Webcam afplakken: Paranoia of gepaste voorzichtigheid

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Tegenwoordig zit ik voor mijn werk dagelijks flink wat uren in de trein. Wat mij opvalt is dat letterlijk iedereen zijn of haar webcam heeft afgeplakt. Van de 80 jaar oude man tot de 17 jaar oude studente.

Ik zelf heb nog nooit mijn webcam afgeplakt; ik vind het niet mooi eruit zien en tevens weet ik de reden niet zo goed. Bovendien gebruik ik mijn webcam met enige regelmaat en heb geen zin om dan dat plakkertje eraf te pulken.

Maar om nu terug te komen op de topic titel. Is het verstandig om je webcam af te plakken? Waarom gebeurd het eigenlijk? En is het niet een beetje raar dat alles op Facebook komt, maar dat je vervolgens bang bent dat iemand met je mee kijkt ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een positief effect op je gemoedsrust heeft: sure.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Hebben ze dan ook de camera's op hun smartphone en tablet afgeplakt? De microfoon dichtgestopt?

Van de webcam in je laptop kun je (over het algemeen) in ieder geval nog zien wanneer deze aan gaat door middel van een ledje...

Ik vind het overdreven, maar als men daar blij van wordt moeten ze het vooral doen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:14
NO_Excuses schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:29:
Maar om nu terug te komen op de topic titel. Is het verstandig om je webcam af te plakken? Waarom gebeurd het eigenlijk?
Of het verstandig is moet je voor jezelf bepalen, maar de reden is toch niet zo moeilijk te bedenken? Het is algemeen bekend dat er genoeg malware is die gebruik kan maken van bijvoorbeeld de webcam en microfoon om de gebruiker in de gaten te houden. Het antwoord geef je zelf al in jouw eigen quote hieronder.
En is het niet een beetje raar dat alles op Facebook komt, maar dat je vervolgens bang bent dat iemand met je mee kijkt ofzo?
Als jij de hele dag alles wat je achter je laptop doet livestreamed op Facebook dan misschien, en dan nog heb je daarover de controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Je hoort wel eens van die verhalen over virussen etc die je webcam kapen. Maar goed ik denk zelf ook wat vreet je achter je pc uit wat dan zo belastend is.

Overigens heb je ook een soort van schuifjes zodat je je webcam gemakkelijk weer open kan zetten:
Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/016/099/556/ebc9cf0badfbb0ce3ed29714a0d937d3_original.JPG?w=680&fit=max&v=1491111309&auto=format&q=92&s=53cb53e865d8949cce63409859bd2946
https://www.kickstarter.c...most-elegant-webcam-cover

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Wat heeft dit met schizofrenie te maken? Of doel je op "paranoïde"?

omniscale.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
ga maar eens black mirror kijken seizoen 3 aflevering 3 (losstaande aflevering)

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

Qwerty-273

Meukposter

@posttoast wellicht in de zin van dat je deze camera afplakt omdat je niet opgenomen wilt worden (persoonlijkheid A) maar vervolgens wel met je mobieltje te pas en te onpas foto's van jezelf maakt en die publiekelijk online zet (persoonlijkheid B).

Ik denk dat dit een van de veiligheidstips is geweest die ook buiten de IT hoek gehoort is. Bijna elke laptop heeft tegenwoordig een webcam in het scherm, maar zeker niet iedereen maakt daar gebruik van. En de leek merkt het heust niet direct op of er nou wel of niet een lichtje extra aan is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
Heel simpel; zelf heb ik voor edudatieve doeleinden ook mijn eigen pc onderworpen aam de test. Ik heb dan ook "malware" kunnen maken die mijn eigen webcam onopgemerkt kon activeren.

Uiteraard heb ik dit afgeschermd getest en nooit gebruikt (zal ook niet gebeuren) maar het liet wel zien hoe makkelijk het is.

Daarnaast "ze zitten op Facebook dus bla bla"...dat is totaal anders, daar kan je kiezen wat je laat zien (ja...even niet de tracking en whatever meegerekend), als iemand je cam (en microfoon) kan activeren en inzien.....who knows wat ze dan zien en horen - je hebt het niet door. Wie weet sta je je om te kleden of bespreek je net even belangrijke bedrijfsdata.

Is de angst terecht; ik denk het niet - zo massaal zal er geen misbruik van worden gemaakt. Het is wel relatief eenvoudig te doen dusja...

Zelf plak ik hem ook af als ik het niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
posttoast schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:35:
Wat heeft dit met schizofrenie te maken? Of doel je op "paranoïde"?
Owh ja mijn excuus dat bedoelde ik inderdaad. Ik zal zo even kijken of ik het aan kan passen.

Misschien had ik de vraag in de TS wat aan moeten passen. Mijn vraag is meer: Hoe kan het dat werkelijk iedereen het doet? Is het gevaar daadwerkelijk zo groot?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

NO_Excuses schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Owh ja mijn excuus dat bedoelde ik inderdaad. Ik zal zo even kijken of ik het aan kan passen.

Misschien had ik de vraag in de TS wat aan moeten passen. Mijn vraag is meer: Hoe kan het dat werkelijk iedereen het doet? Is het gevaar daadwerkelijk zo groot?
Ik denk dat het een aftermath is van de suggestie die Snowden heeft gegeven ivm zijn werk bij de NSA:

http://thehackernews.com/2016/09/hacking-webcam-cover.html
https://www.theguardian.c...top-smartphone-cover-tape

Maar sinds ik mij kan herinneren, nog voor het smartphone tijdperk,FB tijdperk of Snowden tijdperk, zette ik mijn externe webcam altijd naar het plafond gericht en/of trok ik geowon de USB stekker eruit :P. . Voor mijn werk heb ik nu een laptop met geïntegreerde webcam en microfoon, welke in in de BIOS uitgezet heb én de drivers uit Windows gesloopt heb én de camera zelf heb afgeplakt.

Paranoïde? Wellicht. Maar ik vind het een stuk prettiger voelen, temeer ook omdat ik een image van het werk moet draaien waarbij ik 0.0 controle heb over wat er 'mandatory' geïnstalleerd moet worden. Ik kan bepaalde onderdelen ook niet uitzetten omdat ik dan niet meer op de VPN kom. Dan maar op deze manier.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 11-05-2017 11:52 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is een hype mijn inziens. Kan malware je webcam ongezien overnemen? Ja. De volgende vraag: Wat dan? En ja, ik weet dat ik hier opmerkingen over krijg of ik dan denk niks te verbergen te hebben en de standaard linkjes. Maar echt, wat moet een stuk malware met een webcam beeld van mij? Tenzij je een jonge aantrekkelijk vrouw bent die dingen doet voor de webcam is daar voor malware makers niet echt geld mee te verdienen.

Wat betreft vertrouwelijke informatie en dingen die niet naar buiten moeten komen (of het nou privé is of werk gerelateerd), zou ik me heel veel meer zorgen maken over wat de microfoon opvangt dan je webcam. Granted, met liplezen kom je ook een eind waarschijnlijk.

