misschien wel boeiende info voor iemand. Mijn xps 15 kwam met een 512gb liteon c2x ssd. Zie hier de benchmarks:

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Het is wel wat aan de lage kant, maar bij mijn SSD (overigens ook een Lite-On) is het resultaat wel beter maar nog steeds aan de lage kant.MazeWing schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:15:
Je 4K Q32T1 schrijfsnelheid is behoorlijk laag. Die is bij mij in de 600.
[ Voor 10% gewijzigd door Kiragi op 03-05-2017 20:40 ]
[ Voor 25% gewijzigd door MazeWing op 04-05-2017 15:06 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Een tijdje terug heb ik gepost over latency problemen met ACPI.sys en WDF0100.sys die voor glitches in het geluid zorgden op mijn Dell XPS15.Zandah schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:02:
[...]
Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd met die tool die jij gebruikt hebt. Net gedraaid en de latency van alles wat met m'n draadloze netwerkkaart te maken had (ndis.sys, tcpip.sys) kwamen soms nog boven 1 uit. Deze heb ik uitgeschakeld en nu werkt het allemaal goed. Het wordt sowieso aangeraden om je draadloze netwerkkaart te disablen tijdens produceren en draaien.
Nu kwam 1 keer ACPI.sys op 4 ms uit, wat te hoog is. Ik weet niet hoe dit komt. Het is allemaal veel beter geworden in ieder geval. Ik blijf de komende dagen LatencyMon draaien en hopelijk blijft alles goed.
Heel erg bedankt voor de tips!
Had je al je Intel GPU drivers geüpdate? Die loste bij mij eigenlijk alles op. Ik gebruik op dit moment 4629 van stationdrivers (dankzij MazeWing) en die doen het perfect. Er is ook deze week een nieuwe driverupdate van Intel gekomen, die kan je ook proberen.Zandah schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:25:
[...]
Een tijdje terug heb ik gepost over latency problemen met ACPI.sys en WDF0100.sys die voor glitches in het geluid zorgden op mijn Dell XPS15.
Na een bios update en het installeren van de nieuwste drivers werd het een stuk beter, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Gisteren tijdens een DJ gig hoorde ik weer minimaal elke minuut een glitch. Het was zo erg dat ik moest stoppen met draaien.
In LatencyMon zie ik nog steeds dat ACPI.sys vaak een latency heeft van 4ms. Ik heb al alles geprobeerd. Power schedule settings allemaal op 100%, geen stand by, volledige stroomtoevoer naar USB etc.
In apparaatbeheer heb ik m'n netwerkkaart en bluetooth kaart uitgeschakeld tijdens het draaien. Ook heb ik onder batterijen de ACPI compliant battery uitgeschakeld en zelfs m'n Geforce uitgeschakeld om te zien of dit invloed heeft, maar niets werkt.
Ik durf niet meer te draaien met deze laptop omdat ik nooit weet of het gaat werken. Toen ik Dell twee maanden geleden een mail schreef hierover zeiden ze dat ze het probleem waarschijnlijk niet kunnen reproduceren omdat ik er alleen last van heb als ik een externe geluidskaart aansluit. Inmiddels heb ik meerdere externe geluidskaarten aangesloten en elke keer heb ik dit probleem. Het ligt dus niet aan die specifieke geluidskaart.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb het gevoel dat ik alles al geprobeerd heb en ik zit serieus te overwegen om hem te verkopen en voor een Macbook Pro te gaan, ook al zijn die stervensduur.
[ Voor 6% gewijzigd door meirnoordermeer op 07-05-2017 09:46 ]
Ik ben toevallig nu een arch image op een usb-stick aan het zetten. Ga het even proberen en zal het laten weten, al moet ik zeggen dat 4.10 ook al vrij goed liep. Het blijft alleen lastig om de Nvidia GPU aan de praat te krijgen.joepadmiraal schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:17:
Heeft iemand de 4.11 Linux kernel al getest met deze laptops?
Er zitten een aantal verbeteringen in voor de Intel processors die interessant zijn.
- frame buffer compression
- turbo boost max 3 verbeteringen
- p-state driver tweaks
Draait hier, maar er is niet echt veel te merken van de veranderingen. Linux draaide hiervoor al prima en nu nog steedsjoepadmiraal schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:17:
Heeft iemand de 4.11 Linux kernel al getest met deze laptops?
Er zitten een aantal verbeteringen in voor de Intel processors die interessant zijn.
- frame buffer compression
- turbo boost max 3 verbeteringen
- p-state driver tweaks
Heb deze ook draaien naar tevredenheid. Had weer last van lags in chrome met de windows creators update, dat is nu ook weer verleden tijd!Bv202 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:20:
Voor diegenen die ook last hebben van schermflikkeringen: de nieuwste Intel driver die enkele dagen geleden gereleased werd lost dit probleem mogelijk op. In de release notes staat iets over flikkeringen en sinds ik deze driver geïnstalleerd heb, heb ik er (tot nu toe...) geen last meer van:
https://downloadcenter.in...dows-15-45-?product=98909
Je moet wel de .zip (onderste download) downloaden en niet de .exe, omdat de .exe geblokkeerd wordt door Dell. Pak de .zip ergens uit en daarna kan je een manuele installatie doen via het apparaatbeheer in Windows.
Zou dit dan toch een kwestie zijn van wachten op verdere optimalisaties van de Intel kant of heeft Chrome hier ook nog werk aan de winkel?MazeWing schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:23:
[...]
Eigenlijk had je dit in het XPS Kaby Lake topic moeten plaatsen.
