Ik hoef helemaal niks, ik heb pechhulp via mijn merkdealer.Eli3l schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:59:
[...]
Dan moet je betalen als je pech hebt, net zoals toen met de praatpaal.
Dan ben je dus wel lid van een pechhulp dienst, in dit geval via je dealer.P.A.T.R.I.C.K schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:06:
[...]
Ik hoef helemaal niks, ik heb pechhulp via mijn merkdealer.
En dan moet je dus het nummer bellen van die dienst. Heeft niks met praatpalen te maken...
[ Voor 15% gewijzigd door Eli3l op 02-07-2017 19:22 ]
112...P.A.T.R.I.C.K schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:12:
Wat is het telefoonnummer, dat je moet bellen?
Ik denk dat het nog echt mag ook als je erg gevaarlijk geparkeerd staat...
En anders gewoon even Googelen, of ouderwets in je verzekeringspapieren zoeken naar het pechhulpnummer... Als je een beetje voorbereid bent staan de relevante nummers ook in je telefoon, en dat hoeft echt niet per se een smartphone te zijn, een ouderwetse mobiel van een tientje voldoet ook. Eén keer per maand of zo wel even opladen als hij in je dashboardkastje ligt natuurlijk...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ligt ook aan je leeftijd. Onder de 25 betaal je 33 pech hulp. Zelf betaald ik 57 voor de standaard pech hulp. Partner heeft partner oordeel en betaald een stuk minder.Onbekend schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:26:
Rijkswaterstaat zal er veel aan doen om de autosnelwegen zoveel mogelijk vrij te te houden. En vaak betekent dat dat jouw auto naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats wordt gebracht.
De hulpdiensten, zoals ANWB, proberen er voor te zorgen dat je jouw auto niet op zo'n parkeerplaats hoeft achter te laten en dat je weer de weg op kunt of dat de auto naar de garage wordt gesleept.
En als jouw auto minder dan 1x per twee jaar kapot langs de kant langs de weg staat, kan je beter de pechhulp on demand nemen, want de ANWB is duurder:
https://www.allsecur.nl/a...n/pechhulp-on-demand.html
Daarnaast is het voor de ANWB beter als ze je op weg helpen. Voor allsecur krijgen ze meer als ze je laten wegslepen
Goedkoopste is vaak wel om gewoon geen pehhulp abbo te hebben.
Dat lijkt me sterk omdat op die plek in de spits 9 van de 10 keer file staat.Onbekend schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:17:
[...]
Als er matrixborden boven de weg hangen, dan zitten er ook detectielussen in het wegdek. Ook al hangen er geen camera's, met die detectielussen merken ze snel op dat het verkeer langzamer gaat rijden en dat er "iets" aan de hand is. Het zal mij niets verbazen dat er snel een auto van Rijkswaterstaat de weg op wordt gestuurd om poolshoogte te nemen.
Dan had je hetzelfde probleem gehad met een praatpaal, die verbond namelijk door naar de anwb centraleP.A.T.R.I.C.K schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:24:
Ik ben niet lid.
Nu gaan mensen dus gewoon 112 bellen voor pechhulp (ook zonder gevaar).
De peugeotknop ernaast heb ik wel eens geprobeerd, dan komt er geluid onder de handrem ergens vandaan en krijg je een medewerker aan de telefoon.
Was een "foutje"...
Tja het is erg willekeurig, ik reed twee weken geleden nog over de A12 en stond er een motor op de vluchtstrook. Raar, dacht ik nog, zonder iemand er bij. Km verderop een man lopend in de middenberm-tom-562 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:02:
[...]
En wanneer was dat? Ik heb een jaar of 5 geleden met een lekke band gestaan op de vluchtstrook langs de A12. Binnen 5 minuten was er een wegdeel afgesloten d.m.v. een kruis boven de weg, en een paar minuten later was er een mannetje van Rijkswaterstaat. Ondertussen hadden wij de ANWB al gebeld, maar heeft de beste man van Rijkswaterstaat een stuk achter ons gereden zodat we met 5 km/h over de vluchtstrook naar de eerst volgende afslag konden
Volgens mij houden ze het allemaal goed in de gaten via alle camera's.
Dus die is zonder dat iemand het door had, de snelweg overgestoken naar de middenberm en was al een kilometer aan het lopen.
Ik heb maar even gebeld met rijkswaterstaat.
Edit: Tussen Den Haag en Zoetermeer...
Volgens mij is dat ook gewoon de bedoeling hoor, 112 bellen bij pech op de snelweg:P.A.T.R.I.C.K schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:47:
Nu gaan mensen dus gewoon 112 bellen voor pechhulp (ook zonder gevaar).
https://www.bergnet.nl/ve...-snelweg-wat-moet-ik-doen
[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 03-07-2017 10:04 ]
Dus van "10 minuten lopen naar een praatpaal" naar "elke seconde telt".dfrenner schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:45:
Volgens mij is dat ook gewoon de bedoeling hoor, 112 bellen bij pech op de snelweg:
https://www.bergnet.nl/ve...-snelweg-wat-moet-ik-doen
Extra leuk bij pech is natuurlijk dat de overheid mensen aanleert om op de vluchtstrook te rijden. Toen ik mijn rijbewijs haalde was dat absoluut verboden, ondertussen is het de gewoonste zaak van de wereld. Net als het overschrijden van doorgetrokken strepen.
Lees je de papieren niet door die je krijgt van je pechdienst? Daar staat gewoon een nummer op dat je kan bellen bij pech. Bij mij ligt dat papier standaard in de auto bij de verzekering & apk papieren. Want dat is de enige plek waar je ze nodig kan hebben.P.A.T.R.I.C.K schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:12:
Wat is het telefoonnummer, dat je moet bellen?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Alle spitsstroken zijn gewoon voorzien van volledig cameratoezicht en zullen direct gesloten worden wanneer zich een pechgeval voordoet. Daarnaast zijn er elke zoveel honderd meter uitwijkhavens voor wanneer je pech hebt en de spitsstrook open is.RemcoDelft schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:30:
[...]
Dus van "10 minuten lopen naar een praatpaal" naar "elke seconde telt".
Extra leuk bij pech is natuurlijk dat de overheid mensen aanleert om op de vluchtstrook te rijden. Toen ik mijn rijbewijs haalde was dat absoluut verboden, ondertussen is het de gewoonste zaak van de wereld. Net als het overschrijden van doorgetrokken strepen.
Ik ben in ieder geval blij dat de overheid op deze manier snel en effectief iets aan het fileprobleem kan doen zonder een hele weg opnieuw aan te hoeven leggen. Ik ben op mijn dagelijkse route in ieder geval van altijd 20 minuten vertraging naar geen file gegaan door de spitsstroken. Dus ik hoop dat ze standaard worden op alle 2x2 rijbanen snelwegen
HD4Life @ Full-HD
Signalering heeft hier niks mee te maken, dat gaat over de rijstroken en de matrix borden, die heb je inderdaad niet overal. Camera's staan zelfs op wegen zonder matrixborden, al is het buiten de randstad wel minderhackerhater schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:06:
[...]