Maar dat brengt ons op het volgende punt: Als malware zoveel controle over je systeem hebt dat hij je webcam beelden kan doorstreamen, dan kan die dus ook microfoon doorstreamen. Dan kan die ook je wachtwoorden en e-mails doorsturen. Wat mijn inziens een veel gevaarlijker iets is dan mensen die graag naar mijn hoofd willen kijken blijkbaar. Of natuurlijk gewoon cryptoware / spam software erop zetten waarmee ze wel daadwerkelijk geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken trouwens echt niemand die dat doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het OM heeft gevraagd of wel massaal de webcam willen afplakken:
https://www.nrc.nl/nieuws...-je-webcam-1339478-a65063

Dus doen we dat netjes :Y)

Hoe groot is de kans dat ze en je webcam afkijken/luisteren en nuttig materiaal hieruit halen? Ik verwacht uitzonderlijk klein. Ze mogen best de ganse dag tegen mijn verveelde kop aan kijken. Kunnen we een staarwedstrijd doen.

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 11-05-2017 12:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

De microfoon lijkt me veel interessanter, maar die zie ik maar weinig slopen in hun laptop. Ik zelf heb het niet afgeplakt, vind het vrij lelijk. Ook bij lang niet elke webcam is een ledje te omzeilen, bij een aanzienlijk deel zal een ledje inherent aan het aangaan van de webcam branden. Ben niet zo paranoïde aangelegd, gebruik bijvoorbeeld ook producten van Google :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

jip_86 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:34:
Je hoort wel eens van die verhalen over virussen etc die je webcam kapen. Maar goed ik denk zelf ook wat vreet je achter je pc uit wat dan zo belastend is.

Overigens heb je ook een soort van schuifjes zodat je je webcam gemakkelijk weer open kan zetten:
[afbeelding]
https://www.kickstarter.c...most-elegant-webcam-cover
Dit zat bij mijn oude Asus N73SV laptop standaard ingebouwd in de bezel. Ideaal! Had 'm altijd dicht zitten. Niet perse omdat ik me er zorgen om maakte, maar meer om het feit dat het kan, en mocht er dan toch iemand gebruik van maken dmv virus oid dan zie sta ik in ieder geval niet pontificaal op het scherm :) 8)7

Gestoord word je toch...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien er alleen al in Nederland mensen vervolgd zijn voor het filmen van mensen, om ze vervolgens met die beelden te chanteren lijkt het afplakken van een camera allesbehalve paranoïde. Uiteraard is het verstandig de microfoon ook mee te nemen, maar dat gaat minder eenvoudig.

Vergeet ook niet dat je wellicht denkt niets te verbergen te hebben, maar dat zaken die in een andere context worden gezet of uit hun verband worden gehaald zeer beschadigend kunnen zijn. Onderschat de vindingrijkheid van baldadige of kwaadwillende lieden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Webcam boeit me niet. Als ze zo graag mijn webcam willen gebruiken - so be it. Je ziet hooguit mij, en wat er achter me gebeurt. Je doet me meer schade als je met de gegevens op de PC zelf gaat lopen rotzooien ipv dat m'n hoofd op internet komt. Ik snap dan ook niet dat mensen wel hun webcam afplakken maar dan niet hun data beveiligen ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:42:
Ik snap dan ook niet dat mensen wel hun webcam afplakken maar dan niet hun data beveiligen ;)
Dat is best logisch. Data is behoorlijk abstract, maar bij dat één of andere viezerik met foto's van jouw in je ondergoed aan de haal gaat kan men zich heel goed iets voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Aan de andere kant, je hebt ook beveiligingssoftware die beelden maakt via je webcam op het moment dat je laptop gestolen is... dat heeft dan weinig nut meer.

Snap wel waarom mensen het afplakken, met een mooi zwart tapeje valt het qua beeld nog best mee. Heb ook al wel universele aluminium webcam afplaksets gezien voor 15 euro :p

Maar... hoe zit het dan met webcams in tv's (iets met Samsung enkele jaren geleden) en Kinect achtige apparaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:20
poll: Anoniempje

Ik hoop dat sowieso 43.5% van de tweakers hun webcam afplakken :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:44:
[...]

Dat is best logisch. Data is behoorlijk abstract, maar bij dat één of andere viezerik met foto's van jouw in je ondergoed aan de haal gaat kan men zich heel goed iets voorstellen.
Misschien ben ik (te) nuchter hierin, maar het is maar een foto van jou in je ondergoed. Of naakt. Vervelend, maar niet direct het einde van de wereld. Het wordt pas echt schadelijk als er gericht wordt gehandeld (de foto wordt verspreid in bekende kringen). Dat zijn dan al specifieke gevallen. Maar als iemand die mij verder niet kent stiekem mijn webcam aanzet en dan een foto van mij neemt? Moet hij weten. De kans op schadelijk misbruik (ik kan het even niet beter verwoorden) lijkt me sowieso klein: de webcam moet precies op het goeie moment het schadelijke filmen. Ik zit niet elk moment naakt achter m'n laptop.

Terug naar de vergelijking met een 'normaal' virus. Iemand die mij verder niet kent kan wel mijn documenten, vakantiefoto's etc. in de war trappen waardoor ik data verlies. Dat raakt me hoe dan ook direct, tenzij je een back-up hebt. Wat de meeste mensen niet hebben :). En dus daarom snap ik niet waarom mensen wel bang zijn voor het één, maar andere negeren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 11-05-2017 13:10 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet altijd lachen om mensen die hun webcam hebben afgeplakt...

Waarom zou jij een doelwit zijn voor een overheidsinstantie of mogendheid die bij machte is om je camera te misbruiken? En als je alles klakkeloos installeert op je pc, dan kun je je beter druk maken om je bestanden en wachtwoorden dan willekeurige camerabeelden. Ook zie ik niet helemaal wat zo erg is aan gefilmd kunnen worden? Als je nou keihard gaat seksen voor de camera en niet wil dan anderen weten dat je dat doet, dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar wat is er nog meer dat zo gevoelig is dat je het verborgen moet houden?

Ik denk dat mensen gewoon voorbeeld volgen en ergens de bel hebben horen luiden, maar geen idee hebben waar de klepel hangt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:54:
Misschien ben ik (te) nuchter hierin, maar het is maar een foto van jou in je ondergoed. Of naakt. Vervelend, maar niet direct het einde van de wereld. Het wordt pas echt schadelijk als er gericht wordt gehandeld (de foto wordt verspreid in bekende kringen). Dat zijn dan al specifieke gevallen. Maar als iemand die mij verder niet kent stiekem mijn webcam aanzet en dan een foto van mij neemt? Moet hij weten. De kans op schadelijk misbruik (ik kan het even niet beter verwoorden) lijkt me sowieso klein: de webcam moet precies op het goeie moment het schadelijke filmen. Ik zit niet elk moment naakt achter m'n laptop.

Terug naar de vergelijking met een 'normaal' virus. Iemand die mij verder niet kent kan wel mijn documenten, vakantiefoto's etc. in de war trappen waardoor ik data verlies. Dat raakt me hoe dan ook direct, tenzij je een back-up hebt. Wat de meeste mensen niet hebben :). En dus daarom snap ik niet waarom mensen wel bang zijn voor het één, maar andere negeren ;)
Waarom maak je er of of van? Identiteitsfraude is iets dat je je ergste vijanden nog niet toewenst en gerichte aanvallen zijn komen ook steeds vaker voor. De kans is (nog) niet heel groot, maar de impact als het je overkomt kan levensgroot zijn. Zulke beelden faciliteren zo'n proces prachtig en andere informatie op je HDD is ook mooi meegenomen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:09:
Ook zie ik niet helemaal wat zo erg is aan gefilmd kunnen worden? Als je nou keihard gaat seksen voor de camera en niet wil dan anderen weten dat je dat doet, dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar wat is er nog meer dat zo gevoelig is dat je het verborgen moet houden?
Ik zou het wel tof vinden als je integraal je webcam streamt. Zo kunnen we onderzoeken wat je dan zoal tegenkomt en ook hoe jij je daarbij voelt.

