzoeken welke eigenschappen van het systeem (die wellicht op zich niet discriminerend zijn) toch uiteindelijk zorgen voor die discriminerende uitkomst.

Uiteindelijk maakt het ook niet uit of discriminatie wel een oorzaak is van de ongelijkwaardigheid, en zo ja, in hoeverre... Feit is dat die ongelijkwaardigheid er is en dat we die aan willen pakken, toch? Dan moeten we inderdaad met open vizier naar de oorzaken kijken.

Deze zelfde semantische discussie doet zich trouwens voor bij elke vorm van ongelijkheid, dus niet alleen bij seksediscriminatie maar ook bijvoorbeeld bij racisme, leeftijdsdiscriminatie, etc etc etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2017 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

CodeCaster schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:23:
Maar hecht je dan niet te veel waarde aan een naïeve aanname die een ongeïnformeerde programmeur ooit heeft gemaakt?
Ten eerste wordt die aanname nog steeds gemaakt (zoals ik zei, er werd hier recent een topic geopend door iemand die meisjesnamen uit namen wilde filteren).

Ten tweede is deze specifieke aanname absoluut niet het grote probleem, maar meer duidelijk een symptoom van een mogelijk veel groter probleem.
Is het een probleem dat er onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw op basis van achternaam? Of, terug naar de topictitel: strijdt feminisme ervoor dat onderscheid zoals dat in de gehele maatschappij, en op den duur in de gehele wereld, wordt weggenomen?
Ja, als het gaat om irrelevant onderscheid. Als iemand zwanger is, is het niet gek om aan te nemen dat het om een vrouw gaat. Als iemand iets over een chirurg vertelt is het irrelevant of dat een man of een vrouw is. Toch doet een bekend raadseltje nog steeds de ronde over een vader en zoon die na een ongeluk op een operatietafel komen te liggen en waarbij de chirurg weigert de zoon te opereren met de woorden "het is mijn zoon". De vraag is dan "hoe kan dat?"
In een ideale wereld is het voor iedereen meteen duidelijk dat de chirurg zijn moeder is, en houdt het bestaansrecht van het "raadsel" op.

Op dezelfde manier ben ik er ook voor om een directeur directeur te noemen, en niet, als het toevallig een vrouw is, directrice. Niemand bedoelt er iets slechts mee, maar uiteindelijk zijn de verwachtingen bij een directrice anders dan bij een directeur. Extreme voorbeelden zijn secretaris / secretaresse, meester / meesteres, maar ook bij andere beroepen hangen we onbewust een ander waardeoordeel aan de vrouwelijke vorm.

Wederom niet iets waarvoor ik op de barricaden ga staan, maar wel iets waarvan ik hoop dat het ooit vanzelfsprekend wordt.

En nee, ik ga daarin niet mee in de vurige betogen die achter het woord "actress" een samenzwering van paternalistische samenzwerende potentiële verkrachters zoeken. Ook dat wordt (in mijn ogen helaas) feminisme genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:05:
[...]

Het heeft er wel degelijk mee te maken vanwege intersectionaliteit...
Echt? Over de zin/onzin van meer dan 40 uur werken?

Voor wat betreft het topic, feminisme lijkt mij in eerste instantie een goed iets. Vrouwen zijn op veel vlakken (onterecht) achtergesteld en dat hoort niet te zijn.

Echter zijn sommige feministen helemaal doorgeslagen in het eisen van die gelijkheid. Vrouwen zijn nu eenmaal anders dan mannen en in mijn optiek zou je dat juist moeten koesteren. Voorbeeld: ik heb liever een vrouwelijke manager. Mijn ervaring is dat de gemiddelde vrouwelijke manager beter is in het positief motiveren van haar mensen.
Daarbij is elk persoon anders. Gaan we straks ook alles gelijktrekken voor introverte/extroverte mensen of aantrekkelijke/lelijke mensen of slimme/domme mensen?

