Besteld, ondersteund, veranderd. Nieuwe taal?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:41

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Kwistnix schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:40:
[...]
Ik heb er ook het handje van om halverwege het typen van een zin van gedachte te veranderen over de zinsopbouw. Dat leidt er dan vaak toe dat zinnen een mengelmoesje worden van twee stijlen, niet goed lopen of redundante woorden bevatten. Ik probeer hier aan te werken. Toch zeker in het geval van professionele e-mail correspondentie :)
Dat komt mij ook wel bekend voor. Ik lees een zakelijke mail dan ook rustig 3 á 4x door alvorens op "Send" te drukken :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dido schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:45:

Nee, die regeltjes zijn doodsimpel. Ook de d/t-regels zijn doodsimpel, al zijn er inderdaad een paar uitzonderingen (en onregelmatige werkwoorden).
Ik denk echter dat de regeltjes niet goed worden uitgelegd, want anders zou er niet door Jan en Alleman geroepen worden dat het zo complex is. Het wordt complex gemaakt, als excuus om er maar niet over na te hoeven denken.
Dan ben je vast geen docent Nederlands als jij ze doodsimpel vindt :P

Over de taal schrijven is makkelijk, zien wat er fout gaat is makkelijk, zeggen wat er fout gaat is makkelijk.

Maar probeer maar eens duidelijk uit te leggen hoe iemand het wél moet schrijven, en waarom. En dat is nog niet zo makkelijk.

Waarom is het altijd "Hij werkt" "hij fietst" "hij neukt", maar niet "hij wilt"? Dan kom je weer op het standaard zinnetje "Ja, dat is een uitzondering, leer 'm maar", en dat leren is knap lastig als heel veel mensen gewoon "hij wilt" zeggen en schrijven, dan kom je ook al snel op het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.

But wait, there's more! Wat dacht je van lidwoorden. Dat kun je gewoon niet leren, dat is gewoon taalgevoel, heel fijn bij Nederlandse woorden, maar hoe zit het met al onze leenwoorden uit allerlei talen? En het wordt helemaal humor als je een twee talen gaat koppelen, krijg je fijne woorden als "vliegticket", is dat nou met een "de" of een "het"? :X

En dan heb je nog klanken, Ik ben blij dat ik dat bijna nooit hoef uit te leggen op mijn werk, daar heb ik andere collega's voor, maar zelfs mijn brein begint over te koken als ik daar 15 minuten mee bezig ben. "Nee, deze "ie"-klank" is met een enkele "i", maar deze is wel weer met "ie"" , aaaaaargh 8)7

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
nog niet aan bod geweest waar ik me het meest aan erger: het gebruik van "hun" op daartoe niet bestemde plekken: "hun liepen daar". aaargggh!

vwb onregelmatige werkwoorden, het wordt helemaal leuk als de vervoeging te betekenis bepaalt, bv
scheppen schiep geschapen en
scheppen schepte geschept ...

en denk je het eindelijk te weten:
waaien woei gewaaid
zwaaien zwoei eh nee dus, zwaaide ....

wie zei ook alweer dat het makkelijk is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:14
RobinHood schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:18:

But wait, there's more! Wat dacht je van lidwoorden. Dat kun je gewoon niet leren, dat is gewoon taalgevoel, heel fijn bij Nederlandse woorden, maar hoe zit het met al onze leenwoorden uit allerlei talen? En het wordt helemaal humor als je een twee talen gaat koppelen, krijg je fijne woorden als "vliegticket", is dat nou met een "de" of een "het"? :X
Het alternatief "deze" lijkt het tegenwoordig ook goed te doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PetervdM schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:31:
nog niet aan bod geweest waar ik me het meest aan erger: het gebruik van "hun" op daartoe niet bestemde plekken: "hun liepen daar". aaargggh!

vwb onregelmatige werkwoorden, het wordt helemaal leuk als de vervoeging te betekenis bepaalt, bv
scheppen schiep geschapen en
scheppen schepte geschept ...

en denk je het eindelijk te weten:
waaien woei gewaaid
zwaaien zwoei eh nee dus, zwaaide ....

wie zei ook alweer dat het makkelijk is??
Ik heb wel gemorkt dat het lastig is :+

Overigens kan een zin als "Ik heb in de tuin geschapen" prima hoor, net als dat je eten ook kan berijden :P

Doet me denken aan een vraag op mijn taaltoets in Havo 4 of 5, "zij gaat het eten bereiden/berijden, welke is goed?" Nou, in principe kan het allebei, ik ken wel filmpjes waarin eten bereden wordt :+ "
Kwistnix schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:32:
[...]

Het alternatief "deze" lijkt het tegenwoordig ook goed te doen :X
Dat is weer een aanwijzend-iets, al is dat ook wel een leuke "Deze tuin hoort bij dit huis", en ik zou echt niet weten waarom het niet "dit tuin bij deze huis" is :/ Heeft volgens mij te maken met "de tuin" en "het huis". Maar, natuurlijk is het wel "dit tuintje hoort bij deze huizen" 8)7

Echt, geweldig hoor die grammatica :X Ik snap echt wel waarom mensen volledig vastlopen, zeker als in hun omgeving de uitspraak van Nederlands ook niet best is.

Ik weet nog wel een leuke, het woordje "er" en zijn talloze manieren om te gebruiken in een zin, ik wens je veel plezier om dat uit te leggen aan een NT2'er :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10 15:34
Een veelgemaakte fout die ik ook vaak zie, is het gebruik van 'is' in plaats van 'eens'.
Bijvoorbeeld "kom is kijken" |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:08

vhal

ಠ_ಠ

Ach, geen taalpurist maar mijn ondertitel is wel ergernis nr.1

Ow en bedoeNing en bedoeLing door elkaar halen :+
JeroenV_ schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:01:
Een veelgemaakte fout die ik ook vaak zie, is het gebruik van 'is' in plaats van 'eens'.
Bijvoorbeeld "kom is kijken" |:(
oooow...kom mar is kijkeh, wat ik me schoentje vindt! :+

typo intended

[ Voor 57% gewijzigd door vhal op 04-05-2017 18:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:31
Dido schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:08:
Overigens zijn er genoeg gevallen waarin je helemaal geen hulpwerkwoord nodig hebt om toch een voltooid deelwoord te gebruiken. Deelwoorden kunnen namelijk ook attributief gebruikt worden, in koppen, enzovoort:

• Dat is geen ondersteund geheugen.
• Vandaag besteld, morgen in huis!
• Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Volgens mij is dat mogelijk, omdat je dan het woord "geworden" erbij kan plaatsen, zoals
Vandaag besteld (geworden), morgen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-10 23:31
Ik ben er blij mee dat ik niet de enige ben. Dit is dan de plek waar we even 'onder ons' zijn. Met hier en daar een kleine uitzondering. En slechts één keer 'je weet toch wat ik bedoel?'

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:36:
[...]

Werkelijk - zou het echt toeval zijn dat alle ergernissen uit zijn lijstje, alsmede die van de TS, geïllustreerd worden in die eerste regel?
Nee, alleen die ene, daarom reageerde ik alleen daarop. Leek me zo klaar als 'n klondtje!

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zal heel eerlijk met te zeggen dat ik voorheen continu fouten aan het maken was met de d/t/dt. Eigenlijk gewoon omdat het mij niet kon boeien.