Verder herken ik wel bepaalde punten qua lag. Volgens mij is het gewoon een gebrek aan optimalisatie. Edge draait extreem smooth en het scrollen (met het touchpad) gaat vlekkeloos. Bij Chrome is dit toch een stuk minder. Ook op dezelfde soort pagina's die behoorlijk intensief zijn is het verschil tussen Edge en Chrome behoorlijk groot qua "smoothness"
Met Adobe Premiere heb ik zelf geen ervaring, wel met Lightroom en Photoshop. Zeker Lightroom is een draak qua performance. Daarnaast wordt alleen de GPU gebruikt bij het "develop" onderdeel. De interface zelf is voor rekening van de IGP, die in sommige gevallen gewoon te kort lijk te komen. Mogelijk valt dit op te lossen door in de nvidia instellingen Premiere zo in te stellen dat ie altijd op de GTX 1050 draait. Bij lightroom geeft dit trouwens nauwelijks verschil...
We moeten niet vergeten dat er 4x zoveel gerenderd moet worden. Van ongeveer 2MP naar 8MP en dit komt allemaal op het bordje van de IGP.
Chrome is op Windows gewoon niet zo goed geoptimaliseerd. Op MacOS en Linux draait het prima en is de accuduur ook nog acceptabel, maar op Windows is het echt dramatisch. Ik ben maar Edge gaan gebruiken, omdat het op dit moment echt vele malen beter werkt en de meeste plugins die ik gebruik zijn tegenwoordig ook beschikbaar.hiddehs schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:36:
Gisteren mijn ervaring en issue met de nieuwe XPS 9560 (4K, 512, 16) al uitgebreid in
het Skylake topic gedeeldhttps://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51149293
Toch nog benieuwd of er meer 9560 gebruikers zijn die na de Creators update en de (force-)installatie van de laatste Intel HD Graphics drivers nog steeds kampen met lag tijdens scrollen door intensieve pagina's (en vooral pdf's) in Chrome. Dit valt mij op doordat het scrollen door die zelfde pagina's in Edge veel 'smoother' gaat en dus niet zo hapert/flikkert als Chrome.
Zoals @MazeWing in het andere topic al reageerde is Chrome een stuk minder geoptimaliseerd, maar je zou tegenwoordig met deze specs toch een betere ervaring in Chrome verwachten/kunnen krijgen op 4K?
[...]
Zou dit dan toch een kwestie zijn van wachten op verdere optimalisaties van de Intel kant of heeft Chrome hier ook nog werk aan de winkel?
Zit ondertussen ook te overwegen om over te gaan op Edge voor performance maar mis de uitgebreide dev tools uit Chrome nog..meirnoordermeer schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:48:
[...]
Chrome is op Windows gewoon niet zo goed geoptimaliseerd. Op MacOS en Linux draait het prima en is de accuduur ook nog acceptabel, maar op Windows is het echt dramatisch. Ik ben maar Edge gaan gebruiken, omdat het op dit moment echt vele malen beter werkt en de meeste plugins die ik gebruik zijn tegenwoordig ook beschikbaar.
Over de ervaringen bij het gebruik van 4k, Chrome heeft (zo lijkt het tenminste) nog geen fatsoenlijke hardware-acceleratie ondersteuning om bijvoorbeeld 4k af te spelen. Doe je dit namelijk in Edge dan is er niks aan de hand. Er was een tijdje geleden op YouTube een 8k video beschikbaar gekomen. Op mijn desktop (i7 5820k, GTX 980) kon ik deze video niet makkelijk afspelen in Chrome, maar met Edge was er niks aan de hand en lag het CPU-gebruik ook relatief erg laag.
Denk overigens ook niet dat de echte optimalisaties ooit nog gaan komen. Bij Google op de werkvloer mag Windows geen eens gebruikt worden, dus vandaar waarschijnlijk ook de focus op UNIX-systemen. Maar goed desondanks zullen er ook vast nog wel wat fout zitten in de Intel drivers. Ik had van de week dat Microsoft Office visueel heel erg laggy was, dat je het venster rondsleept en met een vertraging van een seconde achter je muis aan komt.. Was heel apart, maar heb het idee dat dat ook aan een driver lag.
hiddehs schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:34:
En tot slot gaat scrollen en verplaatsen van afbeeldingen in de 4K Word in grote documenten ook nog met stutters/haperingen.
Intel GPU drivers had ik al geupdate, maar ik merkte geen verschil helaas. Waar vind ik die 4629 station drivers?meirnoordermeer schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:43:
[...]
Had je al je Intel GPU drivers geüpdate? Die loste bij mij eigenlijk alles op. Ik gebruik op dit moment 4629 van stationdrivers (dankzij MazeWing) en die doen het perfect. Er is ook deze week een nieuwe driverupdate van Intel gekomen, die kan je ook proberen.
Het lijkt er eerlijk gezegd op dat Kaby Lake en Windows 10 gewoon nog niet lekker samenwerken. Ik heb hier ook een desktop staan en die heeft af en toe ook last van haperingen of rare glitches, terwijl onder Linux alles perfect draait (ook op de 9560).
[ Voor 11% gewijzigd door MazeWing op 09-05-2017 13:29 ]
Goed om te horen dat de nieuwe kernel ook nog stabiel draait. Ik draai nu ubuntu met 4.10 wat ook wel goed werkt. Alleen audio over usb-c werkt bij mij nog niet. Maar ik heb nog niet gekeken wat het probleem precies is. 4.11 zou wel ietsjes langere accu duur kunnen geven verwacht ik. Als ik een avondje over heb ga ik hem ook installeren.meirnoordermeer schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:54:
[...]
