Opgelicht op Marktplaats, betaald via Paypal

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09-2024
Hallo allemaal,

Ik ben even ten einde raad en weet ik weet niet waar ik moest posten.
Op 20-03-2017 heb ik op marktplaats een GTX 1080 gekocht voor 406,50 en betaald via PayPal.
Ik heb betaald met PayPal 'Geld overmaken naar familie en vrienden' en nu stuurt die persoon niet de videokaart meer op (ook is zijn nummer niet meer in gebruik en reageert hij niet op e-mails en marktplaatsberichten). Nu lees ik dat ik niet die betaalmethode had moeten aanklikken bij PayPal, maar ik had geen idee (het was mijn eerste keer dat ik ook echt een transactie deed met iemand over PayPal en ik dacht dat dit de manier was). Heb bij de politie aangifte gedaan en bij PayPal een geschil gestart.
Heb ik iets om op te staan? Kan de politie of PayPal zien naar welk rekeningnummer de verkoper het geld heeft doorgesluisd.

Alvast bedankt! En sorry als het hier niet hoorde. Maar ik ben hier echt kapot van! Ben maar een student en ik kan niet gratis geld gaan uitgeven aan mensen die uit zijn om mij op te lichten :-(

Topic report:
Door middel van een aangifte is het uiteindelijk opgelost met de verkoper, hij heeft een terugbetaling verricht. Dus eind goed al goed en ik heb mijn les geleerd!

[ Voor 8% gewijzigd door deathnotedej op 30-03-2017 04:29 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je kan fluiten naar je geld.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Fietsbel Bedankt I guess. Is er nog een mogelijkheid dat PayPal coulant gaat zijn?

Edit: ik heb wel het gesprek van Marktplaats nog, zijn mail en zijn nummer. Meer gaf hij niet.

[ Voor 36% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:00:
Hallo allemaal,

Ik ben even ten einde raad en weet ik weet niet waar ik moest posten.
Op 20-03-2017 heb ik op marktplaats een GTX 1080 gekocht voor 406,50 en betaald via PayPal.
Ik heb betaald met PayPal 'Geld overmaken naar familie en vrienden' en nu stuurt die persoon niet de videokaart meer op (ook is zijn nummer niet meer in gebruik en reageert hij niet op e-mails en marktplaatsberichten). Nu lees ik dat ik niet die betaalmethode had moeten aanklikken bij PayPal, maar ik had geen idee (het was mijn eerste keer dat ik ook echt een transactie deed met iemand over PayPal en ik dacht dat dit de manier was). Heb bij de politie aangifte gedaan en bij PayPal een geschil gestart.
Heb ik iets om op te staan? Kan de politie of PayPal zien naar welk rekeningnummer de verkoper het geld heeft doorgesluisd.
De Politie hun werk laten doen, denk ik. Zij zullen dan contact moeten op nemen met PayPal en de gegevens opeisen indien jij ze niet lost krijgt. De vraag is echter hoe ver ze er willen in gaan...
Is jouw PayPal account gekoppeld aan een credit card? Die bieden meestal ook een bescherming, je kan ook via die weg proberen.
Alvast bedankt! En sorry als het hier niet hoorde. Maar ik ben hier echt kapot van! Ben maar een student en ik kan niet gratis geld gaan uitgeven aan mensen die uit zijn om mij op te lichten :-(
Nou ja, 400 euro vind ik ook veel geld voor een student die niks kan uitgeven ;) Maar in feite maakt dat niks uit. Of je nu student bent of niet en of het nu over 100, 400 of 600 euro gaat, het is en blijft oplichting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Heb je betaald aan familie of vrienden? Lijkt mij niet toch? Dan was het toch logisch geweest om voor de andere optie te kiezen?

Zoals hierboven al gezegd is, kan je fluiten naar je geld, maar het kan ook zijn dat verkoper al meerdere mensen heeft opgelicht. Als er meerdere claims worden gestart naar de oplichter, merkt Paypal dit op en zal alsnog het bedrag terugvorderen.

Dus een wijze les voor de volgende keer. Doe je zaken via Marktplaats, maak dan geen geld over via de familie en vrienden optie, ook als de verkoper daar zo lief om vraagt, want dan ben je in 9 van de 10 gevallen je centen kwijt.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:13:
@Fietsbel Bedankt I guess. Is er nog een mogelijkheid dat PayPal coulant gaat zijn?
Op zich niet, behalve als ze dat geld terug kunnen halen bij de ontvanger. Maar die account zal al leeggehaald zijn. Door de Friends/Family aan te klikken, heb je zelf je bescherming opgegeven tegen dit soort dingen.

De kans is groot dat dit een harde les zal zijn. Zie Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie, How to - Veilig handelen en How to - Help! Ik ben opgelicht!! voor meer informatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is inderdaad het klassieke​ voorbeeld, staat Tweakers ook vol mee.
Geld ben je kwijt, PayPal bescherming geldt niet voor familie en vrienden overboeking en de gegevens zijn waarschijnlijk vals.
Hopelijk heb je niet zelf nog een foto van je legitimatie of bankpas doorgestuurd, anders ben je nog lang niet klaar en gaan die gegevens waarschijnlijk bij de volgende gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathnotedej
@D-Three Ja, heb twee uur geleden aangifte gedaan bij de politie. En ik spaarde al sinds september voor een pc, dus met de daling van de 1080 kaarten dacht ik er eentje te kunnen halen voor een goede prijs. Wat het extra zuur maakt is dat er iemand 1 km van me vandaan was die een Gaming X verkocht voor 425, maar toen had ik al het geld naar de verkoper overgemaakt....

@RWK__ Dan hoop ik dat het vaker is gebeurd zodat we ons geld terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@gambieter Het marktplaats account was 8,5 jaar oud. Daarom dacht ik dat het te vertrouwen was. Kan daar iets mee gedaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:16:

@RWK__ Dan hoop ik dat het vaker is gebeurd zodat we ons geld terug krijgen.
Het moet dan wel een uitzonderlijk geval zijn, maar het beste is dat je morgen alle informatie doorspeelt naar de politie toe en ook contact opneemt met Paypal zodat zij die account blokkeren.

Je kan trouwens geen enkele marktplaats account vertrouwen. Ook niet die van 8,5 jaar oud. Je kan makkelijk aan zo'n account komen, want die worden gewoon verkocht.

[ Voor 17% gewijzigd door MysticX op 22-03-2017 02:19 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Ja, om 8 uur ga ik PayPal direct bellen. En dan maar het beste hopen. Misschien heeft hij het geld er nog niet af gehaald, het was de 20e overgemaakt? Dus daar kan ik nog geluk mee hebben.

@RWK__ Goede tip, nooit aan gedacht dat zulke accounts ook verkocht kunnen worden... Hij heeft al zijn advertenties van zijn marktplaats account gehaald nadat ik het geld had over gemaakt. Dus dat zegt genoeg...