Totdat ik voor mijzelf realiseerde dat het enorm stom overkomt als je geschreven communicatie hebt met (goed betalende) klanten. Maar ik ben wel van de ezelsbruggetjes, dus sinds ik dit gezien heb gaat het (bijna) niet meer mis :+

En dan gaat het ook meer opvallen, wanneer het ook fout gedaan wordt. Maar corrigeren doe ik niet, dat is ook niet mijn taak imo.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 04-05-2017 20:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 16:32

Dido

heforshe

RobinHood schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:18:
Dan ben je vast geen docent Nederlands als jij ze doodsimpel vindt :P
Neuh, maar ik heb wel meegeholpen om mijn vrouw en een vriendin daarvan Nederlands te leren. Nu hielp het wel dat mijn vrouw al enige taalachtergrond had (universitair Engels).

Dat deed ik met name omdat de docent die ze gevonden had begon met "Nederlands heeft geen grammatica". En als ik over doe- en kastwoordjes hoor dan snap ik wel dat het niet uit te leggen valt 8)7
Over de taal schrijven is makkelijk, zien wat er fout gaat is makkelijk, zeggen wat er fout gaat is makkelijk.

Maar probeer maar eens duidelijk uit te leggen hoe iemand het wél moet schrijven, en waarom. En dat is nog niet zo makkelijk.
Als je de d/t-regels niet uitgelegd krijgt (vervoeging in een paar standaard tijden, alleen aantonende wijs is genoeg om te beginnen, en natuurlijk deelwoorden, onvoltooid en voltooid) maak je het ofwel te moeilijk, ofwel probeer je het teveel te versimpelen.
Waarom is het altijd "Hij werkt" "hij fietst" "hij neukt", maar niet "hij wilt"? Dan kom je weer op het standaard zinnetje "Ja, dat is een uitzondering, leer 'm maar", en dat leren is knap lastig als heel veel mensen gewoon "hij wilt" zeggen en schrijven, dan kom je ook al snel op het verschil tussen schrijftaal en spreektaal.
Prima, dan heb je inderdaad een uitzondering te pakken die veel moedertaalsprekers ook fout doen. Boeie. Als dat de enig efout is die jouw studenten maken als je met ze klaar bent, doe je het heel goed.

Dat er uitzonderingen zijn ontkom je niet aan. Grappig genoeg leveren die voor moedertaalsprekers meestal minder problemen op dan voor studenten. Zo zullen zelfs de meest volhardende klagers over de d/t-regels niet snel "ik ben geweesd" schrijven, terwijl dat toch volgens de regels zou moeten: stam wees-, maar van infinitief wezen - z is stemhebbend, dus een d. Bij het werkwoord verwezen wordt wel een -d geschreven in "verweesd".

Waar je met tweedetaalsprekers zult moeten terugvallen op de regels en uitzonderingen (en misschien wel moet uitleggen wat stemloze en stemhebbende medeklinkers zijn, hoe moeilijk kan het zijn om de vinger op de keel te leggen?) is het stuitend dat juist moedertaalsprekers zo klagen over de moeilijke d/t-regels terwijl ze gevoelsmatig geen moeite hebben om te "horen" of het "ik werkde" of "ik werkte" moet zijn. Als je dan "ik heb gewerkd" schrijft ben je gewoon lui, en heeft dat niets met ingewikkelde regels te maken.
But wait, there's more!
Ik ben de eerste om toe te geven dat het Nederlands vol moeilijke dingen zit. Onder meer het gebruik van allerlei semantische markers om werkwoordstijden te vormen in plaats van het gewoon via een standaard-vervoeging te doen is heel lastig. Ik zat te schrijven, ik was aan het schrijven. Maar niet ik was schrijvende. Dat laatste is niet fout, maar het klinkt niet.
Of ik fiets morgen naar mijn werk. Niet ik zal morgen naar mijn werk fietsen. Dat laatste kan wel, maar betekent meer dan de eerste simpele mededeling.

Dat waren lastige dingen om uit te leggen aan iemand die Engelse werkwoordstijden gewend was.

Dat lidwoorden lastig zijn ben ik weer niet met je eens. Gelacht wel. Maar een keer dat je het geslacht van een woord weet, weet je ook of het de of het is, en of het die of dat is. Daar zijn maar heel weinig uitzonderingen op - en dan alleen vanwege semantisch zwaarwegende redenen: het meisje was zijn haar impliceert niet dat zij niet haar eigen haar wast, maar toch verwachten we dat er iemand anders aanwezig was bij het wassen. Dat is echter zo ongeveer de enige uitzondering die ik zo kan bedenken op dat gebied.
En dan heb je nog klanken, Ik ben blij dat ik dat bijna nooit hoef uit te leggen op mijn werk, daar heb ik andere collega's voor, maar zelfs mijn brein begint over te koken als ik daar 15 minuten mee bezig ben. "Nee, deze "ie"-klank" is met een enkele "i", maar deze is wel weer met "ie"" , aaaaaargh 8)7
Daar heeft elke taal in meer of mindere mate last van.

Zo had mijn vrouw als Griekse (modern Grieks kent geen onderscheid tussen lange en korte klinkers) zelfs in het Engels problemen (the sheep stranded on the bitch).

Toen ik ooit probeerde wat Hindi te leren waren 6 verschillende r-klanken toch ook wat veel van het goede...

Maar al die rare onhebbelijkheden (die elke taal heeft, er zijn geen makkelijke talen) hebben weinig te maken met het schrijven van "hij besteld" omdat de d/t-regels zo ingewikkeld zouden zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
monkel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:41:
Tja, als taal purist zijnde kan je irriteren aan taal fouten, maar het hoord denk ik bij evolutie van de taal.

Het erge is; als je je er eenmaal aan stoort dan kom je er ook niet meer van af :(

Mijn top-ergernissen:
Gebruik van als/zijnde
Verkeerd gebruik van irriteren/ergeren
Spatie gebruik ...
Uittesten; volgens mij is dit onderhand geaccepteerd taalgebruik :(
Als we het er dan toch over moeten hebben, ik zou je post nog eens nalezen :>

* taalpurist, één woord
* je ergert je ergens aan of iets irriteert je
* taalfouten, één woord
* komma voor "maar" staat er overbodig
* hoort, nog altijd met een "t" in deze zin
* Ja, je test is geslaagd. Je hebt al je fouten gemaakt waar je je aan ergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10 20:07
FooLsKi schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:29:
[...]

Au, mijn arme oogjes... Je ergert je aan spatiegebruik, terwijl je die fout zelf ook maakt. Het is "taalfouten" en "spatiegebruik". Laat ik dan maar hopen dat je "hoord" expres zo hebt getikt.
Haha. Sorry, maar die hele zin was sarcastisch bedoelt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkel
sypie schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:11:
[...]

* taalpurist, één woord
* taalfouten, één woord
Ah wat mooi dat iedereen er zo serieus op in gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:27
sypie schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:11:
[...]

