[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]
* Hoogte
* LOS ( Line of Sight )
* Vrije Fresnell Zone ( zie : http://www.bitstorm.com/wi-fi-range/ )
Als je aan alle bovenstaande dingen voldoet, kun je je gaan orienteren op de mogelijkheden zoals bijvoorbeeld :
* Laser-Link
* WiFi 2.4 Ghz ( Mikrotik, Ubiquiti, ... )
* WiFi 5 Ghz ( Mikrotik, Ubiquiti, ... )
* 24 Ghz ( Ubiquiti )
* Microwave systems ( ... )
Alle technieken hebben voor en nadelen, Weet je al watvoor bandbreedte je wilt gaan gebruiken over de link, Wat de afstanden worden, eisen en wensen van deze verbinding als het sneeuwt/mistig is/regent
Bij draadloze verbindingen als LaserLink ben je met regen en dichte mist verder van huis, echter geld voor alle verbindingen dat als er een boom tussen groeit dat je snel geen verbinding meer hebt.
Wat veel mensen vaak vergeten bij gebruik van WiFi(achtigen) is dat de Fresnell zone erg belangrijk is. Hiervoor zijn veel calculators te vinden.
Edit
Bedenk je overigens wel, dat FTTH verbindingen geen 1op1 overboeking hebben, Daar betaal je namelijk dik voor normaliter.
Ook kan het zijn dat er restricties zijn aan het gebruik van een FTTH verbinding voor bedrijfsdoeleinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Miepermans op 14-11-2014 12:31 ]
Die 50/50 bij je werkgever thuis, is daar een zakelijke SLA op af te sluiten en kost die dan nog steeds maar een paar tientjes?chr1st14n schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:02:
Nu woont de baas ongeveer een kilometer achter de zaak in een woonwijk waar al glas ligt tot in de meter kast (FTTH). Hier is een 50/50 lijn te krijgen voor een paar tientjes in de maand.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Het is in de LOS. Ik kan vanaf het dak zo het dak van de baas zien. Dus ik hoef geen 10 meter toren op het dak te zetten, een paal van 1 a 1,5 is al genoegMiepermans schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:30:
Voor een stabiele Point 2 Point verbinding zijn een aantal dingen belangrijk :
* Hoogte
* LOS ( Line of Sight )
* Vrije Fresnell Zone ( zie : http://www.bitstorm.com/wi-fi-range/ )
Als je aan alle bovenstaande dingen voldoet, kun je je gaan orienteren op de mogelijkheden zoals bijvoorbeeld :
* Laser-Link
* WiFi 2.4 Ghz ( Mikrotik, Ubiquiti, ... )
* WiFi 5 Ghz ( Mikrotik, Ubiquiti, ... )
* 24 Ghz ( Ubiquiti )
* Microwave systems ( ... )
Alle technieken hebben voor en nadelen, Weet je al watvoor bandbreedte je wilt gaan gebruiken over de link, Wat de afstanden worden, eisen en wensen van deze verbinding als het sneeuwt/mistig is/regent
Bij draadloze verbindingen als LaserLink ben je met regen en dichte mist verder van huis, echter geld voor alle verbindingen dat als er een boom tussen groeit dat je snel geen verbinding meer hebt.
Wat veel mensen vaak vergeten bij gebruik van WiFi(achtigen) is dat de Fresnell zone erg belangrijk is. Hiervoor zijn veel calculators te vinden.
Edit
Bedenk je overigens wel, dat FTTH verbindingen geen 1op1 overboeking hebben, Daar betaal je namelijk dik voor normaliter.
Ook kan het zijn dat er restricties zijn aan het gebruik van een FTTH verbinding voor bedrijfsdoeleinden.
Het is een verbinding voor ons zelf, dus alles boven de 25 down is mooi meegenomen (met de adsl is effectief maar 13mbit haalbaar (14 als we mazzel hebben)), up is alles beter dan we nu hebben (1up..)
