Xbox upscaling?! Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Ik lees in het artikel:
Dat er upscaling nodig is om games in 4k-resolutie weer te geven op Project Scorpio is niet onverwacht. De console is op papier vier keer krachtiger en zou dus games die in 1080p-resolutie draaien op de huidige Xbox One in 2160p-resolutie kunnen weergeven. Veel Xbox One-games draaien echter in lagere resoluties zoals 900p of 720p. Om dat op te schalen naar native 2160p zou krachtigere hardware nodig zijn
Ik vind dit een vreemde conclusie. Je hoeft echt niet 4 keer zo veel rekenkracht in een console te hebben om een game op viervoudige resolutie te renderen. Het OS, de input, de besturing, de gameplay, de audio en AI vragen geen extra rekenkracht bijvoorbeeld. En ook voor het scherm is geen viervoudige rekenkracht nodig tenzij zo ongeveer echt elke pixel in de originele resulutie in 4 totaal verschillende pixels zou veranderen. Natuurlijk neemt de complexiteit voor de rendering toe als je elementen en textures 4 keer gedetaileerder maakt maar niet noodzakelijk met een factor 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat. Bovendien klopt de titel niet. De console maakt er geen gebruik van, het is een rendering techniek die games kunnen implementeren. Het is niet zo dat als je een 4k output mode gebruikt dat je dan automatisch checkerboarding hebt - de console verwacht een 4k framebuffer, het is aan de game om daar invulling aan te geven. Dat geldt net zo goed voor de PS4 Pro.

En even los van die foute stelling is het ook nog eens een enorme clickbait, mede om wat hierboven staat. Het is een mogelijkheid, eentje die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om meer tijd aan andere zaken te kunnen besteden. In het genoemde artikel komt uitgebreid aan bod dat de console best wel eens native 4k zou kunnen renderen met de huidige games.

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 25-01-2017 13:50 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:10
Dank voor de feedback. De titel was niet bedoeld als clickbait, maar ik zie dat er flink wat ophef over is. Ik heb 'm aangepast en ik zal nog een alinea toevoegen met verduidelijking dat het geen vereiste is voor ontwikkelaars. Dat leek mij logisch, maar wellicht heb ik dat niet duidelijk benadrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 593209

On package = naast een andere die. On die = inside dezelfde die. Maar niet er boven op. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 593209 op 25-01-2017 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 593209 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:39:
[...]

On package = naast een andere die. On die = inside dezelfde die. Maar niet er boven op. :)
I beg to differ
A die in the context of integrated circuits is a small block of semiconducting material, on which a given functional circuit is fabricated
De circuits worden op de wafer gebouwd. Daarom zeg je altijd "op de die".

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 25-01-2017 15:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Het is aardig dat je de titel heb aangepast maar ik meldde volgens mij juist iets over de INHOUD van het artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 20:24
TWyk schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:44:
Ik lees in het artikel:

[...]

Het OS, de input, de besturing, de gameplay, de audio en AI vragen geen extra rekenkracht bijvoorbeeld.
Maar het is ook weer niet zo dat een GPU al het door jou genoemde afhandelt. De 4x rekenkracht in het artikel slaat namelijk op grafische rekenkracht (naast het snellere geheugen en processor).

I.m.o. hoefde voor mij hoefde de titel helemaal niet veranderd te worden. Ten eerste is het een gerucht, het staat tussen quotes, en ten tweede zei de titel helemaal niet dat dit altijd zo was. Wat de top comment onder het artikel wel beweert. Er stond toch geen 'altijd' in de titel.

Ik vind het juist een correcte titel omdat toen de PS4 Pro uit kwam er verwarring was en bleek dat het in veel gevallen geen echte 4K was, maar wel zo werd geadverteerd.
En de Scorpio heeft nota bene op de pagina "true 4k gaming" staan, wat sterk suggereert dat het native 4k is. Verder heeft er ook een tijdje dit op de pagina gestaan: "The first and only console to enable true 4K gaming and hi-fidelity VR." Ook toen de PS4 Pro al uit was. Dat suggereert op zijn beurt weer dat er een verschil tussen hoe de PS4 Pro hun 4K bereiken.
Toen verdween die laatste quote van de pagina. En nu is er mogelijk nieuwe informatie. Dan zit er nieuwswaarde in het feit dat er waarschijnlijk bij veel games een checkboard upscale gebruikt gaat worden. En dat was de titel. Niet dat de huidige titel de lading niet beter dekt. Maar click bait was het zeker niet. Mensen moeten gewoon het artikel lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fleximex op 25-01-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Fleximex schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:13:
[...]

Maar het is ook weer niet zo dat een GPU al het door jou genoemde afhandelt. De 4x rekenkracht in het artikel slaat namelijk op grafische rekenkracht (naast het snellere geheugen en processor).
Correct, maar dat doet niets af aan zijn onderliggende punt: 4x zoveel pixels betekent niet 4x zoveel GPU-kracht :)
I.m.o. hoefde voor mij hoefde de titel helemaal niet veranderd te worden.
De titel deed vermoeden dat het console is die aan checkerboarding doet. Dit is gewoon fout. De games implementeren het, niet de console. Ook al is het een quote, als objectief gesteld kan worden dat het nergens op slaat, dan moet je het niet gebruiken als titel van je artikel :)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 25-01-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 20:24
.oisyn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:16:
[...]

De titel deed vermoeden dat het console is die aan checkerboarding doet. Dit is gewoon fout. De games implementeren het, niet de console.
Maar de huidige titel is in dat opzicht niet anders dan de vorige :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb ook niet gezegd dat ik er nu happy mee ben, maar ik vind het weldegelijk een ander bericht: de console ondersteunt het idd. Dat wil zeggen, er zit een hardware-feature in die checkerboard rendering zo goed als gratis maakt. Zonder die feature zou het meer kosten dan alleen renderen op halve resolutie (omdat elke andere pixel verticaal geoffset moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
TWyk schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:37:
Het is aardig dat je de titel heb aangepast maar ik meldde volgens mij juist iets over de INHOUD van het artikel.
Ik heb de inhoud ook aangepast, zoals je leest in mijn reactie. Ook in de reactie op de frontpage.

Microsoft heeft niet eerder gesproken over de toepassing van checkerboarding op Scorpio. Dat vind ik een interessant en nieuwswaardig gegeven en dat breng ik in dit artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
.oisyn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:25:
Ik heb ook niet gezegd dat ik er nu happy mee ben, maar ik vind het weldegelijk een ander bericht: de console ondersteunt het idd. Dat wil zeggen, er zit een hardware-feature in die checkerboard rendering zo goed als gratis maakt. Zonder die feature zou het meer kosten dan alleen renderen op halve resolutie (omdat elke andere pixel verticaal geoffset moet worden)
Kun je aangeven waar je nu niet happy mee bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Omdat dat feit niet echt nieuwswaardig is ;). Het was wel te verwachten dat hij het ging kunnen, daar er een nieuwere GPU in zit. Misschien moet je de focus meer leggen op het feit dat er een whitepaper gelekt is. Als je het op checkerboarding wilt houden, misschien iets in de trant van "Whitepaper Scorpio suggereert dat games checkerboarding kunnen gebruiken voor 4k"

Pagina: 1