* taalpurist, één woord
* taalfouten, één woord
En dan niet eens opmerken dat 'als ... zijnde' dubbelop is :N

Het is 'als taalpurist' of 'taalpurist zijnde'.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik vind het toch ook knap hoeveel verschillende vormen van sowieso ik dagelijks tegenkom op het internet.
Zowieso, Zowiezo, Zoenzo (Hoe dan!?) etc.
Over het algemeen stoort het me niet erg maar dit soort simpele dingen zijn voor mij wel onbegrijpelijk.
Me is ook zo'n mooie, dan heb ik gelijk een heel slecht beeld van die persoon :p
Mits/tenzij wist ik tot een tijdje geleden niet eens dat het een probleem was voor sommige mensen maar als iemand het dan opeens door elkaar haalt zit je de zin echt 3 keer te lezen.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Afvalzak schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:34:
Ik vind het toch ook knap hoeveel verschillende vormen van sowieso ik dagelijks tegenkom op het internet.
Zowieso, Zowiezo, Zoenzo (Hoe dan!?) etc.
[...]
Dat is inderdaad ook een bizarre. De ergste versie die ik ooit heb gezien was "zo-i-zo" :'(

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49

Cyphax

Moderator LNX
monkel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:17:
[...]

Haha. Sorry, maar die hele zin was sarcastisch bedoelt ;)
Bedoeld :+
Complimenten voor de subtiliteit ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Cyphax schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:02:
[...]

Bedoeld :+
Complimenten voor de subtiliteit ;)
Crap. :+ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 20:42
Een van mijn klasgenoten, HAVO eindexamenjaar, denkt nog altijd dat 'had geweest' een juiste combinatie is... Argh!

Ook iets waar ik me de laatste tijd flink aan stoor is als een bijwoord verkeerd wordt gespeld: 'het verbeterd protocol' bijv. (Ik geloof dat deze zin ook al niet helemaal klopt, maar ik ben vrij gaar na een hele dag Wiskunde examenvoorbereiding.)

Laatst kwam ik nog in een Arriva bus een gevalletje d/t tegen, heerlijk om te zien hoe zelfs berichten die door duizenden mensen gelezen moeten worden (holy crap wat een -en), niet goed worden gechecked/gecheckt(?) wat betreft spelling en grammatica. Ik ben zelf niet perfect, maar ik probeer het wel altijd zo goed mogelijk te doen.

Het hoeft allemaal echt niet zo moeilijk te zijn, mits het juist wordt onderwezen.

Uiteraard zijn er altijd mensen die er niet zo goed in zijn, dat maakt me ook niet zo veel uit. Waar ik vooral moeite mee heb, is als mensen geen moeite doen om in ieder geval te proberen de taal juist toe te passen.

Ik denk dat je moeilijk jezelf een taalpurist kunt noemen als je niet alles tot in de puntjes perfect beheerst van een taal, dus zo ga ik mezelf ook niet noemen. Maar ik vind wel dat meer mensen eens de moeite mogen nemen om de taal wat beter te beheersen!

[quote]
Of gewoon allemaal Rotterdams gaan praten. Heel simpel. Je zet gewoont overalt een t achtert, behalve daart waar 't hoor.
[/quote]
Zelfs hier op Tweakers blijft Jekkers me achtervolgen :)
En UBB code vindt mij nog altijd niet zo aardig :+

Edit: Oh wacht, het is helemaal niet van Jekkers, haha

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Nog zo'n 'mooie' is enige/enigste. Standaard is mijn reactie op: "Ik ben de enigste die..." iets als: "Meh, zo enig vind ik je niet, hoor."
Een andere die ik, gelukkig, alleen in spreektaal ben tegengekomen is "neergelegen" ipv "neergelegd". Heb ooit eens getracht iemand te overtuigen dat het "neergelegd" is. Haar reactie? "Ja, maar neergelegen klinkt toch veel mooier?" *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 15:55
Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd. Dan zegt mijn moeder, nee het is stofgezogen!
Heb ik het toch goed. :P

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBM
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 21:41

BBM

Voor mij een kleine 'irritatie' welke ik met toenemende mate ondervind over iets wat ik telkens weer opmerk de laatste tijd in de comments;
De schrijfwijze van het woord "word/wordt".

Steeds vaker zie ik in de comments dat men denkt dat "word" de juiste manier van schrijven is, terwijl het "wordt" moest zijn.
Als het eenmaal opgevallen is dan kan je er niet meer overheen lezen als het woord weer voor de zoveelste eens verkeerd geschreven wordt.

Ik ben zelf van mening dat dit mede kan komen door de Tweakers-button "Word abonnee" bovenaan de hoofdpagina. Men ziet dit wellicht regelmatig voorbij komen en gaan het woord dan ook zo gebruiken in de comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koennnnnn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-01-2022
BBM schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:46:
Voor mij een kleine 'irritatie' welke ik met toenemende mate ondervind over iets wat ik telkens weer opmerk de laatste tijd in de comments;
De schrijfwijze van het woord "word/wordt".

Steeds vaker zie ik in de comments dat men denkt dat "word" de juiste manier van schrijven is, terwijl het "wordt" moest zijn.
Als het eenmaal opgevallen is dan kan je er niet meer overheen lezen als het woord weer voor de zoveelste eens verkeerd geschreven wordt.

Ik ben zelf van mening dat dit mede kan komen door de Tweakers-button "Word abonnee" bovenaan de hoofdpagina. Men ziet dit wellicht regelmatig voorbij komen en gaan het woord dan ook zo gebruiken in de comments.
Maar "Word abonnee" is toch correct? Dat zou toch niet de oorzaak moeten zijn van foutief gebruik van het werkwoord... Mensen zouden zelf de regels moeten weten en het juist moeten spellen in de context van de zin. Echter is deze fout niet iets van de laatste tijd, maar deze komt al tijden heel regelmatig voor :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBM

BBM

De button is goed, maar volgens mij gaan een hoop mensen het woord nu ook zo schrijven omdat ze zien/denken dat het zo hoort. (Monkey see, monkey do).

Ik zag het net nog bij drie comments onder elkaar verkeerd gaan. Tenenkrommend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BBM schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:56:
De button is goed, maar volgens mij gaan een hoop mensen het woord nu ook zo schrijven omdat ze zien/denken dat het zo hoort. (Monkey see, monkey do).

Ik zag het net nog bij drie comments onder elkaar verkeerd gaan. Tenenkrommend :)
Ik denk dat je iets teveel credits aan Tweakers geeft als je de schuld van deze fout bij de banner legt ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBM

BBM

Tja, ik zie voornamelijk hier op Tweakers de fout gemaakt worden en ook een beetje sinds dat die banner online staat denk ik.
Of mij is die banner nooit echt opgevallen en alles berust op een gigantische, astronomisch grote toevalligheid... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 11:05
Grote ergenis van mij is 'daarentegen' dat vaak als 'daarintegen' geschreven wordt.

Ook 'mijnS inziens' gaat vaak fout, in dit topic ook overigens.

'Sowieso' is al genoemd, die valt ook in mijn top 3.

Ben zelf geen taalwonder dus er zullen vast fouten in mijn tekst zitten. Bovenstaande voorbeelden zijn dan ook persoonlijke fouten van vroeger :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:36
RobinHood schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:45:
Wat ook totaal niet helpt is al die accenten die we in Nederland hebben. Wat in de ene streek een perfect normale zin is, iets als "Ik ben afgewerkt!" bijvoorbeeld, heeft in een andere streek een behoorlijk andere betekenis. En leg dan maar eens uit wie, en waarom, er verkeerd bezig is.
Grammaticaal klopt het in ieder geval. Als ze nou zouden schrijven: "Ik ben afgewerkd" ... brrrrr.

