Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:17
quote:
Jeffdk schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:16:
De Spark werkt prima zonder RC, het is wat je ervan verwacht denk ik. Natuurlijk is een controller veel makkelijker etc. maar onbruikbaar? Wat een onzin. Zeker als je veel of alleen maar gebruik maakt van de automatische vliegopties kan het prima.
De range is wel heel erg beperkt maar om wat shots te maken in de geprogrammeerde modi is het inderdaad prima te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeffdk
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 03-08 12:36
quote:
Ericr schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:56:
[...]

De range is wel heel erg beperkt maar om wat shots te maken in de geprogrammeerde modi is het inderdaad prima te doen.
Het is een beetje de doelgroep denk ik. Een relatief eenvoudige en draagbare drone, het gebruik zonder controller is dan juist een voordeel. Qua prijs en specs e.d. is de Spark een drone die vaak zal worden gekocht voor een paar 'selfies' op vakantie. Zelf heb ik 'm daar niet voor gekocht en dus ook een controller gekocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:23

sys64738

Press play on tape

quote:
Jeffdk schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:16:
De Spark werkt prima zonder RC, het is wat je ervan verwacht denk ik. Natuurlijk is een controller veel makkelijker etc. maar onbruikbaar? Wat een onzin. Zeker als je veel of alleen maar gebruik maakt van de automatische vliegopties kan het prima.
OK. Misschien was mijn formulering fout: voor mij is de Spark zonder remote onbruikbaar. En ik zou het niemand aanraden.

Het is net alsof je een auto koopt waarvan alleen de 1e en 2e versnelling het doen en het stuur ontbreekt maar je krijgt er wel een waterpomptang bij om mee te sturen. De remote geeft je een stuur en de resterende 4 versnellingen.....

En zelfs met de automatische vliegopties kun je in de problemen komen. Met een drony en rocket heb ik wel eens gehad dat hij uit mijn range vloog (paar keer dat ik met mijn telefoon vloog) en dus terug kwam voor ie klaar was.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:13
quote:
sys64738 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:23:
[...]

En zelfs met de automatische vliegopties kun je in de problemen komen. Met een drony en rocket heb ik wel eens gehad dat hij uit mijn range vloog (paar keer dat ik met mijn telefoon vloog) en dus terug kwam voor ie klaar was.
Gelukkig kwam hij wel terug :)

Maar met een controller is het best een fijne drone.
Maakt beste opnames, makkelijk te bedienen en compact om mee te nemen.
Zonder controller is natuurlijk een optie en dan later controller bij kopen (ben je wel duurder uit).
Ben wel met je eens dat je zonder controller een hoop mist.

• Jeffdk
quote:
sys64738 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:23:
[...]

OK. Misschien was mijn formulering fout: voor mij is de Spark zonder remote onbruikbaar. En ik zou het niemand aanraden.

Het is net alsof je een auto koopt waarvan alleen de 1e en 2e versnelling het doen en het stuur ontbreekt maar je krijgt er wel een waterpomptang bij om mee te sturen. De remote geeft je een stuur en de resterende 4 versnellingen.....

In de problemen komen kan altijd ;) Natuurlijk geeft de controller een hoop extra. Daarom zeg en denk ik dat het de doelgroep is, vanuit het oogpunt van DJI. Een zeer mobiele, lichte en relatief eenvoudige drone waarbij het kunnen vliegen zonder controller in eerste instantie vooral een meerwaarde is.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:56
Ik zit er ook aan te denken om een Spark aan te schaffen voor de vakantie. Aangezien ik niet verwacht dat ik er heel vaak mee zal gaan vliegen is de Mavic voor mij een te dure investering. Echter als ik tweedehands op marktplaats kijk dan durven ze nog beste prijzen te vragen voor die tweedehands dingen.

• Wii4all
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
Sunri5e schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:05:
Ik zit er ook aan te denken om een Spark aan te schaffen voor de vakantie. Aangezien ik niet verwacht dat ik er heel vaak mee zal gaan vliegen is de Mavic voor mij een te dure investering. Echter als ik tweedehands op marktplaats kijk dan durven ze nog beste prijzen te vragen voor die tweedehands dingen.
Ik hou het zelf ook een beetje in de gaten.

Rond de 480 voor een 2e hands moet zeker kunnen lukken met 3 accu's en de fly more combo, soms nog met een jaar dji care erbij dan zit je helemaal goed mocht er toch iets niet kloppen.

Burp

• da_PSI
  • Laatst online: 00:19
Ik zit er zelf ook aan te denken om toch maar een drone te nemen. Vind de videos van de Spark er eigenlijk prima uitzien en wil hem vooral gebruiken om een beetje rond te vliegen en video's te maken. Misschien een paar keer een video voor de lokale fietsenwinkel wat actie videos, voor hun website.

Ik kan de Spark fly more voor 463 euro nieuw kopen. En de Mavic Air fly more voor 835 euro nieuw.
Als er geruchten zijn, dan kan ik best 1 of 2 maanden wachten..., maar wil hem graag in de zomervakantie gebruiken ;)

Als ik naar de kleuren kijk op youtube, dan zien de kleuren er meestal mooier uit van de Spark. Echter ze klagen ook over de flighttime van 12 minuten. (is dat nog steeds zo, niet beter geworden na een FW upgrade?)

Beetje gegoogled, en de Mavic Air is eigenlijk de Spark 2. Dus neem aan dat er over 2 maanden niet toevallig een Spark 2 is met 4k .

Wat zouden jullie aanraden?

da_PSI wijzigde deze reactie 09-06-2018 11:08 (7%)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:23

sys64738

Press play on tape

@da_PSI Tja, als de specs van de Spark nu genoeg zijn voor jouw doeleinden (uitproberen of drone leuk is en wat videos schieten), zou ik niet wachten op de next best thing. Er komt altijd iets beters uit over x maanden/jaar.

De videos van de Spark krijgen altijd behoorlijk wat saturatie mee. Iets wat nog maar keer ondersteund dat het wel een consumenten drone is. Maar ik vind het ook prima hoor. Haal er meestal iets vanaf in post maar videos zijn ook direct bruikbaar.

Vliegtijd is (nog steeds) 16 minuten maar default staat de return-to-home op 30% batterij ingesteld wat neerkomt op zo'n 12 minuten vliegen. Je kunt de RtH op 5% zetten maar dan moet je echt dichtbij blijven met je drone en niet boven water vliegen. Of je battery level heeeeeel goed in de gaten houden. En bij de Fly More zitten twee accu's dus half uurtje lol en dan weer opladen. Das best wel OK hoor.

Maar ik kan hem alleen maar aanraden. Vind het een erg leuk ding om mee te vliegen en de videokwaliteit vind ik prima.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:24
quote:
[b][message=55468093,noline]da_PSI schreef op zaterdag 9 juni 2018

Ik kan de Spark fly more voor 463 euro nieuw kopen. En de Mavic Air fly more voor 835 euro nieuw.
Als er geruchten zijn, dan kan ik best 1 of 2 maanden wachten..., maar wil hem graag in de zomervakantie gebruiken ;)
Waar??

