Noppesnada schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:52:
[...]
** The Handmaids Tale **
Gisteren de 2e aflevering gezien.
Wordt er nog duidelijk gemaakt hoe de samenleving zo geworden is ? Het speelt zich duidelijk in de huidige tijd af gezien de flashbacks.
Het wordt wel duidelijk, maar tussen de regels door en beperkt tot het noodzakelijke voor het verhaal.
In essentie is de aanleiding dat er geen/nauwelijks kinderen geboren worden over een flinke periode (10 jaar of zoiets) en mensen daardoor in paniek raken - de oorzaak wordt voor een deel in grote vervuiling gezocht en bepaalde groepen zoeken de schuld ook in te vrije levenswijze, met name van vrouwen, en zoeken de oplossing in terug gaan naar een thoeocratische levenswijze (land geregeerd met wetten gebaseerd op geloofsleer, in dit geval ultra-conservatief protestantschristelijke variant) waar vrouwen zo goed als uitsluitend in dienst staan van de voortplanting. (het lijkt sterk op de Taliban maar dan een ultra christelijke versie ipv ultra islamitisch - zal vast zo bedoeld zijn door de schrijfster lijkt me)
Na een soort USA-burgeroorlog (die tijdens het verhaal nog loopt, maar de reguliere kant van het conflict heeft nog weinig grond over) grijpen die theocratische lui de macht, voeren een waar schrikbewind uit naar iedereen die tegen ze zijn of die ze als "fout" zien en zetten hun plannen in werking. Vruchtbare vrouwen zijn schaars en die er zijn worden opgepakt en als
handmaids opgesloten en te werk gesteld bij elite echtparen om als "fokkoe" te dienen met de man des huizes als "fokstier". Dit alles ingekapseld in een procedure die geforceerd aan enkele bijbelpassages wordt ontleend.
De hoofdpersoon is dus zo'n
handmaid.
NB: mijn inziens is bovenstaande geen spoiler en is snel duidelijk voor iedereen die of de trailers ziet, zich inleest via tv-guides e.d. en helemaal die tijdens het kijken van de eerste twee aflevering goed opgelet hebben. Maar als de moderators mijn uitleg wel als spoiler zien haal het dan maar weg of plaats er spoiler tags omheen.