Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43
Mijn vraag
Graag zou ik in mijn meterkast per groep willen meten wat mijn verbruik is. Dit hoeft wat mij betreft niet geijkt het gaat om uit te vinden wat er veel verbruikt.

Even wat achtergrond. Volgens de cijfers van mijn Slimme meter heb ik in sinds augustus 2016 (ingang contract) tot nu 4444 kwh (piek en dal) verbruikt. Daarnaast heb ik een zonnepaneel installatie sinds september. Deze heeft sinds die tijd 1590 kwh opgewekt. Volgens mijn slimme meter heb ik al 728 kwh terug geleverd. Verbruik energie maatschappij zou dus 4444 - 728 = 3716 kwh. Echter blijft er nog van de panelen 1590 - 728 = 862 over die ik ook al verbruikt heb. Totaal ligt het verbruik tot nu toe op 3716+862 = 4578 kwh.

Ik vind dit in deze periode nogal veel voor een huishouden van 2 volwassenen en een baby. Huis is wel een vrijstaand huis maar als ik deze lijn doortrek komt het verbruik ongeveer uit op een gezin van 6.

Aangezien ik er dus achter wil komen waar het probleem ligt wil ik dus per groep gaan meten wat het verbruik is. Kijken waar de grote verbruikers zitten. Wellicht is het elektrisch koken of is er toch ergens ernstig sluipverbruik door een defect toestel.

Ik kom veel dingen tegen maar heb dus geen flauw idee wat wel en niet goed is. bijvoorbeeld de simpele meters van ebay zijn die geschikt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Slimme meter stedin
Enelogic dashboard
SolarEdge monitor tool

Hopelijk is dit het juiste forum.

Be fast .... Be furious....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hangt een beetje van af wat je met de meter wil. Moet die gekoppeld worden aan een monitoringssysteem of domotica gateway oid? Dan zul je moeten kijken welke interface je wilt hebben. Vrijwel alle DIN kWh meters hebben een pulsenuitgang, maar voor de meer fancy opties (IR, MBus, Modbus) zul je iets verder moeten kijken (en met name, dieper in de buidel tasten).

Ik zou wel iets uit Nederland halen en niet van een willekeurige Chinees iets kopen. Voor 19 euro koop je ze in Nederland: https://www.vekto.nl/nl/1...0a-digitaal-met-puls.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@Skyaero
Dat is inderdaad ook goed te doen qua prijs.

En deze is tussen iedere groep te monteren?
Voor nu vind ik het prima om ze gewoon af te lezen vanuit de meterkast. Volgende stap is wel om die te kunnen doen via een energiemanager maar voor nu is inzicht het belangrijkste.

Voor de kookgroep, zonnepanelen en groep voor de pomp van de sproeiers (3 fase) heb ik dan deze nodig: https://www.vekto.nl/nl/3...0a-digitaal-met-puls.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 15:29
Ik heb een paar van deze kWh meters voor in het stopcontact.
Dan hoef je tenminste niet te klussen.
Alleen het werkt dan weer niet voor je 3 fase apparatuur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Per groep meten is denk ik een beetje veel werk.
Wat je zou kunnen doen is een beeclear installeren en dan kan je het verbruik op dat moment precies meten.
Dan kan je zien of je veel sluipverbruik hebt en wat een apparaat verbruikt zodra je het aanzet.
https://beeclear.nl/

Mijn verbruik van de afgelopen 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/beeclear.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@RocketKoen Die wil ik daarna gaan gebruiken om apparaten te meten. Het klussen was sowieso al een plan. De meter kast wil ik opnieuw laten inrichten. Bij plaatsing van de zonnepanelen kwamen we er achter dat 1 kast ondersteboven zit. Kabels zaten redelijk klem en we willen meer groepen gesplitst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Als je in de domotica zit moet je natuurlijk wel een kwh metertje met rs-485 (modbus) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bl4ckviper schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:21:
@RocketKoen Die wil ik daarna gaan gebruiken om apparaten te meten. Het klussen was sowieso al een plan. De meter kast wil opnieuw laten inrichten. Bij plaatsing van de zonnepanelen kwamen we er achter dat 1 kast ondersteboven zit. Kabels zaten redelijk klem en we willen meer groepen gesplitst hebben.
Als de boel toch opnieuw opgebouwd gaat worden dan zijn die DIN-rail metertjes wel leuk.
Moet je die puls uitgangen wel even op een I/O kaartje aansluiten. Anders sta je telkens met een zaklampje in de meterkast te gluren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 11:32
Beetje generieke tip, maar in deze topics worden genoeg metertjes aangedragen, incl ervaringen:

PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting
Datalogging: PV systemen
Serieus elektriciteit besparen

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:42
Ik zou een meter nemen met een klem, die kan je dan zelf om de (fasedraad) van een groep hangen. Of eventueel om een verlengsnoer.

Kan iets herbruikbaarder (en handiger voor verdere diagnose, bijvoorbeeld één apparaat meten) zijn dan een vaste dinrail meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Middels alle technische oplossingen blijft dan uiteindelijk de vraag of je alleen primair de 3 fase wil meten met 1 stukje techniek, of dat je elke afgaande 1 fase- en 3 fase groep los wilt meten met individuele KWh metertjes. Het laatste is zonder meer mogelijk, alleen moet je wel flink wat ruimte in je groepenkast hebben.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@S0epkip
Aantal van die dingen had ik al gelezen. Veel gingen om het controleren van de opbrengst van de panelen. Het controleren van de omvormer dus. Voor mij is dit nu een bijzaak. Ik wil graag inzicht in verbruik hebben.

@Xiphalon
Ik kwam hier ook met zoeken tegen dat die niet echt de juiste waardes aan kunnen geven. Daarnaast vond ik die erg duur en werkte bijna allemaal samen met een hele energiemanager oplossing of via zwave voor beide heb ik momenteel niets in place.

@RocketKoen
Bedoel je meteen een Domotica oplossing? Of dat die displays van die meters niet fatsoenlijk af te lezen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:21
Ik lees dat je een 3-fase aansluiting hebt. Als je een niet al te oude slimme meter hebt, dan moet je volgens mij al kunnen zien wat de stroom (Ampère) per fase is. Op het display zelf wellicht, en anders in de telegrammen die de P1-poort uitspuugt. Kun je dat in Enelogic niet ergens zien?

Als je dat een tijdje logt dan kun je al de helft van je groepen wegstrepen qua verbruik en je focussen op de fase die het meeste verbruikt over 24h gezien. Volg in je groepenkast de draad van die fase en kijk welke groepen daar op zitten aangesloten.

Op die manier heb je misschien maar 2-3 kWh-meters nodig ipv je hele groepenkast vol te moeten bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bl4ckviper schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:47:
@S0epkip
Aantal van die dingen had ik al gelezen. Veel gingen om het controleren van de opbrengst van de panelen. Het controleren van de omvormer dus. Voor mij is dit nu een bijzaak. Ik wil graag inzicht in verbruik hebben.

