Oke! Heel erg bedanktNielster schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:13:
Er komt vrijdag een monteur langs om mijn toetsenbord te vervangen omdat toetsen soms niet werken of soms juist dubbel worden aangeslagen. Tevens heb ik een piepende spatiebalk en lijkt de escape toets er enigszins schuin in te zitten. Ik zal je laten weten hoe het is gegaan zodat je eventueel een vervanging van je toetsenbord kunt overwegen.
Mijn laptop heeft gister de creators update ontvangen. Windows buildnummer 1703. Heb verder niets aan drivers aangepast, maar heb nu weer geregeld dat mijn laptop even vastloopt als ik bijvoorbeeld Chrome gebruik.
Dit was bij de vorige versie van Windows opgelost door een andere intel gpu driver te gebruiken. Is het nu raadzaam om deze weer te updaten?
Ik draai Windows 10 Pro N (geen Dell installatie).
Dit was bij de vorige versie van Windows opgelost door een andere intel gpu driver te gebruiken. Is het nu raadzaam om deze weer te updaten?
Ik draai Windows 10 Pro N (geen Dell installatie).
[ Voor 7% gewijzigd door Step-han op 13-04-2017 09:08 ]
Waarschijnlijk staat de oude driver er weer op. Raad je aan te upgraden naar de 4590 driver.
Heb nu zelf het probleem dat met alle nieuwe drivers dan de officiële Dell (Jan. 2017) de kleurenprofielen niet werken. Heb het idee dat dit aan Intel ligt. Nog te weinig tijd gehad om het echt uit te zoeken. Teruggaan naar de Dell drivers lost het probleem wel op.
Heb nu zelf het probleem dat met alle nieuwe drivers dan de officiële Dell (Jan. 2017) de kleurenprofielen niet werken. Heb het idee dat dit aan Intel ligt. Nog te weinig tijd gehad om het echt uit te zoeken. Teruggaan naar de Dell drivers lost het probleem wel op.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Inmiddels is mijn toetsenbord vervangen. Het toetsenbord voelt compleet anders aan als het eerdere toetsenbord, in positieve zin. De escape toets zit weer recht. De spatiebalk piept niet meer en alle lampjes werken naar behoren.
Ik kan nog weinig zeggen over de dubbele aanslagen etc, nog geen tijd gehad om uitgebreid te testen.
Ik denk dat ik geluk het gehad met de monteur. Hij was binnen twintig minuten klaar. Erg vriendelijke man die uitgebreid vertelde wat hij aan het doen was.Hij had zelfs een leerling mee.

Al met al een goede ervaring!
[ Voor 7% gewijzigd door Nielster op 14-04-2017 22:27 ]
heb mijn dell xps 15 inmiddels opgestuurd voor reparatie, hij maakte n constant brommend geluid en wifi bereik was dramatisch
Ik heb nu ca. 2 weken een Dell XPS15 (FHD, I7, 8GB, 256 GB SSD) in bezit. Als ik dit topic zo doorlees is mijn 1e versie die ik binnen heb gekregen redelijk goed.
.
Heb de laptop particulier gekocht (wel via de zaak zodat ik nog kan profiteren van BTW korting).
Mijn enige echte "bummer" is de SSD. Die haalt (net zoals velen in dit topic) dramatische scores met 4K write (nog geen 3 MB). Kan ik dit melden en wordt dit dan vervangen? Of is dat gewoon gevalletje pech?
Touchpad lijkt aan de linkerkant ook iets minder mooi aan te sluiten, maar daar heb ik eigenlijk in dagelijks gebruik geen last van.
Merk ook dat de capslock toets wat "losser" ligt dan de rest en als ik de lader aansluit op de laptop, kan ik deze kabel bij de inlet licht "wiggelen" dus klein beetje speling, lijkt mij niet zorgelijk, maar is dit normaal?
Stel ik wil me aanmelden voor de SSD en eventueel touchpad,moet ik dan per definitie de laptop opsturen (wat ik dus echt niet wil) of zal dit aan huis gefixt worden bij particuliere aankoop?
Anders dan dit ben ik echt super content met het apparaat
.
Heb de laptop particulier gekocht (wel via de zaak zodat ik nog kan profiteren van BTW korting).
Mijn enige echte "bummer" is de SSD. Die haalt (net zoals velen in dit topic) dramatische scores met 4K write (nog geen 3 MB). Kan ik dit melden en wordt dit dan vervangen? Of is dat gewoon gevalletje pech?
Touchpad lijkt aan de linkerkant ook iets minder mooi aan te sluiten, maar daar heb ik eigenlijk in dagelijks gebruik geen last van.
Merk ook dat de capslock toets wat "losser" ligt dan de rest en als ik de lader aansluit op de laptop, kan ik deze kabel bij de inlet licht "wiggelen" dus klein beetje speling, lijkt mij niet zorgelijk, maar is dit normaal?
Stel ik wil me aanmelden voor de SSD en eventueel touchpad,moet ik dan per definitie de laptop opsturen (wat ik dus echt niet wil) of zal dit aan huis gefixt worden bij particuliere aankoop?
Anders dan dit ben ik echt super content met het apparaat
Net de koelpasta vervangen, met bovenstaande, volgende temperaturen in rust gemeten:MichelJ schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:27:
Met aida de temperaturen gemeten rust stand:
Temperaturen:
CPU 67 °C (153 °F)
CPU Package 70 °C (158 °F)
CPU IA Cores 70 °C (158 °F)
CPU GT Cores 52 °C (126 °F)
CPU #1 / Kern #1 73 °C (163 °F)
CPU #1 / Kern #2 56 °C (133 °F)
CPU #1 / Kern #3 66 °C (151 °F)
CPU #1 / Kern #4 70 °C (158 °F)
Chipset 32 °C (90 °F)
PCH Diode 42 °C (108 °F)
VRM 49 °C (120 °F)
Aux 47 °C (117 °F)
DIMM 42 °C (108 °F)
Temperatuur 1 (Dell SMI) 44 °C (111 °F)
Temperatuur 2 (Dell SMI) 41 °C (106 °F)
Temperatuur 3 (Dell SMI) 35 °C (95 °F)
Heb ook termal pasta besteld:
pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut
Ook de artic pads besteld en zodra deze binnen is dit aanbrengen op mijn XPS 15.
Sensoreigenschappen:
Sensortype Dell SMI-B (ISA B2h)
Temperaturen:
CPU 39 °C (102 °F)
CPU Package 44 °C (111 °F)
CPU IA Cores 44 °C (111 °F)
CPU GT Cores 39 °C (102 °F)
CPU #1 / Kern #1 44 °C (111 °F)
CPU #1 / Kern #2 41 °C (106 °F)
CPU #1 / Kern #3 42 °C (108 °F)
CPU #1 / Kern #4 42 °C (108 °F)
Chipset 31 °C (88 °F)
PCH Diode 50 °C (121 °F)
VRM 31 °C (88 °F)
Aux 34 °C (93 °F)
DIMM 33 °C (91 °F)
Temperatuur 1 (Dell SMI) 32 °C (90 °F)
Temperatuur 2 (Dell SMI) 32 °C (90 °F)
Temperatuur 3 (Dell SMI) 45 °C (113 °F)
TOSHIBA MK1059GSM 30 °C (86 °F)
Zit nog te twijfelen of ik de thermal pads ga aanbrengen, temperaturen blijven met een stress test rond de 80 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door MichelJ op 15-04-2017 18:24 ]
Dat is een aardige verbetering, moet zeggen dat ik rond dezelfde waardes zit met de pasta die er vanuit de fabriek op zit. Welke heb je nu gebruikt?MichelJ schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:19:
[...]
