Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
Ik denk dat ik me aansluit bij de wat de piraten partij volgens de stemwijzer zegt:

"De Piratenpartij staat voor vrijheid en is tegen dwang en drang. Een dienstplicht gaat per definitie onder dwang. De Piratenpartij vindt dat het aan eenieder zelf moet zijn om vrijwilligerswerk op te pakken. Een maatschappelijke stage als onderdeel van een onderwijsprogramma is wel een optie, maar dit gebeurt natuurlijk ook al."

vooral het woord dwang...

De vraag bij stemwijzer is trouwens niet 100% gericht op defensie maar:

Er moet een maatschappelijke dienstplicht voor jongeren komen. Zij kunnen dan dienen in het leger, bij de politie of in de zorg.

partijen die voor zijn:
PvdA
PVV
CDA
ChristenUnie
SGP
VNL
Nieuwe Wegen

partijen die tegen zijn:
VVD
SP
D66
GroenLinks
Partij voor de Dieren
OndernemersPartij
DENK
Forum voor Democratie
De Burger Beweging
Vrijzinnige Partij
Piratenpartij
Artikel 1
Libertarische Partij
Lokaal in de Kamer

geen van beide:
"50PLUS wil maatschappelijke betrokkenheid van jongeren absoluut stimuleren. We denken daarbij vooral aan de maatschappelijke stage. Een maatschappelijke dienstplicht, met de nadruk op plicht, vinden we een minder goed voorstel. Zeker ook vanwege de zware verantwoordelijkheden die werken bij de politie, het leger en in de zorg met zich meebrengen."

[ Voor 53% gewijzigd door GC-Martijn op 05-03-2017 20:30 ]

// - bla la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 16:46
Punkrocker schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:15:
[...]

Maar een jaar lang les krijgen in, gedisciplineerd, moorden?
Je zou het ook als een jaar lang les in agressiebeheersing kunnen zien, maar dat terzijde.

Volgens mij hebben de meeste partijen het niet over militaire dienstplicht maar een keuze uit sociale of militaire dienstplicht. Als jij dus liever een jaar lang voor ouderen wil voorlezen zou dat ook kunnen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel dat niet echt het onderwerp hier is: Maar waarom gaan de voorstanders van zo'n dienstplicht dat niet lekker zelf doen? Dan moet je niet ermee aankomen dat het verplicht een bepaalde werkzaamheid moeten doen je een beter persoon maakt: Dat is niks anders dan vakkenvullen, met het verschil dat je daar geld voor krijgt, en nog zelf voor gekozen hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 399807 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:12:
Ik ben ongeschikt voor het leger omdat ik me ook niet kan overgeven aan een ander. Ik denk te veel en als ik zie dat iets beter kan dan zeg ik dat.
Ik zou zeggen: voor je het dan gaat aanbevelen voor anderen, probeer het eerst zelf eens uit. Nu is het erg hypocriet, jij "kunt" (wilt) het zelf niet, maar anderen zouden er zo van profiteren. Jij zou er dan ook van leren om je mond te houden, je aan te passen enzovoort.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42
Niks ervan die dienstplicht, mijn zoontjes en dochter worden prima opgevoed. Daar heb ik de dienstplicht niet voor nodig.

En ja ik ben een ex-militair. Ik heb een prima tijd gehad, maar het was mijn eigen keuze.

[ Voor 36% gewijzigd door Cobb op 05-03-2017 20:51 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Anoniem: 399807 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:12:
Ik ben ongeschikt voor het leger omdat ik me ook niet kan overgeven aan een ander. Ik denk te veel en als ik zie dat iets beter kan dan zeg ik dat.
De topicstarter vindt dat de oproepen voor het leger weer gestart moet worden maar vindt zichzelf ongeschikt voor het leger? Wat is dat voor raar iets?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04

Onbekend

...

Cobb schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:50:
Niks ervan die dienstplicht, mijn zoontjes en dochter worden prima opgevoed. Daar heb ik de dienstplicht niet voor nodig.
Dat is juist het hele punt waar het juist om draait. (Niet specifiek tegen jou bedoeld, maar in het algemeen.) Bijna iedereen vindt dat hij/zij zijn/haar kinderen prima opvoed en dat ze daarvoor geen hulp van anderen bij nodig hebben. De praktijk wijst echter anders uit en een deel van de mensen falen gewoon in de opvoeding van hun kind met het gevolg dat het kind niet meer naar school gaat, en soms zelfs het slechte pad op gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42
Onbekend schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:04:
[...]

Dat is juist het hele punt waar het juist om draait. (Niet specifiek tegen jou bedoeld, maar in het algemeen.) Bijna iedereen vindt dat hij/zij zijn/haar kinderen prima opvoed en dat ze daarvoor geen hulp van anderen bij nodig hebben. De praktijk wijst echter anders uit en een deel van de mensen falen gewoon in de opvoeding van hun kind met het gevolg dat het kind niet meer naar school gaat, en soms zelfs het slechte pad op gaat.
Dat is een direct gevolg van emancipatie - twee werkend ouders - 24 uurs economie - kinderdagverblijf/opvang, voorschoolse en naschoolse opvang etc..en de bezuinigen op het basisonderwijs.
Er groeit de laatste 10jr een hele generatie op, grootgebracht door surrogaat ouders. Wat verwacht je dan als overheid?

[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 05-03-2017 21:15 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 20:11

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 399807 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:59:
Ik zou het een goed idee vinden om het opschorten van dienstplicht in ons land op te heffen.

Er zijn een aantal argumenten voor.

- jongeren van alle komaf zullen zich verbinden in respect voor onze vlag en waar die voor staat
- het verstevigt de basis van onze samenleving waarin iedereen gelijk is; het dragen van 'uni' -formen helpt
- het maakt mensen weerbaarder
- het stuurt verantwoordelijkheidsgevoel
- het bereid geestelijk voor op het principe van oorlog zodat het niet uit het sociaal-maatschappelijk bewustzijn verdwijnt
- het maakt ons weerbaarder omdat het een visie biedt over de landsgrenzelijke filter bubbel
- het schrikt dictaturen waaronder Rusland af om ons te manipuleren en bang te maken
- het biedt geestelijke weerstand tegen propaganda

[mbr]Topic afgesplitst van Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne[/mbr]
Ik heb zelf dienstplichtig in het leger gediend en kan je hier dan ook wel wat over melden.
Punt 1: Nee ze zullen zicht niet binden aan de vlag en waar die voor staat
Punt 2: Het dragen van een uniform helpt echt niet om je verbonden te voelen met de maatschappij.
Punt 3: Je wordt opgeleid tot kanonnenvoer dat besef heb je al na de eerste maand waarin je je overlevingskansen uitgelegd krijgt.
Punt 4: Verantwoordelijkheidsgevoel? wtf ik heb nog nooit zoveel gezopen en lopen grappen tijdens een jaar betaalde opleiding. Zelf collega's die superstoned raketten stonden af te schieten en iedereen zijn hart vast hield.
Punt 5: Zoals gezegt in punt 3 je word opgeleid tot kanonnenvoer, mijn overlevingskans was circa 1 1/2 minuut op het slachtveld. Goed om te weten als je oorlog gaat voeren....
Punt 6: Rusland lacht zich drie keer rond voor het kleine minilegertje wat wij hebben en altijd al gehad hebben. In de wapenwedloop stellen wij absoluut 0 voor
Punt 7: Propaganda is maar hoe je het bekijkt, als je alles als waarheid aanneemt wat de media schrijft ben je al redeloos verloren.