True, maar het blijft een feit dat er veel wegen zijn zonder signalering.
Mijn auto heeft nog nooit een APK gehadLordSinclair schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:30:
[...]
Lees je de papieren niet door die je krijgt van je pechdienst? Daar staat gewoon een nummer op dat je kan bellen bij pech. Bij mij ligt dat papier standaard in de auto bij de verzekering & apk papieren. Want dat is de enige plek waar je ze nodig kan hebben.
Geef ze de kost (niet alleen ouderen) die de telefoon leeg hebben.Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:31:
Ach ik zag op reddit al zielige verhalen dat ze "opa moesten vertellen dat-ie de kleinkinderen niet kan zien want opa heeft geen telefoon".
Een telefoon kopen voor opa hadden de kleinkinderen er blijkbaar niet voor over.
Een vriendin van mij paar weken terug gehad, dan had ze nog het geluk dat ze niet alleen was, nul electra in de auto dus opladen was ook geen optie.
Ook geen sigaretten aansteker? Dan lijkt een powerbank in het dashbordkastje wel een must.Suicyder schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:08:
[...]
Geef ze de kost (niet alleen ouderen) die de telefoon leeg hebben.
Een vriendin van mij paar weken terug gehad, dan had ze nog het geluk dat ze niet alleen was, nul electra in de auto dus opladen was ook geen optie.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
@AW_Bos na het uitvallen van de auto was er 0,0 stroom in de auto, dus ook niet via de sigarettenaansteker. Oorzaak zat in de accu, maar het zou vandaag de dag dus een probleem op kunnen leveren.
Sure de kans is klein, maar toch.
Sure de kans is klein, maar toch.
@Suicyder Maar dan zou ik voor de zekerheid gewoon standaard de telefoon aan de lader leggen als je gaat rijden. Als hij leeg is, dan lijkt me dit een standaard. Tegen de tijd dat je op de snelweg zit, en je pech krijgt, dan moet er in de tussentijd wel wat stroom in je telefoon zitten.
Misschien ook niet als het een afstand van een paar kilometer is, maar dan moet je gewoon echt zelf ook letterlijk pech hebben. Dan is het hopen dat iemand zelf wel de alarmcentrale zal bellen, of het is afwachten totdat er politie langsrijdt ter assistentie.
Misschien ook niet als het een afstand van een paar kilometer is, maar dan moet je gewoon echt zelf ook letterlijk pech hebben. Dan is het hopen dat iemand zelf wel de alarmcentrale zal bellen, of het is afwachten totdat er politie langsrijdt ter assistentie.
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 03-07-2017 12:21 ]
Dus EN pech EN een lege telefoon EN de pech was ook nog het elektrisch circuit van de auto is zodat je niet op kan laden. Hoe oud was de auto? Staat van onderhoud? Etc.Suicyder schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:08:
[...]
Dan was het gewoon niet je dag.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
En terecht, om de tig km staat een tankstation, had je 'm maar op tijd vol moeten gooien.Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:16:
Mocht je langs de kant staan omdat je geen benzine of diesel of gas meer hebt dan moet je 320 euro dokken.
Ook dan kun je gewoon bellen met de ANWB hoor, is alleen wat duurder. Volgens mij moet je dan of ter plekke lid worden of betalen voor de sleepwagen (indien de auto niet in de berm gefixed kan worden). Ik ben ANWB lid met Europa dekking, en stond laatst stil met de auto. ANWB met half uurtje ter plekke, kon niks voor mij betekenen, sleepwagen geregeld en hij vertrok weer. 20 minuten later sleepwagen op locatie en nog een kwartier later was ik thuis en stond de auto bij de garage. € 60,- p/jaar. Alleen die sleepwagen is al duurder...P.A.T.R.I.C.K schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:24:
Ik ben niet lid.
[ Voor 52% gewijzigd door FastFred op 03-07-2017 12:34 ]
Dan heb je je gewoon niet goed voorbereid. Zorg dat je telefoon op z'n minst 10% accu capaciteit heeft en laad hem direct op wanneer je in de auto stapt. Dan heb je altijd de mogelijkheid om te bellen.Suicyder schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:08:
[...]
Een lege telefoon komt gewoon door een eigen stommiteit. Als dat resulteert in te laat pechhulp ontvangen is dat 100% aan jezelf te wijten. Waarom zou de samenleving daar voor op moeten draaien?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tenzij je ergens midden in de Flevopolder staat.. Wat een armoede op de N307, geen camera's, geen praatpalen (geen snelweg, maar toch: bijv. de N11 heefthad ze wel) én een fiks deel geen mobiel bereik met zowel Vodafone als KPN.Dan heb je altijd de mogelijkheid om te bellen.
Succes als je stil komt te staan, goed voorbereid ouderwets een kartonnen bordje met groot 'HELP' erop in de auto meenemen.
Ja, Nederland is volledig klaar om praatpaalloos te gaan.
Even terug naar het begin van het verhaal: er werd 10 cent per weggebruiker per jaar bespaard door praatpalen af te schaffen. Er werd 30.000 keer per jaar gebruik van gemaakt, zeg eens in de 300 jaar per weggebruiker.AW_Bos schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:18:
@Suicyder Maar dan zou ik voor de zekerheid gewoon standaard de telefoon aan de lader leggen als je gaat rijden.
Jouw oplossing is dus dat je elke rit je telefoon moet aansluiten aan een kabeltje van 2 tientjes bij de appelfabrikant, en elke 2 jaar bij elke nieuwe telefoon een nieuwe kabel met nieuw stekkertje moet kopen. Dat kost je dus per 10 cent besparing een tientje aan kabeltjes en 1 tot 2 uur om 400 keer dat stekkertje in je telefoon te stoppen.
Uhh, dat zijn N wegen, daar stonden al geen praatpalenAganim schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:49:
[...]
Tenzij je ergens midden in de Flevopolder staat.. Wat een armoede op de N307, geen camera's, geen praatpalen (geen snelweg, maar toch: bijv. de N11 heefthad ze wel) én een fiks deel geen mobiel bereik met zowel Vodafone als KPN.
Succes als je stil komt te staan, goed voorbereid ouderwets een kartonnen bordje met groot 'HELP' erop in de auto meenemen.
Zorg er gewoon voor dat je voldoende stroom in je telefoon hebt. Hij hoeft ook niet continu aan de lader te hangen. Oudere mobieltjes hebben vaan een accu die er niet goed tegen kan. Terwijl het bij nieuwere geen probleem is.