Net de koelpasta vervangen, met bovenstaande, volgende temperaturen in rust gemeten:
Sensoreigenschappen:
Temperaturen:
CPU 39 °C (102 °F)
Chipset 31 °C (88 °F)
PCH Diode 50 °C (121 °F)
VRM 31 °C (88 °F)
Aux 34 °C (93 °F)
DIMM 33 °C (91 °F)
Zit nog te twijfelen of ik de thermal pads ga aanbrengen, temperaturen blijven met een stress test rond de 80 graden.
Waarom twijfelen om thermal pads aan te brengen? Als je het geld er voor over hebt zeker toepassen, scheelt een heel stuk in de koeling. Mijn fan slaat bij normaal gebruik nooit meer aan.MichelJ schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:19:
[...]
Net de koelpasta vervangen, met bovenstaande, volgende temperaturen in rust gemeten:
Sensoreigenschappen:
Temperaturen:
CPU 39 °C (102 °F)
Chipset 31 °C (88 °F)
PCH Diode 50 °C (121 °F)
VRM 31 °C (88 °F)
Aux 34 °C (93 °F)
DIMM 33 °C (91 °F)
Toch maar de thermal pads aangebracht, had ze toch al gekocht. Dacht dat het een lastig klusje was. er zaten al 3 op elkaar van 1,5 mm. Draai nu de AIDA stress test van CPU, Mem, Cache, FPU en GPU. Ventilatoren draaien 4900 toeren maar temperatuur is rond de 70 graden. Tot nu toe nog CPU throtterling gehad. Grafiek blijft mooi 0% en in het groen.Step-han schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:09:
[...]
Waarom twijfelen om thermal pads aan te brengen? Als je het geld er voor over hebt zeker toepassen, scheelt een heel stuk in de koeling. Mijn fan slaat bij normaal gebruik nooit meer aan.
De koelpasta die ik gekocht heb is:
pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut
Goede tip geweest om koelpasta te vervangen en de thermal pads te gebruiken, trouwens de artic cleaner set is ook een erg gaaf setje om de oude koelpasta te verwijderen. Bij mij was de oude koelpasta helemaal opgedroogd en hard geworden. Stel je voor als dat de termperatuur brug is tussen de CPU/GPU en het koel element. Snap ik dat de temperatuur zo hoog is. Cleaner gaf een mooie spiegeling, gelijk even een foto gemaakt.
Systeem nu 30 minuten met de hoogste stress gedraaid met AIDA, temps blijven rond de 70 graden. Ben erg blij nu.
[ Voor 4% gewijzigd door MichelJ op 16-04-2017 19:55 ]
Met welk programma test je je SSD? A SSD heeft momenteel een bug met NVME SSD's waardoor de testresultaten niet altijd accuraat zijn. Met CrystalDiskMark testen krijg je goede uitslagen.3nzym3 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:21:
Ik heb nu ca. 2 weken een Dell XPS15 (FHD, I7, 8GB, 256 GB SSD) in bezit. Als ik dit topic zo doorlees is mijn 1e versie die ik binnen heb gekregen redelijk goed..
Anders dan dit ben ik echt super content met het apparaat.
Daarnaast hoeft Dell je niet per sé een nieuwe SSD te geven. Ze beloven NVME opslag, en dat is de Toshiba ook. Wel jammer dat er zoveel verschil tussen zit trouwens. Ik heb nu een Lite-On schijf gekregen nadat mijn laatste een Toshiba is, en ik heb het idee dat het systeem er veel meer responsive op geworden is. Ik heb benchmarks van zowel de PM961, De Toshiba schijf en de Lite-On schijf. Zal ze binnenkort posten in dit forum zodat men hun SSD er mee kan vergelijken. Overigens heeft mijn Lite-On schijf een 142MB/s write volgens CrystalDiskMark.
Lader heeft bij mij ook aardig wat speling, maar het lijkt geen probleem te zijn.
En voor de SSD en Touchpad hoef je het niet per sé op te sturen. Dell heeft twee soorten reparatie methodes. Ze hebben CAR (collect and return) wat dus inhoud dat het opgehaald/gestuurd word, twee weken in een reparatiehok ligt en terug gestuurd word. Dit word voornamelijk gedaan bij laptops met "Accidental Damage", wanneer er mogelijk meerdere onderdelen gesneuveld zijn, of wanneer de oorzaak niet compleet duidelijk is. Ze halen de laptop dan helemaal open en testen elk onderdeel, en waar nodig, vervangen ze het.
De tweede reparatiemethode is On-Site. Dan komt de monteur bij je aan huis, en heb je binnen een veel kortere tijd weer een goede laptop (mits het in 1x goed gaat). Beide reparatiemethodes zouden gedekt moeten worden door de standaard garantie die bij de XPS zit.
Bedankt voor je feedback.Kiragi schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:41:
[...]
Met welk programma test je je SSD? A SSD heeft momenteel een bug met NVME SSD's waardoor de testresultaten niet altijd accuraat zijn. Met CrystalDiskMark testen krijg je goede uitslagen.
Daarnaast hoeft Dell je niet per sé een nieuwe SSD te geven. Ze beloven NVME opslag, en dat is de Toshiba ook. Wel jammer dat er zoveel verschil tussen zit trouwens. Ik heb nu een Lite-On schijf gekregen nadat mijn laatste een Toshiba is, en ik heb het idee dat het systeem er veel meer responsive op geworden is. Ik heb benchmarks van zowel de PM961, De Toshiba schijf en de Lite-On schijf. Zal ze binnenkort posten in dit forum zodat men hun SSD er mee kan vergelijken. Overigens heeft mijn Lite-On schijf een 142MB/s write volgens CrystalDiskMark.
Hierbij nog mijn resultaten met Crystal diskmark o.b.v. 5 tests met 1GiB:
Seq Q32T1: read 1733 MB/s / write 433,5 MB/s
4K Q32T1: read 464,3 MB/s / write 385,8 MB/s
Seq: read 1171 MB/s / write 434,8 MB/s
4K: read 25,48 MB/s / write 77,72 MB/s
Dat lijkt mij aan de onderkant, of is dit zoals jij terecht opmerkt een "normale" NVME score?
en wel benieuwd naar jouw scores
Pfff zit in dubio...
Op dit moment geeft Dell €300 extra korting die ook nog een te combineren is met de VIP-korting. Wanneer ik mijn systeem exact hetzelfde zou bestellen incl. 2 jaar garantie ik zo'n €150 goedkoper uit ben. Ik voel er echter weinig voor om alles weer in te pakken en te routerneren naar Dell.
Op het gebied van bouwkwaliteit heb ik niets aan te merken op mijn exemplaar en het zou zonde zijn wanneer ik vanwege €150 korting ik dadelijk een exemplaar krijg met gebreken en vervolgens heel het reparatieproces in mag gaan. Ik heb hierover met Dell contact gehad, echter zij kunnen niets betekenen in de vorm van financiele compensatie. De enige mogelijjkheid is de laptop te retourneren. Dat dit uiteindelijk een stuk duurder voor Dell is maakt niemand schijnbaar wat uit...
Hoe langer ik er over denk hoe meer ik neig om het gewoon maar te laten. Een betrouwbaar exemplaar is me meer waard dan eventuele stress omdat ik de Nederlander uit wilde hangen om toch maar weer zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Op dit moment geeft Dell €300 extra korting die ook nog een te combineren is met de VIP-korting. Wanneer ik mijn systeem exact hetzelfde zou bestellen incl. 2 jaar garantie ik zo'n €150 goedkoper uit ben. Ik voel er echter weinig voor om alles weer in te pakken en te routerneren naar Dell.