Mijn dochter is goed in taal, ze zegt alleen altijd "hij/jij wilt" terwijl "willen" een onregelmatig werkwoord is en dus niet de regel stam+t moet worden gebruikt. Bij "zullen" doet ze het dan weer wel goed. Ook hypercorrectie, eenmaal fout aangeleerd en er moeilijk uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19
Pat911 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:03:
[...]

Grammaticaal klopt het in ieder geval. Als ze nou zouden schrijven: "Ik ben afgewerkd" ... brrrrr.

Mijn dochter is goed in taal, ze zegt alleen altijd "hij/jij wilt" terwijl "willen" een onregelmatig werkwoord is en dus niet de regel stam+t moet worden gebruikt. Bij "zullen" doet ze het dan weer wel goed. Ook hypercorrectie, eenmaal fout aangeleerd en er moeilijk uit te krijgen.
Hier ga je zelf ook de mist in, het is inderdaad hij wil, maar het is jij wilt, zie hier. Overigens is het andersom ook goed/geaccepteerd.
Wat is onze taal toch lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10 14:51
Ik erger mij alleen aan mensen die enigste zeggen terwijl ze enige bedoelen... De rest boeit mij echt niet, bovenstaand voorbeeld is daar de reden van. Er zijn zoveel kleine regels die vaak tegenstrijdig zijn of gewoon ontzettend onlogisch zijn of beide opties zijn goed...
Overigens vind ik het gecorrigeerd worden van mijn taalgebruik steeds minder irritant worden, komt misschien omdat ik steeds meer documenten schrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 25-07-2017 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:47

Bob Popcorn

Plop!

Vriend van mij vroeg onlangs of ik mee ging varen op z'n bood :X

Ook in advertenties word ik horendol van de mensen die iets verkopen dat verkeerd in goede staat. :(

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Laatst online: 16-10 14:53
De reacties hier zijn herkenbaar. Ik irriteer me erger me ook aan sommige voorbeelden uit dit topic.

Dit heeft misschien te maken met de basisschool en middelbare school. Op de middelbare school merkte ik dat de mensen die van mijn basisschool kwamen veel beter overweg konden met de regeltjes die gelden voor de Nederlandse taal. Waarschijnlijk omdat er bij ons op de basisschool veel aandacht aan werd besteed.

Tegelijkertijd ben ik vaak bang dat ik zelf fouten ga maken. Ik werk bijna tien jaar in een bedrijf waar de voertaal voornamelijk Engels is, en merk steeds vaker dat ik twijfel bij het opstellen van een Nederlandse zin. Waarschijnlijk vinden jullie in deze reactie al genoeg foutjes ;)

Edit: Thanks Koennnnnn voor je correctie. Dat is dus precies wat ik bedoel. Oefening baart kunst :)

[ Voor 36% gewijzigd door Robbio85 op 25-07-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koennnnnn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-01-2022
Robbio85 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:29:
De reacties hier zijn herkenbaar. Ik irriteer me ook aan sommige voorbeelden uit dit topic.

Dit heeft misschien te maken met de basisschool en middelbare school. Op de middelbare school merkte ik dat de mensen die van mijn basisschool kwamen veel beter overweg konden met de regeltjes die gelden voor de Nederlandse taal. Waarschijnlijk omdat er bij ons op de basisschool veel aandacht aan werd besteed.

Tegelijkertijd ben ik vaak bang dat ik zelf fouten ga maken. Ik werk bijna tien jaar in een bedrijf waar de voertaal voornamelijk Engels is, en merk steeds vaker dat ik twijfel bij het opstellen van een Nederlandse zin. Waarschijnlijk vinden jullie in deze reactie al genoeg foutjes ;)
Het foute woordgebruik irriteert je, en je ergert je aan het foute woordgebruik. Een kleine nuance, maar "je ergens aan irriteren" is onjuist. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Knielen schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:40:
[...]

Hier ga je zelf ook de mist in, het is inderdaad hij wil, maar het is jij wilt, zie hier. Overigens is het andersom ook goed/geaccepteerd.
Wat is onze taal toch lastig!
Ik had het voornamelijk over spreektaal. Maar ik begrijp nu dat 'je wil' goed is, maar wel informeel. Ik ben even kwijt of ik het in tekst dan wel goed gebruik.... thanks voor de correctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:13

Punkrocker

Mostly harmless

Ik kan beter Nederlands als jij... 8)7

Mooi topic. Ik ben niet alleen, er zijn nog meer taalpuristen/taalnazi's hier.
:o

Zowiezo...hun zeiden dat ik me er niet aan moet irriteren en me frustratie elders moet botvieren....
8)7

Ik val niet over tiepvautjes. Die maakt iedereen wel eens. Of moeilijke ingewikkelde woorden zoals het Przewalskipaard. Maar sommige fouten zijn onvergeeflijk.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Punkrocker schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:40:

Zowiezo...hun zeiden dat ik me er niet aan moet irriteren en me frustratie elders moet botvieren....
8)7
Altijd leuk, die foute zinnen. Misschien moeten ze dat bij QMusic ook een keer doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Laatst online: 16-10 14:53
"Hun zeiden..." en ".. me frustratie..."

Dat zijn volgens mij de meest tenenkrommende varianten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnus_ridolph
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-11-2024
Volgens mij weet überhaupt bijna niemand wat sowieso betekent. De mooiste vind ik "zo ie zo".

Waar ik me ook steeds meer aan erger. Is rare interpunctie, dat zie je echt steeds vaker.
Geen idee waar dat op gebasseerd is (nog zo'n rare fout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-10 20:00
Taal is nog altijd een onderdeel van het volk en de taal past zich aan aan het volk. Nu zie je dat het volk zich moet aanpassen aan de taalregels die opgesteld zijn door een aantal mensen die denken dat er bepaalde regels zouden moeten zitten in het schrijven van een taal.
Persoonlijk heb ik nooit het concept achter dt begrepen. Voor mij zou de regel heel simpel zijn: Je hoort een t, schrijft een t, je hoort een d, je schrijft een d.
Als we dezelfde regels zouden aanhouden als 100 of 200 jaar geleden zou onze taal er ook heel anders uitzien.
Taal is nog altijd een communicatie middel en als mensen elkaar kunnen verstaan is dit voldoende, ondanks dat misschien niet alle regels nageleefd worden. Dit gezegd zijnde, zijn er wel bepaalde regels nodig zodat iedereen verstaanbaar met elkaar kan blijven communiceren.
Maar waarom zijn deze Nederlandse taalproblemen veel erger vergeleken met bv Engels? Heeft Engels minder regels, is het makkelijker?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 11:43

PromWarMachine

Forsaken Archer

Soms is het hebben van deze afwijking best zwaar hoor... Zo kreeg ik pas de vraag (op een datingsite): "Hoe tover ik een glimlach op jou gezicht?". Mijn antwoord: "Door de volgende keer jou als jouw te schrijven in deze context?". We bleken geen match voor het leven te zijn..

