ik was ook even in de Mediamarkt wezen kijken naar de A1 maar vond dat het beeld niet echt heel vloeiend leek, voor de omgeving van het filmpje (rijdende locomotief door landschap in 4K). Ik vraag me af hoe deze tv hele snelle beelden zal afspelen. Het was wel superscherp en mooie kleuren.G33st schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:35:
Wij zijn voor in de woonkamer ook op zoek naar een nieuwe televisie. Hiervoor ben ik gisteren de MediaMarkt ingedoken. Eigenlijk kwamen we vrij snel tot de conclusie dat de A1 veruit het mooiste was, deze hebben we vergeleken met de LG E7 en de Philips 9002 (de LG B7 viel uiteraard direct af).
Geluidstechnisch merkten we niet heel veel verschil tussen de E7 en de A1, maar ik durf voorzichtig te zeggen dat de E7 heel iets beter klonk. Nadeel is dat je dan met die 'soundbar' zit. Het beeld van de A1 had dan onze voorkeur, en bij voorkeur inderdaad: geen soundbar.
OLED panelen hebben iets eigenaardigs. Door de belachelijk snelle response time van de pixels is er nagenoeg geen motion blur waardoor beelden minder vloeiend in elkaar overlopen. Bij 60hz content maakt dit niks uit en zorgt het alleen maar voor een extra scherp beeld, maar met 24hz content zoals films wordt het lage aantal beelden per seconde pijnlijk zichtbaar. Het feit dan een OLED paneel ook nog eens volgens het 'sample and hold' principe werkt helpt hier niet bij. Nu is de meeste demo content om deze reden met 60 beelden per seconde geschoten, dus ik vermoed dat er iets niet goed was ingesteld aan de TV, het bron materiaal niet goed was, of de bron een verkeerde instelling gebruikte (of een combi van alles). De Mediamarkt is nou niet echt 'the place to be' om een TV echt serieus te beoordelen.superpolm schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:38:
[...]
ik was ook even in de Mediamarkt wezen kijken naar de A1 maar vond dat het beeld niet echt heel vloeiend leek, voor de omgeving van het filmpje (rijdende locomotief door landschap in 4K). Ik vraag me af hoe deze tv hele snelle beelden zal afspelen. Het was wel superscherp en mooie kleuren.
In feite is een OLED paneel 'te goed' voor de ouderwetse 24p standaard, maar in de praktijk is dit een nadeel aangezien stutter meer zichtbaar is dan bij LCD TV's en dus is een technisch voordeel een visueel nadeel. Gekukkig heeft de Sony A1 niet alleen een erg goede motion interpolation algoritme, maar daarnaast kan je ook nog 'Black Frame Insertion' inschakelen om het sample and hold principe om te zetten naar de eigenschappen van een 'impuls based' weergave zoals bij CRT en Plasma TV's.
#geektalkftw
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ik snap de twijfel tussen XE90 en XE93 niet met als argument de XE93 als je het budget hebt. In de Benelux kosten ze momenteel krek hetzelfde, dus lijkt het me een gemakkelijke keuze. Enig nadeel van de XE93 Is dat hij Edge Lit is wat vooral zichtbaar is door vreselijke clouding in menu’s, bvb Netflix (die zeer veel zwart gebruikt). Snap niet waarom ze daar ook geen local dimming doen. Maar voor de rest is de XE93 volgens veel reviews superieur aan de XE90. Enige die anders denkt is Quantum Atrolleosis
.
Grootste nadeel van die TVs is zogezegd de kijkhoek maar ik vind die verrassend goed meevallen en is pakken beter dan de Panasonic die ik voordien had.
Grootste nadeel van die TVs is zogezegd de kijkhoek maar ik vind die verrassend goed meevallen en is pakken beter dan de Panasonic die ik voordien had.
[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 04-04-2018 07:32 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Sinds twee weken in het bezit van een XE9305 van 55 inch. Ontiegelijk mooi beeld (maar ja, ik heb geen vergelijkingskader met andere televisies, dus kan niet zeggen of het beter of minder goed is). De XE9305 is nu net zo duur als niet heel veel duurder dan de XE9005 voor een veel betere TV. Dat zou dus een erg makkelijke keuze moeten zijn.Twixie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 07:30:
Ik snap de twijfel tussen XE90 en XE93 niet met als argument de XE93 als je het budget hebt. In de Benelux kosten ze momenteel krek hetzelfde, dus lijkt het me een gemakkelijke keuze. Enig nadeel van de XE93 Is dat hij Edge Lit is wat vooral zichtbaar is door vreselijke clouding in menu’s, bvb Netflix (die zeer veel zwart gebruikt). Snap niet waarom ze daar ook geen local dimming doen. Maar voor de rest is de XE93 volgens veel reviews superieur aan de XE90. Enige die anders denkt is Quantum Atrolleosis.
Die verschrikkelijke clouding in de menus vallen mij niet eens op hoor. Of is dat het verloop van grijs naar zwart bij het starten van een app? Ik dacht dat dat een animatie van android was bij het starten van een app. Als dat inderdaad is wat je bedoeld, heb ik er totaal geen last van. Ook in het menu van netflix valt mij de blooming niet op. Heb zelf erg veel reviews gekeken om te kiezen tussen de xe9305 en xf9005. Daar werd blooming genoemd, maar volgens mij moet je dan met een camera voor de tv zitten en vertraagd afspelen om het te zien. De reviewers zijn dan volgens mij ook echt nitpickers. De 'gewone' tvkijker/consolegamer merkt dit allemaal echt niet.
Heb wel een soundbar gekocht (Sony SF200), dat maakt wel zo'n verschil
thnx!Major_ton schreef op woensdag 4 april 2018 @ 00:06:
[...]
OLED panelen hebben iets eigenaardigs. Door de belachelijk snelle response time van de pixels is er nagenoeg geen motion blur waardoor beelden minder vloeiend in elkaar overlopen. Bij 60hz content maakt dit niks uit en zorgt het alleen maar voor een extra scherp beeld, maar met 24hz content zoals films wordt het lage aantal beelden per seconde pijnlijk zichtbaar. Het feit dan een OLED paneel ook nog eens volgens het 'sample and hold' principe werkt helpt hier niet bij. Nu is de meeste demo content om deze reden met 60 beelden per seconde geschoten, dus ik vermoed dat er iets niet goed was ingesteld aan de TV, het bron materiaal niet goed was, of de bron een verkeerde instelling gebruikte (of een combi van alles). De Mediamarkt is nou niet echt 'the place to be' om een TV echt serieus te beoordelen.
In feite is een OLED paneel 'te goed' voor de ouderwetse 24p standaard, maar in de praktijk is dit een nadeel aangezien stutter meer zichtbaar is dan bij LCD TV's en dus is een technisch voordeel een visueel nadeel. Gekukkig heeft de Sony A1 niet alleen een erg goede motion interpolation algoritme, maar daarnaast kan je ook nog 'Black Frame Insertion' inschakelen om het sample and hold principe om te zetten naar de eigenschappen van een 'impuls based' weergave zoals bij CRT en Plasma TV's.
#geektalkftw
dan is een OLED dus nix voor mij want ik kijk bijna alleen films. ik dacht altijd dat OLED een hoge respons tijd had.
Die demo van de Media Markt is een deel van Rocky Mountain Express en inderdaad standaard 2160p/24.Major_ton schreef op woensdag 4 april 2018 @ 00:06:
[...]
OLED panelen hebben iets eigenaardigs. Door de belachelijk snelle response time van de pixels is er nagenoeg geen motion blur waardoor beelden minder vloeiend in elkaar overlopen. Bij 60hz content maakt dit niks uit en zorgt het alleen maar voor een extra scherp beeld, maar met 24hz content zoals films wordt het lage aantal beelden per seconde pijnlijk zichtbaar. Het feit dan een OLED paneel ook nog eens volgens het 'sample and hold' principe werkt helpt hier niet bij. Nu is de meeste demo content om deze reden met 60 beelden per seconde geschoten, dus ik vermoed dat er iets niet goed was ingesteld aan de TV, het bron materiaal niet goed was, of de bron een verkeerde instelling gebruikte (of een combi van alles). De Mediamarkt is nou niet echt 'the place to be' om een TV echt serieus te beoordelen.
#geektalkftw
Link: http://www.blu-ray.com/mo...xpress-4K-Blu-ray/149218/.
Link: http://www.avsforum.com/r...-ultra-hd-blu-ray-review/.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik zou eerst eens bij een goede winkel met wat eigen content gaan kijken voordat je OLED volledig afschrijft. Vraag of je even met de verschillende motion settings mag spelen om te kijken wat je er allemaal van vindt. Jouw eigen ervaring is namelijk veel belangrijker dan mijn technische uitleg op dit forum.superpolm schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:24:
[...]
thnx!
dan is een OLED dus nix voor mij want ik kijk bijna alleen films. ik dacht altijd dat OLED een hoge respons tijd had.
Het is dus echt clouding en geen blooming. Clouding is lichtere plekken in wat normaal mooi zwart zou zijn. Kijk eens in duistere ruimte en start Netflix op (wanneer dat Netflix logo verschijnt op volledige zwarte achtergrond). Als je het dan niet ziet, dan moet er blijkbaar serieus variatie zitten in de panels, want bij mij kun je er niet naast kijken en is het verschrikkelijk lelijk. Ook bij het opstarten van een film (waarbij aan de linkerhelft ook nog redelijk wat zwart te zien is, zie je het, en valt vooral op hoe het ineens weg is op het moment dat de film start. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de menus backlight op max zetten en Local Dimming uit.Koeckie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:18:
[...]
Die verschrikkelijke clouding in de menus vallen mij niet eens op hoor. Of is dat het verloop van grijs naar zwart bij het starten van een app? Ik dacht dat dat een animatie van android was bij het starten van een app. Als dat inderdaad is wat je bedoeld, heb ik er totaal geen last van. Ook in het menu van netflix valt mij de blooming niet op.
Ook blooming is toch wel vrij goed zichtbaar in een verduisterde ruimte, en al zeker met HDR materiaal. Blooming is dat je rond felle objecten in een donkere scene, een lichte waas ('halo') ziet. Komt omdat daar de backlight op hoge sterkte brandt omwille van het felle object, maar tegelijk dan errond al dat licht via de LCD tegengehouden moet worden om het daar donker te laten zien. Bvb met ondertitels in HDR (die bij Netfilx dan blijkbaar ook op volle lichtsterkte getoond wordt...) zie je dit wel heel duidelijk in donkere scenes.Koeckie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:18:
[...]
Heb zelf erg veel reviews gekeken om te kiezen tussen de xe9305 en xf9005. Daar werd blooming genoemd, maar volgens mij moet je dan met een camera voor de tv zitten en vertraagd afspelen om het te zien. De reviewers zijn dan volgens mij ook echt nitpickers. De 'gewone' tvkijker/consolegamer merkt dit allemaal echt niet.
Blooming vind ik niet zo erg, omdat het ook niet onnatuurlijk oogt (misschien ook omdat ik een brildrager ben en problemen met felle lichtbronnen gewoon ben
Maar nogmaals, key is dat het in een niet tot zeer zwak verlichte ruimte is dat je het ziet. Overdag, of met de lichten aan, merk ik er werkelijk niets van. Maar zou wel bijzonder zijn mocht het bij jou zelfs dan totaal niet zichtbaar zijn. Sowieso overweeg ik wel bias lighting, wat een zachte lichtbron is achter het scherm zodat er rond je scherm op de muur een beetje licht is. Nu dim ik de kamerverlichting maar dat is niet ideaal omdat ik dan toch nog wat reflectie van de lampen in mijn beeld heb.
