Allen alvast heel erg bedankt voor de vele nuttige tips!
Dat is een goede tip, wat recente filmpjes zitten kijken op YouTube en je ziet toch vrij veel oude Mercedessen, Opels en Volkswagens. Kwam ook een site tegen die stelde dat zodra de sovjet uni viel mensen niet wisten hoe snel ze hun ladas moesten dumpen.
De vraag is alleen of zo een oude Mercedes de trip zal overleven zonder al teveel problemen.
Franse auto ga ik echt niet aan beginnen maar een Mercedes C-Klasse (W202) past nog in het budget, maar eens verdiepen wat daar bekende gebreken zijn.
Die passen helaas niet in het budget en zijn ook een beetje out of scope, in Afrika wel in Hiluxen gereden en die wagens zijn zeer capabel maar om die goed te benutten moet je eigenlijk een convoy hebben.
_ferry_ schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:39:
Ik weet niet hoe je gaat overnachten en eten enzo. Maar wellicht is een hoge auto of de station handig zodat je bijvoorbeeld de laadruimte kunt gebruiken om wat eten klaar te maken of achterbank plat en er even pitten op een matrasje.
We willen gaan kamperen, we hebben al een benzine stelletje en zijn van plan van die gooi tentjes van de Decathlon mee te nemen, goedkoop in de aanschaf dus minder erg als we die daar moeten achterlaten voor de terugvlucht. Een station is inderdaad een handige optie al zie je in die landen vooral sedans. Sowieso moeten we iets van Curver bakken meenemen om alles een beetje te organiseren.
DaWaN schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:17:
Persoonlijk denk ik dat je qua auto in de goede hoek zit en dat 1500 euro helemaal niet nodig is.
Hoeveel ruimte hebben jullie nodig? Je kunt bijvoorbeeld ook naar Preludes e.d. kijken anders.
Prelude is een gave bak maar we willen hier en daar ook wat gravel mee pakken of zijn daartoe genoodzaakt. Dan is een sportsedan net wat minder geschikt.
Kijk ook even naar de wat minder gewilde auto's zoals Mitsubishis en Subarus (Galant / Legacy). Ik denk dat je voor deze roadtrip een prima onderhouden Japanse sedan kunt vinden voor ~500-750 euro. Luxere modellen zijn dikwijls niet interessant hier in Nederland vanwege de hoge belasting, maar rijden erg fijn en zijn goedkoop in de aanschaf. Wat mij betreft een ideale auto voor dit doel. Ga er voor de roadtrip een maandje mee rijden om te kijken of het ding gebreken heeft, kun je eventueel nog voor een paar honderd euro in reparaties/banden steken mocht het nodig zijn.
Dat is een goede tip, sowieso wilde we kijken naar de wat minder populaire auto's omdat die vaak gereden worden door mensen die iets meer geld overhebben voor onderhoud. Vaak zie je die jappen ook rijden met A-merk banden. We zijn ook al bezig geweest wat punten op te zoeken om een inschatting te kunnen maken of er erg op onderhoud is beknibbeld.
Ook even juridisch en technisch kijken hoe je van de auto afkomt daar! Geen idee of je in Georgië makkelijk de auto kunt laten vrijwaren.
Er is niet heel veel over te vinden maar je kan een auto altijd vrij makkelijk naar de sloop brengen in het buitenland. Daarom willen we er ook niet al te veel geld aan kwijt zijn.
Anoniem: 97348 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:46:
waarom geen 4x4? beste en ideaal zou eentje zijn met 2Hi (voor gewoon asfalt), 4Hi voor onverhard, en 4Lo-Gear voor onverhard en ruw terrein.
De auto's die ik hier allemaal zie zijn nu niet bepaald geschikt voor zulke landen.
Denkend aan wegen met flinke gaten, potholes ook wel genoemd. keien die je carter kunnen slopen.
Bodemvrijheid is dan een must. en ik neem aan dat je ook wel eens van het asfalt af wilt.
Een wat robuust uitgevoerde 4x4 zal absoluut niet onderdoen voor deze trip.
Hoewel ik een groot fan ben van 4x4's is het voor deze trip best wel overkill, tot aan oost Turkije zijn de wegen goed. Dus dan zijn we al door heel veel extra brandstof heen, want echt zuinig is een oude 4x4 niet.
en als laatste...niet onbelangrijk.
1* kijk waar op je route ambassades zijn (bij ongelijkheden kunnen deze je helpen)
2* Kluisje onder je zit lassen. Cijfercombinatie. Daar je paspoorten, reisdocumenten, etc in doen. oftewel alles van waarde.
3* een reisverzekering mocht je onderweg iets gebeuren.
vaak kun je tijdens deze trips voor onvoorziene hoge kosten lopen die de "gewone'' zorgverzekering niet dekt.
Noem het onverstandig maar ik vind het juist leuk als er onverwachte dingen gebeuren op reis daar komen vaak de mooiste ervaringen uit voort. Ik ben niet bang dat mijn paspoort gestolen wordt, kwijtraken is een groter risico. Ik heb verder het ministerie van Buitenlandse zaken geraadpleegd over de te bezoeken landen en geen enkel land vormt een groot risico. Ter illustratie ik ben door de binnenlanden van Papua en heb heel China met OV en liften doorkruist, het is niet mijn eerste trip

