Van Amsterdam naar de Kaspische zee met een barrel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Inhoudsopgave
vorige delen:
Idee en ruwe planning
Terug in Nederland en samenvatting
Vertrek uit Amsterdam en de grens met Kroatië over
Scheuren over een verlaten basis en de Plitvice meren

Idee en ruwe planning

Voor komende zomer staat een nooit te vergeten roadtrip op het programma. Na op zelf gekochte scooters Azië verkend te hebben is het tijd om het moois van Europa te ontdekken. De vertrek datum is eind juni begin juli en een grove opzet van de route ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4cNlDJoD4Drs0gguqLw7l7sh/full.png

Een trip van deze omvang door de bovengenoemde landen ga ik niet in mijn eentje ondernemen maar samen met een goede vriend. We zullen veel in de auto doorbrengen omdat we de hele trip in ongeveer 1,5 a 2 maanden willen voltooien. We zijn beide begin/midden twintig, nog nooit een auto in bezit gehad maar wel beide al een aantal jaren een rijbewijs. We hebben wel de technische kennis maar niet de sleutelervaring :+

Momenteel zijn we ons voorzichtig aan het oriënteren op een geschikte auto van rond de 1500 euro maar het liefst goedkoper dan duurder. De auto moet ongeveer een 10k km probleemloos zonder ingrijpend onderhoud volbrengen. Dit zodat we de auto aan het einde van de reis kunnen verkopen voor een zacht prijsje aan een local.

Als eisen willen we het zo simpel mogelijk houden:
-Airco is fijn voor de vele lange stukken
-niet te zwak voor de bergstukken (Kaukasus, Slovenian Alps, Albanian Alps etc)
-handgeschakeld, minder kans op falen
-prima stoelen voor lange Hollanders

Enkele auto's die het momenteel op de shortlist staan:
Volvo V40 phase II 1.8
Afbeeldingslocatie: https://www.volvoclub.org.uk/history/graphics/v40_my03_04.jpg

Honda Accord
Afbeeldingslocatie: https://world.honda.com/news/1998/image/c980616_1.jpg

Toyota Avensis
Afbeeldingslocatie: http://ipocars.com/imgs/a/e/h/a/l/toyota__avensis_1_8_combi_style_2002_1_lgw.jpg

Zijn er mensen met ervaringen met deze auto's? De V40 staat nu bovenaan ons lijstje, veel aanbod en als je de GDI modellen vermijdt ook nog goed betrouwbaar.

Tips ideeën voor auto's, aanmerkingen of suggesties op de route? Graag!

Next, Terug in Nederland en samenvatting

[ Voor 14% gewijzigd door Brilsmurfffje op 04-10-2017 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brilsmurfffje schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:40:

Enkele auto's die het momenteel op de shortlist staan:
Volvo V40 phase II 1.8
[afbeelding]

Honda Accord
[afbeelding]

Toyota Avensis
[afbeelding]

Zijn er mensen met ervaringen met deze auto's? De V40 staat nu bovenaan ons lijstje, veel aanbod en als je de GDI modellen vermijdt ook nog goed betrouwbaar.

Tips ideeën voor auto's, aanmerkingen of suggesties op de route? Graag!
Al gekeken welke merken/types ook in Georgië verkocht worden? Een local met interesse zal misschien minder snel gevonden worden als er lokaal geen onderdelen voor die wagens te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Super leuke trip.

Mercedes al eens bekeken gezien het land waar je eindigt? En een Peugeot 405 ofzo. Een wat ouder model. Station die doen het daar ook goed.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Zelf zou ik naar een iets hogere auto kijken, bijv een Landrover of pick-up achtigs zoals een Toyota Hilux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:50
Ik zou zelf ook kijken naar Mercedes E klasse. De wat oudere modellen zijn veel als taxi gebruikt.

Verder zou ik mij niet heel veel zorgen maken over een automaat. Zo vaak gaat dat spul niet kapot. Je hebt meer kans op een handbak met kapotte synchroringen oid. En persoonlijk zou ik graag cruise control willen als ik zulke afstanden ga rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:12

Aight!

'A toy robot...'

Volvo 850 TDI zou ik voorgaan, die zijn krachtig genoeg, hebben meestal ook airco en relatief zuinig 1:16-17.
Ze zijn ook betrouwbaar, maar zoals bij elke 2e hands auto kan je er ook pech mee hebben.

Wel vet zo een roadtrip! Succes ermee en ben benieuwd welke auto je uiteindelijk gaat kiezen.

[ Voor 46% gewijzigd door Aight! op 26-02-2017 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet hoe je gaat overnachten en eten enzo. Maar wellicht is een hoge auto of de station handig zodat je bijvoorbeeld de laadruimte kunt gebruiken om wat eten klaar te maken of achterbank plat en er even pitten op een matrasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07

DaWaN

'r you wicked ??

Aight! schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:36:
Volvo 850 TDI zou ik voorgaan, die zijn krachtig genoeg, hebben meestal ook airco en relatief zuinig 1:16-17.
Ze zijn ook betrouwbaar, maar zoals bij elke 2e hands auto kan je er ook pech mee hebben.

Wel vet zo een roadtrip! Succes ermee en ben benieuwd welke auto je uiteindelijk gaat kiezen.
Waarom een diesel? Ik denk dat het verschil in brandstofkosten niet zo groot is buiten Nederland.
Bovendien vind ik een benzine veel prettiger rijden over de autobahn (minder geluid) en is er veel meer keuze qua modellen.

Persoonlijk denk ik dat je qua auto in de goede hoek zit en dat 1500 euro helemaal niet nodig is.

Hoeveel ruimte hebben jullie nodig? Je kunt bijvoorbeeld ook naar Preludes e.d. kijken anders.

Kijk ook even naar de wat minder gewilde auto's zoals Mitsubishis en Subarus (Galant / Legacy). Ik denk dat je voor deze roadtrip een prima onderhouden Japanse sedan kunt vinden voor ~500-750 euro. Luxere modellen zijn dikwijls niet interessant hier in Nederland vanwege de hoge belasting, maar rijden erg fijn en zijn goedkoop in de aanschaf. Wat mij betreft een ideale auto voor dit doel. Ga er voor de roadtrip een maandje mee rijden om te kijken of het ding gebreken heeft, kun je eventueel nog voor een paar honderd euro in reparaties/banden steken mocht het nodig zijn.

Ook even juridisch en technisch kijken hoe je van de auto afkomt daar! Geen idee of je in Georgië makkelijk de auto kunt laten vrijwaren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor dat geld zou ik een oude Subaru kopen:

Goedkoop, want niemand wilt die dingen hebben omdat ze zwaar, dorstig, niet echt mooi en onbekend zijn. Zeker Legacy's, vrij grote stations, zijn goedkoop te vinden. Een goede Forester is wat duurder, maar is alleen interessant als je "veel" over niet-verharde wegen wilt rijden.

Betrouwbaar, die boxers zijn niet kapot te krijgen, en omdat veel mensen met een Soeb liefhebbers zijn, zijn ze vaak ook goed onderhouden.

Voldoen aan je eisen: Airco is bijna standaard, power genoeg, handbakken genoeg en ze zijn behoorlijk comfortabel

AWD is altijd leuk, zeker op bochtige weggetjes vind ik het lekkerder rijden dan FWD, al is het niet een enorm verschil, maar wel een leuke extra.

Als grootste nadeel zou ik noemen dat ze dorstig zijn. met een beetje normaal rijden blijft een 2.0 Subaru wel steken op de 1:11 gemiddeld, en diesel Soebies bestaan nog maar iets van 10 jaar, dus die vindt je niet voor weinig.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:48

-tom-562

Oliesjeik

De Avensis is een goede keuze. Eigenlijk ieder Jap. Zeker in die regio's rijden er denk ik veel Jappen rond, allemaal exportwagens uit Europa :P
Mijn lijstje zou zijn:
-Toyota Avensis
-Mazda 626
-Honda Accord

Waarvan de Mazda 626 denk ik het goedkoopst te krijgen is. Qua betrouwbaarheid e.d. ontloopt het elkaar weinig.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 97348

waarom geen 4x4? beste en ideaal zou eentje zijn met 2Hi (voor gewoon asfalt), 4Hi voor onverhard, en 4Lo-Gear voor onverhard en ruw terrein.
De auto's die ik hier allemaal zie zijn nu niet bepaald geschikt voor zulke landen.
Denkend aan wegen met flinke gaten, potholes ook wel genoemd. keien die je carter kunnen slopen.
Bodemvrijheid is dan een must. en ik neem aan dat je ook wel eens van het asfalt af wilt.

Ook hebben de genoemde auto's in de lijst te veel techniek die je absoluut niet kapot wilt hebben. denk aan injectoren, computers (ECU).

Een wat robuust uitgevoerde 4x4 zal absoluut niet onderdoen voor deze trip.

verder. Diesel boven benzine.
vooral de ouder varianten zijn eenvoudig te repareren, diesel is overal te krijgen. beetje vervuiling of vocht(water) zal ze niet meteen onbruikbaar maken.

Radio CD-Speler kun je vergeten, begin van de trip zal het wel gaan, tot je op wegen komt die auto-onvriendelijk zijn. beter radio kassette, of een simpel marquant mp3 spelertje van 4 a 5 tientjes.

Dan de kabels, isoleer deze goed, versterk ze desnoods in een mantel. deze willen nogal doorschuren of voor problemen zorgen.

en als laatste...niet onbelangrijk.
1* kijk waar op je route ambasades zijn (bij ongelijkheden kunnen deze je helpen)
2* Kluisje onder je zit lassen. Cijfercombinatie. Daar je paspoorten, reisdocumenten, etc in doen. oftewel alles van waarde.
3* een reisverzekering mocht je onderweg iets gebeuren.
vaak kun je tijdens deze trips voor onvoorziene hoge kosten lopen die de "gewonze'' zorgverzekering niet dekt.

en als laatste. onderdelen die vaak kapot gaan en gereedschap. zoals dynamo, startmotoren, V-riem/D-riem/Multiriem. extra lampen ter vervanging van de bolletjes, vaak wijken de europese modellen af van de asiatische.

veel succes en pb maar als je vragen hebt. ik was je al voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
En controleer ook even hoe je de auto kan uitvoeren, als ik https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uitvoeren.aspx lees dan zou je de auto kunnen verkopen en terug naar NL vliegen met de kentekenplaten en 'm vervolgens uitvoeren bij de RDW. Alleen de kopende partij heeft dan geen uitvoerbewijs en weet niet of ze dat in Armenie nodig hebben om er een kenteken op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:53
Een diesel is wel aan te raden, airco is een must. Temperaturen in juli gaan richting 38 gr in het zuiden van Europa.

Neem een station, vergeet geen extra reserve banden mee te nemen.

Ook zou ik extra verlichting monteren. In het zuiden wordt het eerder donker in de zomer dan bij ons. Het is daar ook echt aarde donker. Vanaf het zuiden in kroatie heb je geen snelweg meer, maar berg en kust wegen.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zie prima auto's langskomen, je zou eventueel (om de horizon te verbreden, wil niet zeggen dat dit ook maar dicht bij de beste keus komt, al zou ik ze persoonlijk zeker overwegen) nog kunnen kijken naar een VaG 1.8 20VT (Dus een geblazen viercilinder met 5 kleppen), of een VaG 1.9 TDI. Beiden zijn niet kapot te krijgen, mits een beetje onderhouden, lopen makkelijk 4 ton. Zitten bovendien in een hoop auto's van ~1998-2004, dus vaak voor een zacht prijsje over te nemen.