Op het gebied van bouwkwaliteit heb ik niets aan te merken op mijn exemplaar en het zou zonde zijn wanneer ik vanwege €150 korting ik dadelijk een exemplaar krijg met gebreken en vervolgens heel het reparatieproces in mag gaan. Ik heb hierover met Dell contact gehad, echter zij kunnen niets betekenen in de vorm van financiele compensatie. De enige mogelijjkheid is de laptop te retourneren. Dat dit uiteindelijk een stuk duurder voor Dell is maakt niemand schijnbaar wat uit...
Hoe langer ik er over denk hoe meer ik neig om het gewoon maar te laten. Een betrouwbaar exemplaar is me meer waard dan eventuele stress omdat ik de Nederlander uit wilde hangen om toch maar weer zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Kun je de VIP-code nog een keer gebruiken dan?
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Mijn mening? Gewoon zo laten. €150,- is het niet waard om aan het rad van fortuin te draaien. 2 jaar garantie zit toch standaard op je laptop ookal heb je maar 1 jaar gekocht, dit heeft te maken met de Nederlandse wet van garantie. De VIP korting kun je beter toepassen op een accessoire IMO.MazeWing schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:46:
Pfff zit in dubio...
Hier ook een beetje in dubio..
Momenteel ook aan het kijken voor een vervanger van mijn huidige Inspiron 15R SE.
Op dit moment heeft Dell inderdaad €300.- korting en kom ik ook in aanmerking voor de 10% VIP korting.
Voornamelijk zal ik de machine gebruiken voor virtualisatie doeleinden en als desktop vervanger. Er zullen niet echt games op gespeeld worden.
Wat me een beetje doet twijfelen is het feit dat ik aardig wat issues lees met betrekking tot QC. Ik denk dat ik ondanks dat toch gewoon het apparaat moet bestellen aangezien de specs aardig hoog zijn.
Als optie neem ik dan het 4k scherm, 512 GB Nvme, vingerafdrukscanner, 3 jaar premium support en 2 jaar accidental bescherming.
Edit:
Toch de keuze gemaakt om de xps nog even uit te stellen. Laat nog wel een serie aan me voorbij gaan. mede omdat ik voor dit bedrag een klein beetje de zekerheid mis op de levering van een goed product. Wellicht een beetje te veel sub reddits gelezen.. Daarnaast heb ik nog geen hoge nood bij het vervangen van mijn huidige Inspiron.
Momenteel ook aan het kijken voor een vervanger van mijn huidige Inspiron 15R SE.
Op dit moment heeft Dell inderdaad €300.- korting en kom ik ook in aanmerking voor de 10% VIP korting.
Voornamelijk zal ik de machine gebruiken voor virtualisatie doeleinden en als desktop vervanger. Er zullen niet echt games op gespeeld worden.
Wat me een beetje doet twijfelen is het feit dat ik aardig wat issues lees met betrekking tot QC. Ik denk dat ik ondanks dat toch gewoon het apparaat moet bestellen aangezien de specs aardig hoog zijn.
Als optie neem ik dan het 4k scherm, 512 GB Nvme, vingerafdrukscanner, 3 jaar premium support en 2 jaar accidental bescherming.
Edit:
Toch de keuze gemaakt om de xps nog even uit te stellen. Laat nog wel een serie aan me voorbij gaan. mede omdat ik voor dit bedrag een klein beetje de zekerheid mis op de levering van een goed product. Wellicht een beetje te veel sub reddits gelezen.. Daarnaast heb ik nog geen hoge nood bij het vervangen van mijn huidige Inspiron.
[ Voor 20% gewijzigd door remondoo op 18-04-2017 22:11 ]
Mijn scores ter vergelijking:3nzym3 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:23:
[...]
Bedankt voor je feedback.
Hierbij nog mijn resultaten met Crystal diskmark o.b.v. 5 tests met 1GiB:
Seq Q32T1: read 1733 MB/s / write 433,5 MB/s
4K Q32T1: read 464,3 MB/s / write 385,8 MB/s
Seq: read 1171 MB/s / write 434,8 MB/s
4K: read 25,48 MB/s / write 77,72 MB/s
Dat lijkt mij aan de onderkant, of is dit zoals jij terecht opmerkt een "normale" NVME score?
en wel benieuwd naar jouw scores
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 2070.358 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 814.398 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 264.118 MB/s [ 64481.9 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 297.110 MB/s [ 72536.6 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1235.174 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 782.590 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 30.191 MB/s [ 7370.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 74.023 MB/s [ 18072.0 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 18.7% (88.8/475.6 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/18 23:01:04
Bij mij zit er een 512GB PC300 NVMe van Hynix in, een SSD die blijkbaar redelijk zeldzaam is. Ik ben in ieder geval niet ontevreden, wel benieuwd naar de scores van Samsung & Toshiba.
Hierbij een Samsung PM961 NVMe 512GB
CrystalDiskMark 5.2.1 x64 (C) 2007-2017 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 2948.507 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1610.659 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 527.477 MB/s [128778.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 455.827 MB/s [111285.9 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 892.721 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1372.115 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 37.935 MB/s [ 9261.5 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 179.975 MB/s [ 43939.2 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 51.2% (244.0/476.4 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/19 13:08:50
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 2948.507 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1610.659 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 527.477 MB/s [128778.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 455.827 MB/s [111285.9 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 892.721 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1372.115 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 37.935 MB/s [ 9261.5 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 179.975 MB/s [ 43939.2 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 51.2% (244.0/476.4 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/19 13:08:50
Toshiba THNSN5512GPUK NV (476 GB)
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 1790.594 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1059.048 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 521.451 MB/s [127307.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 405.981 MB/s [ 99116.5 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1376.558 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1047.205 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 44.860 MB/s [ 10952.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 136.892 MB/s [ 33420.9 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 20.1% (95.6/475.5 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/19 14:12:49
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 1790.594 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1059.048 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 521.451 MB/s [127307.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 405.981 MB/s [ 99116.5 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1376.558 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1047.205 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 44.860 MB/s [ 10952.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 136.892 MB/s [ 33420.9 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 20.1% (95.6/475.5 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/19 14:12:49
Mijn huidige Dell is nog uit de tijd dat je (min of meer) zelf je config nog bijeen kon klikken (XPS15 L501X). Nu ben ik aan het kijken naar een XPS13, mogelijk een 2-in-1. Is er bij Dell NL nog iets te scoren qua 'buitenlandse' SKU's via de telefoon? Zo is in de VS de 2-in-1 gewoon met 16 GB leverbaar, in de EU niet; wat voor de 2-in-1 voor mij een dealbreaker is.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Het vervelende is dat je als Nederlandse consument niet kan bellen met een verkoopafdeling van Dell. Kan puur en alleen via email..ijdod schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:21:
Mijn huidige Dell is nog uit de tijd dat je (min of meer) zelf je config nog bijeen kon klikken (XPS15 L501X). Nu ben ik aan het kijken naar een XPS13, mogelijk een 2-in-1. Is er bij Dell NL nog iets te scoren qua 'buitenlandse' SKU's via de telefoon? Zo is in de VS de 2-in-1 gewoon met 16 GB leverbaar, in de EU niet; wat voor de 2-in-1 voor mij een dealbreaker is.
Je kunt natuurlijk altijd de gok wagen en ze een mail sturen met je beoogde configuratie. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Thanks. Things have changedronaldhofstee schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:37:
[...]
Het vervelende is dat je als Nederlandse consument niet kan bellen met een verkoopafdeling van Dell. Kan puur en alleen via email..