Draait hier, maar er is niet echt veel te merken van de veranderingen. Linux draaide hiervoor al prima en nu nog steedsMaar zal in sommige gevallen vast een verschil maken. Schijnt dat met 4.12 support komt voor Pascal Nvidia
[ Voor 23% gewijzigd door savale op 10-05-2017 08:08 ]
De nvidia gpu staat standaard gewoon uit en draait je windows op de intel gpu. Als je intensieve taken gaat uitvoeren schakeld het over naar de nvidia gpu. In de software van nvidia kan je aangeven welk programma de nvidia gpu moet gebruiken, als je dit insteld op de intel gpu dan blijft de kaart gewoon uit.savale schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:06:
Iemand enig idee of het mogelijk is om de gtx1050 kaart te verwijderen uit de xps 15 9560 4k? Ik game er namelijk toch niet op en dat scheelt me waarschijnlijk best wat batterij...
edit: ik heb al antwoord: volgens mij zit die gewoon vast op het moederbord als ik de plaatjes mag geloven...
Ik zou me daar echt geen zorgen om maken, zoals Step-han al zei staat de kaart standaard uit. Ik heb een 4k model en zolang je niks grafisch intensief doet is de accuduur gewoon zoals ie zou zijn zonder GTX 1050. Het is alleen wel fijn om redelijk wat grafische kracht te hebben mocht je ooit er wel wat mee willen doensavale schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:06:
Iemand enig idee of het mogelijk is om de gtx1050 kaart te verwijderen uit de xps 15 9560 4k? Ik game er namelijk toch niet op en dat scheelt me waarschijnlijk best wat batterij...
edit: ik heb al antwoord: volgens mij zit die gewoon vast op het moederbord als ik de plaatjes mag geloven...
Ik heb de Intel 46.64 drivers geïnstalleerd voor mijn videokaart. Zojuist is ook mijn Killer wifi kaart vervangen door een Intel 8265. Helaas zie ik nog steeds dat ACPI.sys elke keer weer op 4ms latency uitkomt.MazeWing schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:28:
Op het notebookreview forum is de grote boosdoener de Killer Wifi kaart. In sommige gevallen is het op te lossen door een andere driver voor de Killer Wifi (die van de alienware 17R4 te gebruiken) of voor de Intel IGP te gebruiken. Dit werkt echter maar in sommige gevallen.
In alle gevallen was het vervangen van de Killer voor een Intel kaartje DE oplossing. Benieuwd of de monteur dan ook een Intel kaartje bij zich heeft en niet vrolijk een nieuw Killer kaartje.
De 46.29 drivers van station-drivers kun je trouwens hier vinden. Deze kun je via apparaatbeheer installeren over je bestaande drivers.
De Intel 46.64 (de laatste officiele) zouden ook moeten werken, echter heb ik deze nog niet getest...
Jij zit ook nog te tobben dus. Houd ons op de hoogte aub!Zandah schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:01:
[...]
Ik heb de Intel 46.64 drivers geïnstalleerd voor mijn videokaart. Zojuist is ook mijn Killer wifi kaart vervangen door een Intel 8265. Helaas zie ik nog steeds dat ACPI.sys elke keer weer op 4ms latency uitkomt.
De monteur stelde voor om het hele moederbord te vervangen om uit te sluiten dat het een hardwareprobleem was. Hij wist ook niet waardoor het kwam. Ik krijg vandaag te horen of ze dat gaan doen.
savale schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:06:
Facts don't care about your feelings
Bij mij maakt met stroom of zonder stroom niet zoveel uit volgens mij. Altijd kom ik tussen 4 en 5ms latency op ACPI.sys.Luapper schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:27:
[...]
Jij zit ook nog te tobben dus. Houd ons op de hoogte aub!
Bij mij is het vooral belangrijk of ik de adapter erin heb of niet, en of ik mijn wifi-adapter disable.
Zonder stroom met wifi aan is het waardeloos. Met stroom zonder wifi is het prima.
0,6 ms max bij LatencyMon (tenminste, ik neem aan dat het dat is, 632,xxxxxx geeft hij aan in microseconde)
Je kan ook van je XPS 15 een hackintosh makenZandah schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:57:
[...]
Bij mij maakt met stroom of zonder stroom niet zoveel uit volgens mij. Altijd kom ik tussen 4 en 5ms latency op ACPI.sys.
Kreeg net een telefoontje van de monteur van Dell dat hij het moederbord niet mag vervangen. Dell gaat er dus verder niets meer aan doen. Ze adviseerden nog om te testen met Intel Speedstep uitgeschakeld in de BIOS. Dat heb ik ook gedaan, maar maakt geen verschil.
Als ik draai schakel ik de draadloze netwerkkaart altijd uit, daarnaast ook nog bluetooth, geforce en soms ACPI compliant battery.
Met normaal gebruik merk ik het niet. Misschien dat er dan heel af en toe ook een glitch is in het geluid, maar je hoort het bijna niet. Bij DJ-gebruik op een groot geluiddssysteem hoor je het echter veel beter.
Dus als iemand nog een 2ehands XPS 15 wil hebben?
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt en waar je tegen aanloopt? Lijkt me best leuk om eens MacOS uit te proberenmeirnoordermeer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:05:
[...]
Je kan ook van je XPS 15 een hackintosh makenGister mee zitten experimenteren en werkt best goed haha
http://www.insanelymac.co...ompatibility-information/Kiragi schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:30:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt en waar je tegen aanloopt? Lijkt me best leuk om eens MacOS uit te proberen
Werk op een verse windows 10 Rs2 installatie en heb geen dropouts met een focusrite 4i2 usb2 interface mits ik de power adapter aangesloten hou. Op de accu is het nog een drama. Waarschijnlijk even tweaken met throttlestop om dat nog op te lossen.Zandah schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:57:
[...]
Bij mij maakt met stroom of zonder stroom niet zoveel uit volgens mij. Altijd kom ik tussen 4 en 5ms latency op ACPI.sys.