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• da_PSI
  • Laatst online: 00:19
quote:
Koopt vanuit het buitenland en hoef daardoor geen btw te betalen (bedrijf)

• iisworks
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:16
quote:
da_PSI schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:36:
Ik zit er zelf ook aan te denken om toch maar een drone te nemen. Vind de videos van de Spark er eigenlijk prima uitzien en wil hem vooral gebruiken om een beetje rond te vliegen en video's te maken. Misschien een paar keer een video voor de lokale fietsenwinkel wat actie videos, voor hun website.
Ik heb de Mavic Pro, de Air en de Spark gehad. Zoals ik in deze post omschreef heb ik uiteindelijk weer een Spark aangeschaft, ondanks zijn beperkingen:
iisworks in "[DJI Spark] Informatie en discussie"

De Mavic Pro bleek in de praktijk te groot/zwaar waardoor ik hem eigenlijk nooit meenam. Buiten incidenteel gebruik in vakanties moet ik eerlijk toegeven dat ik geen van de drones vaak gebruikte. Een groot deel van het plezier zit voor mij eigenlijk meer in het volgen van posts, video's, FW updates. ;)

iisworks wijzigde deze reactie 10-06-2018 13:07 (20%)

• Mxvtk
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15-10 06:29
Zit er zelf ook aan te denken om de Spark aan te schaffen. Woon zelf in China, dus de fly more combo kost CNY 3999 (EUR 530).

Ik lees alleen veel negatieve comments over de accuduur. Hoe kijken jullie daarnaar? En het naar het aanschaffen van DJI Care?

• iisworks
Gewoon de vlucht een beetje plannen en in Sport mode naar start- en homepunt vliegen. Langer zou natuurlijk beter zijn, maar ik kom er zelf eigenlijk prima mee uit.

Care refresh is zeker gezien de lage prijs bij Spark een no-brainer IMO. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met Care refresh heb je in het slechtste geval (zolang er nog iets van over is) geen andere zorgen dan: gratis opsturen, EUR49 betalen en je krijgt een vervangend exemplaar opgestuurd! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiat Power
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik heb sindskort ook een Spark en ben er tot nu toe erg tevreden over! Ik vroeg me alleen het volgende af: de max hoogte van de Spark in Europa is 120m. Stel nou dat ik in de berg over een ravijn of een klif vlieg, waardoor de drone plotseling veel hoger zit dan 120 meter, wat gebeurt er dan met de drone? Blijft ie uberhaupt stabiel? Zal die gaan zakken? Krijg ik hem dan ooit nog terug naar het home-point?

Bijvoorbeeld deze cliffs (deze zijn toevallig tussen de 120 en 200 meter). Stel nou dat je vanaf het punt waar de foto is gemaakt een stukje wil terugvliegen richting zee. Zou dat kunnen?

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam
Goede fysio nodig?JoinTogether Fysiotherapie en Orthomanuele Therapie

• Stevie07
Hoogte begint te tellen vanaf punt waar je opstijgt. Dus als je op klif staat van 100 meter hoog staat je hoogte in de app op 0 en kun je dus nog 120 meter stijgen.

• MegaMagnetron
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:27
Iemand enig idee of er momenteel nog een leuke Spark aanbieding gaande is of er binnenkort één start?

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:16
¤485 voor een combo pakket , weet niet of dat een goede prijs is ...?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MegaMagnetron
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:27
Dat is via eglobalcentral? Veel slechte verhalen over gehoord een vage webshop in hongkong.

• ramrodwillem
Onzin , paar keer bij besteld , niks aan de hand , kan soms wat langer duren dan men zegt

• Sunri5e
  • Laatst online: 21:56
quote:
iisworks schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:37:
Er zijn heel veel vergelijkingsfilmpjes te vinden op YT.

Ondanks het feit dat de Air eigenlijk op alle fronten beter is dan de Spark heb ik de Air persoonlijk weer ingeruild voor de Spark om de volgende redenen:
- Compactheid van Spark (niets uitvouwen, robuust)
- Spark 1080p ziet er goed genoeg uit (zelfs op alle 4k schermen in huis)
- Ik heb niet echt 4k nodig, extreem grote files
- Foto's Spark zijn uitstekend, net zo goed als die van de Air (alleen helaas geen 16:9 mode)
- Accuduur Spark houdt niet over, maar met wat planning is die 12 minuten voor mij eigenlijk wel voldoende.
- Snelheid Spark is met OA aan zeer matig, maar in Sport mode ben je snel op de beoogde locatie
- Geen behoefte aan de meeste advanced/extra features van Air
- Geen OTG kabel nodig
- Zeker voor die ¤500 is een Spark Fly More een no brainer imo.

Enige echte nadeel voor mij is de beperkte range/stabiliteit van de Spark in CE mode, maar zolang ik hem zonder teveel gedoe in FCC mode kan gebruiken is dat een non-issue. :)
Ik lees hier nu verschillende verhalen over de OTG kabel. Moet je die nu juist wel gebruiken of juist niet bij een Spark?

• Jeffdk
quote:
Sunri5e schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Ik lees hier nu verschillende verhalen over de OTG kabel. Moet je die nu juist wel gebruiken of juist niet bij een Spark?
Nee, het moet niet. Het is een optie die voor een stabielere ontvangst kan zorgen.

• iisworks
quote:
Sunri5e schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:01:
[...]
Inderdaad zorgt OTG voor een stabielere verbinding, en de mogelijkheid om in 2.4GHz te vliegen in CE mode. Maar vliegen in FCC mode is - hoewel in NL niet toegestaan - nog veel idealer, stabiel en geen geprul met settings of kabeltjes!

iisworks wijzigde deze reactie 13-06-2018 17:01 (3%)

• Jeffdk
quote:
iisworks schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:39:
[...]
Maar vliegen in FCC mode is IMO nog veel idealer, stabiel en geen geprul met settings of kabeltjes!
Maar dat is niet toegestaan in Nederland.. ;)

• iisworks
Klopt. Erg jammer dat wifi in CE mode op Spark zo brak is vergeleken met de Mavic Pro (Ocusync). Die heeft een prima stabiele verbinding, ook in CE mode. De Mavic Air zit er qua range/stabiliteit een beetje tussenin, was goed te doen IMO.

iisworks wijzigde deze reactie 13-06-2018 17:05 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electrifying
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:39
quote:
MegaMagnetron schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:32:
Iemand enig idee of er momenteel nog een leuke Spark aanbieding gaande is of er binnenkort één start?
T/m vandaag een gratis 3e accu. Ik heb hem helaas de 23ste mei gekocht. :(

Ik stel mijzelf ook maar even voor. Sinds 23 mei dus de Meadow Green Fly More Combo. Super leuk ding al denk ik dat je minimaal 3 batterijen moet hebben voor het geheel echt wat bruikbaarder begint te worden.

Voor de FCC mensen: je kan voor zowel Windows als Mac een trial proberen/kopen van het programma "iTools Pro". Location spoofing is hiermee heel makkelijk en je hoeft geen xcode pakket (van 5-6GB op je Mac te installeren. Werkt prima. Ik ga hem denk ik ook nog op m'n Windows tablet zetten voor een spoof on the go. :)

Beter Bijdehand dan Bijdevoet, anders moet je bukken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:22
Ik heb de Spark van iBood binnen gekregen en deze week kwam ook de DJI controller uit China.