Je kunt natuurlijk altijd de gok wagen en ze een mail sturen met je beoogde configuratie. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Als bedrijf met minder dan 200 medewerkers wordt je tegenwoordig zelfs letterlijk doorverbonden naar Centralpoint. Krijg je eerst een melding dat je mag ophangen als je daar geen zin in hebt. Beetje erg jammer..ijdod schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:58:
[...]
Thanks. Things have changed.Ga dat maar eens proberen. Zal ook eens via het werk navragen of we daar een accountmanager oid hebben rondlopen.
Vooral als je verhalen leest dat US/UK consumenten gewoon telefonisch dealtjes sluiten.
Wij zijn iets groter (18000 werkplekken), dus ik denk dat we wel een accountmanager zullen hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat ik daar iets mee kanronaldhofstee schreef op donderdag 20 april 2017 @ 01:03:
[...]
Als bedrijf met minder dan 200 medewerkers wordt je tegenwoordig zelfs letterlijk doorverbonden naar Centralpoint. Krijg je eerst een melding dat je mag ophangen als je daar geen zin in hebt. Beetje erg jammer..
Vooral als je verhalen leest dat US/UK consumenten gewoon telefonisch dealtjes sluiten.
Ik word echt helemaal gestoord van dat Dell PremierColor!
Ik heb het nodig om te kunnen wisselen tussen de verschillende gamuts. Doe ik dit niet (lees:wanneer het niet geïnstalleerd is) dan zijn de kleuren veel te verzadigd. Ik heb dit een tijdje gedeeltelijk ondervangen met een ICC-profiel echter maken vele programma's hier geen gebruik van en zit ik alsnog met verzadigde kleuren.
Het probleem is dat PremierColor het enige programma is die het scherm in een andere modus kan zetten. Zelf wissel ik tussen sRGB en AdobeRGB. Het grote probleem is echter dat de samenwerking met de drivers van Intel ver te zoeken is. Wanneer het scherm uit gaat (dit kan zijn wanneer ie in slaapstand gaat, wisselt van GPU, etc.) hij de standaard instellingen van Intel weer pakt. Dit betekent dat het scherm weer in zijn volledige kleurweergave staat met als gevolg dat alles te gesatureerd is. Wanneer ik dit vervolgens weer wil wisselen met PremierColor (die nog steeds aangeeft in sRGB modus te staan) werkt het niet. De enige uitkomst is dan:
1. Intel control panel openen, daar een wijziging aanbrengen en vervolgens in PremierColor van profiel wisselen
2. PremierColor afsluiten en opnieuw starten
Ik heb de laatste dagen al zo'n beetje alles geprobeerd. Ook andere drivers bieden geen uitkomt...
Edit: zojuist de nieuwste versie van de XPS 9550 pagina gedownload. Dit betreft versie 3.03.002 (de versie die op de 9560 site staat is 3.01.002) eens kijken of dit uitkomst biedt. Wel slecht van Dell dat ze bepaalde software/drivers die op meerdere systemen werken, niet op alle downloadpagina's updaten...
Ik heb het nodig om te kunnen wisselen tussen de verschillende gamuts. Doe ik dit niet (lees:wanneer het niet geïnstalleerd is) dan zijn de kleuren veel te verzadigd. Ik heb dit een tijdje gedeeltelijk ondervangen met een ICC-profiel echter maken vele programma's hier geen gebruik van en zit ik alsnog met verzadigde kleuren.
Het probleem is dat PremierColor het enige programma is die het scherm in een andere modus kan zetten. Zelf wissel ik tussen sRGB en AdobeRGB. Het grote probleem is echter dat de samenwerking met de drivers van Intel ver te zoeken is. Wanneer het scherm uit gaat (dit kan zijn wanneer ie in slaapstand gaat, wisselt van GPU, etc.) hij de standaard instellingen van Intel weer pakt. Dit betekent dat het scherm weer in zijn volledige kleurweergave staat met als gevolg dat alles te gesatureerd is. Wanneer ik dit vervolgens weer wil wisselen met PremierColor (die nog steeds aangeeft in sRGB modus te staan) werkt het niet. De enige uitkomst is dan:
1. Intel control panel openen, daar een wijziging aanbrengen en vervolgens in PremierColor van profiel wisselen
2. PremierColor afsluiten en opnieuw starten
Ik heb de laatste dagen al zo'n beetje alles geprobeerd. Ook andere drivers bieden geen uitkomt...
Edit: zojuist de nieuwste versie van de XPS 9550 pagina gedownload. Dit betreft versie 3.03.002 (de versie die op de 9560 site staat is 3.01.002) eens kijken of dit uitkomst biedt. Wel slecht van Dell dat ze bepaalde software/drivers die op meerdere systemen werken, niet op alle downloadpagina's updaten...
[ Voor 10% gewijzigd door MazeWing op 20-04-2017 11:00 ]
Nou mijn XPS 13 is ook binnen, vooralsnog niks aan de hand, alle hardware ziet er goed uit en voelt stevig aan. De vingerafdrukscanner is echt chill, accuraat en werkt snel!
Helaas heb ik de Toshiba drive, mja day-to-day performance is prima maar toch. Iemand nog tips voor het optimaliseren van die drive?
Enige wat me een beetje dwars zit is het touchpad. Werkt prima (nadat ik smoothscroll in chrome had toegevoegd), alleen skipt de muispointer soms als ik iets wil aanklikken. Iemand tips?
Helaas heb ik de Toshiba drive, mja day-to-day performance is prima maar toch. Iemand nog tips voor het optimaliseren van die drive?
Enige wat me een beetje dwars zit is het touchpad. Werkt prima (nadat ik smoothscroll in chrome had toegevoegd), alleen skipt de muispointer soms als ik iets wil aanklikken. Iemand tips?
Ik zou even hier kijken:
https://www.reddit.com/r/...d_optimizing_performance/
Kort gezegd
- Windows in safe mode starten (bcdedit /set {current} safeboot minimal)
- In BIOS drive op AHCI zetten (staat standaard op RAID)
- Windows op laten starten in safe mode en weer laten herstarten in normale modus (bcdedit /deletevalue {current} safeboot)
- standaard nvme driver vervangen voor OCZ driver in apparaatbeheer
https://www.reddit.com/r/...d_optimizing_performance/
Kort gezegd
- Windows in safe mode starten (bcdedit /set {current} safeboot minimal)
- In BIOS drive op AHCI zetten (staat standaard op RAID)
- Windows op laten starten in safe mode en weer laten herstarten in normale modus (bcdedit /deletevalue {current} safeboot)
- standaard nvme driver vervangen voor OCZ driver in apparaatbeheer
[ Voor 47% gewijzigd door MazeWing op 20-04-2017 11:33 ]
Derp. Als je via de zakelijke weg binnenkomt, dan is het topmodel wel als 16GB te leveren. Goed om te weten.ijdod schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:21:
Zo is in de VS de 2-in-1 gewoon met 16 GB leverbaar, in de EU niet; wat voor de 2-in-1 voor mij een dealbreaker is.
Het het probleem met Dell PremierColor inmiddels opgelost.
Ik heb de gehele Intel driver verwijderd met DDU (Display Driver Uninstaller). Vervolgens heb ik ook Dell PremierColor verwijderd.
Daarna heb ik via apparaatbeheer de nieuwste Intel driver rechtstreeks geinstalleerd (46.29 van stationdrivers, die geen enkele flikkering, etc. geven) en heb ik de laatste versie van PremierColor geïnstalleerd.
Wonder boven wonder blijven de profielen nu wel hangen. Zowel bij opnieuw opstarten, slaapstand en wisselen van GPU blijft het huidige profiel intact wanneer er weer gebruik gemaakt moet worden van de Intel GPU.