Oude Subi's zijn ook een heel goede keuze, die boxers zijn gebouwd om een derde wereldoorlog te overleven en die hokken kosten vaak niet veel...

http://www.marktplaats.nl...e3a&previousPage=lr&pos=1
Om maar eens een voorbeeld te noemen..

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 26-02-2017 22:08 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:42

Yucon

*broem*

Een mercedes 190d. :+

en eigenlijk is dat wel serieus. Beetje sfeer opsnuiven enzo, blijft heel, en waarschijnlijk makkelijk verkoopbaar. Alleen die airco wordt lastig denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heel wat jaren in een V40 gereden. Zit sowieso heerlijk en rijd prima. Fijne auto's zijn het.

Edit: Dit met 1.98m trouwens. Zit voor in heerlijk, achter in niet echt :P

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 26-02-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:36
Zorg er iig voor dat je een auto kiest die met standaard algemeen verkrijgbaar gereedschap te repareren is. (dus niet zoals bv met oude spelcomputers dat je ineens triwing of torx bitjes nodig hebt(en daar dan de auto variant van..))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:42

Yucon

*broem*

Wat dacht je van een rover 600? De rover versie van de accord? Staan voor een appel en een ei op marktplaats, al weet ik niet of zo'n ding daar te verkopen zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:18

4x4

Als je de wagen echt kwijt moet zou ik eerst kijken wat daar gewild is. Sowieso een diesel. Alleen hier in Nederland wordt je kapot getakst als je diesel rijdt maar de rest van de wereld rijdt diesel zonder stokslagen van de overheid.

Zou een turboloze diesel nemen. Rijden ze daar franse auto's? Weet dat in Iran de Xantia heel lang is gemaakt en dat ligt daar niet ver vandaan. Dan kan je makkelijk een Xantia HDI met alle nodige extra's scoren. Zo een auto scoor je zo voor 1000 euro of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 97348 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:46:
waarom geen 4x4? beste en ideaal zou eentje zijn met 2Hi (voor gewoon asfalt), 4Hi voor onverhard, en 4Lo-Gear voor onverhard en ruw terrein.
De auto's die ik hier allemaal zie zijn nu niet bepaald geschikt voor zulke landen.
Denkend aan wegen met flinke gaten, potholes ook wel genoemd. keien die je carter kunnen slopen.
Bodemvrijheid is dan een must. en ik neem aan dat je ook wel eens van het asfalt af wilt.

Ook hebben de genoemde auto's in de lijst te veel techniek die je absoluut niet kapot wilt hebben. denk aan injectoren, computers (ECU).

verder. Diesel boven benzine.
vooral de ouder varianten zijn eenvoudig te repareren, diesel is overal te krijgen. beetje vervuiling of vocht(water) zal ze niet meteen onbruikbaar maken.

Radio CD-Speler kun je vergeten, begin van de trip zal het wel gaan, tot je op wegen komt die auto-onvriendelijk zijn. beter radio kassette, of een simpel marquant mp3 spelertje van 4 a 5 tientjes.

Dan de kabels, isoleer deze goed, versterk ze desnoods in een mantel. deze willen nogal doorschuren of voor problemen zorgen.

1* kijk waar op je route ambasades zijn (bij ongelijkheden kunnen deze je helpen)
2* Kluisje onder je zit lassen. Cijfercombinatie. Daar je paspoorten, reisdocumenten, etc in doen. oftewel alles van waarde.
vaak kun je tijdens deze trips voor onvoorziene hoge kosten lopen die de "gewonze'' zorgverzekering niet dekt.

en als laatste. onderdelen die vaak kapot gaan en gereedschap. zoals dynamo, startmotoren, V-riem/D-riem/Multiriem. extra lampen ter vervanging van de bolletjes, vaak wijken de europese modellen af van de asiatische.

Half Afrika rijdt in 'oude' Japanners (jaren '90) met simpele mulitipoint injectie, die worden onderhouden met een hamer en een zaag 8)7 dat gaat echt niet zomaar stuk

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kuusj98 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:02:
Ik zie prima auto's langskomen, je zou eventueel (om de horizon te verbreden, wil niet zeggen dat dit ook maar dicht bij de beste keus komt, al zou ik ze persoonlijk zeker overwegen) nog kunnen kijken naar een VaG 1.8 20VT (Dus een geblazen viercilinder met 5 kleppen), of een VaG 1.9 TDI. Beiden zijn niet kapot te krijgen, mits een beetje onderhouden, lopen makkelijk 4 ton. Zitten bovendien in een hoop auto's van ~1998-2004, dus vaak voor een zacht prijsje over te nemen.

Oude Subi's zijn ook een heel goede keuze, die boxers zijn gebouwd om een derde wereldoorlog te overleven en die hokken kosten vaak niet veel...

http://www.marktplaats.nl...e3a&previousPage=lr&pos=1
Om maar eens een voorbeeld te noemen..
Die 'oude' Impreza is al het dubbele van het maximum budget...

Verder zou ik goed checken hoe je qua uitvoeren zit (kan best zijn dat je hem niet eens mag invoeren/laten invoeren, zijn landen waar je flink geld moet betalen als je het land wilt verlaten zonder auto). En dat het model wat populairder is waar je hem wilt verkopen is ook wel fijn.

gewoon voor een goede jap gaan of de juiste fransoos. (306 break? 406 break?)

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 26-02-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12-2023

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Ik zou persoonlijk meer denken aan een Volkswagen Transporter van voor 2000.

Argumenten
- Dingen zijn niet kapot te krijgen
- Veel ruimte.
- In Nederland vanwege milieuzones totaal waardeloos
- Voor busjes is best een markt in die regio.

De route die je uitgestippeld hebt is een mooi avontuur , maar kwa wegen echt niet zo heel erg zwaar. Centraal turkije ken ik de wegen niet zo best, maar tot aan Ankara is het gewoon te doen met elke auto

Wil je meer spanning kwa of je auto het houdt: Lada Niva

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:38

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon een oude mercedes op de kop tikken, daar verkopen en dan terug vliegen... :)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Mercedes_W124T_front_20080108.jpg/1024px-Mercedes_W124T_front_20080108.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Allen alvast heel erg bedankt voor de vele nuttige tips!
downtime schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:46:
[...]

Al gekeken welke merken/types ook in Georgië verkocht worden? Een local met interesse zal misschien minder snel gevonden worden als er lokaal geen onderdelen voor die wagens te vinden zijn.
Dat is een goede tip, wat recente filmpjes zitten kijken op YouTube en je ziet toch vrij veel oude Mercedessen, Opels en Volkswagens. Kwam ook een site tegen die stelde dat zodra de sovjet uni viel mensen niet wisten hoe snel ze hun ladas moesten dumpen.
De vraag is alleen of zo een oude Mercedes de trip zal overleven zonder al teveel problemen.
rhos schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:10:
Super leuke trip.

Mercedes al eens bekeken gezien het land waar je eindigt? En een Peugeot 405 ofzo. Een wat ouder model. Station die doen het daar ook goed.
Franse auto ga ik echt niet aan beginnen maar een Mercedes C-Klasse (W202) past nog in het budget, maar eens verdiepen wat daar bekende gebreken zijn.
Anoniem: 11193 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:13:
Zelf zou ik naar een iets hogere auto kijken, bijv een Landrover of pick-up achtigs zoals een Toyota Hilux
Die passen helaas niet in het budget en zijn ook een beetje out of scope, in Afrika wel in Hiluxen gereden en die wagens zijn zeer capabel maar om die goed te benutten moet je eigenlijk een convoy hebben.
_ferry_ schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:39:
Ik weet niet hoe je gaat overnachten en eten enzo. Maar wellicht is een hoge auto of de station handig zodat je bijvoorbeeld de laadruimte kunt gebruiken om wat eten klaar te maken of achterbank plat en er even pitten op een matrasje.
We willen gaan kamperen, we hebben al een benzine stelletje en zijn van plan van die gooi tentjes van de Decathlon mee te nemen, goedkoop in de aanschaf dus minder erg als we die daar moeten achterlaten voor de terugvlucht. Een station is inderdaad een handige optie al zie je in die landen vooral sedans. Sowieso moeten we iets van Curver bakken meenemen om alles een beetje te organiseren.
DaWaN schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:17:

Persoonlijk denk ik dat je qua auto in de goede hoek zit en dat 1500 euro helemaal niet nodig is.

Hoeveel ruimte hebben jullie nodig? Je kunt bijvoorbeeld ook naar Preludes e.d. kijken anders.
Prelude is een gave bak maar we willen hier en daar ook wat gravel mee pakken of zijn daartoe genoodzaakt. Dan is een sportsedan net wat minder geschikt.
Kijk ook even naar de wat minder gewilde auto's zoals Mitsubishis en Subarus (Galant / Legacy). Ik denk dat je voor deze roadtrip een prima onderhouden Japanse sedan kunt vinden voor ~500-750 euro. Luxere modellen zijn dikwijls niet interessant hier in Nederland vanwege de hoge belasting, maar rijden erg fijn en zijn goedkoop in de aanschaf. Wat mij betreft een ideale auto voor dit doel. Ga er voor de roadtrip een maandje mee rijden om te kijken of het ding gebreken heeft, kun je eventueel nog voor een paar honderd euro in reparaties/banden steken mocht het nodig zijn.
Dat is een goede tip, sowieso wilde we kijken naar de wat minder populaire auto's omdat die vaak gereden worden door mensen die iets meer geld overhebben voor onderhoud. Vaak zie je die jappen ook rijden met A-merk banden. We zijn ook al bezig geweest wat punten op te zoeken om een inschatting te kunnen maken of er erg op onderhoud is beknibbeld.
Ook even juridisch en technisch kijken hoe je van de auto afkomt daar! Geen idee of je in Georgië makkelijk de auto kunt laten vrijwaren.
Er is niet heel veel over te vinden maar je kan een auto altijd vrij makkelijk naar de sloop brengen in het buitenland. Daarom willen we er ook niet al te veel geld aan kwijt zijn.

Hoewel ik een groot fan ben van 4x4's is het voor deze trip best wel overkill, tot aan oost Turkije zijn de wegen goed. Dus dan zijn we al door heel veel extra brandstof heen, want echt zuinig is een oude 4x4 niet.
1* kijk waar op je route ambassades zijn (bij ongelijkheden kunnen deze je helpen)
vaak kun je tijdens deze trips voor onvoorziene hoge kosten lopen die de "gewone'' zorgverzekering niet dekt.
Noem het onverstandig maar ik vind het juist leuk als er onverwachte dingen gebeuren op reis daar komen vaak de mooiste ervaringen uit voort. Ik ben niet bang dat mijn paspoort gestolen wordt, kwijtraken is een groter risico. Ik heb verder het ministerie van Buitenlandse zaken geraadpleegd over de te bezoeken landen en geen enkel land vormt een groot risico. Ter illustratie ik ben door de binnenlanden van Papua en heb heel China met OV en liften doorkruist, het is niet mijn eerste trip ;)
Zou je grote lijnen kunnen vertellen welke route je genomen hebt? Wat absolute hoogtepunten waren?
Salvatore.NL schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:02:
Een diesel is wel aan te raden, airco is een must. Temperaturen in juli gaan richting 38 gr in het zuiden van Europa.