Eerste ervaringen zijn al niets best. Uit de doos is zeker niet plug and Play bij DJI. Ben al een uur bezig om hem ge-update te krijgen.

Controler en drone zien elkaar, iPhone ziet controller via OTG kabel maar updaten ho maar.

Spark is 1x tot 24% gekomen maar ging toen uit zichzelf uit en nu komt de update niet verder dan 5%, online ben ik hierin niet de enige zie ik 8)7

Edit: Op het DJI forum lees ik dat dit veel voorkomt als de Spark te oud is en een te grote sprong in firmware moet maken. Ik doe het nu via de App op OSX.

Edit2: ook geen resultaat. Drone gaat tijdens de update gewoon "uit", zal wel komen doordat hij te lang stationair staat oid.

Edit3: Geen idee wat er anders was maar na 50x proberen liep de drone ineens door zijn update proces heen en is hij nu bijgewerkt.

Als ik dit topic even vluchtig doorlees zie ik allerlei beperking rond de afstand en hoogte. Ik ben mij bewust van de regels in Nederland maar ga naar een land op vakantie waar ze wat minder moeilijk doen. Gelden die beperkingen (hoogte/afstand) daar dan ook?

Donstil wijzigde deze reactie 17-06-2018 23:12 (42%)

Grab them by the 🐈.

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:48
Spark is zo klein dat ze 'm toch nauwelijks zien (wel horen).
Zolang je niet bij luchthavens en boven mensenmassa's/midden in een centrum van een stad vliegt zal 't wel meevallen?

De no fly database van DJI is aardig up to date :)

• Queenfanmichel
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:02
quote:
iisworks schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:37:
Er zijn heel veel vergelijkingsfilmpjes te vinden op YT.

Ondanks het feit dat de Air eigenlijk op alle fronten beter is dan de Spark heb ik de Air persoonlijk weer ingeruild voor de Spark om de volgende redenen:
- Compactheid van Spark (niets uitvouwen, robuust)
- Spark 1080p ziet er goed genoeg uit (zelfs op alle 4k schermen in huis)
- Ik heb niet echt 4k nodig, extreem grote files
- Foto's Spark zijn uitstekend, net zo goed als die van de Air (alleen helaas geen 16:9 mode)
- Accuduur Spark houdt niet over, maar met wat planning is die 12 minuten voor mij eigenlijk wel voldoende.
- Snelheid Spark is met OA aan zeer matig, maar in Sport mode ben je snel op de beoogde locatie
- Geen behoefte aan de meeste advanced/extra features van Air
- Geen OTG kabel nodig
- Zeker voor die ¤500 is een Spark Fly More een no brainer imo.

Enige echte nadeel voor mij is de beperkte range/stabiliteit van de Spark in CE mode, maar zolang ik hem zonder teveel gedoe in FCC mode kan gebruiken is dat een non-issue. :)
Ik ben juist naar de AIR gegaan omdat ik deze drone compacter vind door het inklappen, en is een stuk stabieler in vergelijking met de Spark.

Foto's met de Spark is super, ook de filmbeelden. Maar door te kunnen filmen in diverse resoluties en framerates heb ik meer speel mogelijkheden. Filmen in 4K 30fps, en dan downgraden naar 1080P blijft het beeld gewoon schitterend. Maar kan wel de kleuren beter aanpassen enz. dit "mis" ik op de Spark.

De Spark vind ik nog steeds een geweldige apparaat, maar persoonlijk heb ik liever de Air omdat je daarmee meer mogelijkheden heb.

Maar ook dit geheel op persoonlijke titel

• Queenfanmichel
quote:
Donstil schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:05:
Ik heb de Spark van iBood binnen gekregen en deze week kwam ook de DJI controller uit China.

Eerste ervaringen zijn al niets best. Uit de doos is zeker niet plug and Play bij DJI. Ben al een uur bezig om hem ge-update te krijgen.

Controler en drone zien elkaar, iPhone ziet controller via OTG kabel maar updaten ho maar.

Spark is 1x tot 24% gekomen maar ging toen uit zichzelf uit en nu komt de update niet verder dan 5%, online ben ik hierin niet de enige zie ik 8)7

Edit: Op het DJI forum lees ik dat dit veel voorkomt als de Spark te oud is en een te grote sprong in firmware moet maken. Ik doe het nu via de App op OSX.

Edit2: ook geen resultaat. Drone gaat tijdens de update gewoon "uit", zal wel komen doordat hij te lang stationair staat oid.

Edit3: Geen idee wat er anders was maar na 50x proberen liep de drone ineens door zijn update proces heen en is hij nu bijgewerkt.

Als ik dit topic even vluchtig doorlees zie ik allerlei beperking rond de afstand en hoogte. Ik ben mij bewust van de regels in Nederland maar ga naar een land op vakantie waar ze wat minder moeilijk doen. Gelden die beperkingen (hoogte/afstand) daar dan ook?
Updaten doe ik altijd via de computer, ik zie dat je een Mac gebruikt. Misschien de Assistance app opnieuw downloaden en installeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
quote:
Queenfanmichel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:06:
Updaten doe ik altijd via de computer, ik zie dat je een Mac gebruikt. Misschien de Assistance app opnieuw downloaden en installeren.
Denk niet dat het daar aan gelegen heeft eigenlijk. Het is naar mijn idee veel meer de timeout van de drone die te kort staat en de drone tijdens de upload uitgaat.
quote:
matthijst schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:33:
Spark is zo klein dat ze 'm toch nauwelijks zien (wel horen).
Zolang je niet bij luchthavens en boven mensenmassa's/midden in een centrum van een stad vliegt zal 't wel meevallen?

De no fly database van DJI is aardig up to date :)
Nee het zal ook wel meevallen hoor maar toen ik gister zocht op "Update" in dit topic vond ik posts waarin gesproken werd over een maximum van 500m. Ik heb met mijn Mavic Pro juist de mooiste beelden gemaakt op langere afstand.

Grab them by the 🐈.

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
quote:
Queenfanmichel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Ik ben juist naar de AIR gegaan omdat ik deze drone compacter vind door het inklappen, en is een stuk stabieler in vergelijking met de Spark.

Foto's met de Spark is super, ook de filmbeelden. Maar door te kunnen filmen in diverse resoluties en framerates heb ik meer speel mogelijkheden. Filmen in 4K 30fps, en dan downgraden naar 1080P blijft het beeld gewoon schitterend. Maar kan wel de kleuren beter aanpassen enz. dit "mis" ik op de Spark.

De Spark vind ik nog steeds een geweldige apparaat, maar persoonlijk heb ik liever de Air omdat je daarmee meer mogelijkheden heb.

Maar ook dit geheel op persoonlijke titel
Ik twijfel om mijn spark te verkopen en de Air te halen omdat ie toch compacter is en wat meer opties.
Maar maakt de Air veel meer lawaai dan de Spark ? op YouTube kom ik veel wisselende berichten tegen. merendeels zegt van wel

• Queenfanmichel
quote:
Slux schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Ik twijfel om mijn spark te verkopen en de Air te halen omdat ie toch compacter is en wat meer opties.
Maar maakt de Air veel meer lawaai dan de Spark ? op YouTube kom ik veel wisselende berichten tegen. merendeels zegt van wel
Qua lawaai viel het mij wel mee, hieronder een vergelijking tussen de Spark, Mavic Pro en de Mavic Air.