Zet je zelf een stream op of heb je wat hulp nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:14:
[...]

Ik zou het wel tof vinden als je integraal je webcam streamt. Zo kunnen we onderzoeken wat je dan zoal tegenkomt en ook hoe jij je daarbij voelt.
Wat een vijandige reactie weer. Ik hoop dat je het sarcastisch bedoelt.

Sowieso maak ik me liever druk om echte gevaren, zoals inbrekers of overvallers.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:22:
Wat een vijandige reactie weer. Ik hoop dat je het sarcastisch bedoelt.
Vijandig of sarcastisch? Hoe kom je daar nu bij? :? Je geeft aan dat je niet ziet wat er zo erg is aan gefilmd worden, waaruit vanzelf weer volgt dat je zo'n experimentje ook niet zo'n probleem vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:32
Maar vangt een virusscanner dat niet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:18
Arjantje72 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:31:
Maar vangt een virusscanner dat niet af?
Nee, dat lijkt me niet. Een programma dat een webcam aan en uit zetten is niet zo spannend dat het als virus wordt gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryan_ op 11-05-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Vijandig of sarcastisch? Hoe kom je daar nu bij? :? Je geeft aan dat je niet ziet wat er zo erg is aan gefilmd worden, waaruit vanzelf weer volgt dat je zo'n experimentje ook niet zo'n probleem vindt.
De reactie is gewoon heel erg standaard. Beetje in de trant van: eerst bij jezelf beginnen voordat je ergens een mening over mag hebben... Dat gaat natuurlijk nergens over.

Verder kan ik beamen dat voor veel mensen het heel erg lastig kan zijn als ze voortdurend gefilmd worden. Maar als je er niet bewust van bent en achteraf ziet dat het gebeurd is, dan is de schade (letterlijk) nog te overzien. En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen (zoals misdrijven of seks met een mannen/vreemden/minderjarigen) dan is er in feite weinig aan de hand. Veel mensen zijn geïndoctrineerd met het idee dat ze bijzonder zijn en iets te verbergen hebben. Dat is iets typisch westers en gewoon grotendeels onzin. Ieder mens eet, drinkt, slaapt, poept en heeft seks. Niets bijzonders aan en ook geen reden om je voor te schamen. Dit wil niet zeggen dat je voortdurend gefilmd wil worden, want dan voel je toch de noodzaak om je aan te passen aan de verwachtingen van anderen. Maar dat is iets totaal anders dan iets te verbergen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik plak m'n webcam af zodat ik er zelf controle over heb wanneer hij beelden kan schieten en wanneer niet.
Dat zou ik ook met microfoons doen als dat eenvoudig was maar dat is bijna onmogelijk.

De kans dat iemand mij wil filmen (net als je zit te fappen oid) is erg erg klein maar waarom zou je het risico nemen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:33:
De reactie is gewoon heel erg standaard. Beetje in de trant van: eerst bij jezelf beginnen voordat je ergens een mening over mag hebben... Dat gaat natuurlijk nergens over.
Waarom gaat dat nergens over? Ik heb moeite me voor te stellen dat je er zo nonchalant in staat en zou het daarom razendinteressant vinden om dat in de werkelijkheid eens mee te maken. Als het niet zoveel uitmaakt valt dat eenvoudig te regelen. Gezien je reactie lijkt het erop dat het wellicht toch wat meer voeten in de aarde heeft dan in eerste instantie beweerd?
Verder kan ik beamen dat voor veel mensen het heel erg lastig kan zijn als ze voortdurend gefilmd worden. Maar als je er niet bewust van bent en achteraf ziet dat het gebeurd is, dan is de schade (letterlijk) nog te overzien. En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen (zoals misdrijven of seks met een mannen/vreemden/minderjarigen) dan is er in feite weinig aan de hand. Veel mensen zijn geïndoctrineerd met het idee dat ze bijzonder zijn en iets te verbergen hebben. Dat is iets typisch westers en gewoon grotendeels onzin.
Nogmaals, ga eens praten met iemand die het slachtoffer is geworden van identiteitsfraude. Dat is een persoonlijke hel die je niemand toewenst. Ieder stukje informatie dat gebruikt kan worden om de boel geloofwaardiger te maken is daarbij een voordeel voor de boef. Juist webcambeelden zijn daarbij een teken van echtheid.

Overigens sluit ik een gerichte aanval ook niet uit, waarbij echte beelden in combinatie met valse beschuldigingen toch best rap flink wat schade in op het vlak van vrienden en professionele relaties kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Identiteitsfraude kan heel veel betekenen. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand met camerabeelden alleen iets zou kunnen. Je moet ook niet te toeschietelijk zijn met gevoelige informatie, want dan nodig je ze ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Afplakken? Je kan hem toch gewoon uitschakelen in taakbeheer?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:47:
@Verwijderd Identiteitsfraude kan heel veel betekenen. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand met camerabeelden alleen iets zou kunnen. Je moet ook niet te toeschietelijk zijn met gevoelige informatie, want dan nodig je ze ook uit.
Ik begrijp dat je niet staat te springen om mee te werken aan een integrale stream van je webcam?
technomania schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:49:
Afplakken? Je kan hem toch gewoon uitschakelen in taakbeheer?
Alleen op software vertrouwen is riskant :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Ik begrijp dat je niet staat te springen om mee te werken aan een integrale stream van je webcam?
Ik heb geeneens een webcam op mijn reguliere PC... :')

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:50:
Ik heb geeneens een webcam op mijn reguliere PC... :')
Die mag je van mij lenen. Geen probleem :)
Maar ik begrijp dat jij het prima vind als ik bij je huis ga posten? (Sarcasme)
Nee. Ik heb dan ook nooit beweerd dat het me niet veel kan schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:52:
[...]

Nee. Ik heb dan ook nooit beweerd dat het me niet veel kan schelen.
Goh dan zijn we het in ieder geval eens dat we allebei gewoon niet in de gaten willen worden gehouden. Daar gaat het namelijk helemaal niet over. Dus volgens mij kun je dan ook ophouden over de integraal streamen van mijn leven, want dat staat niet ter discussie. En het is ook heel erg kinderachtig, want dat is zo'n niet-constructieve reactie die alleen mensen kunnen geven als ze niets beters kunnen bedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:54:
Dus volgens mij kun je dan ook ophouden over de integraal streamen van mijn leven, want dat staat niet ter discussie. En het is ook heel erg kinderachtig, want dat is zo'n niet constructieve reactie die alleen mensen kunnen geven als ze niet beter kunnen bedenken.
Hoezo is dat kinderachtig? :? Je beweert eerst heel nonchalant dat het allemaal eigenlijk niets uitmaakt. Omdat ik me daar weinig bij kan voorstellen vraag ik je naar je uitspraak te handelen, maar dan blijkt dat het opeens allemaal veel meer uitmaakt dan eerder voorgesteld. Betekent dit dat je je eerdere uitspraak herziet? Of geldt het alleen voor andere mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:58:
[...]