veel succes en pb maar als je vragen hebt. ik was je al voor

Zou je grote lijnen kunnen vertellen welke route je genomen hebt? Wat absolute hoogtepunten waren?
Salvatore.NL schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:02:
Een diesel is wel aan te raden, airco is een must. Temperaturen in juli gaan richting 38 gr in het zuiden van Europa.
Neem een station, vergeet geen extra reserve banden mee te nemen.
Ook zou ik extra verlichting monteren. In het zuiden wordt het eerder donker in de zomer dan bij ons. Het is daar ook echt aarde donker. Vanaf het zuiden in kroatie heb je geen snelweg meer, maar berg en kust wegen.
Reserve band checken is een goede! We willen niet in het donker gaan rijden dus die verlichting zal wel loslopen. En anders hadden we toch het plan wild te kamperen dus dan gooien we gewoon de tent uit!
Dat is een goede! Ik ben zelf ook lang en mijn reismaatje ook dus dan heeft deze auto wel een streepje voor.
4x4 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:37:
Als je de wagen echt kwijt moet zou ik eerst kijken wat daar gewild is. Sowieso een diesel. Alleen hier in Nederland wordt je kapot getakst als je diesel rijdt maar de rest van de wereld rijdt diesel zonder stokslagen van de overheid.
Zou een turboloze diesel nemen. Rijden ze daar franse auto's? Weet dat in Iran de Xantia heel lang is gemaakt en dat ligt daar niet ver vandaan. Dan kan je makkelijk een Xantia HDI met alle nodige extra's scoren. Zo een auto scoor je zo voor 1000 euro of minder.
Een turbo loze diesel? Dat is echt niet vooruit te trappen op de snelweg

Het is niet zozeer dat we perse de hoofdprijs willen hebben voor onze auto. Het doel is de reis en niet het verkopen van de auto. Een Xantia is een leuke auto maar heel betrouwbaar zijn ze niet. Dus in die 1,5 a 2 maanden willen we wel in Georgie uitkomen en niet nog ergens in Griekenland met een lekke vering staan

Mooie bak maar helaas wel iets meer als 2x het budget, verder is het ook een te "mooie" auto, we gaan best wat stukken slechte weg tegenkomen dus schade zullen we sowieso oplopen.
Dit model staat nu inderdaad ook op de shortlist, al worden ze hier in de randstad wel met een bepaalde groep geassocieerd dus maakt het vinden van een proper exemplaar misschien lastig.