Ik heb zelf dus een jaar gediend bij de pantser infanterie in Steenwijk en was een van de gelukkigen die achter een oerlikon 50mm kanon mocht zitten. Tijdens de opleiding lieten ze gelijk zien wat 2 inslagen doen met de boordschuttersstoel. Dat versterkte ons zelf vertrouwen echt enorm!! er was namelijk niks van de stoel over. Ook werd er gigantisch veel geblowd en gezopen lang leve belastingvrij inkopen etc.... wel moet ik toegeven dat de groep bij ons die meedeed aan een internationale wedstrijd met 2 beroeps als 2e eindigden en enorm fanatiek waren. Maar 80% is niet fanatiek en een jaar dienstplicht kan je beter besteden aan iets anders. Je ziet zelfs dat beroeps protest aan tekenen als ze ergens heen moeten waar ze echt kogels tegemoet kunnen zien.

zo mijn 2 centen in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cobb schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:13:
[...]

Dat is een direct gevolg van emancipatie - twee werkend ouders - 24 uurs economie - kinderdagverblijf/opvang, voorschoolse en naschoolse opvang etc..en de bezuinigen op het basisonderwijs.
Er groeit de laatste 10jr een hele generatie op, grootgebracht door surrogaat ouders. Wat verwacht je dan als overheid?
Heb je hier een bron voor? En als de laatste 10 jaar die generatie opgroeit, hoe kan je dan zeggen dat de jeugd van tegenwoordig een probleem is? Of is dat gebaseerd op basisschool kids?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Even terzijde, en niet (of juist wel) voor de Boerzoektvrouw/Lubach) kijkers,

Kijktip: Nu op NPO2

VPRO Tegenlicht
Zondag 05. maart, 21:05-22:00
Recente zelfmoordaanslagen in Parijs, Brussel, Nice en Berlijn hebben de aandacht voor burgerveiligheid in Europa sterk vergroot. Steeds vaker verwijzen politici, veiligheidsexperts en media naar Israël als het voorbeeld van goed georganiseerde burgerveiligheid. Sommigen spreken zelfs over de 'Israëlisering van Europa'. Maar wat is dat Israëlische veiligheidsmodel precies? Is het toepasbaar op Europa en welk wereldbeeld importeert ons continent daarmee? Israël heeft decennia ervaring met oorlog en terrorisme en geldt als een expert in inlichtingen, surveillance, veiligheid en defensie. Meteen na de aanslag op het Brusselse vliegveld Zaventem vorig jaar stroomden berichten van Israëlische veiligheidsexperts binnen. Zij wisten hoe het wel moest. Israëls veiligheidsindustrie beroept zich op haar ervaring in een 'voortdurend conflict'. Israël is in feite een continu laboratorium in het midden van de internationale wapen- en veiligheidsindustrie.

Het gaat mij hier vooral over de prijs van onze (individuele) vrijheid en hoe wij hier (o.a. huidige Nederland/Europa) niet op ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mutsje schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:16:
Punt 4: Verantwoordelijkheidsgevoel? wtf ik heb nog nooit zoveel gezopen en lopen grappen tijdens een jaar betaalde opleiding. Zelf collega's die superstoned raketten stonden af te schieten en iedereen zijn hart vast hield.
Of hoe men uitgelegd krijgt hoe men de vijand kan hinderen: bijv, pak verf en gooi het tegen het raam van de vijand etc... alsof er een blik verf in de buurt ligt op het slagveld.
Punt 6: Rusland lacht zich drie keer rond voor het kleine minilegertje wat wij hebben en altijd al gehad hebben. In de wapenwedloop stellen wij absoluut 0 voor
Ten eerste gaat nederland samen met andere landen en die kleine beetjes bij elkaar stellen wel wat voor, ten tweede kan nederland over modern materieel beschikken en voldoende manschappen waardoor men in andere landen missies kan uitvoeren, dus het leger heeft wel degelijk zin. Ten derde moet men zich imo ook bezighouden met cyberwarfare maar of je daar dienstplichtigen voor nodig hebt is een ander verhaal. Een kernoorlog zullen we niet winnen maar het nederlandse leger kan gerust wel wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 887817

Anoniem: 399807 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:59:
Ik zou het een goed idee vinden om het opschorten van dienstplicht in ons land op te heffen.

Er zijn een aantal argumenten voor.

- jongeren van alle komaf zullen zich verbinden in respect voor onze vlag en waar die voor staat
- het verstevigt de basis van onze samenleving waarin iedereen gelijk is; het dragen van 'uni' -formen helpt
- het maakt mensen weerbaarder
- het stuurt verantwoordelijkheidsgevoel
- het bereid geestelijk voor op het principe van oorlog zodat het niet uit het sociaal-maatschappelijk bewustzijn verdwijnt
- het maakt ons weerbaarder omdat het een visie biedt over de landsgrenzelijke filter bubbel
- het schrikt dictaturen waaronder Rusland af om ons te manipuleren en bang te maken
- het biedt geestelijke weerstand tegen propaganda

[mbr]Topic afgesplitst van Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne[/mbr]
Als visueel denker is het enige wat ik in jouw schrijven zie een stip, een éénheid,
die vele kleuren heeft verdrukt om plaats te maken voor simpele wet van samenhang, verdediging/groei.

Het idee van een gedepersonaliseerde praktische éénheid en wet is alleen voordelig in tijden van strijd.
Als het uitgangspunt niet het toelaten van gezonde vrijheid en liefde is dan is het levenloos op zich en uiteindelijk suicidaal omdat het nut ontbreekt en vele nodige dingen verdrukt.
Sommigen spreken hier over met termen als 'oerdrift' maar achter alle ijdelheid zijn we nog steeds gewoon 'mens' met eenvoudige problemen.

Dit zijn dan ook zeker geen nieuwe vragen. Het is niet zonder reden dat wet (oude testament) grond legt en vergeving (nieuwe testament) de bijbel vervolmaken.

Zo dient een goede wet een tijdelijk nut. Ten tijde van strijd en kwesties, twist.
Namelijk als bescherming tegen het nadelige leg je jezelf en degene voor wie jij verantwoordelijk bent geboden op door misdragingen aan de basis bloot te leggen. Een bittere (gezonde) pil om recht te kunnen zetten wat krom is geworden.

Maar het is liefde die niet ijdel is maar nederig, verdraagzaam, vergevingsgezind, onvermoeibaar omdat haar motieven zuiver lonend zijn en door blijft gaan het goede te bewerken.
Doch zonder verstand, zonder wet, wordt ze misleid.

Er is zoveel nuttigs over te zeggen en moeilijk om het belangrijkste samen te vatten.

Gelukkig hoeft dat ook niet altijd want er is veel te lezen uit tijden toen mensen veel minder afgelijd waren door schreeuwreclame en amusementsmogelijkheden, leugens, en de zaken aan de basis zagen en bij namen noemde toen ze tot ontstaan kwamen.