Neem een station, vergeet geen extra reserve banden mee te nemen.

Ook zou ik extra verlichting monteren. In het zuiden wordt het eerder donker in de zomer dan bij ons. Het is daar ook echt aarde donker. Vanaf het zuiden in kroatie heb je geen snelweg meer, maar berg en kust wegen.
Reserve band checken is een goede! We willen niet in het donker gaan rijden dus die verlichting zal wel loslopen. En anders hadden we toch het plan wild te kamperen dus dan gooien we gewoon de tent uit!
PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:28:
Heel wat jaren in een V40 gereden. Zit sowieso heerlijk en rijd prima. Fijne auto's zijn het.

Edit: Dit met 1.98m trouwens. Zit voor in heerlijk, achter in niet echt :P
Dat is een goede! Ik ben zelf ook lang en mijn reismaatje ook dus dan heeft deze auto wel een streepje voor.
4x4 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:37:
Als je de wagen echt kwijt moet zou ik eerst kijken wat daar gewild is. Sowieso een diesel. Alleen hier in Nederland wordt je kapot getakst als je diesel rijdt maar de rest van de wereld rijdt diesel zonder stokslagen van de overheid.

Zou een turboloze diesel nemen. Rijden ze daar franse auto's? Weet dat in Iran de Xantia heel lang is gemaakt en dat ligt daar niet ver vandaan. Dan kan je makkelijk een Xantia HDI met alle nodige extra's scoren. Zo een auto scoor je zo voor 1000 euro of minder.
Een turbo loze diesel? Dat is echt niet vooruit te trappen op de snelweg :+ Het is niet zozeer dat we perse de hoofdprijs willen hebben voor onze auto. Het doel is de reis en niet het verkopen van de auto. Een Xantia is een leuke auto maar heel betrouwbaar zijn ze niet. Dus in die 1,5 a 2 maanden willen we wel in Georgie uitkomen en niet nog ergens in Griekenland met een lekke vering staan ;)
Mooie bak maar helaas wel iets meer als 2x het budget, verder is het ook een te "mooie" auto, we gaan best wat stukken slechte weg tegenkomen dus schade zullen we sowieso oplopen.
Fiber schreef op maandag 27 februari 2017 @ 01:14:
Gewoon een oude mercedes op de kop tikken, daar verkopen en dan terug vliegen... :)

[afbeelding]
Dit model staat nu inderdaad ook op de shortlist, al worden ze hier in de randstad wel met een bepaalde groep geassocieerd dus maakt het vinden van een proper exemplaar misschien lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:09:
Er is niet heel veel over te vinden maar je kan een auto altijd vrij makkelijk naar de sloop brengen in het buitenland. Daarom willen we er ook niet al te veel geld aan kwijt zijn.
Op de website van de RDW is zoals al eerder is geschreven heel veel te vinden. Het is wel van belang om dit goed te regelen anders krijg je in Nederland gegarandeerd (kostbare) problemen.

Houd ook rekening met bijvoorbeeld de invoerbelasting in Armenië (her en der wordt gesproken over 32% belasting) en de vereiste documenten voor het invoeren van de auto. Zo lees ik bijvoorbeeld over een "Interpol-verklaring" dat de auto niet gestolen is. Als je 'm niet officieel invoert, wordt het mogelijk lastig om de stukken te krijgen die je nodig hebt voor de RDW.

[ Voor 10% gewijzigd door voske op 27-02-2017 18:24 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Aan de route te zien zie ik buiten Armenie nergens lastige wegen (ken Turkije niet). Wegen in Georgie zijn in dat gebied (volgens mij in Juni daar voor het laatst geweest) gewoon erg mooi.
Ik heb net toevallig een auto gekocht die in mijn nieuwe woongebied (Balkan) goed te onderhouden moet zijn. In principe zit je met Duitse auto's goed en Toyota natuurlijk. Zijn veel official garages van in het gebied en veel reserve onderdelen. Franse auto's minder tot niet.

Ik kan het niet helemaal goed inschatten op zo'n kleine kaart, maar ik denk dat je ook op Tol en Vignetten als extra kost moet gaan rekenen.

Neem een auto die overweg kan met slechte benzine.

Auto verkopen aan een local.....kan echt heel lastig zijn ivm import taxen en papierwerk.

Zet er goede banden onder. Set die wel een stootje kan hebben. Je wil niet in de middle of nowhere een gescheurde band hebben. Niet al te grote velgen om potholes te kunnen overleven als je per ongeluk iets te hard rijdt ;-)
1 en 3: https://www.kompas.buzaservices.nl/registration/
2: En in de cloud natuurlijk ;-)
Neem ook kopien van je paspoort mee om te geven als ze erom vragen. Veiliger.

[ Voor 39% gewijzigd door EektheMan op 03-03-2017 16:51 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Als je de w202 kiest neem dan die met de 200 of 230 kompressor. Die is quasi onverwoestbaar en goedkoop en snel aan stukken te raken indien nodig.

Verder zou ik wel eens nadenken over het stukje turkije... Er wordt natuurlijk geen negatief reisadvies gegeven omdat europa niet tegen de schenen van Erdogan wil schoppen maar veilig zou ik het daar toch niet noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem ook vooral even contact op met de jongens van https://www.storm-eindhoven.com
Die hebben per elektrische motor zo goed als jullie route afgelegd, kunnen dus een redelijke inschatting maken van wat je allemaal tegen kunt komen :)

Waarom weet ik dat soort dingen? Omdat mijn werkgever sponsor was en de motor zelf inmiddels op kantoor naast de ingang staat 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Tip: Verscheep de auto terug naar NL. Scheelt veel gezeik met importkosten. Bovendien loop je kans dat je het land niet in komt als je voornemens bent de auto te verkopen.

In de landen die je doorkruist heb je volgens mij geen carnet nodig, maar controleer wel even de landen waar een carnet wel nodig is. Mocht je op je eindbestemming besluiten om een paar landen verder te rijden, dan heb je dat in ieder geval on stock. Voor sommige aangrenzende landen wordt een carnet immers aanbevolen, en er is zelfs een aangrenzend land waar een carnet is verplicht.

Als je besluit om met een carnet een carnetplichtig land binnen te rijden, dan mag je in ieder geval absoluut niet je auto importeren.

[ Voor 65% gewijzigd door Trommelrem op 03-03-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Trommelrem schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:38:
Tip: Verscheep de auto terug naar NL. Scheelt veel gezeik met importkosten. Bovendien loop je kans dat je het land niet in komt als je voornemens bent de auto te verkopen.
Ik heb zelf een aantal maal mijn auto geimporteerd en voordat ik de papierhandel en registratie in order had ging er toch gauw 3-4 weken overheen. Als je ervaring mee hebt, wat is de gemiddelde duur van start tot einde?

Wat ik tot nog toe heb meegemaakt, is dat de auto iig niet de grens over mag geweest zijn voordat je de auto importeert en verkoopt. Denk dat dat wel een probleem is. Ook goed om te checken.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kunt ook kijken of je een vag-sdi op de kop kunt tikken.

Die worden gebruikt in Volkswagen, Seat en Skoda. Blok is praktisch niet kapot te krijgen en voor een appel en ei te repareren. Onderdelen zijn praktisch gelijk aan de turbo's. Wel rekening mee houden dat je in de 3de of 4de versnelling een berg oprijdt want je hebt weinig vermogen.

Welke wagen je ook neemt,
kijk hoeveel belasting je meeneemt.

Als het veel wordt schokdempers aanpassen. Dan rijd je het grootste gedeelte van de reis minder omdat je wat hoger zit, maar zo gauw je de verharde weg afgaat betaalt pzich dat dubbel terug.
Laat ook wielophanging goed controleren en zeker geen lichtmetalen velgen. Simpele stalen velgen met flinke wangen. Putjes en kuiltjes komen een stuk vaker voor in het buitenland en dan is al die franje echt niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Dit gaat een mooie rit worden. Vorig jaar in ohrid Macedonië geweest, goed vermaakt daar. Misschien zijn een aantal puntjes al langsgekomen, maar dit is wat er bij mij op komt.

-Maak de auto in orde voor dat je vertrekt. Dynamo, accu, koppeling, andere frutsels.
+Zoek een werkplaatshandboek op van je auto,
Vooral bij eclectische problemen is dit erg fijn.
-Neem gereedschap mee. Ook kan je misschien zelf iets niet, er is altijd wel iemand die je kan helpen, en dan is het prettig als je zelf gereedschap bij je hebt.
- Goede banden is erg fijn. De wegen in de Balkan icm regen zijn vaak spiegel glad. Vooral na een langere periode droog.
- Koop een auto waar genoeg onderdelen voor te koop zijn in de landen waar je doorheen gaat.

Goede voorbereiding is het halve werk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
EektheMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:32:
Aan de route te zien zie ik buiten Armenie nergens lastige wegen (ken Turkije niet). Wegen in Georgie zijn in dat gebied (volgens mij in Juni daar voor het laatst geweest) gewoon erg mooi.
Dit was ook onze conclusie na het kijken van YouTube filmpjes over de regio. Let wel dat we nog tal van uitstapjes willen maken, dit is alleen de hoofdroute.
Ik heb net toevallig een auto gekocht die in mijn nieuwe woongebied (Balkan) goed te onderhouden moet zijn. In principe zit je met Duitse auto's goed en Toyota natuurlijk. Zijn veel official garages van in het gebied en veel reserve onderdelen. Franse auto's minder tot niet.
Frans was al een no-go, maar hoe zit het daar met Volvo? Ik had begrepen dat daar nogal een hunt is voor niet sovjet auto's. Verder is recentelijk ook de import heffing op EU goederen opgeheven.
Ik kan het niet helemaal goed inschatten op zo'n kleine kaart, maar ik denk dat je ook op Tol en Vignetten als extra kost moet gaan rekenen.
Tol is nagenoeg niet aanwezig we willen ook veel over secundaire wegen gaan als die niet te beroerd zijn.
Neem een auto die overweg kan met slechte benzine.
Hoe is dit te bepalen? Is de benzine daar echt slecht of is het afdoende om bij de grote pompen te tanken?
Auto verkopen aan een local.....kan echt heel lastig zijn ivm import taxen en papierwerk.

Zet er goede banden onder. Set die wel een stootje kan hebben. Je wil niet in de middle of nowhere een gescheurde band hebben. Niet al te grote velgen om potholes te kunnen overleven als je per ongeluk iets te hard rijdt ;-)
Banden kopen we sowieso nieuw omdat ik ook geen klapband wil op de snelweg.
1 en 3: https://www.kompas.buzaservices.nl/registration/
2: En in de cloud natuurlijk ;-)
Neem ook kopien van je paspoort mee om te geven als ze erom vragen. Veiliger.
Het is niet mijn eerste trip dus dat komt goed, ik moet nog extra blaadjes aanvragen voor in mijn paspoort :+
Trommelrem schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:38:
Dan is het goedkoper hem daar de metaalpers inrijden :+
In de landen die je doorkruist heb je volgens mij geen carnet nodig, maar controleer wel even de landen waar een carnet wel nodig is. Mocht je op je eindbestemming besluiten om een paar landen verder te rijden, dan heb je dat in ieder geval on stock. Voor sommige aangrenzende landen wordt een carnet immers aanbevolen, en er is zelfs een aangrenzend land waar een carnet is verplicht.

