Napo schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:16:
[...]
Dat is een groep mensen die allemaal willen voetballen, men wordt niet verplicht om te gaan voetballen en als je dat wel doet gaat het teamgevoel niet vooruit, je hebt namelijk mensen die niet willen en derhalve of afstand nemen of het team onderuit haalt.
matige vergelijking

Misschien, maar mijn primaire punt op dit vlak is dat het juist het punt is, dat je mensen met allerlei motivatie (of gebrek daaraan) samenbrengt en ze iets leert, iets meegeeft waar ze hopelijk wat aan hebben, al was het alleen maar leren hoe je netjes je bed opmaakt.
Het punt dat niet alles over jouw verlangens en behoeften gaat. Dat je ook kan opkomen voor een groter ideaal, namelijk je eigen land.
Kijk, weet je waar ik s'nachts van wakker lig?
Dat straks weer op 4 Mei er een Dodenherdenking is in Amsterdam, waar een burgemeester dan vaak zegt: 'Dát mag nooit meer gebeuren'. En dat 77 jaar later jongeren van nu, die al ouders hebben die zelf niet WO II hebben meegemaakt, geen invoeling meer hebben. Ze voelen zich niet bevrijd, niet dankbaar voor de opofferingen van grootouders en hebben Kensington en andere artiesten nodig die de bevrijdingsfestivals bij langs gaan en interviews geven waarom ze vrijheid belangrijk vinden.
Als 5 Mei vooral een gratis feestje is...
Dat we Marokkanen in bussen naar Auschwitz transporteren om ze iets bij te brengen over de oorlog en Jodenvervolging en bepaalde debielen over gas scanderen in voetbalstadions.
Nog geen 80 jaar na dato snappen mensen het al nauwelijks meer. En is alles relatief en een ver verhaal van opa of oma.
Dienstplicht zou ook moeten inhouden dat je les krijgt in wat er gebeurde, met name op militair gebied en historisch besef.
Het is misschien lastig een band te voelen met het verleden, maar waarom zijn er wel zwarte mensen die van Zwarte Piet een enorm probleem maken en die zich vandaag de dag nog steeds slaaf voelen, alsof ze hoogst persoonlijk leed is aangedaan?
Wel, als Nederlander heb je ook verantwoordelijkheid om het leed van het verleden te dragen, god weet dat de zwarte racisten het ons niet laten vergeten dat 'wij' slaven hebben verhandeld. Zie je de vergelijking?
Ook jij kunt het bij keuze op je nemen om enige vaderlandsliefde te koesteren. Amerikanen zijn er ook goed in. Je hoeft niet patriottisch te worden, maar hetzelfde zie je bij verkiezingen.
Verkiezingen kosten geld en dat accepteren we gelaten omdat het overhead is waar je niet onderuit kunt. Mensen slepen zich vaak niet eens uit bed om te stemmen. Maar sommigen zien het als een plicht. Het minimum aan betrokkenheid.
Dienstplicht kan onze samenleving harden en eergevoel brengen want als ik kids van nu vergelijk met mijn generatie...
Toen ik jong was in de Koude Oorlog en we hadden het over politiek, dan wisten we
ganz genau waar ONZE loyaliteit lag. We praatten Brezhnev en anderen niet naar de mond en we hadden geen bewondering voor Rusland, voor haar economische beleid, de onderdrukking, de propaganda, de schendingen van mensenrechten.
Kids/jongeren van nu? Not so much. Veel begrip voor Putin, bewondering voor de sterke leider, de anti-amerika houding (die overigens meestal terecht is) is het argument om Rusland in de kont te kruipen. En anders is het wel 'omdat Amerika een beerput is en Rusland ook, is alles relatief en houdt ik niet van Nederland want ONZE regering heult met beide op economisch terrein en via de inlichtingendiensten.'
"It is hard to fight an enemy who has outposts in your head."
-- Sally Kempton
Laten we er dus geen doekjes om winden. De relativisten van nu, al dan niet zo geworden doordat ze gepamperd worden in deze baarmoeder van een land, of door gebrek aan verhalen van vroeger, of omdat ze met hun kop in hun sociale media zitten, zullen de bruinhemden zijn waar we in WO II mee te maken hadden.
De overlopers die heulden met de vijand, die ons verraadden, die zich verrijkten aan het leed van anderen en dienst namen of hand- en span diensten verrichtten voor de vijand, dat zijn de relativisten van nu die alleen afgeven op dienstplicht en volledig ontworteld door de samenleving trekken met een air zelfgenoegzaam egocentrisme.
Een land zonder identiteit is geen land.