Nu nog een fanprofiel die zorgt dat de fan ook tijdens idle of lage load stil blijft is de laptop perfect. Ik vind het namelijk best storend dat de fan zelfs aangaat als ik enkel zit te browsen. Het is een zeer zacht geluid maar ik hoor het wel. Als ik vervolgens in de Dell PowerManager op profiel "stil" klik, is het geluid weer weg. Totdat na een x aantal minuten de fan weer heel lichtjes aangaat en ik weer op "stil" moet klikken. Behoorlijk irritant dat je dit niet permanent in kunt stellen...
Ik heb de gehele Intel driver verwijderd met DDU (Display Driver Uninstaller). Vervolgens heb ik ook Dell PremierColor verwijderd.
Daarna heb ik via apparaatbeheer de nieuwste Intel driver rechtstreeks geinstalleerd (46.29 van stationdrivers, die geen enkele flikkering, etc. geven) en heb ik de laatste versie van PremierColor geïnstalleerd.
Wonder boven wonder blijven de profielen nu wel hangen. Zowel bij opnieuw opstarten, slaapstand en wisselen van GPU blijft het huidige profiel intact wanneer er weer gebruik gemaakt moet worden van de Intel GPU.
Nu nog een fanprofiel die zorgt dat de fan ook tijdens idle of lage load stil blijft is de laptop perfect. Ik vind het namelijk best storend dat de fan zelfs aangaat als ik enkel zit te browsen. Het is een zeer zacht geluid maar ik hoor het wel. Als ik vervolgens in de Dell PowerManager op profiel "stil" klik, is het geluid weer weg. Totdat na een x aantal minuten de fan weer heel lichtjes aangaat en ik weer op "stil" moet klikken. Behoorlijk irritant dat je dit niet permanent in kunt stellen...
Ik heb ook een SK Hy erin, google leert mij dat dit de Hynix is. Onze scores (en ook vergeleken met de andere resultaten onder jouw post) zijn op 1 plek erg verschillend: De Write speed voor zowel Sequential Write (Q= 32,T= 1) alsook Sequential Write (T= 1) liggen bij jouw schijf 2 x zo hoog bijnaTijsVdB schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:10:
[...]
Mijn scores ter vergelijking:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 2070.358 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 814.398 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 264.118 MB/s [ 64481.9 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 297.110 MB/s [ 72536.6 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1235.174 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 782.590 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 30.191 MB/s [ 7370.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 74.023 MB/s [ 18072.0 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 18.7% (88.8/475.6 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/18 23:01:04
Bij mij zit er een 512GB PC300 NVMe van Hynix in, een SSD die blijkbaar redelijk zeldzaam is. Ik ben in ieder geval niet ontevreden, wel benieuwd naar de scores van Samsung & Toshiba.

Vraag me toch af of dit voor een NVMe "normaal" is
Hmmm er blijkt dus toch nog een mindere schijf te zijn dan de Toshiba. Alhoewel ook die met de andere driver lang niet zo slecht is. Zeker in de praktijk is het, buiten het kopiëren van bestanden, volgens mij nauwelijks tot niet merkbaar. Daarnaast moeten we niet vergeten dat dit alsnog met een snelheid van 800+ MB gaat. Snelheden waar we enkele jaren nog niet eens over durfden te dromen.
Op volgorde van snel naar langzaam ziet het er nu volgens mij als volgt uit:
- Samsung PM961
- Lite-on
- Toshiba
- Hynix
Het is alleen jammer dat zo'n beetje alle reviews met de superieure PM961 schijf waren. Als vervolgens blijkt dat Dell na enkele maanden overgestapt is op mindere modellen, smaakt dat toch een beetje zuur....
Op volgorde van snel naar langzaam ziet het er nu volgens mij als volgt uit:
- Samsung PM961
- Lite-on
- Toshiba
- Hynix
Het is alleen jammer dat zo'n beetje alle reviews met de superieure PM961 schijf waren. Als vervolgens blijkt dat Dell na enkele maanden overgestapt is op mindere modellen, smaakt dat toch een beetje zuur....
[ Voor 9% gewijzigd door MazeWing op 20-04-2017 21:30 ]
Thanks voor het posten! Net precies dezelfde stappen uitgevoerd en nu werkt eindelijk de sRGB modus weer.. Het best mooi al die felle kleuren, maar na een tijdje heb ik toch wel wat liever gewoon natuursgetrouwe kleurenMazeWing schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:31:
Het het probleem met Dell PremierColor inmiddels opgelost.
Trouwens best vreemd dat dus via station drivers de laatste versie 4629 is, terwijl bij Intel de nieuwste beschikbare driver 4627 is..
Mooi om te lezen dat het ook bij anderen werkt. Verder wel vreemd van die andere drivers ja. Tot nu toe geen enkel probleem gehad met de 46.29 drivers. Dat was bij de andere drivers wel anders. Daar ging het van flikkeringen naar om de paar minuten een BSOD.
[ Voor 26% gewijzigd door MazeWing op 20-04-2017 23:00 ]
Zo ik heb nog een paar kleine ergernissen. Het scrollen in Chrome is echt achterlijk irritant maar dat valt grotendeels op te lossen met een extensie.
Ook irritant is dat de cursor soms skipped als ik wil klikken met het touchpad, iemand anders daar ook last van?
Om de een of andere reden zijn de system sounds van windows ook vertraagd.
Ik moet ook wel wennen aan de transitie van een desktop vervangende Asus naar een ultrabook (performance wise en schermformaat) maar verder is het wel echt een chill apparaat.
Ook irritant is dat de cursor soms skipped als ik wil klikken met het touchpad, iemand anders daar ook last van?
Ik moet ook wel wennen aan de transitie van een desktop vervangende Asus naar een ultrabook (performance wise en schermformaat) maar verder is het wel echt een chill apparaat.
Hmm ik zie net online dat ik een toshiba drive krijg in mn XPS15 (nog niet binnen, 1-5 pas), door alle verhalen vind ik dit wel jammer, maar hoevel merk je daar in werkelijkheid van?
Waar kan je dat online terugvinden?Akilla schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:59:
Hmm ik zie net online dat ik een toshiba drive krijg in mn XPS15 (nog niet binnen, 1-5 pas), door alle verhalen vind ik dit wel jammer, maar hoevel merk je daar in werkelijkheid van?
Vooralsnog merk ik er vrij weinig van, het hangt natuurlijk in mn achterhoofd maar tijdens dagelijks gebruik merk ik er niet veel van.Akilla schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:59:
op je factuur staat onderaan bij btw details, een tag nr.
Dit invoeren bij de dell support website(Support->support per product) en dan kijken welke firmware update er bij seriele ata staat(Als je een samsung hebt staat er niks en anders staat er welke disk je hebt)
Dat zou mooi zijn, zit al die horror verhalen te lezen over de xps15 en begon me wel een beetje zorgen te makenthijmenketel schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:18:
[...]
Vooralsnog merk ik er vrij weinig van, het hangt natuurlijk in mn achterhoofd maar tijdens dagelijks gebruik merk ik er niet veel van.
Je kunt ook de service tag online bekijken. Ja zit dan elk onderdeel van je computer. XG4 = Toshiba
Afgelopen week mijn XPS 15 (32 GB, 1 TB SSD) binnen gekregen...
Eerste indruk: geweldig mooi ding. Strak afgewerkt, geen rare scheef zittende zaken, voelt heel stevig aan.
Gisteravond de machine gestart en de install-wizard doorlopen. Helaas ook de Toshiba SSD onboard en de benchmarks waren dus (zoals ook al door andere gemeld) niet echt geweldig.
Ondertussen ook de laatste drivers/firmware/bios gedownload, want ik wilde toch een verse install doen.
En ineens: zwart scherm, geen keyboard-reactie meer, knipperend/blokjes scherm.
