Hang ze maar eens naast elkaar aan de muur. Dan is het verschil duidelijk zichtbaar ook al is het "slechts" 15%. Sowieso als je het kwijt kan is groter altijd beter😉. In het geval van Mikey83 zou ik dus 100% voor de 75" 9005 gegaan zijn. Oled is top hoor maar dan wel minimaal 75" en dat is vooralsnog flink duurder dan de lcd tegenhangers. Dus voor nu de 75" lcd en die over een jaar of 3 (hopelijk sneller😂) verhuizen naar de slaapkamer en een 77" (of groter indien betaalbaar) oled in de woonkamer. Dat zou mijn stappenplan zijn althans.Twixie schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:20:
[...]
Je moet procentueel kijken, niet in absolute waarde. Een 75" is 15% breder tov een 65" en dat is nu ook niet zo'n spectaculair verschil. Hangt er ook van af waar je van komt. Als je nu al een 55" of groter hebt, en dat te klein vindt, dan zou ik wel voor 75" gaan.
Mja, ik ga je niet tegenspreken hoor. Ik kwam van 48" en was van plan een 55" OLED te kopen. Tot mijn vrouw zag hoeveel verschil dat 'maar' was in grootte (en dat was dus ook 15%) en zei dat ik beter voor een 65" ging, maar dan viel OLED wel erbuiten door de prijs (naast het feit dat ik het niet betrouw qua inbranden met de kinderen die TV nogal vaak unattended aan laten).oknot schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:40:
[...]
Hang ze maar eens naast elkaar aan de muur. Dan is het verschil duidelijk zichtbaar ook al is het "slechts" 15%. Sowieso als je het kwijt kan is groter altijd beter
Heb nu sinds we de tv hebben een aantal updates gehad, en blijf het vreemd vinden dat je niet ergens een vermelding krijgt van wat er nu precies is bijgewerkt: features/bugs of whatever. Kreeg nu wel te zien dat het mogelijk was dat je instellingen kwijt was. Uh, ja thanks for thatSanction schreef op donderdag 27 september 2018 @ 00:09:
Zag net dat er een Android TV update is geweest - iemand enig idee wat er is veranderd?
Heb nu ineens wel dat mijn tv en decoder compleet afgeschakeld lijken te worden ipv in standby, dus dat even checken vandeweek. Zal wel onder een eco-functie vallen
-edit-
annnd its all okay again

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 08-10-2018 22:16 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
hoe pakken jullie de kalibratie op HDR aan op een XE93 ?
ik heb wat settings op internet geplukt, maar met HDR materiaal wordt het te donker. volgens mij zijn deze bedoeld voor SDR materiaal.
ik heb wat settings op internet geplukt, maar met HDR materiaal wordt het te donker. volgens mij zijn deze bedoeld voor SDR materiaal.
Behalve dan op de Sony site?2Dutch schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:58:
[...]
Heb nu sinds we de tv hebben een aantal updates gehad, en blijf het vreemd vinden dat je niet ergens een vermelding krijgt van wat er nu precies is bijgewerkt: features/bugs of whatever.
https://www.sony.co.uk/el...ndroid-/articles/00196897
Specifieker bij het model staat het netjes uitgetikt jaSahi_NL schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:01:
Behalve dan op de Sony site?
https://www.sony.co.uk/el...ndroid-/articles/00196897
[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 08-10-2018 09:18 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Je bedoelt de instellingen, niet calibratie. Calibratie is als je zelf gaat beginnen meten en de instellingen aanpassen op basis van de meetresultaten.Hamazaki schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:56:
hoe pakken jullie de kalibratie op HDR aan op een XE93 ?
Anyway, genoeg gemierenneukt
- Brightness: 30 bij SDR, Max bij HDR
- X-tended Dynamic Range: Off bij SDR, High bij HDR
heb ongeveer hetzelfde als jij, dan is het goed. hoe zet jij de instellingen op zwart bij helderheid ? (instellingen boven x-tended dynamic) en local dimming ?Twixie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:32:
[...]
Je bedoelt de instellingen, niet calibratie. Calibratie is als je zelf gaat beginnen meten en de instellingen aanpassen op basis van de meetresultaten.
Anyway, genoeg gemierenneukt. Hoe staan je instellingen precies ? Ik heb helemaal geen last van te donker beeld bij HDR. Mijn settings tussen SDR en HDR zijn nagenoeg identiek, met een paar verschillen :
[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 08-10-2018 09:40 ]
Goh, en ik dacht al wat is de serie Ozark toch donker! Is mijn eerste serie die in HDR kijk, maar blijkbaar moet X-Tended Dynamic Range dus aanstaanTwixie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:32:
[...]
Je bedoelt de instellingen, niet calibratie. Calibratie is als je zelf gaat beginnen meten en de instellingen aanpassen op basis van de meetresultaten.
Anyway, genoeg gemierenneukt. Hoe staan je instellingen precies ? Ik heb helemaal geen last van te donker beeld bij HDR. Mijn settings tussen SDR en HDR zijn nagenoeg identiek, met een paar verschillen :
Verwijderd
..maar zelfs met X-tended dynamic range op "HIGH" op mijn Sony A1 is de serie van Ozark bij mij nog veel te donker....
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 15:54 ]
Kun je nagaan hoe het bij mij was
Al kijk ik sowieso op een redelijk lage brightness vergeleken met de rest denk ik. Die staat bij mij op 13.
Verwijderd
inderdaad..brightness bij mij op Max,maar ik hoor van meer mensen uit mijn omgeving dat Ozark niet prettig is om naar te kijken, veel te donker, dat met Dolby-Vision ook nog...
vraagje:
als ik mijn usb hdd aansluit, wordt het lijstje in 'video's app zo slordig en allemaal door elkaar weergegeven en in vierkantjes. kan ik mijn bestanden niet netjes onder elkaar rasteren ? kon het gisteren niet vinden. (XE93)
als ik mijn usb hdd aansluit, wordt het lijstje in 'video's app zo slordig en allemaal door elkaar weergegeven en in vierkantjes. kan ik mijn bestanden niet netjes onder elkaar rasteren ? kon het gisteren niet vinden. (XE93)
[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 09-10-2018 08:53 ]
Heb de xe90 75 inch gekocht komt woensdag binnen.oknot schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:40:
[...]
Hang ze maar eens naast elkaar aan de muur. Dan is het verschil duidelijk zichtbaar ook al is het "slechts" 15%. Sowieso als je het kwijt kan is groter altijd beter😉. In het geval van Mikey83 zou ik dus 100% voor de 75" 9005 gegaan zijn. Oled is top hoor maar dan wel minimaal 75" en dat is vooralsnog flink duurder dan de lcd tegenhangers. Dus voor nu de 75" lcd en die over een jaar of 3 (hopelijk sneller😂) verhuizen naar de slaapkamer en een 77" (of groter indien betaalbaar) oled in de woonkamer. Dat zou mijn stappenplan zijn althans.
Vind OLED erg mooi maar nog teveel kinderziektes mischien over een paar jaar.
niemand die deze kan beantwoorden ?Hamazaki schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:52:
vraagje:
hoe komt het trouwens dat ik opeens veeel betere geluid heb met de x93 dan op mijn oudere tv's met mijn HT ? zit er een betere geluidskaart in de tv ofzo ? het geluid is bombastischer dan ooit. en dat met optisch.
Hoe is je signaalpad juist ? In principe mag de TV er voor niets tussenzitten want die stuurt gewoon de audio bitjes ongewijzigd door. Je bent toch toevallig niet tegelijk naar je home theatre én je TV aan het luisteren ?Hamazaki schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:21:
[...]
hoe komt het trouwens dat ik opeens veeel betere geluid heb met de x93 dan op mijn oudere tv's met mijn HT ? zit er een betere geluidskaart in de tv ofzo ? het geluid is bombastischer dan ooit. en dat met optisch.
nee, ik heb het audiosysteem op extern gezet in het menu. heb als het goed is geen geluid via de tv. maar mijn 5.1 HT knalt beter dan eerder. misschien had ik mijn settings nooit goed zitten op de andere tv's. (ik ben sowieso geen audiofiel)Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:27:
[...]
Hoe is je signaalpad juist ? In principe mag de TV er voor niets tussenzitten want die stuurt gewoon de audio bitjes ongewijzigd door. Je bent toch toevallig niet tegelijk naar je home theatre én je TV aan het luisteren ?
hoe kan ik mijn SDR en HDR instellingen apart instellen ? als ik switch naar een sdr bron dan neemt die de instellingen van HDR over waardoor het opeens te fel wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 09-10-2018 14:46 ]
Heb ook eens eerste halfuur gekeken en is echt wel een donkere serie. Marco Polo is ook HDR en was toch zeker niet zo donker. Ben nu bij wijze van test eens gewoon op mijn plasma aan het kijken via PS3 en daarop is het wel iets minder donker maar eigenlijk is het gewoon een pak minder contrastrijk. Valt bvb enorm op in die scène in het kantoor waar hij die mail met filmpje krijgt, waar het grote contrast (raam vs interieur) eigenlijk wel te hoog is om realistisch over te komen. Lijkt of ze in duisternis zitten te praten in dat kantoor.vinom schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:56:
[...]