Je hebt een uithoek in Nederland gevonden waar misschien een kilometer lang geen mobiel bereik is, top. Echter hebben daar nooit praatpalen gestaan. Dus of er ligt een massagraf van iedereen die langs de snelweg gestorven is of het is op een andere manier opgelost.Aganim schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:49:
[...]
Tenzij je ergens midden in de Flevopolder staat.. Wat een armoede op de N307, geen camera's, geen praatpalen (geen snelweg, maar toch: bijv. de N11 heefthad ze wel) én een fiks deel geen mobiel bereik met zowel Vodafone als KPN.
En in geval van nood kan je altijd nog 112 bellen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik weet dat de N57 in Zeeland wel praatpalen had. Of zijn die al eerder verwijderd?Rmg schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:58:
[...]
Uhh, dat zijn N wegen, daar stonden al geen praatpalen![]()
Als kind weet ik nog dat daar de toen nieuwe 'konijnenoren' waren geplaatst. Volgens mij al in 1998 ofzo. Misschien als proef?
Onzin, de N11 heeft ze ook, staat ook in mijn post.
Het was wel iets meer dan een kilometer, maar dat terzijde. Hoe was je precies van plan 112 te bellen? Rooksignalen?Tsurany schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:00:
En in geval van nood kan je altijd nog 112 bellen.
Met je telefoon ...Aganim schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Onzin, de N11 heeft ze ook, staat ook in mijn post.
[...]
Het was wel iets meer dan een kilometer, maar dat terzijde. Hoe was je precies van plan 112 te bellen? Rooksignalen?
Voor 112 heb je vrijwel altijd bereik
Of uitzoeken waar je geen bereik hebt en zorgen dat je daar nooit komt
[ Voor 9% gewijzigd door monkel op 03-07-2017 13:12 ]
N57 en N11 zijn aspirant snelwegen. De N307 gaat van niks naar nergens. 
En die kabel had je nog niet omdat? Je kan natuurlijk ook voordat je op reis gaat je telefoon opgeladen hebben.RemcoDelft schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:54:
[...]
Even terug naar het begin van het verhaal: er werd 10 cent per weggebruiker per jaar bespaard door praatpalen af te schaffen. Er werd 30.000 keer per jaar gebruik van gemaakt, zeg eens in de 300 jaar per weggebruiker.
Jouw oplossing is dus dat je elke rit je telefoon moet aansluiten aan een kabeltje van 2 tientjes bij de appelfabrikant, en elke 2 jaar bij elke nieuwe telefoon een nieuwe kabel met nieuw stekkertje moet kopen. Dat kost je dus per 10 cent besparing een tientje aan kabeltjes en 1 tot 2 uur om 400 keer dat stekkertje in je telefoon te stoppen.
Providers hebben onderling afspraken om elkaars verkeer richting 112 af te handelen. Dus als een van de providers ook maar een minieme dekking heeft daar zullen ze het gesprek afhandelen. Er zijn maar erg weinig locaties waar je niet 112 kan bellen.Aganim schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Het was wel iets meer dan een kilometer, maar dat terzijde. Hoe was je precies van plan 112 te bellen? Rooksignalen?
Die mensen van de RWS zijn de echte helden en doen zoveel meer dan een stomme praatpaal of een mobiele telefoon. Weet nog toen ik een paar jaar terug schaarde met aanhanger. Die schoot rechts om de auto heen, zet auto andersom op de vluchtstrook, aanhanger lag enkele meters verderop op de kop in de berm. Staalkabel gebroken en koppeling opengevouwen, auto had alleen een kras op de achterbumper en moest opnieuw worden uitgelijnd (met 80km/h een slippartij maken waardoor je andersom staat is niet bevorderlijk voor de sporing).Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:22:
[...]
Ik zie een vrij duidelijke trend, al jaren eigenlijk: het praatpaal-netwerk legt het af tegen de combinatie:
• Mobiele telefoons van mensen zelf
• Cameratoezicht op de snelwegen.
• Rijdende RWS auto's
En de combinatie daarvan natuurlijk.
Dat betekent dat de verantwoordelijk voor de pechhulp voor een (klein) deel bij de burger zelf komt te liggen. De burger, die in veel gevallen al zelf moet kunnen handelen en moet kunnen acteren zal niet meer op het praatpaal-netwerk kunnen vertrouwen. Wachten is op hulp van RWS, een voorbijganger of zelf de telefoon grijpen.
Voor de ANWB, de enige voor wie het praatpaalnetwerk nog wat op zou kunnen leveren, is de rekensom al snel gemaakt: al het onderhoud en alle beheer vallen weg terwijl de meldingen zullen blijven komen.
En tja, dat betekent een stukje zelfredzaamheid. Al dan niet met behulp van de mobiel. Er zullen altijd pech-gevallen tussen blijven zitten, maar dat gebeurde ten tijde van de praatpaal ook.
Voor me zag ik auto's die op me af kwamen rijden en vlak voor m'n neus langs gingen, daarna de doorgetrokken streep waar ik achter stond en links van me was een auto van de RWS gestopt.
Uit de auto gestapt, van de RWS meneer een hesje gekregen, bij hem in de auto gestapt, berger opgeroepen en binnen 20 minuten was de aanhanger weg en zat ik weer in de auto.
Als ik naar een praatpaal had moeten lopen had dat langer geduurd. Telefoon ook hopeloos, ik heb tijdens het wachten op de berger m'n vriendin gebeld, het lukte me in eerste instantie niet om fatsoenlijk het contact op te zoeken en te bellen vanwege de schrik.
Het gehele grensgebied met DE (en BE?) noem ik niet weinigTsurany schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:17:
Er zijn maar erg weinig locaties waar je niet 112 kan bellen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Vond ze wel symbolisch, maar nooit gebruik van hoeven te maken. Ik belde de ANWB altijd (als er ooit iets was).
Staan er nog steeds volgens mij, andere N-wegen in Zeeland in ieder geval wel.AW_Bos schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:02:
[...]
Ik weet dat de N57 in Zeeland wel praatpalen had. Of zijn die al eerder verwijderd?
Als kind weet ik nog dat daar de toen nieuwe 'konijnenoren' waren geplaatst. Volgens mij al in 1998 ofzo. Misschien als proef?
Het viel me vanmorgen juist extra op, met dat witte hoes eromheen vallen ze me juist extra op. Er staan er nog meer dan ik dacht eigenlijk.
Ik heb vandaag nog één paal gezien waar geen plastic zak omheen zat, wat me overigens ook niet verbaast gezien de onzinnige locatie van het ding 
Als je bij knooppunt oud-dijk van de A18 de A12 oprijdt staat er in de binnenbocht een praatpaal langs de vangrail. Alleen is daar in geen velden of wegen een vluchtstrook te bekennen dus je kunt er niet eens op een veilige manier bij komen.