Hoezo is dat kinderachtig? :? Je beweert eerst heel nonchalant dat het allemaal eigenlijk niets uitmaakt. Omdat ik me daar weinig bij kan voorstellen vraag ik je naar je uitspraak te handelen, maar dan blijkt dat het opeens allemaal veel meer uitmaakt dan eerder voorgesteld. Betekent dit dat je je eerdere uitspraak herziet? Of geldt het alleen voor andere mensen?
Begrijp je het verschil tussen bewust je leven streamen of onbewust gestreamd worden? Dus laten we nou niet verder gaan hierover want ik vind dit zonde van mijn tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:58:
[...]

Er is nogal een verschil tussen je niet veel zorgen maken over een gehackte webcam en vrijwillig je hele leven streamen.

Dat is wat @maximiliaan_nl probeert te zeggen, denk ik.

Ik word, net als vrijwel ieder ander, ook liever niet constant in de gaten gehouden via mijn webcam. Maar ik acht de risico's hierop (en de eventuele gevolgen) dusdanig klein dat ik geen overbodige moeite ga doen om deze mogelijkheid te voorkomen, zeker niet omdat dit wringt met het normaal gebruik van het apparaat (wat ik regelmatig doe). Dat wil niet zeggen dat ik vrijwillig constant een camera op me zou laten richten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 11-05-2017 14:02 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rannasha schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:01:
[...]

Er is nogal een verschil tussen je niet veel zorgen maken over een gehackte webcam en vrijwillig je hele leven streamen.
Precies dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:01:
Begrijp je het verschil tussen bewust je leven streamen of onbewust gestreamd worden? Dus laten we nou niet verder gaan hierover want ik vind dit zonde van mijn tijd.
Dat verschil snap ik niet, echt niet zelfs. Blijkbaar zie jij wel een levensgroot verschil en dat wil ik graag begrijpen. Helpt het als we een stream opzetten, maar alleen op willekeurige momenten meekijken?
Rannasha schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:01:
Als dat de insteek is begrijp ik het nog wel, maar eerder werd expliciet gesteld dat er niet zoveel interessants te zien zou zijn als het wel gebeurde. De kleine kans dat het zou kunnen gebeuren lijkt dus niet bepalend, wel dat we niet zoveel te verbergen hebben. Echter wordt er geen gevolg gegeven aan die stelling.

Ik begrijp dus nu dat de eerste stelling bijgesteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:14:
[...]

Waarom maak je er of of van? Identiteitsfraude is iets dat je je ergste vijanden nog niet toewenst en gerichte aanvallen zijn komen ook steeds vaker voor. De kans is (nog) niet heel groot, maar de impact als het je overkomt kan levensgroot zijn. Zulke beelden faciliteren zo'n proces prachtig en andere informatie op je HDD is ook mooi meegenomen.
Bij mij gaat het dus er om waarom mensen wél hun webcam afplakken, maar niet hun data beveiligen. Ik snap die gedachtegang niet. Waarom die afweging? Waarom bang zijn voor het één, maar je ogen sluiten voor het ander?

En waarom wél je webcam afplakken, maar tegelijkertijd ook je paspoort en ID-kaart overhandigen aan de mevrouw achter de balie van het hotel voor een kopie? Dat is qua identiteitsfraude ook niet best. En waarom dan wél Facebook je foto's laten taggen met mensen er in, zonder dat je het vraagt? Da's erger dan een simpel shot met mijn webcam. Waarom doen we daar minder moeilijk over? Of zijn we misschien meer elkaar maar aan het nadoen dan iets anders?

Dat identiteitsfraude verschrikkelijk is, dat weet ik, en ontken ik dus ook niet! Maar ik snap het gewoon niet waarom we zo selectief zijn. Ik vraag het dan ook als ik iemand met een afgeplakte webcam zie. Waarom krijg ik er nooit duidelijk antwoord op?

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 11-05-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:06:
[...]

Bij mij gaat het dus er om waarom mensen wél hun webcam afplakken, maar niet hun data beveiligen. Ik snap die gedachtegang niet. Waarom die afweging? Waarom bang zijn voor het één, maar je ogen sluiten voor het ander?

En waarom wél je webcam afplakken, maar tegelijkertijd ook je paspoort en ID-kaart overhandigen aan de mevrouw achter de balie van het hotel voor een kopie? Dat is qua identiteitsfraude ook niet best. En waarom dan wél Facebook je foto's laten taggen met mensen er in, zonder dat je het vraagt? Da's erger dan een simpel shot met mijn webcam. Waarom doen we daar minder moeilijk over?

Dat identiteitsfraude verschrikkelijk is, dat weet ik, maar ik snap de afweging van sommige mensen niet..
Ik heb precies hetzelfde. ik snap het wel, want mensen laten zich gewoon iets aanpraten.

Wat ik bijvoorbeeld doe, is eens in de maand mijn Facebook-profiel compleet leeggooien. Niemand valt het waarschijnlijk op, maar op die manier voorkom je wel dat derden veel over je te weten kunnen komen. Ook plaats ik geen foto's op Facebook, behalve van mezelf. Want niet iedereen hoeft te weten met wie ik optrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
jip_86 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:34:
Je hoefts niets belastends uit te vreten achter je PC, je moet iets belastends - of beschamends - uitvoeren in het gezichtsveld van de camera.

Hier valt niet alleen iets onder wat per se slecht of verboden is. Als je laptop in je slaapkamer staat, heeft jou camera vast wel eens 'meegekeken' als je je omkleedde. Of misschien als je partner eens bleef overnachten. Of meerdere partners (tegelijk of over langere tijd). Dat is natuurlijk niets wat anderen niet doen, maar het is toch minder prettig als anderen mee kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:06:
[...]

Dat verschil snap ik niet, echt niet zelfs. Blijkbaar zie jij wel een levensgroot verschil en dat wil ik graag begrijpen. Helpt het als we een stream opzetten, maar alleen op willekeurige momenten meekijken?
Als jij dit verschil niet ziet, dan ligt dat vooral aan jou denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verder kan ik beamen dat voor veel mensen het heel erg lastig kan zijn als ze voortdurend gefilmd worden. Maar als je er niet bewust van bent en achteraf ziet dat het gebeurd is, dan is de schade (letterlijk) nog te overzien. En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen (zoals misdrijven of seks met een mannen/vreemden/minderjarigen) dan is er in feite weinig aan de hand. Veel mensen zijn geïndoctrineerd met het idee dat ze bijzonder zijn en iets te verbergen hebben. Dat is iets typisch westers en gewoon grotendeels onzin. Ieder mens eet, drinkt, slaapt, poept en heeft seks. Niets bijzonders aan en ook geen reden om je voor te schamen. Dit wil niet zeggen dat je voortdurend gefilmd wil worden, want dan voel je toch de noodzaak om je aan te passen aan de verwachtingen van anderen. Maar dat is iets totaal anders dan iets te verbergen hebben.
Waarom is dat onzin? Ik heb meer dan genoeg te verbergen, dat heeft niks te maken met indoctrinatie of denken dat ik bijzonder ben. Ik heb er gewoon geen behoefte aan grote delen van mijn leven met vreemde mensen te delen, bewust of onbewust. Dat is de reden dat ik in een publieke ruimte de deur van het toilet op slot draai en de reden dat de gordijnen dicht gaan 's avonds.

Denken dat je niks te verbergen hebt veranderd snel genoeg als blijkt dat een groot deel van je leven uitgelekt is. Dan kom je er pas achter wat je allemaal liever wel zou willen verbergen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:12:
[...]