Als je besluit om met een carnet een carnetplichtig land binnen te rijden, dan mag je in ieder geval absoluut niet je auto importeren.
Carnet is niet nodig dat was al nagekeken, we gaan ook niet met een carnet opstap want dat geld ben je dan sowieso kwijt bij de export.
EektheMan schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:32:
[...]

Ik heb zelf een aantal maal mijn auto geimporteerd en voordat ik de papierhandel en registratie in order had ging er toch gauw 3-4 weken overheen. Als je ervaring mee hebt, wat is de gemiddelde duur van start tot einde?

Wat ik tot nog toe heb meegemaakt, is dat de auto iig niet de grens over mag geweest zijn voordat je de auto importeert en verkoopt. Denk dat dat wel een probleem is. Ook goed om te checken.
Een buitenlandse auto in NL importeren? Dit gaat om een Nederlandse auto naar Georgië. Wat bedoel je met de auto grens over brengen?
Dacuuu schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:32:
Dit gaat een mooie rit worden. Vorig jaar in ohrid Macedonië geweest, goed vermaakt daar. Misschien zijn een aantal puntjes al langsgekomen, maar dit is wat er bij mij op komt.
Nog must sees or do's in die regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Brilsmurfffje schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:04:
Dit was ook onze conclusie na het kijken van YouTube filmpjes over de regio. Let wel dat we nog tal van uitstapjes willen maken, dit is alleen de hoofdroute.
Hoofwegen zijn prima, veel zijweggetjes zijn zand of grindwegen. Met goede banden geen probleem. (Heb zelf Nokian Rotiiva AT banden. Midden tussen een weg en off-road band. Sterke zijwanden om de potholes te bedwingen (aramide) en redelijk goed bestand tegen punctures. Wel iets minder zuinig.

Maar er zijn ook echt wegen waar je zonder 4x4 niet over kunt. Had zelf een Toyota Land Cruiser in Georgie, maar dat bleef worstelen. Voor echt mooie trips kun je natuurlijk ook een auto met of zonder gids huren.[/q]
Frans was al een no-go, maar hoe zit het daar met Volvo? Ik had begrepen dat daar nogal een hunt is voor niet sovjet auto's.
Bij mijn weten is die hunt van al even terug. Iedereen die de Lada/Moskvitch/Zaporizia etc wilde vervangen of kon vervangen heeft dat al gedaan. Oude opa'tjes of armere mensen rijden nog met het ding, maar vervangen is voor hun financieel gezien vaak niet echt gunstig. Onderhoud is peanuts en de A92 benzine is ook goedkoper. Wat niet wil zeggen dat je je auto niet kwijtkunt. Maar verwacht geen blinde rush op je bolide.

Volvo is een optie. Reden waarom ik die niet heb gekocht was (buiten dat mijn vrouw er misselijk in wordt) dat de garages enkel in de hoofdsteden/grote steden te vinden waren. Ook zie je ze relatief weinig rijden. Als je ze al ziet gaat het om de XC60-70 en 90 en relatief nieuwere modellen. Ik heb het niet gechecked, maar ik verwacht hierom dat reserveonderdelen lastiger te verkrijgen zijn ivm Duitse merken.

Er zijn hunts op bepaalde merken, maar vooral op type auto. 4x4 zijn erg gewild. Niet gek ook daar met die Kaukasus. Ik heb zelf een Suzuki Grand Vitara waarvoor de verzekering niet geldt bij Moldavie (Russen stelen het en exporteren het via de bezette gebieden naar RU) en de Kaukasus (Geliefd bij de Russische Tsjetsjenen). Wil je er toch rijden, betaal je een flinke premie.
Tol is nagenoeg niet aanwezig we willen ook veel over secundaire wegen gaan als die niet te beroerd zijn.
Over verzekeringen gesproken: De Green Card is bij mijn weten niet geldig in Kosovo, Georgie en Armenie.
Aan de grens kun je dus verplicht worden een verzekering aan te schaffen.
Hoe is dit te bepalen? Is de benzine daar echt slecht of is het afdoende om bij de grote pompen te tanken?
Benzine kan echt slecht zijn. Ik heb collega's in die regio en meerdere hebben hun motor in de soep gelopen. Ga bij voorkeur enkel bij de merk Stations. Geen 100% garantie dat je goede benzine krijgt, maar is wel beter. Tank ook meteen de tank vol als je een goed station te pakken hebt. De volgende kan heel ver weg zijn. Hier en daar zijn er regio's waar je enkel stations vindt voor die oude Lada's. A92 only. Als er enkel de keuze tussen 2 slechte is: Follow the crowd.

Anderen kunnen je beter vertellen welke motoren te ontwijken. Denk dat het om de nieuwere auto's gaat met high performance engines. Hier (Oekraiene) wordt er netjes bij elke auto aangegeven welke benzine ze kunnen happen. Tankstations geven vaak ook aan of ze je auto van brandstof kunnen voorzien of niet. Ze weten zelf de kwaliteit van hun A98. Er zijn stations die een bordje hebben met: Europese A98.
Het is niet mijn eerste trip dus dat komt goed, ik moet nog extra blaadjes aanvragen voor in mijn paspoort :+
Doe extra onderzoek mocht je Servie of Azerbeidjan ( en Nagorno)willen bezoeken.
Een buitenlandse auto in NL importeren? Dit gaat om een Nederlandse auto naar Georgië. Wat bedoel je met de auto grens over brengen?
Ik heb auto's oa naar Indonesie, Australie, Rusland, Oekraine, Wit-Rusland, Montenegro en Kosovo en UA geimporteerd. En als ik zeg ik, bedoel ik de secretaresse ;-) . Zij doet er ongeveer 3-4 weken over. Voordat de auto de grens over mag wordt ie nagekeken op rijwaardigheid, overtredingen, fraude, etc. Dan nog registratie ter plekke (krijg je ook nog te maken met tussenperiodes waar de auto tijdelijk geen verzekering heeft waardoor diefstal op de loer ligt (wie ga je vertrouwen in GE?)....en zo nog lijsten met issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 22:48
aantal keren de carbagerun mee gereden(ook grote road trips). Laatste jaren met 2 volvo's 850. Gekocht voor elk 400 euro en zon gemiddeld 400K op de teller. Eentje doet nu nog steeds mee, andere verkocht. De volvo die nu nog steeds mee rijd heeft hem ondertussen ik meen al 4 keer gereden (zon 5000KM per keer) zonder issues. Alleen wat normaal onderhoud.

Benzine met een 5 cilinder hand geschakeld kan je geen buil aan vallen. Ijzer sterke motoren en geen problemen. Je hebt ruimte zat, ook achter in en natuurlijk een gigantische kofferbak. Reserve wielen kan je ook easy op het dak mee nemen om ruimte binnen in te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
Hoewel een Subaru Legacy of een Volvo prachtige bakken zijn, zijn ze misschien niet meest gangbaar in die regionen. En wellicht ook wat duur in Nederland nog? Oude Volvo's zijn cool, staan bekend als betrouwbaar maar daarom nog best aan de prijs voor zulke oude bakken.

Toen ik een aantal jaar geleden in Georgie was (onderweg naar Mongolië) struikelden we zo ongeveer over de Opel Vectra's - misschien is buurland Armenië ook zo? Wie wil er in Nederland nog een oude Opel Vectra hebben? Dat betekent lage prijzen. Of als je iets fijners wil: een Opel Omega? Die dingen zijn ook onverwoestbaar, lekker ruim en als ze daar van Vectra's houden, dan ook vast van Omega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

[...]

Dan is het goedkoper hem daar de metaalpers inrijden :+
maar dan kom je het land niet meer uit. Ik heb met een vriend eenzelfde trip gedaan en zodra we EU-gebied uit reden ging elk volgend land als volgt: "welkom! Van wie is deze auto? Mooi! BAM! Stempel met een auto in je paspoort!". Je komt het land niet meer uit zonder die auto.

Wij hebben eieren voor ons geld gekozen, en zijn bij Istanbul omgekeerd en mooi weer naar huis gereden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

roel-online schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:57:
Hoewel een Subaru Legacy of een Volvo prachtige bakken zijn, zijn ze misschien niet meest gangbaar in die regionen. En wellicht ook wat duur in Nederland nog? Oude Volvo's zijn cool, staan bekend als betrouwbaar maar daarom nog best aan de prijs voor zulke oude bakken.
Oude Legacy's zijn vrij goedkoop in Nederland, voor het budget van TS zeker wel te vinden.

Gangbaarheid is wel ietwat een probleem, dat is het hier al, dus in armere landen is het zeker problematisch.

Echter, de kans is inderdaad vrij groot dat die auto verkopen buiten de EU knap lastig gaat zijn, maar, er zijn ook genoeg arme mensen in Griekenland. Gewoon "een stukje" terugrijden, daar die auto verpatsen voor wat flesjes Ouzo en een vliegtuig terug nemen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Volvo 740/940 met b230f en handbak. Station, 740 uitvoering koop je voor 800 euro. Kun je tenminste normaal in zitten met je homies. En verbruik is prima door moderne multipoint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Nog must sees or do's in die regio?
-Het Ohrid meer is erg helder, en snorkelen vind ik zelf wel leuk. Geen koraal uiteraard, maar wel echt helder water.
-Kano huren is daarom ook leuk.
-Klooster van Sveti Naum, daarbij liggen de bronnen van het ohrid meer. Je kan daar voor een paar euro je laten roeien. Dit water is echt het helderste water wat ik ooit gezien heb. En wees vroeg, zo konden mijn vrouw en ik samen zonder andere touristen, en het was stil en het water spiegel glad. O+
-Je kan er goedkoop en professioneel parasailen,

Verder zijn wij van Skopje naar Ochrid gereden via het Mavrovo park, erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06 19:46
Dat model avensis kan ik je aanraden. Mijn vader rijdt dat type al bijna 20 jaar en nooit problemen mee. (1.8 benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:03
Je zou ook een Mitsubishi Carisma kunnen overwegen. Paar jaar geleden zo'n sloopkogel gekocht (1000 euro, 110k gelopen), heb er 2.5 jaar (60k) probleemloos mee rond gereden. Helaas verkocht i.v.m. leaseauto.

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 14:57
Ik zit een klein beetje in het zelfde schuitje. Ik wil van de zomer graag met de auto naar St. Petersburg rijden, en daarna eventueel in de regio. Het zal voor mij ook mijn eerste auto zijn.
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op een Subaru Impreza station, bouwjaar 2000. Er staat 2 ton op de teller, maar hij is altijd dealer onderhouden geweest en 30k terug is de distributieriem vervangen. Ik hoop dat hij het uit gaat houden, maar hij rijd goed en het volle onderhoudsboekje wekt vertrouwen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dacuuu schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:53:
[...]