[ Voor 35% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 02:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je weet trouwens dat het pas 22 maart is, dwz 2 dagen nadat je het geld hebt overgemaakt? Nu zijn er wel signalen aangaande oplichting (vooral de Friends & Family is er eentje waar mensen intrappen), maar het is natuurlijk mogelijk dat iemand gewoon even niet online is geweest.

Verder had je natuurlijk nog op allerlei andere manieren de dupe kunnen zijn door een dure videokaart zonder testen over te nemen. Dit is een afhalen & testen aankoop, of nog beter, gewoon nieuw kopen.

Verder: lees eerst de tips in gambieter in "Vraag over Paypal aankoop" door, daar wordt een hoop in behandeld.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 22-03-2017 02:24 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:20:
@RWK__ Ja, om 8 uur ga ik PayPal direct bellen. En dan maar het beste hopen. Misschien heeft hij het geld er nog niet af gehaald, het was de 20e overgemaakt? Dus daar kan ik nog geluk mee hebben.
In principe maakt het niet uit wanneer het geld is overgemaakt. Hoe heb je de betaling verricht? Heb je je bankgegevens gekoppeld aan je Paypal account of heb je via iDeal geld gestort op je Paypal account?

De eerste duurt nog een paar dagen, want het geld moet dan eerst worden afgeschreven van je rekening. De tweede optie wordt per direct uitgevoerd. Bij beide opties krijgt de verkoper gelijk bericht dat er geld is overgemaakt naar zijn Paypal rekening, maar bij optie 1 de oplichter dus nog een dag of twee moet wachten voordat het bedrag daadwerkelijk op zijn account staat.

Als het via optie een is gebeurt, zou je kunnen proberen om de incasso terug te boeken. Let er dan wel op, dat als Paypal het bedrag al heeft bijgeschreven, Paypal bij jou weer dat bedrag wilt gaan vorderen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@gambieter Dat dacht ik dus ook. Maar het volgende was verdacht: 1) alle advertenties eraf gehaald 2) Nummer is constant bezet 3) Hij reageert niet op mails / sms'jes. Waarschijnlijk dacht hij dat hij de jackpot met me binnen had gehaald en denkt hij het geld en de kaart te kunnen houden... is wat ik nu begrijp :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
RWK__ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:24:
[...]

In principe maakt het niet uit wanneer het geld is overgemaakt. Hoe heb je de betaling verricht? Heb je je bankgegevens gekoppeld aan je Paypal account of heb je via iDeal geld gestort op je Paypal account. De eerste duurt nog een paar dagen, want het geld moet dan eerst worden afgeschreven van je rekening. De tweede optie wordt per direct uitgevoerd. Bij beide opties krijgt de verkoper gelijk bericht dat er geld is overgemaakt naar zijn Paypal rekening, maar bij optie 1 de oplichter dus nog een dag of twee moet wachten voordat het bedrag daadwerkelijk op zijn account staat.

Als het via optie een is gebeurt, zou je kunnen proberen om de incasso terug te boeken. Let er dan wel op, dat als Paypal het bedrag al heeft bijgeschreven, Paypal bij jou weer dat bedrag wilt gaan vorderen.
Het was de eerste optie! Heb ik hiermee geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
Ik heb de incasso geweigerd van PayPal voor de 406,50!

Edit: ik heb geen credit card maar een betaalpas.

[ Voor 32% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 02:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:25:
[...]

Het was de eerste optie! Heb ik hiermee geluk?
Ik zou nu even inloggen op je bank en de incasso terugboeken. Maar controleer eerst of er bij jou Paypal pagina de transactie op voltooid of op verwerken staat. Als het op verwerken staat, kan je het terugboeken. Als het voltooid is, dan zou je nog problemen met Paypal kunnen krijgen maar aangezien het hier om oplichting gaat, zou ik verder niet nadenken en het ook gewoon terugboeken.

Was het bedrag wel afgeschreven van je rekening?

[ Voor 19% gewijzigd door MysticX op 22-03-2017 02:27 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ De incasso is nog niet afgeschreven. Het geld had ik nog in cash en wilde ik dus vandaag op mijn rekening zetten. Heb hem dus 2.5 uur geleden geweigerd. Zou het ok moeten zijn als ik dan om 8 uur bel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Paypal zegt wel 'geld overgemaakt.' Maar het geld is dus niet van mijn rekening afgeschreven en dat stond er al sinds de seconde dat ik het had overgemaakt naar hem. Zou het dan zo kunnen zijn dat hij het geld nog niet heeft en ik dus geluk heb gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:28:
@RWK__ De incasso is nog niet afgeschreven. Het geld had ik nog in cash en wilde ik dus vandaag op mijn rekening zetten. Heb hem dus 2.5 uur geleden geweigerd. Zou het ok moeten zijn als ik dan om 8 uur bel?
Ja, morgen contact opnemen en de situatie voorleggen. Uiteindelijk zal Paypal dan kijken wat zij kunnen doen. Wel top dat het bedrag nog niet was afgeschreven. Zou je ook kunnen checken of de transactie op je Paypal account nog op 'verwerken' staat of op 'voltooid'?

hi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat gaat je waarschijnlijk dus problemen geven, want je hebt een betalingsverplichting aan PayPal. Ga nou svp geen ondoordachte dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Het staat op voltooid. Maar dat stond het al vanaf de seconde dat ik het had over gemaakt. Zou het dan zo kunnen zijn dat hij het pas krijgt als het bij mij is afgeschreven?
@gambieter Ik kan het eventueel nog direct overschrijven naar PayPal dezelfde dag dat ze het willen toch?

edit: ik heb dus gewoon een betaalpas bij de ING en geen credit card. Is het zo pas dat het geld dan pas wordt over gemaakt als het bij mij is afgeschreven?

[ Voor 21% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 02:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:30:
@RWK__ Paypal zegt wel 'geld overgemaakt.' Maar het geld is dus niet van mijn rekening afgeschreven en dat stond er al sinds de seconde dat ik het had overgemaakt naar hem. Zou het dan zo kunnen zijn dat hij het geld nog niet heeft en ik dus geluk heb gehad?
Jawel, het geld heeft hij dan wel. Paypal schiet het namelijk eerst voor en dan halen ze het bij jou, maar voordat dit gebeurt moet de transactie eerst verwerkt worden. Als er bij jou staat dat het voltooid is, dan heeft hij al gelijk beschikking tot het bedrag. Het afschrijven van het verschuldigde bedrag wordt binnen 5 dagen verwerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door MysticX op 22-03-2017 02:33 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Dat is dan geen goed nieuws voor me. Hopelijk heeft hij het er nog niet af gehaald. Heb gelezen dat PayPal in dat geval wel wat kan doen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:33:
@RWK__ Dat is dan geen goed nieuws voor me. Hopelijk heeft hij het er nog niet af gehaald. Heb gelezen dat PayPal in dat geval wel wat kan doen dan?
Oplichters zijn erg snel met het weghalen van bedragen, dus reken daar maar niet op, want tegoed op je Paypal account kan je met 1 klik op de klop terugstorten naar de gekoppelde rekening. Wat je nu kan doen is morgen contact met Paypal opnemen en de situatie gewoon eerlijk voorleggen.