Waarom is dat onzin? Ik heb meer dan genoeg te verbergen, dat heeft niks te maken met indoctrinatie of denken dat ik bijzonder ben. Ik heb er gewoon geen behoefte aan grote delen van mijn leven met vreemde mensen te delen, bewust of onbewust. Dat is de reden dat ik in een publieke ruimte de deur van het toilet op slot draai en de reden dat de gordijnen dicht gaan 's avonds.
Dat wat je hier noem heeft te maken met schaamte, dat moet je niet verwarren met iets te verbergen hebben. Iets te verbergen hebben betekent dat het je kan schaden. Je ergens om schamen is niet schadelijk, hooguit vervelend. Als je puur op basis van schaamte keuzes gaat maken, dan heb je een heel zwaar leven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:14:
[...]

Dat wat je hier noem heeft te maken met schaamte, dat moet je niet verwarren met iets te verbergen hebben. Iets te verbergen hebben betekent dat het je kan schaden. Je ergens om schamen is niet schadelijk, hooguit vervelend. Als je puur op basis van schaamte keuzes gaat maken, dan heb je een heel zwaar leven.
Tja op zulke onzin is maar een reactie mogelijk: 8)7

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:15:
[...]

Tja op zulke onzin is maar een reactie mogelijk: 8)7
Als je dit onzin gaat noemen, dan beledig je mijn intelligentie. Maar dat is verder prima want ik ken je toch verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:09:
Waarom zou jij een doelwit zijn voor een overheidsinstantie of mogendheid die bij machte is om je camera te misbruiken?
Het gaat hier niet om een doelwit zijn van een overheid, maar om je laptop die gehackt wordt door wie dan ook. In 99 op de 100 gevallen weet iemand die jou hackt niet wie je bent en dan is 1 van de eerste dingen die je probeert wanneer je een reverse shell krijgt het activeren van de webcam. Er zijn dan verder verschillende redenen voor: 1. interesse (bijvoorbeeld 'zit je bij mij in de coupé?'), 2. social engineering (met je naam en uiterlijke kenmerken is identiteitsfraude of iemand anders' vertrouwen wekken vaak nou eenmaal makkelijker dan zonder) en 3. intimidatie (chantage, eventueel in combinatie met cryptoware zoals 'Dit is de politie, we weten wie u bent' en zo).

Vandaar dat sommige mensen hun webcam afplakken. Of je dat paranoïde vindt of gepaste voorzichtigheid mag je natuurlijk zelf weten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ample Energy schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:18:
[...]

Het gaat hier niet om een doelwit zijn van een overheid, maar om je laptop die gehackt wordt door wie dan ook. In 99 op de 100 gevallen weet iemand die jou hackt niet wie je bent en dan is 1 van de eerste dingen die je probeert wanneer je een reverse shell krijgt het activeren van de webcam. Er zijn dan verder verschillende redenen voor: 1. interesse (bijvoorbeeld 'zit je bij mij in de coupé?'), 2. social engineering (met je naam en uiterlijke kenmerken is identiteitsfraude of iemand anders' vertrouwen wekken vaak nou eenmaal makkelijker dan zonder) en 3. intimidatie (chantage, eventueel in combinatie met cryptoware zoals 'Dit is de politie, we weten wie u bent' en zo).
Conclusie is dus dat je iets te verbergen hebt? Want waarom zou iemand iets van je willen als je niet interessant bent als doelwit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:17:
[...]

Als je dit onzin gaat noemen, dan beledig je mijn intelligentie. Maar dat is verder prima want ik ken je toch verder niet.
Nee hoor. Waarom zou ik jouw intelligentie beledigen enkel omdat ik vind dat je nu onzin uitkraamt? Ook intelligente mensen kunnen de grootste onzin uitkramen. Het lastige is dat ze zelf zo overtuigd zijn van hun eigen visie dat ze niet kunnen geloven dat andere mensen een andere mening hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Nee hoor. Waarom zou ik jouw intelligentie beledigen enkel omdat ik vind dat je nu onzin uitkraamt? Ook intelligente mensen kunnen de grootste onzin uitkramen. Het lastige is dat ze zelf zo overtuigd zijn van hun eigen visie dat ze niet kunnen geloven dat andere mensen een andere mening hebben.
Kom op zijn minst met wat argumenten in plaats van het afdoen als onzin. (De ironie is in dezen zeer groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49

skoozie

SCSI

[...]

Hoe noem je het dan als iemand geld wil zien omdat hij anders je beschamende foto's op je eigen facebook dumpt? hij heeft al toegang tot je pc, anders kan hij de webcam niet uitlezen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:01:
[...]

Ik begrijp het verschil tussen bewust en onbewust gestreamd worden, en wordt ik gestreamd dan is dat toch altijd graag bewust.

Bij mij staat een pc in de kleedkamer, daar heb ik liever niet dat er iemand zomaar mee kan kijken terwijl ik in mijn blote reet voor de kast sta te dansen om te zien wat ik vandaag aantrek. Ik heb dan ook geen enkele losse webcam, en de zakelijke webcam heb ik niet afgeplakt omdat het geeltje er vanaf gleed en ik die enkel op kantoor gebruik.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:22:
[...]

Kom op zijn minst met wat argumenten in plaats van het afdoen als onzin. (De ironie is in dezen zeer groot).
Dat heb ik gedaan, deze argumenten wuif jij echter direct weg omdat je ze niet kan begrijpen. Prima, maar dan heeft een discussie ook geen zin meer. Ik heb meer dan genoeg te verbergen voor bekenden en onbekenden, dat jij het niet eens bent met deze reden maakt niet dat deze reden dan ook voor mij niet meer valide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skoozie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:24:
[...]

Hoe noem je het dan als iemand geld wil zien omdat hij anders je beschamende foto's op je eigen facebook dumpt? hij heeft al toegang tot je pc, anders kan hij de webcam niet uitlezen.
Dat is chantage. Maar in zulke gevallen moet je je afvragen of je daar serieus aan toe moet geven. Want er aan toegeven is moreel gezien erg discutabel. Liever even voor lul staan, dan moreel fout zijn wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Volgens mij komt het gewoon omdat er in het nieuws regelmatig berichten zijn geweest over hackers / malware/ ransomware waarbij gebruikers afgeperst worden met foto's van zichzelf.

Of van Privé-webcams die gewoon open staan en live streamen naar internet zonder dat de gebruiker het weet. Als die (consumenten)programma's dan vaak adviseren om je webcam af te plakken dan doen de meeste mensen dat.

En ja een Android of Apple telefoon is lastiger te infecteren dan ene Windows apparaat.

Maar goed gebruik je dat ding niet waarom zet je hem dan niet uit in de BIOS of als je niet weet hoe plak je hem gewoon af.

Beetje hetzelfde als dat ik ook de gordijnen dicht doe 's-avonds.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:25:
[...]

Dat heb ik gedaan, deze argumenten wuif jij echter direct weg omdat je ze niet kan begrijpen. Prima, maar dan heeft een discussie ook geen zin meer. Ik heb meer dan genoeg te verbergen voor bekenden en onbekenden, dat jij het niet eens bent met deze reden maakt niet dat deze reden dan ook voor mij niet meer valide is.
Wat voor criminele activiteiten hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Exhibitionist: "Waarom zou iemand het vervelend vinden begluurd te worden door een onbekende? Ik heb niets te verbergen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Conclusie is dus dat je iets te verbergen hebt? Want waarom zou iemand iets van je willen als je niet interessant bent als doelwit?
Zo zou je het kunnen zien. Ik schaar het zelf liever onder het niet prettig vinden dat iemand anders jou kan zien en jij de ander niet. Een beetje hetzelfde als dat je niet met een bivakmuts, burka of integraalhelm in sommige openbare ruimtes mag rondlopen. Veel mensen vinden dat gewoon niet prettig. Als wij op een terras zouden zitten en jij zou een zonnebril dragen, dan zou ik je ook vragen of je die zou willen afzetten omdat ik je graag in de ogen wil kijken. Ik denk dat dat de intrinsieke motivatie is van de mensen die hun webcam afplakken en de extrinsieke motivatie zouden de redenen die ik eerder aanhaalde over waarom iemand jouw webcam aanzet kunnen zijn.