Als je bij knooppunt oud-dijk van de A18 de A12 oprijdt staat er in de binnenbocht een praatpaal langs de vangrail. Alleen is daar in geen velden of wegen een vluchtstrook te bekennen dus je kunt er niet eens op een veilige manier bij komen.
Zo staan er hier op de A2 ook gewoon drie naast elkaar. Ik snap dat ze niet willen dat mensen over moeten steken, maar het ziet er nogal als overkill uit nu.MadMarky schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:20:
Ik heb vandaag nog één paal gezien waar geen plastic zak omheen zat, wat me overigens ook niet verbaast gezien de onzinnige locatie van het ding
Met een keertje rondkijken zie je vanaf deze locatie zes praatpalen staan.
[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 05-07-2017 15:55 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Van die 30.000 oproepen (dit is geloof ik zelfs een nummer uit 2009), zijn er 7000 test oproepen, omdat iedere paal á 3300 stuks 2x per jaar getest worden op correcte werking. Zelfs die 30.000 is slechts 0.17% van de Nederlandse bevolking.RemcoDelft schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:54:
[...]
Even terug naar het begin van het verhaal: er werd 10 cent per weggebruiker per jaar bespaard door praatpalen af te schaffen. Er werd 30.000 keer per jaar gebruik van gemaakt, zeg eens in de 300 jaar per weggebruiker.
Ik heb in mijn auto altijd een lader in de sigarettenaansteker zitten, een USB blokje in de 12-volt aansluiting direct daarachter, met de benodigde kabel in het dashboard kastje. Als ik in de auto spring en de batterij is minder dan 20% (wat zeldzaam is) dan gaat ie aan de lader, direct.
En die lader gaat nu al 3 toestellen mee. Dat jij een Apple product koopt en ze om de zoveel jaar van aansluiting wisselen doe je jezelf aan.
Ik vroeg me bij dit artikel af of deze mensen deze actie ook hadden ondernomen als ze nog een praatpaal aan hun kant van de weg hadden kunnen gebruiken. Dit is één van de acties waarvoor ik waarschuwde aan het begin van dit topic. Het heeft deze keer gelukkig niet tot ongevallen geleid.
'Verkeersgekkies' maken levensgevaarlijke oversteek A10
Blijkbaar leidde het feit dat zij daar met pech stonden er niet toe dat er snel 'spontaan' hulp kwam t.g.v. adequaat wegtoezicht.
Blijkbaar leidde het feit dat zij daar met pech stonden er niet toe dat er snel 'spontaan' hulp kwam t.g.v. adequaat wegtoezicht.
Daar waar ze stonden zou nooit een praatpaal staan, daarvoor hadden ze dus ook moeten oversteken.CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:11:
Ik vroeg me bij dit artikel af of deze mensen deze actie ook hadden ondernomen als ze nog een praatpaal aan hun kant van de weg hadden kunnen gebruiken.
Wat ik wel vreemd vind is dat de camera's van de VID dit allemaal vastleggen en er niemand op af is gestuurd, tenzij alle hulpauto's al elders in actie zijn uiteraard.Dit is één van de acties waarvoor ik waarschuwde aan het begin van dit topic. Het heeft deze keer gelukkig niet tot ongevallen geleid.
Maar bottomline: gewoon domme actie van deze inzittenden, ze kunnen prima wachten daar in het midden een meter of 50 achter hun auto. Ik zie niet in wat een praatpaal hier aan veranderd zou hebben
Float like a butterfly, sting like a bee.
@CaptJackSparrow waarom denk je dat ze vanwege een gebrek aan communicatiemiddelen de oversteek gewaagd hebben? Dat zie ik zelf niet in het artikel terug komen. Ik zie zelf niet wat dit met praatpalen te maken heeft.
En denk je dat daar een praatpaal stond of geholpen zou hebben.
Ik denk het niet.
Daarnaast lopen er al sinds het aanleggen van de snelwegen spontaan mensen naar de overkant. óók toen we wel gewoon praatpalen hadden.
Oftewel: slap en slecht excuus om de praatpalen in stand te houden
Oftewel: slap en slecht excuus om de praatpalen in stand te houden
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Aangezien ook vroeger aan hun kant nooit een praatpaal gestaan kan hebben gezien de lokatie, vrijwel zeker wel ja...CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:11:
Ik vroeg me bij dit artikel af of deze mensen deze actie ook hadden ondernomen als ze nog een praatpaal aan hun kant van de weg hadden kunnen gebruiken.
Dit soort gestoorde gekken zul je altijd blijven houden. Die had je overigens vroeger ook al. Heeft echt niks met de praatpalen of het verdwijnen daarvan te maken.
Virussen? Scan ze hier!
Heb je gezien dat de tweede gast (met witte broek en grijze jas) oversteekt met zn mobiele telefoon aan zn oor? vermoedelijk terwijl hij aan het telefoneren is...CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:11:
Ik vroeg me bij dit artikel af of deze mensen deze actie ook hadden ondernomen als ze nog een praatpaal aan hun kant van de weg hadden kunnen gebruiken. Dit is één van de acties waarvoor ik waarschuwde aan het begin van dit topic. Het heeft deze keer gelukkig niet tot ongevallen geleid.
[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 22-11-2017 13:44 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ik vraag me wel een beetje af als Belg hoe ik de juiste hulp kan krijgen. Ik ken jullie nummers natuurlijk niet en 112 bellen word ook niet altijd geapprecieerd (dit is niet echt een noodgeval). Praatpalen werden misschien niet vaak gebruikt, maar hiervoor waren ze wel ideaal.
Geen nood, want je hebt op je mobiel zo je browser aangeslingerd, en als je naar www.anwb.nl browsed staat het nummer van de Wegenwacht al direct op de homepagina.
Of je installeert op voorhand de Wegenwacht-app.
Of je installeert op voorhand de Wegenwacht-app.
[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 22-11-2017 14:53 ]
Virussen? Scan ze hier!
Of je belt 112 en geeft aan dat je pech hebt, maar dat je als Belg (in dit geval) niet weet wie je daarvoor moet contacten.
Hoewel technisch gesproken niet de juiste weg, wat mij betreft een prima geoorloofde methode.
Hoewel technisch gesproken niet de juiste weg, wat mij betreft een prima geoorloofde methode.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Denk alleen dat de politie daar iets anders over denkt, en je een bekeuring geeft. Voor dit soort gevallen is 112 absoluut niet bedoeld. Tenzij je op een levensbedreigende plek staat wellicht, maar iig niet als je al op een vluchtstrook oid staat.
Bel dan desnoods 0900-8844, dat past beter bij dat doel
[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 22-11-2017 15:11 ]
Virussen? Scan ze hier!