Ok, kan... 1x is niet erg.
BIOS versie 1.2.4 erop, machine reboot... en lijkt weer stabiel... voor ongeveer 30 seconden. Weer hetzelfde gedoe met het scherm. Na elke reboot een gemiddelde werk-tijd tussen 5 en 25 seconden voordat de machine compleet flipt. Een boot in safe-mode blijft wel stabiel...
Vandaag de machine een keer of 10 opnieuw geinstalleerd en elke keer met drivers zitten wisselen om op die manier eruit te krijgen waar het fout ging. Lijkt echt richting de graphics-drivers te gaan qua oorzaak.
Contact gezocht met Dell... engineer aan de lijn herkent het probleem en weet te vertellen dat Dell aan een nieuwe Intel driver werkt voor de kaart. Via een post hierboven een versie 4629 gevonden, maar ook die voorkomt een crash/freeze niet. Dell engineer adviseerde ook om drivers van Intel zelf en van nVidia te proberen... het bied allemaal geen oplossing. Engineer kan ook niet garanderen dat het probleem met de nieuwe driver wel opgelost is.
Dit is mijn 4e XPS-systeem en eigenlijk is er met elk XPS-systeem al iets geweest; maar zo'n instabiliteit als met deze machine heb ik nog geen enkele keer meegemaakt. Was er nu ook gelijk klaar mee en het systeem aangemeld voor retour. Komende woensdag wordt hij opgehaald.
Toch wel een teleurstelling voor een systeem van € 2500,-
Probleem wat overblijft: een vergelijkbaar systeem vinden qua specs en design...
Eerste indruk: geweldig mooi ding. Strak afgewerkt, geen rare scheef zittende zaken, voelt heel stevig aan.
Gisteravond de machine gestart en de install-wizard doorlopen. Helaas ook de Toshiba SSD onboard en de benchmarks waren dus (zoals ook al door andere gemeld) niet echt geweldig.
Ondertussen ook de laatste drivers/firmware/bios gedownload, want ik wilde toch een verse install doen.
En ineens: zwart scherm, geen keyboard-reactie meer, knipperend/blokjes scherm.
Ok, kan... 1x is niet erg.
BIOS versie 1.2.4 erop, machine reboot... en lijkt weer stabiel... voor ongeveer 30 seconden. Weer hetzelfde gedoe met het scherm. Na elke reboot een gemiddelde werk-tijd tussen 5 en 25 seconden voordat de machine compleet flipt. Een boot in safe-mode blijft wel stabiel...
Vandaag de machine een keer of 10 opnieuw geinstalleerd en elke keer met drivers zitten wisselen om op die manier eruit te krijgen waar het fout ging. Lijkt echt richting de graphics-drivers te gaan qua oorzaak.
Contact gezocht met Dell... engineer aan de lijn herkent het probleem en weet te vertellen dat Dell aan een nieuwe Intel driver werkt voor de kaart. Via een post hierboven een versie 4629 gevonden, maar ook die voorkomt een crash/freeze niet. Dell engineer adviseerde ook om drivers van Intel zelf en van nVidia te proberen... het bied allemaal geen oplossing. Engineer kan ook niet garanderen dat het probleem met de nieuwe driver wel opgelost is.
Dit is mijn 4e XPS-systeem en eigenlijk is er met elk XPS-systeem al iets geweest; maar zo'n instabiliteit als met deze machine heb ik nog geen enkele keer meegemaakt. Was er nu ook gelijk klaar mee en het systeem aangemeld voor retour. Komende woensdag wordt hij opgehaald.
Toch wel een teleurstelling voor een systeem van € 2500,-
Probleem wat overblijft: een vergelijkbaar systeem vinden qua specs en design...
Fijn! Had ik eindelijk alles werken, komt Dell met een nieuwe driver (alhoewel nieuw, 45.73 noem ik niet bepaald nieuw) die automatisch door Windows gepushed wordt, die als gevolg heeft dat er wederom flikkeringen zijn. Mijn vorige driver (46.29) terugzetten heeft weer tot gevolg dat Dell PremierColor weer niet werkt.
Een kijken of wederom een volledig herinstallatie van dat k*t programma uitkomst biedt.
Volgens bestaat 99,9% van het personeelsbestand van Dell uit volkomen idioten!!
edit: gelukkig werkte het opnieuw installeren van Dell PremierColor
@Bucket Ik raad je aan via DDU de Intel driver te verwijderen (aangezien dat waarschijnlijk de oorzaak van de instabiliteit is). Vervolgens zou je de meest recente Dell driver kunnen installeren (45.73) en vervolgens via apparaatbeheer de 46.29 (station drivers) installeren. Bij mij is er dan geen enkel probleem. Geen freeze, geen flikkering, geen BSOD, helemaal niets. Anderen hebben weer erg goede ervaringen met de 45.90 driver. Ik zelf had na verwijderen via DDU de officiële Intel 45.90 driver geïnstalleerd. Dit was ook 1 groot drama en het was BSOD na BSOD. Ik heb uiteindelijk met wat geluk via apparaatbeheer de 46.29 driver kunnen installeren, die zoals gezegd geen problemen meer opleverde. Het rare was wel dat toen ik nog geen DDU had gedraaid ik zonder problemen de 45.90 driver kon gebruiken. De 46.23 en 46.27 waren juist de drivers die voor extreem veel BSOD's zorgde. Het lijkt er op dat er iets een conflict veroorzaakt dat op z'n beurt weer ongedaan wordt gemaakt wanneer er in een bepaalde volgorde geïnstalleerd wordt.
Over die driver gesproken. De meest recente driver update van Dell geeft maar weer eens aan met wat voor randdebielen we te maken hebben. Waar de 45.90 al enkele maanden voor goede resultaten zorgt en er nauwelijks mensen zijn die ergens last van hebben, weet Dell het toch weer te presteren om een oudere driver uit te brengen die nog steeds problemen met zich meebrengt die eigenlijk al ruimschoots bekend waren.
Het is dat er eigenlijk geen waardig alternatief voor de XPS 15 is want puur afgaand op de drivers is het ronduit beschamend dat het Dell (en Intel) schijnbaar niet lukt om de zaken gewoon goed voor elkaar te hebben/krijgen. Als ik al kijk hoeveel uur ik bezig ben geweest met de drivers + PremierColor is het ronduit waardeloos dat je dit dient te doen bij een nieuw product dat eigenlijk een doorontwikkeling is van de XPS 9550 (die op zijn beurt ook een heleboel ellende heeft gehad en dit nog steeds niet volledig is opgelost).
Wanneer de laptop goed werkt is het een heerlijk apparaat. Gelukkig is dat bij mij nu het geval. Ik heb echter het voordeel dat ik behoorlijk technisch ben en zelf een boel kan oplossen. Ik kan me voorstellen dat iemand die er weinig kaas van heeft gehad de laptop in zo'n geval meteen retour stuurt...
Een kijken of wederom een volledig herinstallatie van dat k*t programma uitkomst biedt.
@Bucket Ik raad je aan via DDU de Intel driver te verwijderen (aangezien dat waarschijnlijk de oorzaak van de instabiliteit is). Vervolgens zou je de meest recente Dell driver kunnen installeren (45.73) en vervolgens via apparaatbeheer de 46.29 (station drivers) installeren. Bij mij is er dan geen enkel probleem. Geen freeze, geen flikkering, geen BSOD, helemaal niets. Anderen hebben weer erg goede ervaringen met de 45.90 driver. Ik zelf had na verwijderen via DDU de officiële Intel 45.90 driver geïnstalleerd. Dit was ook 1 groot drama en het was BSOD na BSOD. Ik heb uiteindelijk met wat geluk via apparaatbeheer de 46.29 driver kunnen installeren, die zoals gezegd geen problemen meer opleverde. Het rare was wel dat toen ik nog geen DDU had gedraaid ik zonder problemen de 45.90 driver kon gebruiken. De 46.23 en 46.27 waren juist de drivers die voor extreem veel BSOD's zorgde. Het lijkt er op dat er iets een conflict veroorzaakt dat op z'n beurt weer ongedaan wordt gemaakt wanneer er in een bepaalde volgorde geïnstalleerd wordt.