De afstand volgen google earth is ongeveer 1,1 km (rechte lijn, in zicht), zonder bomen of iets dergelijks.
Ik heb inderdaad al gekeken naar de Ubiquiti apparaten (wij gebruiken zelf de Accespoints en hebben deze ook bij verschillende klanten draaien). maar ik kan er niet helemaal achter komen welke apparaten ik hiervoor nodig heb dan.. Om nu ff die grote schotels aan te schaffen ben je een 2000-2500 per stuk kwijt, en omdat wij hier zelf geen ervaring mee hebben, dan is het een beetje een dure grap om "FF" te testen en in te stellen zeg maar. Als dit "de" oplossing is is dit niet zo'n probleem, dit is er dan binnen met x aantal maanden al weer uit (vergeleken met een FTTO lijn)
Momenteel hebben we een effectieve lijn van 13 down en +-1 up. gemiddeld hebben we een latency van ongeveer 25-30 ms (zonder internet gebruikers). Daar waar we zitten met de zaak zelf is wel beter internet te krijgen, maar dan begint het bij maandbedragen van +300 euro en een vrij fors bedrag voor de aansluitkosten..Question Mark schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:04:
Wat heb je nodig aan bandbreedte en latency? En verder, wat is het grote probleem met ADSL? Afhankelijk van wat er exact aangeboden kan worden en de afstand tot je centrale kun je daar nog prima een lokatie mee ontsluiten. Het hangt echter een beetje van je requirements af, en die noem je nu net niet.
[...]
Die 50/50 bij je werkgever thuis, is daar een zakelijke SLA op af te sluiten en kost die dan nog steeds maar een paar tientjes?
Wij lopen steeds vaker tegen de beperkte snelheid van de lijn (up en downloaden van bestanden), maar wij vinden glasvezel (FTTO) een te dure grap worden als wij een snellere download willen dan we nu hebben. FTTO begint bij 10/10 voor +-310,-, en 20/20 is de eerst volgende en deze zit rond de 360,- per maand...
Bij de baas thuis is een zakelijke FTTH lijn te krijgen van 50/50 voor een paar tientjes in verhouding (rond de 50 a 60 ex BTW). Als zouden wij hier de helft van halen zijn wij al heer erg blij
Wij hebben bij verschillende klanten al een glas lijn liggen, en deze hebben gemiddeld een latency van 5 tot 7 ms, en met wifi zal dit wel ietswat hoger worden gok ik.
Wij hebben al eens wat getest met TP-LINK WA7510N, maar deze doen 20 down en 15 up (Om en Om) en als we tegelijk gaan down en uploaden dan doen ze gemiddel 9/9 mbit (up/down).
[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]
Aan de andere kant gebruiken wij ook nanostations (m5) voor links tot 4 a 600 meter en dan halen we ook nog tot 80 Mbit in ideale condities. Dus als je niet zoveel bandbreedte nodig hebt zou je ook nog een setje van die kunnen testen. Die zijn ook niet zo duur.
[ Voor 0% gewijzigd door Arjan-B op 14-11-2014 15:59 . Reden: Typo ]
Is ie geen eigenaar, dan hoop ik voor je dat ie niet over een tijdje gaat wieberen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
2a. Elkaar zien is 1 ding, er moet ook ruimte er rond zijn, zie fresnell zone (paar metertjes diameter om veilig te zijn)
2b. Elektriciteitsmasten die langs de route lopen zijn een no-go
3. mikrotik en ubiquiti apparatuur heb je voor niet veel geld, maar vergis je niet in de moeilijkheidsgraad om die dingen in te stellen als je geen kaas hebt gegeten van netwerken.
Wil je testen? Doe eens een Mikrotik SXT of Ubiquiti NanoStation. 2 nanostation's LocoM5's of Mikrotik SXT 5HPnD kosten je 100-150e, dat is geen geld.
Je kan nog altijd upgraden naar de Ubiquiti AirFiber (1000e stuk) achteraf, hoewel ik betwijfel of je dat nodig gaat hebben (1gb, 100km range, 1ms latency)
Verder volg ik ook de anderen hun commentaar: Internet voor thuis is niet hetzelfde als internet voor op kantoor. Plus, ik heb mijn bedenkingen, klein bedrijf, eigen gepruts, het zoontje/dochtertje gaat opeens aan de PC's kunnen op het kantoor met alle gevolgen van dien?
Maar als je weinig verstand van netwerken hebt kan je beter gewoon niet gaan zitten hobbyen en iemand die wel weet hoe het moet de installatie laten opleveren.
Daar de een in een dorp woonde waar ze 25/25Mbit kabel hadden, en de andere net ADSL met 1Mbit down haalde over zijn antieke telefoon lijn, en Telenor (Noorse KPN) geen nieuwe lijn wil aanleggen.
Van wat ik hoorde waren ze zeer tevreden over de prestaties er van, dergelijke oplossingen zijn redelijk populair hier in Noorwegen, daar veel mensen redelijk ver van de infrastructuur wonen, en boven bepaalde afstanden/bevolkingsdichtheid zelf voor de kosten opdraaien, voor nieuwe kabels.
Ken ook een vriend van een vriend die zelf met een paar buren iets van 10km glasvezelkabel hebben aangelegd, waarvan ze zelf 95% hebben gedaan voor rond de €4000, glasvezelkabel is niet zo duur meer.
Dat ligt helemaal aan hoe je die aansluiting behandelt, als je de wifi aansluiting als WAN bestempeld dan word hij als net zo onveilig behandeld als je gewone modem aansluiting, daar is dus eigenlijk geen verschil tussen.Dred schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:14:
Plus, ik heb mijn bedenkingen, klein bedrijf, eigen gepruts, het zoontje/dochtertje gaat opeens aan de PC's kunnen op het kantoor met alle gevolgen van dien?
Maakt hij de eigenaar, de thuis gedeelte van de verbinding onderdeel van zijn bedrijfs LAN, omdat hij bv geen VPN wil opzetten, maar gewoon rechtstreeks zijn PC thuis aan zijn bedrijfs LAN wilt koppelen, verhoogt hij uiteraard wel de risico's.
[ Voor 27% gewijzigd door player-x op 15-11-2014 16:13 ]
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
http://www.wirelessinfo.b...ages/linktest-1km-sxt.php
Hiervoor hebben ze de Microtik SXT gebruikt.
Deze kan je al vinden voor rond de 50euro de stuk.
http://www.interprojekt.c...-solutions-c-214_249.html
Met standaard Nanostations (in een Point 2 multi point setup) halen wij over dit soort afstanden ongeveer 50 mbit (48,85 oid) up en down (fresnelzone is niet optimaal)
Wil je t el-cheapo proberen pak dan 2 nieuwe NanoBeam M5-16 voor de afstand zou t voldoende moeten zijn, kies voor 1 30mhz breed signaal en kijk eens hoe ver je komt, je zou daar al over de 50 mbit mee moeten kunnen halen (mits je fresnel zone oke is)
deze dingen kosten een goede 60 euro per stuk.
Als je iets meer zekerheid wilt hebben pak je de nieuwe PowerBeam AC, deze kan hogere snelheden halen maar is een stukje duurder (ongeveer 100 euro per zender duurder)
De eerdergenoemde set met Rockets zou ik om 2 redenen niet kiezen.
1: het is een 2,4 ghz set, deze band is veel drukker, dus de kans is klein dat je de goede snelheid hiermee haalt
2: de rocket M serie is al opgevolgd door de Rocket AC, die haalt weer hogere snelheden.
airfibers (24ghz of 5ghz) zou ik mij niet eens op gaan wagen over deze afstand en deze snelheid, veel te duur, voor veel minder geld moet je die 50 mbit ook al kunnen overbrengen.
https://www.youtube.com/watch?v=wJRPRTbMcY8
Staat op youtube
Programma heet hak5,
Ze hebben meer uitzendingen en uitleg, zoek daar maar op.
Op hun website of op youtube.
Waarom zou je die Pinapple AP's (a 100 euro) per stuk kopen waar je nog speciale antennes voor nodig hebt terwijl je gewoon kant-en klare producten hebt die onder de streep misschien nog goedkoper zijn en hier dedicated voor zijn gemaakt?jan99999 schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:30:
Point-to-Point WiFi Nodes - OpenWRT Config, Hak5 1517.1
https://www.youtube.com/watch?v=wJRPRTbMcY8
Staat op youtube
Programma heet hak5,
Ze hebben meer uitzendingen en uitleg, zoek daar maar op.
Op hun website of op youtube.
Als ik echter een bedrijfspand moet gaan voorzien van zakelijk internet via houtje-touwtje oplossingen en een thuisverbinding denk ik: "Run away". Ik heb ooit bij een klant gezeten waar het pand aan de overkant van de straat (misschien een goeie 200 meter) middels een straalverbinding aangesloten was. Dat spul kostte geloof ik 2500 euro ofzo. Maar als het goed regende viel de verbinding al weg. En om de haverklap moest je naar het dak om met dat ding te pielen... Nu zaten er maar een paar man in dat andere pand, dus het was niet bedrijfkritisch ofzo.. Maar dan nog...
Dit is leuk om mee te spelen, maar je gaat dit toch niet in een zakelijk omgeving gebruiken? Is het geen optie om gewoon een aantal ADSL aansluitingen te stapelen?
[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 17-11-2014 13:32 ]
Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing
Hij is de directeur/eigenaar, en hij zal niet heel snel wieberen.The Eagle schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:10:
Los van de technische oplossing: is die baas van jullie directeur eigenaar, of woont ie gewoon in de buurt?
Is ie geen eigenaar, dan hoop ik voor je dat ie niet over een tijdje gaat wieberen.
Ik weet dat het niet het zelfde is, en we houde de ADSL er ook wel naast. De baas zelf heeft kabel van UPC en deze zal hij zelf houden, de glas zal dan volledig voor de zaak gebruikt gaan worden.Dred schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:14:
..
Verder volg ik ook de anderen hun commentaar: Internet voor thuis is niet hetzelfde als internet voor op kantoor. Plus, ik heb mijn bedenkingen, klein bedrijf, eigen gepruts, het zoontje/dochtertje gaat opeens aan de PC's kunnen op het kantoor met alle gevolgen van dien?
Normaal ben ik ook niet zo direct voor een wifi-verbinding voor dit soort dingen, maar momenteel is dat de enige optie die nog leuk betaalbaar is... En wij doen er verder ook niet veel mee naar klanten toe, het is voor ons eigen internet gebruik.FreakNL schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:28:
Leuke tweakers oplossingen hier!
Als ik echter een bedrijfspand moet gaan voorzien van zakelijk internet via houtje-touwtje oplossingen en een thuisverbinding denk ik: "Run away". Ik heb ooit bij een klant gezeten waar het pand aan de overkant van de straat (misschien een goeie 200 meter) middels een straalverbinding aangesloten was. Dat spul kostte geloof ik 2500 euro ofzo. Maar als het goed regende viel de verbinding al weg. En om de haverklap moest je naar het dak om met dat ding te pielen... Nu zaten er maar een paar man in dat andere pand, dus het was niet bedrijfkritisch ofzo.. Maar dan nog...
Dit is leuk om mee te spelen, maar je gaat dit toch niet in een zakelijk omgeving gebruiken? Is het geen optie om gewoon een aantal ADSL aansluitingen te stapelen?
Wij hebben momenteel ook met een klant een point-2-point verbinding via wifi. Hier zijn wij de externe backup locatie voor. En dit werkt al meer als een jaar zonder problemen. Dit is ongeveer een afstand van max 100 meter. Hier staan een paar kastje vergelijkbaar aan die TP-Link dingen, maar dan van Engenius.
Ik heb al bij de ISP gevraagt voor meerdere ADSL lijnen, maar er zijn hier maar 2 aderparen aangesloten...
Hier hebben we in het verleden ook wel eens naar gekeken, maar dan is het goedkoper om hier glas neer te leggen... Er kan niet in een rechte lijn gegraven worden, dus dit zal dan om dik +1,5 km gaan en met alle vergunningen daar nog bij is dit vele malen duurder dan hier zelf glas neer leggen...mbooij schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:43:
Vraagje aan de TS: Hebben jullie een onderzoek gedaan naar het zelf aanleggen van een glasverbinding naar het huis van de baas? Zoals hierboven valt te lezen is een goede WiFi oplossing ook niet goedkoop.
FreakNL schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:28:
Leuke tweakers oplossingen hier!
Als ik echter een bedrijfspand moet gaan voorzien van zakelijk internet via houtje-touwtje oplossingen en een thuisverbinding denk ik: "Run away".
Een goed opgezette wifi/straalzender verbinding is geen tweakers of houwtje touwtje oplossing.
sterker nog, de genoemde Ubiquiti apparatuur word in de wereld zeer veel gebruikt om internet te leveren aan bedrijven en particulieren met gewoon uptimes die de vaste verbindingen overtreffen.
bij ons hoofdkantoor gebruiken we een sector setup op ons dak met vergelijkbare clients bij klanten om ze van snel internet te voorzien, in de anderhalf jaar tijd dat dit staat hebben we 3 problemen gehad, 2 hadden te maken met de glasvezel uplink, het derde probleem had 1 klant last van ivm een boom in het pad (was ook bekend, maar toen die vol in blad zat gaf het te veel problemen)
Dus wat dat betreft kan ik me wel vinden in de reactie van FreakNL.
Oneens, maar je moet er vanuit gaan dat de verbinding er een volle week uit kan liggen, dus je moet je backup in orde hebben. Een VOLautomatische fail-over is een must. Je bedrijf moet gewoon kunnen blijven draaien als je in een fail-over situatie zit, die 1mbit verbinding moet daarvoor natuurlijk wel voldoende zijn.Piet400 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:16:
't blijft anders wel een koppeling met een particuliere internet verbinding.
Dus wat dat betreft kan ik me wel vinden in de reactie van FreakNL.
Natuurlijk zal alles trager zijn, natuurlijk zullen de medewerkers hinder ondervinden, is deze hinder acceptabel voor het bedrijf, dan is deze wireless+consumentenlijn optie als hoofd verbinding een prima oplossing.
Kan het bedrijf niet werken op een 1mbit verbinding, dan is het antwoord simpel: Niet doen
Kan het bedrijf verder draaien op een 1mbit verbindin, dan is het een goede optie.
Overigens zou ik ook (zoals al eerder gemeld) voor mikrotik apparatuur gaan, daarin kun je de fail-over ook prima regelen. (zorg wel dat je een spare op de plank hebt liggen mocht er een router/antenne stuk gaan).
Op mijn werk is onze hoofdverbinding een 8/8mbit sdsl link van AT&T, kost een godsvermogen, heb je wel een dijk van een SLA (corp policy). Daarnaast ligt er een consumenten verbinding van UPC, dit is onze backup verbinding en we routeren hier het webverkeer overheen (overig verkeer mag niet), als de consumenten lijn eruit ligt gaat het webverkeer automatisch over de AT&T lijn. Mochten bijde verbindingen eruit liggen dan hebben we de optie om via een 4g router alsnog een (handmatige) verbinding op te bouwen (gaat ons een godsvermogen aan 4g data kosten, maar het werkt in iedergeval wel.)
[ Voor 20% gewijzigd door nasdude op 29-11-2014 21:18 ]