-Het Ohrid meer is erg helder, en snorkelen vind ik zelf wel leuk. Geen koraal uiteraard, maar wel echt helder water.
-Klooster van Sveti Naum, daarbij liggen de bronnen van het ohrid meer. Je kan daar voor een paar euro je laten roeien. Dit water is echt het helderste water wat ik ooit gezien heb. En wees vroeg, zo konden mijn vrouw en ik samen zonder andere touristen, en het was stil en het water spiegel glad. O+

Ohrid & omgeving is inderdaad bloedmooi. Hou er wel rekening mee dat de rest van de Balkan dat ook vindt en het dus in de zomer nogal vol kan zitten daar. Uitwijkmogelijkheid is Pogradec aan de Albanese kant net voorbij Sveti Naum. Dat is waar de apparatchiks destijds hun buitenhuizen hadden, dus minimaal even mooi als de MK-kant, maar AL, dus gemeden door de meeste toeristen (met name die uit MK en RS).

Verder zou ik duit in het zakje willen doen: zoals velen al zeggen zijn ongeblazen diesels echt bulletproof en bovendien goed betaalbaar als je op de Autobahn plankgas wil rijden. Ik heb met een Seat Cordoba SDI (die ik overigens vanuit comfortoogpunt fel wil afraden) het stuk van NL naar HR gereden en in DE eigenlijk continu plankgas 160km/u gedaan heb. Verbruik was nog steeds 1:15.5. Met een benzinebak schiet verbruik de hoogte in zodra je doorrijdt.

En mbt "sloom" - vergis je niet, zodra je de Sloveens-Kroatische grens over bent is het gedaan met snelwegen waar je continu >=130km/u kunt rijden en dus tegen de beperkingen aanloopt van een ongeblazen diesel. Wat je nodig hebt is veel koppel voor stoppen en starten, voor flinke heuvels en bergen - en dat levert zo'n oude diesel met bakken.

Grote voordeel van ongeblazen diesels is dat ze weinig kieskeurig zijn qua brandstofkwaliteit. Sterker nog, als je het kunt, ga voor indirecte injectie, niet directe. Een jaren '80 Mercedesdiesel rijdt op alles wat enigszins lijkt op koolwaterstoffen lijkt (incl 50% frietvet indien nodig/wenselijk). Er is een reden dat in landen als AL en MK de helft van de auto's op de weg oude Mercedessen zijn - ze rijden goedkoop, blijven lang doorrijden, als ze eens stuk gaan kan iedere sleutelaar ze weer op de weg helpen. En goede vering voor op de wegen daar.

Ik heb het stuk van Tiranë naar de MK grens bij Qafë Thanë in een oude Mercedes 240d gedaan en was daar erg blij mee, het gleed over de gaten in en rommel op de weg.

Overigens, let goed op de geopolitieke ontwikkelingen. De relaties tussen TR en NL hebben afgelopen week een snoekduik genomen. Als dat doorzet zou je op gegeven moment als NL'er persona non grata in TR kunnen worden. Handig om voor dat geval een plan B te hebben. Er zijn een paar keer per week afvaarten vanaf Chornomorsk (bij Odessa) naar Batumi en Poti in GE. Als de doortocht door TR geen optie meer is kun je dus via RO, MD en UA naar Odessa gaan (reis op zich, vooral het stuk in MD) en daar inschepen om alsnog in GE en AR terecht te kunnen.

In RO zou ik de Transalpina en Transfăgărășan aanraden - beide wegen over hoge passen in de Karpaten. In MD moet je iig naar Orheiul Vechi (kloof met woningen en kapellen in de rotswanden gehouwen) en de Saharna-kloosters gaan. Eh, en Tiraspol meemaken in Prednistrovie. Hopelijk zonder al teveel omkoopsommen afgetroggeld te worden :')

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 14-03-2017 15:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:24
Lekker offtopic natuurlijk, maar ik lees dat je een scooter reis gedaan hebt door azie, is hier een topic van, of een verslag.

Dat zit ook nog in mijn hoofd namelijk :)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ascension schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:46:
En controleer ook even hoe je de auto kan uitvoeren, als ik https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uitvoeren.aspx lees dan zou je de auto kunnen verkopen en terug naar NL vliegen met de kentekenplaten en 'm vervolgens uitvoeren bij de RDW. Alleen de kopende partij heeft dan geen uitvoerbewijs en weet niet of ze dat in Armenie nodig hebben om er een kenteken op te zetten.
Dan rijdt een Armenier nog minimaal een dag rond in een auto die op jouw naam staat. Daar zou ik niet al te happig op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
roel-online schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:57:

Toen ik een aantal jaar geleden in Georgie was (onderweg naar Mongolië) struikelden we zo ongeveer over de Opel Vectra's - misschien is buurland Armenië ook zo? Wie wil er in Nederland nog een oude Opel Vectra hebben? Dat betekent lage prijzen. Of als je iets fijners wil: een Opel Omega? Die dingen zijn ook onverwoestbaar, lekker ruim en als ze daar van Vectra's houden, dan ook vast van Omega's.
Goede tip, ga eens naar opels kijken alleen staan die niet te boek als zeer betrouwbaar
Ligone schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:59:
Als je de w202 kiest neem dan die met de 200 of 230 kompressor. Die is quasi onverwoestbaar en goedkoop en snel aan stukken te raken indien nodig.

Verder zou ik wel eens nadenken over het stukje turkije... Er wordt natuurlijk geen negatief reisadvies gegeven omdat europa niet tegen de schenen van Erdogan wil schoppen maar veilig zou ik het daar toch niet noemen.
Hier ben ik absoluut niet bang voor want de veiligheid van de burgers gaat voor. Nu is die rel met Turkije vooral op hoger niveau want het is niet alsof het land zelf instabiel is.
Kuhlie schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:05:
[...]

maar dan kom je het land niet meer uit. Ik heb met een vriend eenzelfde trip gedaan en zodra we EU-gebied uit reden ging elk volgend land als volgt: "welkom! Van wie is deze auto? Mooi! BAM! Stempel met een auto in je paspoort!". Je komt het land niet meer uit zonder die auto.

Wij hebben eieren voor ons geld gekozen, en zijn bij Istanbul omgekeerd en mooi weer naar huis gereden :)
Mwah er zijn meer mensen die dit gedaan hebben dus we gaan het gewoon proberen, heb al contact gehad met de Ambasade van Georgie hier in Den Haag. Verder kan je de auto op afstand laten uitschrijven bij de RDW en moet je zelf de kentekenplaten vernietigen.
Dacuuu schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Super tips dankje! Hoe zijn de wegen daar? Is dat goed te doen? Zou een kaart van de hele balkan voldoende zijn of heb je echt baat bij gedetailleerdere kaarten?
dion_b schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:40:
[...]

Ohrid & omgeving is inderdaad bloedmooi. Hou er wel rekening mee dat de rest van de Balkan dat ook vindt en het dus in de zomer nogal vol kan zitten daar. Uitwijkmogelijkheid is Pogradec aan de Albanese kant net voorbij Sveti Naum. Dat is waar de apparatchiks destijds hun buitenhuizen hadden, dus minimaal even mooi als de MK-kant, maar AL, dus gemeden door de meeste toeristen (met name die uit MK en RS).
Goede tips dank! Binnenkort gaan we iteratie over de route doen en zullen dit zeker meenemen!
Verder zou ik duit in het zakje willen doen: zoals velen al zeggen zijn ongeblazen diesels echt bulletproof en bovendien goed betaalbaar als je op de Autobahn plankgas wil rijden. Ik heb met een Seat Cordoba SDI (die ik overigens vanuit comfortoogpunt fel wil afraden) het stuk van NL naar HR gereden en in DE eigenlijk continu plankgas 160km/u gedaan heb. Verbruik was nog steeds 1:15.5. Met een benzinebak schiet verbruik de hoogte in zodra je doorrijdt.

En mbt "sloom" - vergis je niet, zodra je de Sloveens-Kroatische grens over bent is het gedaan met snelwegen waar je continu >=130km/u kunt rijden en dus tegen de beperkingen aanloopt van een ongeblazen diesel. Wat je nodig hebt is veel koppel voor stoppen en starten, voor flinke heuvels en bergen - en dat levert zo'n oude diesel met bakken.

Grote voordeel van ongeblazen diesels is dat ze weinig kieskeurig zijn qua brandstofkwaliteit. Sterker nog, als je het kunt, ga voor indirecte injectie, niet directe. Een jaren '80 Mercedesdiesel rijdt op alles wat enigszins lijkt op koolwaterstoffen lijkt (incl 50% frietvet indien nodig/wenselijk). Er is een reden dat in landen als AL en MK de helft van de auto's op de weg oude Mercedessen zijn - ze rijden goedkoop, blijven lang doorrijden, als ze eens stuk gaan kan iedere sleutelaar ze weer op de weg helpen. En goede vering voor op de wegen daar.

Ik heb het stuk van Tiranë naar de MK grens bij Qafë Thanë in een oude Mercedes 240d gedaan en was daar erg blij mee, het gleed over de gaten in en rommel op de weg.
Zou je een auto zoals deze nemen?
http://www.autotrader.nl/...%7Cprijs-van-500-tot-1000
Overigens, let goed op de geopolitieke ontwikkelingen. De relaties tussen TR en NL hebben afgelopen week een snoekduik genomen. Als dat doorzet zou je op gegeven moment als NL'er persona non grata in TR kunnen worden. Handig om voor dat geval een plan B te hebben. Er zijn een paar keer per week afvaarten vanaf Chornomorsk (bij Odessa) naar Batumi en Poti in GE. Als de doortocht door TR geen optie meer is kun je dus via RO, MD en UA naar Odessa gaan (reis op zich, vooral het stuk in MD) en daar inschepen om alsnog in GE en AR terecht te kunnen.
Dit houden we nauwlettend in de gaten en zullen ons ook bij BuZa registeren voordat we die gebieden ingaan. Onze ouders zien ons het liefste ook in 1 stuk weer terug komen ;)
In RO zou ik de Transalpina en Transfăgărășan aanraden - beide wegen over hoge passen in de Karpaten. In MD moet je iig naar Orheiul Vechi (kloof met woningen en kapellen in de rotswanden gehouwen) en de Saharna-kloosters gaan. Eh, en Tiraspol meemaken in Prednistrovie. Hopelijk zonder al teveel omkoopsommen afgetroggeld te worden :')
Staat genoteerd dank, ziet er zeer gaaf uit!
Marxje1981 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:16:
Lekker offtopic natuurlijk, maar ik lees dat je een scooter reis gedaan hebt door azie, is hier een topic van, of een verslag.

Dat zit ook nog in mijn hoofd namelijk :)
Brand maar los met je vragen dan zal ik ze beantwoorden! Ik heb een scooter gehad in Vietnam, Indonesië en huurscooters in Maleisie, thailand en cambodja!
RemcoDelft schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Dan rijdt een Armenier nog minimaal een dag rond in een auto die op jouw naam staat. Daar zou ik niet al te happig op zijn.
Je kan de auto op afstand laten uitschrijven bij de RDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Tip route;

Vorig jaar 3 weken Slovenië gedaan en jullie route mist eigenlijk alle mooi plekken van Slovenië.

Beter komen jullie vanuit de kant Villach in AT Slovenië binnen en rijden jullie of binnendoor via Bohinjska Bistrica (Bled is leuk, maar het Bohinj Meer is vele malen indrukwekkender en minder bekend), Tolmin en Logatec naar Ljubljana en dan door naar Novo Mestro, grens over naar Zagreb. Of als jullie in tijdsnood zitten vanaf Villach meteen naar Ljubljana via Kranj.

De oostkant van Slovenië ie is leuk als je van wijn houdt maar qua mensen, eten, landschap en bezienswaardigheden is het in het westen zo veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Die auto heeft geen APK, dus dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Dan is er gegarandeerd iets mee mis.