@Xiphalon
Ik kwam hier ook met zoeken tegen dat die niet echt de juiste waardes aan kunnen geven. Daarnaast vond ik die erg duur en werkte bijna allemaal samen met een hele energiemanager oplossing of via zwave voor beide heb ik momenteel niets in place.

@RocketKoen
Bedoel je meteen een Domotica oplossing? Of dat die displays van die meters niet fatsoenlijk af te lezen zijn?
Ja. Al kan het volgens mij al met een raspberry pi.
Dan hoef je niet telkens in de meterkast te gluren.
En als je de meters op het display afleest dan zie je alleen het totaalverbruik. Je krijgt veel waardevollere informatie als je ook het tijdstip van het verbruik weet. Een beetje het grafiekje dat Fable postte hierboven. Maar dan per groep.

En eerlijk gezegd heb je waarschijnlijk al genoeg aan iets om je slimme meter en je omvormer uit te lezen.
Dan weet je op iedere seconde hoeveel je verbruikt en hoeveel je opwekt. Dan kun je zelf wel bedenken waar dat verbruik vandaan komt als je bijvoorbeeld een grote piek hebt om 18:00 elke dag.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 06:32

bomberboy

BOEM!

Een alternatief dat je kan gebruiken is een device zoals Smappee (http://www.smappee.com/be_en/energy-monitor-home). Dat zijn gewoon klemmetjes rond de draden plaatsen, tijdje laten lopen en dan start deze zelf ook met het herkennen van toestellen.

Je hebt dan ook grafiekjes van het verbruik, kan je de pieken zien, en heb je op het eind van de maand een overzichtje van het totale verbruik en hoe dat verdeeld is over de verschillende toestellen.

Ik heb de mijne nu een klein half jaar in gebruik en het is wel leuk. Niet perfect, maar heeft mij wel geholpen om een beter inzicht te krijgen in het verbuik van de verschillende toestellen.

Bovendien kan je er dan ook triggers aan koppelen (indien verbruik gedurende bepaalde periode > x, geef notificatie op smartphone). Of als bepaald toestel gebruikt wordt (elektrische poort) terwijl je op vakantie bent, dan krijg je een alert enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
ThinkPadd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:00:
Ik lees dat je een 3-fase aansluiting hebt. Als je een niet al te oude slimme meter hebt, dan moet je volgens mij al kunnen zien wat de stroom (Ampère) per fase is. Kun je dat in Enelogic niet ergens zien?

Als je dat een tijdje logt dan kun je al de helft van je groepen wegstrepen qua verbruik en je focussen op de fase die het meeste verbruikt over 24h gezien. Volg in je groepenkast de draad van die fase en kijk welke groepen daar op zitten aangesloten.

Op die manier heb je misschien maar 2-3 kWh-meters nodig ipv je hele groepenkast vol te moeten bouwen.
Grafieken van enelogic zie ik niet iets per fase hieronder voorbeelden van de meeste gedetailleerde grafieken.

Dit is Februari:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/OLtMULbpPc3i/360.jpg

Dit is week 13:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/dcnOG8yYbSdD/360.jpg

Dit is 11 april:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/T6jyTqApfIU4/360.jpg

Ik heb dus geen kastje of iets wat live uitleest. Enkel mijn slimme kaifa meter wordt uitgelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-04-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan zullen ze het niet tonen, is voor 99% van de eindgebruikers ook niet interessant. Als je het wel inzichtelijk wilt maken dan zul je zelf de meter moeten gaan uitlezen (via P1-poort) met bijv. een Raspberry Pi o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Heb nog wel een Pi board liggen. Is er hier ergens een how to?

Ik zie als ik door al die grafieken van de laatste dagen klik dat er vanaf 23:00 tot 6:00 constant per uur tussen de 0.2 en 0.55 kwh verbruikt wordt. Dat is gemiddeld al 2,63 kwh voor die paar uur dat is even doorgerekend naar per jaar 945.

Wil dus graag achterhalen wat dit is. Welke groep en vervolgens welk apparaat.

De pieken rond etenstijd kan ik verklaren en andere pieken ook. Ivm wasmachine, drogen en koken. In de avond ook mbt tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-05 10:24
@Bl4ckviper
je bent nu bezig met het ontdekken hoe het nu werkt met je elektra rekening.
cool, ga zo door. ;)

wat je nu begint te realiseren is dat sluipverbruik vaak de grote boos doener is in huis.

leuk dat je een oven hebt van 3000W, maar de settopbox die maar 20W gebruikt, doet eigenlijk meer gebruiken als de oven. ;)
20W X 24uur X 365dagen / 1000 (voor de k van kWh)= 175kWh per jaar.
een 3000W oven kan daar 58 uur mee doen, en dat zijn +/- 200 bevroren pizza klaar maken.
(de settopbox is vaak niet het enige apparaat wat sluipverbruik heeft, veel mensen rapporteren al snel een 200W sluipverbruik en dan heb je het over een 1750kwh per jaar, en dat is een leuke hap uit je rekening.)

het is nog best lastig om met een slimme meter (of kWh meters) die sluip verbruikers te vinden.
een plugwise (vind ik jakkes, ik wil liever iets wat echt open is) is dan een veel simpelere methode om die te vinden. (er zijn al andere geweest die jouw een alternatief gaven voor plugwise. check ze eens uit, per apparaat meten is vaak simpeler.)

ik zou zeker zeggen, ga zo door, een gezonde kijk op je elektra gebruik is nooit een foute kijk.
leuk om te doen, en bespaart vaak nog geld ook. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

@bomberboy die Smappee is behoorlijk aan de prijs als je bijv 8 groepen hebt.

Die stroomklemmen zijn echter wel een mooie oplossing. Kosten 5 euro bij Ali (https://nl.aliexpress.com...Good-NEW/32372996217.html)

Je moet dan wel iets verbouwen aan je meterkast, want ze moeten geklemd om 1 ader.
Vervolgens heb je nog een device nodig die de weerstand van die dingen meet om de stroom te berekenen.
Iets zoals hier: http://www.homautomation....asive-sensor-and-arduino/

En hier een beter project met meting per groep:
https://boredomprojects.n...jects/home-energy-monitor

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-04-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:56:

Die stroomklemmen zijn echter wel een mooie oplossing. Kosten 5 euro bij Ali (https://nl.aliexpress.com...Good-NEW/32372996217.html)

Je moet dan wel iets verbouwen aan je meterkast, want ze moeten geklemd om 1 ader.
Vervolgens heb je nog een device nodig die de weerstand van die dingen meet om de stroom te berekenen.
Iets zoals hier: http://www.homautomation....asive-sensor-and-arduino/

En hier een beter project met meting per groep:
https://boredomprojects.n...jects/home-energy-monitor
Even zitten lezen. Is nogal een werkje. Sowieso ben ik niet zo elektrotechnisch ingesteld dat ik even een een board in elkaar soldeer.

Vind dat die klemmen er niet echt netjes uitzien ook. Heb liever een nette blijvende oplossing.

