Ik heb het boek American Gods inmiddels helemaal gelezen en net aflevering 1 gekeken. Er wordt weinig van het boek (tot nu toe) afgeweken, ik neem aan dat er 8 of 10 episodes komen en dat komt ook redelijk overeen met hoever ze nu in het boek zijn (ik gok op 10% van het boek na 1 episode).
De eerste paar minuten zitten niet in het boek, het begint zo ongeveer in de gevangenis. Een aantal karakters vind ik sterk, maar niet allemaal. Ze zijn wat beter in het boek dan op het tv scherm.
Overal vind ik de aflevering wat warriger dan het boek. Ik vind het boek ook beter, niet alle scenes doen recht aan het boek zoals de laatste 5 minuten van de eerste aflevering. Dat is een stuk beter beschreven in het boek dan hoe het nu op je scherm komt.
Ik mis ook veel gedachten van de hoofdrolspeler, iets wat het boek zo sterk maakt. Er is wel wat geschrapt daarin in de serie en dat maakt de serie niet zo sterk als je ook het boek gelezen hebt. Ze proberen wel wat zoals het plafond dat openscheurt als hij aan zijn vrouw denkt in de gevangenis, maar het is het allemaal net niet.
Ik vind het jammer, het boek is beter, het boek is ook een meesterwerk. Toch jammer dat ik hier dan lees dat er mensen zijn die het boek nooit gaan lezen. Zonde, een boek kan zoveel mooier en beter zijn dan een tv serie of een film.
Dit bedoel ik nu, daar gaat het helemaal niet over. Het is een verhaal dat je meerdere keren kan lezen om verhalen in verhalen te vinden, het gaat niet om het bloed of de truukjes met de munten of om wat dan ook. Het gaat om kleine details, details die je mist als je denkt dat het om bloed en botte dingen gaat. Of als je hoopt dat het verhaal zich gaat ontwikkelen.Het is een verhaal over een reis en het gaat om de reis, niet het einddoel.
Ik weet zelf nog niet of ik verder ga kijken, ik laat hem nog maar even staan voor aflevering 2. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe ze het gaan vormgeven wat nu gaat komen. Maar als ik enig advies mag geven: lees het boek, het is onlangs ook vertaald naar het Nederlands en beter dan de serie. Het leest echter niet makkelijk weg als een gemiddelde trailer, maar de beloning aan het einde is ook vele malen groter.
[
Voor 13% gewijzigd door
Anoniem: 738905 op 02-05-2017 13:53
]