En voor de toekomst, geen vrienden of familie optie gebruiken, desnoods creditcard koppelen aan je Paypal, scheelt zoveel gedoe en het belangrijkste van alles, pas gewoon op de volgende keer op Marktplaats. Ze zijn echt niet te vertrouwen.

[ Voor 27% gewijzigd door MysticX op 22-03-2017 02:37 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Dat lijkt me ook het beste. Als hij het geld vanaf zijn PayPal rekening naar een Nederlands nummer heeft overgemaakt, kan de politie dan wat voor me doen? Bij de aangfite heb ik zijn PayPal e-mail en naam aangegeven. Misschien dat PayPal de politie dan verder kan helpen?

@RWK__ Ja, voorheen kocht ik alleen dingen aan huis bij mensen. Maar na goede ervaringen bij Tweakers met verzenden dacht ik dat het ook wel zo bij Marktplaats was. Well how wrong I was. Heb wel mijn les gehaald hieruit... gelukkig was het niet nog een hoger bedrag...

[ Voor 32% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 02:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:37:
@RWK__ Dat lijkt me ook het beste. Als hij het geld vanaf zijn PayPal rekening naar een Nederlands nummer heeft overgemaakt, kan de politie dan wat voor me doen? Bij de aangfite heb ik zijn PayPal e-mail en naam aangegeven. Misschien dat PayPal de politie dan verder kan helpen?
Als dat allemaal zo makkelijk ging, dan werd er niet zoveel opgelicht. Oplichters worden hier in NL goed beschermt. Paypal kan dus niet zomaar de gegevens van de oplichter overspelen naar de politie toe, alleen als daar genoeg aanleiding voor is. Als jij de enige bent die opgelicht is, dan ben ik bang dat de politie daar geen tijd voor zal besteden..maar aan de andere kant kan het goed mogelijk zijn dat Paypal en de politie wel wilt helpen. Dat hangt allemaal af van wat je morgen van de Paypal medewerker te horen gaat krijgen.

Mijn ervaring zelf met de politie is dat ze zeker wel bemiddelen tussen oplichter en slachtoffer, dat heb ik zelf ook meegemaakt toen ik een iPhone 5 via Marktplaats had aangeschaft 7 jaar terug. De politie had toen een mail gestuurd naar de oplichter en die was er zo van geschrokken dat hij wou dat ik de aangifte zou in trekken.

Als je zijn nummer hebt, zou je die eventueel op Google kunnen zoeken. Je kan zijn nummer ook invoeren in de zoekfunctie van Facebook. Als daar een account komt uitrollen, heb je natuurlijk helemaal kassa. Weinig kans dat er echt iets uitkomt rollen, maar het is wellicht het proberen waard.

[ Voor 9% gewijzigd door MysticX op 22-03-2017 02:44 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Ja bij de aangifte heb ik de mail gezet van de verkoper. Dan nemen ze ook contact met hem op, hopelijk heeft het op hem hetzelfde effect als bij jou toen. Alleen ben ik bang dat het een wegwerpmail was en hij er dan niet meer op kijkt. Verder heb ik digitaal aangifte gedaan, is het beter als ik ook naar het bureau zelf ga met onder andere screenshots van de gesprekken en foto van de advertentie zelf?

@RWK__ Dan hoop ik dat de PayPal medewerker me morgen goed kan helpen. Fingers crossed dat ze er overheen kunnen kijken en eventueel kunnen helpen. Daarvoor gingen alle PayPal transacties goed met online webshops en met kopen van games...

[ Voor 22% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 02:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:44:
@RWK__ Ja bij de aangifte heb ik de mail gezet van de verkoper. Dan nemen ze ook contact met hem op, hopelijk heeft het op hem hetzelfde effect als bij jou toen. Alleen ben ik bang dat het een wegwerpmail was en hij er dan niet meer op kijkt. Verder heb ik digitaal aangifte gedaan, is het beter als ik ook naar het bureau zelf ga met onder andere screenshots van de gesprekken en foto van de advertentie zelf?
Nee, op het bureau gaan ze niet helpen. Ze verwijzen je dan gelijk door online, dus bespaar jezelf de moeite.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit lijkt me meer iets voor SF. Tikje die kant op.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coennos
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-04 07:35
Marktplaats is niet te vertrouwen,zelfs hier op Tweakers vind je de laatste tijd handelaren!
Proberen hun waardering goed te houden maar verkopen troep,let dus erg goed op.
Wel jammer trouwen tijdje geleden durfde ik via Tweakers blind te kopen,dat wordt snel minder....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Coennos schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:10:
Marktplaats is niet te vertrouwen,zelfs hier op Tweakers vind je de laatste tijd handelaren!
Proberen hun waardering goed te houden maar verkopen troep,let dus erg goed op.
Wel jammer trouwen tijdje geleden durfde ik via Tweakers blind te kopen,dat wordt snel minder....
Wat hebben handelaren te maken met oplichting?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coennos
Niks,verkeerde handelaren excuse...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
Coennos schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:10:
Marktplaats is niet te vertrouwen...
Bijzonder hoe mensen gewoon hele websites niet meer vertrouwen omdat er een paar rotte appels tussen zitten. Zolang je zelf veilig handelt is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RWK__ schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:32:
Jawel, het geld heeft hij dan wel. Paypal schiet het namelijk eerst voor en dan halen ze het bij jou, maar voordat dit gebeurt moet de transactie eerst verwerkt worden. Als er bij jou staat dat het voltooid is, dan heeft hij al gelijk beschikking tot het bedrag. Het afschrijven van het verschuldigde bedrag wordt binnen 5 dagen verwerkt.
Ik heb (in zeldzame gevallen) wel Paypal-betalingen ontvangen die een week "geblokkeerd" waren. Dat betekende dus ook dat ik de gekochte goederen pas opstuurde nadat het bedrag was vrijgegeven. Het zou kunnen dat dat ook hier gebeurt, Paypal wil zeker weten dat ze het geld krijgen voordat ze het weggeven.

Ik kan je verder aanraden de voorwaarden van Paypal eens door te lezen, het is een bank, de voorwaarden zijn bindend, en door ze te negeren maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
Heb contact gehad met PayPal, ze zeiden dat ik zo veel mogelijk informatie moest uploaden. Dus ik heb screenshots geupload van het gesprek, de sms'jes en de advertentie zelf. De politie heeft al het Marktplaats account geblokkeerd van de verkoper, dus die is ook al in actie getreden. En nu moet ik afwachten om te zien hoe dit afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53

Rannasha

Does not compute.

deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:21:
Heb contact gehad met PayPal, ze zeiden dat ik zo veel mogelijk informatie moest uploaden. Dus ik heb screenshots geupload van het gesprek, de sms'jes en de advertentie zelf. De politie heeft al het Marktplaats account geblokkeerd van de verkoper, dus die is ook al in actie getreden. En nu moet ik afwachten om te zien hoe dit afloopt.
Als je een proces verbaal hebt, of ander papierwerk van de politie waar je aangifte op vermeld staat, dan zou ik die even inscannen en opsturen naar PayPal. Hoe meer documentatie hoe beter.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:21:
[...] De politie heeft al het Marktplaats account geblokkeerd van de verkoper, dus die is ook al in actie getreden. [...]
Waarom denk je dat de Politie dit heeft gedaan? Dit doet Marktplaats toch gewoon :?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
P1nGu1n schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:30:
[...]