Sowieso is de prijs relatief hoog voor jullie budget, ik zou wat geld overhouden zodat je een goede set banden en wat onderhoud kunt doen na de aanschaf.

Prestaties van zo'n ongeblazen diesel zijn ook niet echt over om naar huis te schrijven. Persoonlijk vind ik het comfort van een benzineauto hoger en je hebt wat betere prestaties als je niet vies bent van een beetje toeren maken (wat je sowieso wel een beetje moet doen in de bergen).

Restwaarde van die auto zal wel hoger zijn dan een gemiddelde Japanner gok ik. Maar de vraag is hoeveel moeite je wilt steken in de verkoop daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 18:07

lasharor

7 december 2004

Voor de route heb ik wel een suggestie; Ik denk dat het leuk is om Turkije > Georgie niet via de Sarpi grensovergang te doen maar dit via Turkgozu te doen. Een (relatief) groot deel van de Turken in Nederland komt uit het district Posof waar die grensovergang ligt dus het is dan misschien wel interessanter om daar de levensomstandigheden te bekijken.

Verder is die route Trabzon > Ardahan ook wel goed met de auto te doen. Ik weet niet zo goed hoe het richting sarp is. Ik heb vernomen dat ze sowieso tot aan Ardahan eigenlijk goede wegen hebben.

Ik ben zelf 5x met een Opel Vectra uit 1996 in Turkije op vakantie geweest, waarvan 2x Posof. Dit is allemaal prima te doen, zou me eigenlijk niet al te veel zorgen maken om de auto. Zorg ervoor dat je in Nederland een goede check laat doen, zorg ervoor dat je Airco werkt (!) en rij voorzichtig.

[ Voor 28% gewijzigd door lasharor op 18-03-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Zijn er hier mensen die ervaring hebben het met total-loss hebben van een voertuig uit Nederland buiten de EU? Want een auto invoeren en op kenteken zetten in Georgië is simpelweg het geld niet waard 4.000 euro ongeveer. Maar wat nou als we dat ding daar gewoon een sloop oprijden, kan dat zomaar? Er is hier geen info over te vinden en ook de verzekerraars hebben geen idee los van dat hun polis dat wel zal dekken..
GenjiBlade schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:29:
Tip route;

Vorig jaar 3 weken Slovenië gedaan en jullie route mist eigenlijk alle mooi plekken van Slovenië.

Beter komen jullie vanuit de kant Villach in AT Slovenië binnen en rijden jullie of binnendoor via Bohinjska Bistrica (Bled is leuk, maar het Bohinj Meer is vele malen indrukwekkender en minder bekend), Tolmin en Logatec naar Ljubljana en dan door naar Novo Mestro, grens over naar Zagreb. Of als jullie in tijdsnood zitten vanaf Villach meteen naar Ljubljana via Kranj.

De oostkant van Slovenië ie is leuk als je van wijn houdt maar qua mensen, eten, landschap en bezienswaardigheden is het in het westen zo veel mooier.
Dank voor je tips ik zal dit is met de kaart bestuderen met wat er mogelijk is, voor nu willen we eigenlijk vooral doorreizen door Slovenië omdat we nog zoveel meer te zien hebben op de route in Turkije, Georgië en Armenië. We hebben al wat tijd gereserveerd voor Kroatië en Albanië. De wijn gaat wel helemaal goedkomen in Georgië dus voor Slovenië zoeken we eigenlijk enkel een mooie stopover.
DaWaN schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:49:
[...]

Die auto heeft geen APK, dus dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Dan is er gegarandeerd iets mee mis.

Sowieso is de prijs relatief hoog voor jullie budget, ik zou wat geld overhouden zodat je een goede set banden en wat onderhoud kunt doen na de aanschaf.

Prestaties van zo'n ongeblazen diesel zijn ook niet echt over om naar huis te schrijven. Persoonlijk vind ik het comfort van een benzineauto hoger en je hebt wat betere prestaties als je niet vies bent van een beetje toeren maken (wat je sowieso wel een beetje moet doen in de bergen).

Restwaarde van die auto zal wel hoger zijn dan een gemiddelde Japanner gok ik. Maar de vraag is hoeveel moeite je wilt steken in de verkoop daar.
We zijn nu terug bij modellen als de V40/S40 en japanners, Mazda hoofdzakelijk omdat die hier relatief goedkoop en ongewild zijn 626 etc.
lasharor schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:00:
Voor de route heb ik wel een suggestie; Ik denk dat het leuk is om Turkije > Georgie niet via de Sarpi grensovergang te doen maar dit via Turkgozu te doen. Een (relatief) groot deel van de Turken in Nederland komt uit het district Posof waar die grensovergang ligt dus het is dan misschien wel interessanter om daar de levensomstandigheden te bekijken.
Dat is wel een goede tip, is het landschap van Turkije daar mooi op die route? Moet dan wel even uitzoeken wat we dan mogelijk missen in Georgië
Verder is die route Trabzon > Ardahan ook wel goed met de auto te doen. Ik weet niet zo goed hoe het richting sarp is. Ik heb vernomen dat ze sowieso tot aan Ardahan eigenlijk goede wegen hebben.

Ik ben zelf 5x met een Opel Vectra uit 1996 in Turkije op vakantie geweest, waarvan 2x Posof. Dit is allemaal prima te doen, zou me eigenlijk niet al te veel zorgen maken om de auto. Zorg ervoor dat je in Nederland een goede check laat doen, zorg ervoor dat je Airco werkt (!) en rij voorzichtig.
Airco staat ook wel hoog op onze wish list vooral omdat Georgie temperaturen van 40 graden kent in de maand dat wij er hopen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Brilsmurfffje schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:24:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben het met total-loss hebben van een voertuig uit Nederland buiten de EU? Want een auto invoeren en op kenteken zetten in Georgië is simpelweg het geld niet waard 4.000 euro ongeveer. Maar wat nou als we dat ding daar gewoon een sloop oprijden, kan dat zomaar? Er is hier geen info over te vinden en ook de verzekerraars hebben geen idee los van dat hun polis dat wel zal dekken..
In principe mag je de auto in het buitenland laten slopen volgens de RDW:
https://www.rdw.nl/Partic.../Slopen%20of%20demonteren

Belangrijkste deel hier:
Bewijs dat het voertuig in het buitenland is achtergebleven/vernietigd. Dit kan een innameverklaring van een buitenlandse garage- / demontagebedrijf zijn of een verklaring van een buitenlandse autoriteit (douane of politie).
Dat in combinatie met jouw kentekenpapieren moet genoeg zijn om de auto van jouw naam af te krijgen bij de RDW. Persoonlijk zou ik de kentekenplaten ook meenemen.

Ohja nog één tip: als je in de zomer met het hete weer in de bergen gaat rijden geeft dit nogal een aanslag op het smeer- en koelsysteem. Maak je radiateur goed schoon, check of de fan/vin goed werkt en geef hem een oliebeurtje voordat je vertrekt!

[ Voor 4% gewijzigd door DaWaN op 07-06-2017 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 11:12
Paar jaar terug hebben ik met een tweetal anderen, deelgenomen aan de Cannonball Run, vergelijkbaar met de garbagerun.

We hebben destijds gekozen voor een Lancia Kappa ('97). Dit was echt veruit de beste keuze om deze twee trips (een rondreis door het VK en een trip van Zwolle naar Valencia en retour) te maken. De auto is erg goedkoop in aanschaf, heeft standaard fantastische stoelen en een hele hoop opties waaronder airco. Motorisch niet kapot te krijgen en een aardige hoop ruimte in de auto.

Ik zou dit absoluut als alternatief bekijken. Een goede Kappa met APK koop je voor <1000,- en je rijdt als een koning. Persoonlijk gezegd vele malen beter dan in een V40 | 850 | V70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
740 station van 85-88. Lh jetronic of k jetronic. Niet te slopen en altijd 1 op 10. Banken plat en je halve inboedel kan mee. Reserveonderdelen kosten geen drol en alles is te doen zonder speciaal gereedschap. Geen complexe dubbele nokkenas , geen milieubelemmerende troep. Gewoon gassen, zoals onze voorouders de auto bedacht hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:36:
[...]

In principe mag je de auto in het buitenland laten slopen volgens de RDW:
https://www.rdw.nl/Partic.../Slopen%20of%20demonteren

Belangrijkste deel hier:

[...]

Dat in combinatie met jouw kentekenpapieren moet genoeg zijn om de auto van jouw naam af te krijgen bij de RDW. Persoonlijk zou ik de kentekenplaten ook meenemen.

Ohja nog één tip: als je in de zomer met het hete weer in de bergen gaat rijden geeft dit nogal een aanslag op het smeer- en koelsysteem. Maak je radiateur goed schoon, check of de fan/vin goed werkt en geef hem een oliebeurtje voordat je vertrekt!
Dat was zeker het plan, we hebben inmiddels een auto gekocht dus de reis begint nu dichtbij te komen, er komt nog een nieuwe distributie op en ook naar de olie zal gekeken worden.

We hebben uiteindelijk voor een Mazda 626 gekozen, mede omdat de ANWB lyrisch is over de betrouwbaarheid en de prijzen 2de hands reuze meevallen. Als bonus koop je de auto vaak van de eerste eigenaar over dus zijn ze ook niet compleet afgeragt met allerlei verborgen gebreken. De auto heeft hier en daar wat roest maar spoort goed bij hard remmen en stevig gas geven, is trilling en zelfs kraakvrij dus heb er al het vertrouwen in dat hij de reis gaat overleven!

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FylGnX7ZXAPW6mk5mCRZKlio/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Maakt allemaal niet zoveel uit, lekker gassen met die banaan. Heb eind jaren 90 met een Opel kadett uit 1985 met handchoke 8000km vakantie gemaakt door Noord Afrika toen ze ons nog niet wilde uitmoorden haha. Als je t niet vertrouwt wat dan ook. even op bogijn.nl lekker cheap onderdelen bestellen. Setje remblokken kost geen drol, zou ik zeker als reserve in de kofferbak gooien. Zo ook allerlei vloeistofjes en andere klein grut. Weet niet of je in de dessert komt of wat er op lijkt, 2 planken met profiel hebben ons vaak gered als we ons weer eens hadden vast gereden.

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Inhoudsopgave
vorige delen:
Idee en ruwe planning

Even een update, we zijn na krap 2 maanden weer terug in Nederland van een, wat voor ons, onvergetelijke reis was. we hebben krap 13000 km gereden, gemiddeld 1:15, hebben 11 liter olie verstookt (ja hij lustte een slokje) We zijn 20 grenzen overgegaan allen zonderproblemen. De auto heeft ons nergens in de steek gelaten. Alleen in Griekenland was de sway bar rechtsachter gebroken, deze weg laten snijden en vervolgens door gereden. Bij binnenkomst in Tbilisi ging de trailing arm van de achter ophanging stuk, deze is gefixt tezamen met de sway bar links en rechts achter voor het luttele bedrag van 30 euro.

De roadtrip voerde ons door een enorm breed scala aan landen, niet alleen in aantallen maar ook in diversiteit, van de alpen in Oostenrijk naar de schitterende kust van Kroatië naar de meren van Macedonië naar de semiwoestijnen van Azerbeidzjan tot de ruige Kaukasus in Georgië.