Waar ik de meeste problemen mee heb zijn mensen die roepen dat er quota's moeten komen. Wanneer we aan quota's gaan beginnen, moeten die er voor alles komen; managers, politici, leerkrachten, maar ook vrouwen die achter een vuilniswagen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Abom schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:30:
Echt? Over de zin/onzin van meer dan 40 uur werken?
Dat heeft er wel degelijk mee te maken, want je ziet dat 75% van de vrouwen part-time werkt (tegenover slechts 20% van de mannen). Dus als er voor een bepaalde functie wordt vereist dat je meer dan 40 uur per week werkt valt al minimaal 75% van de vrouwen op voorhand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:24:
[...]

Uiteindelijk maakt het ook niet uit of discriminatie wel een oorzaak is van de ongelijkwaardigheid, en zo ja, in hoeverre... Feit is dat die ongelijkwaardigheid er is en dat we die aan willen pakken, toch? Dan moeten we inderdaad met open vizier naar de oorzaken kijken.
Ik deel je mening niet dat het niet uitmaakt of discriminatie de oorzaak is. Blijkt dat discriminatie de grondlegger is voor de scheve verdeling man/vrouw probleem dan moet dit maatschappelijk aangepakt worden.

Blijkt echter dat discriminatie geen oorzaak is maar gevolg van het feit dat er (bijvoorbeeld) meer mannen geschikt zijn voor de functies dan vrouwen dan ben ik van mening dat het zeer onwenselijk is om dat aan te passen. Hoogstens een bemoedigingsbeleid te voeren om bijvoorbeeld meer vrouwen op jonge leeftijd enthousiast te krijgen voor techniek. Of kinderen vanaf nu niet meer opvoeden met het feit dat kinderen krijgen de norm moet zijn (of i.i.g. dat de vrouw hier eindverantwoordelijk voor is.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:33:
[...]

Dat heeft er wel degelijk mee te maken, want je ziet dat 75% van de vrouwen part-time werkt (tegenover slechts 20% van de mannen). Dus als er voor een bepaalde functie wordt vereist dat je meer dan 40 uur per week werkt valt al minimaal 75% van de vrouwen op voorhand af.
Maar ze vallen toch niet af omdat ze vrouw zijn? Imho vallen ze af omdat ze geen 50+ uur willen werken (en terecht dat ze dat niet willen). Om diezelfde reden zijn er ook veel mannen die af vallen (moi incluis) en er zijn ook vrouwen die wel bereid zijn die uren te maken... (zie de rest van mijn vorige post :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:34:
[...]

Ik deel je mening niet dat het niet uitmaakt of discriminatie de oorzaak is. Blijkt dat discriminatie de grondlegger is voor de scheve verdeling man/vrouw probleem dan moet dit maatschappelijk aangepakt worden.

Blijkt echter dat discriminatie geen oorzaak is maar gevolg van het feit dat er (bijvoorbeeld) meer mannen geschikt zijn voor de functies dan vrouwen dan ben ik van mening dat het zeer onwenselijk is om dat aan te passen.
Maar in beide gevallen moet je een gedegen oorzaakanalyse doen. Als inderdaad blijkt dat het "nature" is dan is er niet zoveel aan te doen, maar aanwijzingen tot nu toe lijken erop te wijzen dat "nature" slechts een verwaarloosbare invloed is in veel gevallen.
Abom schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:35:
[...]

Maar ze vallen toch niet af omdat ze vrouw zijn? Imho vallen ze af omdat ze geen 50+ uur willen werken (en terecht dat ze dat niet willen). Om diezelfde reden zijn er ook veel mannen die af vallen (moi incluis) en er zijn ook vrouwen die wel bereid zijn die uren te maken... (zie de rest van mijn vorige post :))
Als voor een bepaalde functie (zoals politieagent) het niet is toegestaan een hijab te dragen, dan vallen moslimvrouwen ook niet af omdat ze moslim zijn - maar omdat ze een hijab dragen. Same difference. Het maakt niet uit of de /oorzaak/ discriminatie is, het /gevolg/ is dat wel.