Ik zal het binnenkort eens proberen in een zo donker mogelijke setting. Heb altijd licht aan, dat vind ik een stuk fijner kijken en heeft blijkbaar het bijkomende voordeel dat ik geen last (lijk te) heb(ben) van clouding.Twixie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:06:
Maar nogmaals, key is dat het in een niet tot zeer zwak verlichte ruimte is dat je het ziet. Overdag, of met de lichten aan, merk ik er werkelijk niets van. Maar zou wel bijzonder zijn mocht het bij jou zelfs dan totaal niet zichtbaar zijn. Sowieso overweeg ik wel bias lighting, wat een zachte lichtbron is achter het scherm zodat er rond je scherm op de muur een beetje licht is. Nu dim ik de kamerverlichting maar dat is niet ideaal omdat ik dan toch nog wat reflectie van de lampen in mijn beeld heb.
clouding, blooming, twee verschillende dingen. Noted. Niet door elkaar halen.
Niemand?Twixie schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 15:13:
[...]
Weet iemand of die stroomkabel vast aan de 65XE9305 hangt, of dat je die er kunt uit trekken ?
Zelf heb ik de indruk dat het snoer vast hangt wat me wel heel ongewoon lijkt voor een TV. Ook wel een bummer want heb nu wel al mooi alle kabels weg, behalve deze. Zal dus wellicht met verlengkabel moeten werken, maar zie nog niet hoe ik dan de stekker die in de verlengkabel gaat mooi weg krijg.
Is er geen achterkant te vinden op Google? Of in een review op YouTube? Anders kan je het verkooppunt nog bellen.Twixie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:21:
[...]
Niemand?
Zelf heb ik de indruk dat het snoer vast hangt wat me wel heel ongewoon lijkt voor een TV. Ook wel een bummer want heb nu wel al mooi alle kabels weg, behalve deze. Zal dus wellicht met verlengkabel moeten werken, maar zie nog niet hoe ik dan de stekker die in de verlengkabel gaat mooi weg krijg.
De KD-55XE930 heeft zo te zien een losse adapter:

@Jumpman dat gaat over de 55 inch versie, die heeft een losse adapter voor de voeding, maar de 65 inch versie waar @Twixie naar vraagt heeft een vast netsnoer net zoals de LG OLED TV's. Jammer maar helaas.
Weet ik, staat ook bij de foto. Maar zo heel moeilijk is het niet daar zelf achter te komen voor @Twixie.Major_ton schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:30:
@Jumpman dat gaat over de 55 inch versie, die heeft een losse adapter voor de voeding, maar de 65 inch versie waar @Twixie naar vraagt heeft een vast netsnoer net zoals de LG OLED TV's. Jammer maar helaas.
Het gaat niet over welk snoer het is, maar of het snoer vast zit aan het toestel. Zoiets zie je dus niet op een foto. Zoals ik eerder al gezegd had is de TV al geinstalleerd en kan ik niet goed bij de stekker. Ik kreeg hem er in elk geval niet direct uit, maar leek me toch net iets handiger om gewoon te vragen ipv het hele toestel te moeten gaan verplaatsen (incl. kabels losdoen)Jumpman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:45:
[...]
Weet ik, staat ook bij de foto. Maar zo heel moeilijk is het niet daar zelf achter te komen voor @Twixie.
Nu dus gaan uitzoeken hoe ik de stekker kan wegwerken...
[ Voor 8% gewijzigd door Twixie op 05-04-2018 11:12 ]
is er ook een topic zoals bij de oleds voor de actuele laagste prijzen van deze magnifieke tv's?
Never mind, niet goed gelezen...bernhardn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:37:
is er ook een topic zoals bij de oleds voor de actuele laagste prijzen van deze magnifieke tv's?
[ Voor 19% gewijzigd door Major_ton op 05-04-2018 13:43 ]
Ow, ships dacht dat daar alleen oleds in stonden....
Blijkt nog goed mee te vallen. Doordat de onderste centrale dekplaat naar achteren buigt (om mooi op de voeten uit te komen), is er daarachter vrij veel ruimte. Mits wat puzzelen blijkt dat perfect een stekker+koppelstuk te kunnen herbergen en zo kan je dan vanaf de TV onbeperkt ver weg adhv de verlengkabel.Twixie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:11:
[...]
Nu dus gaan uitzoeken hoe ik de stekker kan wegwerken...
Blijk nu wel nog 2 gamekabel-probleempjes te moeten oplossen:
1. Wii aansluiten (kinderen spelen er nog graag mee). Ik zou die willen aansluiten met een componentkabel maar ik vind die alleen in 1.8m. Moet wellicht wel probleemloos te verlengen zijn met een extra component+stereo kabel en cinch female-female tussenstukjes ?
2. Heb ook PSVR die nu niet aangesloten is vanwege het niet doorgeven van HDR. Heb al HDMI-bakjes gezien om dat op te lossen, maar volgens mij kan dat evenzeer door gewoon een extra HDMI kabel te gebruiken en dus 2 HDMI poorten te gebruiken ? Het selecteren van de juiste input los ik dan gewoon op met mijn Harmony afstandsbediening.. Dat gaat uiteraard niet

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 05-04-2018 14:40 ]
Moet je iets speciaal doen om aan die setting te geraken ? Ik heb die niet en had dan maar Samba gedisabled in de apps. Echter, na een TV reboot (stekker eruit) bleek de TV om de paar seconden een 'Samba Services Manager has stopped' error te geven. De fix is blijkbaar om dan de app terug te enablen, maar daarmee heb ik dus wel weer Samba actief.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:51:
B. Turn off Samba Interactive
Settings > Samba Interactive TV
Turn off / disable
Even je cache leeggooien van de Samba app (zelfde venster waar je disabled). Dan blijft de melding weg. Ik had gisteren precies hetzelfde probleem, want de aardlek was eruit door de onweer.
Zou dit moeten zijn/kunnen worden: [Aanbiedingen] TV's - Deel 7bernhardn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:37:
Maar bij de vorige discussie zijn de prijzen gewoon in dit topic beland. Even terugzoeken dus ...
Het valt mij op dat ik op mijn XE9005 nu ook 'last' heb van frame drops tijdens het kijken van digitale tv (Ziggo). Echter, het probleem lijkt zich vooral voor te doen bij de commerciële zenders, want op NPO 1-3 heb ik nergens last van.
On another note: dat het geluid heel even wegvalt tijdens het kijken van digitale tv (de 'info bug') lijkt bij mij nu opgelost te zijn.
On another note: dat het geluid heel even wegvalt tijdens het kijken van digitale tv (de 'info bug') lijkt bij mij nu opgelost te zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Yonix op 05-04-2018 23:09 ]
Ik vind mijn ZD9 ook niet zo snel wat betreft motion. Noemen we dat dan framedrops? Ik zie ook geen verschil in de motion settings. Of ligt dit echt aan Ziggo?
Ik heb de ZD9 juist mede daarom aangeschaft.
De ZD9 heeft niet hetzelfde euvel als de XE9005, namelijk frame doubling bij 50hz content. Waarschijnlijk komt dit door de processor die na camera wisselingen even op film detectie schiet om vervolgens weer heel snel terug te schakelen naar de video cadance.8ballvin schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:07:
Ik vind mijn ZD9 ook niet zo snel wat betreft motion. Noemen we dat dan framedrops? Ik zie ook geen verschil in de motion settings. Of ligt dit echt aan Ziggo?
De ZD9 heeft een paneel met een lange responstijd en daardoor veel motion blur. Voor films is dat best positief eigenlijk, maar bij gaming kan het storend zijn. Eigen is het precies het tegenovergestelde van OLED panelen.
Hallo, wat is jullie mening over HDR? mij persoonlijk storen de ondertitels enorm, zo erg soms dat ik net zo lief Netflix kijk via de ontvanger van mijn provider, dan heb ik in ieder geval weer normale ondertiteling.
In films kan het wel een meerwaarde hebben maar echt enthousiast ben ik er nog niet over. Is er ergens iets met een instelling te doen?
Ik heb Netflix geprobeerd met gele ondertitels maar dat ziet er helemaal niet uit. Natuurlijk kan ik kijken zonder ondertiteling maar dat gaat me in veel series niet goed af.
Verder niets dan lof over de TV, maar HDR moet ik nog even aan werken.
In films kan het wel een meerwaarde hebben maar echt enthousiast ben ik er nog niet over. Is er ergens iets met een instelling te doen?
Ik heb Netflix geprobeerd met gele ondertitels maar dat ziet er helemaal niet uit. Natuurlijk kan ik kijken zonder ondertiteling maar dat gaat me in veel series niet goed af.
Verder niets dan lof over de TV, maar HDR moet ik nog even aan werken.
XBL gamertag StayingPow3r
Ik heb mijn ondertiteling instellingen zo staan:Mr. Freeze schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:54:
Is er ergens iets met een instelling te doen?
Ik heb Netflix geprobeerd met gele ondertitels maar dat ziet er helemaal niet uit.
Lettertype: blokkeren
Kleur: wit en dan semitransparant aangevinkt
Schaduw: uniform / zwart
Dan krijg je wmb prima grijze ondertitels
Movies: letterboxd
Dank je wel voor je antwoord, ik heb de instellingen nu net zo gezet. Vanavond na het werk als donker is gelijk even proberen, gaat wel een latertje worden ;-)desjaak909 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:17:
[...]
Ik heb mijn ondertiteling instellingen zo staan:
Lettertype: blokkeren
Kleur: wit en dan semitransparant aangevinkt
Schaduw: uniform / zwart
Dan krijg je wmb prima grijze ondertitels
HDR op zich is wel fantastisch, maar die ondertitels zijn inderdaad wel een (content) probleem. Ik verwacht dat dat vroeg of laat ook wel proper gefixed wordt.
Bij mij lijken de workarounds echter wel niet te werken. Ik heb op mijn account al met andere subs settings gespeeld maar bij mij lijkt de Netflix app in mijn XE9305 zich er niets van aan te trekken. Ik krijg altijd witte subs van normale grootte, die dan bij HDR wel oogverblindend zijn.
Bij mij lijken de workarounds echter wel niet te werken. Ik heb op mijn account al met andere subs settings gespeeld maar bij mij lijkt de Netflix app in mijn XE9305 zich er niets van aan te trekken. Ik krijg altijd witte subs van normale grootte, die dan bij HDR wel oogverblindend zijn.
Netflix moet je wel even herstarten, anders houdt ie de vorige settings vast, tot dusver lijkt er wel enige verbetering te zien op m'n 9305, maar kan pas echt oordelen als donker is.Twixie schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:49:
HDR op zich is wel fantastisch, maar die ondertitels zijn inderdaad wel een (content) probleem. Ik verwacht dat dat vroeg of laat ook wel proper gefixed wordt.
Ok, nog een vervelend probleempje... Ik heb thuis slimme verwarming (Tado). Hierbij heb ik een script dat o.a. de TV pingt om te checken of die aan staat en in dat geval wordt de verwarming aangezet. Werkte perfect met mijn vorige TV. Mijn XE93 echter blijkt echter af en toe online te komen, en dus pingable te zijn, waardoor de hele dag door heel even de verwarming wordt aan gezet.
