Leveringen van Sony Xperia-smartphones nemen verder af Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 14:17
https://tweakers.net/nieuws/120793/leveringen-van-sony-xperia-smartphones-nemen-verder-af.html

Beste redactie,

De oorzaak is toch niet de "leveringen", maar de verkoop? Vind de titel dan ook verwarrend, gisteren ook al bij artikel over de Nintendo Wii U, stond ook "leveringen" terwijl de verkoop gedaald is. Ik snap wel dat die twee aan elkaar gekoppeld zijn, maar de één is toch het gevolg van het ander?

Gr,

Mr. Breaker

You may enlighten me!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:01

arnoudwokke

Redacteur
Thanks voor je opmerking.

Fabrikanten melden geen verkopen. Ze hebben daar ook nauwelijks een idee van. Daarom zijn we al een tijdje geleden overgestapt op het woord 'leveringen'. Het gaat namelijk om het aantal exemplaren dat een fabrikant levert aan retailers, providers, eigen winkels etc etc. Hoeveel mensen er dan kopen, is een heel andere kwestie.

Dit lijkt een kleinigheid, maar heeft grote gevolgen. Stel je voor dat retailers bij Apple in totaal 50 miljoen iPhone 8's bestellen in september. Voor de cijfers van Q3 schrijft Apple dan keurig 50 miljoen leveringen bij, ook al verkopen die retailers er geen 1 (bijvoorbeeld omdat consumenten de prijs van de iPhone 8 van 29999 euro net iets te gortig vinden)
Als er geen 1 verkopen in september, liggen de warenhuizen vol met iPhones in oktober. Als Apple dan de prijs verlaagt van 29999 euro naar 769 euro, zullen retailers eerst die warenhuizen vol iPhone 8's verkopen. Dan bestellen ze er nog 10 miljoen bij in december.
In dit volstrekt theoretische geval is het dan:
Apple----------Q3--------Q4
Leveringen----50M--------10M
Verkopen--------0--------60M

Daarom gebruiken we het woord 'verkopen' niet meer in dit verband. Dat is namelijk iets heel anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 14:17
Bedankt voor de reactie, het is een duidelijk verhaal, toch voelt het mij aan als 'clickbait'.

De retailer heeft dan toch die toestellen gekocht?

Ik vroeg me dus tot twee keer toe af of er dan problemen met de productie waren.

Per saldo is toch in beide artikelen de oorzaak een daling in verkoop.

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
arnoudwokke schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:20:
Thanks voor je opmerking.

Fabrikanten melden geen verkopen. Ze hebben daar ook nauwelijks een idee van. Daarom zijn we al een tijdje geleden overgestapt op het woord 'leveringen'. Het gaat namelijk om het aantal exemplaren dat een fabrikant levert aan retailers, providers, eigen winkels etc etc. Hoeveel mensen er dan kopen, is een heel andere kwestie.

Dit lijkt een kleinigheid, maar heeft grote gevolgen. Stel je voor dat retailers bij Apple in totaal 50 miljoen iPhone 8's bestellen in september. Voor de cijfers van Q3 schrijft Apple dan keurig 50 miljoen leveringen bij, ook al verkopen die retailers er geen 1 (bijvoorbeeld omdat consumenten de prijs van de iPhone 8 van 29999 euro net iets te gortig vinden)
Als er geen 1 verkopen in september, liggen de warenhuizen vol met iPhones in oktober. Als Apple dan de prijs verlaagt van 29999 euro naar 769 euro, zullen retailers eerst die warenhuizen vol iPhone 8's verkopen. Dan bestellen ze er nog 10 miljoen bij in december.
In dit volstrekt theoretische geval is het dan:
Apple----------Q3--------Q4
Leveringen----50M--------10M
Verkopen--------0--------60M

Daarom gebruiken we het woord 'verkopen' niet meer in dit verband. Dat is namelijk iets heel anders :)
Daar klopt niet zo heel veel van aangezien fabrikanten, data opkopen bij partijen zoals GFK. Een Samsung weet dus precies welke TV wanneer verkocht wordt. Welkom in de wereld van consumer analytics. Is héél groot. Ik ben zelf bij GFK geweest en heb gezien wat voor analyses ze draaien voor fabrikanten, welke cases en hoe zij consumenten tracken van eerste contactmoment tot daadwerkelijke aankoop met hun speciale software. Een volgende stap is big data daarin en aftersales koppeling. Een directe aankoopimpuls nadat bijvoorbeeld een S7 is getoond in een tv programma is nog niet te meten.

GFK zit op elk continent en heeft miljoenen kassabonnen dagelijks in hun systemen zitten. Zeker in de FMCG sector (GFK is niet enorm groot in electronica maar wel daar) is het key om inzicht te hebben in welke verpakkingen beter verkopen, bijvoorbeeld een pak vissticks met tijdelijk 50% extra. Acties zoals een gratis bluetooth speaker e.d. bij een smartphone kunnen ook allemaal gemonitord worden en wordt retour afdeling marketing en salespromoties gekoppeld.

[ Voor 8% gewijzigd door W00fer op 02-02-2017 20:51 ]