[ Voor 30% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2017 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:25:
Op dezelfde manier ben ik er ook voor om een directeur directeur te noemen, en niet, als het toevallig een vrouw is, directrice. Niemand bedoelt er iets slechts mee, maar uiteindelijk zijn de verwachtingen bij een directrice anders dan bij een directeur.
Ik herken dit helemaal niet, eerlijk gezegd. Juist door het een directeur te noemen verwachten mensen een man en dan is het wachten op geroeptoeter dat de verwachtingen zo chauvinistisch zijn :D

Dat sommige woorden historisch een andere context hebben gekregen doet daar niet aan af. Juist door alles de mannelijke vorm te willen noemen suggereer je dat de vrouwelijke naam zwak zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:35:
[...]

Maar in beide gevallen moet je een gedegen oorzaakanalyse doen. Als inderdaad blijkt dat het "nature" is dan is er niet zoveel aan te doen, maar aanwijzingen tot nu toe lijken erop te wijzen dat "nature" slechts een verwaarloosbare invloed is in veel gevallen.
Maar hoe gaan we dat aanpakken dan? Want het opvoeren van Quota's en dergelijke heeft een beperkt maatschappelijk draagvlak. Ook lijkt het me niet wenselijk omdat er dan (theoretisch) niet altijd de geschikte persoon op de juiste plaats terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 10:34

nXXt

Carpe omnia

Dido schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:25:
[...]Extreme voorbeelden zijn secretaris / secretaresse, meester / meesteres, maar ook bij andere beroepen hangen we onbewust een ander waardeoordeel aan de vrouwelijke vorm.
Dat zijn echter daadwerkelijk andere termen die verder gaan dan 'de vrouwelijke versie van'. Een secretaris is heden echt wat anders dan een secretaresse. Een man die hetzelfde werk doet als een secretaresse zou je dus geen secretaris moeten noemen. Hetzelfde geldt voor meesteres. Ook in etymologie gaat dat soort onderscheid al langer terug.

Denk bijvoorbeeld ook aan het woord 'caissière'. Weliswaar een Frans leenwoord, maar er is geen directe mannelijk evenknie in Noord-Nederlands. In België wordt volgens mij nog wel 'kassier' en 'kassierster' gebruikt, maar dat is niet binnen heel het taalgebied standaardtaal. In Nederland zal men met 'kassier' toch iets anders bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:33:
[...]

Wat is nou je punt steeds, want je argumenten slaan echt nergens op. Jij haalt het vrouwen aspect erbij, iedereen die niet bereid is full time te werken kan afvallen ja. Dat is een vereiste, als je niet voldoet aan die vereiste, heeft dat niks met iemand zijn geslacht te maken, maar met zijn of haar bereidwilligheid om prive leven op te geven voor meer verantwoordelijkheden dan wel financiële vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:23:
[...]

Dus het argument: Werkdruk/uren aan kunnen staat volgens jou gelijk aan de uitspraak: 80 urige werkweek aan het bureau doorbrengen? En dan beticht je mij van het maken van domme uitspraken |:(

Tip: Lees wat er daadwerkelijk geschreven staat, niet waar je graag tegen ageert.
Ik heb het over uren/werkdruk gelijk schakelen aan intelligentie . Imho is die uren daarbij voegen gewoon dom.

maar zoals ik zei past dat idd in sommige hun mentaliteit dat het belangrijker is dat je volledig ten dienste staat van het bedrijf ipv wat je doet voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:35:
[...]
Als voor een bepaalde functie (zoals politieagent) het niet is toegestaan een hijab te dragen, dan vallen moslimvrouwen ook niet af omdat ze moslim zijn - maar omdat ze een hijab dragen. Same difference. Het maakt niet uit of de /oorzaak/ discriminatie is, het /gevolg/ is dat wel.
Dat is een mogelijke opvatting, maar de andere opvatting is daarmee niet ongeldig. Gelijke behandeling en neutraliteit is aan verschillende opvattingen onderhevig.