Ik heb al Samba terug gedisabled en ook Google Feedback uitgezet, maar blijkbaar komt het toestel nog altijd regelmatig online terwijl het in standby staat. Zijn er nog zaken die ik moet uitzetten zodat de TV echt enkel alleen online is wanneer hij ook aan staat ?
Ik heb al Samba terug gedisabled en ook Google Feedback uitgezet, maar blijkbaar komt het toestel nog altijd regelmatig online terwijl het in standby staat. Zijn er nog zaken die ik moet uitzetten zodat de TV echt enkel alleen online is wanneer hij ook aan staat ?
1. Disable automatische download (zodat je zelf kunt besluiten om wel/niet nieuwe firmware te installeren)Twixie schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:02:
Ok, nog een vervelend probleempje... Ik heb thuis slimme verwarming (Tado). Hierbij heb ik een script dat o.a. de TV pingt om te checken of die aan staat en in dat geval wordt de verwarming aangezet. Werkte perfect met mijn vorige TV. Mijn XE93 echter blijkt echter af en toe online te komen, en dus pingable te zijn, waardoor de hele dag door heel even de verwarming wordt aan gezet.
2. Disable Google Play automatische update (zodat je zelf kunt besluiten of je wel/niet een update van een App wil)
3. Zet ECO to Off
4. Wanneer je Sony SideView App gebruikt op tablet/telefoon, zorg ervoor dat je de TV niet kunt aanzetten met de app:1. Press "HOME" on the remote
2. Scroll left to settings
3. select system settings
4. down to eco >select>
5. Down to idle tv standby>select>
6. adjust to 'off'.
7. Use return button to get back to home screen.
5. Wanneer je Google Voice Search niet gebruikt, kun je ook bluetooth op de TV uitzetten, maar dat zal waarschijnlijk niet zorgen dat de TV online komtPress the HOME button, then select [Settings] — [Network] — [Remote start] — [Off].
Standby power consumption increase if you select [On].
Elke TV behalve Plasma.Remco Tr schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:56:
Kan je een tv nou plat vervoeren?
Vandaag toch maar een XE9305 besteld voor 1300 euro bij Coolblue. Er zijn er nog maar een paar die het aanbieden. En voor de rest was deal van 1300 en 2.5% cashbackXL die er nog afgaat goed toch?
Waar heb je die informatie vandaan over cashback? Bij mijn weten loopt er al een aantal maanden geen cashback actie bij Sony...F_Unal schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 13:09:
Vandaag toch maar een XE9305 besteld voor 1300 euro bij Coolblue. Er zijn er nog maar een paar die het aanbieden. En voor de rest was deal van 1300 en 2.5% cashback die er nog afgaat goed toch?
Zal wel iets van cashback xl zijn.Wouterkaas schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:59:
[...]
Waar heb je die informatie vandaan over cashback? Bij mijn weten loopt er al een aantal maanden geen cashback actie bij Sony...
Ik bedoel CasbackXL:) Heb het al aangepast.Wouterkaas schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:59:
[...]
Waar heb je die informatie vandaan over cashback? Bij mijn weten loopt er al een aantal maanden geen cashback actie bij Sony...
Nee, die heb ik ook gemist. Vandaag werd de XE9305 gebracht door Coolblue.Wouterkaas schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:59:
[...]
Wat een geweldige TV ! Paar opmerkingen:
- Ding is loei zwaar !! Ik moest hem in m'n uppie installeren.
- Vind de HDMI nummering beetje raar. HDMI1 zit aan de zijkant en die heeft standaard full range color support. HDMI3 is voor ARC (dus hang je je receiver aan) en die heeft pas full range color als je via een setting dit aan zet. PS4 begon erover.
- Voedingstekker is blijkbaar niet altijd helemaal goed in de socket te stoppen aan de TV kant. Bij mij floepte ie in eens uit tijdens die irritante Google setup.
- Snap niet waarom je perse een Android telefoon of tablet moet hebben bij setup. ShieldTV gaat prima met iOS.
- Die dekplaten aan de achterkant zijn leuk bedacht, maar ik heb er maar twee weg gelaten. Te veel gedoe.
- Bij een Logitech Harmony is het leuk dat ie de TV herkent het toevoegen, maar Logitech heeft dus niet "Analog" of "Digital" in de input lijst staan. Ik heb maar de TV knop toegevoegd om zo tussen TV kijken en bv ApleTV (via HMDI3) te kunnen schakelen.
- SPDIF via optisch is 5.1 en je kunt het niet aanpassen. Mijn Onkyo gooit dan het geluid via links, center en rechts eruit. Opgelost door de speakers van de TV niet uit te zetten en het TV op nul te laten. Blijkbaar gooit ie dan het stereo speaker geluid (2.0) door optisch uit. Onkyo doet dan wel All stereo, dus geluid komt ook via achter speakers.
- Ik heb de TV gecalibreerd via: https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1491205821 en dat ziet er prima uit. Uit de doos vind ik hem te fel en iets te gesatureerd.
- Pleur op met je SambaTV. Volgens mij is ie nu disabled. Ik moet niets hebben van privacy schenders.
Alleen balen dat Netflix het zo ingewikkeld maakt als je wilt upgraden naar 4K. Ik betaalde via iTunes. Eerst opzeggen, dan weer aanmelden. Nog even paar dagen geduld.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Wow, da's eigenlijk wel om problemen vragenloekf2 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:05:
- Ding is loei zwaar !! Ik moest hem in m'n uppie installeren.
Weet niet wat je juist bedoelt met Full Range Color, maar volgens mij is het enige verschil dat je enkel op inputs 2 en 3 HDR hebt en 4K@60fps. HDMI 1 en 4 zijn volgens mij ook identiek maar dus zonder HDR. Inderdaad wel vreemd dat je in de settings nog ergens moet instellen dat hij voor 2 en 3 ook HDR aanneemt. Mijn PS4 klaagde er ook over en moest toch even zoeken waar ik het kon instellen.loekf2 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:05:
- Vind de HDMI nummering beetje raar. HDMI1 zit aan de zijkant en die heeft standaard full range color support. HDMI3 is voor ARC (dus hang je je receiver aan) en die heeft pas full range color als je via een setting dit aan zet. PS4 begon erover.
Nochtans wel zeer aan te bevelen. Bij mijn 65" is het echter nog zeer moeilijk om aan het midden van de achterkant te geraken, maar uiteindelijk wel alles mooi kunnen wegwerken met alle platen erop en is echt wel heel netjes/slick, zelfs al zit het gewoon aan de achterkant. Moet dan ook geen schrik hebben als een van de katten achter de TV kruiptloekf2 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:05:
- Die dekplaten aan de achterkant zijn leuk bedacht, maar ik heb er maar twee weg gelaten. Te veel gedoe.
Ik vind op dat vlak Logitech wel behoorlijk zwak en zou veel beter community based werken. Zo krijg je ook een 3D knop terwijl deze TV niet eens 3D is. De Back toets op de Harmony blijkt gemapt op een knop 'Jump' (ipv Back) waarvan me nog altijd niet duidelijk is wat die juist doet (ik denk niets). En de Netflix activiteit duurt echt 30" of zo eer hij compleet is. Heb die gewoon gedeletet en zelf manueel Netflix toegevoegd: Power On + Netflix en start nu op in een paar seconden.loekf2 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:05:
- Bij een Logitech Harmony is het leuk dat ie de TV herkent het toevoegen, maar Logitech heeft dus niet "Analog" of "Digital" in de input lijst staan. Ik heb maar de TV knop toegevoegd om zo tussen TV kijken en bv ApleTV (via HMDI3) te kunnen schakelen.
Nu, ben nog niet zo tevreden, want de response blijft redelijk slecht. Met de standaard remote kan je met de pijltjes heel snel navigeren en bvb doorheen Netflix titels of menu items scrollen, maar met de Harmony lijkt hij toch veel inputs totaal te missen. Druk 6x snel op Rechts en gegarandeerd heeft de TV er maar 3 gezien. Nog niet kunnen vinden hoe ik dit kan fixen. Tweaks op basis van input-delays en -repeats lijken niet te helpen.
Verwijderd
De hoofdreden dat ik niet voor de Sony gegaan ben. Dat gewicht bij 65". Ik heb een voorzetwand en met het juiste materiaal hangt daar alles wel muurvast, maar ik vond dat gewicht echt te veel om het erop te wagen.
M'n nieuwe oled is bijna de helft zo licht.....anders had ik me wat geld bespaard en was de Sony een kanshebber.
M'n nieuwe oled is bijna de helft zo licht.....anders had ik me wat geld bespaard en was de Sony een kanshebber.
Vraagje: zijn er hier Tweakers die een Sony 4K-televisie i.c.m. een Xbox One X én een PlayStation 4 Pro gebruiken? Ik bezit op dit moment een One X en zou er ook een PlayStation 4 Pro bij willen hebben. Echter, ik vraag mij af hoe dat HDMI-poort technisch zal uitpakken. Mijn One X zit nu - uit mijn hoofd - aangesloten op poort 4 i.v.m. 4K @60Hz en 'full color range'. De Pro moet op een dergelijke poort aangesloten worden i.v.m. 4K en HDR, me dunkt.
Gaat dit een gevalletje 4K HDMI-switch worden of kan ik de Pro prima aansluiten? De televisie (XE9005) hangt hier aan de muur en even een kabeltje vervangen is een uitdaging.
Gaat dit een gevalletje 4K HDMI-switch worden of kan ik de Pro prima aansluiten? De televisie (XE9005) hangt hier aan de muur en even een kabeltje vervangen is een uitdaging.
Ja op een full color range poort. Die staat standaard niet aan voor alle 4 HDMI poorten van bv. een XE9305Yonix schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:47:
Vraagje: zijn er hier Tweakers die een Sony 4K-televisie i.c.m. een Xbox One X én een PlayStation 4 Pro gebruiken? Ik bezit op dit moment een One X en zou er ook een PlayStation 4 Pro bij willen hebben. Echter, ik vraag mij af hoe dat HDMI-poort technisch zal uitpakken. Mijn One X zit nu - uit mijn hoofd - aangesloten op poort 4 i.v.m. 4K @60Hz en 'full color range'. De Pro moet op een dergelijke poort aangesloten worden i.v.m. 4K en HDR, me dunkt.
Ik zag gister dat een PS4 vanzelf klaagt als ie ziet dat de poort niet alle toeters en bellen van HDMI 2.0b geeft.
Ook handig dat een Sony 4K TV zelf gaming mode pakt trouwens.
Licht off topic:
Nog even "ranten" op Logitech. Standaard staat de kanalen selectie ook niet goed. Die staat op nummer + enter. Echter is mij nog niet gelukt om te zappen via favorites met een Harmony Elite. Iemand meer ervaring ?
Update... volgens mij komt het omdat ik de Sony TV nu in IP control heb staan via Logitech. Goed... TV verwijderen en weer opnieuw toevoegen (handmatig dan).
[ Voor 5% gewijzigd door loekf2 op 08-04-2018 10:09 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Wat een gepruts. Truc is dus:Twixie schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:30:
[...]
Ik vind op dat vlak Logitech wel behoorlijk zwak en zou veel beter community based werken. Zo krijg je ook een 3D knop terwijl deze TV niet eens 3D is. De Back toets op de Harmony blijkt gemapt op een knop 'Jump' (ipv Back) waarvan me nog altijd niet duidelijk is wat die juist doet (ik denk niets). En de Netflix activiteit duurt echt 30" of zo eer hij compleet is. Heb die gewoon gedeletet en zelf manueel Netflix toegevoegd: Power On + Netflix en start nu op in een paar seconden.