Hoewel ik het helemaal met je eens ben, ben ik wel van mening dat je met het verdwijnen van de praatpalen voor buitenlandse bezoekers iets soepeler moet zijnwildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:09:
Denk alleen dat de politie daar iets anders over denkt, en je een bekeuring geeft. Voor dit soort gevallen is 112 absoluut niet bedoeld. Tenzij je op een levensbedreigende plek staat wellicht, maar iig niet als je al op een vluchtstrook oid staat.
Overigens kan zo'n persoon natuurlijk ook zijn eigen verzekeraar of lokale wegenwacht instantie bellen, die kunnen ook perfect verder helpen natuurlijk.
Nope, 112 is voor zaken op en om de snelweg aangezien de vluchtstrook ook z.s.m. weer vrij gemaakt moet worden.. Net zoals iets wat op de weg melden, dat moet ook via 112 of het meldingsnummer van RWS..wildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:09:
Wie moet ik bellen als ik met pech langs de weg sta?
Bij pech neemt u contact op met uw pechhulpverlener. Denk aan de wegenwacht, routemobiel of een andere officiële hulpverlener. In geval van nood of een onveilige situatie kan er contact worden opgenomen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat (0800-8002) of 112.
wildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:09:
Denk dat de politie daar niet zo mee zit
Uit die tekst:Señor Sjon schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:26:
[...]
Nope, 112 is voor zaken op en om de snelweg aangezien de vluchtstrook ook z.s.m. weer vrij gemaakt moet worden.. Net zoals iets wat op de weg melden, dat moet ook via 112 of het meldingsnummer van RWS..
Als je al op de vluchtstrook staat is er toch geen sprake van nood of onveilige situatie meer?In geval van nood of een onveilige situatie kan er contact worden opgenomen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat (0800-8002) of 112.
Als je nou stilvalt op de rijbaan oid lijkt het me idd wel een 112 waard ja.
Maar waarom dan vroeger de praatpalen gebruiken ipv ook toen 112 al bellen? Denk dat je dan sneller hulp krijgt dan via zo'n praatpaal?
Virussen? Scan ze hier!
Sorry, wat? Ik weet niet waar je het over hebt eigenlijk, iPhones hebben nu in tien jaar twee aansluitingen gehad, terwijl het bij Android telefoons altijd maar de vraag is welke aansluiting je hebtFastFred schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:44:
[...]
En die lader gaat nu al 3 toestellen mee. Dat jij een Apple product koopt en ze om de zoveel jaar van aansluiting wisselen doe je jezelf aan.
:)
Het gelinkte filmpje is in de spits bij een wegsplitsing wel een gevaarlijke situatie imo. Niet vergelijkbaar met 'gewoon' stilvallen langs de snelweg waarbij je afdoende ruimte hebt om veilig te staan in de berm..
@Greveldinges
Grappig. Sinds jaar en dag heeft Android microUSB en pas sinds enkele jaren USB-C. Dat is eigenlijk de eerste wijziging.
@Greveldinges
Grappig. Sinds jaar en dag heeft Android microUSB en pas sinds enkele jaren USB-C. Dat is eigenlijk de eerste wijziging.
[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 22-11-2017 15:31 ]
Zeker waar, maar er worden nog genoeg nieuwe Androids uitgebracht met microUSB. Mijn punt is dat het niet uit maakt of je nou een iPhone of Android hebt, ze hebben allemaal toestellen met verschillende aansluitingen. Tevens vind ik het persoonlijk helemaal niet handig, het liefst had ik gewoon alleen maar USB-C op elk toestel. Juist voor situaties waarin je bijvoorbeeld langs de snelweg staat met pech en je hebt net een nieuw toestel. Dan heb je vast snel spijt van je aankoopSeñor Sjon schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:30:
Het gelinkte filmpje is in de spits bij een wegsplitsing wel een gevaarlijke situatie imo. Niet vergelijkbaar met 'gewoon' stilvallen langs de snelweg waarbij je afdoende ruimte hebt om veilig te staan in de berm..
@Greveldinges
Volgens mij dien je de vluchtstrook alleen te gebruiken bij noodgevallen.wildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:29:
[...]
Als je al op de vluchtstrook staat is er toch geen sprake van nood of onveilige situatie meer?
Gebruik maken van de vluchtstrook is per definitie onveilig.
- knip -
1) het is veiliger om in de auto te wachten en te bellen/op hulp te wachtenCaptJackSparrow schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:11:
2) gezien de twitter posts van de VID stonden ze er een uur later nog, waarom is daar niemand van RWS op af gestuurd?
Het is totaal onveilig om in de auto te wachten. Altijd auto verlaten en achter de vangrail gaan staan. Ga niet in de lijn van de auto staan. Als ie geschept wordt door een vrachtwagen vliegen de onderdelen jouw kant op als je dat doet.
In de auto wachten veilig
Not really.. hoe vaak gebeurd het wel niet dat er iemand achterop klapt?
Tussen de vangrails lijkt mij veiliger.. Hoewel dit wel echt een k*t plek is.
Tussen de vangrails lijkt mij veiliger.. Hoewel dit wel echt een k*t plek is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Even benieuwd: Zijn alle praatpalen nu inmiddels verwijderd? Toen ik een maand geleden over de A2 reed tussen Amsterdam en Utrecht trof ik nog een zooitje praatpalen aan.
Euh... NEE DUS. Altijd uitstappen en achter de vangrail (indien aanwezig) gaan staan.FastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:38:
[...]
1) het is veiliger om in de auto te wachten en te bellen/op hulp te wachten
In je auto blijven zitten is dom. Er hoeft maar één telefoonverslaafde niet op te letten en iets te ver naar rechts te zwalken en hij ramt je op volle snelheid.
Virussen? Scan ze hier!
Wow, dat je dit hier gewoon zo durft te stellenFastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:38:
[...]
1) het is veiliger om in de auto te wachten en te bellen/op hulp te wachten
2) gezien de twitter posts van de VID stonden ze er een uur later nog, waarom is daar niemand van RWS op af gestuurd?
@wildhagen @Martinusz Ja, zover mogelijk van de weg af enzo achter de vangrail, maar zie jij dat daar op dat smalle strookje gras tussen de vangrails in gebeuren?
3 opties hier:
1) weg oversteken en risico lopen om aangereden te worden
2) in de auto blijven zitten
3) tussen de beide vangrails in op dat smalle strookje gras gaan staan, ben je lekker je benen kwijt als daar een auto tegen de vangrail klapt.
Kies maar
3 opties hier:
3) tussen de beide vangrails in op dat smalle strookje gras gaan staan, ben je lekker je benen kwijt als daar een auto tegen de vangrail klapt.
Kies maar
opties 1 en 2 zijn de slechtste in dat geval, optie 3 is de optie die je hier toch echt moet kiezen. Beter je benen kwijt dan je leven.