Zo zijn er veel boeken van strijdheren en vredebrengers, filosofen en denkers die zich daar boven of onder plaatsen, overzicht bieden of op punten in gaan, etc.
En misschien is een dergelijk specifieke vraag/topic/kwestie op een forum als deze een beetje gevaarlijk omdat ze door vele verschillende mensen verschillend gelezen worden.
Gevaarlijk als bijvoorbeeld een schijnbaar gemiddelde als een juiste optie geschat wordt maar ook vaak olie op het vuur in plaats van olie voor iemand die ze waardeerd... omdat veel mensen vurig praten (wet, 'offensief/defensief') maar veel minder goed waarderen te lezen en het goede in iets te vinden ('liefde').
Zo verdwijnen dergelijke topics ook van de radar wanneer het vurige bekoeld is en er weinig mensen over blijven die echt geïnteresseerd zijn in een dergelijk topic.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 887817 op 06-03-2017 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 399807

Topicstarter
Salvatron schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:02:
[...]

De topicstarter vindt dat de oproepen voor het leger weer gestart moet worden maar vindt zichzelf ongeschikt voor het leger? Wat is dat voor raar iets?
Ik heb dit topic niet gestart. Dat deed een moderator buiten mij om.

Ik heb al geschreven dat ik best een dienstplicht wil waar rekening gehouden wordt met je persoonlijkheid. Je kunt mensen kapot maken door ze in een situatie te plaatsen die voor hen letterlijk onnatuurlijk is. De Myers-Briggs Type Indicator zou gebruikt kunnen worden.

Iemand hierboven zegt dat ik geen oplossing bied en anderen dat ik de verkeerde geef. Als er iemand is die bereid is na te denken i.p.v. alleen maar af te breken dan ben ik het wel.

* In een goede vernieuwde dienstplicht kan rekening gehouden worden met talenten en persoonlijkheid want het is immers zinloos om iemand te drillen in iets waar die niets mee heeft en niet gemotiveerd door kan raken.

* De argumenten die mensen geven die in dienst zaten zijn ook op te lossen. Het enige wat zij doen is afzeiken. Het was slecht, vervelend en ik heb me de ziekeboeg in gezopen. Goed, dat zegt wat over hen, niet over dienstplicht.

* Je kunt in een goede dienstplicht dat vermijden door de mensen effectief een baan te bieden waar je gerust een dagtaak aan hebt.

* Ik denk niet dat de taak om mensen waarden en normen bij te brengen alleen ligt bij ouders, we accepteren dat ook van leraren en van peer groepen. Iedereen die de lul uithing in de klas weet wat daar van komt.

Ik vind dus dat ook het leger een specifiek deel op zich kan nemen.

Kijk, het punt onder de argumenten die ik geef is simpel: hoe te zijn op Aarde. Je kunt in onze westerse, kapitalistische, open markt economie georiënteerde maatschappij een heel eind komen op velerlei gebieden. Wat willen mensen diep in hun hart?

Geluk. Vaak gaat dat hand in hand, zo is ons paradigma, door op te klimmen door de belastingschalen. :) Een toekomst, carrière. Een zinvol leven, een partner. Kids. Maar ook verbondenheid.

Een land is een set verbindende symbolen maar als ik sommige mensen hier lees dan is een land voor hen een dom toeval, nauwelijks relevant en vooral is de samenleving een plek waar je voor je eigen belang opkomt en fuck you buddy.

Mensen hebben symbolen nodig. Dat heeft een scherp kantje in de vorm van het misbruikte swastika symbool, dat natuurlijk duizenden jaren ouder is en ergens uit India of zo kwam. Maar het heeft net zo goed goede kanten, die verbindend werken.

Iemand schreef dat een vlag een ding is. Maar het is een symbool. En het leger kan via dienstplicht waarden bieden die een mens vervullen en blijer maken. Eensgezindheid roept de politiek. Maar dat bereik je niet met een verkiezingsprogram. Dienstplicht kan jongeren weer een gevoel geven ergens bij te horen en dan bedoel ik iets wezenlijkers dan een whatsapp groep. :/

Nationale symbolen kunnen een ondergrond beiden terwijl je bezig bent met het nastreven van je Maslow-piramide. Nationalisme is niet het doel hier. Ik snap dan ook niet waarom trots op waarden van je vaderland meteen de hyperbool ingetrapt wordt?

* Deze waarden en normen bieden een optiek die weerstand bied aan de willekeur van ICT, waar alles relatief is. Dat zie je in elke discussie terug. Niets is heilig, kritiek is er overal op, de vlag is een ding, volgens de NOS-app worden Nederlanders 'lacherig' als ze het volkslied moeten zingen. De Monarchie moet weg en we willen de Republiek. Want we zijn zo kleingeestig dat we niet snappen dat als de Koning voor miljoenen een vluchtje pakt naar een ander land, in zijn kielzog bedrijven meevliegen die voor miljoenen aan orders binnen slepen waar JOUW buurman werk door vindt.

Zelfs de politiek wordt wakker. Blijkbaar vinden sommigen nu dat we onze eigenheid wel erg makkelijk weg relativeren.

* In plaats van af te zeiken en te torpederen, pun intended, waarom schrijven de meesten hier zo negatief? Zien ze de bui al hangen? :P Wel dan zijn zij degenen die het 't hardst nodig hebben. Een mens zoekt symbolen, hoe dan ook, om zich aan vast te klampen. Dingen die groter zijn dan je ego.

In zekere zin zou je meer respect kunnen hebben voor de Russische hooligans, die de bossen in gaan om elkaar helemaal kapot te slaan zodat ze gehard worden en dan mietjes maken van Europese voetbal supporters. Wat drijft die idioten? Waarom willen zij als Rus de beste en sterkste zijn?

Dat is wat zij maken van culturele identiteit. Iedereen kent het beeld van de voetbal supporter die een cape maakt van de vlag en het gezicht verft. Waarom mogen we alleen trots zijn op Nederland in tijden van vrede. En vergeet niet dat sport een vervanging is voor oorlog. Want wat is de Olympische Spelen ook weer? Waarom is er speervangen en discus happen? :*)

Als voetbal mensen zich doet kleden in nationale kleuren, als er niets op het spel staat dan trots en eer, als we allemaal boos worden als Van Gelder er uit getrapt wordt omdat ie, mijn god, zich bevond buiten het complex in Brazilië en 'dronk'.... wat is er dan zo erg aan een dienstplicht, die tenminste echt nut heeft, namelijk defensie.

Als je mensen niet bind aan een symbool dan krijg je Spaans Baskenland, dan krijg je Oost-Oekraïne, dan krijg je Groningen (wij gaan ons namelijk afscheiden van Nederland en houden het gas voor onszelf) etc.

Kijk hoe Rusland stookt in Donbas regio en symboliek gebruikt om Oekraïners die zich achtergesteld voelen met succes op te zetten tegen hun eigen regering, hun eigen volk door simpelweg hun Russische oriëntatie te misbruiken. :( 10.000 doden.

* Iemand schreef dat er geen oorlog in Europa is, die is er dus wel! Oekraïne = Europa. En de meeste mensen hebben niet eens in de gaten dat er oorlog is en zijn zo diep met hun kop in hun kont dat ze pas beseffen dat wij in oorlog zijn als de Koning naar Engeland vlucht.

* Ik kan onmogelijk alles beantwoorden en veel is toch nonsens en negativiteit.

Als dienstplicht geen optie is, wat dan wel? Sociale dienstplicht is niet hetzelfde omdat je als je bejaarden voedt geen wapen leert hanteren en als er soldaten aan de grens staat kun je ze niet doodvoeden door zoutloze kant en klaar maaltijden naar ze te gooien.