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Een vriendin van mijn vrouw heeft het altijd over "de bad". De en het schijnen voor sommige mensen ook moeilijk te zijn? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

magnus_ridolph schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:19:
Volgens mij weet überhaupt bijna niemand wat sowieso betekent. De mooiste vind ik "zo ie zo".
Dat woord gebruik ik zó vaak: sowieso. Prachtig woord...
Merk overigens ook vaak dat met name m.b.t. de d en t aan het einde van werkwoorden de spellingscontrole tegenwerkt.... Zeker op de mobiele telefoon. Krijg daar heel vaak de suggestie om in tegenwoordige tijd toch een d te schrijven waar het echt een t moet zijn. Als je even niet oplet klik je het toch aan en heb je een knal van een grammaticafout in je tekst. Gebeurt mij toch met enige regelmaat, terwijl ik die fout bij 'gewoon' schrijven eigenlijk nooit (althans, zeer zelden) maak.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Punkrocker schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:50:
Een vriendin van mijn vrouw heeft het altijd over "de bad". De en het schijnen voor sommige men ook moeilijk te zijn? |:(
De bad, of debat?

De minister kan nu even niet reageren, hij zit in debat... / de bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:58:
[...]

De bad, of debat?

De minister kan nu even niet reageren, hij zit in debat... / de bad.
De bad.
Zoals een collega van me het heeft over die meisje. (Enkelvoud!) :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 08:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Punkrocker schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:06:
[...]

De bad.
Zoals een collega van me het heeft over die meisje. (Enkelvoud!) :F
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AMR6XYC.jpg

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Laatst online: 17-10 20:24
Ik vind het een lastig punt. Ik herken veel van de situaties die hier beschreven zijn. De d/t/dt problemen merk ik ook erg vaak op bij Tweakers. En dat vind ik vervelend, maar ja, het is ook niet constructief, netjes of aardig om dan maar alleen corrigerende posts te maken. Dus dat laat ik altijd achterwegen (tenzij iemand anderen aanspreekt op taalfouten, en er daarbij zelf een aantal maakt. Dan kan ik het echt niet meer negeren). Het helpt denk ik ook wel dat ik waar ik dan ook post, altijd mijn post minstens één keer nalees, en op publieke fora de tekst daarna vaak ook gewoon weer verwijder in plaats van op "send" te drukken.

Het doet me ook een beetje pijn, maar ik realiseer me dat deze verloedering de reden is dat we de taal zoals hij nu is hebben gekregen. Als we altijd streng waren geweest en de taal nooit hadden aangepast aan populair gebruik, dan zouden wij nu de originele tekst van Beatrijs bijvoorbeeld nog zonder problemen kunnen lezen. En ergens vind ik het niet erg dat die modernisatie heeft plaatsgevonden, want ik vind het Nederlands zoals het nu is toch iets mooier. Ik vind dus zelf dat ik hypocriet ben om te zeggen: "er mag niks veranderen aan Nederlands", terwijl ik juist blij ben met de taal die zo is geworden juist door dit soort veranderingen. Ik denk ook serieus dat door naar de taal van de jeugd te kijken, je kijkt naar de toekomst van een taal, zo ook bij het Nederlands.

Een ander moeilijk punt zijn constructies die bestaan vanwege oude naamvallen. Er zijn hier al enkele voorbeelden voorbij gekomen. En dit blijkt niet alleen bij de users van T.net te blijven. Het ontwikkelteam kan er zelf ook iets van:
Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/2001505033_notificatie.png (bron)
"bij deze" deed meteen pijn aan mijn ogen, en ik stond al klaar om er een opmerking over te maken. Maar het is niet netjes om mensen foutief te verbeteren, dus toch eerst maar eventjes opzoeken.
"Naast bij dezen is ook bij deze gangbaar geworden. Tegen die vorm is geen bezwaar."

Helaas, dit is weer een geval van taalmodernisatie waar ik dus ondertussen achter de feiten aan loop, en maar moet accepteren dat wat ik vroeger geleerd heb niet meer geldig is. Ik moet deze voor mij vreemd ogende spelling gaan accepteren. Jammer, maar ik heb hierboven al beschreven waarom ik er niets aan zal doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De mooiste zin staat ergens in een onderschrift
"Nederlands is makkelijker als je denkt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
ThoNohT schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:31:
[...] dat laat ik altijd achterwegen [...]
offtopic:
achterwege :)

Het ergst vind ik het nog wanneer ik d/t/dt-fouten in (semi-)officiële teksten en krantenartikelen tegenkom. Dat zijn teksten waarvan je verwacht dat er het één en ander aan redactie naar gekeken heeft. Als je dat soort fouten dan over het hoofd ziet doe je je werk als redacteur (te)niet.

Ik kan er ook héél slecht tegen wanneer mensen in dialect typen. Een deel van mijn schoonfamilie woont in Limburg en dan zie je op Facebook weleens reacties in dialect. Alsof je een beroerte leest :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
Oeps :o , gefikst. Ja ook na nalezen mis je soms nog wel een foutje :') . Ik zie dit niet veel mensen fout doen, maar ik had altijd moeite met ij/ei. En ik denk in mindere mate nog steeds wel. Bij tweifel probeer ik het dan ook alteid maar op te zoeken.
Robicide schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:52:
Ik kan er ook héél slecht tegen wanneer mensen in dialect typen. Een deel van mijn schoonfamilie woont in Limburg en dan zie je op Facebook weleens reacties in dialect. Alsof je een beroerte leest :N
Als zij dat onderling doen zie ik daar geen problemen mee. Zolang het niet nodig is dat mensen die dat dialect niet kennen het verstaan, moeten ze dat lekker zelf weten. Dialecten (mooi of lelijk) zijn toch een belangrijk onderdeel van elke taal op de wereld, en persoonlijk vind ik het zonde om dat te onderdrukken.

Limburgs spreek ik zelf niet, maar ik vind het persoonlijk een stuk mooier dan die midden-Nederlandse dialecten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-10 15:03

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Wat een stelletje taalpuristen vindt (ja dit doe ik bewust :+) ik hier zeg! En dit bedoel ik niet negatief, ik ben blij dat jullie er zijn. Ik kan me ook niet inhouden bij het verbeteren van mensen bij gesproken Nederlands.

Zelf merk ik wel dat ik de laatste tijd zelf niet altijd meer weet of ik nou wel of geen spatie moet plaatsen. Dus bijvoorbeeld in de zin: 'ik ga twee maal op vakantie' of 'ik ga tweemaal op vakantie'. Dan slaat de twijfel toe en dan kies ik maar was. 8)7

Aangezien hier genoeg grammarnazi's zijn, drop ik hem maar even. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
Spaties zijn leuk ja. Vooral voor degenen onder ons die ook Engels hebben geleerd.
In het Nederlands: Spaties zijn overbodig, zoveel mogelijk aan elkaar schrijven.
In het Engels: Spaties zijn nuttig, losse woorden horen niet tegen elkaar aan te staan.

Vervolgens zie ik iedereen het andersom doen: "Dit is mijn regen jas", maar "This is my rainjacket". Spoiler: beide zijn fout! Maar ik moet toegeven, ik betrap mezelf er ook af en toe op. Welke van de twee talen wilde ze nu ook alweer aan elkaar hebben?

Mocht je het zelf nog niet hebben opgezocht...