- trek ethernet stekker uit de Sony (of disable WIFI)
- Dan Logitech Harmony app starten
- Voeg XE9305 toe, en laat hem zoeken via netwerk
- Dit zal niet lukken, dus druk gewoon next in
- TV wordt nog steeds toegevoegd, maar in "IR" mode
- Bij elke keer inloggen op de Harmony site zal je wel een warning krijgen dat een apparaat niet via IP wordt bestuurd terwijl dat wel kan. Negeren.
Dan werken favorieten etc wel. Ik zie alleen beetje lag itt de Sony remote.
Wel is het handig om:
- Map TV toets op afstandsbediening naar "Digital" (als het goed vraagt ie hier om zodra je deze voor het eerst indrukt)
- Train Harmony app voor deze TV met nieuw commando via deze toets
- Voeg toets toe bij opstarten van je TV kijk activiteit
Volgens de Harmony community site is dit issue als sinds vorig jaar bij Logitech bekend, dus dat controle via IP niet werkt. Ik heb een app uit de appstore geprobeerd die ook claimed dat remote control via IP werkt. Niet dus. iOS dus, een officiële app kon ik niet vinden.
Ik vind de light sensor zoals alle TVs hiervoor die ik heb gehad (Philips LCDs) ook niet lekker werken. Ook maar uitgezet. Krijg het idee dat de brightness die je instelt met sensor aan, de max brightness is en hij tussen 0 en deze max regelt. Ik vind het beeld 's avonds dan alleen veel te mat/donker.
De officiële app van Sony heet: Video & TV Sideview, maar echt denderend vind ik die niet (diverse knoppen die lijken te ontbreken).loekf2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:30:
een officiële app kon ik niet vinden.
Dat is ook zo. Als je Sensor aanzet, zet je Brightness dan ook best op Max. Ik moet zelf nog wat experimenteren en me inlezen in HDR. Zo vind ik het bizar dat met een HDR bron de brightness sowieso maximaal is. Met HDR materiaal kan je dus met andere woorden niet kiezen hoe fel je het beeld wil hebben, omdat dat blijkbaar mee gecodeerd zit in het HDR signaal. Nochtans is de kijkervaring toch beduidend anders in een heldere ruimte vs een donkere ruimte, dus dat je dat niet zelf kan instellen/calibreren en/of de sensor gebruiken, vind ik toch vreemd.loekf2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:30:
Krijg het idee dat de brightness die je instelt met sensor aan, de max brightness is en hij tussen 0 en deze max regelt.
In zekere zin zou ik dan eigenlijk zodanig willen calibreren dat een bepaalde film in SDR er ongeveer hetzelfde uitziet als in HDR, maar denk dat dat vrij lastig is, omdat per definitie de kleurcodering in HDR helemaal anders is, vanwege een veel breder kleurenpallet.
Ja, viel me op dat de AppleTV als je 4K HDR als standaard mode kiest, de TV dan in "Dolby Vision" mode staat met brightness op max. Maar op 4K SDR gezet met "adapt range to content". Doet anders pijn aan m'n ogen. Ik heb nog geen DV getest met de AppleTV, moet eerst m'n Netflix abbo aangepast worden.Twixie schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:42:
[...]
De officiële app van Sony heet: Video & TV Sideview, maar echt denderend vind ik die niet (diverse knoppen die lijken te ontbreken).
[...]
Dat is ook zo. Als je Sensor aanzet, zet je Brightness dan ook best op Max. Ik moet zelf nog wat experimenteren en me inlezen in HDR. Zo vind ik het bizar dat met een HDR bron de brightness sowieso maximaal is. Met HDR materiaal kan je dus met andere woorden niet kiezen hoe fel je het beeld wil hebben, omdat dat blijkbaar mee gecodeerd zit in het HDR signaal. Nochtans is de kijkervaring toch beduidend anders in een heldere ruimte vs een donkere ruimte, dus dat je dat niet zelf kan instellen/calibreren en/of de sensor gebruiken, vind ik toch vreemd.
In zekere zin zou ik dan eigenlijk zodanig willen calibreren dat een bepaalde film in SDR er ongeveer hetzelfde uitziet als in HDR, maar denk dat dat vrij lastig is, omdat per definitie de kleurcodering in HDR helemaal anders is, vanwege een veel breder kleurenpallet.
PS4 met HDR10 (vermoed ik), bv. Horizon Zero Dawn is echt prachtig. Maar moet nog eens spelen met de instellingen.
Van wat ik begrepen heb zijn alleen HDMI poort 2 en 3 instaat om 4K HDR @ 60fps te ontvangen.Yonix schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:47:
Klopt blijkbaar niet wat ik zeg. Ben even aan het experimenteren met de Netflix app. Blijkbaar is het zo dat er enkele parameters afzonderlijk te regelen zijn bij SDR vs HDR. Een ervan is dus Brightness. Verander die terwijl je een HDR film bekijkt en de setting bij SDR wijzigt niet en vice versa. Andere (de meeste) parameters slaan echter wel op beide en als je ze dus in HDR wijzigt zijn ze ook gewijzigd in SDR en vice versa.Twixie schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:42:
Zo vind ik het bizar dat met een HDR bron de brightness sowieso maximaal is. Met HDR materiaal kan je dus met andere woorden niet kiezen hoe fel je het beeld wil hebben, omdat dat blijkbaar mee gecodeerd zit in het HDR signaal.
Ook met PS4 wat aan het experimenteren. Leuk is de Auto Picture Mode want dan kun je dus tegelijk Game en Cinema Pro mode gebruiken voor dezelfde HDMI input en wordt automatisch de juiste gebruikt afhankelijk of je een game speelt of een DVD/BD afspeelt. Wat dan wel weer vreemd is, is dat de Netflix app op PS4 blijkbaar sowieso in HDR ‘uitzendt’ dus de TV toont het HDR logo en past dus je HDR settings toe.
Allemaal niet zo vanzelfsprekend.
Ik heb XE9305 nu redelijk qua settings op orde.
Erger me alleen dood aan die prutsers van Logitech:
- Als je IR control hebt aan staan gaat na een input change de TV bij mij alhans... na 10 sec tot 2 min uit. Denk bv. aan een activiteit als naar een AppleTV kijken. Ik dacht eerst aan CEC (blokker ertussen gezet, dus op de HDMI3 input), maar TV nog steeds uit.
- Bij IP control lijkt dit niet op te treden.
Ik mag dus kiezen tussen:
- IR control: joepie m'n favoriete Ziggo kanalen doen het
of
- IP control: m'n TV gaat niet uit na een input change
Ik zal een poging bij Logitech. Bij m'n vorige TV waren er ook issues (Philips) wat ze toen wel oplosten.
EDIT: ik heb eens zitten zoeken naar alle calibratie settings op verschillende sites. Ik zal m'n Excel een keer posten met een overzicht en waar ik op uitkwam.
Erger me alleen dood aan die prutsers van Logitech:
- Als je IR control hebt aan staan gaat na een input change de TV bij mij alhans... na 10 sec tot 2 min uit. Denk bv. aan een activiteit als naar een AppleTV kijken. Ik dacht eerst aan CEC (blokker ertussen gezet, dus op de HDMI3 input), maar TV nog steeds uit.
- Bij IP control lijkt dit niet op te treden.
Ik mag dus kiezen tussen:
- IR control: joepie m'n favoriete Ziggo kanalen doen het
of
- IP control: m'n TV gaat niet uit na een input change
Ik zal een poging bij Logitech. Bij m'n vorige TV waren er ook issues (Philips) wat ze toen wel oplosten.
EDIT: ik heb eens zitten zoeken naar alle calibratie settings op verschillende sites. Ik zal m'n Excel een keer posten met een overzicht en waar ik op uitkwam.
[ Voor 10% gewijzigd door loekf2 op 08-04-2018 21:06 ]
Zeer geïnteresseerd, mijne komt deze woensdag kan in hem dit weekend direct goed instellen!loekf2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:04:
Ik heb XE9305 nu redelijk qua settings op orde.
ik heb eens zitten zoeken naar alle calibratie settings op verschillende sites. Ik zal m'n Excel een keer posten met een overzicht en waar ik op uitkwam.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Grappig want ben hier ook bezig met een Excel sheet om alle settings uit online reviews eens samen te gooien en beter te begrijpen wat wat is en hoe sommige gerelateerd zijn.
Volgens mij zijn het idd alleen poort 2 en 3 die die volledige 4k 60HZ HDR ondersteunen.Yonix schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:47:
Mijn indeling is als volgt:
HDMI 1- TV decoder
HDMI 2 - Xbox X
HDMI 3 - Soundbar (ARC)
HDMI 4 -
Ik heb hetzelfde vraagstuk gehad als jij ivm in het bezit zijn van PS4 en mogelijke upgrade naar Pro.
HDMI switches onderzocht ook. Probleem waar ik tegen aanliep was dat veel van die Switches geen HDR ondersteunen of maar 4k 30 als max.
Na overweging maar besloten om de Ps4 gewoon weg te doen en volledig op Xbox te richten. Ik ben toch niet zo van PS4 exclusives als Uncharted is gebleken.
Ik vond het het geld voor pro upgrade en waarschijnlijk duurdere Switch het even niet waard.
Wat je ook nog kan doen is de xbox X en eventuele Pro dicht bij elkaar positioneren zodat je alleen de HDMI kabel hoeft om te wisselen. Dat is best te doen afhankelijk van je tvmeubel.
Zal de mijne hopelijk vanavond ergens neer zetten. Anders DM ik je wel even.Twixie schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:47:
Grappig want ben hier ook bezig met een Excel sheet om alle settings uit online reviews eens samen te gooien en beter te begrijpen wat wat is en hoe sommige gerelateerd zijn.
Afgelopen zaterdag heb ik een 43XE7096 gekocht - poging 3 om een 4K tv aan te schaffen in mijn geval. Ik had eerst een Philips 43PUS6262, prima kleuren, erg fijn dat er Ambilight op zat, maar de input lag was zelfs in game modus nog zo erg dat de tv weer terug naar de winkel kon (ik werd al helemaal gek van m'n Wii U op die tv, het geluid uit de controller in combinatie met wat er uit de TV kwam was gewoon niet leuk). Daarna een LG van 49 inch meegekregen van de BCC, ook 4K HDR maar dan met een echt 10bit paneel en local dimming etc. TV na een paar dagen ook weer terug naar de winkel gebracht - alles wat zwart of bruin moest zijn bleef blauw, gewoon door backlight bleeding, en het ding was gewoon veel te groot. Alles wat we keken werd een soort tenniswedstrijd, waarbij we van links naar rechts bleven gaan.
Maar goed, nu ruim een half jaar later, nog eens een poging gedaan. Voorwaarden waren zwart = zwart, 40 of 43 inch, lage input lag, 4K, HDR optioneel, maximaal €600. Zolang er nog geen OLED in onze huiskamer past zijn we best bereid tot een compromis, dus vandaar dat we dit als budget hebben gesteld; bovendien is praktisch alles een stap vooruit als je van een Logik 27 inch HD-ready TV komt.
Tot nu toe erg tevreden. Ik verwacht uiteraard geen wonderen van deze TV, dat zou ook niet realistisch zijn voor deze prijs en met deze technologie (geen local dimming, beetje onduidelijk of het nou wel of geen 10bit paneel is). Fijn is dat de input lag erg laag is, dat er amper smart-functies op de TV zitten en dat zwart ook zwart is (of op z'n minst grijs, wat al een grote verbetering is ten opzichte van blauw).