Je leert er ook geen respect te hebben voor je nationale symbolen. Want er hangen geen vlaggen in het bejaardentehuis en niemand zingt het volkslied maar de theme van Ja Zuster, Nee Zuster.

Nuttig zijn is niet alleen sociale plichten vervullen, ik vind defensie ook een waardig belang hebben. Ik denk dat de reden dat velen er zo tegen zijn is omdat ze vooral denken aan zichzelf en haast hebben met hun carrière. Hun ouders hebben al gefaald om hen trots op Nederland bij te brengen. Oorlog is een spelletje of een lijst met medailles op teletekst/internet. Als deze dames ons land moeten gaan verdedigen dan zie ik een nieuwe bezetting komen en moet ik het verzet in omdat de kids van tegenwoordig geen eergevoel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:11:
[...]

Jij denkt inderdaad in oplossingen. De 'oplossing' is dienstplicht, je moet alleen nog bedenken waar het de oplossing voor is. En dan worden er de vreemdste argumenten bijgehaald.

Als het probleem onze veiligheid is, zullen we dan gewoon meer geld vrijmaken voor een beroepsleger, in plaats van miljarden besteden aan een dienstplicht? Zullen we gewoon zorgen dat ons leger het materieel heeft wat ze nodig hebben, de munitie, etc. Als we meer mensen nodig hebben, zullen we dan eerst proberen het beroepsleger uit te breiden met bijvoorbeeld betere arbeidsvoorwaarden?

Overigens zou ik graag de onderbouwing van jou hebben dat er een verband is tussen Putin aanhangers en de dienstplicht. Kan je mij laten zien dat bijvoorbeeld jongeren vaker Putin aanhanger zijn? En bij oudere mensen het vooral vrouwen zijn, die immers die dienstplicht hebben gemist? Of heb je (alweer) geen enkele onderbouwing voor je stellingen?
Ik geen altijd onderbouwingen, maar dan wordt ik door een moderator weggemodereerd omdat het dan off-topic zou zijn. Want de group think wil eenvoudige hapklare twitter antwoorden. Verdieping is ongewenst. Verbreding een vies woord.

Ik heb nergens een verband gelegd tussen Poetin en jongeren. Dus waarom zou ik daar op in gaan.

Een dienstplicht en beroepsleger sluiten elkaar niet uit. Maar een beroepsmilitair maakt een bewuste keuze om militair te zijn. Niemand kiest er voor om niet in dienst te willen totdat de keuze reëel wordt. En die zin is precies zoals ik het bedoel.

Dienstplicht vergroot de mogelijkheid van een beroepsleger voor defensie als het nodig wordt. Beroepsmilitairen vertolken het belang van hun keuze om stabiliteit en vrede te waarborgen ook elders in de wereld binnen hun relationele omgeving. Tenzij je een beta student bent wiens vader militair is, weet je weinig van het leger.

Het is nodig dat defensie een belangrijker onderdeel wordt van de samenleving als Rusland vind dat de wereld polair moet zijn. Het idee van opkomen voor je land moet meer aanwezig zijn in de samenleving.

En nogmaals, ik onderbouw vrijwel ALTIJD mijn stellingen. Dat je dat niet ziet ligt toch echt niet aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhound83
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08-2022
Anoniem: 399807 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:15:
[...]
De Myers-Briggs Type Indicator zou gebruikt kunnen worden.
Liever niet. Zover ik weer wordt Myers-Briggs vooral gebruikt voor entertainment. Serieuze psychologen werken met The Big Five.

Ik kan mijzelf in meerdere persoonlijkheidstypen van Myers-Briggs herkennen, en dat zal zo zijn met bijna iedereen. Het is bijna van hetzelfde kaliber als horoscopen. Behoorlijk waardeloos dus en dat is zover ik weet ook het sentiment in de professionele wereld.

(Mocht ik het fout hebben, want ik ben geen psycholoog of iets dergelijks, hoor ik het graag. :P )

[ Voor 18% gewijzigd door Foxhound83 op 06-03-2017 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 399807 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:27:
En nogmaals, ik onderbouw vrijwel ALTIJD mijn stellingen. Dat je dat niet ziet ligt toch echt niet aan mij.
De zelfoverschatting is duidelijk. Je gaat op geen enkele kritiek in, iedereen die tegengas geeft is blind, slecht opgevoed, etc.

De simpele uitnodiging blijft staan: geef het goede voorbeeld eerst zelf maar eens.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

gambieter schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:15:
[...]

De zelfoverschatting is duidelijk. Je gaat op geen enkele kritiek in, iedereen die tegengas geeft is blind, slecht opgevoed, etc.

De simpele uitnodiging blijft staan: geef het goede voorbeeld eerst zelf maar eens.
Niet dat jij daar zelf altijd onschuldig aan bent, gambieter ;) Maar voor deze keer heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
*knip*, dit voegt niks toe aan de discussie

Even on-topic:
Het past wel in het hedendaagse verlangen naar vervlogen tijden: Gulden terug, grens bij Hazeldonk dicht, dienstplicht terug.
Maar ik denk dat het geen enkele zin heeft: het kost alleen maar geld en levert hoegenaamd niets op. Er wordt echt geen respect 'aangeleerd' door jongeren een jaar op te sluiten in een barak. Wat het wél oplevert zijn veel nieuwe vrachtwagenchauffeurs.

[ Voor 84% gewijzigd door Migrator op 06-03-2017 12:07 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Jeroenneman schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:50:
[...]

Maar volgens mij denkt TS wel dat dienstplicht het heilige middel is om "nutteloze jongeren" weer op het rechte spoor te krijgen. En dat gaat keihard falen.

Je krijgt dan alleen maar mensen die zullen proberen zo vervelend mogelijk te zijn, overal onderuit te komen en het vooral zien als een "gedwongen" riedeltje. Dus waarom zou dienstplicht juist voor die groep jongeren die nu al niks uitvoeren opeens een "eye-opener" zijn?
Gaan we niet weer hetzelfde krijgen als voorheen: Dat te moeilijke mensen niet eens opgeroepen worden? Ken er meerdere die telkens ook weer laten vallen dat zij, full time werk, net een huis gekocht, etc. wel werden opgeroepen terwijl neefje/buurjongen/vriendje/kennis die bij het GAK liep en iedere dag tot 12 uur in zijn nest lag, niet opgeroepen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 887817

gambieter schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:15:
[...]

Ik voeg me bij gambieter. Heb de tijd genomen om weloverwogen iets zinnigs aan de discussie toe te voegen maar tegenargumenten worden vaak negeert.
Lekker makkelijk in het begin maar zo groei je uit elkaar.

Je manier van schrijven, woordgebruik, vormen, zeggen mij dat jij geen dienstplicht en soldaten cobtrole en uniformiteit nodig hebt om je veiliger te laten voelen maar een dikke knuffel en een dosis inzicht 'aan de andere kant(en)'. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 887817 op 06-03-2017 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 399807 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:24:
[...]
bla

Toen ik jong was in de Koude Oorlog en we hadden het over politiek, dan wisten we ganz genau waar ONZE loyaliteit lag. We praatten Brezhnev en anderen niet naar de mond en we hadden geen bewondering voor Rusland, voor haar economische beleid, de onderdrukking, de propaganda, de schendingen van mensenrechten.