Kreeg net een telefoontje van de monteur van Dell dat hij het moederbord niet mag vervangen. Dell gaat er dus verder niets meer aan doen. Ze adviseerden nog om te testen met Intel Speedstep uitgeschakeld in de BIOS. Dat heb ik ook gedaan, maar maakt geen verschil.
Als ik draai schakel ik de draadloze netwerkkaart altijd uit, daarnaast ook nog bluetooth, geforce en soms ACPI compliant battery.
Met normaal gebruik merk ik het niet. Misschien dat er dan heel af en toe ook een glitch is in het geluid, maar je hoort het bijna niet. Bij DJ-gebruik op een groot geluiddssysteem hoor je het echter veel beter.
Het werkt viel mij mee. Laptop is wel monteurs vriendelijk.MazeWing schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:49:
Gisteren (eindelijk) eens een repaste gedaan (Thermal Grizzly Kryonaut en de VRM's (sommige althans) van 3x 1,5m thermal pad (Arctic) voorzien. Ben best tevreden over de resultaten die ik heb behaald.
In een uur durende sessie van prime95 (small FFT's, maximum heat) wordt de cpu nog maar 80-82 graden en is er absoluut geen throttle. Voorheen zat ik rond de 94-95 graden). In beide gevallen had ik de cpu al een undervolt van -120 mV gegeven.
In realistische scenario's wordt de CPU nu zo'n 68-70 graden maximaal...
Update van mijn XPS15 avontuur. Hij is verkocht. Vanaf het begin narigheid mee gehad icm externe geluidskaart en Traktor (dj software). Glitches en haperingen die ik niet opgelost kreeg.Zandah schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:57:
[...]
Tja, aan de andere kant heb ik meerdere MacBooks gehad (verschillende varianten) die ook allemaal throttlen, schermen met dode pixels of trackpads die zonder enkele reden soms opeens stopte met werken. Heb zelfs een Mac Pro gehad waar binnen de garantie kuren als ratelende ventilatoren en geheugensticks die niet meer werkten zich voordeden.Zandah schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:31:
[...]
Update van mijn XPS15 avontuur. Hij is verkocht. Vanaf het begin narigheid mee gehad icm externe geluidskaart en Traktor (dj software). Glitches en haperingen die ik niet opgelost kreeg.
Na een aantal driver en software updates werd het wel iets beter, maar nog steeds hoorde ik glitches om de minuut ofzo.
Netwerkkaart vervangen door Dell maar dit hielp niet. Dus nu heb ik 'm verkocht en een MacBook Pro gekocht. Hopelijk gaat dit allemaal wel goed werken.
Vind het echt ongelofelijk dat je bij een laptop van €1700 of meer nog zelf thermal paste moet gaan aanbrengen of moet gaan undervolten omdat je anders throttling problemen hebt. Er zijn ook een heleboel XPSen zonder problemen, maar ik heb toch ook wel heel veel verhalen gelezen waarbij het behoorlijk fout is gegaan met de kwaliteitscontrole van Dell.
Ja, het is altijd weer afwachten wat je krijgt. Het is mijn eerste Mac. Ben er wel heel tevreden mee en Traktor en Ableton werken perfect zonder glitches voor zover ik tot nu toe heb kunnen zienmeirnoordermeer schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:04:
[...]
Tja, aan de andere kant heb ik meerdere MacBooks gehad (verschillende varianten) die ook allemaal throttlen, schermen met dode pixels of trackpads die zonder enkele reden soms opeens stopte met werken. Heb zelfs een Mac Pro gehad waar binnen de garantie kuren als ratelende ventilatoren en geheugensticks die niet meer werkten zich voordeden.
De problemen die de meeste gebruikers op dit moment hebben liggen eigenlijk geen eens aan Dell. Kaby Lake wordt op dit moment nog niet goed ondersteund door Windows, wat natuurlijk niet zou mogen maar het is jammer genoeg niet anders. Een desktop hier, met een i7 7700, heeft namelijk ook last van dezelfde soort stutters en glitches. Onder Linux is er niks aan de hand op zowel de desktop als de XPS 15.
Ik wil het niet goed praten, maar ik heb ook met Apple genoeg problemen gehad. Feit blijft wel dat je bij Apple een bak meer geld betaald en dus ook betere producten/service mag (en hopelijk kan) verwachten. Maar goed, geen enkel merk is heilig
Inmiddels heeft Dell mijn moederbord vervangen. Nu kan ik wel gebruik maken van nieuwe drivers en heb ik (tot nu toe) geen BSOD meer gehad.Jay-v schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:37:
[...]
Pas op, nieuwe NVIDIA drivers (welke ook uit STI komen) zorgen voor veel BSODs bij mij en anderen. Blijf dus voorlopig op max 378.49. Zie: https://www.reddit.com/r/...test_nvidia_37878_driver/
[ Voor 11% gewijzigd door Jay-v op 17-05-2017 13:48 ]
Macbook Pro 2016 met touch bar.MazeWing schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:35:
Welke MacBook heb je uiteindelijk gekocht?
Heb je de toetsenbord issue al kunnen oplossen met Dell? Ik ervaar namelijk exact het zelfde bij de V toets..MazeWing schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:29:
Het is inderdaad een beetje lastig oordelen wanneer de fan precies aanslaat en vervolgens hoe hard. Ik heb inmiddels gemerkt dat er soms op de achtergrond toch nog wat meer gedaan wordt dan ik in eerste instantie dacht. Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van de browser die je gebruikt en de content die je kijkt.