Goh, en ik dacht al wat is de serie Ozark toch donker! Is mijn eerste serie die in HDR kijk
EDIT: is dus zeker niet de tv: https://www.google.be/sea...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 10-10-2018 00:10 ]
Het lichtje van mijn usb hdd brandt nog steeds nadat ik mijn tv heb afgesloten. Blijft er nog steeds stroom door komen?
Xe93
Xe93
Ja, behoorlijk stom want daardoor mag je USB powered bias lighting vergeten.Hamazaki schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:14:
Het lichtje van mijn usb hdd brandt nog steeds nadat ik mijn tv heb afgesloten. Blijft er nog steeds stroom door komen?
Welke zijn dat?mikey1983 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:55:
[...]
.
Vind OLED erg mooi maar nog teveel kinderziektes mischien over een paar jaar.
Wat bedoel je met dat ?Twixie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:18:
[...]
Ja, behoorlijk stom want daardoor mag je USB powered bias lighting vergeten.
Ik denk dat hij bedoelt als je een LED strip aansluit aan je tv met als voeding via USB dat deze dan nog blijft branden als je de tv uitzet
hmm in principe kan je altijd iets opladen dus met een usb, wel handigvinom schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:33:
Ik denk dat hij bedoelt als je een LED strip aansluit aan je tv met als voeding via USB dat deze dan nog blijft branden als je de tv uitzet
zijn er geen plannen voor de hdr10+ trouwens ? als je dolby vision kan updaten, moet dit ook lukken lijkt me..
[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 10-10-2018 09:04 ]
Mijn vorige TV (Panasonic) had gewoon een setting waarin je kon aangeven of de USB powered blijft of niet. Zou fijn zijn mocht Sony ook deze flexbiliteit zou aanbieden, maar de kans dat dat nog komt is nagenoeg nihil.Hamazaki schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:55:
[...]
hmm in principe kan je altijd iets opladen dus met een usb, wel handig. maar de vraag is hoe beinvloed het de levensduur van je tv of elektriciteitskosten. is er geen manier om dit uit te zetten ?
Is de beeldmodus ‘spel’ ook echt een spelmode met minder imputlag of alleen maar een kleureninstelling ?
Het is bij mijn weten zelfs puur bedoeld om inputlag minimaal te houden. Het enige wat Game Mode doet is sommige settings locken op een bepaalde waarde: Light Sensor = Off, Random Noise Reduction = Off, Digital Noise Reduction = Off, Film Mode = Off. Overigens ook belangrijk voor input lag is dat het signaal 4K is. Bij lagere resoluties moet de TV gaan upscalen en dat introduceert een extra 20ms lag (volgens HDTVTest).Hamazaki schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:54:
Is de beeldmodus ‘spel’ ook echt een spelmode met minder imputlag of alleen maar een kleureninstelling ?
De verschillende modes zijn pure containers voor settings, maar elk met hun eigen defaults. Als je dus 2 modes gaat tweaken naar exact dezelfde values, ga je ook exact hetzelfde resultaat/gedrag hebben. Ook interessant is dat elke input ook nog eens zijn eigen set van Picture Mode values heeft. Het is dus niet omdat 2 inputs dezelfde Picture Mode gekozen heeft, dat hun settings dezelfde zijn. Of omgekeerd verwoord: als je voor 1 input een setting aanpast, zal die setting niet aangepast zijn voor een andere input, zelfs al heeft die andere input dezelfde Picture Mode.
En om het helemaal ingewikkeld te maken: elke input heeft dan nog eens zijn eigen Picture Mode settings voor SDR vs HDR. Als je dus settings instelt bij een SDR signaal, gaan die settings ook weer niet meegenomen worden naar HDR. Je moet dus de settings afzonderlijk instellen.
Dit zorgt ervoor dat je een enorm aantal van verschillende setting-combinaties kunt configureren. Ik weet niet meer vanbuiten hoeveel Modes er zijn, maar stel dat het er 10 zijn. Dan kun je dus per HDMI input 20 setting-combinaties instellen. Voor de analoge inputs, zijn dat er maar 10 omdat je daar geen HDR hebt. Bovendien krijgen apps ook hun eigen settings en ook daar weer SDR vs HDR. Het zijn wel settings voor alle apps samen, dus de setting die je instelt voor Netflix SDR is ook de setting die zal toegepast worden op bvb YouTube.
PS: Auto Picture Mode helpt ook om verschillende settings te laten toepassen afhankelijk van wat er afspeelt. Op die manier heb ik dus voor HDMI2, waar mijn PS4 aan hangt, eigenlijk 4 sets settings: Game Mode SDR, Game Mode HDR, Cinema Pro SDR en Cinema Pro HDR. Ik weet nu wel niet meer zeker hoe die laatste getriggerd wordt of hoe ik die getest heb. Enige dat eigenlijk zou kunnen is dat ik Netflix op de PS4 afgespeeld heb met een HDR titel. Anyway, op die manier heb ik dus wel andere settings als ik een BluRay afspeel, dan wanneer ik een game speel. Bvb Film Mode staat dan op High en ik gebruik ook MotionFlow.
[ Voor 12% gewijzigd door Twixie op 10-10-2018 18:18 ]
Als je het verschil niet merkt ben je er blijkbaar niet gevoelig (genoeg) voor. Daarnaast denk ik niet dat je dezelfde input lag krijgt als je een Cinema mode instelt met dezelfde instellingen als Game mode invult (in Cinema staat al alles nagenoeg uit en de input lag is vele malen hoger).
Op de nieuwe modellen (AF9/ZF9) is de inputlag voor 1080p hetzelfde als voor 4K en dat komt vooral doordat de upscaling nu gewoon minder is: 1 pixel wordt 4 pixels zonder verdere smoothing of wat dan ook.
Op de nieuwe modellen (AF9/ZF9) is de inputlag voor 1080p hetzelfde als voor 4K en dat komt vooral doordat de upscaling nu gewoon minder is: 1 pixel wordt 4 pixels zonder verdere smoothing of wat dan ook.
[ Voor 26% gewijzigd door apis29 op 10-10-2018 20:21 ]
Input lag heb ik niet vergeleken, maar als ik puur naar beeldkwaliteit keek, zag ik totaal geen verschil tussen 2 verschillende Picture Modes waar alle settings identiek waren. Nu, met Game Mode heb ik toen wel sowieso niet getest, dacht ik.apis29 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:11:
Daarnaast denk ik niet dat je dezelfde input lag krijgt als je een Cinema mode instelt met dezelfde instellingen als Game mode invult (in Cinema staat al alles nagenoeg uit en de input lag is vele malen hoger).
Dit kan ik moeilijk geloven. De AF9 heeft de nieuwe X1 Ultimate processor die nog een pak sneller is dan de X1 Extreme uit mijn XE93. Zo heeft de Extreme, en volgens mij ook de Ultimate, een image database om de upscaling naar 4K beter te maken. Dus no way dat de AF9 gewoon domweg de pixels dupliceert. Als er geen lag is, zou ik dan eerder denken dat het is omdat de Ultimate gewoon snel genoeg is om dat zonder additionele vertraging te doen.apis29 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:11:
[ Voor 27% gewijzigd door Twixie op 10-10-2018 20:36 ]
Misschien maar eens tijd om wat reviews te bekijken danTwixie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:33:
[...]
Input lag heb ik niet vergeleken, maar als ik puur naar beeldkwaliteit keek, zag ik totaal geen verschil tussen 2 verschillende Picture Modes waar alle settings identiek waren. Nu, met Game Mode heb ik toen wel sowieso niet getest, dacht ik.
[...]
Dit kan ik moeilijk geloven. De AF9 heeft de nieuwe X1 Ultimate processor die nog een pak sneller is dan de X1 Extreme uit mijn XE93. Zo heeft de Extreme, en volgens mij ook de Ultimate, een image database om de upscaling naar 4K beter te maken. Dus no way dat de AF9 gewoon domweg de pixels dupliceert. Als er geen lag is, zou ik dan eerder denken dat het is omdat de Ultimate gewoon snel genoeg is om dat zonder additionele vertraging te doen.

Rechts in Game mode, links op Custom

Op Rtings over AF9: "1080p @ 60Hz: 27.6 ms"; "1080p @ 60Hz Outside Game Mode: 110.8 ms"
Over AF8: " 1080p @ 60Hz: 47.4 ms" ; "1080p @ 60Hz Outside Game Mode: 110.1 ms"
[ Voor 13% gewijzigd door apis29 op 10-10-2018 21:22 ]
Ah ok, had je verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat je bedoelde dat hij altijd pixels dupliceert, maar is dus enkel in Game Mode om lag minimaal te houden. Vraag me af waarom ze dat in de XE90 dan ook niet zo geïmplementeerd hebben, want vereist nagenoeg geen CPU.
Of misschien is het ook gewoon zo en heeft Vincent Theo de lag niet in Game Mode gemeten. EDIT: bij de XE90 wordt er toch duidelijk zelfs in Game Mode geïnterpoleerd wanneer je een 1080p signaal naar de TV gooit.
PS: blijft ook nog de vraag of Rtings echt met identieke settings in Game en Out of Game getest hebben. Die screenshot ziet er mi overigens niet direct pixel doubling uit, maar dat kan aan de jpg compressie liggen.
Of misschien is het ook gewoon zo en heeft Vincent Theo de lag niet in Game Mode gemeten. EDIT: bij de XE90 wordt er toch duidelijk zelfs in Game Mode geïnterpoleerd wanneer je een 1080p signaal naar de TV gooit.