Ik zal vanavond even een foto maken van de meter kast wellicht dat er hier wat mensen zijn die dan kunnen inschatten of het zal passen met dinrail kwh meters.

@migjes
Ik vermoed ook dat het voornamelijk is sluipverbruik zit. Echter ben ik nog wel redelijk verbaast aangezien alle stanby apparatuur voor audio en video uitgeschakeld wordt (met een stekker op afstandbediening) het licht wat in de nacht nog brand (tweetal buitenlampen) zijn spaarlampen. Enige wat nog aan staat is de koelkast, vriezer, en telefoons aan de lader.

[ Voor 13% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-04-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bl4ckviper
een stekker op afstandbediening, die heeft ook sluipverbruik ;)
(soms nog erger als wat je uit schakelt?
meten is weten.)

in ieder huis kan het iets anders zijn wat het ergste is.
(zoek eerst naar laag hangend fruit, is nooit fout.)
zo leverde het vervangen van de CV ketel mij een 175kWh per jaar op.
(oude cv had 20W standbij/sluipverbruik, en een best zware pomp.)

nu heb ik de computer van de vrouw op het oog.
alle bij de computers gebruiken +/-1 kWh per dag, maar mijn computer staat 2x zolang aan.
dus daar kan ik een leuke besparing vinden als ik die vervang.
(heb al uitgerekend dat ik na 3 jaar, een ruime 50% weer terug verdien.
maar het is niet alleen terug verdienen, ze krijgt dan ook een nieuwe computer die ook nog een 6x sneller is.)

vloerverwarming pomp, die heeft een temperatuur schakelaar gekregen.
terug verdienen was een half jaar. (1 zomer om precies te zijn.)
dat was voor mij echt hele simpele laaghangend fruit. ;)

etc.. etc...

maar helaas het kan bij iedereen anders zijn, de wijze woorden zijn: "zoekt en gij zult vinden" ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bl4ckviper
met een PI board je slimme meter uit lezen is zeker wel oke om te doen.
dan wil je ook een extra kWh meter er bij hebben, zodat je te minste de zonnepanelen weer in de cijfers kunt verwerken, je voert in voor de meter en stroom zo als je al ontdekt gaat eerst naar de ijskast en dan pas het net op en word dan niet gemeten door de slimmemeter.
silmmemeter zijn helaas niet zo handig om de stroom in je huis te meten helaas.
(ik vind het ondingen die eigenlijk alleen leuk zijn voor je netbeheerder, voor de klant is het allemaal veel minder handig.)
kan je zoizo aan raden dat te doen.
(zeker als je wil tweakeren en zo. ;) )

een simpel plugwise/smappee/Basetech etc etc etc (nagelang je bepaalde functies belangrijk vind of niet)
daar kun je veel makkelijker je verbruikers mee vinden.
en geeft je leukere inzichten in wat/hoeveel en hoe vaak iets iets doet.

(maar ik raad je aan om allebei te gaan doen.
maar doe rustig aan, die is niet een hobby die je in 1 dag even doet.
dit is iets wat een levens stijl word als je het goed wil doen.
en ja besparingen zijn flink, ik heb nu het probleem dat veel leveranciers een minimum bedrag per maand vragen van 40€.
krijg ik nog geld terug aan het eind van het jaar, ben geen bank. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 06:32

bomberboy

BOEM!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:56:
Voor alle duidelijkheid, je hebt gewoon 1 smappee en je trekt je niets aan van de groepen. Je moet de klemmen plaatsen op de draden voor die opsplitsing. Dus logisch eigenlijk tussen de meter en je elektriciteitskast. (In praktijk is dat het makkelijkst toegankelijk daar waar de kabel toekomt in je kast, net voor de verliesstroomschakelaar).

Je weet dan inderdaad niet welke groep het meest verbruikt, maar smappee "herkent" de apparaten individueel aan de hand van de rimpeling die het gebruik van een toestel veroorzaakt (heel simplistisch gezegd). Dus als je je stofzuiger overal gebruikt, dus met stopcontacten die op verschillende groepen zitten, herkent die nog steeds telkens de stofzuiger.

In praktijk werkt het zeker niet altijd perfect, maar alle "continue" verbruikers (vriezer, frigo) en individuele grootverbruikers herkent die vrij goed.

Wat bijvoorbeeld moeilijker is is verlichting, zeker in combinatie met dimmers. Een set van 3 spotjes in de gang of in de kamer zijn "gelijk". Maar dat is voor mij minder kritisch. Toestellen met een duidelijkere eigen signatuur (oven, strijkijzer, kookplaat, computer) worden doorgaans vrij goed herkend.

Zelf heb ik (nog) geen zonnepanelen, maar die kan je er ook mee integreren als je die versie neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-05 11:29
Bl4ckviper schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:02:
...

Even wat achtergrond. Volgens de cijfers van mijn Slimme meter heb ik in sinds augustus 2016 (ingang contract) tot nu 4444 kwh (piek en dal) verbruikt. Daarnaast heb ik een zonnepaneel installatie sinds september. Deze heeft sinds die tijd 1590 kwh opgewekt. Volgens mijn slimme meter heb ik al 728 kwh terug geleverd. Verbruik energie maatschappij zou dus 4444 - 728 = 3716 kwh. Echter blijft er nog van de panelen 1590 - 728 = 862 over die ik ook al verbruikt heb. Totaal ligt het verbruik tot nu toe op 3716+862 = 4578 kwh.
...
Je gaat in je berekening wel mis met je totale "verbruik" van deze periode. Kwa kosten mag je inderdaad je teruggeleverde energie aftrekken van je verbruikte energie, maar die verbruikte energie heb je wel verbruikt.

Dit houd dus in dat 4444 + 862 = 5306 kwh je totale verbruik is.

Wat het voordeel is om gebruik te maken van een P1 uitlees systeempje, is dat je je "huidige" verbruik ook meteen kunt zien. Dus voor je gevoel alles uitschakelen, en vervolgens kijken wat voor "huidig" verbruik je over houd. Daarmee kun je dan aan de slag gaan om te onderzoeken waar dit verbruik dan vandaan komt. Zo heb ik het zelf ook voor elkaar gekregen om van 150 watt met "alles uit" naar 50 watt "alles uit" te gaan.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@adjego
Ja die fout realiseerde ik mijzelf ook al. Het is dus gewoon nog erger ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36
De tip van de 3-fasen is een erg goede. Ik heb sinds enkele maanden dsmr-reader en die kan mooi per fase plotten. Als je dan even uitvogelt welke groep op welke fase zit dan kan je al veel meer zien, zie onderstaand plaatje voor een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/fasen.png

Als je al een Pi hebt hoef je enkel een P1 kabeltje a 20,- te scoren, deze V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen....