Let op dat ik je niet probeer te overtuigen van iets, maar wil aangeven wat de redenen van handelen kan zijn van mensen die jij niet begrijpt en uitlacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:06:

En waarom wél je webcam afplakken, maar tegelijkertijd ook je paspoort en ID-kaart overhandigen aan de mevrouw achter de balie van het hotel voor een kopie? Dat is qua identiteitsfraude ook niet best. En waarom dan wél Facebook je foto's laten taggen met mensen er in, zonder dat je het vraagt? Da's erger dan een simpel shot met mijn webcam. Waarom doen we daar minder moeilijk over? Of zijn we misschien meer elkaar maar aan het nadoen dan iets anders?

Dat identiteitsfraude verschrikkelijk is, dat weet ik, maar ik snap de afweging van sommige mensen niet.
Ik gok dat het een combinatie van onwetendheid is, dat het één veel werk is en het andere weinig en dat de angst van een vreemde met jouw naaktfoto's heel concreet voor mensen is. Mensen weten vaak niet wat er alleamal kan met sommige gegevens of hoe ze zich ertegen beschermen. Maar je tegen een vieze man die via je webcam meekijkt is eenvoudig. Dat doen mensen dus wel.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:11:
Als jij dit verschil niet ziet, dan ligt dat vooral aan jou denk ik.
Je geeft eerst aan dat het niet kan schelen, vervolgens wordt dat onderzocht en blijk dat toch weer anders te liggen. Je wilt echter nergens concreet worden, beticht mij van kinderachtig gedrag en gooit het uiteindelijk maar op dat het wel aan mij zal liggen.

Waarom wordt er zo gedraaid? Waarom niet gewoon de eerdere uitspraak bijstellen en helder maken wat je nu bedoelt?
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:22:
Kom op zijn minst met wat argumenten in plaats van het afdoen als onzin. (De ironie is in dezen zeer sterk).
Uitstekend idee. Ik hoor ze graag :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:26:
[...]

Dat is chantage. Maar in zulke gevallen moet je je afvragen of je daar serieus aan toe moet geven. Want er aan toegeven is moreel gezien erg discutabel. Liever even voor lul staan, dan moreel fout zijn wat mij betreft.
Dat is inderdaad chantage en een webcam heimelijk aftappen is computervrede breuk, dus als je de ene overtreding begaat waarom niet nog een voor extra persoonlijk gewin?
De meeste mensen draaien ook hun deur op slot als ze weg gaan en de meeste deuren hebben niet eens meer een klink aan de buiten kant. Die mensen snap je ook niet?

tevens vind ik deze opmerking ook zeer discutiabel:
[quote] En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen (zoals misdrijven of seks met een mannen/vreemden/minderjarigen) dan is er in feite weinig aan de hand. [/quote]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
Ik denk dat discussie over privacy enkel deels relevant is hier. Wat je wel en niet wil delen met iemand is je eigen keuze. Bovendien deel je niks als je achter je webcam zit. Als iemand dan alsnog met je mee kijkt is het gelijk crimineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skoozie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:36:
[...]

Dat is inderdaad chantage en een webcam heimelijk aftappen is computervrede breuk, dus als je de ene overtreding begaat waarom niet nog een voor extra persoonlijk gewin?
De meeste mensen draaien ook hun deur op slot als ze weg gaan en de meeste deuren hebben niet eens meer een klink aan de buiten kant. Die mensen snap je ook niet?
Ik denk dat de analogie eerder zou zijn dat mensen de gordijnen dicht doen als privacy willen. De deur op slot doen is meer vergelijkbaar met een firewall gebruiken ofzo.
skoozie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:36:
[...]

tevens vind ik deze opmerking ook zeer discutiabel:
[quote] En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen (zoals misdrijven of seks met een mannen/vreemden/minderjarigen) dan is er in feite weinig aan de hand. [/quote]
Wat is er discutabel aan? Het gaat er toch om dat het dingen zijn die je zouden kunnen schaden omdat het misdrijven zijn of morele grenzen overschrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

Ander scenario, een of andere indische scammer kaapt jouw webcam en wacht op een moment dat jij liever niét op facebook zet, neemt het op en gaat je er mee chanteren..... Hoe los je dat op?

Mijn webcam zowel op kantoor als thuis zit een mooi net onopvallend plakkertje op :)

Edit: Oef ik lees even door het topic heen. Gaat er weer lekker warmpjes aan toe O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 11-05-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:27:
[...]

Wat voor criminele activiteiten hebben we het over?
Waarom moet het crimineel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:40:
[...]

Ander scenario, een of andere indische scammer kaapt jouw webcam en wacht op een moment dat jij liever niét op facebook zet, neemt het op en gaat je er mee chanteren..... Hoe los je dat op?

Mijn webcam zowel op kantoor als thuis zit een mooi net onopvallend plakkertje op :)
Geen idee wat dat zou moeten zijn. Maar gewoon even door de zure appel heen bijten denk ik dan. Geen cent gaat naar zo'n figuur wat mij betreft.

(Waarom Indisch trouwens?)
Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:40:
[...]

Waarom moet het crimineel zijn?
Waarom zou je het anders willen verbergen?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Even een ander punt trouwens, hoe zit dat met microfoons? Ik denk namelijk dat gesprekken of uitspraken je veel meer schade kunnen toebrengen dan camerabeelden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-08 10:12

.je

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:09:
[...]Wat ik bijvoorbeeld doe, is eens in de maand mijn Facebook-profiel compleet leeggooien. Niemand valt het waarschijnlijk op, maar op die manier voorkom je wel dat derden veel over je te weten kunnen komen. Ook plaats ik geen foto's op Facebook, behalve van mezelf. Want niet iedereen hoeft te weten met wie ik optrek.
Uhhhh? Dat doet ook niets 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:41:
[...]

Waarom zou je het anders willen verbergen?
En dat bedoelde ik dus. Je kan jezelf niet in anderen verplaatsen en denkt enkel aan je eigen situatie en voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:26:
Natuurlijk is dat chantage, maar om juist dat soort zaken gaat het toch juist? Zelfs als je niets illegaals doet, wat overigens onwaarschijnlijk is, kan het bijzonder schadelijk zijn als iemand beschamende foto's van je op je werk verspreid. Of bedenk maar één van die duizenden andere scenario's die beschadigend voor je kunnen zijn.

Als je al hoort dat het digitale leven van mensen compleet verwoest wordt omdat ze toevallig een begeerlijke Twitter-naam hebben, dan is er maar heel weinig nodig. Daar hoef je echt niet ver voor te zoeken.
NO_Excuses schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:37:
Bovendien deel je niks als je achter je webcam zit. Als iemand dan alsnog met je mee kijkt is het gelijk crimineel.
Jij legt je portemonnee ook in het zicht omdat het illegaal is om 'm te stelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:44:
[...]

