Louw Post schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:13:
[
afbeelding]
De USG en NAS zouden dan in de meterkast staan en er loopt een kabel naar de woonkamer waar dan de switch ligt. Als ik het goed gelezen heb zijn poortje 2 en 3 van de USG in te stellen als LAN, waar ik dan de NAS en kabel naar de switch op aan zou kunnen sluiten? Ben een beetje bang voor de performance. Ik lees
hier bijvoorbeeld in de comments dat een router (natuurlijk) niet bedoelt is om te switchen en als ik dan bijvoorbeeld aan het dow
nloaden ben EN een 4K video afspeel vanaf mijn NAS of dit geen problemen gaat veroorzaken.
Ja, je kunt beide poorten als LAN gebruiken, maar deze bevinden zich dan niet in hetzelfde subnet. Dit geeft dus nadelen, zoals dat dus inderdaad de router tussen beide netwerken moet routeren. Maar daarnaast zit je dus ook met het probleem dat beide netwerken zich in een ander subnet etc bevinden. Zo kan het best dat bv je NAS op bepaalde punten "restricties" heeft op basis van het subnet. In mijn geval was dat bv Samba waarbij alleen het subnet van de NAS was toegestaan, en ik dus de config moest aanpassen om meer subnets toe te staan. Ook dat is dus iets om rekening mee te houden.
Qua performance
denk ik dat het niet veel doet. Zelf heb ik dan meerdere VLANs draaien (maar over de LAN1 poort) en met
iperf haal ik gewoon tot tegen de Gbit/s snelheden tussen m'n NAS en bv PC.
Alhoewel dat dan niet gecombineerd is met ander netwerkverkeer / downloaden. Which makes me wonder, in mijn geval, en ook dat van jouw, zal het kabeltje tussen switch & USG dus sowieso een bottleneck gaan vormen omdat je daar max die 1Gbit/s overheen krijgt.
Voor 4K maakt dat overigens weer niet uit, 99% van de 4K films komen niet boven de 100Mbit/s uit, en een enkele film heeft mogelijk een scene die wel net die 100Mbit/s haalt. Dus tenzij je op 10PCs/media spelers tegelijk een 4K film zit te kijken valt het wel mee (en waarschij
nlijk vormt de HDD leessnelheid van je NAS dan eerder een probleem

).