[ Voor 28% gewijzigd door Thijs8472 op 13-04-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Thijs8472 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:20:
De tip van de 3-fasen is een erg goede. Ik heb sinds enkele maanden dsmr-reader en die kan mooi per fase plotten. Als je dan even uitvogelt welke groep op welke fase zit dan kan je al veel meer zien, zie onderstaand plaatje voor een voorbeeld:

[afbeelding]

Als je al een Pi hebt hoef je enkel een P1 kabeltje a 20,- te scoren, deze V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen....
Wellicht een goedkoop begin. Eens zoeken om te kijken wat ik op de PI moet installeren omdat werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
Zie http://dsmr-reader.readth.../latest/installation.html , het is wel wat werk maar veelal ELIF. Wellicht kun je voor de aanschaf van de kabel nog even controleren welke DSMR standaard je meter ondersteund, bij 4.2 zou je sowieso de 3 fasen moeten hebben volgens mij.

[ Voor 44% gewijzigd door Thijs8472 op 13-04-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Thijs8472 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:38:
Zie http://dsmr-reader.readth.../latest/installation.html , het is wel wat werk maar veelal ELIF. Wellicht kun je voor de aanschaf van de kabel nog even controleren welke DSMR standaard je meter ondersteund, bij 4.2 zou je sowieso de 3 fasen moeten hebben volgens mij.
Dat zie er goed uit ook die screenshots. Python etc is niet echt een probleem ben software ontwikkelaar ;)
Mijn issues zitten in het knutselen met elektronica. Dit lijkt dus goed te doen.

Eerst maar even uitzoeken wat de meter precies ondersteund en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Even een uitleeskabeltje aansluiten en met putty o.i.d. luisteren op de seriële poort en kijken wat er in het telegram staat.

De velden die je zoekt zijn volgens mij: 1-0:21.7.0 - 1-0:41.7.0 - 1-0:61.7.0
Zie ook bijv. hier voor hoe een telegram eruit ziet met die fasen informatie.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Ik ga een kabel bestellen.

Meter is trouwens een Kaifa ma304. Twijfel nu wel of ik een drie fase kast heb of niet. De meter heeft in ieder geval een indicator voor L1,2 en 3 die hebben ook een driehoek erbij dus ik vermoed van wel.

Dit is de meter kast overigens:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FpTqZs5eRRlM/360.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-04-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Bl4ckviper schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:30:
... Twijfel nu wel of ik een drie fase kast heb of niet. ...
Ik zie een aantal vierpolige aardlekschakelaars en normale mcb's, dat is waarschijnlijk N-L1-L2-L3, drie fase dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is 3-fasen inderdaad, de Kaifa MA304 is een 3-fasen meter. Ik heb op mijn enkelfase aansluiting een Kaifa MA105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Maar de Kaifa MA304 voldoet enkel aan DSMR 4.0, het lijkt erop dat deze de losse fase rapportage niet ondersteund. Kan iemand anders mij corrigeren? De Kaifa MA304C voldoet wel aan DSMR 4.2.

EDIT, na bestuderen van de P1 documenten voor 4.0 en 4.2 (zie de P1 documenten voor 4.0 op http://www.netbeheerneder...el=Documenten&pageindex=0) kom ik tot de conclusie dat beide standaarden `Instantaneous active power' in Watt op alle fasen ondersteunen. Dus het zou 'moeten' werken.

[ Voor 49% gewijzigd door Thijs8472 op 14-04-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:38
Kijk eens naar de iungo daar kan je meerdere modbus meters op aansluiten.
Je kan eventueel ook wat kwh meter met puls uitgang nemen en wat youlessen die je kan koppelen aan enelogic.

Enelogic (Totaal + twee groepen):
Youless plus enelogic is niet een hele dure oplossing 79€ per youless + kwh á +/- 45€ voor 1 fase model ofwel +/- 110€ per groep.

Ikzelf heb een youless LS120 aangesloten op slimme meter en dat gekoppeld aan enelogic, heb je gebruikswaarden per 10sec.
Als ik nu meer groepen wil meten schaf ik wat kwh-meters met modbus plus wat youlessen.
Totaalprijs inzicht in het totaal plus twee groepen. +/-€220 (110 per groep)
Totaalprijs inzicht in het totaal plus vijf groepen +/- 550 (110 per groep)

Echter als het aantal groepen stijgt is Iungo in het voordeel want kan je ook modbus-benutten wat meer groepen de prijs drukt.

Iungo (Totaal + twee groepen):
Apparaat +/- 179€ kan direct op de slimme meter.
Breakout-box +/- 19€ kan je twee plus kwh-meters met modbus á 45€ aansluiten.
Totaal prijs inzicht in het totaal plus twee groepen. +/- €288

Iungo (Totaal + 5 groepen)
Apparaat +/- 179€ kan direct op de slimme meter.
Kwh-meter met modbus per groep 45€
Modbusstick 35€
Totaal prijs inzicht in het totaal plus vijf groepen. +/- €439 (87 per groep)

Wat ook nog kan zelf knutselen met RaspPI en modbus dat is het aller goedkoopst, echter daar moet je van houden.

[ Voor 135% gewijzigd door leonbong op 15-04-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Ik vind die twee powerline adapters op elkaar wel mooi om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
oke nou dan ga ik al eerste stap eens naar de 3 fases kijken. De kabel is inmiddels onderweg. Dit weekend even kijken naar de Pi voor het installeren van de dmsr reader.

@adjego ja 1 is voor de tv en een wifi extender. Andere is voor een verbinding naar zolder. Werkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
ThinkPadd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:58:
Even een uitleeskabeltje aansluiten en met putty o.i.d. luisteren op de seriële poort en kijken wat er in het telegram staat.

De velden die je zoekt zijn volgens mij: 1-0:21.7.0 - 1-0:41.7.0 - 1-0:61.7.0
Zie ook bijv. hier voor hoe een telegram eruit ziet met die fasen informatie.
Ik heb nu een kabel en probeer via putty te connecten maar hoe weet ik welke instellingen ik moet hebben.

De usb interface geeft netjes iedere 10 seconden een knipperend lampje. Ook kan ik de COM pprt vinden echter kan ik niet connecten via putty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
115200 baud moet je hebben voor die Kaifa meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:52:
115200 baud moet je hebben voor die Kaifa meter
Heb nu 115200 8N ingesteld op de usb en het lampje knipperen nog maar met de zelfde instellingen bij putty gebeurd er niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Zo inmiddels zijn we aardig wat stappen verder.

Inmiddels lees ik de meter uit mbhv DSMR reader.

Van hieruit ben ik per kamer/groep gaan kijken op welke fase deze zit. En wat de constante en grote verbruikers zijn. Hierdoor is mijn "altijd aan" verbruik met 200 watt verminderd. Dus wat dat betreft is dat goed.

Echter kwam ik wel achter iets anders icm mijn PV panelen en dit zou ik graag willen toetsen hier:

In de meterkast zit een 3*25A aansluiting. Mijn omvormer is een 1 fase variant. Deze levert terug op fase 3 dit heb ik geconstateerd doordat er altijd aan verbruikers zitten op fase 3 deze lijn is vrij constant. Als de PV installatie draait gaat deze naar de 0 en wordt er teruglevering geconstateerd.

