Ottovw schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:17:
[...]
Dank voor jullie uitleg. Ik kom van een 42 inch en vind 55 inch groot genoeg voor nu. Ook goed te zien dat de LG C7 inderdaad nog wat duurder uitvalt, had ik even verkeerd gelezen.
Dan zal de keuze worden 9005 of 9305. Mijn voorkeur neigt naar 9305.
Kan iemand mij nog uitleggen waarom er op de 9305 geen gebruik wordt gemaakt van FALD en op de 9005 wel?
Welke ik ook zal nemen, ik hoop dat ik niet teleurgesteld zal worden zoals dat het geval was van de XE7005.
Hier staat wat meer info over de Slim Backlight Drive+:
https://www.sony.be/nl/el...-tvs#Slim-Backlight-Drive
Basically, simpele edge-lit TV's hebben gewoon leds aan de rand die over het hele paneel egaal verspreid worden. FALD TV's hebben leds achter het paneel die in zones licht geven, maar doordat ze achter het paneel zitten is de TV dikker.
Slim Backlight Drive+ is een manier om met heel krachtige LEDs in de rand in combinatie met light guides opgedeeld in zones langs de rand hetzelfde effect te bereiken als FALD zonder het paneel significant dikker te maken.
De eerste variant deed het in twee "rijen" (zie afbeelding), de Slim Backlight Drive+ in de XE93 heeft 4 "rijen".
Aangezien de LEDs onderaan zitten bij de XE93 (als ik me niet vergis, misschien ook boven) heeft de XE93 ook 18 "kolommen" en 4 "rijen" voor 72 zones. De XE90 heeft 9 bij 5 zones (45). XF90 weet ik de setup niet van, maar het zou iets tussen de twee in moeten zijn.
De XE93 heeft minder rijen dan de XE90 omdat rijen met de Slim Backlight Drive+ duur/moeilijk zijn, aangezien je het licht meer specifiek moet guiden naar de juiste plaats. Bij de XE90 zitten de LEDs gewoon achter het paneel, dus daar is de verdeling redelijk 'gelijk' (9/5 is quasi 16/9). 18/4 wil zeggen dat de 'resolutie' van dimmen horizontaal een stuk hoger is dan verticaal.
Side effect van de XE93 backlight is dan ook weer dat de peak brightness een stuk hoger kan, aangezien koeling en power supply voor de LEDs compacter kan (enkel boven en onderaan het paneel ipv gespreid overal). Gevolg daarvan is dat Dolby Vision mogelijk is, op termijn (op de XE90 is de peak brightness niet hoog genoeg om het de moeite waard te maken als ik me niet vergis).
In theorie heeft de XE93 ook een betere beeldverwerking (X1 Extreme vs X1), maar ik vermoed dat dat 100% marketing is en ze dat gewoon op TV's plakken die genoeg contrast halen voor Dolby Vision / betere HDR. Testen zoals die van Rtings bewijzen dat er buiten de backlight en de behuizing gewoon geen verschil is tussen de XE90 en XE93. Dezelfde panels, dus uiteindelijk ook hetzelfde contrast, zelfde software, zelfde upscaling, ... Alleen de backlight (en bijgevolg de behuizing) is anders (en strikt superieur in de XE93, al is het verschil klein).

HDMI ARC en S/PDIF ondersteunen exact dezelfde formaten:
- PCM stereo (2.0)
- Dolby Digital (AC3/5.1)
- DTS (5.1)
Geen Dolby TrueHD, DTS HD-MA of andere nieuwere formaten met hogere kwaliteit. In de allernieuwste HDMI-spec (2.1) zit eARC, en eARC heeft ondersteuning voor dezelfde audioformaten als HDMI van device naar TV (alles basically). Maar die spec gaat nog niet direct in TV's en receivers zitten.
Denk er wel aan dat zowel ARC als S/PDIF in de structuur apparaat > TV > receiver bij Sony's een redelijke vertraging introduceren. SingStar heeft daar een leuke automatische test voor toevallig, en ik heb die thuis eens gedaan:
- PS4 -> TV (HDMI 2, game mode) -> HDMI ARC -> Sony receiver (STR-DH540) = 240ms audio delay
- PS4 -> Sony receiver (STR-DH540, game input) -> HDMI -> TV (HDMI 3, game mode) -> 40ms audio delay
(De SingStar USB mics zelf introduceren ongeveer 20ms aan delay.)
Persoonlijk vond ik de toegevoegde 200ms storend in bepaalde snelle games. Zolang je je TV niet in game mode zet zorgt je TV zelf al voor 100ms vertraging, en de 100ms audio delay die je dan nog hebt is dan niet heel storend. Maar met je TV in game mode heb je ongeveer 200ms aan verschil tussen beeld en geluid bij ARC, en dat is me te veel.
(Damn dit is een lange reactie geworden...)
[
Voor 10% gewijzigd door
AmbroosV op 19-03-2018 19:25
]