Mocht er meer interesse zijn dan wil ik graag meer vertellen en meer foto's delen. Voor nu wilde ik even laten weten dat het waanzinnig was, veel mensen hebben dit uit ons hoofd proberen te praten en waren sceptisch maar in onze beleving was de hele trip prima te doen en hebben we ons nergens onveilig gevoeld, nergens bang geweest voor inbraak en nergens echt lastig gevallen op de grenzen.

Foto's:
Zeljave Airbase, bizar volgas crossen over 3 verlaten ladingsbanen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/otKxoB5qSwTyxDSnMTrPdOzA/full.jpg

Lake Skadar, super helder en heerlijk zwembaar water, hier kwamen we de 3 opreis crew nog tegen, dus dit meer zit in het komende seizoen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zLUp1asCxlYnSY0eSMZYKNJz/full.jpg

Cappadocia, bizar landschap wat, als je er met de auto naar toe gaat, redelijk abrupt overgaat in het cappadocia van de foto's, hier met een ballon gevlogen bij zonsopkomst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rGQ28yChfZzz2Q260e9H4hyt/full.jpg

Richting Mestia met waarschijnlijk Ushba op de achtergrond, prachtige gletsjers en geniale bergweggetjes om overheen te rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ojDnzp6JYd3T3lAs4gAzueYY/full.jpg

Terug naar de Sovjet tijd in Chiatura, waanzinnig en jammer dat het nog niet in de Lonely Planet staat, in dit dorpje heeft de tijd echt stilgestaan en het openbaar vervoer bestaat uit een heel netwerk van kabelbanen omringt met oude, soms verlaten, fabrieken, machines en treinen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MjHxPnrh4vSpRBo83gz114p0/full.jpg

Enigste keer dat de auto echt vast kwam te zitten, diep in de modder, hebben er dik 2 uur over gedaan voordat we hem uit deze modderwoestijn los hadden gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nPJbzZnwlc2iugiyJsiK0m7a/full.jpg

Straat circuit van Baku, ook het verste oostelijk dat we met de auto zijn geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3UIwE1ARPtChiBWKHKjK5OWd/full.jpg

Up next, Vertrek vanuit Amsterdam

[ Voor 4% gewijzigd door Brilsmurfffje op 27-09-2017 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Laatst online: 05-06 19:46
Wauw, ben wel benieuwd naar meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Meer meer! Wat fijn dat jullie een prima reis gehad hebben. Vanachter je bureaustoel is alles snel eng, als je zelf op locatie bent ervaar je vaak veel meer veiligheid :) wij zaten in Skopje, op tv zag je wat demonstraties / opstootjes. Waarvan wij zelf totaal niks van gemerkt hebben. En zo is het vaker..
Nog bij het ohrid meer geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wernertnt506
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:48
Ziet er super gaaf uit en volgens mij hebben jullie enorm genoten.
Hoeveel heeft deze trip jullie nu gekost als ik het vragen mag?
En hebben jullie uiteindelijk de auto nog ergens verpatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-05 00:06
Wauw leuk verhaal zeg! Mooie plekken geweest en ook de Mazda ziet er goed en stevig uit. Reed hij nog lekker en krachtig? Meer info/foto's graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Top verhaal! Ook ik ben benieuwd naar het volledige! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Wat leuk zeg!! Die 626 houdt nog wel een trip vol hoor. Goede auto's en de juiste keuze. En wat een leuke foto's zeg! Je kan volgens mij ook wel een showcase aanmaken in het fototopic. Ik zou wel meer willen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Wat supervet! graag zou ik ook een complete rapportage zien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Met mijn voorgangers, show us more.

Maare Zeljava? Damn dude, weet je hoe link? Stikt daar van de landmijnen, vziw ook onder de startbaan :X
Then again: dit was natuurlijk wel de YOLO reis bij uitstek :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
The Eagle schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:31:

Maare Zeljava? Damn dude, weet je hoe link? Stikt daar van de landmijnen, vziw ook onder de startbaan :X
Volgens wiki. :o B-)
Local police forces and the CPA currently use the area to train canines with actual land mines, given the extensive number of mines still in the vicinity. Because of the mines, extreme caution must be used when visiting the Željava complex. In November 2000, a Bosnian Air Force Major died from his injuries after setting off a PROM-2 anti-personnel mine while searching for mushrooms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Zonder angst ervaar je niet dat je leeft :P :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Haha wtf, die mijnen...

Maar mooie plaatjes... Dappere reis ook!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gaaf! En de juiste keuze gemaakt qua auto!
Ding raak je altijd nog kwijt voor relatief veel geld. Ik heb zo'n zelfde 626 gehad, en die is toen uiteindelijk voor de export weg gegaan (naar Libië :P), heb er toen nog iets van 1100/1200 euro voor gehad (en een jaar ervoor gekocht voor 1600 euro) 8) (is inmiddels wel zo'n 5 jaar geleden)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Nog even over die landmijnen. Op de wiki pagina lees je dat die basis ook een oord is geweest voor vluchtelingen die naar Europa komen. Het is nu ook niet zo dat er allemaal vluchtelingen zijn overleden door ploffende landmijnen. Zelf ben ik in de omgeving van Sarajevo geweest. Vaak bordjes gezien met landmijn waarschuwing. Maar als je een beetje op de paadjes blijft, niks aan de hand. (of voet) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Bedankt voor alle leuke reacties! Ik zal als ik de foto's van de reis van de camera afhaal dit hier tussentijds posten als updates waarbij ik steeds een stukje van de reis chronologisch beschrijf. Verder zal ik ook proberen alle vragen en verzoeken te honoreren!
Dacuuu schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:10:
Meer meer! Wat fijn dat jullie een prima reis gehad hebben. Vanachter je bureaustoel is alles snel eng, als je zelf op locatie bent ervaar je vaak veel meer veiligheid :) wij zaten in Skopje, op tv zag je wat demonstraties / opstootjes. Waarvan wij zelf totaal niks van gemerkt hebben. En zo is het vaker..
Nog bij het ohrid meer geweest?
Jup dat is het meer dat te zien is op de foto, ik zie nu dat Lake Skadar ergens anders was, ik zal het aanpassen!
We zijn met de auto door een demonstratie in Turkije gereden.. Maar dat land is sowieso bizar als je nagaat dat er alleen al in NL 1 miljoen Turken zijn. Als je dan ziet hoe die daar allemaal geaccepteerd worden omdat ze ook de taal vloeiend spreken! We zijn ook enkele keren geholpen door NederTurken die voor ons optraden als tolk.
Wernertnt506 schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:33:
Ziet er super gaaf uit en volgens mij hebben jullie enorm genoten.
Hoeveel heeft deze trip jullie nu gekost als ik het vragen mag?
En hebben jullie uiteindelijk de auto nog ergens verpatst?
Ik heb de kosten of rekeningen nog niet bekeken, ik zal je een indicatie geven maar hangt heel erg af van wat jezelf uitgeeft. Een volle tank aka 60L in Bosnië is 40 euro, Turkije is de benzine wat duurder maar in Georgië en azerbetis t weer zo goed als gratis met ruim onder de 1 euro p/L voor 2 personennjs t redelijk makkelijk om voor rond de 10 euro prima te slapen en eten is dan variabel kook je zelf of ga je uit eten?
mennoza schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:39:
Wauw leuk verhaal zeg! Mooie plekken geweest en ook de Mazda ziet er goed en stevig uit. Reed hij nog lekker en krachtig? Meer info/foto's graag!
Mazda rijdt prima! Iedere keer startte dat ding in 1x wel flinke wolk rook, hence t olie verbruik maar zodra je ging rijden was dat weg.
Anoniem: 235591 schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:53:
Wat leuk zeg!! Die 626 houdt nog wel een trip vol hoor. Goede auto's en de juiste keuze. En wat een leuke foto's zeg! Je kan volgens mij ook wel een showcase aanmaken in het fototopic. Ik zou wel meer willen zien.
Dankje! Dit zijn nog telefoon foto's..
The Eagle schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:31:

Haha ach die verhalen zijn ook overtrokken, je kan geen mijnen onder t asfalt leggenz de mijnen liggen in de bosjes. De basis is ooit verwoest en onklaar gemaakt maar aangezien die hele binnenkant bepantserd is is dat niet echt te slopen, wel heel indrukwekkend want t is daar echt echt echt heel donker. Lampje uit en je ziet je handen niet meer.
-tom-562 schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:34:
Gaaf! En de juiste keuze gemaakt qua auto!
Ding raak je altijd nog kwijt voor relatief veel geld. Ik heb zo'n zelfde 626 gehad, en die is toen uiteindelijk voor de export weg gegaan (naar Libië :P), heb er toen nog iets van 1100/1200 euro voor gehad (en een jaar ervoor gekocht voor 1600 euro) 8) (is inmiddels wel zo'n 5 jaar geleden)
Die van ons komt niet meer door de APK heen haha! De achter ophanging isnin Georgië weer uit scrapparts opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:20

JT

VETAK y0

Wow, vette reis hoor. Het is jammer dat mijn vrouw relatief angstig is, dit soort dingen vind ik mooi.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

@Brilsmurfffje Geen APK maakt voor die exportboeren niet uit :P Als je er vanaf moet, gewoon op marktplaats zetten met 'EXPORT' in de titel. Ik durf te wedden dat je 'm binnen een dag kwijt bent!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 13:24
Gaaf! Zou dit zelf ook graag nog een keer willen doen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Heel gaaf om te zien. Heb het topic pas vanmorgen voor het eerst gezien. Ben benieuwd naar wat overige foto's. Een reis om niet te vergeten zo te lezen.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06 16:10
Ik sluit me aan bij de rest. Heel erg benieuwd om meer te zien hiervan. De kleine selectie die je hebt laten zien proeft naar meer. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik mag aannemen dat @Brilsmurfffje inmiddels zijn foto's van zijn camera afgehaald heeft :P
Wil graag die foto's zien :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Inhoudsopgave
vorige delen:
Idee en ruwe planning

Route
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ANu4SUk8hVZTpjqeuMi7xRRH/medium.png