YouTube: Noice Comparison - DJI Spark, DJI Mavic Pro & DJI Mavic Air

• iisworks
De Spark maakt voor zijn formaat vrij veel lawaai, maar de Air is nog een stuk erger. Vooral de hoge pitch van de kleine props op beide maakt het irritant. Laat je niet alleen misleiden door geluids(druk) metingen die je vaak ziet.

De Mavic Pro was op 60m hoogte nog nauwelijks storend, maar zeker de Air hoor je nog erg goed op het dubbele daarvan. Dat is een groot pluspunt van de nieuwe Parrot Anafi, die is een stuk stiller.

iisworks wijzigde deze reactie 18-06-2018 19:42 (3%)

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
-knip- V&A volgende keer ;-)

Superdaantje wijzigde deze reactie 18-06-2018 22:23 (93%)
Reden: Verkoop van spullenboel kan via het V&A

• Wii4all
  • Niet online
Toch even een vraag ik heb de spark nu een aantal dagen, de laatste firmware erop gezet.

Vanmiddag een video of wat gemaakt staat nog in beginner mode en alles op auto.

Als ik de video start dan zie ik op het eerst gezicht niks bijzonders maar zodra ik wat beter en op een groter scherm kijk dan lijkt het wel alsof de spark camera de video soort van pulserend probeert scherp te stellen...

Hier een voorbeeld je ziet het gelijk goed bij de boot
YouTube: Dji spark first flight groenedijk Capelle aan den ijssel

Deze video heb ik wel vanaf de spark gedownload naar mijn telefoon en vervolgens op youtube gezet. Ik heb nog niet direct een video direct vanaf de sd kaart gehaald.

Edit: nog wat rond gezocht.

Hier nog een voorbeeld:
https://drive.google.com/...RpOu9e10jAeGx0cG16REYwTzA

Twee opmerkingen gezien, maar nog niet naar gekeken.

"I see it and I have it as well on both my H and mavic pro. I'm not sure if it's a technical issue
or the result of the camera calculating exposure, exposure not being locked, etc. "

"Have you tried locking white balance "

Wii4all wijzigde deze reactie 19-06-2018 21:52 (22%)

Burp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeffdk
quote:
Ik heb hier ook last van, je ziet het ook goed op grasvelden of andere objecten met een groot contrast t.o.v. de omgeving.

Maar het belangrijkste: in de originele video (op de sd-kaart) is dit (bij mij) niet aanwezig. Alleen de lokale kopie (het resultaat van het streamen, neem ik aan) heeft er last van. Blijft irritant maar kan er wel mee leven.

• Wii4all
  • Niet online
quote:
Jeffdk schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:56:
[...]

Ik heb hier ook last van, je ziet het ook goed op grasvelden of andere objecten met een groot contrast t.o.v. de omgeving.

Maar het belangrijkste: in de originele video (op de sd-kaart) is dit (bij mij) niet aanwezig. Alleen de lokale kopie (het resultaat van het streamen, neem ik aan) heeft er last van. Blijft irritant maar kan er wel mee leven.
Hij staat op de opslag van de spark zelf. Vanavond hoop ik een test met een SD kaart te kunnen doen.

Burp

• Jeffdk
quote:
Wii4all schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:24:
[...]

Hij staat op de opslag van de spark zelf. Vanavond hoop ik een test met een SD kaart te kunnen doen.
In principe heeft de Spark geen eigen opslag, je telefoon zal worden gebruikt voor opslag als je geen sd-kaart gebruikt. En volgens mij filmt ie dan sowieso niet in 1080p.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-10 21:28
quote:
Jeffdk schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:15:
[...]

In principe heeft de Spark geen eigen opslag, je telefoon zal worden gebruikt voor opslag als je geen sd-kaart gebruikt. En volgens mij filmt ie dan sowieso niet in 1080p.
720P uit mijn hoofd en een lagere bitrate. Maar goed, beter iets dan niets.

• Wii4all
  • Niet online
quote:
Jeffdk schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:15:
[...]

Vanavond gevlogen en dat was 180 graden andersom....mooie beelden...echt geweldig..

Nu alleen veel oefenen om alles goed onder de knie te krijgen want dat is best veel in 1 keer zo...

Burp

• iisworks
Iemand de Parrot Anafi overwogen als vervanging voor de Spark?
https://www.parrot.com/global/drones/anafi

Zomaar wat persoonlijke observaties...

Voordelen:
- 25 minuten accutijd
- Lijkt veel stiller dan Spark/Air!
- Licht: drone weegt 330g
- Makkelijk uitvouwbaar (tov de Air), zelf geen voorstander van het langgerekte design
- 4k video
- Accu laden via USB-C
- Tot 3x zoom
- Range beter dan Spark?

Nadelen:
- Remote is lomp en zwaar: 390g! Spark RC is 275g! Echt onbegrijpelijk!
- Geen OA (voor mij geen dealbreaker)
- Gimbal design, niet fraai (waarom wit?) en minder robuust dan Spark/Air (omhoog kijken voor mij onbelangrijk)

Op veel punten beter dan Spark, maar vooral de lompe RC is voor mij een behoorlijke dealbreaker.
Benieuwd wat er uit de eerste onafhankelijke hands-on reviews komt.

iisworks wijzigde deze reactie 22-06-2018 10:47 (11%)

• Donstil
In welke volgorde zetten jullie de Spark en Remote aan?

Ik heb regelmatig dat ze elkaar niet zien namelijk. De remote uit en weer aan zetten helpt dan maar dat doet mij vermoeden dat ik het in de verkeerde volgorde doe ofo (Ik zet nu de drone aan, drone op de grond en dan de remote aan)

Grab them by the 🐈.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stevie07
Inderdaad eerst de drone, dan de remote. Als lampje groen is op telefoon/tablet de app starten (wifi)

Werkt bij mij altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
quote:
Stevie07 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 08:55:
Inderdaad eerst de drone, dan de remote. Als lampje groen is op telefoon/tablet de app starten (wifi)

Werkt bij mij altijd.
Ik ook eerst drone dan rc
Daarna koppel ik de telefoon met wifi aan de remote en dan gaat het altijd goed

Jullie misschien nog accessoire tips?

Ik heb nu een gimbal beschermer voor het vervoer een houdertje voor de props en voor de joysticks op de rc

Enige zou misschien nog van die landingspootjes zijn om bijvoorbeeld in hoger gras / zand te kunnen stijgen en landen maar dat verzwaart de boel misschien teveel

Vraag me af of je echt filters nodig hebt, zo erg bedreven in het filmen ben ik nog niet namelijk maar heb wel mooie resultaten gezien door het gebruik ervan

Burp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 27-06 10:41
Mijn vader heeft een DJI Spark Combo (welke ik onlangs voor een vakantie heb gebruikt zonder al te veel problemen). Nu wilt hij hem gebruiken met zijn Motorola G4. De connectie via WiFi werkt niet goed met Motorola doordat de telefoon er vanuit gaat dat een verbinding zonder internettoegang niet 'juist' is. Ik vermoed dit doordat bij een nieuwe connectie je soms een pop-up krijgt met: 'Wilt u verbonden blijven met deze verbinding zonder dat u internet heeft?' Als je dan 'Ja' klikt werkt het wel via de Go4 app. Het probleem is dat die pop-up niet altijd komt en je altijd je wifi-verbinding moet vergeten en dan dus moet hopen dat de pop-up komt (duurt meestal 5-10 seconden).