Waarom denk je dat de Politie dit heeft gedaan? Dit doet Marktplaats toch gewoon :?
"Wij hebben je aangifte via het Meldpunt Internetoplichting van de politie ontvangen.

Het account van de wederpartij is geblokkeerd voor verder gebruik van Marktplaats. Als je tijdens het doen van aangifte hebt aangevinkt dat de wederpartij geïnformeerd mag worden, dan heeft de politie deze gebruiker een bericht over je aangifte gestuurd." Ik heb het dus gewoon slecht verwoord. Marktplaats naar aanleiding van de aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:36:
[...]

"Wij hebben je aangifte via het Meldpunt Internetoplichting van de politie ontvangen.

Het account van de wederpartij is geblokkeerd voor verder gebruik van Marktplaats. Als je tijdens het doen van aangifte hebt aangevinkt dat de wederpartij geïnformeerd mag worden, dan heeft de politie deze gebruiker een bericht over je aangifte gestuurd." Ik heb het dus gewoon slecht verwoord. Marktplaats naar aanleiding van de aangifte.
Klinkt als een actie die Marktplaats heeft genomen aan de hand van een automatisch doorgespeelde aangifte, ik denk niet dat hier een agent aan te pas is gekomen.

Hoe dan ook, mooi dat via dat account geen verdere slachtoffers kunnen worden gemaakt. :)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coennos
Hiermee bedoel ik eerst geld overmaken en daarna het product krijgen.
B00st3r schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:25:
[...]

Bijzonder hoe mensen gewoon hele websites niet meer vertrouwen omdat er een paar rotte appels tussen zitten. Zolang je zelf veilig handelt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
Heb hier alles gedaan wat ik kon, het is nu aan PayPal en de politie. Heb tentamens volgende week moet me daarop focussen, gaat lekker nu dit is gebeurd. Hoop echt dat ze wat voor me kunnen doen, anders wordt het een hele dure les.

Edit: het is echt rot dat die persoon dit heeft gedaan... hij kan de 1080 nu alsnog verkopen.
Dan heeft hij een 1080Ti cadeau gekregen terwijl hij mensen oplicht...

[ Voor 26% gewijzigd door deathnotedej op 22-03-2017 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 632581

deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:26:
Heb hier alles gedaan wat ik kon, het is nu aan PayPal en de politie. Heb tentamens volgende week moet me daarop focussen, gaat lekker nu dit is gebeurd. Hoop echt dat ze wat voor me kunnen doen, anders wordt het een hele dure les.

Edit: het is echt rot dat die persoon dit heeft gedaan... hij kan de 1080 nu alsnog verkopen.
Ik maak zelf nooit grote bedragen over als ik iets koop op marktplaats. Altijd handje contanten met een paar kasten (vrienden) om me heen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:26:
...
als hij die 1080 überhaupt al in zijn bezit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Anoniem: 632581 Het zure was dat ik 5 minuten na de transactie een bericht kreeg voor een gtx 1080 1 km van me vandaan voor 425 dit maakt het extra extra extra zuur (weer mijn geluk met zulke zaken).

@XLord Ik vertrouwde het, omdat het een oud account was (8.5 jaar). Maar ik las hier dat men zulke accounts gewoon kan overkopen... nooit aan gedacht. Ik ging er ook van uit dat hij het product gewoon had, heel erg naïef van me........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maar ik weet zelf in situaties. Dat PayPal best snel is met geld terug storten. Ik denk dat de kans wel groot is aangezien je niet zomaar het geld van PayPal af kan halen dat duurt dagen voordat het gestort wordt. Als PayPal snel was is zijn account bevroren om het zo te zeggen tot nader onderzoek.

Enigste wat belangrijk voor jou op dit moment is dat je alle bewijsmateriaal/gegevens opstuurt/inscant naar PayPal en z.s.m. reageert op hun vragen. Hun zijn best snel in dit soort geschillen. En ik hoop dat je geld nog nog terug krijg. Het foute van de boef is dat hij het via PayPal heeft gedaan makkelijke traceerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:57:
@XLord Ik vertrouwde het, omdat het een oud account was (8.5 jaar). Maar ik las hier dat men zulke accounts gewoon kan overkopen... nooit aan gedacht. Ik ging er ook van uit dat hij het product gewoon had, heel erg naïef van me........
Ik las het inderdaad en een paar jaar geleden had mij dit ook kunnen overkomen, gelukkig nooit echt de stap gezet om 2de hands spullen te kopen (via welke weg dan ook) en dus ook nooit de pech kunnen hebben om dit soort problemen tegen te komen.
Hopelijk kom je niet in de problemen over het geld met PayPal en heb je er verder wel van geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Anoniem: 632581 Bedankt dat is geruststellend! Ja, nu wacht ik op een reactie van PayPal en dan ga ik al hun vragen beantwoorden. Hoop echt voor het beste!

@XLord Goede keuze. De afgelopen twee dagen zijn super stressvol geweest, het is de 100 euro die ik goedkoper uit zou komen (505 euro voor een nieuwe 1080...) absoluut niet waard. Dit was gewoon dom, dom, dom, dom van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:41
In het geval van Marktplaats, zeker als het om dit soort bedragen gaat: altijd ophalen. Het liefst op een druk treinstation of winkelcentrum. Geen uitzonderingen. Het is té risicovol.

Ik wens je veel succes met Paypal maar ik vrees het ergste...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Helaas, je kan fluiten naar je geld. PayPal kan niets doen en de politie zal ook niks doen, tenzij hij/zij met hetzelfde rekeningnummer nog (véél) meer gedupeerden heeft veroorzaakt die ook aangifte doen. De politie is wat betreft internetoplichting enorm onderbemand en ze pakken alleen de grotere zaken op waarbij meerdere aangiftes liggen tegen éénzelfde rekeningnummer.

Enorm klote, maar heb het zelf ook meegemaakt. Via Marktplaats nooit PC componenten laten versturen, geen PayPal vrienden/familie schijnveiligheid aanvaarden; de alarmbellen moeten sowieso al rinkelen bij een 1080 GTX voor 400 euro. Ondanks de recente prijsverlagingen ga je die kaart gewoon niet vinden voor 400 piek..