Kids/jongeren van nu? Not so much. Veel begrip voor Putin, bewondering voor de sterke leider, de anti-amerika houding (die overigens meestal terecht is) is het argument om Rusland in de kont te kruipen. En anders is het wel 'omdat Amerika een beerput is en Rusland ook, is alles relatief en houdt ik niet van Nederland want ONZE regering heult met beide op economisch terrein en via de inlichtingendiensten.'

meer bla
[...]

bla

Ik heb nergens een verband gelegd tussen Poetin en jongeren. Dus waarom zou ik daar op in gaan.

meer bla
Say what? Kijk je raaskalt enorm veel in dit topic dat ziet iedereen.
Maar als je zelf niet meer weet waar je over raaskalt, hoe kunnen anderen je dan serieus nemen?
Of moet ik in dienst om dat te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik geen altijd onderbouwingen, maar dan wordt ik door een moderator weggemodereerd omdat het dan off-topic zou zijn. Want de group think wil eenvoudige hapklare twitter antwoorden. Verdieping is ongewenst. Verbreding een vies woord.

Een dienstplicht en beroepsleger sluiten elkaar niet uit. Maar een beroepsmilitair maakt een bewuste keuze om militair te zijn. Niemand kiest er voor om niet in dienst te willen totdat de keuze reëel wordt. En die zin is precies zoals ik het bedoel.

Dienstplicht vergroot de mogelijkheid van een beroepsleger voor defensie als het nodig wordt. Beroepsmilitairen vertolken het belang van hun keuze om stabiliteit en vrede te waarborgen ook elders in de wereld binnen hun relationele omgeving. Tenzij je een beta student bent wiens vader militair is, weet je weinig van het leger.

Het is nodig dat defensie een belangrijker onderdeel wordt van de samenleving als Rusland vind dat de wereld polair moet zijn. Het idee van opkomen voor je land moet meer aanwezig zijn in de samenleving.

toon volledige bericht
Wat heeft je studierichting in godsnaam te maken met of je wel iets weet van het leger? En welke rang je vader heeft binnen het leger zal nogal belangrijk zijn voor je perceptie ervan....

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Als deze dames ons land moeten gaan verdedigen dan zie ik een nieuwe bezetting komen en moet ik het verzet in omdat de kids van tegenwoordig geen eergevoel hebben.
Eergevoel, waarvoor? Voor arrogante kwallen die vinden dat ik (aangezien je toch alleen maar in de ik-vorm praat) in dienst moet, omdat zij zich hier niet veilig voelen? Wat een onzin. En vervolgens klaag je dat jij het verzet in moet? Dus je vindt dat ik een dienstplicht moet uitvoeren, want jij voelt je hier niet veilig en anders moet jij het verzet in. Je zit zelfs dus niet eens bij defensie. Ook aan jezelf gedacht en voor je carrière gekozen? En dan hebben de jongeren gefaald, wat een grap.

In bejaardenhuizen geen Nederlandse vlaggen meer en het thema van ja zuster-nee zuster, in plaats van het volkslied. Heb je wel eens stil gestaan bij het feit dat hier veel mensen wonen die de oorlog bewust hebben meegemaakt? Die bij het verzet gezeten hebben als tiener of twintiger? Zou er wellicht een reden zijn dat juist zij, zij die de gruwelijkheden van de 2e wereldoorlog hebben zien gebeuren, totaal niet met nationalisme bezig zijn?

Ook wel eens bij stil gestaan dat juist die generatie zich ontzettend hard heeft ingezet om geen oorloog meer te laten ontstaan? Met vorming van de NAVO, de uiteindelijke EU, maar ook vele bondgenootschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

[...]

Ik heb dit topic niet gestart. Dat deed een moderator buiten mij om.

Ik heb al geschreven dat ik best een dienstplicht wil waar rekening gehouden wordt met je persoonlijkheid. Je kunt mensen kapot maken door ze in een situatie te plaatsen die voor hen letterlijk onnatuurlijk is. De Myers-Briggs Type Indicator zou gebruikt kunnen worden.
Je loopt te vertellen dat anderen het leger in moeten maar dat jijzelf niet zou kunnen vanwege je persoonlijkheid, ja ja. Behoorlijk belachelijk dit, als je vindt dat anderen in dienst moeten dan ga jij zelf ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

Speedmaster

Make my day...

Salvatron schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:14:
[...]

Je loopt te vertellen dat anderen het leger in moeten maar dat jijzelf niet zou kunnen vanwege je persoonlijkheid, ja ja. Behoorlijk belachelijk dit, als je vindt dat anderen in dienst moeten dan ga jij zelf ook maar.
Dus eigenlijk een gevalletje S5....... En mocht je niet weten wat dat is ga er maar eens naar zoeken in combinatie met dienstplicht...... :9

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik wou me echt niet mengen in dit topic maar daar gaan we...

Dit voorstel van Buma moet naar mijn mening beschouwt worden als een van de domste ideeen die ooit uit de Christendemocratie is gekomen. Nee, het idee kwam niet van Buma, dit speelt al veel langer. Het idee dat een leger een opvoedende taak heeft stamt al uit de 19de eeuw toen dezelfde argumenten werden aangevoerd door de christendemocraten.

De discussie ontstond in Nederland omdat de dienstplichtwet niet bepaalt optimaal was. Ten eerste was het opgeroepen aantal dienstplichtigen lager dan het aanbod. Hierdoor werd er per district geloot en kreeg iedereen een getal toegewezen. Het leger bepaalde per jaar hoeveel opgeroepen werden naar het lokale regiment. Een lager getal betekende dus een grotere kans. De condities waren miserabel, slecht eten, slechte accommodatie, veel kansen om gewond te taken en veel rekruten werden ook ziek. Niet alleen was de selectieve loting een probleem. Ook kon je de dienstplicht eerst afkopen als je ouders vermogend genoeg waren, later moest je een vervanger regelen. Daardoor werden de zonen van de rijken ontzien. Zo ook de zonen van veel christendemocraten.

Het probleem was dat de christendemocraten wel voor een algemene dienstplicht waren onder het gelijkheidsprincipe aller zielen, maar hun eigen kinderen niet onder deze condities. De eisen die ze op tafel legde waren een verbetering van leefcondities en ook een maatschappelijke functie, namelijk opvoedend voor de armen. Dit was een land op calvinistische inslag, dus niks armoede heeft zo zijn deugd, nee, armen zijn lui en moeten maar wat leren. De liberalen hadden hier helemaal geen zin in omdat dit allemaal geld kosten. Sommige dingen veranderen ook nooit. Uiteindelijk kregen de christendemocraten wel gedeeltelijk hun zin in de leefcondities. Niet dat deze nog veel slechter konden, afijn.

Wat heeft het leger nu precies aan een maatschappelijke taak opgelegd krijgen? Nou, helemaal niks. Niet elke rekruut is van vergelijkbare kwaliteit. Wat een leger eigenlijk zoekt zijn mensen iemand van gemiddelde intelligentie uit een kleine gemeenschap en goede fysieke en mentale gesteldheid. Dat heeft een reden. Basistraining voor een leger is in feite breken en herbouwen van de persoon. Het doel is om de rekruut zijn individualisme grotendeels te ontnemen en te vervangen met een collectieve instelling. Dat gaat bij sommige mensen makkelijker dan bij anderen. Een zeer inteligent persoon uit een stedelijk milieu is werkelijk verschrikkelijk voor een leger omdat ze niet snel breken en lang individualistisch blijven denken.