Tenzij je geen problemen hebt met aangereden te worden (en daarbij zwaar gewond te taken of te overlijden), dan kan je idd opties 1 of 2 kiezen.
Recent voorbeeld nog: http://www.112hm.nl/2017/...op-de-a20-bij-moordrecht/
Vrouw stond met pech op vluchtstrook en zat in haar auto te wachten, werd vol van achteren geramd. Zowel de rammer als de vrouw hebben het niet overleefd.
Tenzij je geen problemen hebt met aangereden te worden (en daarbij zwaar gewond te taken of te overlijden), dan kan je idd opties 1 of 2 kiezen.
Vrouw stond met pech op vluchtstrook en zat in haar auto te wachten, werd vol van achteren geramd. Zowel de rammer als de vrouw hebben het niet overleefd.
[ Voor 38% gewijzigd door wildhagen op 22-11-2017 15:50 ]
Virussen? Scan ze hier!
Alle Android fabrikanten hebben een jaar of wat terug afgesproken dat ze allemaal dezelfde aansluiting gaan gebruiken, Apple zei "Nee, want wij weten het beter"Greveldinges schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:35:
[...]
Zeker waar, maar er worden nog genoeg nieuwe Androids uitgebracht met microUSB. Mijn punt is dat het niet uit maakt of je nou een iPhone of Android hebt, ze hebben allemaal toestellen met verschillende aansluitingen. Tevens vind ik het persoonlijk helemaal niet handig, het liefst had ik gewoon alleen maar USB-C op elk toestel.
Optie 4) gewoon 50 of 100 meter bij je auto doorlopen (naar voren dus) en verderop achter de vangrail gaan staan. Zo te zien is het een splitsing dus die grasstrook wordt vanzelf breder.FastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:46:
@wildhagen @Martinusz Ja, zover mogelijk van de weg af enzo achter de vangrail, maar zie jij dat daar op dat smalle strookje gras tussen de vangrails in gebeuren?
3 opties hier:
Kies maar
Jij gaat blijkbaar liever nog dichter bij de rijweg zitten in je auto dan achter een vangrail, prima als je levensmoe bent
Plus de kans dat een auto wordt geraakt is vele malen groter dan dat jij achter een vangrail wordt geplet.
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 22-11-2017 15:51 ]
Ik zit liever in een auto met airbags en een kreukelzone dan dat ik op die plek achter een vangrail ga staan. Liever dat ik blijf leven met wat botbreuken dan dat ik minimaal mijn benen kwijt ben als die 2 vangrails elkaar raken met mij ertussen.
[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 22-11-2017 15:52 ]
Ja echt veiligFastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:51:
Ik zit liever in een auto met airbags en een kreukelzone dan dat ik op die plek achter een vangrail ga staan
Alleen heb je geen drol aan airbags bij dat soort snelheidsverschillen, je vertelt het simpelweg niet meer na.FastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:51:
Ik zit liever in een auto met airbags en een kreukelzone dan dat ik op die plek achter een vangrail ga staan
Vrouw stond met pech op vluchtstrook en zat in haar auto te wachten, werd vol geramd. Zowel de rammer als de vrouw hebben het niet overleefd.
Zoals je ziet zijn de airbags uitgeklapt, toch heeft ze het niet overleefd.
Maargoed, als je zoals jij levensmoe bent of gewoon weinig om je leven geeft, zou ik vooral lekker in je auto blijven zitten. Wel vervelend voor je nabestaanden, dat wel...
Virussen? Scan ze hier!
En toch heb je nog steeds Android telefoons met verschillende aansluitingenFastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:49:
[...]
Alle Android fabrikanten hebben een jaar of wat terug afgesproken dat ze allemaal dezelfde aansluiting gaan gebruiken, Apple zei "Nee, want wij weten het beter"
2 om precies te zijn.Greveldinges schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:53:
[...]
En toch heb je nog steeds Android telefoons met verschillende aansluitingen
3
Micro, Mini en USB C
Daarnaast volledig eens met Martinusz en wildhagen; wachten doe je achter de vangrail met een hesje aan. Niet in de auto.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Roept ook erg veel vragen op.wildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:47:
opties 1 en 2 zijn de slechtste in dat geval, optie 3 is de optie die je hier toch echt moet kiezen. Beter je benen kwijt dan je leven.
- Hoe lang stond ze daar al?
- Had ze een werkende mobiele telefoon tot haar beschikking?
- Had ze om hulp gebeld?
- Wist ze met wie ze moest bellen?
- Was ze misschien aan het zoeken naar wie ze moest bellen?
- Als ze al contact had gehad met een geschikte instantie hebben die haar instructies gegeven? Zo ja welke? Zo nee waarom niet?
- Had ze noodknipperverlichting aan?
- Zou ze het voertuig al verlaten hebben (en achtergelaten met knipperverlichting aan) als er nog praatpalen waren geweest waar ze dan naartoe gelopen zou zijn?
Deze vragen verdienen het m.i. gesteld te worden. Als niemand ze stelt en probeert te beantwoorden weten we niet in hoeverre het besluit om de praatpalen af te schaffen hier evt. op van invloed is geweest. Als men dat nalaat kan het eventuele effect daarvan niet/nooit geëvalueerd worden. Verantwoorde beleidsmakers moeten niet willen dat dat ongeëvalueerd blijft.
Alleen zijn geen van die vragen ook maar enigszins relevant. En met praatpalen heeft het al helemaal niks van doen.
Het ging erom dat je nooit in je auto moet blijven zitten bij pechgevallen. Tenzij je werkelijk niks om je eigen leven geeft, dan moet je vooral wel in je auto blijven zitten.
Het ging erom dat je nooit in je auto moet blijven zitten bij pechgevallen. Tenzij je werkelijk niks om je eigen leven geeft, dan moet je vooral wel in je auto blijven zitten.
Virussen? Scan ze hier!
Ze zijn zéér relevant, ook al wil jij dat liever niet toegeven. Uit de discussie hierboven blijkt namelijk al dat het nu helemáál niet algemeen bekend is met wie je nu moet bellen nu er geen praatpalen meer zijn. Toen hoefde je je dat niet af te vragen. De praatpalen verbonden je direct met de juiste instantie en je wist dat je naar die praatpalen kon gaan. De te ondernemen actie was toen duidelijk. Nu is die dat veel minder.wildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:15:
Alleen zijn geen van die vragen ook maar enigszins relevant. En met praatpalen heeft het al helemaal niks van doen.
[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-11-2017 16:20 ]
Nee jij zoekt/grijpt elke mogelijke link met een praatpaal aan om er een waarde aan te hangen dat de praatpaal had moeten blijven. In jouw visie is een praatpaal heilig en zou er niets gebeuren wanneer die praatpaal er nog wasCaptJackSparrow schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:19:
[...]