Mijn Nintendo Switch praat ook lekker met de TV: zodra de Switch aan gaat schakelt de TV netjes over naar het signaal en zet de Game modus aan. Na wat kleurcorrectie in die modus werkt dat allemaal prima. De Game modus is wel echt nodig op dit model - als ik alle beeldverbeteringen uit zet in de Algemeen modus is er nog altijd een beduidend hogere vertraging dan in Game modus. Simpel getest, totaal onbetrouwbaar uiteraard, door Mario Odyssey op te starten en met Mario doodleuk op en neer te springen. De controller trilt even als je neer komt. Game modus: trilt gelijk met neerkomen. Algemene modus: trilt voordat Mario neer komt.
Het nadeel wat ik nu merk is echter dat de Xbox One X die ik heb staan niet zo slim met de TV praat als de Switch. Om HDR te kunnen gebruiken moet de TV in principe op "auto" staan, maar dan schakelt de TV helaas niet naar Game modus zodra de Xbox geen HDR beeld geeft, maar naar Algemeen (met hogere input lag als gevolg). Handmatig schakelen vind ik, om eerlijk te zijn, teveel moeite en lastig: ik zie het verschil niet zo goed als HDR content niet in HDR modus wordt weergegeven, en het is nog erg lastig om precies te zien welke game wel en welke game geen HDR weergave heeft. Bovendien is het menu van de Xbox niet HDR, en dan valt het juist wel weer op als je vanuit HDR content terug in het menu komt. Heeft iemand een idee of dit op te lossen is, zodat ik de TV kan forceren om op "auto" Game modus te selecteren, zodat de detectie van HDR content wel automatisch verloopt? Ik weet ook niet of het echt een meerwaarde heeft, Forza 7 zag er "anders" uit, maar of ik het direct "beter" zou noemen weet ik niet. Anders zet ik HDR gewoon uit, en desnoods enkel aan als ik 4K HDR content van Netflix of BluRay ga kijken. De Auto Low-Latency Mode die er aan komt op de One zou dit oplossen, maar deze zal hoogstwaarschijnlijk niet babbelen met deze TV, maar de volgende TV die ik koop ondersteunt het waarschijnlijk weer wel (dus kan ik dan lekker genieten van HDR) - al is de vraag natuurlijk of dan de Xbox One X nog wel gebruikt wordt.
Maar goed, nu ruim een half jaar later, nog eens een poging gedaan. Voorwaarden waren zwart = zwart, 40 of 43 inch, lage input lag, 4K, HDR optioneel, maximaal €600. Zolang er nog geen OLED in onze huiskamer past zijn we best bereid tot een compromis, dus vandaar dat we dit als budget hebben gesteld; bovendien is praktisch alles een stap vooruit als je van een Logik 27 inch HD-ready TV komt.
Tot nu toe erg tevreden. Ik verwacht uiteraard geen wonderen van deze TV, dat zou ook niet realistisch zijn voor deze prijs en met deze technologie (geen local dimming, beetje onduidelijk of het nou wel of geen 10bit paneel is). Fijn is dat de input lag erg laag is, dat er amper smart-functies op de TV zitten en dat zwart ook zwart is (of op z'n minst grijs, wat al een grote verbetering is ten opzichte van blauw).
Mijn Nintendo Switch praat ook lekker met de TV: zodra de Switch aan gaat schakelt de TV netjes over naar het signaal en zet de Game modus aan. Na wat kleurcorrectie in die modus werkt dat allemaal prima. De Game modus is wel echt nodig op dit model - als ik alle beeldverbeteringen uit zet in de Algemeen modus is er nog altijd een beduidend hogere vertraging dan in Game modus. Simpel getest, totaal onbetrouwbaar uiteraard, door Mario Odyssey op te starten en met Mario doodleuk op en neer te springen. De controller trilt even als je neer komt. Game modus: trilt gelijk met neerkomen. Algemene modus: trilt voordat Mario neer komt.
Het nadeel wat ik nu merk is echter dat de Xbox One X die ik heb staan niet zo slim met de TV praat als de Switch. Om HDR te kunnen gebruiken moet de TV in principe op "auto" staan, maar dan schakelt de TV helaas niet naar Game modus zodra de Xbox geen HDR beeld geeft, maar naar Algemeen (met hogere input lag als gevolg). Handmatig schakelen vind ik, om eerlijk te zijn, teveel moeite en lastig: ik zie het verschil niet zo goed als HDR content niet in HDR modus wordt weergegeven, en het is nog erg lastig om precies te zien welke game wel en welke game geen HDR weergave heeft. Bovendien is het menu van de Xbox niet HDR, en dan valt het juist wel weer op als je vanuit HDR content terug in het menu komt. Heeft iemand een idee of dit op te lossen is, zodat ik de TV kan forceren om op "auto" Game modus te selecteren, zodat de detectie van HDR content wel automatisch verloopt? Ik weet ook niet of het echt een meerwaarde heeft, Forza 7 zag er "anders" uit, maar of ik het direct "beter" zou noemen weet ik niet. Anders zet ik HDR gewoon uit, en desnoods enkel aan als ik 4K HDR content van Netflix of BluRay ga kijken. De Auto Low-Latency Mode die er aan komt op de One zou dit oplossen, maar deze zal hoogstwaarschijnlijk niet babbelen met deze TV, maar de volgende TV die ik koop ondersteunt het waarschijnlijk weer wel (dus kan ik dan lekker genieten van HDR) - al is de vraag natuurlijk of dan de Xbox One X nog wel gebruikt wordt.
FYI, ik ben met Logitech bezig over het favorieten issue in IP mode en mijn probleem dat de TV uit gaat zodra je in IR mode (voor Logitech Harmony) van source/input verander.
Mijn ervaringen met Logitech is redelijk positief.
Het IP mode probleem & favorieten is bekend, maar nog geen ETA.
Mijn ervaringen met Logitech is redelijk positief.
Het IP mode probleem & favorieten is bekend, maar nog geen ETA.
Da's balen. Mijn XE9305 gaat met een PS4 Pro wel naar Game mode, maar met m'n Xbox S niet. XE9305 doet met alle toeters en bellen (dus image processing) toch zo'n 100 ms lag van wat ik in reviews gezien heb. XE7xxx heeft een andere processing chip volgens mij, dus kan iets beter zijn.Koen88 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:33:
Auto low latency is wel TV specifiek volgens mij, dus de Xbox moet aan de mode info die via HDMI CEC terugkomt, kunnen zien of er een game mode is. Zeg maar zoiets als de PS4 Pro nu al met mijn Sony TV doet. Misschien dat het alleen werkt met Sony.
[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 09-04-2018 17:27 ]
Ik merk hier ineens een enorm uniformity probleem met mijn 65XE93. Als ik het scherm onder een hoek bekijk, dan lopen er een paar duidelijke banden van onder naar boven in het scherm. Het viel me ineens op toen ik via USB de software update wou doen en daardoor sowieso het scherm onder een hoek zag toen een van de update schermen het issue heel goed lieten zien. Dan maar eens met YouTube getest met dit als resultaat. Dit is getest met dit YT filmpje: YouTube: Pixel - Banding - Clouding Test .

Ik moet er wel bij zeggen dat wanneer ik mooi recht voor de TV zit, ik hier niets meer van merk. Ook de DSE test (YouTube: DSE (Dirty Screen Effect) Test Video doorstaat de TV mooi wanneer ik recht voor het toestel zit. Desondanks vraag ik me af of het normaal is. Ik weet dat de meeste reviews zeggen dat de kijkhoek beperkt is, terwijl ik hier al gepost had dat ik vond dat het juist heel goed meeviel, maar blijkbaar worden uniformity problemen wel heel rap versterkt onder een hoek.
Aan dit beeld lijkt het ook of er ergens een laag wat golft, en een van de dingen die me op dag 1 op viel is dat de glasplaat helemaal niet mooi vlak is. Vooral met reflecties in het paneel, wanneer het paneel uit staat, valt dit enorm goed op. Nu, heb online ook wel al gelijkaardige foto's gezien dus weet niet of het abnormaal is (zal er ook eens een foto van proberen te nemen). EDIT: is niet zo goed op een foto te zien. Het valt vooral op als je langs de TV loopt omdat je dan zeer goed de vervormingen ziet in de reflectie. Precies een beetje het effect van die lach-spiegels maar dan uiteraard minder extreem. Heb overigens ook eens gekeken en die buigingen vallen ook niet samen met die banden in de test-foto hierboven, dus ze lijken niet gerelateerd.

Ik moet er wel bij zeggen dat wanneer ik mooi recht voor de TV zit, ik hier niets meer van merk. Ook de DSE test (YouTube: DSE (Dirty Screen Effect) Test Video doorstaat de TV mooi wanneer ik recht voor het toestel zit. Desondanks vraag ik me af of het normaal is. Ik weet dat de meeste reviews zeggen dat de kijkhoek beperkt is, terwijl ik hier al gepost had dat ik vond dat het juist heel goed meeviel, maar blijkbaar worden uniformity problemen wel heel rap versterkt onder een hoek.
Aan dit beeld lijkt het ook of er ergens een laag wat golft, en een van de dingen die me op dag 1 op viel is dat de glasplaat helemaal niet mooi vlak is. Vooral met reflecties in het paneel, wanneer het paneel uit staat, valt dit enorm goed op. Nu, heb online ook wel al gelijkaardige foto's gezien dus weet niet of het abnormaal is (zal er ook eens een foto van proberen te nemen). EDIT: is niet zo goed op een foto te zien. Het valt vooral op als je langs de TV loopt omdat je dan zeer goed de vervormingen ziet in de reflectie. Precies een beetje het effect van die lach-spiegels maar dan uiteraard minder extreem. Heb overigens ook eens gekeken en die buigingen vallen ook niet samen met die banden in de test-foto hierboven, dus ze lijken niet gerelateerd.
[ Voor 27% gewijzigd door Twixie op 10-04-2018 16:31 ]
Ik wil wat data van mijn laptop (draadloos) naar de A1 projecteren (via connect to a wireless display in W10); als ik daarop klik is de A1 zichtbaar in W10, maar verbinden lukt niet. Iemand enig idee?
Je kan toch sowieso manueel de Picture Mode instellen op Game ?! Dan gaat Auto Picture Mode uit. Die is enkel interessant als je bvb met je console ook films wil afspelen of zo. Bij de PS4 springt die bij mij dan automatisch naar Cinema Pro.loekf2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:22:
[...]
Da's balen. Mijn XE9305 gaat met een PS4 Pro wel naar Game mode, maar met m'n Xbox S niet.
Dit probleem heb ik ook met mijn KD-55XE9005 icm met mijn Raumfeld soundbar welke ik via HDMI / ARC heb aangesloten. Ik vermoed dat dit wordt veroorzaakt door het in standby zetten van de KPN decoder.Louw Post schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:58:
Hier ook erg tevreden met m'n Sony tv, bij mij de KD-55XE9005. Voornamelijk het beeld ben ik erg tevreden mee. Alleen heb ik nog wel regelmatig problemen met HDMI ARC geluid. Heb een Yamaha (RX-V681) versterker aan mijn tv hangen en vaak geeft de Sony tv aan dat er communicatie problemen zijn met het audiosysteem, waardoor alleen TV audio werkt. Na een aantal keer uit/aan doen of opnieuw de HDMI kabel in de TV te stoppen lijkt het af en toe opgelost te worden, maar het blijft erg vervelend.