Een tweede is de dienstplicht zelf. De tijd van het massaleger is voorbij. Er is werkelijk geen enkele reden meer om elk jaar duizenden rekruten op te leiden tot basissoldaat zodat als er eventueel een oorlog komt ze allemaal opgeblazen kunnen worden door artilleriesalvo's. Het kost alleen maar geld in vredestijd en het vergroot je slagkracht niet substantieel in oorlogen. Personeel is ongeveer de helft van je kosten als Defensieorganisatie en het was misschien opgevallen dat Defensie, en al helemaal de KL, blut zijn. Nog een paar jaar dooretteren en basiscapaciteiten zoals logistiek moeten worden afgestoten omdat de vrachtwagens te versleten zijn. 8)7

Dus waar moet de KL het geld vandaan halen voor deze grootste plannen van het CDA? Het CDA komt bij lange na niet genoeg over de brug...

Wat mij nog meer irriteert aan dit domme idee is hoe lang dit zou moeten duren. Buma heeft het er al vaker over gehad en hij stelt een halfjaar. Geweldig, opleiden van een basissoldaat is vier maanden. Kan je nog een extra oefening houden en weg rekruten en hallo nieuwe lichting. Voor die inname van rekruten moet je ook alle eenheden van de KL omvormen tot opleidingskader. Gefeliciteerd, je hebt nu helemaal geen leger meer. d:)b

Nog dommer is hoe dit kennelijk een maatschappelijke functie zou moeten dienen. Wanneer moet deze maatschappelijke functie precies vervuld worden? Tegen de tijd dat je een basissoldaat hebt afgeleverd is de diensttijd er al weer bijna op. Dat is behalve pure kapitaalvernietiging ook ongelofelijk dom als het doel is om iets maatschappelijks te bereiken.

Als laatste en meest vernietigende argument is de selectieprocedure die het CDA in gedachte heeft. Jongeren die niet goed meedraaien, in aanraking komen met justitie etc maar naar het leger sturen voor wat discipline. Niet alleen is de suggestie dat je criminelen maar haar het leger moet sturen schandelijk, demotiverend voor reguliere soldaten en totaal het verkeerde voorbeeld. Wat ook geld is dat Defensie dus geen correctie-instituut is en ze simpelweg de tijd niet hebben om te corrigeren. Ze hebben wel wat beters te doen.

Daarnaast heb je ook nog de echt maatschappelijke dienstplicht. Dat klinkt naar mijn mening eerder als een verkapte bezuiniging op ouderenzorg dan zinvol beleid.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 02-07 13:14

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:42:
Zie vooralsnog niemand in de reacties aangeven of ze zelf hun dienstplicht vervuld hebben. Heb zelf uitstel gekregen vanwege opleiding en was uiteindelijk lichting 9208.
Geen van de zogenaamde voordelen die genoemd zijn herken ik, dienstplicht was (iig voor mij en ik ken er veel meer die er zo over denken) een verspilling van tijd en het leverde me een jaar achterstand op de arbeidsmarkt op.
Wat heb ik daar dan wel geleerd? Bier drinken in de bierbar op de kazerne voor 10 cent per glas en iedere avond laveloos naar bed voor een paar gulden, broodjes frikandel en kroket eten voor 50 cent per stuk en het hebben van een pesthekel aan mensen die denken dat ze heel wat zijn alleen vanwege een paar strepen op hun uniform.
Respect algemeen: niet geleerd
Respect voor de vlag: niet geleerd en zal ik ook nooit leren, ik heb geen bijzondere band met Nederland en zou zo'n beetje overal kunnen wonen.
Weerbaarheid: niet geleerd
Verantwoordelijkheidsgevoel: niet geleerd
Vrienden voor het leven: heb ze wel maar die komen niet daar vandaan, nul komma nul contact met mensen waarmee ik in dienst zat
En om mee af te sluiten, ik heb dienstplicht inderdaad als straf gezien en ook zo ervaren. Netto heeft het me niets opgeleverd waar ik nu voordeel van heb.
Is dat niet vooral een implementatie-probleem? Als je jongeren van een jaar of 17-18 in de dienstplicht zet dan kun je ook verwachten dat het rebelse pubers zijn die moeite hebben met gezag en het liefst de hele dag zich alleen maar lam zuipen en roken.

Als leidende officieren moet je dan toch juist zorgen dat je consequent bent en respect afdwingt? Met een kater op inspectie om 7 uur 's ochtends is gewoon strafcorvee en geen privileges meer in de kantine.

Voor 'respect voor de vlag' of ander nationalistisch geneuzel hoef je het niet te doen, maar wel om mensen een gevoel te geven dat ze, hoe dan ook, met andere mensen samen moeten werken ongeacht geslacht, huidskleur, geaardheid, enzovoort.

En een dienstplicht kun je prima combineren met een (middelbare) opleiding zodat je er ook een diploma aan overhoudt.
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:26:De eisen die ze op tafel legde waren een verbetering van leefcondities en ook een maatschappelijke functie, namelijk opvoedend voor de armen. Dit was een land op calvinistische inslag, dus niks armoede heeft zo zijn deugd, nee, armen zijn lui en moeten maar wat leren.
Is dat niet precies wat ze nu met de bijstand ook aan het doen zijn in het kader van 'verplicht vrijwilligerswerk'? Bijstand is voor luie donders die maar uit hun stoel moeten komen en werken. Als je volgens je arts niet kan werken, dan vindt het UWV dat je je aanstelt.

Mensen die in de bijstand zitten in een maatschappelijke functie inzetten (dus bijvoorbeeld defensie, politie, brandweer, zorg, enzovoort), daar ben ik het helemaal mee eens. Maar doe dat dan ook op een manier waarop ze naar een volwaardige functie door kunnen stromen met een normaal salaris en normale arbeidsvoorwaarden, niet onder het mom van 'vrijwilligerswerk' in ruil voor bijstand. Want dat is gewoon verkapte arbeid waar de gemeenten wel de lusten, maar niet de lasten van willen.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2017 10:26 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-07 16:05
gambieter schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:53:
Dit topic is een goede test om te zien wie er hierarchisch is ingesteld. Die gaan het goed doen in het Peter principle. Of als degenen die de ontgroening doen bij studentenverenigingen.
Terwijl ik dit doorspitte en dan met name de waslijst van Vendar met alle plus punten van een dienstplicht moest ik ook direct aan mijn studententijd en ontgroening denken. De psychologisch wenselijke effecten die Vendar omschrijft komen nagenoeg exact overeen met mijn ervaringen bij de studentenvereniging.

Het samen kut hebben schept wel mijn inziens inderdaad een verbroedering en het bijbrengen van een zekere mate van discipline en hiërarchie is ook geen verkeerd goed. Waar je je echt lelijk in vergist is dat bij studentenverenigingen personen ervoor kiezen, wat bij een verplichte dienstplicht absoluut niet het geval is. Je krijgt juist het tegenovergestelde effect van nog half puberende jongeren die zich tegen elke verplichting verzetten en alles op alles zetten om de boel te verstieren.