Ze zijn zéér relevant, ook al wil jij dat liever niet toegeven. Uit de discussie hierboven blijkt namelijk al dat het nu helemáál niet algemeen bekend is met wie je nu moet bellen nu er geen praatpalen meer zijn. Toen hoefde je je dat niet af te vragen. De praatpalen verbonden je direct met de juiste instantie en je wist dat je naar die praatpalen kon gaan.
Weinig relevants aan. Je kan altijd op www.anwb.nl kijken wie je moet bellen op welk nummer. Of nog beter, de app op voorhand alvast installeren, zodat je die altijd bij de hand hebt.
Die praatpalen zijn daarvoor echt niet nodig, voegen weinig meer toe tegenwoordig. Ook al wil jij dat liever niet toegeven.
Die praatpalen zijn daarvoor echt niet nodig, voegen weinig meer toe tegenwoordig. Ook al wil jij dat liever niet toegeven.
Virussen? Scan ze hier!
Hoewel je gelijk hebt dat die vragen relevant zijn voor dit topic, gebeurde dit soort ongevallen ook al toen er nog wel praatpalen waren.CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:19:
[...]
Ze zijn zéér relevant, ook al wil jij dat liever niet toegeven. Uit de discussie hierboven blijkt namelijk al dat het nu helemáál niet algemeen bekend is met wie je nu moet bellen nu er geen praatpalen meer zijn. Toen hoefde je je dat niet af te vragen. De praatpalen verbonden je direct met de juiste instantie en je wist dat je naar die praatpalen kon gaan. De te ondernemen actie was toen duidelijk. Nu is die dat veel minder.
Wat je dan moet onderzoeken is of het nu relatief vaker gebeurt en wat we daar aan kunnen doen.
De palen forceren je de berm in.wildhagen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:22:
Weinig relevants aan. Je kan altijd op www.anwb.nl kijken wie je moet bellen op welk nummer. Of nog beter, de app op voorhand alvast installeren, zodat je die altijd bij de hand hebt.
Zo'n website is ook prima te bezoeken vanuit het 'comfort' in je auto.
Wellicht bespaart het meer als de palen blijven staan en de mobieltjes uit de auto verbannen worden.
- knip -
Tuurlijk gebeurden er toen ook al dergelijke ongelukken. En daarvan zou je toen ook soortgelijke vragen beantwoord willen zien. Nu is er echter een extra complicerende factor mogelijk geworden omdat de actie 'naar een praatpaal gaan' niet meer bestaat. Die actie had als voordeel dat men zich automatisch van de gevaarlijke plaats verwijderde.emnich schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:23:
[...]
Hoewel je gelijk hebt dat die vragen relevant zijn voor dit topic, gebeurde dit soort ongevallen ook al toen er nog wel praatpalen waren.
Wat je dan moet onderzoeken is of het nu relatief vaker gebeurt en wat we daar aan kunnen doen.
Ook toen ze er wel waren maakten velen er geen gebruik van. Hoeveel mensen toen geholpen werden door oplettende wegbeheerders en hoeveel door het zelf bellen van hulp weet ik eigenlijk niet. Ook dat is een relevante vraag. Het lijkt mij dat er wel een informatiecampagne gevoerd mag worden om het juiste hulpnummer breder bekend te maken. Leg desnoods stickertjes neer bij benzinepompen/ANWB/waar dan ook met die nummers erop en een kort advies over wat te doen zodat mensen die in hun auto kunnen plakken.
Ik ben net begonnen met theorielessen en heb toevallig gisteren dat in de les langs zien komen, ik denk dat je nog even de theorieboeken moet doornemen ook vooral over dat je aan de rechterkant stopt, niet in het midden tussen de twee vangrails...FastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:51:
Ik zit liever in een auto met airbags en een kreukelzone dan dat ik op die plek achter een vangrail ga staan. Liever dat ik blijf leven met wat botbreuken dan dat ik minimaal mijn benen kwijt ben als die 2 vangrails elkaar raken met mij ertussen.
Je staat dus rechts, hoe je daar dan tussen die ene vangrail komt...
Een vrachtwagen knalt op jouw stilstaande auto: je bent op slag dood, niks botbreuken en overleven, je passagiers die achter de vangrail staan hebben in het ergste geval last van regen, het hele doel van die vangrail is om die vrachtwagen aan zijn kant van de weg te houden, ver weg van jou dus
Als jij in een tunnel met pech stil staat ga jij voor jouw auto staan met het stuur recht?
[ Voor 5% gewijzigd door RGAT op 22-11-2017 16:35 ]
Fixing things to the breaking point...
Of mensen die kilomer lang over de vluchtstrook lopen, of oversteken om naar een praatpaal te lopen. Of ellenlang lopen en nooit geen praatpaal tegen komen
Ook prima achter de vangrailZo'n website is ook prima te bezoeken vanuit het 'comfort' in je auto.
Ja handig, vooral als je ergens staat zonder praatpalenWellicht bespaart het meer als de palen blijven staan en de mobieltjes uit de auto verbannen worden.
Dus er zouden meer praatpalen bij moeten komen?
- knip -
Mijn reactie gaat over de situatie in het filmpje op de vorige pagina, daar kun je dus wel tussen 2 vangrailen in staan. Iedere situatie is anders. In de situatie van het filmpje, was ik verder van de auto weg gelopen waar de berm wat breder is en dan alsnog tussen de vangrails gaan staan.RGAT schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:33:
[...]
Ik ben net begonnen met theorielessen en heb toevallig gisteren dat in de les langs zien komen, ik denk dat je nog even de theorieboeken moet doornemen ook vooral over dat je aan de rechterkant stopt, niet in het midden tussen de twee vangrails...
Je staat dus rechts, hoe je daar dan tussen die ene vangrail komt...
Again, de situatie in het filmpje is anders. Er wordt daar 40 of 50 gereden, zit je in de auto, hooguit een whiplash. Sta je in dat smalle stukje tussen de vangrails, ben je je benen kwijt. Een vangrail is namelijk gemaakt om mee te geven bij een botsing.Een vrachtwagen knalt op jouw stilstaande auto: je bent op slag dood, niks botbreuken en overleven, je passagiers die achter de vangrail staan hebben in het ergste geval last van regen, het hele doel van die vangrail is om die vrachtwagen aan zijn kant van de weg te houden, ver weg van jou dus
Overigens, een vrachtwagen die met 80/90 km/h tegen een vangrail klapt neemt die vangrail gewoon mee of walst er gewoon overheen. Daar stond je dan, achter de vangrail.