Iemand die een workaround heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevie07
quote:
DesertRose schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:52:
Mijn vader heeft een DJI Spark Combo (welke ik onlangs voor een vakantie heb gebruikt zonder al te veel problemen). Nu wilt hij hem gebruiken met zijn Motorola G4. De connectie via WiFi werkt niet goed met Motorola doordat de telefoon er vanuit gaat dat een verbinding zonder internettoegang niet 'juist' is. Ik vermoed dit doordat bij een nieuwe connectie je soms een pop-up krijgt met: 'Wilt u verbonden blijven met deze verbinding zonder dat u internet heeft?' Als je dan 'Ja' klikt werkt het wel via de Go4 app. Het probleem is dat die pop-up niet altijd komt en je altijd je wifi-verbinding moet vergeten en dan dus moet hopen dat de pop-up komt (duurt meestal 5-10 seconden).

OTG kabel wellicht?

• Jeffdk
quote:
DesertRose schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:52:

Ik zou proberen om eerst de vliegtuigmodus aan te zetten en dan opnieuw de wifi inschakelen en dan proberen de drone etc te verbinden.

• Wii4all
  • Niet online
vraagje over geschoten panorama fotos.

Ik heb een stuk of 3 panorama fotos gemaakt. Ik heb ze door de spark laten stichen. Alleen als ik nu op de sd kaart kijk staan wel de 9 fotos in de mapjes voor de panorams maar de gestichte panorama foto vind ik nergens terug.

Moet je hem dan toch direct vanaf de spark downloaden?

Burp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Egge
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:41
quote:
Wii4all schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:26:
vraagje over geschoten panorama fotos.

Ik heb een stuk of 3 panorama fotos gemaakt. Ik heb ze door de spark laten stichen. Alleen als ik nu op de sd kaart kijk staan wel de 9 fotos in de mapjes voor de panorams maar de gestichte panorama foto vind ik nergens terug.

Als het goed is kun je ze met de DJI Media maker op de PC stitchen dacht ik. Je moet dan wel de mapjes en foto's in stand houden.

https://www.dji.com/osmo/info#downloads

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeffdk
quote:
Wii4all schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:26:

Ja, of je kunt gebruik maken van bv. Hugin: http://hugin.sourceforge.net/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:51
Ik zit te kijken naar een lens hood voor de spark, vooral om de gimbal in het geval van een crash zo veel mogelijk te beschermen. Ik zie echter heel veel verschillende modellen, en bij sommigen schijnt het zo te zijn dat de lens hood in beeld kan komen als de gimbal onder een bepaalde hoek staat of dat de gimbal zelfs aanloopt tegen de lens hood. Heeft er iemand een aanbeveling voor een geschikt model?

• iisworks
Ik zou aanraden een lens hood te vergeten, voegt bij Spark echt niet veel toe en heeft inderdaad wel nadelen. Bij de Mavic Pro had dat nog wat zin qua bescherming, maar de gimbal van Spark is vele malen robuuster.

Zou voor de Spark eerder Care refresh aanraden. Dan zit je altijd goed, wat er ook gebeurt. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fiat Power
Even mijn geluksmomentje delen :-) Twee weken een stukje wezen vliegen aan de rand van de Moezel, met achter mij een groot bos op een helling. Op 60 meter hoog: compass error, ATTI mode en (mede door de harde wind) begon de drone vrij snel de verkeerde kant op te vliegen: zo de bomen in :-(

Find my drone gaf een error: "bad gps" en na uur zoeken de hoop maar opgegeven. Thuis aangekomen toch even de flight logs uitgelezen en een veel nauwkeurigere positie gevonden van de drone (lijkt mij een aandachtspuntje voor de app). Ik zat een meter of 10 verkeerd te zoeken.

Echter... het was vlakbij een lokale wijnboer. Heb hem een mailtje gestuurd met de vraag of hij even wil kijken, het toeval wilde dat de crash vlakbij een voetpad was. Bomen ruim 20~25 meter hoog, dus vreesde het ergste. Na een kleine week - de hoop was allang vervlogen - een mailtje vanuit Duitsland: "je hebt geluk, ik heb hem gevonden en hij ziet er nog erg goed uit. Alleen een propeller beschadigd".

Dus nu maar een flinke doos wijn besteld en met de wijn komt ook de drone mee! Gelukkig maar, want ik had mooie beelden gemaakt van een weekje Vogezen :-)

Wel nog een serieus puntje: blijkbaar zijn sinds mijn eerste drone-crash een jaar of vijf geleden (die volledig vergoed werd) de verzekeraars wakker geworden en blijkt dat ding dus praktisch niet verzekerd - niet via de credit card aankoopverzekering, niet via de reisverzekering en misschien via de WA-verzekering van mijn partner (maar goed, die woont op hetzelfde adres en dat schijnt dan ook weer problemen te geven). Lekker slim om daar niet goed naar te kijken. Toch maar DJI Care moeten aanschaffen :-( want een ongeluk zit voor mij in een klein hoekje.

• Donstil
Hier ook een mindere ervaring helaas.

Tientallen uren probleemloos met de DJI Mavic Air gevlogen, nu binnen de tweede accu lading dat ding al naar de grond 8)7

Gevolg: Camera stuk (glas vooral). Een van de led kapjes eraf en een propeller gebroken.

Heb hem gisteren maar naar DJI repair gestuurd, het meeste is wel te krijgen op AliExpress maar de camera module was met 129,- toch wel prijzig.

Nu maar afwachten wat DJI repair zegt. Zag alleen na het opsturen pas dat het Dynafix was, hopen dat deze ervaring beter is dan de honderden negatieve op internet.

Grab them by the 🐈.

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Pff ik heb geen tijd om met de drone te vliegen. Ik ben serieus aan het overwegen om mijn Spark fly more combo te koop te zetten.

:(

Teveel dingen nu waardoor drone vliegen en shots maken erbij inschiet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:50

Koppensneller

winterrrrrr

quote:
Donstil schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:06:

Tientallen uren probleemloos met de DJI Mavic Air gevlogen, nu binnen de tweede accu lading dat ding al naar de grond 8)7

Gevolg: Camera stuk (glas vooral). Een van de led kapjes eraf en een propeller gebroken.

Heb hem gisteren maar naar DJI repair gestuurd, het meeste is wel te krijgen op AliExpress maar de camera module was met 129,- toch wel prijzig.

Nu maar afwachten wat DJI repair zegt. Zag alleen na het opsturen pas dat het Dynafix was, hopen dat deze ervaring beter is dan de honderden negatieve op internet.
Ik heb mijn Air ook laten repareren via DJI's repair service en heb daar echt 100% goede ervaringen mee. Ingestuurd, binnen 2 dagen een reparatie-offerte binnen, meteen betaald en 3 dagen later lag 'ie weer thuis (volgens mij hebben ze zelfs de hele drone geswapt).