Op zondag 9 juli 2017 zijn we met onze vers gekochte maar goedkope auto weggereden uit Amsterdam met als enige doel Oostenrijk bereiken. Daar het opstarten voor ons in de morgen niet echt ligt reden we pas tegen een uur of 1 de grens met Duitsland over. Belangrijker dan dat nog, we hadden er zin in en we cruisde over vrijwel lege Autobahnen zuidwaarts! Onderweg kwamen we langs Sinsheim, Duitsland. Hier werden we al vanaf de snelweg begroet door zowel een Concorde als een Concordski, luchtvaartenthousiasten die wij zijn moesten we hier natuurlijk even de auto parkeren. Na een korte stop, want het begon ondertussen al donker te worden zijn we verder zuidwaarts getrokken. Een Schnitzel in de buurt van München (je bent in Duitsland of niet he! ) later en al snel reden we door Oostenrijk heen. Hier werden we begroet door weer lege snelwegen maar helaas ook keiharde regen. Aangezien we de vakantie kamperend door wilde brengen om de kosten te drukken besloten we gewoon door te rijden totdat het droog werd.. Gelukkig was dit het geval in de buurt van Sankt Michael im Lungau, Oostenrijk en vonden we hier al snel een camping waar wij net na middernacht onze tent hadden staan. De eerste dag was een succes de auto had ons zonder problemen naar Oostenrijk gebracht, wij gaan Georgië halen, dit kan onze auto!
De volgende dag besloten we te gaan ontbijten in het gras bij Spittal an der Drau, een mooi meer omsloten door de Alpen. Tijdens het ontbijt maakten we de plannen voor de rest van de dag, we wilde Kroatië halen en volgens de kaart moest dat haalbaar zijn, maar wat doen we onderweg? We besloten naar de Canyon van Bled te gaan (helaas het meer gemist)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zZ7qxKTFXZgveOMTMhxcedEX/full.jpg
De Canyon was vol met mensen, maar wij waren op vakantie en we genoten van de drukte want zeiden we: "Het gaat nog veel rustiger worden dus geniet van de toeristen heisa"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VQSrKmJtjVwMQlBwIljJHyES/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2673L9qJrjtE6nzvVK8RisRs/full.jpg
Het weer was goed en de Canyon was mooi, ook genoten we van het hebben van een eigen auto want hoe fijn was het om gewoon zo overal heen te rijden zonder op bussen of taxi's of tours te wachten! Na Bled zijn we terug gereden om via Trenta door het Triglav nationaal park te rijgen, en oh boy wat was dit een waanzinnige route! Uitzichten met waanzinnig imponerende rotsformaties en vergezichten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a0os9Ik378m948So4k3D2d4j/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HlPJRfqs0t99gkm8LoDmLYtW/full.jpg
De pas voor Trenta was steil, deels kinderkopjes en deels door wegwerkzaamheden onverhard. Tevens was dit een mooie test voor onze rij-in-een-handbak-skills want tezamen hadden we voor deze auto exact 0km ervaring met het rijden in een benzine schakel auto! Gelukkig zijn we zonder kleurscheuren het park door gekomen, een park waar weinig mensen waren, en reden we al snel langs de Italiaanse grens, bordjes langs de weg wezen de richting van Italië aan. De radio ging over op muziek van Eros Ramazzotti en al snel kregen we beide zin in een goede Pizza! Hoe gaan we dit oplossen? een korte blik op de kaart toonde ons dat we gemakkelijk via Trieste naar Kroatië konden komen zonder dat we hier krankzinnig veel moesten omrijden! En we zaten per slot van rekening pas op dag 2 van onze krap 2 maanden durende reis. De drukte van Trieste was gezellig en chaotische, het kasteel van Miamare lag prachtig in de ondergaande zon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jSHmC5EmxMUC00ZXNrgZzHOt/full.jpg
Een pizza later reden we in het pikkedonker Kroatië binnen en zette we ons tentje op in de buurt van Rijeka. De volgende dag besloten we het rustig aan te doen en na het ontbijt reden we richting Park Risnjak voor een wandeling. Dit park stelde helaas niet zoveel voor dus na een korte en saaie wandeling waren we terug bij het bezoekers centrum. Aangezien we al onze spullen meehadden besloten we hier ter plekke avond eten te maken. Hierna keerde we terug richting Rijeka waar we nog getrakteerd werden op een prachtige zonsondergang die de regen verdrong
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nbBeBovSDTOV0i1wSsgv3gKT/full.jpg

Vraag maar raak!

Up next, Scheuren over een verlaten basis en de Plitvice meren

[ Voor 4% gewijzigd door Brilsmurfffje op 04-10-2017 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-06 15:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wat een gaaf avontuur zeg! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dit is fantastisch!
Ik zou bijna zelf in de auto willen stappen.
Prachtige foto, benieuwd naar het volgende deel.

Anjunabeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Same here. Is nog jammer dat ik een kleine heb en morgen mijn leaseauto inlever. Was prima te doen geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat een leuke idee! Fijn dat de auto het keurig heeft volgehouden. Mooie foto's! Laat nog maar wat zien! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Ok deze bookmarken we dus ff ;) Mooie foto's!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Even een los vraagje: Ik zat even te spelen met Google Maps. Hij wil nog wel een auto route plannen naar Lahore (Pakistan), maar niet naar Amritsar (India), terwijl er op de kaart overduidelijk een weg staat aangegeven tussen beide plaatsen. Ook een direct ritje tussen beide plaatsen wil Google Maps niet plannen. Weet iemand wat daar de achtergrond van is?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
KopjeThee schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:24:
Even een los vraagje: Ik zat even te spelen met Google Maps. Hij wil nog wel een auto route plannen naar Lahore (Pakistan), maar niet naar Amritsar (India), terwijl er op de kaart overduidelijk een weg staat aangegeven tussen beide plaatsen. Ook een direct ritje tussen beide plaatsen wil Google Maps niet plannen. Weet iemand wat daar de achtergrond van is?
Gokje, zijn de grenzen wel open?

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:55
Politiek. Volgens deze website is die grens wel open: http://caravanistan.com/border-crossings/

Lekker!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Inhoudsopgave
vorige delen:
Idee en ruwe planning

Scheuren over een verlaten basis en de Plitvice meren

Route
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GI4VkbSWEkQKbfdY4rgvyv2F/medium.png

Na Rijeka zijn we verder naar het oosten gereden op weg naar, voor ons, twee hoogtepunten van de road trip; Zeljava Airbase en de Plictvice meren. Onze eerste stop was Zeljava Airbase, deze basis was gebouwd in 1948 inhet toenmalige Joegoslavië waardoor hij nu precies op de grens ligt met Bosnië en Herzegovina en Kroatië. De weg naar de basis voerde ons door de verrassend groene binnen landen van Kroatië, de basis zelf was gemakkelijk te vinden en als snel zagen we de "ingang" hier staat een verlaten en compleet gestripte Douglas C-47:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yp7unu5gQcIrguiTyLBHoMpa/full.jpg
Helaas zat er niets meer in het toestel, zelfs de vloer ontbrak, de auto er nog wel even voorgezet :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aPnfbl8CLLx4oxNRwPHj1vmI/full.jpg

Hierna zijn we om het hek de basis op gereden, hier gingen we rechtsaf, later bleek dit de verkeerde kant. Over smalle betonnen paadjes reden we door het bos langs vervelen vervallen en verwoeste gebouwen, in een enkeling stonden nog restanten van machines:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ALDCuq3ltU1vm6jKcli54vMj/full.jpg
Geen idee wat het is maar ik vermoed iets van een stoom generator oid.
Helaas stonden er over deze bordjes dus zijn we verder niet op onderzoek in de bossen geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5fsMMp5pW8Y0qxwe2u9VnDEO/full.jpg
Terug op de "hoofdweg" kwamen we langs een aantal huizen, hier hebben we maar gevraagd waar de basis was. Het bijzondere aan deze basis is dat, los van de talloze landingsbanen, er een enorm ondergronds gangenstelsel is waar vliegtuigen en militairen inpasten, op hoogtijdagen zaten hier meer dan 1000 mensen welke, als het moest, ruim een maand zonder bevoorrading konden overleven. Door de ligging in de berg kon de basis een aanslag overleven van een nucleaire bom met de kracht van Hiroshima.. Impressive! Tijd om dit 3.5km lange stelsel te ontdekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ijd9ktThi0EkK4n0u4o29LkA/full.jpg
Voor de 3 ingangen ligt een enorme berg zand om te voorkomen dat mensen er met de auto inrijden, als voetgangen vormt dit gelukkig geen enkele beperking en al snel stonden we in de tunnel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/inCVhr9NcJzjOCuM4Wtrf4Sj/full.jpg
De grootte van dit bouwproject is simpelweg niet te bevatten in woorden, als we dieper en dieper de berg in liepen daalde de temperatuur significant. Het uitzetten van de hoofdlampjes resulteerde in de bizarre gewaarwording van absolute donkerheid. Je zag zelfs je eigen handen niet of vage contouren. Zorgvuldig onze gemaakte afslag keuze markerende liepen we gangen in en uit. Helaas is de basis van binnen compleet verwoest maar nog steeds is de enorme grootte van de deuren goed zichtbaar. Ergens diep in de tunnels kwamen we dit uitgebrande busje/vrachtwagentje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B4DJjonggjqHmpXmCtOUQrEp/full.jpg
Na een kleien 2 uur door de gangen gelopen te hebben vonden we het wel weer mooi geweest en snakte we naar daglicht! Eenmaal buiten hebben we met de auto meerdere rondjes over de verlaten banen gecroste! Immers we moesten wel weten wat de topsnelheid van onze bolide was 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oPeVdManSijXsN0U8upmXlXH/full.jpg
Helaas wordt de auto een beetje licht als je boven de 140 km/h komt maar 160/170 stond zo op de teller, niet slecht voor onze bijna 20 jaar oude bolide!

Met de ondergaande zon zette we koers naar de Plitvici meren, dit natuurschoon kan het beste bezocht worden bij opening van het park werd ons geadviseerd. Zodoende brachten we de nacht door op een camping naast de ingang. De volgende ochtend waren we de eerste bij de ingang! Ik denk dat ik voor hier de foto's voor zichzelf kan laten spreken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NwRPhQUM4BY6HTBPLQLLagPd/full.jpg
De hond links in beeld heeft ons het halve park door achtervolgd :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/44y1DXTFhivnzZ1Sx4dTFlNk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bk9ChQ7s5ID664i2xWLZ2Yoa/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qne75U3wySHZaBXRuRNS6bQW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lVXQCsQfMqQ3Y7QHfc3Ie3oH/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Jql98j9QkwbVeZetLkdY4ur/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6iFup0rBiy31qIkTI5o7kqRX/full.jpg

Vraag maar raak!

Up next, Vluchten voor bosbranden langs de Adriatische kust met een vleugje Game of Thrones en afzien in de Albaanse Alpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Super vet met die verlaten militaire plekken en die gangenstelsels, wat een trip! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Mooie foto's _O_

spoiler:
verkapte TVP :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
B-Real schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:47:
Super vet met die verlaten militaire plekken en die gangenstelsels, wat een trip! _/-\o_
Thanks! Er komt nog een stuk over een baai met allemaal verlaten hotels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:08
Volgende deel graag.
Wat een reis! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Leuke reis om te maken zeg. En een mooie foto's. Benieuwd naar het vervolg. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R20141016
Waar blijft de update? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Sorry voor de verlate update, momenteel zijn alle foto's uitgezocht dus ik zal morgen een update plaatsen, ben vandaag net terug gekomen uit Georgië voor een weekendje om wat zaken betrekkende de auto af te handelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:53:
Sorry voor de verlate update, momenteel zijn alle foto's uitgezocht dus ik zal morgen een update plaatsen, ben vandaag net terug gekomen uit Georgië voor een weekendje om wat zaken betrekkende de auto af te handelen :)
Ben benieuwd naar de update!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hegeman
  • Laatst online: 10-06 16:30

Hegeman

Weet van alles wat

Brilsmurfffje schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:53:
Komt er nog een update? >:) Ik kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Duurt lang :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wernertnt506
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:48
Ondertussen nog tijd gehad om een update te schrijven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Morgen komt er een update, drukke periode gehad maar die is nu gelukkig achter de rug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Exigence

dnkroz

En, en? :*) Ben benieuwd naar het vervolg @Brilsmurfffje :)

Hoe is het met de auto afgelopen? Heb je die daar wat makkelijk achter kunnen laten?

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 06-03-2018 12:04 ]

Pagina: 1 2 Laatste