Hebben meer mensen hier last van? Een vriend van me met ook een Sony TV (ouder model zonder Android TV) geeft ook aan hier wel eens last van te hebben.
Zodra ik de TV + decoder inschakel heb ik regelmatig hetzelfde probleem als jou mogen ervaren. Enige remedie is dan het herstarten van de TV door de stroom er compleet af te halen, weer in te schakelen en daarna pas de KPN decoder aanzetten.
Sinds enige weken gaat de KPN Decoder hier niet meer op standby en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan
Dat is een goeie, die staat inderdaad sinds ik de problemen heb wel in standby. Ik zal dit later eens checken.paul-s83 schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:42:
[...]
Dit probleem heb ik ook met mijn KD-55XE9005 icm met mijn Raumfeld soundbar welke ik via HDMI / ARC heb aangesloten. Ik vermoed dat dit wordt veroorzaakt door het in standby zetten van de KPN decoder.
Zodra ik de TV + decoder inschakel heb ik regelmatig hetzelfde probleem als jou mogen ervaren. Enige remedie is dan het herstarten van de TV door de stroom er compleet af te halen, weer in te schakelen en daarna pas de KPN decoder aanzetten.
Sinds enige weken gaat de KPN Decoder hier niet meer op standby en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan
Thx voor de tip!
Wat ik al een beetje vreesde, blijkt ook waar te zijn. De clouding die ik zeer duidelijk zie in app- en menu-schermen kan ik soms ook wat zien in eigenlijke video content. Gisteren beginnen kijken naar Marco Polo op Netflix in complete duisternis en in het begin, wanneer die paar intro-zinnen komen, alsook bij het logo van de Weinstein Company kon ik toch ook de clouding wat zien (welliswaar niet zo erg als bij app-schermen).
Ik twijfel nog of ik mijn exemplaar wil omruilen, maar heb bij Coolblue blijkbaar 30d tijd. Ik weet dat ik zeker niet de enige ben met dit probleem, en ik vrees dus ook dat omruilen (wat sowieso al een heel gedoe is wat betreft TV terug afsluiten, demonteren en terug boxen) wellicht niets gaat opleveren. Al vraag ik me wel af met dat ander uniformity probleem van paar posts hierboven, of ik geen maandagmorgen exemplaar heb.
De clouding ga ik sowieso wel oplossen met bias lighting. We hebben verschillende dimbare spots in het plafond en 2 ervan zijn links en rechts van de TV gericht op de witte muur erachter. Met het licht te dimmen had ik dan wat licht rond de TV. Dit werkte vroeger met onze 48" zeer goed. Met mijn 65" nu, is het probleem dat verschillende van die spots nu reflecteren in het grote scherm en zelfs gedimd is dit vrij storend vooral bij donkere scenes.
Ik twijfel nog of ik mijn exemplaar wil omruilen, maar heb bij Coolblue blijkbaar 30d tijd. Ik weet dat ik zeker niet de enige ben met dit probleem, en ik vrees dus ook dat omruilen (wat sowieso al een heel gedoe is wat betreft TV terug afsluiten, demonteren en terug boxen) wellicht niets gaat opleveren. Al vraag ik me wel af met dat ander uniformity probleem van paar posts hierboven, of ik geen maandagmorgen exemplaar heb.
De clouding ga ik sowieso wel oplossen met bias lighting. We hebben verschillende dimbare spots in het plafond en 2 ervan zijn links en rechts van de TV gericht op de witte muur erachter. Met het licht te dimmen had ik dan wat licht rond de TV. Dit werkte vroeger met onze 48" zeer goed. Met mijn 65" nu, is het probleem dat verschillende van die spots nu reflecteren in het grote scherm en zelfs gedimd is dit vrij storend vooral bij donkere scenes.
Om die reden heb ik een Sony soundbar(retje) gekocht. Sony naar Sony, nooit problemen. Zat te twijfelen of ik een Samsung soundbar of een Sony zou nemen. Doorslag is toch dat ARC een protocol is wat eigen interpretatieruimte laat en dat is dus ook merkbaar in de werking. Door producten van hetzelfde merk te combineren, weet ik in ieder geval zeker dat de interpretatie gelijk is en het dus niet fout gaat.Louw Post schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:58:
Hier ook erg tevreden met m'n Sony tv, bij mij de KD-55XE9005. Voornamelijk het beeld ben ik erg tevreden mee. Alleen heb ik nog wel regelmatig problemen met HDMI ARC geluid. Heb een Yamaha (RX-V681) versterker aan mijn tv hangen en vaak geeft de Sony tv aan dat er communicatie problemen zijn met het audiosysteem, waardoor alleen TV audio werkt. Na een aantal keer uit/aan doen of opnieuw de HDMI kabel in de TV te stoppen lijkt het af en toe opgelost te worden, maar het blijft erg vervelend.
Hebben meer mensen hier last van? Een vriend van me met ook een Sony TV (ouder model zonder Android TV) geeft ook aan hier wel eens last van te hebben.
Gisterenavond nog vrij lang zitten experimenteren met de verschillende Picture settings. Het Netflix deel van de experimenten heb ik opnieuw moeten doen doordat ik de firmware update gedaan had. Voordien had ik bij SDR vs HDR beide op Cinema Pro waardoor de meeste settings geshared worden (maw wijzig een setting bij Netflix HDR en de setting heeft dezelfde waarde in Netflix SDR). Echter nu gaat bij Netflix HDR de Picture Mode automatisch naar Dolby Vision en is niet wijzigbaar, dus heb je per definitie een andere Picture Mode bij SDR vs HDR.
Heb dan maar opnieuw getest adhv de PS4 met een SDR game vs HDR game. Dus ook met Game Mode is het zo dat de meeste settings geshared zijn bij dezelfde picture mode.
Ter info, dit zijn de settings die NIET geshared zijn tussen SDR en HDR. Maw je kan ze onafhankelijk instellen voor SDR en HDR bij eenzelfde bron (bvb HDMI2) en eenzelfde Picture Mode :
* Brightness
* Gamma
* X-tended Dynamic Range
* Light Sensor: maar dit is een speciaal geval omdat de setting altijd grayed out is bij HDR. De value is nochtans wel die die je instelt bij SDR, maar ik ga ervan uit dat de Sensor gewoon uit staat (zou eens moeten zoeken waar de sensor zit en overdag eens afdekken om te zien of hij actief is).
Ik zet er dus ook bij: 'bij eenzelfde bron'. Want tussen 2 verschillende bronnen lijken de settings compleet onafhankelijk. Zet je bvb de HDMI input van je BluRay speler ook op Cinema Pro, dan zijn de settings daar compleet onafhankelijk van de settings van Cinema Pro in Netflix.
Overigens nog een vreemde vaststelling: de volledige Netflix app van de PS4 stuurt HDR naar de TV. Dus zelfs als je gewone SDR content bekijkt, toont de TV nog altijd dat het signaal HDR is. Geen idee of dat een negatieve impact heeft op hoe de Netflix SDR content afgespeeld wordt. Sowieso gebruik ik de Netflix app van de TV.
De TV detecteert echter wél dat het een video-applicatie is, want met Auto Picture Mode kan je dus iets anders dan Game kiezen. Ik koos ook daar Cinema Pro, en de TV switcht dan mooi tussen Game en Cinema Pro afhankelijk of je een game speelt of de Netflix app. Wat echter niet werkt zijn andere apps zoals bvb YouTube of Plex. Daar selecteert de TV altijd Game mode.
Ook wel belachelijk dat met die Dolby Vision update er blijkbaar nog altijd geen support is voor HDR in YouTube.
Heb dan maar opnieuw getest adhv de PS4 met een SDR game vs HDR game. Dus ook met Game Mode is het zo dat de meeste settings geshared zijn bij dezelfde picture mode.
Ter info, dit zijn de settings die NIET geshared zijn tussen SDR en HDR. Maw je kan ze onafhankelijk instellen voor SDR en HDR bij eenzelfde bron (bvb HDMI2) en eenzelfde Picture Mode :
* Brightness
* Gamma
* X-tended Dynamic Range
* Light Sensor: maar dit is een speciaal geval omdat de setting altijd grayed out is bij HDR. De value is nochtans wel die die je instelt bij SDR, maar ik ga ervan uit dat de Sensor gewoon uit staat (zou eens moeten zoeken waar de sensor zit en overdag eens afdekken om te zien of hij actief is).
Ik zet er dus ook bij: 'bij eenzelfde bron'. Want tussen 2 verschillende bronnen lijken de settings compleet onafhankelijk. Zet je bvb de HDMI input van je BluRay speler ook op Cinema Pro, dan zijn de settings daar compleet onafhankelijk van de settings van Cinema Pro in Netflix.
Overigens nog een vreemde vaststelling: de volledige Netflix app van de PS4 stuurt HDR naar de TV. Dus zelfs als je gewone SDR content bekijkt, toont de TV nog altijd dat het signaal HDR is. Geen idee of dat een negatieve impact heeft op hoe de Netflix SDR content afgespeeld wordt. Sowieso gebruik ik de Netflix app van de TV.
De TV detecteert echter wél dat het een video-applicatie is, want met Auto Picture Mode kan je dus iets anders dan Game kiezen. Ik koos ook daar Cinema Pro, en de TV switcht dan mooi tussen Game en Cinema Pro afhankelijk of je een game speelt of de Netflix app. Wat echter niet werkt zijn andere apps zoals bvb YouTube of Plex. Daar selecteert de TV altijd Game mode.
Ook wel belachelijk dat met die Dolby Vision update er blijkbaar nog altijd geen support is voor HDR in YouTube.
Verwar je clouding niet met blooming? Of bedoel je elders in beeld niet bij die zinnen en logo ... (je eerder gepostte plaatje is overigens niet te zien, zal wel niet op 'openbaar' oid zijn gezet)Twixie schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:57:
Wat ik al een beetje vreesde, blijkt ook waar te zijn. De clouding die ik zeer duidelijk zie in app- en menu-schermen kan ik soms ook wat zien in eigenlijke video content. Gisteren beginnen kijken naar Marco Polo op Netflix in complete duisternis en in het begin, wanneer die paar intro-zinnen komen, alsook bij het logo van de Weinstein Company kon ik toch ook de clouding wat zien (welliswaar niet zo erg als bij app-schermen).
[ Voor 12% gewijzigd door apis29 op 10-04-2018 11:21 ]
Neen, blooming zie ik sowieso wel vrij goed, maar vind ik niet zo ergerlijk. Het gaat echt over de clouding die je bvb goed ziet wanneer je inputs switcht of in Netflix menus... Ik zal er vanavond eens een foto van nemen.apis29 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:17:
[...]
Verwar je clouding niet met blooming? Of bedoel je elders in beeld niet bij die zinnen en logo ... (
Ah, dat verklaart waarom er geen reactie op kwam.apis29 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:17:
je eerder gepostte plaatje is overigens niet te zien, zal wel niet op 'openbaar' oid zijn gezet

Fix ik direct, want zou wel eens meningen hierover willen horen. EDIT: foto zou nu moeten zichtbaar zijn.
Ben benieuwd naar de foto. Mijn 65xe9305 wordt morgen bezorgd en kan 'm zelf dit weekend aanschouwen. Je maakt me wel beetje zenuwachtig vind het veel geld voor iets waar je zoveel dingen aan kunt zien die niet goed zijn etc..Twixie schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:58:
[...]
Neen, blooming zie ik sowieso wel vrij goed, maar vind ik niet zo ergerlijk. Het gaat echt over de clouding die je bvb goed ziet wanneer je inputs switcht of in Netflix menus... Ik zal er vanavond eens een foto van nemen.