Over die driver gesproken. De meest recente driver update van Dell geeft maar weer eens aan met wat voor randdebielen we te maken hebben. Waar de 45.90 al enkele maanden voor goede resultaten zorgt en er nauwelijks mensen zijn die ergens last van hebben, weet Dell het toch weer te presteren om een oudere driver uit te brengen die nog steeds problemen met zich meebrengt die eigenlijk al ruimschoots bekend waren.
Het is dat er eigenlijk geen waardig alternatief voor de XPS 15 is want puur afgaand op de drivers is het ronduit beschamend dat het Dell (en Intel) schijnbaar niet lukt om de zaken gewoon goed voor elkaar te hebben/krijgen. Als ik al kijk hoeveel uur ik bezig ben geweest met de drivers + PremierColor is het ronduit waardeloos dat je dit dient te doen bij een nieuw product dat eigenlijk een doorontwikkeling is van de XPS 9550 (die op zijn beurt ook een heleboel ellende heeft gehad en dit nog steeds niet volledig is opgelost).
Wanneer de laptop goed werkt is het een heerlijk apparaat. Gelukkig is dat bij mij nu het geval. Ik heb echter het voordeel dat ik behoorlijk technisch ben en zelf een boel kan oplossen. Ik kan me voorstellen dat iemand die er weinig kaas van heeft gehad de laptop in zo'n geval meteen retour stuurt...
[ Voor 75% gewijzigd door MazeWing op 21-04-2017 20:49 ]
Dank voor het advies, maar bij mij gaat het al fout bij een clean install gelijk gevolgd door de drivers die je adviseert: Windows 10 van officiele Microsoft-iso, gevolgd door Intel Graphics 4629 en nVidia 381.65.MazeWing schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:18:
Fijn! Had ik eindelijk alles werken, komt Dell met een nieuwe driver (alhoewel nieuw, 45.73 noem ik niet bepaald nieuw) die automatisch door Windows gepushed wordt, die als gevolg heeft dat er wederom flikkeringen zijn. Mijn vorige driver (46.29) terugzetten heeft weer tot gevolg dat Dell PremierColor weer niet werkt.
Ben het roerend met je eens dat Dell qua drivers en bios-en echt hele slechte keuzes lijkt te maken.
De Dell engineer verontschuldigde zich ook dat hij geen ander advies voor het probleem kon geven dan of wachten of retour sturen.
Dell is heel vooruitstrevend in het inbouwen van nieuwe technologieën, maar de laatste jaren lijkt het hen ook vol op de neus terug te slaan. Zit zelf ook in de IT en we hebben Dell als huis-leverancier. Maar ook bij de business-systemen (Latitudes) blijven ze aankloten met drivers... vooral WiFi en Video krijgen ze maar niet stabiel.
Heb ondertussen een mooie HP Envy 15t gevonden... wordt alleen niet geleverd in Nederland.
Surface Book is ook mooie machine, maar kost gewoonweg bijna 1000 euro meer voor dezelfde specs.
The search continues...
En wat als je eerst de Intel 45.90 installeerd (gewoon gedownload van intel zelf) en daarna via apparaatbeheer de 46.29
Dit werkte voor mij uitstekend. Dit terwijl een clean-install van 45.90 voor veel ellende zorgde. Uiteraard heel vreemd allemaal, maar gelukkig werkt nu alles.
Daarnaast zijn er volgens mij geen waardige alternatieven. De surface book beschikt over een U-processor, die dual core is en geen quadcore. Volgens mij is die Envy 15t ook een U en geen HQ.
Het enige alternatief op korte termijn is schijnbaar de opvolger van de Asus UX501. Dat model had echter een boel problemen en rare keuzes en het is maar de vraag of Asus dit heeft weten op te lossen.
Dit werkte voor mij uitstekend. Dit terwijl een clean-install van 45.90 voor veel ellende zorgde. Uiteraard heel vreemd allemaal, maar gelukkig werkt nu alles.
Daarnaast zijn er volgens mij geen waardige alternatieven. De surface book beschikt over een U-processor, die dual core is en geen quadcore. Volgens mij is die Envy 15t ook een U en geen HQ.
Het enige alternatief op korte termijn is schijnbaar de opvolger van de Asus UX501. Dat model had echter een boel problemen en rare keuzes en het is maar de vraag of Asus dit heeft weten op te lossen.
Denk dat ik morgen Dell ga bellen over mijn scherm. Vandaag voor het eerst in een behoorlijk verlichte ruimte en ik had behoorlijk last van reflecties ook was de helderheid naar mijn mening niet top.
Zojuist het scherm eens gemeten en ik haal maar 242 nits op een volledig wit scherm. Dit terwijl Dell aangeeft dat het scherm 350 nits zou moeten zijn. Qua instellingen staat alles goed en vind ik nergens meer iets dat ik zou kunnen aanpassen.
Gaat lekker dus allemaal....
Zojuist het scherm eens gemeten en ik haal maar 242 nits op een volledig wit scherm. Dit terwijl Dell aangeeft dat het scherm 350 nits zou moeten zijn. Qua instellingen staat alles goed en vind ik nergens meer iets dat ik zou kunnen aanpassen.
Gaat lekker dus allemaal....
Zojuist toch nog een poging gedaan... Windows 10, Intel Graphic 45.90 gevolgd door 46.29. Dit leek stabiel... dus verder met de overige drivers. nVidia, Intel RST, Thunderbolt, Realtek Memory Card... BAM!MazeWing schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:38:
En wat als je eerst de Intel 45.90 installeerd (gewoon gedownload van intel zelf) en daarna via apparaatbeheer de 46.29
Daar ging hij weer. Daarna blijft hij hangen, dan weer een BSOD... einde verhaal; hij gaat terug.
Ik ben de drivers pas gaan installeren na de rest. Daarnaast zou je ook eens de standaard Windows driver (nu dus 45.73) proberen. Die is er pas sinds vandaag. Raad je wel aan eerst via ddu alles van Intel te verwijderen. Ook dienen de Nvidia drivers de nieuwste te zijn, aangezien andere ook voor problemen kunnen zorgen.
Nadat je de drivers heb geïnstalleerd en je installeert vervolgens wifi etc. Vervangd windows dan niet de intel hd driver? Dit was bij mij het probleem, windows verwijderde de 4590 en installeerde de oude versie met problemen. Dit heb ik opgelost door een group policy aan te zetten.Bucket schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:01:
[...]
Zojuist toch nog een poging gedaan... Windows 10, Intel Graphic 45.90 gevolgd door 46.29. Dit leek stabiel... dus verder met de overige drivers. nVidia, Intel RST, Thunderbolt, Realtek Memory Card... BAM!
Daar ging hij weer. Daarna blijft hij hangen, dan weer een BSOD... einde verhaal; hij gaat terug.
Draai nu al sinds de release van 4590 stabiel zonder problemen.
.