Na een aantal weken heb ik de volgende conclusies getrokken:
- Edge browser is het efficiëntste qua cpu verbruik en batterij. Dit betekent ook een lagere temperatuur (vanwege minder cpu belasting)
- Chrome en Firefox hebben de neiging de fan sneller aan te laten slaan
- Het kijken van 4k content (HEVC-codes) zorgt voor een fan die op min/medium draait
- Installeren van een spel via steam zorgt ervoor dat de fan op medium draait
- gebruik je applicaties die de nvidia gpu gebruiken (zoals lightroom, photoshop en games) dan gaat de fan eigenlijk altijd aan. Ook al is er minimale belasting op deze gpu
Vaak kun je de fan weer stil(ler) krijgen door via Dell Power Manager het profiel "stil" te kiezen. Dit werkt voornamelijk wanneer de laptop, zonder dat er eigenlijk een reden voor is, zijn fans aanzet. Het kiezen voor het stil profiel zorgt ervoor dat de fans meteen stoppen. Wel jammer dat hij schijnbaar niet op dit fan-profiel blijft hangen.
Ik ga 1 dezer dagen nieuwe koelpasta en thermal pads plaatsen. Hier ben ik nog steeds niet aan toegekomen. Dit zou, vanwege een lagere temperatuur, het fangeluid ook naar beneden moeten brengen en er (hopelijk) voor zorgen dat de fan bij minimale/medium belasting niet meer aanslaat.
Verder nog erg tevreden over de laptop. Wel ga ik Dell maandag bellen vanwege het toetsenbord. De toetsen F en J typen net niet helemaal lekker en lijken af en toe (als je ze in het hoekje aanraakt) wat te schuren. Ook wanneer je deze toetsen aan de onderkant indrukt en dan je vinger naar de bovenzijde van de toets laat glijden, hangt de toets even alvorens hij met een schuurgeluidje de bovenzijde indrukt. Daarnaast piept heel af en toe de spatiebalk.
De problemen met de J en T had ik trouwens al vanaf het begin. In eerste aanleg dacht ik dat dit nog weg zou gaan na regelmatig gebruik. Helaas is dat niet het geval. Wel komt dit enkel voor wanneer je de toets niet in het midden aanslaat...
Bedankt voor het posten van de BSOD's. Ik zal even een oogje houden op de mijne, maar mijne heeft ook al meerdere keren de VIDEO_TDR_FAILURE gehad en ook de VIDEO _____ FATAL ERROR (volgens mij stond op de streep iets anders, maar ik kan het niet meer terug vinden in Event viewer.Jay-v schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:47:
[...]
Inmiddels heeft Dell mijn moederbord vervangen. Nu kan ik wel gebruik maken van nieuwe drivers en heb ik (tot nu toe) geen BSOD meer gehad.
Ter info ik had last van de volgende BSOD's:
VIDEO_TDR_FAILURE
DRIVER POWER STATE FAILURE
VIDEO DXGKRNL FATAL ERROR
Ik heb dergelijke blue screens ook gehad, heeft vrijwel altijd te maken met de Intel HD 630 driver. Als je 1 van de nieuwere versies gebruikt van de Intel driver samen met Premier Color dan wilt de laptop bij het opstarten (als de Premier Color service start) nog wel eens super instabiel worden en begint het scherm te flikkeren totdat je een blue screen krijgt. Dit forceert dus eigenlijk wat op andere momenten gebeurd, Chrome wilt dit namelijk ook wel eens veroorzaken (bij mij dan tenminste).Kiragi schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:24:
[...]
Bedankt voor het posten van de BSOD's. Ik zal even een oogje houden op de mijne, maar mijne heeft ook al meerdere keren de VIDEO_TDR_FAILURE gehad en ook de VIDEO _____ FATAL ERROR (volgens mij stond op de streep iets anders, maar ik kan het niet meer terug vinden in Event viewer.
Mijn instinct zegt dat ik de laptop moet verkopen, maar ik ben momenteel niet in de gelegenheid. Plus, dan moet ik even kijken wat ik er voor terug wil. En het jammere is dat het Dell scherm super mooi is, en je kunt zoiets vergelijkbaars alleen op een MacBook krijgen. (En dat is weer zonder GPU, dus dan moet ik thuis een desktop regelen.. )
TL;DR mijn ervaringen met de XPS 15 9560: Dell, je hebt een laptop met een mooi scherm en mooie hardware, maar Kaby Lake zit vol bugs en je laptop zelf overigens ook. Jullie hebben niets geleerd van de 9550, aangezien het precies dezelfde problemen heeft (hardware en software-matig) mits niet meer. Jammer dit... Had ik in de toekomst kunnen kijken had ik zeker NIET deze laptop genomen.
Ik vond het een waardeloze video. Wie gaat iemand helpen met een kater en een stomme pop. Trouwens mensen denken gelijk bij refurbished dat het dan 2e hands onderdelen zijn. Terwijl Apple en andere fabrikanten hetzelfde doen.Kiragi schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:49:
Ik kan nog even nieuwere drivers proberen dan. Ik heb momenteel de .4574 drivers en hier heb ik ook nog geen onstabiliteit op ervaren. Moet er wel bij zeggen dat dit zonder Premier Color is, dus wellicht is dat de boosdoener in dit geval. Hopelijk weet Dell/Intel/etc. van dit probleem af en zijn ze bezig met dit troubleshooten.
Soort van on-of-topic trouwens, is iemand van ons naar #BOOS gestapt? Ook een jongen met een XPS 15 (Volgens mij top-spec zelfs) gaat op bezoek bij Dell. Best een vermakelijke video en ben wel benieuwd naar de afloop
Link: YouTube: DELL VERKOOPT KAPOTTE LAPTOP EN TIM IS NOG STEEDS DRONKEN | #BOOS AF...