En dat bedoelde ik dus. Je kan jezelf niet in anderen verplaatsen en denkt enkel aan je eigen situatie en voorkeuren.
Ik kan me prima in anderen verplaatsen hoor. Maar ik vind wel dat mensen niet moeten denken dat ze iets te verbergen hebben, want zolang ze zich aan de regels houden hebben ze dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat de analogie eerder zou zijn dat mensen de gordijnen dicht doen als privacy willen. De deur op slot doen is meer vergelijkbaar met een firewall gebruiken ofzo.
Is een stikker niet de firewall voor je camera?
[...]

Wat is er discutabel aan? Het gaat er toch om dat het dingen zijn die je zouden kunnen schaden omdat het misdrijven zijn of morele grenzen overschrijdt.
ik lees jouw zin onder andere als:
En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen zoals ... seks met ... mannen...

de puntjes zijn zaken die weggelaten kunnen worden, dat is nogal flink homofoob, maar ik richt me weer op belangrijkere zaken :)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:41:
[...]

(Waarom Indisch trouwens?)

Geen idee wat dat zou moeten zijn. Maar gewoon even door de zure appel heen bijten denk ik dan. Geen cent gaat naar zo'n figuur wat mij betreft.
Ik wist het :D :D

Mijn buurman is half Indisch, mag dat als antwoord? O en mijn schoonzusje ook. Invasion :D

Kon even niet op Nigeraans, Ghana of Afrika komen :P

---

Voorkomen lijkt me beter dan genezen.... Maar jij vind het blijkbaar prima, wat jij wil O+
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:44:
[...]

Ik kan me prima in anderen verplaatsen hoor. Maar ik vind wel dat mensen niet moeten denken dat ze iets te verbergen hebben, want zolang ze zich aan de regels houden hebben ze dat niet.
Da's wel heel naïef, aan de regels houden. Ik weet nog wel een goede filmtitel die je dan even moet bekijken aangaande surveillance en overheid... 1984 anyone?

[ Voor 62% gewijzigd door Fairy op 11-05-2017 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Mooie tegenstrijdige reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is eerlijk gezegd ontzettend naïef. Dan komen we ook vanzelf weer terug op die stream, want als je niets illegaals doet, waarom ben je daar dan zo op tegen? Je hebt toch niets te verbergen?

Of vertel je ons nu tussen de regels door dat je een enorme plantage thuis hebt? :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skoozie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:45:

[...]

ik lees jouw zin onder andere als:
En als er geen hele kwalijke dingen zijn opgenomen zoals ... seks met ... mannen...

de puntjes zijn zaken die weggelaten kunnen worden, dat is nogal flink homofoob, maar ik richt me weer op belangrijkere zaken :)
Er zijn genoeg mensen voor wie het een werkelijk probleem kan worden. Dat was mijn punt. ik weet dat het homofoob overkomt, maar zo is de maatschappij nou eenmaal en ik ben het daar ook niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Dat.. ben ik niet echt met je eens. Ik overtreed geen regels in de privé conversaties via whatsapp met mijn vriendin, bijvoorbeeld. Maar ik maak ze ook zeker weten niet openbaar. Ze gaan behalve mij en mijn vriendin niemand wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 11-05-2017 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nat-Water schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:51:
[...]

Dat.. ben ik niet echt met je eens. Ik overtreed geen regels in de privé conversaties via whatsapp met mijn vriendin, bijvoorbeeld. Maar ik maak ze ook zeker weten niet openbaar. Ze gaan behalve mij en mijn vriendin niemand wat aan.
Niemand boeit het ook iets denk ik. Behalve misschien een jaloerse ex.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:49:
[...]

Dat is eerlijk gezegd ontzettend naïef. Dan komen we ook vanzelf weer terug op die stream, want als je niets illegaals doet, waarom ben je daar dan zo op tegen? Je hebt toch niets te verbergen?

Of vertel je ons nu tussen de regels door dat je een enorme plantage thuis hebt? :D
Zucht. Houd je nou nooit op?

Het is toch ook gewoon niet fijn om te weten dat je in de gaten wordt gehouden? Ik zou me toch minder op mijn gemak voelen. Niet dat ik iets te verbergen heb, want er is niet waar ik op gepakt zou kunnen worden. (Ja ik weet dat er altijd wel iets is, maar ik bedoel iets wat grote consequenties kan hebben).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
[...]

Jij legt je portemonnee ook in het zicht omdat het illegaal is om 'm te stelen?
Nee maar dat is een pure kans/ernst berekening. Mijn portomonee laten liggen gaat met veel geluk 3 keer goed en mijn portomonnee kwijtraken brengt mij directe ernstige schade toe. De kans dat op je webcam wordt ingebroken is volgens mij veel kleiner. Over de ernst hiervan valt natuurlijk te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
De angst is veel te groot dat er iemand mee kan kijken denk ik. Als je gewoon je gezond verstand gebruikt met een virusscanner is de kans wel heel klein dat je juist net die virus krijgt dat ze je webcam kunnen hacken. En wat heb je te verbergen? Ja het is niet fijn dat iemand mee kijkt, maar je zet meer op FB neer dan die persoon kan zien. En als je gewoon normaal doet waar de webcam staat is er weinig aan de hand. De angst is veel groter dan de kans dat ooit iemand mee kijkt en iets ziet wat die persoon niet mag zien. Natuurlijk blijft het niet fijn als er iemand ongewenst mee kijkt, maar denk dat mensen van een mug een olifant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:14
[...]

Ik loop niet in m'n blote kont over straat om enkele redenen. Eén daarvan is dat ik mijn zaakje graag verberg. Dan heb ik plotseling iets te verbergen.

Ben ik dan meteen illegaal bezig? Nee
Wil ik het evengoed graag verborgen houden van de rest van de wereld? Ja

Stel dat iemand een hekel aan mij heeft, dan heeft die niet al te veel hacking kennis en kunde nodig om ergens op het dark web een tooltje aan te schaffen die met een next-next-finish installatie hem de mogelijkheid biedt mijn webcam over te nemen. Neemt die vervolgens foto's met mijn webcam als ik weer met m'n blote kont door mijn eigen huis loop en zet hij die op internet, dan is dat niet veel anders dan zonder kleren op straat lopen.

En dan zie ik jou dingen roepen als "vervelend, door de zure appel heen bijten" en "je moet je niet laten chanteren!!!" en daar kan ik wel begrip voor opbrengen, maar dan had ik dit toch liever voorkomen met een stukje plakband. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Niemand boeit het ook iets denk ik. Behalve misschien een jaloerse ex.
Da's het punt toch niet, of het iemand iets boeit? Da's namelijk al 1 stap verder. Of de data je wel of niet boeit, je krijgt het sowieso niet (oftewel, ik verberg het voor je) omdat ik vind dat het je niks aangaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 11-05-2017 14:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is de notie dat privacy alleen bestaat om illegale zaken te faciliteren niet alleen uiterst belachelijk, maar ook zeer schadelijk. Privacy is niet iets te verbergen hebben, het is het recht hebben om iets te verbergen. Dat cruciale verschil vergeten mensen ook steevast als ze over Facebook beginnen, want het is je goed recht om alles integraal online te zetten. Het moet echter wel een keuze zijn.
Het is toch ook gewoon niet fijn om te weten dat je in de gaten wordt gehouden? Ik zou me toch minder op mijn gemak voelen. Niet dat ik iets te verbergen heb, want er is niet waar ik op gepakt zou kunnen worden. (Ja ik weet dat er altijd wel iets is, maar ik bedoel iets wat grote consequenties kan hebben).
Ik weet niet bij wat voor een soort organisatie je werkt en hoe je met je familie omgaat, maar ik gok dat je toch echt anders aangekeken wordt als er een capture van jouw solopraktijken in combinatie met een screencapture van de bron van opwinding rondgestuurd wordt. Afhankelijk van je omgeving kan dat uiterst beschamend tot zeer vernietigend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Realone schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:55:
[...]