Ratelbak - Lapflop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
quote:
Koppensneller schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:11:
[...]
Ik heb mijn Air ook laten repareren via DJI's repair service en heb daar echt 100% goede ervaringen mee. Ingestuurd, binnen 2 dagen een reparatie-offerte binnen, meteen betaald en 3 dagen later lag 'ie weer thuis (volgens mij hebben ze zelfs de hele drone geswapt).
Aah cool, goed om te horen.

Hij is daar gisteren bezorgd zag ik via de post app. Nog niets vernomen verder maar ben benieuwd naar de schade :)

Edit: Bevestigings mail. Nu nog duimen voor een redelijke prijs.

Donstil wijzigde deze reactie 06-07-2018 11:48 (5%)

Grab them by the 🐈.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevie07
quote:
Donstil schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:06:

Balen....foutje of storing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
quote:
Stevie07 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:52:
[...]
Balen....foutje of storing?
Nee foutje van collega.
Hij dacht dat de drone andersom hing. Dus ging naar links i.p.v. rechts 8)7

Grab them by the 🐈.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stevie07
quote:
Donstil schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Nee foutje van collega.
Hij dacht dat de drone andersom hing. Dus ging naar links i.p.v. rechts 8)7
Oeps :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10-10 14:05
Hallo allemaal, ik heb nu sinds een paar weken een dji spark. Super ding!
Alleen soms hapert het beeld iets op de telefoon tijdens het vliegen. Daarom heb ik een OTG kabel gekocht voor tussen de RC en telefoon.
Bij het volgen van de juiste volgorde (youtube) gebeurt er niets. Er knippert heel snel een oranje lampje (van opladen) op mijn telefoon en verder komt hij niet. Geen melding, niets.
Heb een USB-C aansluiting op de tel en een kabel OTG usb-micro naar usb-c....
Iemand enig idee? Al uren aan het prutsen geweest.
Gaat hier om een Xperia xzs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iisworks
Lijkt erop dat er een nieuwe Spark Firmware aankomt:
https://forum.dji.com/thread-155739-1-1.html

What's New
  • Added:compatibility to use an OTG cable to connect the Spark remote controller with an Android mobile device.

iisworks wijzigde deze reactie 08-07-2018 09:22 (79%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driel87
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 29-09 11:37
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, omdat ik hopelijk dinsdag mijn Spark ontvang..

Ik lees terug dat de instellingen worden gereset bij het verwisselen van de batterij. Betekent dit dat je altijd opnieuw bijvoorbeeld handmatig de camera settings en home-point opnieuw moet instellen? Of is dit wellicht inmiddels met een firmwareupdate verholpen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iisworks
Enkele settings kunnen worden gereset bij een firmware update (bv RTH hoogte), niet bij het wisselen van een accu. Homepoint wordt uiteraard wel aan het begin van elke vlucht gezet, tijdens takeoff.

iisworks wijzigde deze reactie 08-07-2018 12:06 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
Mijn prijsopgave is ook binnen. Viel een beetje tegen maar goed.
Extra voorzichtig doen maar weer.

Vanmiddag gelijk betaald met Paypal. Nu wachten op de retour zending.

Grab them by the 🐈.

• dikkie91
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:05
quote:
chefspecial schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:14:
Hallo allemaal, ik heb nu sinds een paar weken een dji spark. Super ding!
Alleen soms hapert het beeld iets op de telefoon tijdens het vliegen. Daarom heb ik een OTG kabel gekocht voor tussen de RC en telefoon.
Bij het volgen van de juiste volgorde (youtube) gebeurt er niets. Er knippert heel snel een oranje lampje (van opladen) op mijn telefoon en verder komt hij niet. Geen melding, niets.
Heb een USB-C aansluiting op de tel en een kabel OTG usb-micro naar usb-c....
Iemand enig idee? Al uren aan het prutsen geweest.
Gaat hier om een Xperia xzs.
Hoi chefspecial, ik denk dat ik je hiermee wel kan helpen, ik had dit vanmiddag namelijk ook. Je moet de setting van wat USB doet bij OTG veranderen naar data overdracht. (Zit ergens in de settings, als je dit niet kan vinden moet je dat even laten weten en zoek ik het op)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chefspecial
quote:
dikkie91 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:52:
[...]

Hoi chefspecial, ik denk dat ik je hiermee wel kan helpen, ik had dit vanmiddag namelijk ook. Je moet de setting van wat USB doet bij OTG veranderen naar data overdracht. (Zit ergens in de settings, als je dit niet kan vinden moet je dat even laten weten en zoek ik het op)
Dit was het inderdaad. Helemaal top. Bedankt!

• Fiat Power
quote:
Fiat Power schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:35:
Lang verhaal over een verloren drone die weer gevonden is :-)
En... vrijdag de drone uiteindelijk ontvangen vanuit Duitsland. Hoewel hij uit een boom gevallen is, is er nauwelijks schade. Ik vermoed dat ie op z'n bovenkant terecht is gekomen. Propellors met wat scheurtjes erin, dus die direct vervangen. Camera-module werkt nog helemaal goed. Testvluchtje gedaan: geen gekke dingen.

En (voor mij het belangrijkst): alle beelden van de vakantie in goede resolutie, yes!!

Ik ben *O* *O*

• Fiat Power
quote:
[...]

Ik heb ergens begrepen dat die OTG-kabel helemaal niet zoveel toevoegt. Kan iemand dat bevestigen / ontkrachten?

Daarnaast: helaas heeft de DJI app voor de Spark een paar functies niet die ik graag zou willen (zoals een soort flight plan) en zoiets als course lock. Hebben jullie ervaringen met andere apps om de Spark te bedienen?

• ramrodwillem
Ik ga naar Nepal over een paar weken en wil dan mn Spark meenemen .

Naast de controller wordt de Spark ook op mn Samsung telefoon aangesloten , het valt mij op dat de verbinding regelmatig wegvalt , dit wil ik zoveel mogelijk straks in Nepal zien te voorkomen , wat is de meest stabiele oplossing een kabeltje er tussen ? Er was toch ook nog een andere manier , niet helemaal legaal ...?

• dikkie91
quote:
Fiat Power schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:16:
[...]

Ik heb ergens begrepen dat die OTG-kabel helemaal niet zoveel toevoegt. Kan iemand dat bevestigen / ontkrachten?

Daarnaast: helaas heeft de DJI app voor de Spark een paar functies niet die ik graag zou willen (zoals een soort flight plan) en zoiets als course lock. Hebben jullie ervaringen met andere apps om de Spark te bedienen?
In mijn geval zeker wel, de video lag was echt stukken minder toen ik een OTG kabel gebruikte ipv via wifi..

Ik heb verder geen ervaring met andere apps.

• chefspecial
quote:
dikkie91 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:44:
[...]

In mijn geval zeker wel, de video lag was echt stukken minder toen ik een OTG kabel gebruikte ipv via wifi..

Ik heb verder geen ervaring met andere apps.
OTG kabel is echt een heel verschil bij mij. Met vliegtuigstand en wifi aan had ik 700m bereik voor mijn telefoon no connection gaf. Meer OTG zelfde hoogte en route 1300m en kon nog wel verder maar niet gedaan. Hoogte 180m.