PS: blijft ook nog de vraag of Rtings echt met identieke settings in Game en Out of Game getest hebben. Die screenshot ziet er mi overigens niet direct pixel doubling uit, maar dat kan aan de jpg compressie liggen.
[ Voor 32% gewijzigd door Twixie op 11-10-2018 10:48 ]
LOL, dacht eens van onze vriend Quantum Apotheosis op een beleefde manier te wijzen op een fout
. Wat is dat toch een zelfingenomen eikel
.
YouTube: Sony Auto 24p Sync Explained| Ep.363: What Is 24p sync?

YouTube: Sony Auto 24p Sync Explained| Ep.363: What Is 24p sync?
Weird, heb wel een Wifi verbinding op mijn A1, maar geen internet toegang. Zette net Youtube aan, hele toestel liep vast, stekker eruit en nu dit.
Verwijderd
...gisteravond op Netflix, net nieuwe film, "Private Life" gezien op mijn Sony A1, wat een korrelig beeld, deze film is in 4k UHD, ik begrijp er helemaal niets meer van...
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2018 10:43 ]
Domme vraag even.... mijn zd9 is mijn ww van mijn google account kwijt.
Nu probeer ik het opnieuw in te voeren, maar krijg helemaal geen onscreen keyboard te zien?? In instellingen staat het gewoon aan.
Ook weet ik niet hoe ik het nummerieke pad van de ab kan wisselen naar text.
Iemand de oplossing?
Op internet en in de manual kan ik het niet vinden.
Nu probeer ik het opnieuw in te voeren, maar krijg helemaal geen onscreen keyboard te zien?? In instellingen staat het gewoon aan.
Ook weet ik niet hoe ik het nummerieke pad van de ab kan wisselen naar text.
Iemand de oplossing?
Op internet en in de manual kan ik het niet vinden.
met welke settings bekijken jullie hdr films ? zetten jullie live colour en x-tended range aan ? zonder deze 2 vind ik de films soms te donker.
[ Voor 19% gewijzigd door Farabi op 16-10-2018 11:04 ]
Verwijderd
...klopt, heb live colour op Midden en X-tende Range ook, deze settings zorgen zeker voor een helderder beeld op de Sony A1...
Bij HDR moet je X-tended Range absoluut op High zetten, want anders gebruik je m.i. helemaal niet de volledige dynamische range van je TV. Bij SDR moet je hem dan weer uit zetten, want anders wordt de dynamic range van SDR verder uitgetrokken (eXtended dus) waardoor je helemaal niet meer de normale kleuren van het SDR gamut krijgt.Hamazaki schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:03:
met welke settings bekijken jullie hdr films ? zetten jullie live colour en x-tended range aan ? zonder deze 2 vind ik de films soms te donker.
Live Colour heb ik bij beide uit staan, denk ik.
Heb je dat al niet eens gevraagd ?
EDIT: ja dus
Hamazaki schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:37:
[...]
heb ongeveer hetzelfde als jij, dan is het goed. hoe zet jij de instellingen op zwart bij helderheid ? (instellingen boven x-tended dynamic) en local dimming ?
[ Voor 52% gewijzigd door Twixie op 16-10-2018 17:56 ]
Kan wel sorry, ik zit al paar dagen te klooien met de instellingenhaha. Ik wil geen kleuren crashen vandaar de dilemma. Op diverse sites zeggen ze dat je alles uit moet zetten maar dan wordt het gewoon te donker.Twixie schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:52:
[...]
Bij HDR moet je X-tended Range absoluut op High zetten, want anders gebruik je m.i. helemaal niet de volledige dynamische range van je TV. Bij SDR moet je hem dan weer uit zetten, want anders wordt de dynamic range van SDR verder uitgetrokken (eXtended dus) waardoor je helemaal niet meer de normale kleuren van het SDR gamut krijgt.
Live Colour heb ik bij beide uit staan, denk ik.
Heb je dat al niet eens gevraagd ?
EDIT: ja dus
[...]
Alles uit ? Dan zou ik toch andere sites bezoekenHamazaki schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:58:
[...]
Op diverse sites zeggen ze dat je alles uit moet zetten maar dan wordt het gewoon te donker.
Met zowel Local Dimming als X-tended Dynamic Range allebei uit, kan ik wel goed geloven dat het er niet uit ziet, want je zorgt er dan zowat voor dat je contrast (=dynamic range) eigenlijk zo klein mogelijk is. Hopelijk staat je Contrast setting ook niet op 0
Nog wat zitten experimenteren met wat settings, en vooral hoe settings gerelateerd zijn tussen SDR en HDR is echt lastig te begrijpen. Bvb: zet in SDR XDR=Off en dan in HDR XDR=High en beiden hebben mooi een verschillende setting. Zet echter in HDR XDR=Medium en ineens verandert die in SDR ook naar Medium.
Met Brightness zie ik iets gelijkaardig. Zet die in HDR op Max en die in SDR kan je kiezen op wat je wil. Zet die in HDR echter op iets anders en ineens verandert die in SDR ook naar die waarde.

Met Brightness zie ik iets gelijkaardig. Zet die in HDR op Max en die in SDR kan je kiezen op wat je wil. Zet die in HDR echter op iets anders en ineens verandert die in SDR ook naar die waarde.
precies, dat probleem heb ik ook. die settings instellen werkte op mijn budget philips 4k tv veel makkelijker tussen HDR en SDR. het is irritant.Twixie schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:20:
Nog wat zitten experimenteren met wat settings, en vooral hoe settings gerelateerd zijn tussen SDR en HDR is echt lastig te begrijpen. Bvb: zet in SDR XDR=Off en dan in HDR XDR=High en beiden hebben mooi een verschillende setting. Zet echter in HDR XDR=Medium en ineens verandert die in SDR ook naar Medium.![]()
@Twixie heb jij contrast optimalisatie aan staan ? lijkt wel of de kleuren crashen als je deze aan zet.
hoe heb jij zwart weergave staan ? hoog-midden-laag-uit ?
[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 17-10-2018 09:35 ]
Echt bizar, ineens kan ik het niet reproduceren. Ik kan nu alle combinaties doen van Brightness en XDR-settings tussen SDR en HDR zonder dat ze gelinkt zijn, en dus elkaar beïnvloeden. Lijkt me toch ergens wel een bug in te zitten.Hamazaki schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:26:
[...]
precies, dat probleem heb ik ook. die settings instellen werkte op mijn budget philips 4k tv veel makkelijker tussen HDR en SDR. het is irritant.
Als je het over Adv. Contrast Enhancer hebt (setting boven Auto Local Dimming) : die zet je best uit, want zorgt ervoor dat het contrast dynamisch aangepast wordt aan de specifieke scene, en dat wil je IMHO echt niet.Hamazaki schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:26:
@Twixie heb jij contrast optimalisatie aan staan ? lijkt wel of de kleuren crashen als je deze aan zet.
Black Level = 50, Black Adjust = Off.Hamazaki schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:26:
hoe heb jij zwart weergave staan ? hoog-midden-laag-uit ?
Dit zijn overigens settings die op verschillende review-sites terug komen.
Vraag me overigens ook wel af hoe de Auto Picture Mode de content detecteert. Ik zet die op 'Auto (24p Sync)' voor mijn PS4, zodat ik 3 modes kan triggeren: Game wanneer hij games detecteert, Cinema Home wanneer hij 24p detecteert (BluRays), en dan nog Cinema Pro (kan je zelf kiezen) wanneer hij iets anders detecteert (bvb DVD).
Nu merk ik met de PS4 wel wat vreemde dingen: als ik Netflix op de PS4 afspeel detecteert de TV dit altijd als een ander signaal maar mét HDR, en kiest dus de settings van Cinema Pro met HDR (dus zelfs met iets antiek als Monty Python toont hij HDR). Speel ik YouTube af, dan kiest de TV altijd Game, dus detecteert hij alsof dit een game is.
Gelukkig gebruik ik altijd de TV zelf voor Netflix en YouTube waar het wel beter werkt.
Nu merk ik met de PS4 wel wat vreemde dingen: als ik Netflix op de PS4 afspeel detecteert de TV dit altijd als een ander signaal maar mét HDR, en kiest dus de settings van Cinema Pro met HDR (dus zelfs met iets antiek als Monty Python toont hij HDR). Speel ik YouTube af, dan kiest de TV altijd Game, dus detecteert hij alsof dit een game is.
Gelukkig gebruik ik altijd de TV zelf voor Netflix en YouTube waar het wel beter werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 17-10-2018 13:18 ]
Wie kan mij helpen? Mijn XE90 is namelijk aardig van het padje af nu.
Om TV te kijken maak ik gebruik van de ingebouwde dvb-s2 tuner om Canal Digital te kunnen ontvangen. Dit werkte altijd goed, met het enige nadeel dat sommige kanalen soms wegvallen. Even de TV van het stroom halen was geen leuke, maar wel een makkelijke oplossing (dit moest ongeveer 1x per week).
Nu heb ik vorige week een update binnen gekregen en geinstalleerd waarna mijn zenders niet meer automatisch terugkomen bij de reboot. Het leek mij daarom slim om om opnieuw te scannen naar zenders. Tevens zag ik een optie "Auto channel update", deze maar meteen uitgezet.

