Straalverbinding over korte afstand met Unifi - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:44
Ik moet een afstand van ongeveer 50-75 meter overbruggen om een internetsignaal in een pand te krijgen. Door de panden heen is redelijk onmogelijk vanwege vuurmuren, dus een kleine straalverbinding leek me het makkelijkst. Nu heb ik er weinig ervaring verder mee, maar ons hele netwerk is al met Unifi uitgerust dus het zou fijn als ik bijvoorbeeld een Airbeam van Ubiquiti kan gebruiken.

Heeft er iemand ervaring met dit soort verbindingen? Ik heb vrij zicht tussen de 2 panden. Staat alleen een boom tussen dus ik weet niet wat dat voor invloed heeft.

Alle reacties

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:35
Is de boom heel erg in de weg of zou je met een kleine mast al boven de boom uitkomen? Misschien een optie om de antenne zo te plaatsen dat je naast de boom straalt?

• cupra4
Ik ga nog even langs deze week om te kijken wat die boom qua uitgroei doet. Paar weken geleden waren het alleen maar kale takken :-)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@cupra4

Deze zijn mij al eens aangeraden voor een soortgelijke oplossing (heb het nog niet gedaan, dus geen ervaring): https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/RBSXT-5nDr2

5 Ghz is aan te raden. Sneller, minder druk en een kleinere fresnel (zie hieronder).

Afhankelijk van de gewenste snelheid, kun je ook voor andere versies gaan met een hogere throughput uiteraard.

Hou ook rekening met de fresnelzone:

http://www.proxim.com/pro...ns-fresnel-clearance-zone

Succes en hou ons op de hoogte! :)

edit (gerelateerde topics):

[Advies] WiFi met vlan over 70m (LOS) 2x open/dd wrt router

Wifi Bridge (+- 1KM)

Netwerk uitbreiding over een flinke afstand

[ Voor 26% gewijzigd door albino71 op 30-03-2017 10:05 ]

Te koop....

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11 21:04
2x een nanostation loco m5 ophangen en klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-11 22:08
Zitten die panden aan elkaar? Je kan misschien ook gewoon een stukje glasvezel over het dak leggen.

Met de eerder genoemde Mikrotik SXT's kun je het ook prima voor elkaar krijgen. Gebruik wel 5Ghz idd

• cupra4
Ja de panden zitten aan elkaar, ze staan in een L vorm. Ben er gisteren even geweest, maar die boom gaat een probleem opleveren. Nu is ie nog niet begroeid maar dat gaat wel gebeuren natuurlijk. Ik kan inderdaad daar wel redelijk makkelijk het dak op en daar met glasvezel verder. Maar moet eerst met de beheerder van het pand overleggen wat mag en wat niet.

• fredderf
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:29
Op de site van Ubiquiti staat een outdoor wireless link calculator: https://airlink.ubnt.com/
Wij hebben zelf een paar maanden, tot de oplevering van de glasvezel verbinding, een straalverbinding. Werkt goed. Verbinding staat ingesteld op max. 100Mb. Maar haalde wel 166Mb. Afstand 4,8 km.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:05
@djkavaa heeft hier ervaringen mee met zijn bedrijf. Hij kan je vast adviseren :).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• cupra4
Heb ook maar offerte opgevraagd om de coax om te leggen. De plek waar de 2e ontvanger moet komen te hangen is niet te beveiligen en geen zin om daar elke week een nieuwe op te gaan hangen.

Verwijderd

je kan makkelijk van die betonnen blokjes op het dak leggen, en daarop een hostaliet buis of een metalen kabelgoot. Daarin leg je een outdoor glasvezel in (prefab), en klaar.

Je boort dus geen gaten in het dak voor die goot (dus geen lekkages), en je hebt een stabiele en gegarandeerde verbinding. Geen gezeik met bomen en zo....

Wat ook soms kan, is als het gebouw een (parkeer) kelder heeft, om de kabel daar doorheen te laten lopen. Daar liggen meestal al kabelgoten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2017 10:43 ]

Pagina: 1