De specifieke situatie was niet zo tactisch idd maar dat is nou eenmaal "tv". De methode daarentegen vind ik zeker goed. Dit geeft mensen (vooral jongeren) een platform om geholpen te worden op een betere manier dan zou gebeuren als ze door de officiële kanalen zouden gaan. Bedrijven zijn nou eenmaal bereid behulpzamer te zijn zodra er een camera bij staat.MichelJ schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:13:
[...]
Ik vond het een waardeloze video. Wie gaat iemand helpen met een kater en een stomme pop. Trouwens mensen denken gelijk bij refurbished dat het dan 2e hands onderdelen zijn. Terwijl Apple en andere fabrikanten hetzelfde doen.
Geen idee wat je bedoelt op het laatst met dat de laptop aan of uit moet staan, maar een scherm aansluiten op de XPS 15 gaat prima. Voor de U2515H kan je prima af met HDMI. Ik heb hier zelf een U2715H staan en geen problemen mee, gewoon HDMI kabel aansluiten en klaarRonG schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:36:
Ik wil een extern scherm aansluiten op mijn (nog te leveren) Dell XPS 15 (het 16GB/512GB/FHD model). Ik heb de Dell Ultrasharp U2515H op het oog en wil uiteraard de volle kracht van het scherm benutten. Iemand nog tips hoe ik dit het best kan aansluiten; HDMI of via Displayport (of betere opties)? En kun je dan gewoon als je laptop aanstaat het scherm aansluiten of moet deze dan uit staan?
Met aan of uit bedoel ik dat het gevoelsmatig een beetje gek voelt om direct een HDMI kabel in te pluggen als mijn laptop aan staat. Het is niet ergens op gebaseerd, maar ik zette voorheen eerst m'n apparatuur uit en sloot het vervolgens aan, dat is dus niet nodig?meirnoordermeer schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:28:
[...]
Geen idee wat je bedoelt op het laatst met dat de laptop aan of uit moet staan, maar een scherm aansluiten op de XPS 15 gaat prima. Voor de U2515H kan je prima af met HDMI. Ik heb hier zelf een U2715H staan en geen problemen mee, gewoon HDMI kabel aansluiten en klaar
Oh haha, nee hoor helemaal niet nodig! Alles tot 2560x1440 gaat prima over HDMI (en 3440x1440 lijkt het ook nog goed te doen), als je een 4K scherm gaat gebruiken zal je wel wat anders dan HDMI moeten gebruiken. De maximale snelheden van Thunderbolt 3 zal je nergens mee bereiken tenzij je een externe GPU gaat aansluiten.RonG schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:53:
[...]
Met aan of uit bedoel ik dat het gevoelsmatig een beetje gek voelt om direct een HDMI kabel in te pluggen als mijn laptop aan staat. Het is niet ergens op gebaseerd, maar ik zette voorheen eerst m'n apparatuur uit en sloot het vervolgens aan, dat is dus niet nodig?
Het duizelt me een beetje met doorvoersnelheden van USB3.0 en Thunderbolt 3 (dat eigenlijk de 40GB doorvoer nooit haalt?) en welk scherm ik dat het beste op welke manier kan aansluiten. Zit ook nog te twijfelen om op een 4K scherm te wachten, en welke connectie ik dan het beste kan gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door savale op 21-05-2017 11:59 ]
Dit is niet nodig. In de XPS 15 zit een HDMI 1.4 aansluiting, wat ervoor zorgt dat ook 4K werkt, echter wel op 30 Hz, al zal dit op zich niet zo'n groot probleem moeten vormen. Bron:https://nl.wikipedia.org/...imedia_Interface#HDMI_1.4meirnoordermeer schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:46:
[...]
Mocht je een 4K scherm willen aansluiten dan zal je een Thunderbolt 3 naar Displayport adapter moeten gebruiken en let hierbij wel op als je de adapter aanschaft, als het namelijk geen TB3 naar Displayport is maar bijv. een USB-C naar Displayport dan zal je niet de volledige 4K resolutie kunnen gebruiken. Overigens kunnen deze adapters nog best prijzig zijn. Ik gebruik persoonlijk een setup met dit dock:
Klopt, het werkt wel maar hoe is een ander verhaal... Natuurlijk heeft iedereen daar zijn eigen mening over, maar op 30 Hz lijkt het er op alsof alles enorm laggy is en dat werkt nou niet echt bepaald erg lekker..larsbeumer.apd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:47:
[...]
Dit is niet nodig. In de XPS 15 zit een HDMI 1.4 aansluiting, wat ervoor zorgt dat ook 4K werkt, echter wel op 30 Hz, al zal dit op zich niet zo'n groot probleem moeten vormen. Bron:https://nl.wikipedia.org/...imedia_Interface#HDMI_1.4
[ Voor 9% gewijzigd door MazeWing op 21-05-2017 19:08 ]
Dat is jouw mening. Op deze manier zei je het niet 😉meirnoordermeer schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:39:
[...]
Klopt, het werkt wel maar hoe is een ander verhaal... Natuurlijk heeft iedereen daar zijn eigen mening over, maar op 30 Hz lijkt het er op alsof alles enorm laggy is en dat werkt nou niet echt bepaald erg lekker..
RonG vroeg de beste manier om het scherm aan te sluiten, ik geef inderdaad mijn mening. Ik ken werkelijk niemand die het fijn vindt om op 30 Hz hun werk te doen, maar goed als anderen het beter weten dan stop ik wel met advies geven.larsbeumer.apd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:12:
[...]
Dat is jouw mening. Op deze manier zei je het niet 😉
Helemaal mee eens! 30hz is praktisch onwerkbaar. Misschien leuk als je enkel word en excel gebruikt en nooit met vensters gaat slepen. Voor enige vorm van multimedia is 30hz gewoon te traag.meirnoordermeer schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:56:
[...]