Hierboven zie je het resultaat na het scannen van de zenders. De scan is voltooid en er zijn genoeg zenders gevonden. Maar als ik op 'ok' druk, gebeurt er niks (lampje op tv reageert wel). Zelfs niet na 3 minuten. Dan zou je zeggen.. Druk op TV en je bent het menu uit. Uiteraard geprobeerd. Maar vervolgens krijg ik de melding dat er nog geen zenders ingesteld zijn. Hierbij kan ik kiezen voor 'stoppen' of 'instellen'. Bij instellen opent zich weer hetzelfde scherm als voorheen, waarbij 'ok' nog steeds niet werkt. Bij stoppen opent zich de launcher waarna ik nog geen TV kan kijken.
Wat nog meer geprobeerd?
- Op alle andere knoppen dan 'enter' drukken op de afstandsbediening bij het scherm wat blijft hangen
- via multitask menu alle apps afsluiten. Blijft hangen op hetzelfde scherm
- TV opnieuw opstarten. Blijft hangen op hetzelfde scherm
- TV opnieuw instellen (fabrieksinstellingen). Blijft wederom hangen op hetzelfde scherm na het scannen.
Nouja, dan maar tijdelijk de oude externe ontvanger aangesloten. Maar nu komt het frapante; Als ik de input op HDMI 3 (of welke dan ook) zet, opent zich weer het scherm met het zoeken naar zenders. Alsof de TV het er om doet! Zelfs als ik de TV van de stroom af haal, direct op een andere input zet, kom ik bij dit scherm terecht. Ook bij het casten gaat dit.
Nu heb ik voor de tweede keer de TV naar fabrieksinstellingen gezet en vervolgens direct de input veranderd naar de externe tuner. Dit werkt gelukkkig en ik kan weer TV kijken!
Maar je begrijpt het al, ik wil wel de ingebouwde tuner gebruiken! Daar heb ik de TV immers mede op gekocht.
Voor mij zijn er maar een paar oplossingen:
- Wachten op een nieuwe update
- Teruggaan naar de vorige versie (maar hoe?)
- TV terugsturen (natuurlijk de laatste oplossing)
Om TV te kijken maak ik gebruik van de ingebouwde dvb-s2 tuner om Canal Digital te kunnen ontvangen. Dit werkte altijd goed, met het enige nadeel dat sommige kanalen soms wegvallen. Even de TV van het stroom halen was geen leuke, maar wel een makkelijke oplossing (dit moest ongeveer 1x per week).
Nu heb ik vorige week een update binnen gekregen en geinstalleerd waarna mijn zenders niet meer automatisch terugkomen bij de reboot. Het leek mij daarom slim om om opnieuw te scannen naar zenders. Tevens zag ik een optie "Auto channel update", deze maar meteen uitgezet.

Hierboven zie je het resultaat na het scannen van de zenders. De scan is voltooid en er zijn genoeg zenders gevonden. Maar als ik op 'ok' druk, gebeurt er niks (lampje op tv reageert wel). Zelfs niet na 3 minuten. Dan zou je zeggen.. Druk op TV en je bent het menu uit. Uiteraard geprobeerd. Maar vervolgens krijg ik de melding dat er nog geen zenders ingesteld zijn. Hierbij kan ik kiezen voor 'stoppen' of 'instellen'. Bij instellen opent zich weer hetzelfde scherm als voorheen, waarbij 'ok' nog steeds niet werkt. Bij stoppen opent zich de launcher waarna ik nog geen TV kan kijken.
Wat nog meer geprobeerd?
- Op alle andere knoppen dan 'enter' drukken op de afstandsbediening bij het scherm wat blijft hangen
- via multitask menu alle apps afsluiten. Blijft hangen op hetzelfde scherm
- TV opnieuw opstarten. Blijft hangen op hetzelfde scherm
- TV opnieuw instellen (fabrieksinstellingen). Blijft wederom hangen op hetzelfde scherm na het scannen.
Nouja, dan maar tijdelijk de oude externe ontvanger aangesloten. Maar nu komt het frapante; Als ik de input op HDMI 3 (of welke dan ook) zet, opent zich weer het scherm met het zoeken naar zenders. Alsof de TV het er om doet! Zelfs als ik de TV van de stroom af haal, direct op een andere input zet, kom ik bij dit scherm terecht. Ook bij het casten gaat dit.
Nu heb ik voor de tweede keer de TV naar fabrieksinstellingen gezet en vervolgens direct de input veranderd naar de externe tuner. Dit werkt gelukkkig en ik kan weer TV kijken!
Maar je begrijpt het al, ik wil wel de ingebouwde tuner gebruiken! Daar heb ik de TV immers mede op gekocht.
Voor mij zijn er maar een paar oplossingen:
- Wachten op een nieuwe update
- Teruggaan naar de vorige versie (maar hoe?)
- TV terugsturen (natuurlijk de laatste oplossing)
ik zat vorige keer in de video app te tweaken, maar zag ik zag tot mijn verbazing HDMI 2 boven in het venster. daarna niet meer gehad. er gebeuren soms gekke dingen.Twixie schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:17:
Vraag me overigens ook wel af hoe de Auto Picture Mode de content detecteert. Ik zet die op 'Auto (24p Sync)' voor mijn PS4, zodat ik 3 modes kan triggeren: Game wanneer hij games detecteert, Cinema Home wanneer hij 24p detecteert (BluRays), en dan nog Cinema Pro (kan je zelf kiezen) wanneer hij iets anders detecteert (bvb DVD).
Hebben jullie ook dat je Bravia TV meerdere keren voorkomt in je Network overview in Windows als je gaat kijken met Explorer ?
Ik zie de mijne 3 keer. 2 keer als KD-65XE9305 en 1 keer als BRAVIA 4K GB. Alle 3 hetzelfde MAC adres en IP, maar wel 3 verschillende UUIDs.
Ik zie de mijne 3 keer. 2 keer als KD-65XE9305 en 1 keer als BRAVIA 4K GB. Alle 3 hetzelfde MAC adres en IP, maar wel 3 verschillende UUIDs.
Gaat de xe93 wel uit als ik hem uitzet met de afstandbediening ? Het lijkt wel alsof ie in slaapstand gaat, omdat hij heel snel opstart als ik hem weer aanzet. Netflix app staat dan nog gewoon aan.
Ja, is gewoon slaapstand. Android he. Ik vind het zelf ook wel vervelend.Hamazaki schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:31:
Gaat de xe93 wel uit als ik hem uitzet met de afstandbediening ? Het lijkt wel alsof ie in slaapstand gaat, omdat hij heel snel opstart als ik hem weer aanzet. Netflix app staat dan nog gewoon aan.
Ik krijg nog steeds een zwarte achtergrond met mijn ondertitels nadat ik het heb aangepast in het menu. Iemand ook last van ?
Zou wel helpen als je een beetje concreter bent. Ondertitels waar ? Welke setting in de menu's ?Hamazaki schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:11:
Ik krijg nog steeds een zwarte achtergrond met mijn ondertitels nadat ik het heb aangepast in het menu. Iemand ook last van ?
Ik heb immers totaal geen idee waar je het over hebt.
De ondertitelingen die ik zelf toevoeg bij een videobestand worden met witte letters en een zwarte balk weergegeven in de videoapp.Twixie schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:37:
[...]
Zou wel helpen als je een beetje concreter bent. Ondertitels waar ? Welke setting in de menu's ?
Ik heb immers totaal geen idee waar je het over hebt.
Deze heb ik aangepast via de instellingen >ondertitels zodat ik alleen witte letters krijg zonder een zwarte balk, maar het werkt niet.
Ja bij instellingen toegangkelijkheid.Sanction schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:54:
Kun je dat op de televisie instellen?
Hoor je local dimming te gebruiken op SDR materiaal? Krijg je hier wel beter beeld door ?
Lijkt me van wel aangezien je daardoor betere zwartwaarden krijgt. Ik heb Local Dimming altijd op High staan.Hamazaki schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:58:
[...]
Hoor je local dimming te gebruiken op SDR materiaal? Krijg je hier wel beter beeld door ?
Volgens Vincent Teoh hier : YouTube: Sony XE93 (X930E) 4K TV Unboxing + Picture Menu Settings , zorgt High wel voor meer blooming. Dit houdt voor mij echter totaal geen steek. Hoe kan meer dimming nu voor blooming zorgen ?! Blooming komt juist doordat de backlight fel brandt voor een highlight waardoor je bleed hebt in het zwart errond.
EDIT: dit is wat rtings zegt over de setting (welliswaar van een andere Sony TV) : " The 'High' setting of the 'Auto local dimming' will give you the strongest and most aggressive local dimming but in some case, the local dimming can be too aggressive when on 'High' and can dim too much some parts of the screen, or it can lag a bit behind. "
[ Voor 39% gewijzigd door Twixie op 22-10-2018 11:26 ]
Lijkt me vrij logisch, als je geen local dimming gebruikt, is het 'zwart' dus altijd grijs, aangezien de backlight constant is. Dan heb je dus nooit blooming. Bij High local dimming staat hij zo veel mogelijk uit, maar ALS ie aangaat zie je dat vlakje dus als 'grijs' en de rest echt zwart... Dat is precies wat blooming is...Twixie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:16:
[...]
Lijkt me van wel aangezien je daardoor betere zwartwaarden krijgt. Ik heb Local Dimming altijd op High staan.
Volgens Vincent Teoh hier : YouTube: Sony XE93 (X930E) 4K TV Unboxing + Picture Menu Settings , zorgt High wel voor meer blooming. Dit houdt voor mij echter totaal geen steek. Hoe kan meer dimming nu voor blooming zorgen ?! Blooming komt juist doordat de backlight fel brandt voor een highlight waardoor je bleed hebt in het zwart errond.
Thanks, heel logisch inderdaad. Je lost het probleem van povere zwartwaarden op, maar de oplossing heeft dan weer als nadeel dat doordat zwartwaarden rond highlights nog altijd pover zijn, daardoor juist opvallen als blooming.Martijn schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:39:
[...]
Lijkt me vrij logisch, als je geen local dimming gebruikt, is het 'zwart' dus altijd grijs, aangezien de backlight constant is. Dan heb je dus nooit blooming. Bij High local dimming staat hij zo veel mogelijk uit, maar ALS ie aangaat zie je dat vlakje dus als 'grijs' en de rest echt zwart...
Ik ben met Auto Local Dimming op High echt wel onder de indruk van de zwartwaarden, maar ik zie ook wel heel duidelijk de blooming, wat me toch wel redelijk stoort. Goed mogelijk dat met 'Medium' of 'Low' ik de zwartwaarden nog altijd zeer goed vind, maar het wel de blooming grotendeels verhelpt ! Temeer ook omdat ik bias lighting gebruik.
Vanavond eens uitproberen, want heb eigenlijk nooit iets anders gedaan dan High.
[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 22-10-2018 11:30 ]
Nadat ik 2 weken niet thuis ben geweest werd er thuis ineens geklaagd dat er lip sync issues zijn tussen een nieuw geïnstalleerde digicorder (telenet 4K HDR decoder) en de TV.
Aangezien het probleem zich ook voordoet op Netflix en andere applicaties lijkt het me niet aan de decoder te liggen maar aan de televisie. (er is wisselvallige vertraging (soms eerder, soms gelijk, soms vertraagd) van audio. Mijn XE9305 is middels arc verbonden met een HT-RT4 5.1 surround systeem.
Gezien voordien er geen issues waren en geen instellingen zijn gewijzigd denk ik dat het ligt aan de gebruikte HDMI kabel voor ARC en/of bandbreedte want volgensmij treed het enkel op als de digicorder aan staat (ongeacht of er naar gekeken wordt of niet).
Aangezien het probleem zich ook voordoet op Netflix en andere applicaties lijkt het me niet aan de decoder te liggen maar aan de televisie. (er is wisselvallige vertraging (soms eerder, soms gelijk, soms vertraagd) van audio. Mijn XE9305 is middels arc verbonden met een HT-RT4 5.1 surround systeem.
Gezien voordien er geen issues waren en geen instellingen zijn gewijzigd denk ik dat het ligt aan de gebruikte HDMI kabel voor ARC en/of bandbreedte want volgensmij treed het enkel op als de digicorder aan staat (ongeacht of er naar gekeken wordt of niet).
Met Digicorder nog nooit issues gehad (kijk ook wel niet veel), maar ik heb wel eens issues gemerkt met Netflix. Dat was toen vooral toen ik caste vanaf iPad en doorheen de titel scrollde. Moest toen echt Netflix afsluiten en herstarten.
Gisteren wat gespeeld met de Auto Local Dimming setting. Off en Low zijn no-go's omdat je dan ineens weer het probleem van clouding hebt. Medium lijkt de beste setting. Zwart is dan nagenoeg volledig zwart, zelfs in een donkere ruimte, terwijl je geen clouding hebt. Wel heb je dan al blooming, maar dat is volgens mij niet te vermijden.
Je kan overigens het effect van de Local Dimming zones ook heel goed zien in het PS4 menu-scherm, wanneer je door je recente titels scrollt. Begin helemaal rechts bij Library/Bibiliotheek. De klok rechtsboven is dan gewoon wit. Scroll nu naar links, zodat het icoon voor Library naar rechts gaat, en je ziet gelijk de klok een pak feller worden. Het verbaast me eigenlijk dat dat niet gecompenseerd wordt. Dat je blooming krijgt, tot daar aan toe, het is gewoon dat je het beeld niet zwarter kunt krijgen dan dat. Maar niet-zwarte content zou toch niet feller mogen worden door local dimming ?
Je kan overigens het effect van de Local Dimming zones ook heel goed zien in het PS4 menu-scherm, wanneer je door je recente titels scrollt. Begin helemaal rechts bij Library/Bibiliotheek. De klok rechtsboven is dan gewoon wit. Scroll nu naar links, zodat het icoon voor Library naar rechts gaat, en je ziet gelijk de klok een pak feller worden. Het verbaast me eigenlijk dat dat niet gecompenseerd wordt. Dat je blooming krijgt, tot daar aan toe, het is gewoon dat je het beeld niet zwarter kunt krijgen dan dat. Maar niet-zwarte content zou toch niet feller mogen worden door local dimming ?
Verwijderd
..met mijn Sony 55A1 aantal beeldinstellingen uitgeprobeerd dankzij tips van dit forum op diverse presets, maar van 1 beeldinstelling, namelijk van preset "Gebruiker" , zou ik graag nog van iemand willen weten die deze beeldinstelling gebruikt met zijn/haar instelling op deze sony a1, dit beeld lijkt het helderst van alle presets, maar kun je ook hieraan onbeperkt sleutelen zonder dat je de essentie van deze preset teniet doet..?..of moet je bij Gebruiker een beetje dicht bij de instelling blijven zoals deze oorspronkelijk als preset is bedoeld?
Ik heb zelf geen A1 maar vermoed dat het redelijk gelijkaardig is als mijn XE93.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:43:
..met mijn Sony 55A1 aantal beeldinstellingen uitgeprobeerd dankzij tips van dit forum op diverse presets, maar van 1 beeldinstelling, namelijk van preset "Gebruiker" , zou ik graag nog van iemand willen weten die deze beeldinstelling gebruikt met zijn/haar instelling op deze sony a1, dit beeld lijkt het helderst van alle presets, maar kun je ook hieraan onbeperkt sleutelen zonder dat je de essentie van deze preset teniet doet..?..of moet je bij Gebruiker een beetje dicht bij de instelling blijven zoals deze oorspronkelijk als preset is bedoeld?
Elke Picture Mode is gewoon een container van settings, met zijn eigen default. Als Custom dus helderder is, is het gewoon omdat de default settings zo ingesteld staan. Als je 2 Picture Modes, identieke settings geeft, zie je m.i. geen enkel verschil meer tussen beide. Of dus: je kan onbeperkt aan iedere Mode sleutelen maar per definitie doe je de 'essentie' van die mode teniet. EDIT: vorige week overigens een test gedaan en gaf Standard, Custom, CInema Pro en Cinema Home allemaal dezelfde settings, en er zat echt 0 verschil wanneer ik tussen de 4 modes switchte.
Ik weet dat sommige claimen dat er under-the-hood nog verschillen zijn, maar ik heb ze echt nog nooit gezien. De enige verschillen die ik kan vaststellen is dat sommige modes sommige settings vastzetten. Bvb in Game staan noise reduction en motion interpolation ('Smoothness') uit en kun je niet aanpassen. Als er al zoveel settings zijn waarvan bijna niemand wat ze juist doen (Black Adjust, X-tended Dynamic Range, Live Color...) lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er nog andere settings zijn die hardcoded in die modes zitten. Ben zelf al eens van plan geweest om bvb te kijken of je een andere Picture Mode dan Game op de settings van Game kunt zetten en daarmee dezelfde lage input lag kunt krijgen, maar lag meten is helaas niet zo vanzelfsprekend zonder dedicated meettoestel. Mijn idee is om het met slow-motion opname van de iPhoneX van mijn vrouw te doen. Die doet 240fps, dus in principe kan je tot op 4ms nauwkeurig lag meten, maar dan moet ik achteraf wel het filmpje frame per frame kunnen bekijken.
PS: dit gezegd zijnde, ik heb hier alle defaults in Excel en de defaults voor Custom/Gebruiker lijken me nochtans niet superhelder te zijn.
PS2: het ligt ongetwijfeld aan mezelf, maar ik zie dus gewoon totaal geen verschillen als ik begin te spelen met niet-kleur related settings als Motionflow, Sharpness of Reality Creation. Vooral het veelbesproken Soap Opera Effect is iets dat ik dus nog altijd niet met mijn eigen ogen gezien heb. Als iemand goed testmateriaal weet, mag hij het altijd laten weten
[ Voor 19% gewijzigd door Twixie op 24-10-2018 11:16 ]
Verwijderd
Twixie hartelijk bedankt voor uw reactie/duidelijk verhaal, op de A1 zie ik welzeker verschil tussen standard,custom,cinema pro,cinema home als ik de instellingen allemaal gelijk zet(tenminste als ik goed begrijp wat u bedoelt), dus er zit volgens mij iets in de basis van die presets waardoor er toch verschil ontstaat, mijn gevoel zegt dat je niet te ver van deze presets moet afdwalen, want dan zie ik volgens mij dingen aan het beeld wat niet klopt(maar kan ook suggestie zijn, omdat je daar misschien teveel mee bezig bent....ben nog wel nieuwsgierig hoe iemand anders op de stand Gebruiker kijkt met zijn toegepaste instellingen op een A1..
Ik gebruik de stand Game nooit, dus daar heb ik geen ervaring mee...
Ik gebruik de stand Game nooit, dus daar heb ik geen ervaring mee...
Hmm, dat is wel merkwaardig. Kun je ook beschrijven welke verschillen ? Was het in de kleuren, helderheid, of eerder in scherpte, motion, enz... Kleurverschillen zie ik gewoon direct, maar om de een of andere reden lijk ik maar weinig of niets te merken van andere settings. Maar de kleuren waren dus wel identiek bij mij.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:49:
Twixie hartelijk bedankt voor uw reactie/duidelijk verhaal, op de A1 zie ik welzeker verschil tussen standard,custom,cinema pro,cinema home als ik de instellingen allemaal gelijk zet(tenminste als ik goed begrijp wat u bedoelt), dus er zit volgens mij iets in de basis van die presets waardoor er toch verschil ontstaat,
Met instellingen bedoel ik overigens de 30-tal parameters die je per mode afzonderlijk kunt instellen. Dit gaat tot en met de Advanced Color Temperature maar daar wel alleen de basis (3 Gain en 3 Bias settings - die in de defaults trouwens altijd 3xMax en 3x0 zijn) en niet de 10-point settings.
EDIT: dit zijn de settings (effen copy-paste uit Excel, dus excuses voor de non-layout).
MAIN
Picture mode
Auto Picture Mode
Brightness
Colour
Light Sensor
ADVANCED
Brightness
Brightness
Contrast
Gamma
Black level
Black adjust
Adv. contrast enhancer
Auto local dimming
X-tended Dynamic Range
Colour
Colour
Hue
Color temperature
Adv. Color temperature
Red Gain
Green Gain
Blue Gain
Red Bias
Green Bias
Blue Bias
Live Color
Clarity
Sharpness
Reality Creation
Resolution
Mastered in 4K
Random noise reduction
Digital noise reduction
Smooth gradation
Motion
Motionflow
Smoothness
Clearness
Reset
Film mode
Video options
HDR mode
HDMI video range
Color space
[ Voor 28% gewijzigd door Twixie op 24-10-2018 11:59 ]
Verwijderd
ok, klopt, settings zijn gelijk ongeveer,verschil presets zit in kleurtimbres, helderheid en scherpte van alles een beetje wat, andere beleving gewoon, gebruiker is op A1 oled het helderste,(maar zeker nog niet zo helder als de XE93 denk ik).. lijkt wel of het contrast hoger is terwijl die ook op 90 staat net zoals alle andere presets., maar dat zit kennelijk al in de basis dus..ik ben nog niet zover gegaan wat bias settings betreft, want daar blijf ik toch af, dat lijkt me lastig..dus met dat verhaal heb ik weinig ervaringik vind toch ondanks de tips hier op het forum dat cinema pro en cinema home op A1 bij mij in de huiskamer althans te zacht/gedempt en te donker overkomen, vooral overdag, s'avonds wel iets beter...de kunst is om die instelling te vinden die zowel overdag als s'avonds helder is, dat je niet steeds hoeft te schakelen..ofschoon de contrast-stand overal wordt geadviseerd op 90 te zetten heb ik wel de neiging om bij de cinema standen zeker deze op te schroeven om meer helderheid te verkrijgen, zeker overdag...dus misschien zit het m daarin en moet je contrast verder omhoog, maar dan ziet je de content verschillen weer beter, het blijft ingewikkeld...
Echt wel bizar dit. Ik denk dat ik getest heb met een stilstaand beeld, omdat het dan gemakkelijker is om te vergelijken door telkens tussen de Picture Modes te switchen. En er veranderde telkens helemaal niets. Ik zal nog eens testen met echt film-materiaal in een kleine loop.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:08:
ok, klopt, settings zijn gelijk ongeveer,verschil presets zit in kleurtimbres, helderheid en scherpte van alles een beetje wat, andere beleving gewoon, gebruiker is op A1 oled het helderste,(maar zeker nog niet zo helder als de XE93 denk ik).. lijkt wel of het contrast hoger is terwijl die ook op 90 staat net zoals alle andere presets.,
EDIT: een snelle Google leverde mij deze Reddit thread op over de XE90 (voorloper van mijn XE93) : https://www.reddit.com/r/...y_switch_between_picture/ . Ook daar vraagt iemand of de Picture Modes niet gewoon settings-containers zijn, maar iemand zegt dat hij een enorm verschil ziet tussen de modes zelfs als ze allemaal dezelfde settings hebben...
Zal dus toch nog eens opnieuw moeten testen.
[ Voor 23% gewijzigd door Twixie op 24-10-2018 14:34 ]
Ok, I stand corrected. Er is wel degelijk verschil te zien, al is het subtiel. Zo is Vivid iets kouder van kleur. Tussen Custom en Cinema Pro merkte ik dat Custom duidelijk scherper was van beeld (goed te zien in quasi stilstaand beeld) met een 1080i signaal van mijn Digicorder.Twixie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:19:
[...]
En er veranderde telkens helemaal niets. Ik zal nog eens testen met echt film-materiaal in een kleine loop.
Verwijderd
...,klopt, verschil is er wel, vraag me wel af of je je preset basis-setting van een picture-mode zo zonder meer grenzeloos kan mengen met jouw voorkeursinstellingen zonder het beeld nadelig te beinvloeden, ik bedoel het beeld kan je dan uiteindelijk wel wat lijken, maar kloppen misschien de onderlinge verhoudingen van geen kant en dat wil je ook niet lijkt me, ik blijf nog even uitproberen en hoop dat iemand zijn/haar voorkeursbeeldinstellingen op de Sony A1(Gebruiker) met mij nog wil delen...
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2018 11:56 ]
Neen. Je kan adhv je eigen settings het beeld echt in alle richtingen uitduwen. Doe zelf eens de test (want ik weet niet in welke mate dit ook voor de A1 geldt) : Vivid en Cinema Pro zijn met hun defaults dag en nacht verschil. Verander nu alle settings van Vivid in die van Cinema Pro, en je zal al zeer goed moeten kijken om nog verschil te zien. Juist daarmee dat ik dacht dat je uiteindelijk krek hetzelfde resultaat uit zou komen. Dat zou het ook voor ons een pak gemakkelijker gemaakt hebben.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:54:
...,klopt, verschil is er wel, vraag me wel af of je je preset basis-setting van een picture-mode zo zonder meer grenzeloos kan mengen met jouw voorkeursinstellingen zonder het beeld nadelig te beinvloeden,
Ik vermoed eigenlijk dat sommige settings geen absolute values zijn, maar offsets tegenover een vaste value embedded in de Picture Mode. Maar dat gaat dus maar over een handvol detail parameters waardoor de verschillen uiteindelijk klein zijn.
Begrijp niet goed wat je bedoelt met verhoudingen ? Uiteindelijk is ook veel een kwestie van persoonlijke voorkeur. De meeste eigenaars gaan zelfs gewoon een van de default Picture Modes nemen en daar niets meer aan veranderen. Het andere extreem zijn wij, die van elke setting willen weten wat het doet en belachelijk veel tijd spenderen in het tweaken van onze TVs om uiteindelijk toch nooit echt content te zijn omdat we altijd denken dat een bepaalde setting wel beter kan. De realiteit is echter dat alles afhankelijk is van de content, waardoor je onmogelijk onder alle mogelijke omstandigheden het perfecte beeld kunt hebbenVerwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:54:
ik bedoel het beeld kan je dan uiteindelijk wel wat lijken, maar kloppen misschien de onderlinge verhoudingen van geen kant en dat wil je ook niet lijkt me, ik blijf nog even uitproberen en hoop dat iemand zijn/haar voorkeursbeeldinstellingen op de Sony A1(Gebruiker) met mij nog wil delen...
Verwijderd
ok, bedankt, ja ik denk dat de A1 iets ander verhaal is wat beeld betreft, zeker niet beter maar wel anders, ik zal de modes nog een keer allemaal nalopen en neem de tijd ervoor met al deze interessante info van dit forum in het achterhoofd...
Ik bedoel de kleuren/contrast/scherpte ten opzichte van elkaar en natuurlijk komt daar de persoonlijke smaak ook nog bij om verder aan te geven dat het complex is, tv's zijn ook net computers heden ten daage, er had misschien maar 1 picture mode op moeten zitten, was het een stuk makkelijker geweest..
De verschillende contenten maken het daarnaast nog ingewikkelder, omdat je alles graag onder 1 picture mode zou willen zien en die doelstelling graag wil halen zonder steeds te hoeven schakelen van het ene naar het andere...bedankt voor de interessante info..
Ik bedoel de kleuren/contrast/scherpte ten opzichte van elkaar en natuurlijk komt daar de persoonlijke smaak ook nog bij om verder aan te geven dat het complex is, tv's zijn ook net computers heden ten daage, er had misschien maar 1 picture mode op moeten zitten, was het een stuk makkelijker geweest..

De verschillende contenten maken het daarnaast nog ingewikkelder, omdat je alles graag onder 1 picture mode zou willen zien en die doelstelling graag wil halen zonder steeds te hoeven schakelen van het ene naar het andere...bedankt voor de interessante info..
Ik heb de laatste tijd geregeld last van framedrops/skipping. Zowel met Netflix als YouTube. Ook na een herstart van Android. Heel erg irritant. Kan ik hier iets mee? XE9005
Bij mij loopt het hele ding soms vast als ik Yourube kijk; moet de stekker eruit halen en bij het opstarten komen die draaiende Android bolletjes.