[ Voor 9% gewijzigd door ThoNohT op 25-07-2017 15:03 . Reden: Raincoat is niet fout. Dus even een beter voorbeeld maken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het verschil tussen naaktschilderen en naakt schilderen. Er is zelfs een website voor: http://www.spatiegebruik.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThoNohT schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:12:
Vervolgens zie ik iedereen het andersom doen: "Dit is mijn regen jas", maar "This is my raincoat". Spoiler: beide zijn fout!
Bij mijn beste weten is raincoat correct Engels. Rain jacket schrijf je dan wel weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
mastr-dc schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:25:
Taal is nog altijd een onderdeel van het volk en de taal past zich aan aan het volk. Nu zie je dat het volk zich moet aanpassen aan de taalregels die opgesteld zijn door een aantal mensen die denken dat er bepaalde regels zouden moeten zitten in het schrijven van een taal.
Persoonlijk heb ik nooit het concept achter dt begrepen. Voor mij zou de regel heel simpel zijn: Je hoort een t, schrijft een t, je hoort een d, je schrijft een d.
Als we dezelfde regels zouden aanhouden als 100 of 200 jaar geleden zou onze taal er ook heel anders uitzien.
Taal is nog altijd een communicatie middel en als mensen elkaar kunnen verstaan is dit voldoende, ondanks dat misschien niet alle regels nageleefd worden. Dit gezegd zijnde, zijn er wel bepaalde regels nodig zodat iedereen verstaanbaar met elkaar kan blijven communiceren.
Maar waarom zijn deze Nederlandse taalproblemen veel erger vergeleken met bv Engels? Heeft Engels minder regels, is het makkelijker?
Helemaal mee eens. Als de taal nooit zou veranderen zouden we in het Nederlands ook nog naamvallen maar die hebben ze gelukkig afgeschaft.

Het is hoog tijd dat we eens stoppen met die d/t onzin. Ik zeg: afschaffen die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Ja, ik snap dat tweemaal goed is. Maar mijn gedachte ging als volgt: 'als ik maal door keer vervang, dan moet het los, dus waarom nu dan niet?'

Als ik ga zoeken kom ik dit tegen:
En zo ook driemaal, twintigmaal, honderdmaal, duizendmaal. Maar als je het in een vermenigvuldiging gebruikt, schrijf je het los: drie maal drie is negen.

Vervang je ‘maal’ door ‘keer’ dan schrijf je het ook los:
een keer, twee keer, drie keer, twintig keer, honderd keer, duizend keer

Link
Nou word ik hier ook niet heel veel wijzer van, ik gebruik het toch in een vermenigvuldiging, twee keer op vakantie. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Guusjee schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:28:
[...]

Ja, ik snap dat tweemaal goed is. Maar mijn gedachte ging als volgt: 'als ik maal door keer vervang, dan moet het los, dus waarom nu dan niet?'

[...]

Nou word ik hier ook niet heel veel wijzer van, ik gebruik het toch in een vermenigvuldiging, twee keer op vakantie. |:(
Bij een vermenigvuldiging zou er nog een getal achter komen. Je gaat dus tweemaal op vakantie, of twee maal twee op vakantie. Ik denk dat het verschil zo duidelijker kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:27:
[...]

Bij mijn beste weten is raincoat correct Engels. Rain jacket schrijf je dan wel weer los.
Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Wat googlen levert erg gemengd gebruik op, maar in de definitie is het raincoat of rain-coat zo te zien. Ik heb dus niet het handigste voorbeeld gebruikt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik zie het inderdaad op meerdere manieren geschreven worden, maar Merriam-Webster leek me wel een gezaghebbende bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

rikpro schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Bij een vermenigvuldiging zou er nog een getal achter komen. Je gaat dus tweemaal op vakantie, of twee maal twee op vakantie. Ik denk dat het verschil zo duidelijker kan worden.
Dit maakt het wat duidelijker ja!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:44:
Ja, ik zie het inderdaad op meerdere manieren geschreven worden, maar Merriam-Webster leek me wel een gezaghebbende bron.
Alles wat geschreven is is waar toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Guusjee schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:28:
[...]

[...]

"Ik ging afgelopen jaar vier maal op vakantie, maar de laatste vakantie was driemaal zo leuk als de eerste!"

Of; "Ooh em gee, ik ging afgelopen jaar etc etc"

Oeh, ook een leuke;
"Dit was m'n enigste vakantie van het jaar!" Dus wel minstens twee maal op vakantie geweest :P

(oh, die was al voorbij gekomen :/ )

[ Voor 3% gewijzigd door monkel op 25-07-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guusjee schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:45:
[...]
Alles wat geschreven is is waar toch? :P
Dan had ik geen werk meer :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
het is ook niet constructief, netjes of aardig om dan maar alleen corrigerende posts te maken.
Ik ben van mening dat zulke corrigerende berichten niet bijdragen aan een soepel lopende discussie. Mocht er door een fout nou begripsverwarring kunnen ontstaan, kun je dat benoemen.
Behalve in deze draad natuurlijk. Fouten in deze draad moeten rücksichtlos worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 10:49
FreshMaker schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:33:
De mooiste zin staat ergens in een onderschrift
"Nederlands is makkelijker als je denkt"
Geniaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 16:32

Dido

heforshe

mastr-dc schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:25:
Dat concept is onder meer om enige logica in spelling te houden.

Er zijn vast mensen die het logisch vinden als je "ik wort", maar "wij worden" schrijft, of één hant en twee handen, maar voor veel mensen gaat dat niet op.

Dan krijg je straks weer van die discussies over of het nou klanden of klanten zijn. Het is immers ook hant, handen, dus is het niet logisch dat het klant, klanten is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Is gewoon evolutie, kijk maar naar eens naar Afrikaans, mooie taal hoor. :+

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:02:
[...]

Maar hoofdletters worden in iedere taal gebruikt, en zijn wel zo prettig om het begin van een zin te vinden.

Het hele gedoe met t's en d's daarentegen... Dat is vrij uniek voor onze taal, al maken andere talen werkwoorden vervroegen ook op allerlei manieren een hell.

Al zou ik trouwens echt niet weten welke vorm van achterhaalt/d nou de juiste vorm is in een gemiddelde zin, grote kans dat ik dan ook maar gewoon -d gebruik, men begrijpt wel wat ik bedoel.
Lojban gebruikt geen hoofdletters aan het begin van een zin, hoofdletters worden enkel gebruikt om stress uit te drukken. Om aan te geven dat een nieuwe zin begint, gebruiken ze i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:56
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:39:
[...]

Lojban gebruikt geen hoofdletters aan het begin van een zin, hoofdletters worden enkel gebruikt om stress uit te drukken. Om aan te geven dat een nieuwe zin begint, gebruiken ze i.
Lojban is dan ook een kunsttaal. Die kun je construeren zoals je zelf goeddunkt. Als je het over natuurlijke talen hebt denk ik veel meer aan talen als Chinees en Arabisch. Ik denk echter dat RobinHood doelt op natuurlijke talen waar net als in het Nederlands gebruik word gemaakt van Latijnse tekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10 07:01
Punkrocker schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:40:
Ik kan beter Nederlands als jij... 8)7

Mooi topic. Ik ben niet alleen, er zijn nog meer taalpuristen/taalnazi's hier.
:o

8)7

Ik val niet over tiepvautjes. Die maakt iedereen wel eens. Of moeilijke ingewikkelde woorden zoals het Przewalskipaard. Maar sommige fouten zijn onvergeeflijk.
Op mijn afstudeerstage de volgende misbaksels dagelijks voorbij horen komen:

Hun doen;
Zo in zo :'( (ja het duurde een week om te ontcijferen dat deze hbo-afgestudeerde dit zowel zei als schreef);
Het gebruikelijke beter als.