RonG vroeg de beste manier om het scherm aan te sluiten, ik geef inderdaad mijn mening. Ik ken werkelijk niemand die het fijn vindt om op 30 Hz hun werk te doen, maar goed als anderen het beter weten dan stop ik wel met advies geven.
Ik was blij met je advies hoor, dus zeker blijven geven!meirnoordermeer schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:56:
[...]
RonG vroeg de beste manier om het scherm aan te sluiten, ik geef inderdaad mijn mening. Ik ken werkelijk niemand die het fijn vindt om op 30 Hz hun werk te doen, maar goed als anderen het beter weten dan stop ik wel met advies geven.
Alhoewel het wel een beetje voelt als een naaistreek (bijna alle reviews waren met de Samsung) valt het in de praktijk wel mee. Voor mij zeker geen reden alles terug te sturen of simpelweg niet te kopen. Zeker omdat er eigenlijk geen echte concurrenten voor de xps 15 zijn. Wel zou ik denk ik niet voor de 1TB versie gegaan zijn, maar gewoon de 512GB op een later moment zelf een keer vervangen hebben...RonG schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:38:
Ik heb het idee dat er nu alleen nog maar Toshiba SSD's worden uitgeleverd. Het geeft me toch een beetje een vervelend gevoel, je betaalt enorm veel geld en dan krijg je een SSD met zo'n beetje 50% van de prestaties van een Samsung SSD.
Wat is jullie gevoel hierbij, in hoeverre merk je dit in normaal gebruik? Is alleen het opstarten 5 seconden sneller of merk je het ook in algemeen 'snapiness'? Reden om hem terug te sturen?
Dit bleek gewoon een kwestie van de juiste output selecteren in de sound settings van Gnome.joepadmiraal schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:52:
[...]
Ik draai nu ubuntu met 4.10 wat ook wel goed werkt. Alleen audio over usb-c werkt bij mij nog niet.
Je zult altijd rotte appels er tussen hebben, en de mensen die vaak hun verhaal op het internet posten zijn vaak een vocale minderheid. Er zullen vaak genoeg mensen zijn die heel tevreden zijn met hun product, of als het mankementen heeft, dit amper tot niet zullen merken.OsiriS.nl schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:43:
Ik twijfel om eventueel deze laptop aan te schaffen (i7/16/512 versie). Voornamelijk door slechte ervaringen hier en elders op internet. Ook de algemene reviews over Dell doen mij twijfelen. Echter blijft een mooie compacte krachtige laptop, precies wat ik zoek.
Raden jullie deze laptop en dus Dell aan of eerder af en waarom?
Geen probleem! Daar is dit topic ook een beetje voorOsiriS.nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:45:
@MazeWing en @Kiragi Thanks voor de tips en uitgebreide uitleg!
Ik kan inderdaad niet echt een vergelijkbare laptop vinden qua afmetingen, gewicht en spec's. Apple is niet mijn ding, de Asus ziet er inderdaad ook super uit. Wellicht dat ik daar nog even op moet wachten. Dan heb ik wellicht een goede concurrent gevonden voor de XPS 15...
Stel ik zou kiezen voor een XPS 15 wat raden jullie aan qua scherm? Is het 4k scherm de extra kosten(€350.-) en mindere accuduur waard? Ik twijfel namelijk tussen de FHD en UHD i7/16GB/512GB, geheugen en opslag vervang ik zelf wel als dat nodig is. Daar vind ik de meerprijs iets te hoog voor eerlijk gezegd..
Ik zie dat er weer korting is op de XPS.. verleidelijk..Kiragi schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:53:
[...]
Geen probleem! Daar is dit topic ook een beetje voor
Ik heb de eer gehad om zowel de FHD variant als de UHD variant uit te proberen, en ik zou zeggen het ligt er heel erg aan wat je dagelijkse bezigheden zijn op de laptop. De UHD variant heeft best veel nadelen, zoals scaling problemen (inherent aan Windows helaas, dus ook daar is niets anders dan een workaround voor), meer stroomgebruik en ook een glossy coating wat vlek en stofgevoelig is. Toch heeft de UHD variant ook wat voordelen tegenover de FHD variant. Zo is het een touchscreen, is de afwerking echt super en zijn de kleuren van het scherm super mooi. (Volgens mij 99% AdobeRGB, maar pin me er niet op vast). Ook ghost het scherm van de UHD variant een stuk minder naar mijn idee.
Het ligt er dus een beetje aan wat je er mee wil. Persoonlijk:
UHD = Developers, Youtube/Media-consumption, Photoshop/Adobe, Andere doeleinden waar scaling niet zo'n probleem is, Gaming.
FHD = In een omgeving met veel reflecties en weinig stopcontacten, Het gebruik van slecht scalende software (Ik kijk naar jou VMWare en Cisco Packet Tracer...)
Het FHD scherm is overigens niet echt slecht vergeleken met andere laptops, maar ik zou er echt niet meer naar terug kunnen nu ik de UHD variant heb geprobeerd. Het scherm is echt 1000x zo mooi naar mijn mening.
In de ideale wereld had Dell een FHD variant met kleuren van het UHD scherm, maar dat bestaat helaas niet. Anders had ik die genomen.![]()
Ik hoop dat dat wat meer inzicht geeft. Zo niet, vraag gerust weer
Ik zou zeggen dat ik op de FHD variant op zijn max zo'n 10-11 uur kon werken, maar dit zijn lichte taken zoals Office e.d. Bij de UHD variant ligt dit eerder rond de 6-7 uur. (Dit is overigens de FHD variant met de 97 Wh batterij, niet de kleinere variant met een HDD caddy!)OsiriS.nl schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:07:
[...]