Vanaf hier lezen (gaat over dezelfde vraag): https://www.avsforum.com/...hread-8.html#post53311378Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:20:
ok, bedankt, ja ik denk dat de A1 iets ander verhaal is wat beeld betreft, zeker niet beter maar wel anders, ik zal de modes nog een keer allemaal nalopen en neem de tijd ervoor met al deze interessante info van dit forum in het achterhoofd...![]()
Ik bedoel de kleuren/contrast/scherpte ten opzichte van elkaar en natuurlijk komt daar de persoonlijke smaak ook nog bij om verder aan te geven dat het complex is, tv's zijn ook net computers heden ten daage, er had misschien maar 1 picture mode op moeten zitten, was het een stuk makkelijker geweest..![]()
In het kort: er zijn idd onderliggende verschillen bij de diverse presets
Verwijderd
Apis29: bedankt...interessant artikel om te lezen, bij picture mode "Gebruiker" is bij mij ook de helderheid/contrast het grootst, groter als bij bijv. Standaard instelling met dezelfde instelling ook, dus denk ook dat bij deze A1, omdat het Nits-niveau bij deze A1Oled lager is, je bij deze instelling het helderste beeld hebt(bij contrast op 90 ook net zoals alle andere picture-modes)en misschien bij sommigen ook wel te gebruiken is zowel overdag als s'avonds op deze stand….ben benieuwd naar iemand zijn ervaringen die deze picture mode "Gebruiker" op zijn Sony A1 al wat langer gebruikt voor al zijn contenten..
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2018 15:43 ]
Bij mijn xe93 is gebruiker ook het helderst. Dat was bij mijn vorige 4k philips tv ook.
Vraagje; krijg je meer helderheid als je rgb bias op max zet samen met rgb offset?
Je krijgt trouwens ongelofelijk veel helderheid als je de livecolour op hoog zet. Vind het zonde om het uit te zetten eigenlijk.
Vraagje; krijg je meer helderheid als je rgb bias op max zet samen met rgb offset?
Je krijgt trouwens ongelofelijk veel helderheid als je de livecolour op hoog zet. Vind het zonde om het uit te zetten eigenlijk.
[ Voor 40% gewijzigd door Farabi op 26-10-2018 18:17 ]
Ik snap niet goed hoe je bij een XE93 nog zit te zoeken naar artificiële manieren om de helderheid omhoog te krijgen. Dat ding is gewoon al een lichtkanon uit zichzelf dat het 's avonds pijn doet aan je ogen bij heldere/witte scenes met brightness op Max.
Ben je wel zeker of je Lightsensor niet aan staat ? Of heb je het over iets anders dan helderheid ?
Daarnaast zie ik echt geen verschil tussen Custom en Cinema Pro en Standard als ik alle settings hetzelfde instel. Al kan het natuurlijk juist ook te maken hebben met die settings, en dat er wél een verschil is als ik een ander stel settings zou gebruiken in alle 3.
Ben je wel zeker of je Lightsensor niet aan staat ? Of heb je het over iets anders dan helderheid ?
Daarnaast zie ik echt geen verschil tussen Custom en Cinema Pro en Standard als ik alle settings hetzelfde instel. Al kan het natuurlijk juist ook te maken hebben met die settings, en dat er wél een verschil is als ik een ander stel settings zou gebruiken in alle 3.
[ Voor 27% gewijzigd door Twixie op 26-10-2018 18:25 ]
Vlgns mij is iig de tonemapping voor HDR bij Standaard nog wel iets anders dan bij Custom en Cinema Pro die wel vrijwel gelijk zijn (sinds een bepaalde firmware update). Custom en Cinema Pro zijn toch al traditioneel de twee modi die het dichtst bijelkaar liggen ....Twixie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:23:
En iirc was er bij Cinema Home iets (een bepaald beeldverwerkingsproces) wat je niet kon uitschakelen wat bij Pro en Custom wel kon.
[ Voor 9% gewijzigd door apis29 op 26-10-2018 19:28 ]
Ik moet wel zeggen dat ik alleen met SDR getest heb. Goed mogelijk dat bij HDR er grotere/andere verschillen zijn.apis29 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:26:
[...]
Vlgns mij is iig de tonemapping voor HDR bij Standaard nog wel iets anders dan bij Custom en Cinema Pro die wel vrijwel gelijk zijn (sinds een bepaalde firmware update). Custom en Cinema Pro zijn toch al traditioneel de twee modi die het dichtst bijelkaar liggen ....
Klinkt alsof je het over settings hebt die wij kunnen instellen in Picture Mode. Ik kan alleszins zeggen dat alle 3 die Picture Modes geen enkele setting locked/disabled heeft.apis29 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:26:
En iirc was er bij Cinema Home iets (een bepaald beeldverwerkingsproces) wat je niet kon uitschakelen wat bij Pro en Custom wel kon.
Wat jij oke vindt, kan ik misschien donker vinden? Verschillende smaken zullen we maar zeggen. Ik ben een felle kijker geweest altijd. Was ook de grootste reden dat ik niet voor oled ben gegaan.Twixie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:23:
Ik snap niet goed hoe je bij een XE93 nog zit te zoeken naar artificiële manieren om de helderheid omhoog te krijgen. Dat ding is gewoon al een lichtkanon uit zichzelf dat het 's avonds pijn doet aan je ogen bij heldere/witte scenes met brightness op Max.
Bij HDR kan het niet fel genoeg zijn. Er is niet zoiets als ‘te fel’ bij HDR.
Lichtsensor staat echt niet aan hoor. Mijn ogen kunnen makkelijk feller hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 28-10-2018 00:39 ]
Ok, maar de winst die je gaat halen door te beginnen knoeien met RGB settings e.d. gaat volgens mij marginaal zijn en je zal vooral het risico lopen op white crush. Idem voor HDR, de bedoeling van HDR is geenszins dat alles feller wordt, het is juist de bedoeling dat er nog overschot is om highlights echt fel te maken. Gewoon alles helderder maken doet niets aan de dynamic range.Hamazaki schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:31:
[...]
Wat jij oke vindt, kan ik misschien donker vinden? Verschillende smaken zullen we maar zeggen. Ik ben een felle kijker geweest altijd. Was ook de grootste reden dat ik niet voor oled ben gegaan.
Bij HDR kan het niet fel genoeg zijn. Er is niet zoiets als ‘te fel’ bij HDR.
De XE93 is gekend als de helderste TV vandaag op de markt (https://www.rtings.com/tv...e-quality/peak-brightness) dus als jij dat nog te weinig vindt, klopt er m.i. toch echt iets niet
Hoeveel je ogen kunnen hebben en wat er pijn doet, hangt ook af van andere factoren zoals hoe snel de wijziging is, omgevingslicht enz... Als ik mijn TV op het helderst zet, en ik kom van een donkere scene ineens naar iets wits, dan heb ik ongeveer hetzelfde effect als wanneer ik op een zon overgoten dag een lange tunnel kom uitgereden. En ja, dat doet bijna pijn. En we spreken dan gewoon over SDR met Brightness op Max. Ik heb Brightness nu op 20 staan en in een donkere ruimte is dat nog zat fel.Hamazaki schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:31:
Lichtsensor staat echt niet aan hoor. Mijn ogen kunnen makkelijk feller hebben.
EDIT: met HDR gaat dat zelfs minder een probleem zijn, omdat de max. helderheid bewaard wordt voor beeldcontent met hoge nits, dus in de HDR range, waar je in HDR normaliter nooit een volledig beeld op hoge nits gaat hebben (vraag me nu af of daar guidelines voor zijn).
EDIT2: een simpel voorbeeld waar het rap pijn doet aan de ogen: intro van StarWars Battlefront op de PS4.. Begint met de typische beginschermen/logo's op zwarte achtergrond, om dan ineens in een vol wit laadscherm te komen (met die AT-AT... enzovoort die passeren).
PS: met SDR content zijn er ook zat test patronen en filmpjes te vinden om te checken om white of black crush. Die krijg respectievelijk door Contrast en Black Level te hoog te zetten. Normaal is dat een patroon dat de volledige 0-255 RGB range codeert, terwijl echte content nooit lager dan 16 of hoger dan 235 gaat. Het idee is dan dat je je TV zodanig calibreert dat je wel nog het verschil ziet tussen 16 en 17, of tussen 234 en 235, maar niet meer tussen 16 en lager, of 235 en hoger.
[ Voor 54% gewijzigd door Twixie op 28-10-2018 09:21 ]
@Twixie SDR contrast vind ik wel fel op max contrast en brightness. Die schroef ik altijd terug.
Maar bij HDR heb ik dat gevoel weinig. zie ook de recommended settings in HDR modus bijna alles moet in max en xtended in high. Heb jij wel eens gehad in een HDR film van ‘nu moet ik de contrast omlaag zetten’ ?sommige scenes doen wel pijn aan je ogen in een donkere ruime zoals mad max zandstorm.
Maar bij HDR heb ik dat gevoel weinig. zie ook de recommended settings in HDR modus bijna alles moet in max en xtended in high. Heb jij wel eens gehad in een HDR film van ‘nu moet ik de contrast omlaag zetten’ ?sommige scenes doen wel pijn aan je ogen in een donkere ruime zoals mad max zandstorm.