Maargoed het bovenstaande is door iedereen al gezegd geloof ik!
Heel rot voor je, maar je zuurverdiende geld ben je kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 22-03-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:13:

Edit: ik heb wel het gesprek van Marktplaats nog, zijn mail en zijn nummer. Meer gaf hij niet.
400 euro is een flink bedrag. Als er meerderen door deze fluim opgelicht worden zal de politie wel werk maken van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Anoniem: 669783 Ik had contact met PayPal en ze hebben me kunnen zeggen dat ze de laatste vier cijfers van zijn rekeningnummer kunnen zien. Ze zeiden ook dat de politie dit kan opvragen bij PayPal. Dus ik hoop heel erg dat de politie de zaak oppakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:52:
@Anoniem: 669783 Ik had contact met PayPal en ze hebben me kunnen zeggen dat ze de laatste vier cijfers van zijn rekeningnummer kunnen zien. Ze zeiden ook dat de politie dit kan opvragen bij PayPal. Dus ik hoop heel erg dat de politie de zaak oppakt...
Dat is allemaal afhankelijk van de hoeveelheid gedupeerden en het bedrag dat binnengesleept word door deze persoon of bende.

Ik heb 1,5 jaar geleden 200 euro overgemaakt voor een GTX 970 en ik kreeg pas geleden hierover bericht dat ze de gedupeerden gaan uitbetalen. Een half jaar na de oplichterij kreeg ik een brief dat ze de zaak zouden laten rusten. Ga er in ieder geval maar niet van uit dat je je centen terugziet, dan kun je nog aangenaam verrast worden. Zie het maar zo dat je er weer van leert, al is het een harde les.

Probeer de bank niet te bellen en de gegevens van de persoon te achterhalen, ik kreeg vanuit de ING toen een uiterst defensieve reactie dat ik in overtreding zou zijn. Banken beschermen de gegevens van iedereen tenslotte.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 22-03-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284893

Ik heb een vergelijkbare situatie (online aankoop, zonder fysieke goederen maar wel van een particulier, ook via friends en family) gehad. Ik heb toen wél het bedrag kunnen terug krijgen. Was niet eens met aangifte maar gewoon rechtstreeks via Paypal zelf. Enorm veel gedoe wel, was ook een relatief 'klein' bedrag maar gezien de historie van de verkoper werd toen eenmalig wel een uitzondering gemaakt.

Het is allemaal wel een kwestie van geluk hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-05 20:49
Paypal gebruiken als betaling kan in alle gevallen zeer behulpzaam zijn.. behalve de vrienden/fam. functie.

Met dat soort bedragen, zeker waar je zelf aangeeft, best lang voor gespaard hebt.. nooit vooraf betalen.
rij er naartoe en haal het op... !

Als je zijn nummer in de zoekfunctie van fb gooit.. komt er dan iets uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 09:20
als het nog niet afgeschreven is maakt deathnotedej nog een kans denk ik. Volgens mij maakt PayPal pas geld over via de vrienden familie mode wanneer het te incasseren was via jouw rekening. Volgens mij gaat de betaalverplichting dan dus niet op omdat er niet geïncasseerd kan worden. Ik heb dat gehad met een dubieuze trasanctie met een VPN provider. Een trial was 5 euro en ik zag dat er gelijk een transdactie voor 240 euro aan vastzat voor 2 jaar deze dienst. Ook gewoon kunnen annuleren destijds ondanks dat ik wel een zg verplichting was aangegaan.

Ik vind trouwens dat op marktplaats en ook hier op tweakers een vorm van ID moet worden overlegd bij verkoop initiatieven boven de 200 euro. Voor serieuze verkopers geen probleem en het zou heel veel fraude tegengaan. Dit zou bv al kunnen door bv 10ct te moeten overmaken aan tweakers zodat de rekening van de adverteerder al bekend is.

[ Voor 23% gewijzigd door InsanelyHack op 22-03-2017 16:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 217290

@toet-toet
Zet jij even een kopie van je paspoort op internet dan?
Ow ja wel graag met BSN nummer en document nummer want dan kunnen er gelijk even 10 - 100 man een credit card op jouw naam aanvragen en je kaal plukken :). Ow mocht je een eigen bedrijf hebben dan is alleen het document nummer ook voldoende dan is je BSN nummer al bekend op het internet ;).

Niet zo'n heel goed idee dus... gewoon verstandig handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathnotedej
@toet-toet Paypal zegt dat het geld al naar hem overgemaakt is. Terwijl het nog niet afgeschreven is van mijn betaalrekening bij ING. Nu is de klantenservice gesloten, moet morgenochtend dan weer bellen. Ze zeggen dat het geld al op zijn PayPal rekening is. Wel hebben ze me verteld dat er een Nederlandse bankrekening aan zijn paypal e-mailadres is gekoppeld. Dus er is een kans dat ik via de politie mijn geld terug kan krijgen van de man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een kleine titelfix gedaan, aangezien het nu nog net te algemeen was.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:31
Kleine tip vraag volgende keer adres
Zeg je woont in de buurt al is dat niet zo.
Als die geen bezwaar heeft dat je hem komt ophalen kan je vragrn stuur maar op komt niet uit.
Wil diezeker niet dat je langs komt al woon je een dorp stad verder. Niet doen .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:55:
@toet-toet Paypal zegt dat het geld al naar hem overgemaakt is. Terwijl het nog niet afgeschreven is van mijn betaalrekening bij ING. Nu is de klantenservice gesloten, moet morgenochtend dan weer bellen. Ze zeggen dat het geld al op zijn PayPal rekening is. Wel hebben ze me verteld dat er een Nederlandse bankrekening aan zijn paypal e-mailadres is gekoppeld. Dus er is een kans dat ik via de politie mijn geld terug kan krijgen van de man.
Vergeet niet dat veel jongeren bankrekeningen gebruiken van gestolen pasjes. Dus het zou zo kunnen dat het op iemands anders naam staat die hij gebruikt. Hopelijk krijg jij je welverdiende centen terug en kan je met rustige gedachtes naar je tentamens gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
@mrveenie ik snap dat je inderdaad niet zo met paspoorten moet gaan strooien maar daar is eigenlijk DigiD voor uitgevonden. Door DigiD zijn veel diensten via internet mogelijk dankzij deze digitale ID. Er zijn al bedrijven die het ook gebruiken. https://www.digid.nl/over...ee/#jfmulticontent_c503-1 maar er kleven veel haken en ogen aan qua privacy en hoe er wordt omgegaan met deze gegevens. Hier op tweakers bv heb ik al eens aangekaart om verkopen van een paar honderd euro alleen toe te staan na een langere registratie tijd gecombineerd met een activiteit (karma) waardoor ook een oud account gebruiken voor fraude ook geen zin meer heeft. Ik vind dat Websites te weinig doen om fraude te voorkomen. Er zijn best mogelijkheden de fraude te doen afnemen. Maar natuurlijk heb je ook zelf een verantwoordelijkheid en ben ik gelukkig nooit slachtoffer geweest van oplichting. Maar dat komt omdat ik via marktplaats nooit meer geld uitgeeft dan 100 euro bij verzenden en altijd een naam vraag. Ook controleer ik die naam door bv een Facebook/ Linkedin bericht. Mensen die mobiel opnemen en alleen hun voornaam zeggen vind ik al verdacht en zonder te discrimineren als het buitenlands klinkt dan ben ik nog attenter. En tweakers tja mensen die 2 weken actief zijn vallen bij mij af of het moet in de buurt zijn dat ik het kan oppikken. Dus er zijn ook best voor jezelf wat regeltjes te stellen.

[ Voor 30% gewijzigd door InsanelyHack op 22-03-2017 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaizoku94
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11-2023
Anoniem: 632581 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:08:
[...]

Vergeet niet dat veel jongeren bankrekeningen gebruiken van gestolen pasjes. Dus het zou zo kunnen dat het op iemands anders naam staat die hij gebruikt. Hopelijk krijg jij je welverdiende centen terug en kan je met rustige gedachtes naar je tentamens gaan.
Heb je daar cijfers van ? nogal een gedurfde uitspraak zonder cijfers, die impliceert dat een groot deel van de jongeren diefstal of heling pleegt met betrekking tot bank zaken. Of bedoel je misschien jonge oplichters cq criminelen in plaats van jongeren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:55:
Al eerder in dit topic is aangegeven dat het niet uitmaakt of PayPal het al van je rekening heeft afgeschreven. Zodra jij op betalen klikt bij PayPal staat het op zijn PayPal rekening. PayPal schiet het bedrag voor, in afwachting van de incasso op je rekening, hier gaat meestal een dag of 3-5 overheen. Nu je het bedrag gestorneerd hebt/onvoldoende saldo zal binnenkort de terugkoppeling komen naar PayPal dat het bedrag niet geïncasseerd kon worden, de rekening bij PP zal dan in de - komen te staan en "beperkt" worden.
Zorg er dus gewoon voor dat PayPal dat geld krijgt, want dit levert je alleen meer gezeur op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
Rub147 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:39:
[...]
Zorg er dus gewoon voor dat PayPal dat geld krijgt, want dit levert je alleen meer gezeur op...
Niet erg je Pal met Payments dus. Ik snap dat PayPal deze policy hanteert bij commerciële / gegrandeerde betalingen. Daar zit een soort verzekering op waar PayPal ook een vergoeding voor vraagt. Tussen vrienden en familie hoeft dit niet. Het zijn immers vrienden en familie en er is dus geen noodzaak hier zo "hard-zakelijk-zwart-wit" tussen te gaan zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door InsanelyHack op 22-03-2017 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:38
deathnotedej schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:00:

Ik heb betaald met PayPal 'Geld overmaken naar familie en vrienden'
Uhhh.. In elk geval bedankt voor de eerlijkheid, maar dit is best stom. Niet ophalen en 100% 400€ vertrouwen aan een vreemde zonder enige betaalbescherming.

Desondanks kan iedereen gebeuren!
(kijk maar opgelichtopinternet forum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:31
400 euro isbest veel 100 euro zeg ik stuur op daarboven kijk ik wat kost het me als ik zelf rij of met Ov ga.
Zie het als een soort verzekering .
Voor 10 of 20 euro extra verzekerd zijn dat je je geld niet kwijt raakt.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

kaizoku94 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:38:
[...]

Heb je daar cijfers van ? nogal een gedurfde uitspraak zonder cijfers, die impliceert dat een groot deel van de jongeren diefstal of heling pleegt met betrekking tot bank zaken. Of bedoel je misschien jonge oplichters cq criminelen in plaats van jongeren ?
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Maar de jongeren van tegenwoordig zijn echt niet meer zo heilig als vroeger. Toen ik rond de 16 jaar was en ik voetbalde altijd op een kunstgras veldje waar er wel dit soort dingen voorbij kwamen dus dat was niet iets nieuws. Maar dat is lang geleden maar tog.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 632581 op 24-03-2017 17:01 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• deathnotedej
Door middel van een aangifte is het uiteindelijk opgelost met de verkoper, hij heeft een terugbetaling verricht. Dus eind goed al goed en ik heb mijn les geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:42
deathnotedej schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:46:
Dat aangifte doen van oplichting toch effect heeft? maar goed om te horen dat je je geld terug hebt gekregen. Nu wachten op een mooie 1080 in de buurt of iemand met goede beoordelingen bij het V&A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
Wat heb jij een ongelooflijke mazzel gehad. Als je bijgelovig was zou je een staatslot moeten kopen :+

Je merkt aan de reacties denk ik wel al dat de kans dat dit zou gebeuren niet heel groot was - dus gefeliciteerd!

En dan, nog eens in herhaling: ga langs, koop een werkende kaart van iemand die 'welcome' op de muur heeft hangen en waar de kat op je schoot kruipt als je je nieuwe GPU komt bekijken. Gewone, nette mensen :+

Succes!

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 20:49
Kijk nog wel even hoe het zit met die incasso van PayPal die je hebt geweigerd. Dat je daar geen problemen mee krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathnotedej
@NiGeLaToR Heb met mijn ma afgesproken dat ik een nieuwe haal na deze 'videokaart gate.' xD

@Arn0uDz Heb er al met PayPal over gebeld, het vormt geen probleem.

Edit: zelfs drie keer gebeld, drie verschillende werknemers. Allen zeiden ze dat het ok was en tegen elkaar wordt afgestreept.

[ Voor 28% gewijzigd door deathnotedej op 23-03-2017 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:12
Niet alleen verbaasd dat het gelukt is, maar ook de snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Goed dat je aangifte hebt gedaan en alle hulpbronnen hebt ingeschakeld. Verder is het niet 'stom' van jou, maar gewoon gemeen en laf van diegene die je even dacht te tillen. Asociale praktijken, slechte opvoeding gehad waarschijnlijk. Of de opvoeding was nog bezig - kan best zijn dat er een jochie van 15 nu ernstig wordt toegesproken door pappa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Super dat het alsnog is opgelost! Aangifte heeft in dit geval dus zeker wel geholpen :)

Kijk even op v&a als je opzoek bent naar een grafische kaart :)

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Snelheid niet verbaasd. Paypal is zelf zeer snel met het oplossen van geschillen heb het zelf ook een aantal keren gehad. En ik had al een goed gevoel over dat jij je geld terug zou krijgen omdat die pannenkoek het via de domste methode iemand heeft geprobeerd op telichten. Die kon zo achterhaald worden. Blijkbaar heeft hij een brief van de politie of een bezoekje/telefoontje ontvangen dat wanneer hij de geld niet binnen aantal dagen terug stort hij opgepakt wordt met een strafblad aan ze broek waardoor hij blijkbaar van schrok. Kruimeldiefjes schrikken een echte dief krijg je niet zo snel te pakken denk ik. Ik zou zelf als ik jou was gw door sparen een een nieuwe kopen met garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@RWK__ Bedankt! Ga toch voor een nieuwe, geen tweedehands videokaarten meer voor mij haha.

@Anoniem: 632581 PayPal wilde niet helpen. Ik moest zelf met de aangifte contact opnemen met de verkoper. Het is uiteindelijk met de verkoper opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Marktplaats zal het ip adres van die persoon geven en de politie haalt dat weer bij de provider vandaan. Dat is in ieder geval een mogelijkheid, los van zijn rekeninggegevens die Paypal heeft. Maar ik zou zelf nog eens achter de aangifte aangaan en de politie vragen wat zij kunnen doen voor je.. misschien helpt dat je zaak te versnellen.

PS. ik lees nu dat het opgelost is, heel mooi. Smeerlappen, die laffe oplichters ;)

Ik zou dat account wel bij Marktplaats melden in ieder geval, als je dat nog niet gedaan hebt. Eventueel dat telefoonnummer intypen op Google en bij een website toevoegen dat het een oplichter is.

[ Voor 30% gewijzigd door Luxicon op 24-03-2017 18:31 ]

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 632581 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:50:
Ik maak zelf nooit grote bedragen over als ik iets koop op marktplaats. Altijd handje contanten met een paar kasten (vrienden) om me heen.
Dat klinkt altijd leuk, maar omgekeerd zou ik dan weer niet vrolijk worden van een figuur dat even met z'n maatjes langskomt als er veel geld in het spel is.

Contant is niet altijd een optie, maar gelukkig gaat het doorgaans ook gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathnotedej
@Luxicon Marktplaats wordt automatisch ingelicht na een aangifte.

@Anoniem: 172410 Ik neem aan dat ze niet allemaal samen naar binnen gaan xD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
deathnotedej schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:34:
@Luxicon Marktplaats wordt automatisch ingelicht na een aangifte.

Oke top, mooi dat de politie en Marktplaats zo samenwerken. Dat geeft wel aan dat er procedures zijn en jij daarmee ook geholpen zou worden. Dus niet dat enkel Paypal hier een rol in zou kunnen spelen, om jou ermee te helpen.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

deathnotedej schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:34:
Dat is zo mogelijk nog erger, vage vrienden die op de parkeerplaats blijven hangen. Ik zou er niet blij van worden.
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:06:
En dan, nog eens in herhaling: ga langs, koop een werkende kaart van iemand die 'welcome' op de muur heeft hangen en waar de kat op je schoot kruipt als je je nieuwe GPU komt bekijken. Gewone, nette mensen :+
Dat, ja! Hardware tweedehands kopen kan hartstikke leuk zijn. Vaak zijn het mensen met soortgelijke interesses en kan je nog een leuk gesprek voeren ook.
Anoniem: 632581 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:10:
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Maar de jongeren van tegenwoordig zijn echt niet meer zo heilig als vroeger.
De cijfers laten dat soort trends niet zien. Met alle verhalen in de media is het verleidelijk in die val te trappen, maar het verraadt hooguit dat je oud en zuur aan het worden bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe ben je nu uiteindelijk aan kloppende contactgegevens van se verkoper gekomen, want je gaf aan dat je zelf contact op moest nemen? Ben wel benieuwd of marktplaats of de politie die in dit geval heeft verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Kurkentrekker Kreeg steeds de melding "lijn bezet" toen ik hem belde. Dat is de niet storen functie in iOS. Hij was wel via WhatsApp bereiken, heb hem toen de ondernomen stappen verteld. Daarna is alles goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Luxicon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:28:
Marktplaats zal het ip adres van die persoon geven en de politie haalt dat weer bij de provider vandaan. Dat is in ieder geval een mogelijkheid, los van zijn rekeninggegevens die Paypal heeft. Maar ik zou zelf nog eens achter de aangifte aangaan en de politie vragen wat zij kunnen doen voor je.. misschien helpt dat je zaak te versnellen
En dan blijkt ip adres een internet in de trein te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
rc5proxy schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:01:
[...]

En dan blijkt ip adres een internet in de trein te zijn.
Of in de bieb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind het maar een gek verhaal. Als ik het even reconstrueer dan heeft iemand je een kaart verkocht, jij geld overgemaakt, hij was drie dagen niet te bereiken en na een aangifte (of dreiging daarmee, dat is me niet helemaal duidelijk) heeft hij het geld teruggestort.

Als dit een echte oplichter zou zijn, dan is het wel een prutsoplichter natuurlijk. Waarom zou hij als hij willens en wetens mensen geld afhandig maakt, het vervolgens terugstorten als ze dreigen met aangifte? Denkt hij dan werkelijk dat men het erbij laat zitten als men 400 euro overmaakt en niets krijgt?

Zou het niet zo kunnen zijn dat er gewoon sprake is van verwarring, en die persoon denkt 'nou ja, als jij met aangifte gaat lopen dreigen, en ik 17 gemiste oproepen heb van een nummer dat ik niet ken, laat dan maar zitten en ik verkoop de kaart wel aan een ander?' Wellicht is het zo'n figuur die erg laks met mail omgaat (ik ken ook van die mensen die nooit ergens op antwoorden en hun telefoon standaard op niet storen hebben staan).

Ik probeer het niet goed te praten, maar ik vind het gewoon vreemd dat een oplichter zomaar weer zijn buit teruggeeft.

Oh, en als je er wel echt van overtuigd bent dat het om oplichting gaat, dan kun / moet je alsnog aangifte doen, ook al heeft deze persoon het geld teruggegeven nu. Hij heeft dan toch een poging gedaan je op te lichten, en ook dat is strafbaar. Wie weet help je toekomstige slachtoffers te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Kurkentrekker Ik had aangifte gedaan. Maar die had ik aangetrokken nadat hij het geld had over gemaakt.
Hij zei dat hij de kaart aan iemand anders had verkocht voor een hogere prijs. Maar dat kon hij me dus niet laten weten via een bericht? Heb hem gesms't en gebeld. Hij reageerde pas nadat ik hem via WhatsApp benaderde met dat ik aangifte had gedaan, toen boekte hij het geld via PayPal terug. Niks raars aan dit verhaal, had gewoon mazzel dat ik mijn geld terug kreeg. En heb geleerd van dit voorval. Hopelijk leren anderen hiervan en komen ze niet in dezelfde situatie als ik terecht. Altijd voor de goede PayPal betaalmethode gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

deathnotedej schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:35:
@Kurkentrekker Ik had aangifte gedaan. Maar die had ik aangetrokken nadat hij het geld had over gemaakt.
Is het niet wat vreemd om je aangifte in te trekken? Een aangifte is geen ruilmiddel, maar een melding van een misdaad. Wat er gebeurd is blijft gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Hij zei dat hij de kaart aan iemand anders had verkocht voor een hogere prijs.
Ah kijk nou, hij geeft je een andere stok om mee te slaan! Dit staat hem niet vrij omdat hij reeds met jou een overeenkomst is aangegaan. Hij kan dan ook schadeplichtig zijn voor het meer bedrag dat je nu kwijt bent om eenzelfde kaart elders te kopen.
Er is geen sprake meer van vrijheid blijheid op moment dat er reeds een overeenkomst is gesloten. Ook al biedt een ander 1 miljoen meer.

Het kan ook nog gewoon een slap excuus zijn.

Aaargh en waarom kan ik niet op de juiste termen komen nu!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@deathnotedej wat heb je toch een behoorlijke mazzel gehad :)

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Paulus0013 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 00:00:
[...]

Ah kijk nou, hij geeft je een andere stok om mee te slaan! Dit staat hem niet vrij omdat hij reeds met jou een overeenkomst is aangegaan. Hij kan dan ook schadeplichtig zijn voor het meer bedrag dat je nu kwijt bent om eenzelfde kaart elders te kopen.
Er is geen sprake meer van vrijheid blijheid op moment dat er reeds een overeenkomst is gesloten. Ook al biedt een ander 1 miljoen meer.

Het kan ook nog gewoon een slap excuus zijn.

Aaargh en waarom kan ik niet op de juiste termen komen nu!?
Dat kan je op Tweakers nog wel eens hard maken, maar op marktplaats iemand vinden die zich daaraan houdt is erg moeilijk ;) Ze zijn er wel, maar ver in de minderheid...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 18:09
D-Three schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 02:13:

De Politie hun werk laten doen, denk ik. Zij zullen dan contact moeten op nemen met PayPal en de gegevens opeisen indien jij ze niet lost krijgt. De vraag is echter hoe ver ze er willen in gaan...
Reken niet te veel op de Politie. Ze krijgen te veel van dit soort aangiften en concentreren zich vooral op de georganiseerde tak van oplichters, zodat ze meerdere zaken ineens kunnen oplossen...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:44

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Is het niet wat vreemd om je aangifte in te trekken? Een aangifte is geen ruilmiddel, maar een melding van een misdaad. Wat er gebeurd is blijft gebeurd.
Dat is inderdaad vreemd, maar marktplaatsmedewerkers verzoeken hier ook om, nadat het probleem opgelost is met de verkoper (bv. artikel is alsnog geleverd na doen van aangifte).
Ik heb meegemaakt dat de politie hierom verzocht, er was immers "geen sprake meer van een strafbaar feit" (de oplichter had het geld na druk van de politie naar alle gedupeerden -waaronder ikzelf- teruggeboekt).

Het wordt je ook wel makkelijk gemaakt: met 1 klik trek je de aangifte online weer in.
Op deze manier wordt het meer een dreigmiddel. Als de oplichter er gevoelig voor is, komt het mogelijk goed, als hij/zij weet dat met 98% van de aangiftes toch niets gebeurd, veranderd er niets.

Denk dat ik het Justitieel Incassoburo maar eens vraag of de boete kwijtgescholden kan worden nadat ik weer 6 km/u te hard heb gereden. Er is nu geen strafbaar feit meer en ik zal het noooit meer doen :+

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 07:24
*knip* Dit topic is niet bedoeld om eigen ervaringen te delen.

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 29-03-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PredCaliber2
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 20:40
@TS:

Het is ook de reden dat ik via Tweakers V&A probeer te handelen aan de hand van goede recensies in plaats van Marktplaats waar je geen enkele historie van de verkoper kan vinden.

Nu moet ik wel zeggen dat een Paypal optie, een telefoonummer, en 7,5 jaar actief op Marktplaats niet verdacht zou overkomen. (zeker Paypal, maar net de pech dat je het via familie en vrienden functie hebt overgemaakt.) Wat ik mij wel afvraag is of er stond van: ''verzenden'' of ''ophalen en verzenden''.
In het eerste geval is het namelijk al verdacht dat hij alleen kan verzenden, wat voor smoes daar ook bij hoort. Zeker met elektronica wil je eerst kijken of het werkt denk ik.

Ik sta op Marktplaats ook af en toe raar te kijken als iemand blind zegt van: stuur maar op, en dezelfde avond even 450 euro overmaakt. Vaak genoeg meegemaakt met videokaarten e.d.

Met Tweakers V&A vind ik het echt enorm fijn om recensies te lezen. Ik heb mijn GTX 1080 en mijn nieuwe 1440p monitor gewoon via V&A laten bezorgen. Meestal vraag ik tegenwoordig wel verzekerde verzending voor dat soort dure dingen. Zeker met die monitor bijvoorbeeld. verzendkosten dan gewoon 50/50. Goed om te horen in ieder geval dat het goed is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
PredCaliber2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:03: Wat ik mij wel afvraag is of er stond van: ''verzenden'' of ''ophalen en verzenden''.
In het eerste geval is het namelijk al verdacht dat hij alleen kan verzenden, wat voor smoes daar ook bij hoort. Zeker met elektronica wil je eerst kijken of het werkt denk i
Wees daar niet al te zeker van, een doorgewinterde oplichter (enkele van die gasten zijn ook soms hier in V&A actief) zet er gewoon 'ophalen of verzenden' bij. Wanneer je dan daadwerkelijk een afhaalafspraak wil maken, is er opeens iemand ziek, of men is net aan 't verhuizen, óf het is héél druk op 't werk, oid, zodat verzenden toch handiger zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Ik vind de ondertoon van dit topic een beetje negatief, waarom roepen zoveel mensen dat je je geld niet terug krijgt, dat is niet de ervaring die ik heb hoor.

Ik heb in het verleden vergelijkbaar iets meegemaakt met een aankoop van een particulier (ook nog eens in het buitenland gekocht) en ik heb gewoon m'n volledige bedrag van PayPal zelf terug gekregen.
1] Doe aangifte bij de politie
2] Doe aangifte bij PayPal, vermeld je aangifte bij de politie
3] Probeer nogmaals contact op te nemen met de 'verkoper', geef ze een dag of 2 om te reageren, en toon dit aan PayPal (de mail die je heb gestuurd, en eventueel een antwoord wat je krijgt, eerste is echter voldoende, PayPal snapt ook hoe oplichters werken)
4] Paypal gaat die gast zn account bekijken, zien ze rare dingen (en dat zullen ze zeer zeker) dan word meneer zn PayPal afgesloten, en word het geld 'terug geboekt'. (dit gaat trouwens het langzaamste, zal zo een paar weken duren)

Ik wil dus iedereen met dit soort ervaringen (waarbij PayPal is gebruikt voor de betaling) met klem aanraden om niet te accepteren dat je geld weg is, als je tijdig reageert (niet 6 maanden later 'oh hey ff proberen') dan word gewoon je geld terug gestort, voor de rekening van de oplichter, of voor de rekening van PayPal (die dit doet omwille van 'goede naam')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
@olivierh

Dit geval is anders: TS had betaald'via de 'friends and family' optie, dan is je geld dus wél weg.
Geliefde manier van oplichters, ook hier in V&A, om kopers zich 'veilig' te laten wanen door gebruik van Paypal.
Pagina: 1 2 Laatste