Ik zie vooral klachten over specifieke content, en dat het dus aan Netflix zou liggen (verkeerde meta-data ?).
Ik heb zelf naar Marco Polo gekeken en dat zag er adembenemend uit.
Wat m.i. echter belangrijk is, is dat je Brightness op Max moet zetten voor HDR. Bij HDR content wordt immers de dynamic range verhoogd, door vooral aan de bovenkant nog fellere content toe te laten voor zogenaamde specular highlights.
Het is wellicht beter begrijpbaar waarom aan de hand van wat fictieve getallekes. En caveat: ik ben absoluut geen expert, en de realiteit zit veel complexer in elkaar, maar dit is gewoon ter illustratie.
SDR content heeft normaal 8 bit kleurendiepte, dus stel zwart = 0 en wit = 255. Als je HDR TV 1000 nits aan kan, dan zal wit dus met een oogverblindende 1000 nits getoond worden als je Brightness op Max zet. Een waarde van 128 zal ook nog met 500 nits getoond worden. Kortom, met Brightness op Max zal het beeld wellicht gewoon veel te fel zijn, dus je zet het lager zodat bvb wit getoond wordt met 200 nits, en alles dus ook 5x minder fel wordt.
HDR content heeft normaal 10bit of meer kleurendiepte. Het felste wit is dan 1023. Het is echter voor een groot deel ook de dynamic range die vergroot wordt, en dan vooral aan de heldere kant voor de zogenaamde highlights. Een helderheid van 128 in SDR zal dus ongeveer 128 blijven in HDR. Het is voor de hoge waarden (i.e. wit) dat er nog veel meer 'headroom' is in HDR.
In HDR is die 128 echter 1/8 van de max. helderheid, versus 1/2 bij SDR. Als je dus in HDR dezelfde Brightness instelt als in SDR, dan zullen de 'normale' kleuren ook veel donkerder zijn dan in SDR. Bovendien gaan de highlights, zo typisch voor HDR, eigenlijk maar de helderheid hebben van je wit in SDR, en mis je dus sowieso de HDR mogelijkheden van de TV.
Oh ja, ik denk dat in het geval van Sony je ook nog Xtended Dynamic Range op Max/High moet zetten voor HDR, want die werkt samen met Brightness, denk ik.
Hier nog een grafiek die ik ergens vond die het ook mooi illustreert.
Ik moet zelf nog eens zien, concreet voor mijn TV, welke Brightness voor SDR ongeveer overeenkomt met Max Brightness voor HDR. Momenteel staat mijn SDR Brightness op 20 en dat is in een verduisterde ruimte eigenlijk nog vrij fel, en feller dan HDR.
Hoe testen? Wel, ik moet een HDR titel vinden op Netflix, die ik zelf ook in SDR kan afspelen.