Tunnels hebben iedere zoveel meter een nooduitgang. Is die nooduitgang er helemaal niet + heb je geen hesje in je auto + is er geen ruimte langs de rijstroken om veilig de tunnel uit te lopen, dan blijf ik in de auto zitten. (ik ga hier ff uit van een tunnel van meerdere km's, uiteraard die tunneltjes in Nederland daar wandel je gewoon uit + die hebben allemaal nooduitgangen iedere 100 meter or so)Als jij in een tunnel met pech stil staat ga jij voor jouw auto staan met het stuur recht?
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 22-11-2017 18:13 ]
Een vangrail zoals de naam al zegt vangt het op, die vrachtwagen knalt niet op de vangrail omdat hij dat leuk vindt dus dat doet hij pas nadat hij jouw auto schept of enkele meters ervoor/erna door het uitwijken, oftewel je gaat ietsje verderop staan, het is niet tikkertje dat als je jouw auto niet aan blijft raken van achter de vangrail dat hij dan van rijkswaterstaat isFastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:10:
[...]
Mijn reactie gaat over de situatie in het filmpje op de vorige pagina, daar kun je dus wel tussen 2 vangrailen in staan. Iedere situatie is anders. In de situatie van het filmpje, was ik verder van de auto weg gelopen waar de berm wat breder is en dan alsnog tussen de vangrails gaan staan.
[...]
Again, de situatie in het filmpje is anders. Er wordt daar 40 of 50 gereden, zit je in de auto, hooguit een whiplash. Sta je in dat smalle stukje tussen de vangrails, ben je je benen kwijt. Een vangrail is namelijk gemaakt om mee te geven bij een botsing.
Overigens, een vrachtwagen die met 80/90 km/h tegen een vangrail klapt neemt die vangrail gewoon mee of walst er gewoon overheen. Daar stond je dan, achter de vangrail.
[...]
Tunnels hebben iedere zoveel meter een nooduitgang. Is die nooduitgang er helemaal niet + heb je geen hesje in je auto + is er geen ruimte langs de rijstroken om veilig de tunnel uit te lopen, dan blijf ik in de auto zitten. (ik ga hier ff uit van een tunnel van meerdere km's, uiteraard die tunneltjes in Nederland daar wandel je gewoon uit + die hebben allemaal nooduitgangen iedere 100 meter or so)
Kijk maar eens een crashtest met een vrachtwagen die met 80 op de vangrail klapt, dat doet hij niet frontaal maar op de zijkant, de vangrail geeft enkele meters mee maar houdt de vrachtwagen aan zijn kant van de weg, oplossing: je gaat enkele meters naast de vangrail staan...
Dit staat allemaal in de theorieboeken
Overigens als een vrachtwagen met 50 op je klapt, of hij let niet op (wat logisch is want hij klapt op je) en rijdt 60 of zelfs 70 dan ben je ook flink of zo goed als dood, dat zijn niet een paar gebroken ribben...
Anyway als je liever in je auto blijft zitten, tegen alle advies in, jouw keuze maar ga het dan niet verspreiden als een goede oplossing...
Overigens ook in die tunnel als er geen uitgangen zijn (gelukkig nauwelijks in Nederland) voor de auto staan (again: je hoeft m niet vast te blijven houden dus meerdere meters...) en het stuur naar de muur draaien.
Iemand knalt erop en jouw auto boort zich in de muur ipv dat hij naar jou rolt, tenzij je levensmoe bent ga je niet in de auto blijven wachten op de vrachtwagen
Niet verrast, RDW vertelde dat de helft van Nederland niet eens weet bord E2 betekent of denkt dat het verboden te parkeren aan beide kanten van de weg betekent
[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 23-11-2017 04:26 ]
@RGAT waar zeg ik dat je voor de auto moet gaan staan, dat is het stomste wat je kunt doen
Misschien wel leuk ter leering ende vermaeck (en zo zijn er heel veel):
YouTube: Gefahr am Stau-Ende
In de tunnel dus juist waar je moet staanFastFred schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:16:
@RGAT waar zeg ik dat je voor de auto moet gaan staan, dat is het stomste wat je kunt doen
Aha dat was mijn optie 4, die stond niet bij jouw genoemde opties weet je nogFastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:10:
[...]
Mijn reactie gaat over de situatie in het filmpje op de vorige pagina, daar kun je dus wel tussen 2 vangrailen in staan. Iedere situatie is anders. In de situatie van het filmpje, was ik verder van de auto weg gelopen waar de berm wat breder is en dan alsnog tussen de vangrails gaan staan.
Maar ik begrijp nu dat je toch inziet dat dat het veiligst is ipv in je auto blijven te zittenFastFred schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:46:
3 opties hier:
Kies maar
Wat een bullshit, als men daar 40/50 rijdt, komt er ook niemand door de vangrail (ook niet met 80 hoor), plus denk even terug aan optie 4!! Je gaat een stuk verder staan waar er voldoende ruimte is tussen de vangrailsen.[...]
Again, de situatie in het filmpje is anders. Er wordt daar 40 of 50 gereden, zit je in de auto, hooguit een whiplash. Sta je in dat smalle stukje tussen de vangrails, ben je je benen kwijt. Een vangrail is namelijk gemaakt om mee te geven bij een botsing.
[...]
Tunnels hebben iedere zoveel meter een nooduitgang. Is die nooduitgang er helemaal niet + heb je geen hesje in je auto + is er geen ruimte langs de rijstroken om veilig de tunnel uit te lopen, dan blijf ik in de auto zitten. (ik ga hier ff uit van een tunnel van meerdere km's, uiteraard die tunneltjes in Nederland daar wandel je gewoon uit + die hebben allemaal nooduitgangen iedere 100 meter or so)
Even een serieuze vraag: Heb jij je rijbewijs?
Indien ja, koop a.u.b. een theorieboek en lees het weer eens door!
Ohja kijk dat filmpje nou eens, want je negeert volgens mij al die filmpjes, blijf lekker in je auto zittenHerZon schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:26:
Misschien wel leuk ter leering ende vermaeck (en zo zijn er heel veel):
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 23-11-2017 09:03 ]
Doe eens een slimme gok, heb je een rijbewijs? Zo ja dan zou je dat moeten weten...
Ik zou er gewoon 1 meter voor gaan staan, dat lijkt mij het slimmerste
Kwart van de lesstof is allerlei waarschuwingen dat ondanks dat iets een regel is er zat bestuurders zijn die het niet weten, begrijpen of ervoor kiezen om bijvoorbeeld geen voorrang te geven of je eraf te drukken bij het invoegen, begin een beetje te zien waarom dat er zoveel staat I guess...
[ Voor 32% gewijzigd door RGAT op 23-11-2017 09:09 ]
Ik ben wel heel benieuwd naar een voorbeeld van een recente telefoon met mini usb...Outerspace schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:00:
[...]
3
Micro, Mini en USB C
Daarnaast volledig eens met Martinusz en wildhagen; wachten doe je achter de vangrail met een hesje aan. Niet in de auto.