Een algeheel verbod op hoofddeksels is in beginsel niet discriminatoir: puur vanuit de handeling zelf beschouwd wordt er namelijk geen onderscheid gemaakt. Als je echter meer naar uitwerking kijkt, zie je echter wel dat er verschillen optreden tussen bijvoorbeeld moslima's en andere gelovigen. Het ligt er dus aan of je 'discriminatie' eng of ruim uitlegt.

Zelf ben ik voorstander van een enge uitleg: een algeheel verbod op hoofddoekjes is mijns inziens in beginsel niet discriminatoir. Wel kun je vraagtekens stellen bij nut en noodzaak van dergelijke kledingvoorschriften bij een werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

muffstuff schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:38:
Wat is nou je punt steeds, want je argumenten slaan echt nergens op. Jij haalt het vrouwen aspect erbij, iedereen die niet bereid is full time te werken kan afvallen ja. Dat is een vereiste, als je niet voldoet aan die vereiste, heeft dat niks met iemand zijn geslacht te maken, maar met zijn of haar bereidwilligheid om prive leven op te geven voor meer verantwoordelijkheden dan wel financiële vergoeding.
Maar het feit dat veel meer vrouwen part-time werken is al een gevolg van allerlei vormen van seksisme. Als zij dus daardoor ook niet in aanmerking komen voor topfuncties, is dus seksisme ook daar een oorzaak van.

Het ingewikkelde is dat alles met elkaar samenhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:41:
[...]

Ik heb het over uren/werkdruk gelijk schakelen aan intelligentie . Imho is die uren daarbij voegen gewoon dom.

maar zoals ik zei past dat idd in sommige hun mentaliteit dat het belangrijker is dat je volledig ten dienste staat van het bedrijf ipv wat je doet voor het bedrijf.
Nu begint het echt vervelend te worden. Het is niet door mij noch door een ander gelijkgesteld als 100% vergelijkbare kwaliteiten. Enkel als eisen voor het bedrijf. Het ergste is dat je dat waarschijnlijk snapt, maar niet erkent.
k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:43:
[...]

De vraag is dat is deze vereiste omdat die objectief nodig is of is die vereiste er omdat de andere 6 mannen van de groepje liever een andere man hebben en wat eisen stellen waardoor ze bijna zeker nog een andere man erbij krijgen?
https://www.reddit.com/r/conspiracy/ Have fun

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
muffstuff schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:38:
[...]

Het argument erachter is dat we weten dat in de meeste gevallen het de vrouw is die minder zal gaan werken en het dus vooral mannen zijn die hierin passen.

De vraag is dat is deze vereiste omdat die objectief nodig is of is die vereiste er omdat de andere 6 mannen van de groepje liever een andere man hebben en wat eisen stellen waardoor ze bijna zeker nog een andere man erbij krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

nXXt schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:41:
Zelf ben ik voorstander van een enge uitleg: een algeheel verbod op hoofddoekjes is mijns inziens in beginsel niet discriminatoir. Wel kun je vraagtekens stellen bij nut en noodzaak van dergelijke kledingvoorschriften bij een werkgever.
En zo zijn er dus een heleboel zaken die in beginsel niet discriminatoir zijn, maar wel een discriminatoir effect hebben. En daar zit hem nou juist vaak het grootste probleem... Voor bepaalde groepen tellen al die zaken bij elkaar op en dan krijg je op een gegeven moment een onoverbrugbare ongelijkheid.

En hier zit dus ook precies het probleem waar we* steeds tegenaan lopen bij discussies over gelijkwaardigheid. "Zij" zien het niet als discriminatie als pure discriminatie niet de oorzaak is - "Wij" zien het juist wel als discriminatie als die discriminatie een bijeffect is van een wellicht niet discriminatoir systeem.

