Besteld, ondersteund, veranderd. Nieuwe taal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Punkrocker schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:06:
[...]

De bad.
Zoals een collega van me het heeft over die meisje. (Enkelvoud!) :F
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AMR6XYC.jpg

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-10 20:24
Ik vind het een lastig punt. Ik herken veel van de situaties die hier beschreven zijn. De d/t/dt problemen merk ik ook erg vaak op bij Tweakers. En dat vind ik vervelend, maar ja, het is ook niet constructief, netjes of aardig om dan maar alleen corrigerende posts te maken. Dus dat laat ik altijd achterwegen (tenzij iemand anderen aanspreekt op taalfouten, en er daarbij zelf een aantal maakt. Dan kan ik het echt niet meer negeren). Het helpt denk ik ook wel dat ik waar ik dan ook post, altijd mijn post minstens één keer nalees, en op publieke fora de tekst daarna vaak ook gewoon weer verwijder in plaats van op "send" te drukken.

Het doet me ook een beetje pijn, maar ik realiseer me dat deze verloedering de reden is dat we de taal zoals hij nu is hebben gekregen. Als we altijd streng waren geweest en de taal nooit hadden aangepast aan populair gebruik, dan zouden wij nu de originele tekst van Beatrijs bijvoorbeeld nog zonder problemen kunnen lezen. En ergens vind ik het niet erg dat die modernisatie heeft plaatsgevonden, want ik vind het Nederlands zoals het nu is toch iets mooier. Ik vind dus zelf dat ik hypocriet ben om te zeggen: "er mag niks veranderen aan Nederlands", terwijl ik juist blij ben met de taal die zo is geworden juist door dit soort veranderingen. Ik denk ook serieus dat door naar de taal van de jeugd te kijken, je kijkt naar de toekomst van een taal, zo ook bij het Nederlands.

Een ander moeilijk punt zijn constructies die bestaan vanwege oude naamvallen. Er zijn hier al enkele voorbeelden voorbij gekomen. En dit blijkt niet alleen bij de users van T.net te blijven. Het ontwikkelteam kan er zelf ook iets van:
Afbeeldingslocatie: https://thonoht.com/files/2001505033_notificatie.png (bron)
"bij deze" deed meteen pijn aan mijn ogen, en ik stond al klaar om er een opmerking over te maken. Maar het is niet netjes om mensen foutief te verbeteren, dus toch eerst maar eventjes opzoeken.
"Naast bij dezen is ook bij deze gangbaar geworden. Tegen die vorm is geen bezwaar."

Helaas, dit is weer een geval van taalmodernisatie waar ik dus ondertussen achter de feiten aan loop, en maar moet accepteren dat wat ik vroeger geleerd heb niet meer geldig is. Ik moet deze voor mij vreemd ogende spelling gaan accepteren. Jammer, maar ik heb hierboven al beschreven waarom ik er niets aan zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik maar voorop stellen dat ik niet de, pfffft goedste?, in grammatica ben maar dit gedrocht is wel de moeite waard.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/79SwqwX.jpg

Overigens staat in het onderwerp: 'je bestelling wordt verzonden' en in de eerste zin staat: 'je bestelling is verzonden'. Maar goed, juiste informatie en de mediamarkt gaat wel vaker mis.
Pagina: 1