• iisworks
Er is heel veel over geschreven, maar samengevat: in FCC mode voegt OTG niet veel toe. In CE mode wel, dan geeft het een stabielere verbinding + de mogelijkheid om in 2.4Ghz te vliegen (beter bereik). Veel EU Android toestellen ondersteunen de 5.8GHz kanalen die Spark gebruikt niet voor Phone - RC verbinding, als gevolg waarvan de Spark - RC verbinding vervolgens niet op 2.4Ghz kan plaatsvinden.

Mijn persoonlijke voorkeur is nog steeds om in FCC mode te vliegen, waarbij je profiteert van een superstabiele verbinding en geen gedoe met een OTG kabel! :)

iisworks wijzigde deze reactie 16-07-2018 19:14 (16%)

• chefspecial
quote:
iisworks schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:13:
Er is heel veel over geschreven, maar samengevat: in FCC mode voegt OTG niet veel toe. In CE mode wel, dan geeft het een stabielere verbinding + de mogelijkheid om in 2.4Ghz te vliegen (beter bereik). Veel EU Android toestellen ondersteunen de 5.8GHz kanalen die Spark gebruikt niet voor Phone - RC verbinding, als gevolg waarvan de Spark - RC verbinding vervolgens niet op 2.4Ghz kan plaatsvinden.

Mijn persoonlijke voorkeur is nog steeds om in FCC mode te vliegen, waarbij je profiteert van een superstabiele verbinding en geen gedoe met een OTG kabel! :)
Bij mij wel zeer degelijk verschil met FCC met en zonder OTG kabel.

• GoGo22
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14-10 16:27
Sinds paar dagen ook in het bezit van een Dji Spark. Leuk ding, heb er veel over gelezen en bekeken op youtube. Allemaal prima. Alleen ik begrijp niks van het no fly zone in NL. İk zie door de bomen het bos niet. Wat ik begrijp is dat je dus de wel bekende No Fly zones hebt en waar ik nu achter ben gekomen ook de Natura2000 zones??

Komt er gewoon op neer dat ik me drone even wil testen buiten, kan dat dan echt nergens buiten zonder een bekeuring aan je broek te krijgen?

Weet iemand trouwens 1/2 ff snel een plek in Noord-Holland waar ik hem even laten opstijgen?

• iisworks
Eindelijk nieuwe FW:
https://forum.dji.com/thread-157768-1-1.html

Overview:
Date: 2018.07.19
Aircraft Firmware: V 01.00.1000
Remote Controller Firmware: V 01.00.0600
DJI GO 4 App iOS: V 4.2.22
DJI GO 4 App Android: V 4.2.21

What’s New?
- Added compatibility to use an OTG cable to connect the Spark remote controller with an Android mobile device.

Update: net uitgevoerd, geen accu update, verder lijkt alles in orde.

iisworks wijzigde deze reactie 19-07-2018 19:09 (13%)

• pina
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13-10 09:17
mijn android-toestel kan de wifi van mijn RC controller niet vinden, terwijl een ios-toestel de wifi wel probleemloos vindt. Hoe kan dat nu? Iemand daar ervaring mee?

• iisworks
quote:
pina schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:45:
mijn android-toestel kan de wifi van mijn RC controller niet vinden, terwijl een ios-toestel de wifi wel probleemloos vindt. Hoe kan dat nu? Iemand daar ervaring mee?
Wellicht de Spark op 2.4GHz gezet? Wifi reset doen (powerknop 9s vasthouden tot 3x piep)...

• pina
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13-10 09:17
idd, dat heeft geholpen, is het omdat mijn android die frequentie niet ondersteunt?

• iisworks
Klopt, vandaar dat OTG voor Android veel relevanter is, om op 2.4GHz te kunnen vliegen (ivm beter bereik).
Zoek even op wat forums, die staan er vol van.

• chefspecial
quote:
GoGo22 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:30:
Sinds paar dagen ook in het bezit van een Dji Spark. Leuk ding, heb er veel over gelezen en bekeken op youtube. Allemaal prima. Alleen ik begrijp niks van het no fly zone in NL. İk zie door de bomen het bos niet. Wat ik begrijp is dat je dus de wel bekende No Fly zones hebt en waar ik nu achter ben gekomen ook de Natura2000 zones??

Komt er gewoon op neer dat ik me drone even wil testen buiten, kan dat dan echt nergens buiten zonder een bekeuring aan je broek te krijgen?

Weet iemand trouwens 1/2 ff snel een plek in Noord-Holland waar ik hem even laten opstijgen?
Kijk hier even: https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/
Staan alle zones op vermeld.

• Queenfanmichel
quote:
Begrijp ik niet dat DJI met een andere kaart komt, zeer verwarrend.

https://www.dji.com/flysafe/geo-map

• Wii4all
  • Niet online
Update geïnstalleerd en OTG werkt nu bij mij ook zo vlak voor de vakantie wel handig

Burp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
Klopt het dat je de Spark niet kunt updaten via de controller?

Ik heb de iphone expres nooit gekoppeld aan de Spark en doe alles met de DJI OTG kabel (niet die Ali meuk) alleen krijg er geen update doorheen. Blijft crashen op 5%.

Doe het nu met DJI assistent maar zou fijn zijn als het via de remote kan.
quote:
GoGo22 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:30:

Zat plek waar je in NH gewoon mag vliegen hoor.

Als je jezelf maar aan de normale (moeilijk te handhaven :*) ) regels houd.
quote:
Queenfanmichel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:30:
[...]

Begrijp ik niet dat DJI met een andere kaart komt, zeer verwarrend.

https://www.dji.com/flysafe/geo-map
Ja daarom altijd de lokale regels boven de DJI kaart.

Donstil wijzigde deze reactie 25-07-2018 22:51 (26%)

Grab them by the 🐈.

• Wii4all
  • Niet online
quote:
Donstil schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:44:

Ik heb de iphone expres nooit gekoppeld aan de Spark en doe alles met de DJI OTG kabel (niet die Ali meuk) alleen krijg er geen update doorheen. Blijft crashen op 5%.

Update ging bij mij ook niet helemaal lekker, ik kon eerst de download file niet goed binnen halen, kreeg een timeout bij 50%. Toen hij aan het updaten was heb ik alles uit en weer aangezet en toen moest ik de update nogmaals doorvoeren.

Burp

• Queenfanmichel
quote:

Het kan wel maar niet via de OTG kabel, kan het niet meer testen heb deze verkocht na de aanschaf van de Mavic Air. Maar ik had altijd problemen als ik de iphone via een OTG kabel had gekoppeld en wilde updaten. Koppelde ik de iphone via WiFI aan de remote ging het wel.
quote:
[...]

Ja daarom altijd de lokale regels boven de DJI kaart.
Inderdaad, maar daarom blijft het wel verwarrend.

• GJDee
  • Laatst online: 06-09 14:47
Hallo,

Zal me even voorstellen. Ik ben Geert Jan en heb sinds gister een spark fly more combo in mijn bezit. Vandaag eerste proefvlucht. Was een beetje winderig maar mocht de pret niet drukken.

Ik kreeg ook meteen de melding dat ik in een restricted flyzone wilde opstijgen. DJI vind dat Weesp in de no fly zone van Schiphol ligt. Volgens de kaart van het kadaster waar Donstil ook al een link van gaf ligt het er nog dik buiten. Ik zelf gebruik de app van ASR verzekeringen. Heb zelf helemaal niks met deze verzekeraar maar hun "asr vlieg veilig" app is handig.