Daarbij komen nog eens de al eerder genoemde zaken die in dit topic genoemd worden als de minimale impact van een dergelijke minimale training in het huidige militaire landschap. Je leidt ze op als kanonnenvoer en daar zijn ze zich donders goed bewust van.

Het enige daadwerkelijk niet lachwekkende punt is het idee dat de echte tuig jeugd het MISSCHIEN goed zou kunnen doen ipv voor de zoveelste keer een lullige boete of werkstraf te krijgen. En dan is het nog maar de vraag in hoeverre je deze jongetjes kan dwingen en heropvoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Tegenwoordig is het Nederlands leger een schoothondje van de USA.

Ik laat mijn kinderen niet van me afnemen om als een kind van de duivel een ravage aan te richten in het Midden-Oosten, om als zogenaamde ''held'' door een of andere bermbom om te komen.

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Stoney3K schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:22:
Is dat niet vooral een implementatie-probleem? Als je jongeren van een jaar of 17-18 in de dienstplicht zet dan kun je ook verwachten dat het rebelse pubers zijn die moeite hebben met gezag en het liefst de hele dag zich alleen maar lam zuipen en roken.
Ik denk dat je dat te negatief in ziet. Verreweg de meesten hebben gewoon keurig hun middelbare school doorlopen.
Als leidende officieren moet je dan toch juist zorgen dat je consequent bent en respect afdwingt? Met een kater op inspectie om 7 uur 's ochtends is gewoon strafcorvee en geen privileges meer in de kantine.
Ik denk dat het begint met mensen met respect behandelen. Bij welke leraar is het nooit chaos op de middelbaren? Bij de leraar die leuk is, die mensen aardig behandelt en niet een verschrikkelijke betweter is die altijd gelijk moet hebben.

Wellicht werkt schreeuwen nog bij mensen die zelf al graag het leger in willen, maar bij de meeste mensen werkt dit niet. Het enige wat je daarmee bereikt, en ik weet dat dat bewust is, is eenheid binnen een eenheid door het creëren van een gezamenlijke vijand. Echter lijkt mij dat voor een dienstplicht niet altijd even zinvol. Je wilt mensen respect voor anderen bijbrengen, m.i. begint dat nog altijd bij het behandelen van deze mensen met respect. Iets doen omdat het moet, want het moet, is iets waar velen moeite mee hebben, zeker de wat intelligentere mensen (maar lang niet allemaal). Bij hoog begaafde kinderen zie je dat al heel vroeg terugkomen. Die doen niet zomaar iets omdat het moet, maar die moet je het nut daarvan uitleggen. Net als die ook vrij vroeg al hun vraagtekens hebben bij opgelegd gezag.
En een dienstplicht kun je prima combineren met een (middelbare) opleiding zodat je er ook een diploma aan overhoudt.
Wat voor opleiding verwacht je met een jaar te kunnen voltooien met een diploma van enige waarde? Ik kan echt niets bedenken.
Is dat niet precies wat ze nu met de bijstand ook aan het doen zijn in het kader van 'verplicht vrijwilligerswerk'? Bijstand is voor luie donders die maar uit hun stoel moeten komen en werken. Als je volgens je arts niet kan werken, dan vindt het UWV dat je je aanstelt.

Mensen die in de bijstand zitten in een maatschappelijke functie inzetten (dus bijvoorbeeld defensie, politie, brandweer, zorg, enzovoort), daar ben ik het helemaal mee eens. Maar doe dat dan ook op een manier waarop ze naar een volwaardige functie door kunnen stromen met een normaal salaris en normale arbeidsvoorwaarden, niet onder het mom van 'vrijwilligerswerk' in ruil voor bijstand. Want dat is gewoon verkapte arbeid waar de gemeenten wel de lusten, maar niet de lasten van willen.
Hear! Hear!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Pizza_Boom schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat je dat te negatief in ziet. Verreweg de meesten hebben gewoon keurig hun middelbare school doorlopen.

[...]
Ik denk dat het begint met mensen met respect behandelen. Bij welke leraar is het nooit chaos op de middelbaren? Bij de leraar die leuk is, die mensen aardig behandelt en niet een verschrikkelijke betweter is die altijd gelijk moet hebben.

Wellicht werkt schreeuwen nog bij mensen die zelf al graag het leger in willen, maar bij de meeste mensen werkt dit niet.
Respect bereik je niet door de schreeuwende drilsergeant uit te hangen en alleen maar van de jongeren te eisen dat ze doen wat jij zegt, want orders zijn orders. Leg ze ook uit waarom je verwacht dat ze respect hebben voor protocollen en gezag: Dat wordt namelijk straks in het bedrijfsleven ook van je verwacht.

En vergeet niet dat je oogst wat je zaait. Als een 17-jarige al binnenkomt met de houding dat ie er helemaal geen zin in heeft en liever een krat bier opentrekt, dan kan ie de wind van voren verwachten, maar iemand die zijn best doet zal gewoon als een normaal persoon worden behandeld.

Ik vind zelf ook dat 'dienstplicht' zich niet moet beperken tot militaire dienst maar je eigenlijk alle openbare functies moet benutten. De politie zit bijvoorbeeld ook al een behoorlijke tijd met een personeelstekort, die kun je bijvoorbeeld heel goed in 'dienst' meenemen. Zo kun je jongeren nog altijd de keus geven.

Je wil er vooral mee bereiken dat jongeren structuur en discipline leren als ze schijt hebben aan regels. Niet om ze op te leiden tot kanonnenvoer op het slagveld. En dat hoeft dus niet per sé in een militaire functie, maar dat is wel het meest voor de hand liggend, want militairen horen consequent te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SmooK schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:42:
Alleen op de vijand he ;-) overigens ben ik naast mijn bovenstaande mening ook van mening dat je een mens nooit zou moeten kunnen verplichten te doden of deel te nemen aan een oorlog waarbij de kans op sterven vrij groot is.
Tja, aan de andere kant, als je als burger in een oorlog terecht komt weet je ook je leven niet meer zeker. ;) Dus eigenlijk is wat je zegt wat kort door de bocht, imo.

Zelf ben ik overigens ook geen voorstander van de herinvoering dienstplicht, omdat ik denk dat het gewoonweg niet gaat werken. Een groot deel heeft twee paspoorten, kunnen dus zeggen geen Nederlander te zijn, of dat ze elders ook al een dienstplicht te vervullen hebben, zoals bijvoorbeeld Turkije. Ook verwacht ik dat mensen massaal zullen proberen de dienstplicht te gaan ontlopen, net als dat dat het geval was toen er nog wel een dienstplicht was in NL. En ik mis de toegevoegde waarde, tegenwoordig zijn bommen en vliegtuigen zo geavanceerd, dat het eigenlijk al te laat is als het luchtalarm af zou gaan... :X En dan zal een groot deel tegenwoordig ook digitaal uitgevochten gaan worden. Sta je dan, als soldaat tegenover de bits en bytes van de tegenpartij. :X
Stoney3K schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:22:

Er zitten echter ook mensen in de bijstand, die niet eens mogen werken, omdat ze 100% arbeidsongeschikt zijn, ga jij ze vervolgens op oorlogspad sturen... Nee, lijkt me geen goed idee. Het 'verplicht vrijwilligerswerk' is op zijn zachtst gezegd wel wat anders dan het 'verplicht het land verdedigen van ongewenste indringers'.

