Pas geleden te horen gekregen dat ik mijn badkamer (en toilet?) casco op kan laten leveren. Weet uit eerdere ervaringen met mijn werk dat er behoorlijke nadelen aanzitten (bij lekkage geen garantie via de aannemer). Daarom er ook nooit naar gekeken. Maar de projectleverancier brengt behoorlijke stevige prijzen in rekening, dat ik toch eens aan het rekenen ben geslagen. Weet niet exact wat ik weer krijg en waarvoor, maar de kopers begeleider noemde een bedrag van 3250€ voor de badkamer. Mijn aanname is dat hierbij ook de toilet zit, dit moet ik enkel alleen nog verifiëren.
Via de projectleverancier heb ik offerte gehad voor het sanitair en het tegelwerk. Voor het tegelwerk hebben we allen een stelpost gekregen, vloertegels 25€ en wandtegels 20€. Bij de projectleveranciers zijn de tegels welke ik uit heb gezocht twee a drie keer zo duur, wand wil ik graag 30x60 en vloer 60x60.
Offerte 1 (sanitair plus aanvullende bouwkundige werkzaamheden): 4700€
Offerte 2 (tegelwerk): 3300€
Totaal dus 8000€ aan meerwerk in de badkamer terwijl ik eigenlijk niks spannends heb uitgezocht qua sanitair. Wc-pot van 69€ noem ik goedkoop en niet luxe. Enkel wastafel, spiegelkast en blad komen uit nexxt serie. Maar die neem ik toch niet af omdat ik geen 1700€ ga betalen voor een wastafel plus de rest. Nu terug naar mijn berekening:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heb zoveel mogelijk de gebruikte materialen gebruikt welke mijn projectleverancier ook wil toepassen, enkel heb ik de internetprijzen aangehouden. Qua uren hou ik het voor tegelzetter en stukadoor ruim aan omdat alles natuurlijk in de beun wordt uitgevoerd en je dan vaak enkel paar uren hebt 's avonds. Ook een post opgenomen voor de loodgieter al liggen de leidingen al op de exacte plek, hetzelfde geldt voor de elektriciën. Maar als we toch bezig zijn heb ik liever een gestukadoord plafond met spotjes. Tegelprijzen heb ik voor mezelf maar een post aangehouden op basis van speuren op internet. Een badkamer is qua arbeid vaak een week werk. Y-tong blokken lijmen voor afscheidingen in de badkamer kan ik eventueel nog wel samendoen met mijn vader doen. Hij heeft bij ons thuis ook de toilet en badkamer geheel zelf opgebouwd, enkel tegelen/ stukadoren en elektra door vakman.
Al met al dus nog wel een fors verschil. Als ik de badkamer (en toilet?) afneem via de aannemer betaal ik dus eigenlijk: 11.250€ inclusief BTW (“de korting” 3250€ + offerte 1 4700€ + offerte 2 3300€).
Wel benieuwd naar jullie feedback op mijn berekening.