[...]
Ah, dat verklaart waarom er geen reactie op kwam.
Fix ik direct, want zou wel eens meningen hierover willen horen. EDIT: foto zou nu moeten zichtbaar zijn.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Maak je niet zo druk! Aansluiten dat ding, goed instellen en gaan genieten. Als er echt wat mis is, laat je 'm omruilen.Leoon. schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:42:
[...]
Ben benieuwd naar de foto. Mijn 65xe9305 wordt morgen bezorgd en kan 'm zelf dit weekend aanschouwen. Je maakt me wel beetje zenuwachtig vind het veel geld voor iets waar je zoveel dingen aan kunt zien die niet goed zijn etc..
De foto zou nu toch al een paar uur zichtbaar moeten zijn hierboven ?!Leoon. schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:42:
[...]
Ben benieuwd naar de foto. Mijn 65xe9305 wordt morgen bezorgd en kan 'm zelf dit weekend aanschouwen. Je maakt me wel beetje zenuwachtig vind het veel geld voor iets waar je zoveel dingen aan kunt zien die niet goed zijn etc..
Tot nu toe zie ik 3 issues met de beeldkwaliteit:
1. Lelijke clouding in menu of app schermen. Blijkbaar gaat daar de backlight op max zonder dimming.
2. Blooming bij felle highlights. Zal ook wel afhangen van de instellingen.
3. Die rare banding zoals ik dus een foto van gepost heb. Dit is enkel zichtbaar onder een hoek. Van recht voor is de uniformiteit behoorlijk goed.
1 en 2 zijn algemeen gekend bij deze TV en enkel de 2de is zichtbaar bij film materiaal. Heb al van mensen gelezen die hun exemplaar terugzonden en dan een nieuwe kregen die nog ergere clouding had.
3 ben ik nog nergens tegengekomen, en vraag me echt af of dit een defect is. Lijkt precies of een of andere laag wat golft op die plaats.
Algemeen valt het wel zeer goed mee onder normale kijkomstandigheden (niet onder een hoek, niet in pikdonker).
Ik snap het niet zo goed. Al dat gedoe om clouding, bleeding, blooming, off-angle ellende.... Maar een OLED TV kopen? Neueuehhhhhh, dan is er kans op burn-in!
Major_ton schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:14:
Ik snap het niet zo goed. Al dat gedoe om clouding, bleeding, blooming, off-angle ellende.... Maar een OLED TV kopen? Neueuehhhhhh, dan is er kans op burn-in!
Je hebt wel een punt. Ik twijfel inderdaad nog of ik de juiste keuze gemaakt heb. Burn-in is natuurlijk slechts iets dat je na een tijd ziet en de vrees bij mij omwille van hoe de kinderen naar TV kijken, is m.i. niet onterecht. Verder zag ik toch ook wel issues met vertical banding in donkere scenes. PS: en bij OLED ging 65" sowieso buiten budget vallen.
Anderzijds zijn sommige issues waarover ik het heb, ook gewoon gekende LCD risico's waarvan ik me op voorhand bewust was. En nogmaals, enkel de blooming is obvious, maar vind ik anderzijds niet super storend. Dat nieuw off-angle rimpel probleem (hoop dat die foto nu duidelijk is), is iets waar ik nog nooit iets over gelezen had, en waarvan ik me dus wel afvraag of ik een defect apparaat heb dat op termijn nog meer problemen zal geven.
Dat problemen off-angle erger worden of dan pas zichtbaar zijn, was ook bij Plasma TV's al zo. Mijn LG plasma TV had een dirty screen dat alleen vanaf 45 graden of erger zichtbaar werd, verder was het een bijzonder fijn toestel die ik bewust verkozen had boven de Pioneer Kuro's en Panasonic VT series, maar ik drijf af... Voordat je beslist of je jouw toestel omruilt, zou ik een snel langs een winkel gaan waar nog een 9305 hangt en vragen of je daar ook een grijs of wit vlak op mag zetten om te kijken wat je dan aantreft. Grote kans dat je het dan ook ziet, al hoop ik natuurlijk van niet.
Heb nog geprobeerd die lokaal te bekijken, maar in de winkels in de buurt al niet meer te verkrijgen. Daarom dat ik ook hoop dat iemand kan zeggen of het bij zijn exemplaar ook is (en ik het YouTube filmpje post). Al bestaat het risico dan dat ik iemand iets laat zien op zijn TV dat hij niet meer kan onzienMajor_ton schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:57:
zou ik een snel langs een winkel gaan waar nog een 9305 hangt en vragen of je daar ook een grijs of wit vlak op mag zetten om te kijken wat je dan aantreft. Grote kans dat je het dan ook ziet, al hoop ik natuurlijk van niet.
PS: had het ook op AVSforum gevraagd in de gigantische owner's thread daar. Issue is daar ook al voorbijgekomen bij sommigen en blijkbaar verdwijnt het na een tijd, of kan je het ook verhelpen door zacht met een microfiber doek over het scherm te wrijven of door de schroeven van de voet wat te lossen... Blijkbaar dus in elk geval geen defect of reden om het toestel ervoor terug binnen te doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Twixie op 10-04-2018 18:33 ]
Is idd vrij normaal dat je dat soort zaken beter gaat zien vanuit een hoek. Als je het van voren niet ziet mag je al tevreden zijn (die vertical banding en andere dse effecten) ... Clouding is idd wel te verminderen met wat 'massage', zijn hier op het forum ook hele goede resultaten mee behaald.Twixie schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:21:
[...]
Heb nog geprobeerd die lokaal te bekijken, maar in de winkels in de buurt al niet meer te verkrijgen. Daarom dat ik ook hoop dat iemand kan zeggen of het bij zijn exemplaar ook is (en ik het YouTube filmpje post). Al bestaat het risico dan dat ik iemand iets laat zien op zijn TV dat hij niet meer kan onzien.
PS: had het ook op AVSforum gevraagd in de gigantische owner's thread daar. Issue is daar ook al voorbijgekomen bij sommigen en blijkbaar verdwijnt het na een tijd, of kan je het ook verhelpen door zacht met een microfiber doek over het scherm te wrijven of door de schroeven van de voet wat te lossen... Blijkbaar dus in elk geval geen defect of reden om het toestel ervoor terug binnen te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door apis29 op 10-04-2018 22:30 ]
Heel irritant mijn 55XE9005 is de afgelopen dagen al 4x spontaan uitgevallen. Zit je lkkr wat te kijken. Scherm zwart. Dacht eerst perongeluk AB aangetikt te hebben met m'n voet, maar laatste 2x lag die gewoon op tafel.
Controleer voor de zekerheid even je auto-standby functie, maar als die uitstaat zou ik even contact opnemen met je dealer.paragon schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:36:
Heel irritant mijn 55XE9005 is de afgelopen dagen al 4x spontaan uitgevallen. Zit je lkkr wat te kijken. Scherm zwart. Dacht eerst perongeluk AB aangetikt te hebben met m'n voet, maar laatste 2x lag die gewoon op tafel.
Die functie werkt inderdaad alleen op ondersteunde toestellen. Maar gezien dat de Switch wel op de juiste manier schakelt en de Xbox wel de TV herkent (Settings -> TV) met power commandos via HDMI houd ik nog even hoop. Werkt het niet, ook prima, game ik lekker niet in HDR - de vraag is of het überhaupt wenselijk is bij deze TV.loekf2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:22:
[...]
Auto low latency is wel TV specifiek volgens mij, dus de Xbox moet aan de mode info die via HDMI CEC terugkomt, kunnen zien of er een game mode is. Zeg maar zoiets als de PS4 Pro nu al met mijn Sony TV doet. Misschien dat het alleen werkt met Sony.
Ik heb wel sinds enkele dagen de TV bij elke input op Game modus staan. Er zat af en toe een rare piepkleine judder in het beeld van m'n KPN kastje en ondanks dat dynamisch contrast uit stond bleven witte balken in beeld ervoor zorgen dat de kleuren gewijzigd werden. Het irritantste was echter dat bij oudere series op Netflix (ik ben groot Star Trek Enterprise fan) er een duidelijke BFI te zien was. Om de zoveel frames stond het beeld even stil, terwijl alle beeldverbetering uit stond. In Game modus is dat helemaal weg. Hebben anderen hier ook last van (gehad)?
Ja hoor.Remco Tr schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:18:
Verder wel tevreden Twixie?
Gisteren naar Prometheus gekeken op DVD (jawel
De eerder vermelde problemen met blooming en clouding zijn natuurlijk wel vrij goed zichtbaar in dergelijke film. Vooral in de aftiteling op het einde (witte letters op zwart scherm) zie je natuurlijk constant blooming en zag ik ook een paar keer de clouding (moet er nog altijd eens een foto van nemen).
Ook zag ik een paar keer posterizatie (sommigen noemen dat ook banding maar vind ik een verwarrende term hiervoor) in zeer donkere scenes/kleuren wat gewoon een gevolg is van de beperkte kleur-resolutie van SDR. Smooth Gradation staat op Low, maar ik denk dat het voor de TV sowieso heel lastig is om die goed te smoothen in zo'n donkere scene. Helaas niet erop gelet wanneer dat juist was zodat ik eens zou kunnen testen met Medium of High.
Overdag is het beeld absoluut een 10/10 waard, 's avonds momenteel een 8/10 doordat ik eigenlijk zonder lichten moet kijken omwille van de reflecties en in totale duisternis de problemen wel het best zichtbaar zijn. Maar ik ga wat experimenteren met bias lighting wat het beeld zeker op een 9 of misschien zelfs 10 moet brengen. Ben overigens ook verrast door de audio kwaliteit. Gewoon uit nieuwsgierigheid eens de built-in speakers gebruikt, en die klonken echt wel veel beter dan ik had verwacht van zo'n platte TV.
De bediening vind ik wel nog redelijk kut, en de manier hoe AndroidTV werkt, maakt het ook lastig om goed een Logitech Harmony te gebruiken. Zo wordt Netflix niet echt afgesloten bij power off. Doe je de TV gewoon 'uit' en 's anderdaags terug aan, dan kom je dus gewoon direct op Netflix waar je was. Zal nog beetje moeten uitzoeken hoe ik dat met mijn Harmony best oplos. Ook al verschillende keren voorgehad dat de PS4 vanzelf aanging. Bvb je sluit Netflix expliciet af, waarna de TV terugkeert naar de laatste geselecteerde HDMI input (denk ik) en als dat die van de PS4 is, is het gevolg dat de PS4 ineens opstart. Ook dit moet ik nog eens verder bekijken. Ik wil in elk geval wel CEC zodat ik de PS4 kan bedienen via de TV omdat we de PS4 ook gebruiken voor DVD/BD.
Ik heb CEC al lang opgegeven. Werkt nooit goed.
Kreeg gisteren m'n The Last Jedi 4K BD binnen en m'n Netflix abbo is nu 4K.
Vanavond maar eens kijken wat DV doet. Ik heb het ooit op een LG OLED gezien (Tweakers October Fest) en dat was ok-ish. Verbinding bij Tweakers was r*k, waardoor ik de indruk had naar 1080p zat te kijken en zeker geen 4K + DV.
Kreeg gisteren m'n The Last Jedi 4K BD binnen en m'n Netflix abbo is nu 4K.