Ik zie dat er weer korting is op de XPS.. verleidelijk..
Kun jij een globale inschatting maken van de accuduur tussen beide laptops, FHD en UHD? Ik neig mede door jouw ervaringen meer naar de UHD variant. Uiteindelijk zullen alle scaling problemen wel een keer opgelost zijn
[ Voor 9% gewijzigd door ThaBlueOne op 08-06-2017 12:37 ]
Volgens mij zijn VIP kortingen helemaal niet meer te stapelen met andere kortingen, maar ik kan er naast zitten.ThaBlueOne schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:09:
Zijn de SAVE 'xx' kortingen te combineren met de VIP korting? of alleen als er een specifiek bedrag aan korting wordt gegeven? (dus niet een percentage van 12% maar zeg 200)
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
[ Voor 46% gewijzigd door ThaBlueOne op 15-06-2017 19:04 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
[ Voor 3% gewijzigd door Step-han op 12-06-2017 09:41 ]
Even mijzelf quoten. Inmiddels zijn we een maand verder en heb ik geen enkel BSOD meer gehad. Het vervangen van het moederbord heeft het probleem dus netjes opgelost. Ben op dit moment zeer happy met mijn XPSJay-v schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:47:
[...]
Inmiddels heeft Dell mijn moederbord vervangen. Nu kan ik wel gebruik maken van nieuwe drivers en heb ik (tot nu toe) geen BSOD meer gehad.
Ter info ik had last van de volgende BSOD's:
VIDEO_TDR_FAILURE
DRIVER POWER STATE FAILURE
VIDEO DXGKRNL FATAL ERROR
Ja, ik had dit ook, en opgelost bij energiebeheer -> schema-instelling ->geavanceerd -> slaapstand. Weet niet meer precies, want ben niet thuis.thijmenketel schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:17:
Oke, ik ben tegen een probleempje aangelopen.
Ten eerste (niet heel erg maar wel irritant) wil het keyboard de laptop niet uit slaap halen.
Ten tweede (stukken vervelender), valt de laptop gewoon uit tijden hibernation. Als ik dan de laptop probeer wakker te maken deze een diskcheck doen en is het een gewone boot up (dus niet uit hibernation).
Iemand ervaring met deze problemen?
Ik heb uiteindelijk Dell niet hoeven bellen omdat het probleem toch vanzelf over is gegaan. Wel hoor ik van de persoon die mijn laptop heeft overgenomen, dat de A toets problemen heeft en blijft hangen. Dit is vreemd (en voor hem vervelend) aangezien ik hier geen problemen mee heb gehad.hiddehs schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:43:
[...]
Heb je de toetsenbord issue al kunnen oplossen met Dell? Ik ervaar namelijk exact het zelfde bij de V toets..
Ik weet niet zoveel af van de UX410, maar ik kan wel zeggen dat bij de XPS13 alleen de SSD te vervangen is. Het werkgeheugen wordt op het moederbord gesoldeerd tijdens productie en is dus niet vervangbaar. Ik zou het niet gek vinden als de UX410 dit ook heeft, maar daar dat zou je zelf even moeten uitzoeken.BobW91 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:03:
Ik ben onwijs aan het twijfelen om een XPS13 (i5, 8GB, 256GB, FHD) aan te schaffen. Op dit moment is er op de site van Dell €150 korting op het model dat ik op oog heb (t/m maandag 26e). Mijn alternatief is de Asus UX410, deze heeft upgrade mogelijkheden voor RAM en opslaggeheugen. Nu zie ik bij de specificaties van de Dell staan "Maximale geheugengrootte 16gb", houdt dit in dat er bij deze/alle Dells ook mogelijkheid is tot upgraden van RAM en/of opslaggeheugen? En in hoeverre zijn componenten makkelijk te vervangen?
Ik ga er inderdaad vanuit dat dit bij de UX410 ook het geval is, echter heeft deze een extra slot voor RAM en voor SSD. Beide ervaringstopics laten merken dat er wat problemen zijn (Dell: toetsen & bsod; UX410: trackpad). Natuurlijk is het wel zo dat men niet zo snel iets post als er niks mankeert. Maar blijf het een zeer lastige keuze vinden, zeker gezien het prijsverschil.meirnoordermeer schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:39:
[...]
Ik weet niet zoveel af van de UX410, maar ik kan wel zeggen dat bij de XPS13 alleen de SSD te vervangen is. Het werkgeheugen wordt op het moederbord gesoldeerd tijdens productie en is dus niet vervangbaar. Ik zou het niet gek vinden als de UX410 dit ook heeft, maar daar dat zou je zelf even moeten uitzoeken.
Ik denk dat je met beide geen slechte keuze maakt. De XPS 13 is iets kleiner kwa oppervlakte en ik vind persoonlijk de trackpads van de XPS lijn iets fijner werken, maar je betaalt er wel extra voor. Veel problemen bij de XPS lijn komen volgensmij door de Kaby Lake en Killer drivers, dit was ook een drama toen Skylake uit kwam (Dell was/is ook niet de enige met dezelfde soort problemen). Ik heb wel gelezen dat Asus sneller is met drivers updaten en dat Windows 10 deze dan ook automatisch oppakt. Dus wat dat betreft zal waarschijnlijk de Asus wat minder onderhoud kosten.BobW91 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:09:
[...]
Ik ga er inderdaad vanuit dat dit bij de UX410 ook het geval is, echter heeft deze een extra slot voor RAM en voor SSD. Beide ervaringstopics laten merken dat er wat problemen zijn (Dell: toetsen & bsod; UX410: trackpad). Natuurlijk is het wel zo dat men niet zo snel iets post als er niks mankeert. Maar blijf het een zeer lastige keuze vinden, zeker gezien het prijsverschil.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq