Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik ben hier al eens een blauwe maandag mee bezig geweest een hele tijd terug, maar dat is in de 'vergeet' la beland.

Inmiddels wil ik dit toch weer eens gaan oppakken en heb daar toch wat hulp en advies bij nodig.

Ik heb 2x een openWRT of DD-WRT router (WRT320N/E2000) met DIY antenne-aansluiting (antenna mod).

Afstand antenne - router is ca. 2 meter, dus moet ik volgende mij kiezen voor 2.4 ghz
Kan ik nu twee panel antenne's kopen en die aan de routers knopen?

Zoiets: 17dbi-panel-antenna of MIMO 14dBi Panel Antenna
Of kan ik veel goedkoper of cheapass omdat het maar 70m is?
Welke snelheid is redelijkerwijs haalbaar met deze oplossing?

Of moet ik gaan voor een andere oplossing?
http://www.ip-sa.com.pl/sxt-c-214_249.html?sort=3a

Maar daar moet ik dan weer aan beide kanten een managed switch of router bij hangen om de vlans te regelen (of niet?).

Bedankt voor het meedenken alvast en als ik nog meer info moet geven dan hoor ik het graag!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Even een kleine schaamteloze kick ...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee van deze:

http://www.ip-sa.com.pl/lite5-rbsxt5ndr2-p-1371.html

En nee, je hebt geen managed switch of iets dergelijks nodig. Die Mikrotik's zijn gewoon "transparant". Alsof jij een 70 meter UTP kabel zou leggen. Zo zien de PC's of routers deze Mikrotik's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:17:
Twee van deze:

http://www.ip-sa.com.pl/lite5-rbsxt5ndr2-p-1371.html

En nee, je hebt geen managed switch of iets dergelijks nodig. Die Mikrotik's zijn gewoon "transparant". Alsof jij een 70 meter UTP kabel zou leggen. Zo zien de PC's of routers deze Mikrotik's.
Bedankt (weer!).

Als ik meer throughput wil, gewoon een duurdere 5Ghz met 1000Mbit kiezen neem ik aan?

[ Voor 64% gewijzigd door albino71 op 03-11-2015 10:23 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
als je vrij zicht hebt tussen de 2 apparaten, volgens mij moet het je dan ook wel lukken met je 2 openwrt routers, wel externe 2,4 antennetjes aansluiten (op je eerder gemaakte antenne mod)

zelf heb ik een bridge constructie tussen een experiabox (staat beneden) en een ap die als client ergens op een zolder draait, de afstand hiervan is rond de 60 meter, en gaat 20/10 moeiteloos doorheen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
albino71 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:22:
[...]

Bedankt (weer!).

Als ik meer throughput wil, gewoon een duurdere 5Ghz met 1000Mbit kiezen neem ik aan?
Jup er is een AC variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

shure-fan schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:37:
als je vrij zicht hebt tussen de 2 apparaten, volgens mij moet het je dan ook wel lukken met je 2 openwrt routers, wel externe 2,4 antennetjes aansluiten (op je eerder gemaakte antenne mod)

zelf heb ik een bridge constructie tussen een experiabox (staat beneden) en een ap die als client ergens op een zolder draait, de afstand hiervan is rond de 60 meter, en gaat 20/10 moeiteloos doorheen
let op vrij zicht met je ogen is niet hetzelde als vrij zicht met een antenne
http://www.proxim.com/pro...ns-fresnel-clearance-zone

Wel iets van belang met het opstellen van je antennes

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
shure-fan schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:37:

Tja, dat wilde ik eigenlijk eerst proberen, maar dan met 5Ghz panel antennes.

Het nadeel is dat ik dan de openWRT router dichtbij de antenne moet plaatsen om verliezen te voorkomen of ik moet dure LMR400 kabel gebruiken.
Aangezien ik de router binnen wil en ik te maken heb met een fresnel zone van 3 meter (2x 1,5m) op deze afstand, kom ik onder aan de streep op nagenoeg net zoveel euro's uit als dat ik de mikrotiks ophang.

Ik kan het e.e.a. proberen op de 2.4Ghz band, maar dan wordt mijn fresnel 5 meter.
Ja, ik kan met minder signaal doen natuurlijk, maar ik wil 'm wel redelijk stabiel hebben.
Ik had deze gezien, die hebben volgens de mikrotik site ook een behoorlijke throughput.
http://routerboard.com/RBSXTG-5HPnD-HGr2

RBSXTG-5HPnD-HGr2AR9344 1G 1 port test
ModeConfiguration1518 byte512 byte64 byte
kppsMbpskppsMbpskppsMbps
Bridgingnone (fast path)81.0983.7232.0950.3269.6138.0
Bridging25 bridge filter rules81.0983.786.0352.387.644.9
Routingnone (fast path)81.0983.7210.0860.2226.9116.2
Routing25 simple queues81.0983.7103.9425.6106.654.6
Routing25 ip filter rules56.8689.859.6244.160.531.0
Fish schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:00:
[...]

let op vrij zicht met je ogen is niet hetzelde als vrij zicht met een antenne
http://www.proxim.com/pro...ns-fresnel-clearance-zone

Wel iets van belang met het opstellen van je antennes
Ja, daar werd ik lang geleden ook op geattendeerd. Thx!

Je sint avatar is ook weer terug zie ik! Het heerlijk avondje komt er aan :)

---

Nog wat vraagjes aan iedereen...

Als ik toch met een losse 5Ghz antenne zou willen werken, maakt het dan nog uit welke voor de throughput? Of heeft dat met name te maken met de mogelijkheden van de router?

Over de mikrotiks: Ik heb ergens gelezen dat ze ook te dicht bij elkaar kunnen staan en dat dat dan ook weer een negatieve invloed heeft op de performance. Is daar iets zinnigs over te zeggen?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Dat is inherent aan te sterke zenders te dicht op elkaar te zetten, je krijgt dan overspraak. Als wij een centimeter of 30 van elkaar staan vind je het ook niet fijn als ik in je oor ga staan schreeuwen :D

Het zendvermogen is totop zekere hoogte terug te regelen dus daar maak ik me geen zorgen over. Als je het als een Wi-Fi verlengsnoer wilt gebruiken zou je (in theorie) de bridge performance moeten halen (afhankelijk van ontvangst interferentie enz )

Met losse antennes heb je dingen als verlies in de kabel, straal patroon (omni, nier etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
of je probeert het gewoon met je huidige apparatuur?

je stelt het setje op de keukentafel in zodat het werkt, en dan plaats je ze in de opstelling zoals je het graag wilt hebben, niet proberen is altijd mis

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1