Echter de lijn van fase 1 en 2 blijven verbruik meten.

Ik vraag mij nu dus af stel:
Fase 1 verbruik is 500W
Fase 2 verbruik is 500W
Fase 3 verbruik is 500W
PV installatie geeft 1500W

Mijn verbruik zal dan zijn 1000W (Fase 1 + 2) en terug levering is 1000W (Fase 3 - PV).
Klopt het dat ik dus zowel 1000W inkoop en 1000W terug lever?

Als dit zo is maakt het voor nu nog niet zoveel uit aangezien de energie maatschappij zelf aan het einde van het jaar dit wel verrekend maar hoe zal dit in de toekomst gaan als dit soort regels veranderen? Eigenlijk zou je die benodigde 1000W gebruiken voor fase 1 en 2 toch?

Een oplossing hiervoor zou een 3 fase omvormer kunnen zijn? Of zie ik nu "problemen" die er niet zijn en trek ik verkeerde conclusies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bl4ckviper
2 antwoorden:

1. jep het is echt totaal onmogenlijk om stroom van 1 fase naar de andere fase te laten gaan.
ze zijn niet in fase, dus het kan gewoon weg niet.
wil je meer zelf gebruik dan moet je alles op die 1ne fase gaan gooien waar op je levert.

2. officieel zegt de netbeheerder.
we rekenen in de meter als 1000W lever op 1 fase en 1000W af neemd op een andere fase, dat je 0W gebruikt.
(in de praktijk hebben we hier wel gemerkt dat het soms er wel anders uit ziet.
soms is dat door dat je een oude slimme meter hebt, soms is dat door dat de netbeheerder ook echt niet alles weet.
maar omdat we nog steeds mogen salderen maakt het voor de rekening niet uit.)

ik zou dus de conclusie die je trekt niet doen (tenzij je een hele leuke goede andere reden hebt, die ik niet weet.). ;)
maar vraag me wel af wat en hoe je het nu ziet gebeuren op de meter. :?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 11-05-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@migjes

Ik zie het gebeuren door de grafieken en meet gegevens van de DSMR reader. Ik kan nu geen screenshot posten omdat ik die gegevens niet naar buiten toe beschikbaar maak maar het gaat om bijvoorbeeld een grafiek zoals @Thijs8472 eerder heeft gepost.

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/fasen.png

Zo zie ik dus dat mijn fase 3 lijn op 0 zit, de 1 en 2 fase lijn op bijvoorbeeld 500 500.

Verder zie ik een groen vakje met hoeveel teruglevering er is naast de afname.

(Voorbeeld dashboard hier)

Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:03:
@Bl4ckviper

1. jep het is echt totaal onmogenlijk om stroom van 1 fase naar de andere fase te laten gaan.
ze zijn niet in fase, dus het kan gewoon weg niet.
Ik heb geen tijd om het hele topic te lezen; maar dit klopt natuurlijk niet. Er kan (en zal) weldegelijk stroom lopen tussen 2 fases, juist omdat ze niet in fase zijn (en er dus een spanningsverschil is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Wat hij bedoelt is dat je niet terug kunt leveren op een fase, en dan op een andere fase die teruglevering weer gebruiken. Dat kan alleen maar op de fase waar het PV systeem aan geknoopt zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
Vanaf de DSMR standaard 4.0 (volgens mij) moeten meters 'over de fasen' meten (per kwartier dacht ik), dus 1000W terugleveren op fase 1 en 1000W afnemen op fase 2 is per saldo 0 verbruik. Zie deze post van een Stedin webcare medewerker Anoniem: 633784 in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bl4ckviper
ik ken je software niet, dus weet niet wat die allemaal voor je uit rekent.
dus wat je ziet hoef niet te gebeuren in de meter, je ziet alleen wat je software voor je uitrekent.
(en helaas zijn er ook veel verschillende 3 fase meters, dus ik vertel het algemene verhaal, jouw situatie kan anders zijn.)

standaard zit er in een 3fase meter, 6 verschillenden meters.
2 voor elke fase, 1 voor afnemen en 1 voor leveren.
(in theorie kun je 1 meter gebruiken voor afnemen en leveren, het gaat er om dat de meter in de data grammen het wel appart registreert. dus ook hier een lastig verschilletje tussen theorie en praktijk.)

je hebt dus uit eindelijk:
fase 1 = 500W gebruik.
fase 2 = 500W gebruik.
fase 3 = 500W gebruik.
en op fase 3 lever je 1500W.

aangezien je dat in nederland voor de meter moet doen.
en stroom de kortste weg pakt, gaat een gedeelte niet langs de meter maar word rechtstreeks gebruikt. ;)
de meter ziet dan:
fase 1 = 500W gebruik.
fase 2 = 500W gebruik.
fase 3 = 1000W levering.

daarna heb je de vraag, hoe rekent je software het uit:
hier kan een verschil zijn tussen hoe de slimme meter het uitrekent, en hoe je software het uitrekent.
(dus pasop, praktijk en theorie ik weet het ook niet. >:) )

uiteindelijk maakt het niets uit voor je afrekening, na een uur heb je 1 van deze situatie's:
1. of je hebt 1kWh geleverd en 1 kWh gebruikt = 0kWh afrekenen. (dit gebeurd werkelijk)
2. of je hebt 0kWh geleverd en 0 kWh gebruikt = 0kWh afrekenen. (dit is een berekening, die netbeheerders/slimme meters vaak doen)
het afrekenen is het zelfde, in beide gevallen word er 0kWh afgerekend, alleen de berekening kan anders zijn naar gehand de software die word gebruikt (en sommige verschillen tussen slimme meters die het net even anders kunnen berekenen.).
(en dit word eigenlijk gezegd in het bericht van @Thijs8472 ;) )

heb je last van een zonnestroom fetisch en had je het graag zelf willen gebruiken, tja dan moet je iets veranderen, maar voor afrekenen is dat niet nodig. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 11-05-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@Thijs8472
Helder antwoord. Ik had al zo een vermoedde. Dit is natuurlijk prima voor nu.

Nu is het nog heel simpel, geval van eneco. Verbruik 1000kWh laag 1200kWh hoog. terug levering is 1500kWh. Dit gaat af eerst van hoog dan van laag dus over 700kWh om te betalen.

Echter als er allerlei flex tarieven komen en regels betreffende terug levering/saldering veranderen dan kan het nog wel eens nadelig worden.

@migjes
Als ik niet een beetje een fetisch had voor dit soort dingen was ik hier nooit achter gekomen in de eerste plaats. Beetje eigen stroom eerst inderdaad. Ik verbruik liever mijn eigen stroom voordat ik iets ga inkopen. Dit was tenslotte mijn instelling.

De software rekent voor nu voor teruglevering over totaal van fases maar toont verbruik wel per fase in een grafiek. Wellicht wordt dit in de toekomst aangepast. https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/296

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

adjego schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:36:
Wat hij bedoelt is dat je niet terug kunt leveren op een fase, en dan op een andere fase die teruglevering weer gebruiken. Dat kan alleen maar op de fase waar het PV systeem aan geknoopt zit.
Ah, dank voor de verduidelijking, ik verwachtte al dat ik ergens wat mistte, maar ik vond het zo'n rare stelling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bl4ckviper
lol, je fetisch moet ook gevoed worden. >:)
en snap de stelling: eigen stroom eerst, maar al te goed. ;)

ik had gisteren een leuk moment dat de vaatwasser draaide (2000W) en de PV leverde +/-3000W.
dit samen met wat ander gebruik zoals de computers en wat muziek, zorgde er voor dat de meter nog net langzaam achteruit liep. mmm heerlijk.

maar om nu omdat stroom echt niet over kan springen van 1 fase naar een andere fase flink te moeten gaan investeren in een 3 fase omvormer, zonder dat het je extra geld oplevert en echt alleen maar om je fetisch te voeden. :?
tja, die moet je zelf beslissen of je dat het wel waard is.
uit eindelijk blijf je in de zomer meer leveren als in de winter, dus echt oplossen doe je het dan ook niet.
of extra dure kosten maken voor een accu, tja tja, keuzes keuzes, duur is het zoizo en het levert je niks extra op. ;)

misschien slimmer om nog een 1fase of zelfs 2x een 1 fase omvormer bij te hangen?
met extra panelen op het schuurtje of zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
migjes schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:34:
@Bl4ckviper
lol, je fetisch moet ook gevoed worden. >:)
en snap de stelling: eigen stroom eerst, maar al te goed. ;)

ik had gisteren een leuk moment dat de vaatwasser draaide (2000W) en de PV leverde +/-3000W.
dit samen met wat ander gebruik zoals de computers en wat muziek, zorgde er voor dat de meter nog net langzaam achteruit liep. mmm heerlijk.

maar om nu omdat stroom echt niet over kan springen van 1 fase naar een andere fase flink te moeten gaan investeren in een 3 fase omvormer, zonder dat het je extra geld oplevert en echt alleen maar om je fetisch te voeden. :?
tja, die moet je zelf beslissen of je dat het wel waard is.
uit eindelijk blijf je in de zomer meer leveren als in de winter, dus echt oplossen doe je het dan ook niet.
of extra dure kosten maken voor een accu, tja tja, keuzes keuzes, duur is het zoizo en het levert je niks extra op. ;)

misschien slimmer om nog een 1fase of zelfs 2x een 1 fase omvormer bij te hangen?
met extra panelen op het schuurtje of zo iets?
toon volledige bericht
Heb even geïnformeerd bij de leverancier. Omruilen omvormer kost 750 ex btw (incl installatie, kabels, automaat in de groepenkast) dus sla t voor nu even over. Ben nu aan het onderzoeken voor de CV ketel de deur uit te doen. Nieuwe installatie hiervoor wil ik gewoon op de fase zetten waar de PV op zit. Heb ik er in ieder geval nog iets aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

begin eerst eens met een lijst van alle "gebruikte" elektronische appartuur. en schrijf op hoe lang je bv een lamp aanlaat, hoe vaak de vaatwasser aanstaat.
Een meter van 10,- kan je vertellen hoeveel watt / ampere hij verbruikt of totaal verbruik over een periode..
Een energie slurper, (defecte koelkast) haal je er snel uit

zo ben ik begonnen, toen een energie meter via eneco (toon) laten installeren en zo verder terug gedrongen..
wat apparatuur (wasmachine,koelkast,vriezer) vervangen door energie zuinigere varianten .. dit scheelde bakken met geld.

Verkeerde conclusie is vaak dat 1800w van een senseo duurder is dan 200w waterkoker .. terwijl de senseo 30sec uitgaat .. en even een piek heeft.. is de waterkoker 15min voor 1l bezig .. (terwijl je 1 beker water nodig hebt) .. en dus enorm versplit.. dus hierom is hoe lang en hoe vaak je gebruikt intressant.

ja ik ga ook nog meters in huis (op de groepenkast) installeren .. maar die 10,- heeft me meer bespaard dan dure meters ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
vso schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:46:
begin eerst eens met een lijst van alle "gebruikte" elektronische appartuur. en schrijf op hoe lang je bv een lamp aanlaat, hoe vaak de vaatwasser aanstaat.
Een meter van 10,- kan je vertellen hoeveel watt / ampere hij verbruikt of totaal verbruik over een periode..
Een energie slurper, (defecte koelkast) haal je er snel uit

zo ben ik begonnen, toen een energie meter via eneco (toon) laten installeren en zo verder terug gedrongen..
wat apparatuur (wasmachine,koelkast,vriezer) vervangen door energie zuinigere varianten .. dit scheelde bakken met geld.

Verkeerde conclusie is vaak dat 1800w van een senseo duurder is dan 200w waterkoker .. terwijl de senseo 30sec uitgaat .. en even een piek heeft.. is de waterkoker 15min voor 1l bezig .. (terwijl je 1 beker water nodig hebt) .. en dus enorm versplit.. dus hierom is hoe lang en hoe vaak je gebruikt intressant.

ja ik ga ook nog meters in huis (op de groepenkast) installeren .. maar die 10,- heeft me meer bespaard dan dure meters ;)
Dat heb ik dus al gedaan. Het nu netjes per kamer en grootverbruiker op welke fase deze zit. En ben dit nu aan het monitoren. Kijk vooral naar de nacht tijden. Want dan is het duidelijkste welke sluipverbruikers er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Bl4ckviper schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:43:
[...]
Dat heb ik dus al gedaan. Het nu netjes per kamer en grootverbruiker op welke fase deze zit. En ben dit nu aan het monitoren. Kijk vooral naar de nacht tijden. Want dan is het duidelijkste welke sluipverbruikers er zijn.
In het bericht zat verstopt dat je goedkoper af bent met apparatuur te vervangen door zuinigere varianten.

Veel winst zit in gedrags verandering, bv ipv de magnetron gebruiken voor ontdooien sochtends in de koelkast mikken van bevroren vlees. Schoonmaken van je witgoed (regelmatig) koelt of wast beter en efficienter als het schoon is.

En je gezinsleden belonen voor actief meehelpen ... (bv alles wat je bespaard --> dagje efteling)

Maar ik zou meer kijken naar Domotica oplossingen om te meten,
Hiermee kan je de lichtsterkte aanpassen aan het aanwezige licht van buiten of bv net dat beetje licht om snachts te zien waar je loopt als je naar een wc wandelt, Of je nachtsnack ;)

Ook is het gelijk handig om bv te reageren op verhoogd gebruik (kind wat achter de pc gaat zitten omdat het niet kan slapen en gewoon "uit" zetten)

Ander plus punt van een dergelijke intergratie is dat je tijdens je vakantie kan emuleren dat je thuis bent :)

Overgens de meters uit je startpost zijn daar geschikt voor :) of ze de juiste zijn .. hmm weet ik niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Inmiddels geruime tijd verder.

Heb nu aardig wat in kaart en kunnen besparen.
Aangezien we all-electric gaan wil ik bij de nieuwe dingen wat KWH meters plaatsen:

Warmte pomp
Warmte pomp warmte element
Boiler
Nieuwe airco groep
en nieuwe omvormer

Hiervoor het ik een totaal van 3 maal de 3X16A kwh meter en 2 maal de 1X16A.
Nu zijn er verschillende verkrijgbaar oa met M-Bus of S0.

Nu lees ik mijn slimme meter als uit via de Pi met DSMR reader.
De KWH meters zou ik ook uit willen lezen straks en vergelijkbaar willen tonen.

Wat is dan het beste om te nemen mbt de meters? M-Bus of S0? En wat zijn de mogelijkheden deze uit te lezen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bl4ckviper
Je haalt een paar dingen door elkaar denk ik, welke allemaal mogelijk zijn.

M-bus is Meterbus
Wikipedia: Meter-Bus (zo lees ik ook mijn kamstrup uit icm een converter en met de pi)

Modbus is een ander protocol en zit ook op sommige kWh meters en je hebt dan vaak ook nog een S0 aansluiting beschikbaar.
Dit is dan het RS485 protocol, en heb je geen converter nodig zoals met Meterbus. Kan vaak direkt op een pi
Wikipedia: Modbus

S0 bied geen andere info dan enkel pulsen, dus enkel wattjes en kWh.

Ik zou bij meerdere meters gaan voor Modbus. (en dus meer info dan de wattjes)
(al heb ik zelf 4x S0 en 4x Youless, lekker simpel en weinig te programmeren)

Heb je hier iets aan:
http://www.domoticz.com/w..._Domoticz_and_to_PVOutput

Het is maar, hoe handig ben je zelf, en wat doe je met de info.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 14:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@AUijtdehaag

Hoe heb je dat allemaal aangesloten dan?
Heb je 4 kabels van de meters naar je Pi lopen (5 als je de kamstrup meetelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bl4ckviper
De 4 youlessen zitten in 2 losse kastjes en hangen aan mijn netwerk (en dus uitleesbaar in domoticz)
(oude foto: 1 grijs kastje te zien met 2 youlessen: https://www.mupload.nl/img/4eovxiowi4r5z.jpg )
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

De Meterbus converter loopt met 2 draadjes naar de kamstrup en de andere kant naar een usb hub van de pi.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Dat is ook een bussysteem met 2 draadjes en elke "slave" krijgt zijn eigen adres.

Modbus kWh meters zijn ook maar 2 draadjes naar een pi toe en worden over alle meters doorgelust (bus systeem, met vaak een eindweerstand) en worden op een (bepaalde) ingang van de PI aangesloten.
Elke kWh meter krijgt zijn eigen "slave" adres.
Maar ik heb daar geen ervaring mee, dus kan ik je daar verder niet in helpen. (google is je vriend)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@AUijtdehaag

Oké ga mij er eens in verdiepen. Voor nu heeft hij S0 metere op de offerte gezet. Ga eens kijken of ik daar mee af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bl4ckviper
Op welke omvormer?
Sommige (chinese) S0 kWh tellers meten ook stand-by verbruik (geven 2 kanten pulsen af)
Dit is niet echt gewenst als je logt (naar pvoutput bijvoorbeeld) en wordt ook als opwek gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kijk eens in het netduino topic, of nu het DAL op de pi3 topic.

Ik ga deze maand de meterkast aanpassen en ook het volgende doen met 6 kWh meters.

3 x 1 fase
Pv set 1
Pv set 2
Warmtepomp
Doorstromer 3 fase (optie)

Mijn probleem is meer de ruimte, dik 36 unit plaatsen in 1 meterkast gaat niet meevallen of groot worden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@AUijtdehaag

Het gaat om de SolarEdge SE8k

@Rol-Co

Dat probleem ken ik. Er wordt waarschijnlijk ook een kastje bijgehangen

[ Voor 48% gewijzigd door Bl4ckviper op 30-06-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:11:
@AUijtdehaag

Het gaat om de SolarEdge SE8k

@Rol-Co

Dat probleem ken ik. Er wordt waarschijnlijk ook een kastje bijgehangen
Of ik hang 2 hafonorm kasten naast elkaar of sleutel allles in een abb mistral

Zoals deze, dat past net kwa ruimte en heb ik nog wat module plaatsen over.
https://www.elektroschake...al65-verd-54-mod-tr-96102

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:20
Ik doe het zo, deze info komt standaard uit mijn digitalSTROM domotica installatie:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/efffpz.png

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rvdgaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:38:
Ik doe het zo, deze info komt standaard uit mijn digitalSTROM domotica installatie:

[afbeelding]
nice
hoe zit dat in de meterkast? niet van die onbetrouwbare kabel klemmen hoop ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Nee dit is wat professioneler:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/714odw.jpg

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja beter inderdaad, wel een duur grapje totaal gok ik, en dan nog een abo voor het uppen naar een website misschien?
Ik zal eens zoeken naar digitalstrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Niks abbo, je kan lokaal op je eigen server inloggen met je browser en deze info en nog veel meer bekijken en sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@rvdgaag

Ziet er cool uit. Maar klopt het dat je per fase een filter en daarna per groep (die je wenst te meten) een kwh meter nodig hebt? En daarnaast ook nog eens de server?

Dat is allemaal niet goedkoop.. In mijn geval
4 * 240 euro voor de meters: 960
De server 503
En dan nog 3 filters a 59,30: 178
Totaal even 1641

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bl4ckviper schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:55:
@rvdgaag

Ziet er cool uit. Maar klopt het dat je per fase een filter en daarna per groep (die je wenst te meten) een kwh meter nodig hebt? En daarnaast ook nog eens de server?

Dat is allemaal niet goedkoop.. In mijn geval
4 * 240 euro voor de meters: 960
De server 503
En dan nog 3 filters a 59,30: 178
Totaal even 1641
Eventueel kun je een Wendy ophangen waarmee je dan kan meten:
3x S0
1x Slimme meter
1x Modbus (voor je omvormer)
Onbeperkt aantal Zigbee pluggen voor afzonderlijke apparaten, zoals je warmtepomp, koelkast en dergelijke
Als extra kun je dan ook actief met Zigbee schakelen (verlichting, andere verbruikers)
Ook niet heel goedkoop maar wel onder de 500 en heb je maar 1 systeem nodig. Abo is optioneel voor app, maar heeft ook eigen webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:12
Wat is het doel om per groep te gaan monitoren?

Ik monitor sinds 2013 in principe enkel per fase voor verbruik (links) en opwek (rechts) en wat losse grotere verbruikers zoals mijn warmtepompen voor COP en warmtebalans (3/4 warmtebron-units en warmtebuffer) en ik gebruik daarbij enkel S0 kWh meters.

Resolutie 1 of 0,5 Watt en als interval maar kort genoeg maakt kun je nog onderscheid maken of er worteltjes of aardappels op de inductie aan de kook zijn in de praktijk, voor kleine vermogens gaat dat niet, impuls rate is te laag (impuls per >5/10 seconden, je kan niet zien welke opgeladen smartphone aan de oplader ligt)
Voor dagelijkse info is dat niet nodig, dan is terugmelding van de arduino modules voldoende dat een device gebruikt wordt, alleen voor data analyse download je dan ook deze van SD-opslag naar PC. (saaie foto hoofdgroepenkast, rest zit in aparte onderverdelers door de woning op 4/6mm2 backbone)
Ik gebruik Domoticz op RPi3 als GUI met cronjob die data ophaalt via LAN van de Netduino2+ met wat oudere versie van DAL en via Wifi van Arduino nano's met ESP8266 (module).

Als je van programmeren houdt kan je als nog een verbruikers herkennings lijst maken zoals "Smappeetm " die je eventueel kunt verifieren/gebruiken in combinatie info van de arduino/esp8266 modules die per "call" een array met 10-20 variabelen geeft.
Met een cronjob van 1 minuut op RPi3 kunnen er van ca 10 tot 15 arduino/ESP8266 modules goed voor 100-300 variabelen bij gehouden worden, want mijn modules accepteren ook instructies dat kost ook microseconden.
Houdt er wel rekening mee dat domoticz dan aardig wat werk wordt om het overzichtelijk te houden, boven 50 devices in eens op je smartphone loopt de overzichtelijkheid vlot terug of scrol je er te snel overheen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Het grootste deel heb ik inmiddels wel kunnen achterhalen middels mijn fase grafiek op dsmr.

Ik zou graag de wp, boiler en backup element van de wp willen monitoren om te kijken wat deze zoal verbruiken en of dit klopt en kan dus ook monitoren of deze ineens extreem veel zullen gaan verbruiken.

Het gaat dus niet meer om alle groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:12
Ik heb Pana'sonic monoblock's, die hebben twee power supply aansluitingen.

Ik monitor enkel die van supply 1 ( WP zelf), op de ander zitten in principe back-up (die ik geheel niet gebruik in de praktijk) en als ook niet het elektrisch element voor de boiler.
Want die zit via een relais op een andere fase en voor anti-legionella heb ik wekelijks hooguit maar 0,4-0,7kWh nodig, daarvoor gebruik ik geen aparte S0 kWh meter, maar tel ik het verbruik in frontend apart (domoticz)

Mocht WP backup wel inschakelen dan stuurt Domoticz een notification E-mail omdat opgenomen vermogen boven ingestelde limiet komt voor die WP,
Net als bijv de flow te laag is of een module enige tijd niet gereageerd heeft of meerdere call's met error's in laatste 5/10/15minuten, het is maar net wat voor triggers je per widget instelt en/of notification wilt versturen en met welke E-mail header verzonden

Edit: De module van boiler geeft ook nog een melding want er is een temperatuur stijging zonder flow (boiler heeft eigen warmtemeter), Je kan ook een optocoupler gebruiken, die aangaat en input op arduino verandert als element 230V krijgt en over tijd intergreren en die als variabele aan array toevoegen die RPi steeds opvraagt, is maar op welk niveau je wilt regelen
Net als ik voor warmtebuffer ook een aparte module gebruik, die van alles meldt.
Om de data actueel te houden en arduino sketch cycle time rond seconde te houden heb ik maar max 8-10 temp sensors per module.

[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 03-07-2017 12:54 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Ik hoopte eigenlijk dat ik het allemaal via een hub ofzo op de pi kan uitlezen in domoticz.

Kwam dit tegen voor 3 fase:
http://s.aliexpress.com/nQjUnyAZ

En deze voor enkele fase:
http://s.aliexpress.com/7ZBJBF7j

Dit allemaal aansluiten 1 keer 3 fase en 3 keer 1 fase op zoiets:

RS232/RS485/RS422 netwerk/Modbus
 http://s.aliexpress.com/qMFvqAbM

Is dat haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:20:
Ik hoopte eigenlijk dat ik het allemaal via een hub ofzo op de pi kan uitlezen in domoticz.

Kwam dit tegen voor 3 fase:
http://s.aliexpress.com/nQjUnyAZ

En deze voor enkele fase:
http://s.aliexpress.com/7ZBJBF7j

Dit allemaal aansluiten 1 keer 3 fase en 3 keer 1 fase op zoiets:

RS232/RS485/RS422 netwerk/Modbus
 http://s.aliexpress.com/qMFvqAbM

Is dat haalbaar?
3 fase dichter bij huis
http://www.ebay.de/itm/MI...bbafc1:g:M64AAOSwrklVBt10

En nog meer snufjes
https://www.ebay.de/sch/i...0&_nkw=kwh+meter&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@Rol-Co

Dat is een enkel fase meter:
"Our TMT-353-MID is a MID approved single phase 0,25-5(80)A wattmeter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:44:
@Rol-Co

Dat is een enkel fase meter:
"Our TMT-353-MID is a MID approved single phase 0,25-5(80)A wattmeter"
Er staat vast nog wel een 3 fase in de link er onder :) even zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Ja dat snap ik wel. Maar al die dingen met Modbus (en MID gecertificeerd) zijn opzich prima om uit te lezen via de Pi, middels een plc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnaudarduino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05-2022

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

Ik heb ook 4 s0 bus kwh meters in de meterkast.
1 daarvan heb ik aangesloten op een arduino.
De andere wil ook graag uitlezen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Iemand een goed arduino/raspberry script en uitleg voor 4 s0 kwh meters?
Dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder Schuil
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09-2017
ongeveer een jaar geleden had ik een beetje hetzelfde probleem. Wij hadden in ons studentenhuis een belachelijk hoge energie rekening en we hadden geen idee waar het vandaan kwam. ik heb dit toen samen met 4 vrienden besproken omdat een paar jongens best handig waren op hard en software gebied, en toen hebben we besloten we om zelf maar een apparaatje in elkaar te sleutelen dat energie kan monitoren per groep en dat weergeven in een grafiek via een online web app.

Al gauw kwamen we er achter dat onze koelkast een enorm raar stroomprofiel had. Niet zo gek ook want dat ding was al 25 jaar oud. Die dus vervangen en daarna ging onze energierekening flink omlaag. En dat was nog maar het begin.

Geen reclame

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 11-10-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
@Reinder Schuil

Hee reclame ;)

Heb wel even gekeken. Dit lijkt mij een kant en klaar oplossing die nog weleens duur uit kan vallen. Wellicht interessant voor panden waar meerdere mensen in wonen of kantoren.

Voor mij is het gewoon om een aantal zaken bij te houden. Hobby matig is het ook gewoon leuk daar mee te spelen.

Inmiddels heb ik gekozen om te gaan voor modbus KWH meters die ik zelf uit ga lezen. Maar bedankt voor je tip en succes met je bedrijf.

Pagina: 1