* Hier pratend vanuit Artikel-1-perspectief.

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 31-05-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:42:
[...]

Maar het feit dat veel meer vrouwen part-time werken is al een gevolg van allerlei vormen van seksisme. Als zij dus daardoor ook niet in aanmerking komen voor topfuncties, is dus seksisme ook daar een oorzaak van.

Sorry maar die conclusie wil ik dan wel eens bewezen zien, want ik heb het idee dat jij zelf heel erg kort door de bocht vliegt hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:43:
[...]

Het argument erachter is dat we weten dat in de meeste gevallen het de vrouw is die minder zal gaan werken en het dus vooral mannen zijn die hierin passen.

Alsjeblieft zeg 8)7 Ik heb het idee dat ik nu tegen pubers praat die nog nooit een bedrijf van binnen gezien hebben. Snap je dan werkelijk waar niet dat top functies andere eisen hebben en waarom. Alsof men die eisen verzint omdat men vrouwen wil uitsluiten? Het begint een beetje sylvana retoriek te worden zo. Oh ik zie dat bepaalde mensen bepaalde beroepen niet uitoefenen, dus *isme! :X

Is dit hier nu een gevalletje wij zeggen wit en er is dan altijd iemand die zwart zegt om tegendraads te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

muffstuff schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:50:
[...]

Sorry maar die conclusie wil ik dan wel eens bewezen zien, want ik heb het idee dat jij zelf heel erg kort door de bocht vliegt hier.
Lees deze discussie maar terug. Volgens mij was de conclusie getrokken dat seksisme (vanuit allerlei verschillende hoeken) er grotendeels de oorzaak van is dat 75% van de vrouwen part-time werkt en 20% van de mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:36:
Ik herken dit helemaal niet, eerlijk gezegd. Juist door het een directeur te noemen verwachten mensen een man en dan is het wachten op geroeptoeter dat de verwachtingen zo chauvinistisch zijn :D
EN ik wil er dus vanaf dat men een man verwacht bij een directeur. Waarom zou dat een man moeten zijn?

Een programmeur is toch ook geen man als ik het geen programmeuse noem?
offtopic:
wtf, mijn spellchecker keurt programmeuse goed 8)7
Dat sommige woorden historisch een andere context hebben gekregen doet daar niet aan af. Juist door alles de mannelijke vorm te willen noemen suggereer je dat de vrouwelijke naam zwak zou zijn.
Nee, in veel gevallen is de vrouwelijk vorm zwak. Daarmee loop je het risico dat dat ook bij nieuwere vrouwelijk vormen gaat gebeuren. Waarom zou je dat willen?
nXXt schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:37:
Dat zijn echter daadwerkelijk andere termen die verder gaan dan 'de vrouwelijke versie van'.
Van oorsprong zijn ze exact de vrouwelijk vorm van. Dat ze zo van betekenis veranderd zijn geeft juist aan hoe verschillende verwachtingen tot dit soort onderscheid leiden.
Ook in etymologie gaat dat soort onderscheid al langer terug.
Ja, toen veel van deze woorden in zwang kwamen en dit soort onderscheid gemaakt werd, mochten vrouwen wellicht nog niet stemmen, waren ze, zodra ze trouwden niet handelingsbekwaam en waren ze op nog veel meer punten achtergesteld t.o.v. mannen. Dat lijkt me al helemaal geen reden om krampachtig vast te houden aan tradities uit die tijd die dergelijk seksisme (wat toen normaal was!) juist onderstrepen.

Als het onderscheid niet nodig is, waarom zou je dan een vrouwelijke directeur, chauffeur, coureur, programmeur, etc niet gewoon op dezelfde manier benoemen als een man.
Of is het onderscheid wel nodig? Maakt het echt verschil of jouw programma door een programmeur of door een programmeuse geschreven is?
Denk bijvoorbeeld ook aan het woord 'caissière'. Weliswaar een Frans leenwoord, maar er is geen directe mannelijk evenknie in Noord-Nederlands. In België wordt volgens mij nog wel 'kassier' en 'kassierster' gebruikt, maar dat is niet binnen heel het taalgebied standaardtaal. In Nederland zal men met 'kassier' toch iets anders bedoelen.
Vandaar dat we het tegenwoordig veelal "kassamedewerker" noemen. En dat kan wat mij betreft beide geslachten beschrijven.

Aan de andere kant heb ik mij in de rol van secretaresse ook wel eens zo genoemd, hoewel er natuurlijk altijd het leenwoord "personal assistant" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:54:
[...]

Lees deze discussie maar terug. Volgens mij was de conclusie getrokken dat seksisme (vanuit allerlei verschillende hoeken) er grotendeels de oorzaak van is dat 75% van de vrouwen part-time werkt en 20% van de mannen.
Nou ik lees het nu al een tijde hier, als dat is wat jij uti deze discussie hier haalt dan heb ik denk ik tientallen pagina's gemist.

Echt serieus, zit je me hier nou een beetje voor de gek te houden of ben jij daadwerkelijk serieus dat je dit concludeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:44:
[...]
En zo zijn er dus een heleboel zaken die in beginsel niet discriminatoir zijn, maar wel een discriminatoir effect hebben. En daar zit hem nou juist vaak het grootste probleem... Voor bepaalde groepen tellen al die zaken bij elkaar op en dan krijg je op een gegeven moment een onoverbrugbare ongelijkheid.

En hier zit dus ook precies het probleem waar we* steeds tegenaan lopen bij discussies over gelijkwaardigheid. "Zij" zien het niet als discriminatie als pure discriminatie niet de oorzaak is - "Wij" zien het juist wel als discriminatie als die discriminatie een bijeffect is van een wellicht niet discriminatoir systeem.

* Hier pratend vanuit Artikel-1-perspectief.
Nu ja, het ligt er inderdaad aan in hoeverre je effecten wilt meenemen in de discussie in hoeverre iets daadwerkelijk discriminatoir is. Ik wil niet direct zeggen dat de definitie zoals toegepast door Artikel 1 c.s. en ook het College voor de Rechten van de Mens (voorheen Commissie Gelijke Behandeling) direct onzin is, maar ik denk dat neutraliteit van handelen een valide uitgangspunt erkend dient te worden.

Het is een beetje de discussie over gelijkheid en gelijkwaardigheid (enkel gelijkheid voor de wet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:42:
[...]

Nu begint het echt vervelend te worden. Het is niet door mij noch door een ander gelijkgesteld als 100% vergelijkbare kwaliteiten. Enkel als eisen voor het bedrijf. Het ergste is dat je dat waarschijnlijk snapt, maar niet erkent.
Moet je toch je eigen posts eens terug lezen

"Ben je een moeder (of papa, afhankelijk van hoe dat intern geregeld wordt) dan ben je niet geschikt voor een functie van 60-80u per week. Dat zijn toch keuzes? De wereld is er niet om babymakers te faciliteren."

"1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job. Daarom vind ik de vergelijking prima opgaan. "

In beide zet je de uren absurd naar voor alsof dat een belangrijke eis zou zijn.
Geen idee of je nu nog op je tenen bent getrapt of naïef bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

muffstuff schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:56:
Nou ik lees het nu al een tijde hier, als dat is wat jij uti deze discussie hier haalt dan heb ik denk ik tientallen pagina's gemist.

Echt serieus, zit je me hier nou een beetje voor de gek te houden of ben jij daadwerkelijk serieus dat je dit concludeert?
Mannen verdienen gemiddeld meer dan vrouwen... Dus wanneer er voor kinderen gezorgd moet gaan worden is het voor het overgrote deel van de ouderparen financieel gunstiger wanneer de moeder minder gaat werken.

In heteroseksuele relaties is de man gemiddeld een paar jaar ouder dan de vrouw - wat het inkomensverschil versterkt.

In de samenleving zie je dat het meestal de vrouwen zijn die voor de kinderen zorgen, en dat stereotype wordt ook meegenomen in de beslissing.

Enzovoorts enzoverder, allerlei kleine verschillen die bij elkaar optellen om ervoor te zorgen dat bijna 4x zo veel vrouwen als mannen part-time werken, wat ook weer als input dient voor het hele systeem waardoor het in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:01:
[...]

Moet je toch je eigen posts eens terug lezen

"Ben je een moeder (of papa, afhankelijk van hoe dat intern geregeld wordt) dan ben je niet geschikt voor een functie van 60-80u per week. Dat zijn toch keuzes? De wereld is er niet om babymakers te faciliteren."

"1. De werkdruk/uren aan kunnen is net zo'n belangrijke competentie als intelligentie. Of-te-wel ben je geschikt voor de job. Daarom vind ik de vergelijking prima opgaan. "

In beide zet je de uren absurd naar voor alsof dat een belangrijke eis zou zijn.

[...]

Geen idee of je nu nog op je tenen bent getrapt of naïef bent.
Edit: Ik laat hem varen. Want ik heb je nu al veel meer aandacht gegeven als dat je "argumenten" verdienen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Dido schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:55:
[...]
Als het onderscheid niet nodig is, waarom zou je dan een vrouwelijke directeur, chauffeur, coureur, programmeur, etc niet gewoon op dezelfde manier benoemen als een man.
Of is het onderscheid wel nodig? Maakt het echt verschil of jouw programma door een programmeur of door een programmeuse geschreven is?
Mijns inziens is het onderscheid in vrijwel alle gevallen niet nodig, maar ik denk ook niet dat mensen in de kramp moeten schieten dat 'studente' of 'woordvoerster' ineens ongepast zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:07
Mx. Alba schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:42:
[...]

En het zou niet kunnen dat ze daarvoor niet in aanmerking komen vanwege capaciteiten? Zoals bijvoorbeeld kennis en natuurlijk leiderschap/overwicht?

Het perfecte voorbeeld had ik bij mijn vorige werkgever. Een grote speler in de autowereld met 700+ medewerkers. Onze commercieel directrice (of directeur, zo jij wilt) werkte ook parttime. Dat wil zeggen; 4 dagen in de week, begon om 9 uur en ging om 16:00 naar huis om haar kind van het KDV te halen.

En ze deed het perfect. Tilde haar hele afdeling naar een hoger niveau en we gingen voor haar door het vuur (net als zij voor ons). Zowel respect van haar medewerkers als board members. Niet dat we bang van haar waren, maar kennis en natuurlijk leiderschap waren dusdanig hoog dat we zwaar respect voor haar hadden. En oh ja; ze verdiende daar een topsalaris. Iig meer als ondergetekende met 40 uur :+

Wellicht dat het percentage vrouwen die deze capaciteiten hebben gewoonweg wat lager ligt dan bij de mannen en dat het niet perse een seksisme gerelateerde oorzaak heeft?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

nXXt schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:00:
[...]

Nu ja, het ligt er inderdaad aan in hoeverre je effecten wilt meenemen in de discussie in hoeverre iets daadwerkelijk discriminatoir is. Ik wil niet direct zeggen dat de definitie zoals toegepast door Artikel 1 c.s. en ook het College voor de Rechten van de Mens (voorheen Commissie Gelijke Behandeling) direct onzin is, maar ik denk dat neutraliteit van handelen een valide uitgangspunt erkend dient te worden.

Het is een beetje de discussie over gelijkheid en gelijkwaardigheid (enkel gelijkheid voor de wet).
Het grote probleem is dat het een circulair systeem is. De onbalans die er nu is, zorgt weer voor onbalans in de toekomst, zelfs als alle tussenliggende systemen netjes gebalanceerd zouden zijn.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste