VS gaat laptops en tablets in cabine van vliegtuigen uit mos Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
lieve nieuwsposters
ik moet eerlijk zeggen dat dit wel een heel flauwe clickbaittitel is..

allereerst is het het department of homeland security... het klinkt nu wel heel erg alsof heel amerika staat te springen om dat verbod door te voeren.. maar het tweede gedeelte is wel heel erg flauw..
laptops en tablets van vliegtuigen uit moslimlanden?
sinds wanneer is een land een moslimland? is nederland dan een katholiekland? of een protestantland? dat is toch een heel bijzondere manier van omschrijven?
schrijf het nu gewoon zoals het is, vanwege een tereurdreiging zijn laptops en tablets verboden in de cabine voor vluchten vanuit met 10 specifieke airlines uit 8 specifieke landen. klaar. als je moslimlanden zou omschrijven als landen waarin islam de hoofdreligie is, dan zijn dat er meer dan 50.. dat is in mijn wereld nog altijd ronde de 17%..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 08:16

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

KorneelB schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 17:01:
lieve nieuwsposters
ik moet eerlijk zeggen dat dit wel een heel flauwe clickbaittitel is..

allereerst is het het department of homeland security... het klinkt nu wel heel erg alsof heel amerika staat te springen om dat verbod door te voeren.. maar het tweede gedeelte is wel heel erg flauw..
laptops en tablets van vliegtuigen uit moslimlanden?
sinds wanneer is een land een moslimland? is nederland dan een katholiekland? of een protestantland? dat is toch een heel bijzondere manier van omschrijven?
schrijf het nu gewoon zoals het is, vanwege een tereurdreiging zijn laptops en tablets verboden in de cabine voor vluchten vanuit met 10 specifieke airlines uit 8 specifieke landen. klaar. als je moslimlanden zou omschrijven als landen waarin islam de hoofdreligie is, dan zijn dat er meer dan 50.. dat is in mijn wereld nog altijd ronde de 17%..
Het 'departement van binnenlandse veiligheid' staat in feite gewoon gelijk aan 'VS'. Het is vrij normaal om op die manier duidelijk te maken dat het om een bekendmaking van een overheid van een land gaat. Het is niet echt handig en ook niet noodzakelijk om specifiek de hele naam van een departement van de desbetreffende overheid in de titel te gaan uitschrijven. Bovendien was op dat moment officieel nog niet geheel duidelijk dat dit ook vanaf dit departemant kwam, al werd het wel gesuggereerd door meerdere bronnen.

Je punt van 'moslimlanden' snap ik, en in de lead zie je ook dat ik dat op de juiste wijze heb geformuleerd door het te formuleren als 'landen waarvan de inwoners overwegend moslim zijn'.
Maar ja, probeer die juiste genuanceerde formulering maar eens in de titel te verwerken, wetende dat de titel ook niet eindeloos lang kan worden. Dat is domweg niet te doen.
Jouw suggestie is het als volgt te formuleren: 'vanwege een tereurdreiging zijn laptops en tablets verboden in de cabine voor vluchten vanuit met 10 specifieke airlines uit 8 specifieke landen'. Helaas is die zin twee keer te lang om nog als titel te kunnen worden ingepast. Bovendien zegt '10 specifieke airlines uit 8 specifieke landen' heel erg weinig; dat blijft veel te vaag. Ja in principe is het dan geheel 'correct' verwoord, maar met 'moslimlanden' is met één woord meteen veel duidelijker waar het precies om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Koekiemonsterr schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:49:
[...]

Het 'departement van binnenlandse veiligheid' staat in feite gewoon gelijk aan 'VS'. Het is vrij normaal om op die manier duidelijk te maken dat het om een bekendmaking van een overheid van een land gaat. Het is niet echt handig en ook niet noodzakelijk om specifiek de hele naam van een departement van de desbetreffende overheid in de titel te gaan uitschrijven. Bovendien was op dat moment officieel nog niet geheel duidelijk dat dit ook vanaf dit departemant kwam, al werd het wel gesuggereerd door meerdere bronnen.

Je punt van 'moslimlanden' snap ik, en in de lead zie je ook dat ik dat op de juiste wijze heb geformuleerd door het te formuleren als 'landen waarvan de inwoners overwegend moslim zijn'.
Maar ja, probeer die juiste genuanceerde formulering maar eens in de titel te verwerken, wetende dat de titel ook niet eindeloos lang kan worden. Dat is domweg niet te doen.
Jouw suggestie is het als volgt te formuleren: 'vanwege een tereurdreiging zijn laptops en tablets verboden in de cabine voor vluchten vanuit met 10 specifieke airlines uit 8 specifieke landen'. Helaas is die zin twee keer te lang om nog als titel te kunnen worden ingepast. Bovendien zegt '10 specifieke airlines uit 8 specifieke landen' heel erg weinig; dat blijft veel te vaag. Ja in principe is het dan geheel 'correct' verwoord, maar met 'moslimlanden' is met één woord meteen veel duidelijker waar het precies om gaat.
mwah, ben het er niet mee eens.
ja, die nuance zit idd wel in de koptekst verwerkt, maar de titel blijft clickbait.

de titel "VS gaat laptops en tablets in cabine van vliegtuigen uit moslimlanden verbieden" had ook prima kunnen zijn " Autoriteiten VS gaan laptops en tablets in cabine van vliegtuigen uit specifieke landen verbieden"
had ook prima gepast. het gaat hier om landen waar een tereurdreiging heerst. top dat de meerderheid daar moslim is, maar dat heeft totaal geen relevantie hier. Daarom zeg ik, flauwe clickbait.
ik ben zeker geen linkse geitenwollensokkentype, maar het grote issue waarom het verbod is ingesteld vanuit die landen is dat ze redelijk laks zijn qua security. de landen staan erom bekend nog eens een oogje dicht te knijpen. dat staat volkomen los van of er nu wel of niet overwegend moslims wonen..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

KorneelB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:16:
maar het grote issue waarom het verbod is ingesteld vanuit die landen is dat ze redelijk laks zijn qua security. de landen staan erom bekend nog eens een oogje dicht te knijpen. dat staat volkomen los van of er nu wel of niet overwegend moslims wonen..
Dat ben ik op zich geheel met je eens, maar het alternatief dat je noemt is m.i. helaas een stuk slechter. De titel 'Autoriteiten VS gaan laptops en tablets in cabine van vliegtuigen uit specifieke landen verbieden' schept een stuk meer onduidelijkheid. Tja, het kennelijk aanwezig geachte clickbait-gehalte heb je dan vermeden, maar wat kan de lezer nou met 'specifieke landen'? Dat is veel te vaag en algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja het past niet echt heel goed ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QAoyYV3ePlUOe3ql8j1ZsVtl/full.png

Dat de autoriteiten* de beslissingen maken is iedereen wel duidelijk en is dan ook overbodig om in de titel te vermelden, misschien dat je het in het artikel meldt maar verder is het niet nuttige informatie...
Zelfde geldt voor het moslimlanden** stukje, had ook eindeloos genuanceerd kunnen worden maar uiteindelijk gaat het om landen welke overwegend Islamitisch zijn, aangezien Trump meer dan genoeg over buitenlanders heeft gezegd en onder zijn presidentschap al eens dit soort policies zijn doorgevoerd (en later ingetrokken) is de stemming vrij duidelijk tegen Moslims vanuit de VS***...

* Van de VS.
** Landen waar de bevolking overwegend Islamitisch is...
*** De autoriteiten van de VS, in dit geval door: 'Department of Homeland Security'.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
tja, ik heb de wijsheid ook niet in pacht, mijn commentaar was simpelweg dat vooral dat moslimlanden stuk me stoorde.. ik ben in een aantal van die landen geweest en de vliegvelden waren een bende in sommige landen, maar dat had niets te maken met het feit dat het een moslimland zou zijn...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

KorneelB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:48:
tja, ik heb de wijsheid ook niet in pacht, mijn commentaar was simpelweg dat vooral dat moslimlanden stuk me stoorde.. ik ben in een aantal van die landen geweest en de vliegvelden waren een bende in sommige landen, maar dat had niets te maken met het feit dat het een moslimland zou zijn...
Die laatste suggestie wordt ook niet gewekt, althans, dat is niet de bedoeling :) Ook al interpreteer jij dat wel zo op basis van de woordkeuze. Nogmaals, ik begrijp je punt wel, maar ja, in een kop met enigszins beperkte ruimte is zo'n woord als 'moslimland' nou eenmaal een betere keuze dan 'landen met een inwoners die overwegend moslim zijn' o.i.d. Wellicht had ik die genuanceerde toelichting, dat de beveiliging op vliegvelden in die landen niet op orde is, nog wel in het bericht kunnen invoegen. Echter, dat punt is ook wel discutabel, want de luchthavens van Dubai en Istanbul staan ook op de lijst. En vooral de luchthaven van Dubai is nou niet bepaald het toonbeeld van 'een bende' :)

[ Voor 5% gewijzigd door Koekiemonsterr op 22-03-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Er zijn zoveel meer landen die het predicaat moslimland kunnen hebben dat de keuze hier voor moslimland inderdaad discutabel is. Het is maar een kleine selectie van moslimlanden en zoals het hierboven door Koeikiemonsterr genoemd staat is het helemaal al een diskwalificatie omdat het er inderdaad niet toe doet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Koekiemonsterr schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Die laatste suggestie wordt ook niet gewekt, althans, dat is niet de bedoeling :) Ook al interpreteer jij dat wel zo op basis van de woordkeuze. Nogmaals, ik begrijp je punt wel, maar ja, in een kop met enigszins beperkte ruimte is zo'n woord als 'moslimland' nou eenmaal een betere keuze dan 'landen met een inwoners die overwegend moslim zijn' o.i.d. Wellicht had ik die genuanceerde toelichting, dat de beveiliging op vliegvelden in die landen niet op orde is, nog wel in het bericht kunnen invoegen. Echter, dat punt is ook wel discutabel, want de luchthavens van Dubai en Istanbul staan ook op de lijst. En vooral de luchthaven van Dubai is nou niet bepaald het toonbeeld van 'een bende' :)
haha eens, Dubai is ook een prachtig vliegveld, en vergeet Abu Dhabi niet :)

maargoed, ik denk dat we het wel eens zijn, ik snap de gemaakte keus wel, vind het echter on-tweakers en dicht tegen sensatie cq clickbait aanliggen.. je argumenten zijn echter verder valide..

60 TB can not be enough

Pagina: 1