Ik was alleen daarom al blij daar weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
"ik ga na school".... ja? wat ga je na school doen dan? gruwel.

En in een ander topic over geldverdeling bij koppels verdelen een hoop mensen hun geld altijd pro ratio. Nou zegt mijn kennis van het Latijn dat dat technisch gezien ook kan, maar het is niet wat men bedoelt. (men bedoelt naar evenredigheid: "pro rato")
Helaas, dit is weer een geval van taalmodernisatie waar ik dus ondertussen achter de feiten aan loop, en maar moet accepteren dat wat ik vroeger geleerd heb niet meer geldig is. Ik moet deze voor mij vreemd ogende spelling gaan accepteren. Jammer, maar ik heb hierboven al beschreven waarom ik er niets aan zal doen.
Herkenbaar. Ik heb het vooral met de uitspraak van het woord notoir. Ik heb geleerd dat je notoor moet zeggen. Maar hoor het zelden iemand zo uitspreken maar meestal als nootwaar. Dat blijkt dus ook correct te zijn tegenwoordig. En ja het woord wordt nog best vaak gebruikt. En iedere keer valt het me op. Overigens wordt het ook nog wel eens verkeerd gebruikt.
Laatst was er op de radio een studiogast die het voor elkaar kreeg in 2 zinnen het woord te gebruiken en daarbij beide uitspraken te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik maar voorop stellen dat ik niet de, pfffft goedste?, in grammatica ben maar dit gedrocht is wel de moeite waard.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/79SwqwX.jpg

Overigens staat in het onderwerp: 'je bestelling wordt verzonden' en in de eerste zin staat: 'je bestelling is verzonden'. Maar goed, juiste informatie en de mediamarkt gaat wel vaker mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:44:
dit gedrocht is wel de moeite waard.
Ik pretendeer ook niet de beste te zijn in de beheersing van de Nederlandse taal (met leenwoorden), maar wat is hier fout? Doel je op 'cashback'? Dat is gewoon een woord http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/cashback

[ Voor 0% gewijzigd door Pat911 op 26-07-2017 08:15 . Reden: leesteken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 05:37

Typhone

Who Dares Wins

Wat een mooi topic :). Ik moet altijd lachen in discussies op openbare Facebookpagina's en dergelijke. Komt weer een bankhangende vrouw haar mening verkondigen:
Ik vindt het niet teregt.
Inwendig moet ik erom huilen maar zodra je iemand aanspreekt hebben ze standaard dyslectie. In een grijs verleden toen Geenstijl nog een scherp weblog was kon je daar goed 'reaguursels' lezen. Zelden een spelfout, goede comments en ik vindt met 'dt' leverde je direct een week ban op. Hardcore maar wel prettig.

Personen die op mij reageren of mij een bericht sturen schat ik altijd hoger in wanneer ze lange(re) berichten zonder spelfouten schrijven. Of leenwoorden uit het Engels goed schrijven (speciale functies op auto's bijvoorbeeld). Verder maak ik me er in mijn (me ^^) hoofd altijd druk om maar is het beter dat eigenlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat911 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:15:
[...]

Ik pretendeer ook niet de beste te zijn in de beheersing van de Nederlandse taal (met leenwoorden), maar wat is hier fout? Doel je op 'cashback'? Dat is gewoon een woord http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/cashback
Ja, in een andere taal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
En? Liever dat dan een gekunstelde vertaling.
Hoewel 'geld retour/terug' inderdaad niet echt gekunsteld is natuurlijk. Maar hier heb ik minder problemen mee dan met d/t-fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 05:37

Typhone

Who Dares Wins

Betaalmogelijkheden in onze winkel:

Contant/PIN:

U betaald in onze winkel met PIN of contant bij het afhalen.

Credit-Card bij afhalen:

U betaald in onze winkel met credit-card. Wij accepteren Mastercard en Visa.

Bron
:'(

[ Voor 11% gewijzigd door Typhone op 26-07-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Denk dat Max niet bij het leukste team wilt zitten, maar het meest succesvolle team
Waar komt toch dat wilt vandaan? Voor mijn gevoel zie ik dat steeds vaker, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:59
Ik deel de irritaties rondom onjuiste spelling en verkeerde toepassing van grammatica. Waar ik echter nog veel meer moeite mee heb, is "vaagtaal". Een selectie van tenenkrommende woorden die ik gedurende de dag in de kantoorjungle hoor:

- Aanhaken
- Inregelen
- Opschalen (en ook afschalen)
- Inkloppen
- Aftikken (ook al is het daarmee niet in beton gegoten)
- Inschieten (van afspraken)

Ik kan de boeken die auteur Japke D Bouma over deze vreemde woorden schrijft van harte aanbevelen. Ik blijf me dagelijks verwonderen over het intense gebruik van dit soort woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Hier op kantoor is men van het "oplijnen". "Ja, we moeten even met dat team oplijnen" En iedereen gebruikt het! Volgens mij gaat men taalgebruik op een gegeven moment ook overnemen. Het als-zijnde-gehalte is hier op de afdeling ook erg hoog.

Aftikken gebruik ik alleen in een semi-jolige stemming :P

Inschieten van afspraken ... is dat echt zo erg? "Ik schiet even wat in" Kan wel, toch, of ben ik nu al te ver verpest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:59
monkel schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:51:
Hier op kantoor is men van het "oplijnen". "Ja, we moeten even met dat team oplijnen" En iedereen gebruikt het! Volgens mij gaat men taalgebruik op een gegeven moment ook overnemen. Het als-zijnde-gehalte is hier op de afdeling ook erg hoog.

Aftikken gebruik ik alleen in een semi-jolige stemming :P

Inschieten van afspraken ... is dat echt zo erg? "Ik schiet even wat in" Kan wel, toch, of ben ik nu al te ver verpest?
Nou de enige plek waar wat mij betreft 'inschieten' op zijn plaats is, is op het voetbalveld. Een afspraak kun je inplannen of maken. Maar goed, ik voer al een jarenlange kruistocht tegen vaagtaal.

Oplijnen doe ik overigens enkel op de golfbaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkel
hutch schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Nou de enige plek waar wat mij betreft 'inschieten' op zijn plaats is, is op het voetbalveld. Een afspraak kun je inplannen of maken. Maar goed, ik voer al een jarenlange kruistocht tegen vaagtaal.

Oplijnen doe ik overigens enkel op de golfbaan :)
Inplannen of plannen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBM

BBM

Tleilaxu schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Waar komt toch dat wilt vandaan? Voor mijn gevoel zie ik dat steeds vaker, of zie ik iets over het hoofd?
Rotterdam?
Lichte verbastering van de spreektaal. Meer een regionaal 'probleem' denk ik :)

Net zoals sommige 'zuid/oostlanders' het vaak leuk vinden om 'ben' te gebruiken, ipv 'heb'.
Vb: "Ben weer wat onderdelen nodig voor mijne auto. Wete gij nog wa?".

imo, zijn sommige dialecten simpelweg gewoon 'regionale spraakgebrekken'.
Soort van groepsgedrag, of wellicht iets van massahysterie maar dan op taalgebied. Als je niet dom mee lult met de rest van de mensen uit de regio dan ben je een buitenstaander :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
BBM schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:23:
[...]