Xtended moet daar high omdat Xtended zegt welke color gamut gebruikt wordt. Bij HDR is de gamut veel groter dan bij SDR, dus moet je de TV ook zeggen dat hij het kan weergeven. Dat aanzetten bij SDR zorgt er voor dat je kleuren weergeeft die normaal niet eens in de SDR color range zitten. Ik zie daar dan vooral ook kleuren totaal niet meer realistisch ogen, bvb rood gaat dan al de bordeaux richting uit.Hamazaki schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:22:
in HDR modus bijna alles moet in max en xtended in high. Heb jij wel eens gehad in een HDR film van ‘nu moet ik de contrast omlaag zetten’ ?sommige scenes doen wel pijn aan je ogen in een donkere ruime zoals mad max zandstorm.
Op YouTube zat filmpjes om contrast en black level te calibreren voor SDR :
YouTube: AVS HD 709 Brightness Calibration
YouTube: AVS HD 709 Contrast Calibration
Bemerk dat de meeste merken de term 'brightness' gebruiken waar Sony 'black level' gebruikt. Brightness bij Sony gaat over het niveau van de backlight, en dat moet je in principe niet calibreren, want als dat omlaag gaat, gaat alles omlaag. Sony's term is wel veel beter, vind ik, want volgens mij denken de meeste mensen bij 'brightness' dat ze de max. helderheid aan het aanpassen zijn ipv black level.
[ Voor 14% gewijzigd door Twixie op 28-10-2018 09:27 ]
Zelf ook eens getest met de built-in YouTube app. Black Level moet dus ongeveer op 50 maar qua white levels blijkt het onmogelijk om die te crushen in SDR. Zelfs de levels boven 235 krijg je onmogelijk allemaal gecrusht, wat wel raar is, want dat betekent dat met SDR je nooit de maximale brightness uit de TV haalt.Twixie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:25:
[...]
Op YouTube zat filmpjes om contrast en black level te calibreren voor SDR :
YouTube: AVS HD 709 Brightness Calibration
YouTube: AVS HD 709 Contrast Calibration
Ineens zeer goed test materiaal gevonden voor de motion handling : The Witness op PS4 Pro. Je kan het spel spelen op 60fps in 1440p of op 30fps in 4K. Testen adhv het snel rondkijken, een goede plek is het open veld voor de burcht.
Met Motion Flow Off is het verschil tussen 30 en 60fps immens. Maar met Smoothness op Max is het beeld van 30fps enorm vloeiend. De keerzijde is echter dat je enorme artefacts krijgt, vooral aan de rand van het scherm. Ook Film Mode heeft invloed op de motion interpolation trouwens.
Met Motion Flow Off is het verschil tussen 30 en 60fps immens. Maar met Smoothness op Max is het beeld van 30fps enorm vloeiend. De keerzijde is echter dat je enorme artefacts krijgt, vooral aan de rand van het scherm. Ook Film Mode heeft invloed op de motion interpolation trouwens.
bij mij staat alles uit, ook de livecolour nu. ik wil zoveel mogelijk de originele bron behouden/bekijken.Twixie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:29:
Ineens zeer goed test materiaal gevonden voor de motion handling : The Witness op PS4 Pro. Je kan het spel spelen op 60fps in 1440p of op 30fps in 4K. Testen adhv het snel rondkijken, een goede plek is het open veld voor de burcht.
[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 29-10-2018 08:59 ]
Bij mij normaal ook hoor, want die dingen zijn zelfs niet te enablen in Picture Mode 'Game'. Ik wou eigenlijk gewoon wat experimenteren met brightness in SDR vs HDR en zocht wat HDR games op om te zien of ik dan HDR kon togglen wat het vergelijken wat vergemakkelijkt.Hamazaki schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:58:
[...]
bij mij staat alles uit, ook de livecolour nu. ik wil zoveel mogelijk de originele bron behouden/bekijken.
Was toen dat ik in The Witness ook optie zag voor 30fps vs 60fps en ik omver viel van het verschil (daar waar ik vroeger nog gezegd had dat ik eigenlijk nooit iets merk van framerate, SOE of motion interpolation). Nu, het zal toch niets veranderen aan wat ik daar instel, want ik prefereer toch Game mode voor minimal lag en in Game is Motionflow sowieso uitgeschakeld dus kan je geen motion interpolation gebruiken.
En waarom denk je dat ik het antwoord weet ?Hamazaki schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:42:
@Twixie ik krijg via de video app van de tv beter geluid dan kodi. Hoe kan ik dit veranderen?
Ik kan je helaas niet helpen, want bij mij is het simpelweg een paar stereo speakers die aan de koptelefoon uitgang hangen. Onze woonkamer leent zich niet goed voor een 5.1 opstelling, al ga ik het toch nog eens herbekijken, want dit is nu zo'n zonde... Prachtig beeld in 65" maar dan simpelweg stereo geluid (zelfs al zijn het zeer goede Audioengine speakers).
Pakt kodi HDR op met 4K films? Of laat hij het als SDR weergeven? Ik kan het niet zien omdat ik beeldscherminstellingen niet kan openen tijdens de film.
Kodi pakt inderdaad HDR op bij Sony Android TV's. Natuurlijk hangt het ook af van de effectieve stream/bitrate/video encoding van de bron of er een groot kwaliteitsverschil is of niet.Hamazaki schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:34:
Pakt kodi HDR op met 4K films? Of laat hij het als SDR weergeven? Ik kan het niet zien omdat ik beeldscherminstellingen niet kan openen tijdens de film.
ah dat is fijn. ik gebruik liever kodi dan VLC.Elazz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:26:
[...]
Kodi pakt inderdaad HDR op bij Sony Android TV's. Natuurlijk hangt het ook af van de effectieve stream/bitrate/video encoding van de bron of er een groot kwaliteitsverschil is of niet.
Wat vinden jullie nou zoal van het hele HDR gebeuren op deze TV? Misschien dat het bronmateriaal niet zo denderend is van Netflix, maar ik ben nou niet echt blown away als ik een serie kijk met HDR. Ozark, Black Mirror, Better Call Saul, Altered Carbon bijvoorbeeld.
Het kan dat bepaalde instellingen nog niet optimaal zijn bij u? Voor mij is het in ieder geval een geniaal beeld (heb de TV echt urenlang zitten kalibreren) totdat ik het het best tot zijn recht zag komen.vinom schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:09:
Wat vinden jullie nou zoal van het hele HDR gebeuren op deze TV? Misschien dat het bronmateriaal niet zo denderend is van Netflix, maar ik ben nou niet echt blown away als ik een serie kijk met HDR. Ozark, Black Mirror, Better Call Saul, Altered Carbon bijvoorbeeld.
De series die jij opnoemt daarvan kan ik zeggen dat Better Call Saul heel natuurgetrouw eruitziet maar natuurlijk niet denderend. Kijk bijvoorbeeld The Revenant op UHD Blu Ray en het verschil is overduidelijk. Het meest denderende HDR beeld zie ik echter bij sommige films maar voornamelijk bij games waar het een grote meerwaarde heeft. (Zeker Sony games zoals Gran Turismo, Uncharted 4, God of War etc. heeft vaak een perfecte werking)
HDR is niet enkel contrast of helderheid maar ook de kleurenrange. Het totaalbeeld moet in orde zijn van de bron en dat is helaas niet altijd het geval.
[ Voor 7% gewijzigd door Elazz op 06-11-2018 09:47 ]
Verwijderd
Elazz, mag ik vragen wat bij uw Oled tv dan uw optimale instellingen zijn en deze met ons te delen waarbij deze series op Netflix voor u er zo goed uit zien?
Weet je dat zeker ? Op PC doet de nieuwe 18.x beta wel 4K en HDR, maar het is eigenlijk geen HDR maar tone mapping naar SDR.Elazz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:26:
[...]
Kodi pakt inderdaad HDR op bij Sony Android TV's. Natuurlijk hangt het ook af van de effectieve stream/bitrate/video encoding van de bron of er een groot kwaliteitsverschil is of niet.
Eerdere betas en de 17.x versies maakten er een potje van qua kleuren.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Met de 9305 ? Erg goed, zowel HDR10 en Dolby Vision. Ik speel 4K HDR10 materiaal af via een AppleTV. DV ook, maar dat komt van Netflix,vinom schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:09:
Ozark tweede seizoen lag aan de serie zelf, veel te donker. Alles gefilmd met een ND filter zo leek het.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Hij heeft de XE93 lees ik op de vorige pagina. Je kan proberen de 'Gamma' instelling op +2 te zetten als je Dolby Vision materiaal kijkt. Op de Sony's wordt Dolby Vision te donker weergegeven en bij de AF9 zorgt deze instelling ervoor dat het er vrijwel hetzelfde uitziet als op de 2018 LG's (wel in de Dolby Vision donker beeldmodus die de A1 geloof ik niet heeft maar misschien kan je bij de gewone uitproberen; als het niet al op max staat tenminste maar op 0)Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:04:
Elazz, mag ik vragen wat bij uw Oled tv dan uw optimale instellingen zijn en deze met ons te delen waarbij deze series op Netflix voor u er zo goed uit zien?
Voor de AF8 zie ik:
Dolby Vision
Brightness Menu
Brightness: Max
Contrast: Max
Gamma: 1
Black Level: 50
Black ADJ: Off
ACE: Low
Peak Luminance: High
Color Menu
Color Temp: Expert 1