Even een vraag over die OTG kabel. Is dit een doodgewone usb kabel tussen telefoon en controller of is dit een speciale kabel? Zo ja waar kan ik die het beste scoren?

[Edit] sry, had natuurlijk eerst even moeten zoeken 7(8)7 nu nog een vinden van micro naar usb-c en dan de USB c liefst haaks :)

GJDee wijzigde deze reactie 28-07-2018 16:09 (18%)

• JK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-10 21:28
@GJDee OTG is een aparte kabel. Zoek even op 'OTG kabel' op Google. Die gaat in je remote en de andere kant kan dan een USB-kabel in voor je smartphone. Kost een paar euro.

Net even ook mijn DJI Spark geupdatet. Morgen maar eens testvliegen, nu alleen binnen gedaan.
Op vakantie meegenomen naar de USA en verder geen tijd meer voor gehad. Maar de camera stond helemaal naar beneden. Nogal vreemd. Gimbal overload error etc. Ik had een stukje door een slot canyon gevlogen en er was wat stof/zand denk ik ook op de Spark gekomen, in elk geval rondom de gimbal. Was even bang dat ie de geest had gegeven. Gelukkig na een herstart en handmatig even de camera draaien is dat probleem verholpen. Volgens mij is DJI Care namelijk ook net afgelopen. ;) Blij dat OTG eigenlijk officieel wordt ondersteund.

• GJDee
Tnx JK. Zijn alle goed? Of moet ik ergens op letten?

Iemand ervaring met van die parabolic extenders? Zag zoiets op YouTube.

En vanavond nadat ik even met de Simulator had gespeeld, mijn controller uitgezet had en de Spark wilde uitschakelen kwam ik erachter dat dat niet lukte. 1x kort daarna lang indrukken resulteerde erin dat ik de eerste drie ledjes na elkaar zag uitgaan (van rechts naar links) maar daarna allemaal weer aansprongen. Dit zeker 10x geprobeerd. Ging gewoon niet uit. Toen maar de batterij ontkoppeld. Deze bleef daarna nog steeds aan. Echter toen ik hem ontkoppeld uit wilde schakelen deed ie het wel. Deed ik iets fout?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Voor mensen die nog wat recente vlieginfo willen hebben. Ik be gister via Schiphol naar. Houston gevlogen en vandaag door naar midden Amerika. Ik heb de drone geen 1 keer te voorschijn hoeven halen. Heb ook de lipo bags niet hoeven te tonen of zo. Ze keken dus ook niet of ze maar half opgeladen waren en ze keken ook niet of de props eraf waren deze heb ik erop laten zitten

Burp

• GJDee
Vanmiddag mijn micro usb =》usb c kabel binnengekregen en uitgeprobeerd. Helaas krijg ik het niet aan de praat. Op de normale manier connectie gemaakt met de controller, USB kabel ertussen en Wi-Fi uitgeschakeld. Meteen de connectie kwijt in de app :(

Het volgende berichtje van Dikkie91 gevonden:
quote:
[...]

Heb gezocht bij mijn instellingen (Galaxy S8) maar helaas niks kunnen vinden.

Kan iemand vertellen wat ik fout doe of waar die usb-instellingen te veranderen zijn in de S8?

Alvast hartelijk dank.

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:50

Koppensneller

winterrrrrr

quote:
GJDee schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:34:
Vanmiddag mijn micro usb =》usb c kabel binnengekregen en uitgeprobeerd. Helaas krijg ik het niet aan de praat. Op de normale manier connectie gemaakt met de controller, USB kabel ertussen en Wi-Fi uitgeschakeld. Meteen de connectie kwijt in de app :(

Het volgende berichtje van Dikkie91 gevonden:

[...]

Heb gezocht bij mijn instellingen (Galaxy S8) maar helaas niks kunnen vinden.

Kan iemand vertellen wat ik fout doe of waar die usb-instellingen te veranderen zijn in de S8?

Alvast hartelijk dank.
Heb je wel een OTG kabel, en niet een normale?
quote:
A phone is a bit different, though. Sometimes you want it to act as a peripheral: for example, so you can plug it into a PC, so the PC can access the phone's storage. Sometimes you want it to act as a host: for example, to connect a physical keyboard or mouse to it. This is why many Android devices now support USB host mode as well as USB peripheral mode: they can act in either rôle. But how can you make this work, when a host's USB socket is different from a peripheral's?

This is where USB-on-the-go (OTG) comes in. It adds an extra pin to the micro-USB socket. If you plug a normal A-to-B USB cable, the device acts in peripheral mode. If you connect a special USB-OTG cable, it has the pin connected at one end, and the device at that end acts in host mode.

This can be a little confusing if one cable has seemingly identical plugs at either end, which do different things. But cables with USB-OTG at both ends are uncommon: it's more common to use an adaptor, which has a host-mode USB-OTG plug at one end, and a rectangular USB-A socket on the other. You can plug a normal USB cable into this adaptor, and it will work normally.

Ratelbak - Lapflop

• GJDee
quote:
Koppensneller schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:25:
[...]

Heb je wel een OTG kabel, en niet een normale?

[...]
Grote kans dat het daar mis is gegaan O-)

Vandaag een goede besteld ;)

• dikkie91
quote:
GJDee schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:27:
[...]

Grote kans dat het daar mis is gegaan O-)

Vandaag een goede besteld ;)
Al succes? Anders kan ik je wel vertellen waar die settings zitten

• ramrodwillem
Wat zijn de eventuele gevolgen van het niet updaten met de laatste firmware , mijn Spark doet het de laatste tijd prima wil het eigelijk zo houden mijn ervaring is dat niet iedere update een goede is ...

Wat zou zo ongeveer de max afstand moeten kunnen zijn als ik de de spark vlieg met mn remote , ik haal nu in een buitengebied 450/500m .

• GJDee
quote:
dikkie91 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Al succes? Anders kan ik je wel vertellen waar die settings zitten
Net de otg kabel binnen en dat was het dus. Dank voor je tip. Had blijkbaar een normale usb. Vond het zo handig dat die meteen van micro usb naar usb-c ging. Gemist dat het geen otg meer was.

Nu nog opzoek naar een korte Usb kabel met haakse usb-c connector. Nog niet weten te vinden. Iemand tips?

• iisworks
Ik heb 2 van deze besteld (Micro en C), goedkoop en werken prima:
https://www.ebay.nl/itm/202180190295

• rnrn
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13-10 17:46
Even een waarschuwing voor de laatste RC firmware update (01.00.0600), bij mij resulteerde dat helaas in een bricked RC, en op het DJI forum zag ik dat ik niet de enige ben: https://forum.dji.com/thread-157776-1-1.html

• VIC_TOR
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:07
quote:
rnrn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:33:
Even een waarschuwing voor de laatste RC firmware update (01.00.0600), bij mij resulteerde dat helaas in een bricked RC, en op het DJI forum zag ik dat ik niet de enige ben: https://forum.dji.com/thread-157776-1-1.html
Heb het allemaal zitten lezen en dat ziet er niet goed uit zeg. Succes met die van jou. Laat ons even weten hoe je het oplost.
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True