Vanavond maar eens kijken wat DV doet. Ik heb het ooit op een LG OLED gezien (Tweakers October Fest) en dat was ok-ish. Verbinding bij Tweakers was r*k, waardoor ik de indruk had naar 1080p zat te kijken en zeker geen 4K + DV.
Interessante vergelijking tussen HDR10 en Dolby Vision op de XE9305 door onze grote vriend Vinny!
Misschien ongefundeerd hoor, maar ik krijg het idee dat je erg graag de blooming/clouding wilt zien en het daardoor ook extra opvalt. Allicht komt het door het grotere formaat dat jij hebt(licht moet verder 'reizen'), maar bij de 55 inch merk ik echt niets van dit alles. Ook niet tijdens een HDR film met de ultra witte ondertiteling in een donkere kamer. Misschien is het er wel, maar ik zie het niet en maak mij er geen zorgen om als ik het denk ik wel zou zien. Als het de tv/film kijk ervaring niet verpest, is er niets aan de hand toch? 
Ook het kijken onder een bepaalde hoek. Ja wie doet dat nou? Tuurlijk wordt het genoemd door reviewers, maar waarom zou je onder een bepaalde kijkhoek TV gaan kijken!?
Ik zou zeggen, begin gewoon met genieten, niet met piekeren!
Ook het kijken onder een bepaalde hoek. Ja wie doet dat nou? Tuurlijk wordt het genoemd door reviewers, maar waarom zou je onder een bepaalde kijkhoek TV gaan kijken!?
Ik zou zeggen, begin gewoon met genieten, niet met piekeren!
Moest het een kwestie zijn van 'willen zien' dan moet het ook mogelijk zijn van het niet te willen zienKoeckie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:11:
Misschien ongefundeerd hoor, maar ik krijg het idee dat je erg graag de blooming/clouding wilt zien en het daardoor ook extra opvalt. Allicht komt het door het grotere formaat dat jij hebt(licht moet verder 'reizen'), maar bij de 55 inch merk ik echt niets van dit alles.
Alhoewel sommige problemen inderdaad prominenter zijn naarmate het panel groter is, kan ik me niet inbeelden dat je 55" totaal geen blooming vertoont. Ofwel kijk je ook altijd met voldoende omgevingslicht, waardoor het inderdaad niet opvalt. Het is gewoon inherent aan de LCD techniek met local dimming.
Clouding is op mijn TV in elk geval vreselijk bij transitie-schermen en ik kan me echt niet inbeelden dat dit (op mijn TV) iemand niet zou opvallen, zal er in elk geval eens een foto van nemen. Van wat ik op andere forums en op YouTube gezien heb, kan het wel serieus verschillen. Zo is het bij onze vriend QA eerder flashlighting in de 4 hoeken : YouTube: X930E Youtube Issues Exposed! terwijl het bij mij eerder random verspreidde vlekken zijn. Nu, het kan niet anders dan dat je dat toch ook ineens eens ziet in eigenlijke content, want er zal wel altijd eens een scene zijn waar je grotendeels zwart hebt met heldere content. Gevolg: backlight goed volle bak maar tegelijk moet daar veel zwart getoond worden. Exact waar LCD TVs het zo lastig mee hebben. Je kan het overigens ook gemakkelijk forceren. Bekijk deze YouTube video : YouTube: 100% Black Uniformity Test en ga in de Settings en zet Local Dimming uit en backlight op Max. Als je dan, zeker in het donker, nog altijd niets speciaals ziet, dan heb je de Panel Lottery gewonnen
PS: hier een thread waar ik geen jota van begrijp, maar de geposte foto's is dus ook wat ik waarneem : https://hdtvpolska.com/fo...ny-z-dolby-vision/?page=4
Maar bon, ik wil het zeker niet dramatizeren, en iemand vroeg gewoon of ik tevreden ben, en dus qua beeld is het nagenoeg perfect behalve die blooming en clouding.
[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 11-04-2018 15:47 ]
Op welke FW revisie van de A1 zit je?Sanction schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:10:
Ik wil wat data van mijn laptop (draadloos) naar de A1 projecteren (via connect to a wireless display in W10); als ik daarop klik is de A1 zichtbaar in W10, maar verbinden lukt niet. Iemand enig idee?
Om het eens over iets anders te hebben... Iemand al research gedaan op upscaling van de XE93 vs de PS4 Pro. Op dit moment wordt alle content op mijn PS4 Pro geupscaled naar 4K. Dus zelfs bij het afspelen van een DVD toont de TV dat je Full-screen 4K content bekijkt.
Een van de sterktes van de XE93 is echter de X1 Extreme processor die dus ook zeer goede upscaling zou moeten hebben, maar daar maak ik nu dus helemaal geen gebruik van met mijn PS4 Pro (niet enkel games, maar ook BluRay+DVD en Plex) aangezien de TV een 4K signaal binnen krijgt.
Een van de sterktes van de XE93 is echter de X1 Extreme processor die dus ook zeer goede upscaling zou moeten hebben, maar daar maak ik nu dus helemaal geen gebruik van met mijn PS4 Pro (niet enkel games, maar ook BluRay+DVD en Plex) aangezien de TV een 4K signaal binnen krijgt.
De laatste: v6.2858JOHNNIE_WALKER schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:52:
[...]
Op welke FW revisie van de A1 zit je?
De XE93 zal beter upscalen, maar of je het met dergelijke content echt gaat zien? Ik denk dat de verschillen alleen echt duidelijk zullen zijn als je van dichtbij een testpatroon gaat bestuderen. Dat is opzich ook een hobby natuurlijkTwixie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:56:
Om het eens over iets anders te hebben... Iemand al research gedaan op upscaling van de XE93 vs de PS4 Pro. Op dit moment wordt alle content op mijn PS4 Pro geupscaled naar 4K. Dus zelfs bij het afspelen van een DVD toont de TV dat je Full-screen 4K content bekijkt.
Zijn er nog die stabiliteitsissues hebben met de DV update ?
Ik heb maandagavond manueel de 6.2858 firmware update geïnstalleerd die o.a. DV toevoegt aan Netflix. Sindsdien heb ik al 2x voorgehad dat alle networking lijkt vast te lopen en de enige fix is de stekker eruit.
Het probleem begon telkens in Netflix, waar ik na het bekijken van een eerdere titel (denk dat het telkens een DV titel was) ineens geen enkele titel meer kan laden. Het bufferen lijkt te beginnen maar gaat traag tot 20% en stopt daar. Wanneer ik dan de Netflix app probeer af te sluiten (via 'Netflix afsluiten') krijg ik gewoon een zwart scherm (met wolken
) en moet ik op Home drukken om terug in het Home screen terecht te komen. Maar ook andere apps misdragen zich. Zo geeft YouTube ook een zwart scherm na het splash screen. Ook het checken op een nieuwe firmware update blijft hangen. Het force closen van Netflix lost het in elk geval niet op. Tenslotte kan ik de TV wel power off doen, maar erna reageert hij totaal niet meer op mijn afstandsbediening en moet ik de stekker eruit trekken.
Ik heb maandagavond manueel de 6.2858 firmware update geïnstalleerd die o.a. DV toevoegt aan Netflix. Sindsdien heb ik al 2x voorgehad dat alle networking lijkt vast te lopen en de enige fix is de stekker eruit.
Het probleem begon telkens in Netflix, waar ik na het bekijken van een eerdere titel (denk dat het telkens een DV titel was) ineens geen enkele titel meer kan laden. Het bufferen lijkt te beginnen maar gaat traag tot 20% en stopt daar. Wanneer ik dan de Netflix app probeer af te sluiten (via 'Netflix afsluiten') krijg ik gewoon een zwart scherm (met wolken
Een Factory Settings Reset lost al je problemen op. Maak er iig een gewoonte van om altijd vóór een automatic/manual firmware update een Factory Settings Reset uit te voeren.Twixie schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:50:
Zijn er nog die stabiliteitsissues hebben met de DV update ?
Het probleem begon telkens in Netflix, waar ik na het bekijken van een eerdere titel (denk dat het telkens een DV titel was) ineens geen enkele titel meer kan laden. Het bufferen lijkt te beginnen maar gaat traag tot 20% en stopt daar. Wanneer ik dan de Netflix app probeer af te sluiten (via 'Netflix afsluiten') krijg ik gewoon een zwart scherm (met wolken) en moet ik op Home drukken om terug in het Home screen terecht te komen. Maar ook andere apps misdragen zich. Zo geeft YouTube ook een zwart scherm na het splash screen. Ook het checken op een nieuwe firmware update blijft hangen. Het force closen van Netflix lost het in elk geval niet op. Tenslotte kan ik de TV wel power off doen, maar erna reageert hij totaal niet meer op mijn afstandsbediening en moet ik de stekker eruit trekken.
Met de vorige FW revisie heb ik heel veel problemen gehad met Screen Mirroring op de A1. Ik heb een Windows Phone, een ThinkPad laptop en een tweede laptop geprobeerd, allemaal gingen met veel moeite verbinden en daarna ook nog met een enorme vertraging tussen wat ik op mijn scherm deed en wat de TV liet zien. Vervolgens had ik de WiFi Direct Advanced Settings gebruikt om de 5.0GHz op Kanaal 36 manueel in te stellen. Het ging een stuk beter, maar nog lang met een vertraging.
Met de laatste FW zijn er nu verbeteringen qua verbinden, maar helaas de vertraging bij mij blijft rond de 20-30 seconden. Dus onbruikbaar.
Thanks, vanavond eens proberen. Gelukkig zitten al mijn settings ondertussen in een Excel sheetJOHNNIE_WALKER schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:10:
[...]
Een Factory Settings Reset lost al je problemen op. Maak er iig een gewoonte van om altijd vóór een automatic/manual firmware update een Factory Settings Reset uit te voeren.
KLASSE!Twixie schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:15:
[...]
Thanks, vanavond eens proberen. Gelukkig zitten al mijn settings ondertussen in een Excel sheet.
Wow, Resogun op de PS4 Pro is ook wel een mooie showcase voor 4K+HDR op je nieuwe TV.
Jammer genoeg nog altijd problemen. Heb nu een paar keer voorgehad bij Marco Polo (een Dolby Vision titel) dat ik geen geluid had, bvb nadat ik de film op pause gezet had. Ook kreeg ik eens een hickup waarna het geluid wegviel.JOHNNIE_WALKER schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:10:
[...]
Een Factory Settings Reset lost al je problemen op. Maak er iig een gewoonte van om altijd vóór een automatic/manual firmware update een Factory Settings Reset uit te voeren.
Op een ander forum lees ik dat sommigen ineens een zwart beeld hebben in Netflix, ook bij DV titels.
Duidelijk dat die nieuwe update met DV support nog brak is, en dat nadat hij al zoveel vertraging had..
Uncharted 4: A Thief's End of Uncharted: The Lost Legacy al geprobeerd?Twixie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:56:
Wow, Resogun op de PS4 Pro is ook wel een mooie showcase voor 4K+HDR op je nieuwe TV.
Die heb ik nietJumpman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:02:
[...]
Uncharted 4: A Thief's End of Uncharted: The Lost Legacy al geprobeerd?
Had ook al Ratchet & Clank gespeeld maar daar vind ik de HDR eerder storend eigenlijk.
De KD-65XE9305B bij platte TV nu €1841,- is alleen uit de doos geweest!
Nieuwe firmware voor Logitech Harmony lost het favorieten en channel up/down probleem in IP mode op.
Beetje vaag, Logitech support claimde dat er nog geen oplossing was.
Beetje vaag, Logitech support claimde dat er nog geen oplossing was.