[ Voor 74% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CH40S schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:49:
[...]
Er zitten echter ook mensen in de bijstand, die niet eens mogen werken, omdat ze 100% arbeidsongeschikt zijn, ga jij ze vervolgens op oorlogspad sturen... Nee, lijkt me geen goed idee.
Die zitten hopelijk toch in de WIA en niet in de bijstand, juist omdat ze niet kunnen werken. En als er wel vermogen is om te werken, dan zouden ze ook een administratieve of logistieke functie kunnen doen: Niet iedereen die een uniformpje aan heeft doet dienst in het veld.

Bovendien had ik het óók over andere, civiele, ambtenaarsfuncties waar je iemand in de bijstand wel prima op in kan zetten. Maar dat heeft ook weer wat weg van Melkert-baantjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Foxhound83 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:08:
[...]

Liever niet. Zover ik weer wordt Myers-Briggs vooral gebruikt voor entertainment. Serieuze psychologen werken met The Big Five.

Ik kan mijzelf in meerdere persoonlijkheidstypen van Myers-Briggs herkennen, en dat zal zo zijn met bijna iedereen. Het is bijna van hetzelfde kaliber als horoscopen. Behoorlijk waardeloos dus en dat is zover ik weet ook het sentiment in de professionele wereld.

(Mocht ik het fout hebben, want ik ben geen psycholoog of iets dergelijks, hoor ik het graag. :P )
De MBTI is gebaseerd op Jung. Het boek heet 'Psychologische Typen' en ik kan het je aanraden maar wees voorbereid op een ellenlange historische verhandeling van psychologie tot waar Jung de twee basis typen verklaart, introversie en extraversie.

Jung ging niet veel verder dan dat, maat het principe is goed onderbouwd. Anderen zijn op die basis verder gegaan en de typen uitgewerkt.

De professionele wereld bestaat niet. Er zijn alleen keuzes want psychologie is geen exacte wetenschap en is gewoon een tak van de filosofie. Dat betekent niet dat het zinloos is, maar dat er een mode is onder de huidige generatie 'professionelen' om De Big Five te gebruiken. Het is ook modern om mindfulness trainingen te geven binnen de ggz en daarvoor was er de hype van de EMDR.

Ik ben zelf INTP :) Dat verklaart mijn uitgebreide reacties. En de reden waarom mijn dienstplicht niet zou moeten bestaan uit zandhappen maar Global Strategic Command. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
461943 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Niet dat jij daar zelf altijd onschuldig aan bent, gambieter ;) Maar voor deze keer heb je gelijk.
Is dat zo? Hij onderbouwd zijn stelling niet dat ik niets onderbouw.

Ik doe niet aan zelfoverschatting. Ik ken mijn sterktes en zwaktes, maar ik geef geen garantie en heb dus geen per-post disclaimer dat wat ik schrijf door iedereen begrepen wordt en als argument herkent.

Zie je? Ik onderbouw wat ik schrijf. Helaas heeft elke draad een aantal mensen die iets roepen, namelijk dat de een of ander geen onderbouwing of argumenten geven zodat ze de aandacht afleiden van het feit dat ze óf het niet snappen of niet mee kunnen komen in de discussie.

En dan zijn er lui zoals jij die daarop meeliften en de discussie persoonlijk maken. Hou daar liever mee op, want de mods staan meestal aan de kant van de klagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:31:
[...]

Ook wel eens bij stil gestaan dat juist die generatie zich ontzettend hard heeft ingezet om geen oorloog meer te laten ontstaan? Met vorming van de NAVO, de uiteindelijke EU, maar ook vele bondgenootschappen.
Maar wat als die mensen verdwenen zijn. Mochten ze al hun verhalen delen met een sociaal dienstplichtige. En als die het al wil horen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-07 16:05
Anoniem: 399807 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:47:
[...]

... beide dubbel posts
*correctie, inmiddels triple post
*knip*

Laten we beginnen met psychologie neer te zetten als louter een filosofische benadering. Er is zeker een gedeelte van psychologie als niet "exact" te typeren, maar om vervolgens elke vooruitgang op dit gebied teniet te doen als een huidige trend is wel heel kortzichtig. Heb je enig idee hoeveel biologische processen ter grondslag liggen aan gedrag?

Je onderbouwt nog steeds helemaal niets, de "zie je" is dan ook compleet onterecht en ik zie je punt erin ook niet. Tot zover bestaan je posts voornamelijk uit zelfbedachte voordelen die niet onderbouwd worden. Ook niet nu je ineens even een boekje aanhaalt wat de absolute kennis van psychologische types denkt te moeten omvatten.

Ga nou eens in op de nadelen en de weerlegde voordelen die hier gepost worden. Ben je het niet eens dat je na je dienstplicht eigenlijk niet veel meer bent dan kanonnenvoer. Hoe wordt er om gegaan met hen die absoluut niet gemotiveerd zijn? Waarom denk jij dat je zo verheven bent dat jij wel even strategic command kan gaan doen, ipv de rest die je afdoet als tuig dat gedisciplineerd moet worden?

[ Voor 16% gewijzigd door Migrator op 07-03-2017 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Migrator op 07-03-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Anoniem: 399807 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:47:
[...]

Is dat zo? Hij onderbouwd zijn stelling niet dat ik niets onderbouw.

Ik doe niet aan zelfoverschatting. Ik ken mijn sterktes en zwaktes, maar ik geef geen garantie en heb dus geen per-post disclaimer dat wat ik schrijf door iedereen begrepen wordt en als argument herkent.

Zie je? Ik onderbouw wat ik schrijf. Helaas heeft elke draad een aantal mensen die iets roepen, namelijk dat de een of ander geen onderbouwing of argumenten geven zodat ze de aandacht afleiden van het feit dat ze óf het niet snappen of niet mee kunnen komen in de discussie.

En dan zijn er lui zoals jij die daarop meeliften en de discussie persoonlijk maken. Hou daar liever mee op, want de mods staan meestal aan de kant van de klagers.
Volgens mij haal je hier precies je eigen stellingen onderuit, maar misschien heb jij daar een andere blik op :> *knip*

[ Voor 5% gewijzigd door Migrator op 07-03-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 399807 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:42:
Ik ben zelf INTP :) Dat verklaart mijn uitgebreide reacties. En de reden waarom mijn dienstplicht niet zou moeten bestaan uit zandhappen maar Global Strategic Command. :+
Grappig. INTP's zie je totaal niet bij strategie, leert een snelle googlerondgang mij. Eerder bij inlichtingendiensten, spionageafdelingen en dergelijke, daar waar je logische denktaken en het zien van logische verbanden van belang zijn, met de vraag waarom? Bij strategie zoek je niet naar logische verbanden, maar naar zwakke plekken. O.a. bewegen achter vijandelijke linies dus, zou een INTP taak kunnen zijn.
Anoniem: 399807 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:57:
Maar wat als die mensen verdwenen zijn. Mochten ze al hun verhalen delen met een sociaal dienstplichtige. En als die het al wil horen...
Ik zie het verband tussen het citaat uit mijn post en jouw bericht niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En bij deze ga ik het topic sluiten. Er wordt hier simpelweg niet inhoudelijk gediscussieerd maar langs elkaar gepraat of discussie gevoerd op de persoon. Dat willen we dus niet op GoT.
Verder kan de algemene discussie over de Nederlandse strijdkrachten hier verder:
De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.