En dan zie ik jou dingen roepen als "vervelend, door de zure appel heen bijten" en "je moet je niet laten chanteren!!!" en daar kan ik wel begrip voor opbrengen, maar dan had ik dit toch liever voorkomen met een stukje plakband. :+
Ik ben er ook niet tegen hoor. Als je nou een groot stuk tape over je zaakje plakt dan kun je naakt over straat lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet opeens doen alsof het nu aan mij ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:57:

[...]

Ik weet niet bij wat voor een soort organisatie je werkt en hoe je met je familie omgaat, maar ik gok dat je toch echt anders aangekeken wordt als er een capture van jouw solopraktijken in combinatie met een screencapture van de bron van opwinding rondgestuurd wordt. Afhankelijk van je omgeving kan dat uiterst beschamend tot zeer vernietigend zijn.
Professioneel zou het vervelend kunnen worden. Dat kan ik mij voorstellen.

En wat betreft familie en vrienden zou het geen probleem moeten zijn. Want ze moeten ook gewoon begrijpen dat je is overkomen en het geen keus is. Je weet wel meteen wat je aan mensen hebt. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:00:
En wat betreft familie en vrienden zou het geen probleem moeten zijn. Want ze moeten ook gewoon begrijpen dat je is overkomen en het geen keus is.
Dat ze dat begrijpen betekent natuurlijk niet dat dat het geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Waarom zou het een probleem zijn? Want dan is het toch een kwestie van schaamte en niets meer? Of heb jij zo'n omgeving die je jaren later terugpakt op iets?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:02:
@Verwijderd Waarom zou het een probleem zijn? Want dan is het toch een kwestie van schaamte en niets meer? Of heb jij zo'n omgeving die je jaren later terugpakt op iets?
Om dezelfde reden dat een jongedame die in korte tijd met meerderen slaapt geen probleem zou moeten zijn, maar daar in de praktijk wel anders door bekeken en behandeld wordt. Doen alsof intermenselijke relaties een binair proces inhouden die uitsluitend door logica gedreven worden gaat natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:06:
[...]

Om dezelfde reden dat een jongedame die in korte tijd met meerdere slaapt geen probleem zou moeten zijn, maar daar in de praktijk wel anders door bekeken en behandeld wordt. Doen alsof intermenselijke relaties een binair proces inhouden die uitsluitend door logica gedreven worden gaat natuurlijk niet op.
Huh? Je gaat je dus begeven op het morele vlak? Dus het feit dat jij naakt ben is hetzelfde als een vrouw die promiscue is? Nou dan weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

erwin26 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:55:
De angst is veel te groot dat er iemand mee kan kijken denk ik. Als je gewoon je gezond verstand gebruikt met een virusscanner is de kans wel heel klein dat je juist net die virus krijgt dat ze je webcam kunnen hacken. En wat heb je te verbergen? Ja het is niet fijn dat iemand mee kijkt, maar je zet meer op FB neer dan die persoon kan zien. En als je gewoon normaal doet waar de webcam staat is er weinig aan de hand. De angst is veel groter dan de kans dat ooit iemand mee kijkt en iets ziet wat die persoon niet mag zien. Natuurlijk blijft het niet fijn als er iemand ongewenst mee kijkt, maar denk dat mensen van een mug een olifant maken.
Ik kan me nog herinneren iets na 2000 dat twee populaire webloggers beiden op die manier gehacked waren. Van een kwamen foto's online toen ze onder de douche uitstapte en van de ander was het een filmpje dat hij seks had. Denk studenten, alles in een kamer, de webcam ziet dan al snel ook alles. En douchen en seks hebben valt ook onder normaal doen toch? Sinds die tijd plak ik eigenlijk camera's al af.

Als je een appartement of huis hebt en de laptop verlaat de keukentafel niet dan is het risico op rare beelden al kleiner natuurlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:09:
Huh? Je gaat je dus begeven op het morele vlak? Dus het feit dat jij naakt ben is hetzelfde als een vrouw die promiscue is? Nou dan weet ik het ook niet meer.
Doe je nou echt je best om er steeds omheen te draaien of ben je echt zo naïef? Moeten we nu gaan uitleggen dat mensen soms wat als promiscue gedrag opgevat kan worden vertonen als ze in hun eentje gebruik maken van een computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:17:
[...]

Doe je nou echt je best om er steeds omheen te draaien of ben je echt zo naïef? Moeten we nu gaan uitleggen dat mensen soms wat als promiscue gedrag opgevat kan worden vertonen als ze in hun eentje gebruik maken van een computer?
Je bedoelt masturbatie? Dat is toch gewoon gezond en normaal? Of bedoel de wat meer kinky dingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Mijn standaard vraag is dan altijd als ik weer eens zo'n gebruiker aantref
ben je zo lelijk dat je niet wil dat een ander je ziet.
(ik werk in een branche waar voornamelijk oudere mannen werkzaam zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Marzman schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:15:
[...]

Ik kan me nog herinneren iets na 2000 dat twee populaire webloggers beiden op die manier gehacked waren. Van een kwamen foto's online toen ze onder de douche uitstapte en van de ander was het een filmpje dat hij seks had. Denk studenten, alles in een kamer, de webcam ziet dan al snel ook alles. En douchen en seks hebben valt ook onder normaal doen toch? Sinds die tijd plak ik eigenlijk camera's al af.

Als je een appartement of huis hebt en de laptop verlaat de keukentafel niet dan is het risico op rare beelden al kleiner natuurlijk.
Dat snap ik niet dat je je webcam op je douche staat gericht of op je bed? Ik had een webcam en wat je kon zien was mij en een kast en meer niet. Natuurlijk zijn dat geen leuke filmpjes vooral niet als ze op internet komen. Ook al heb je kleine kamer dan kun je nog echt veel. Mijn kamer was echt mini en toch kon ik heel simpel alleen mij en me kast laten zien. Vandaar ook beetje boeren verstand gebruiken kan heel veel helpen. Indien je toch wilt dat je webcam afschermt hebben ze tegenwordig van die mooie schuif dingen :) zien er soms ook nog gaaf uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:18:
Je bedoelt masturbatie? Dat is toch gewoon gezond en normaal? Of bedoel de wat meer kinky dingen?
Nu ben je gewoon aan het trollen. Ja, dat is normaal. Nee, het is niet gunstig als dat op je werk of in je vriendenkring rondgestuurd wordt. Daar hebben we het net al over gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Zullen we deze discussie even netjes houden zonder elkaar vliegen af te vangen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@maximiliaan_nl Kennelijk heb je er moeite mee andere mensen en hun standpunten te begrijpen. Dat is prima, maar moet je er dan echt zo op doorhameren?

@rc5proxy Waarom denk je dat uiterlijke kenmerken er ook maar iets mee te maken hebben?

@erwin26 Niet elke kamer is hetzelfde. Soms past een bureau het beste tegenover het bed, soms ook niet. Sommigen gebruiken hun laptop als tv.

Pagina: 1 2 3 Laatste