Rotterdam?
Lichte verbastering van de spreektaal. Meer een regionaal 'probleem' denk ik :)

Net zoals sommige 'zuid/oostlanders' het vaak leuk vinden om 'ben' te gebruiken, ipv 'heb'.
Vb: "Ben weer wat onderdelen nodig voor mijne auto. Wete gij nog wa?".

imo, zijn sommige dialecten simpelweg gewoon 'regionale spraakgebrekken'.
Soort van groepsgedrag, of wellicht iets van massahysterie maar dan op taalgebied. Als je niet dom mee lult met de rest van de mensen uit de regio dan ben je een buitenstaander :9
Regionaal spraakgebrek is een mooie omschrijving :D. Ik ken het bij mij vriendin(Brabants): die parkeert haar auto "langs" het huis en gaat op een bepaald tijdstip "aanrijden". Bij dat laatste denk ik dan: moet ik de verzekering vast bellen?

Jouw voorbeeld dat mensen dingen "nodig zijn" ken ik dan vooral weer bij Groningers of Drenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwardK123
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-10 12:48
Tleilaxu schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Regionaal spraakgebrek is een mooie omschrijving :D. Ik ken het bij mij vriendin(Brabants): die parkeert haar auto "langs" het huis en gaat op een bepaald tijdstip "aanrijden". Bij dat laatste denk ik dan: moet ik de verzekering vast bellen?

Jouw voorbeeld dat mensen dingen "nodig zijn" ken ik dan vooral weer bij Groningers of Drenten.
Tegen mijn Tilburgse vrienden kan ik makkelijk zeggen dat ik "aangereden" ben, maar dat doe ik maar niet bij mijn pa en ma 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aanrijden betekent volgens het woordenboek 'rijden naar' dus daar is toch niets mis mee? Misschien dat ik verpest ben omdat ik bijna mijn hele leven in Brabant heb gewoond (en er nu niet heel ver vandaan zit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-10 19:18

WCA

Ik snap echt totaal niet wat er zo ongelooflijk moeilijk is aan werkwoordspelling.

Tegenwoordige tijd

1: dt bestaat niet, het is gewoon stam +t. Als een woord met dt geschreven is, stond er gewoon toevallig al een d in het woord.

2: Moeite met de regels? Werkwoord vervangen voor iets wat niet op een d eindigt (bijv. 'lopen')

- Ik word(t)? ---> Nee, geen t, want je zegt ook niet 'ik loopt' (tenzij je rotterdammer bent)
- Hij word(t) ---> Ja, wel een t, je zegt immers ook 'hij loopt' (wederom, tenzij je rotterdammer bent)

Voltooide tijd

Heeft te maken met of het een stemloze medeklinker eindigt of niet. Op scholen wordt hier steevast 't Kofschip' aangeleerd. Dit is -GEEN- regel, maar een ezelsbruggetje.

Eindigt de stam op een medeklinker die je met je stem moet uitspreken (N, M, L, R etc)? Dan eindigt het voltooid deelwoord op een d (Hij heeft gerend, hij heeft gedeeld)

Eindigt de stam op een medeklinker die je niet met je stem uitspreekt (stemloze medeklinker, T, CH, S, X, etc) dan eindigt het voltooid deelwoord op een t. (Hij is verkast, hij is geweest)

Zo moeilijk is het dus niet, en een dyslect kan best zeggen dat ie het niet feiloos goed doet en het niet zo uit het hoofd kan doen, maar als een dyslect even nadenkt kan hij/zij dit ook gewoon. Dat het wat langer duurt begrijpt iedereen

Ik heb echt het idee dat er tegenwoordig alleen maar ezelsbruggetjes aangeleerd worden op scholen, ipv hoe een bepaalde taalregel nou echt werkt. Ook wordt er gesproken van d/dt, maar een groot gedeelte van de kinderen snapt niet dat dt niet echt bestaat, en dat de enige reden dat je dt schrijft, is omdat er al een d in het werkwoord staat.

Vandaag zag ik zelf het woord geld (alsin, money) geschreven worden met dt in een redactieartikel...

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@GreNade ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij is stemloos iets heel anders dan "niet met je stem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

JeroenE schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:11:
@GreNade ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij is stemloos iets heel anders dan "niet met je stem".
http://woordenlijst.org/l...rmen/stemloze_medeklinker

Wel degelijk. Jammer dat ze als eerste definitie direct 't kofschip er weer bij pakken, maar toch.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@GreNade Sorry, maar ik lees daar echt niet dat je je stem niet gebruikt bij het uitspreken van stemloze medeklinkers.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 31-07-2017 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

JeroenE schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:33:
@GreNade Sorry, maar ik lees daar echt niet dat je je stem niet gebruikt bij het uitspreken van stemloze medeklinkers.
Als we deze medeklinkers uitspreken, laten we onze stembanden niet trillen.
Je gebruikt dus niet je stem

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je bedoelt de STAM. En de stam is dan ook weer niet noodzakelijk gelijk aan 1e persoon enkelvoud, bijvoorbeeld: niezen - niesde - geniesd (stam is NIEZ, 1e persoon enkelvoud is NIES).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

hcQd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:39:
[...]

Je bedoelt de STAM. En de stam is dan ook weer niet noodzakelijk gelijk aan 1e persoon enkelvoud, bijvoorbeeld: niezen - niesde - geniesd (stam is NIEZ, 1e persoon enkelvoud is NIES).
Sorry, de stam uiteraard, ik pas het even aan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@GreNade Dus als mensen "ssssssst" zeggen dan hoor je niet de stem van die personen. Het ligt misschien aan mij, maar ik zou dan gewoon zeggen dat ik stemmen hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

JeroenE schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:36:
@GreNade Dus als mensen "ssssssst" zeggen dan hoor je niet de stem van die personen. Het ligt misschien aan mij, maar ik zou dan gewoon zeggen dat ik stemmen hoor :?
Klopt, je gebruikt dan niet je stem? Je stem gebruik je door je stembanden te laten trillen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@GreNade dan is mijn beleving waarin alles wat ik zeg ook mijn stem is dus blijkbaar niet goed. Of is dat dan ook niet praten/spreken/zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Je stem is een hulpmiddel om mee te praten, maar niet het enige waar je mee praat. Je praat met je stem, je tong, je lippen, je mondholte etc

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
En als je fluistert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hans C schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:55:
Om te voorkomen dat ik per post de belerende behoefte ga voelen om er op te reageren :)
Is de behoefte belerend of is jouw eventuele reactie belerend?

:/ :P

[ Voor 32% gewijzigd door koelpasta op 01-08-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
GreNade schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:43:
Je stem is een hulpmiddel om mee te praten, maar niet het enige waar je mee praat. Je praat met je stem, je tong, je lippen, je mondholte etc
Je stem wordt gevormd door het geluid dat je stembanden voortbrengen te filteren met je tong, je lippen, je mond (en neus) holte.
Je kan het volgens mij dus niet los zien.

Met stem wordt ook vooral het resultaat van het gebruik van al die tools bedoelt.
Een stem kan articuleren, woorden voortbrengen, zingen. Niks van dat alles zou mogelijk zijn als je enkel het geluid dat door je stembanden wordt geproduceert zou definieren als stem.
:D
Pagina: 1 2 Laatste