[ Voor 42% gewijzigd door MIT400 op 22-04-2017 00:03 ]
Volgens mij merk je daar in de praktijk juist niets van, behalve dan in de benchmark tools. :-) tenzij je misschien continu gigantisch veel files zit te verplaatsen.Akilla schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:59:
Ik zie dat mensen al benchmarks van hun PM961 en Toshiba hebben gepost, maar ik zag er nog geen Lite-On Benchmark tussen staan dus die voeg ik nu even toe. Na een cold-boot kreeg ik de volgende resultaten:
Lite-On NVMe CX2-8B512-Q11 NV (512GB)
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 1983.883 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 519.364 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 540.287 MB/s [131906.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 316.754 MB/s [ 77332.5 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1636.146 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 496.419 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 47.673 MB/s [ 11638.9 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 152.678 MB/s [ 37274.9 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 97.4% (450.2/462.4 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/22 19:44:11
Volgens de benchmarks die in dit topic gepost zijn is de volgorde qua snelheid dus:
________
Nog even kijken hoe ik het met de Wi-Fi ga regelen overigens. Lijkt bij mij steeds weg te vallen, en ik heb ook hele hoge ping in online games. (Nu game ik gelukkig niet zo vaak, maar ook heb ik af en toe dat de latency naar mijn router zo'n 7000ms is.. Zelfs Google bereiken word dan onmogelijk
. Ik heb nu de tijd om de laptop fresh te installen, dus dat gaat ook gebeuren deze vakantie. Ben benieuwd naar de creators update, en of dat wellicht ook dit probleem oplost. Zijn er mensen die deze upgrade hebben gedaan en ergens tegen aangelopen zijn?
Lite-On NVMe CX2-8B512-Q11 NV (512GB)
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 1983.883 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 519.364 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 540.287 MB/s [131906.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 316.754 MB/s [ 77332.5 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1636.146 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 496.419 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 47.673 MB/s [ 11638.9 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 152.678 MB/s [ 37274.9 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 97.4% (450.2/462.4 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/22 19:44:11
Volgens de benchmarks die in dit topic gepost zijn is de volgorde qua snelheid dus:
- Samsung PM961
- Hynix PC300
- Lite-On CX2
- Toshiba THNSN5512GPUK NV (kon geen kortere naam vinden, dus dan maar de device manager naam)
________
Nog even kijken hoe ik het met de Wi-Fi ga regelen overigens. Lijkt bij mij steeds weg te vallen, en ik heb ook hele hoge ping in online games. (Nu game ik gelukkig niet zo vaak, maar ook heb ik af en toe dat de latency naar mijn router zo'n 7000ms is.. Zelfs Google bereiken word dan onmogelijk

Capaciteit van de 97Wh is (snel uitgerekend) ongeveer 80% meer dan de 54Wh, dus de accuduur zal bij gelijk gebruik ongeveer evenveel langer meegaan.Nielster schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:13:
Ik twijfel tussen het €1600,- en €1800,- model.
In principe is een kleine SSD en 8GB geheugen genoeg voor me. Ik zou dit later eventueel zelf uit kunnen breiden.
Ik wil graag weten hoe groot het verschil tussen de accu's is.
Kan iemand me een (tijds)indicatie geven hoeveel verschil er tussen een 54wh en een 97wh bij normaal Office gebruik?
Ondanks dat de Kaby Lake CPU's enorm efficiënt zijn, zijn de varianten in de XPS 15 quad cores en die kunnen alsnog enorm energie slurpen als je een beetje met je laptop aan het werk gaat. Ik denk dat je met de 54Wh rond de 5-6 uur haalt met gemiddeld gebruik en met de 97 Wh makkelijk 10 uur. Ik haal zelf rond de 5-8 uur met het 4k scherm, hangt een beetje af van mijn gebruik.
Moet wel zeggen dat van de modellen waar je tussen aan het twijfelen bent, het 1800,- model veel meer waar voor je geld biedt.
voor bepaalde mensen die hier behoefte aan hebben de orginele image voor je dell laptop kun je hier downloaden:
http://www.dell.com/suppo...n/prem/Drivers/KeyInCloud
http://www.dell.com/suppo...n/prem/Drivers/KeyInCloud
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met boot times. Ik zit met m'n 9630 (i5,256 Toshiba, 8gb, fhd) op 20 seconden, wat me best hoog lijkt want m'n oude asus met een sata drive zat op 5-7 seconden.
Vanuit een koude start (pc staat dus echt uit) doe ik er denk ik zo'n 10-15 seconden over alvorens ik het login scherm zie. Vanuit slaapstand is dit enkelen seconden. In beide gevallen wordt de desktop binnen een seconde weergegeven (na inloggen met vingerafdruk)
Gezien het feit dat ik de computer praktisch nooit uitzet en enkel gebruik maak van slaapstand (of wanneer lang in slaapstand -> hybride slaapstand) maakt de boot time me niet zo heel veel uit. In het BIOS staat alles ingesteld op zo snel mogelijk (stond het standaard al).
Al bij al dus niet zo heel traag. Wel is starten vanuit slaapstand merkbaar langzamer dan bij mijn macbook (2015). Daar was ie al uit slaapstand terwijl ik nog bezig was het scherm open te klappen. Dit is echter ook iets waar Mac wel om bekend staan en tot op heden (volgens mij) nog steeds niet door Windows geëvenaard.
Gezien het feit dat ik de computer praktisch nooit uitzet en enkel gebruik maak van slaapstand (of wanneer lang in slaapstand -> hybride slaapstand) maakt de boot time me niet zo heel veel uit. In het BIOS staat alles ingesteld op zo snel mogelijk (stond het standaard al).
Al bij al dus niet zo heel traag. Wel is starten vanuit slaapstand merkbaar langzamer dan bij mijn macbook (2015). Daar was ie al uit slaapstand terwijl ik nog bezig was het scherm open te klappen. Dit is echter ook iets waar Mac wel om bekend staan en tot op heden (volgens mij) nog steeds niet door Windows geëvenaard.
Klinkt ook nog steeds best wel lang eigenlijk, zeker voor dit soort ssd's.
M'n XPS zakt altijd wel in stand-by na een tijdje in slaapstand. (Soms lijktie te slapen maar staat hij gewoon nog aan). Tikkie irritant moet ik zeggen.
M'n XPS zakt altijd wel in stand-by na een tijdje in slaapstand. (Soms lijktie te slapen maar staat hij gewoon nog aan). Tikkie irritant moet ik zeggen.
Zojuist een Dell monteur langs geweest om mijn FHD scherm te vervangen. Deze had last van erge backlightbleed. Nu hebben ze me een 4k scherm erin gezet zonder dat hij het wist.
Dus die idioten zien niet eens het verschil tussen een glossy en non-glossy scherm??
Niet te filmen dit...MIT400 schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:34:
Zojuist een Dell monteur langs geweest om mijn FHD scherm te vervangen. Deze had last van erge backlightbleed. Nu hebben ze me een 4k scherm erin gezet zonder dat hij het wist.
Kan me overigens echt niet voorstellen dat een beetje monteur niet direct ziet dat het een compleet ander paneel is, zoals @MazeWing al zei.
Klopt, maar waarom zou ik geen recht hebben op andere reparaties. Zij bestellen en vervangen het scherm? Dit staat ook bij hun geregistreerd dat het scherm is vervangen. Overigens is het vermoedelijk een refurbisch scherm en hadden ze die ergens liggen heb ik zo'n vermoeden.Kiragi schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:54:
[...]
Niet te filmen dit.... Ben, om het zachtjes uit te drukken, in ieder geval heel erg benieuwd wat je gaat ondernemen. Aan de ene kant is Dell informeren het juiste om te doen (Sowieso aangezien je configuratie niet meer klopt met het originele, en daarom zou je in theorie geen reparaties meer mogen ontvangen), maar aan de andere kant is de kans dan groot dat je die upgrade ook weer moet inleveren..
Kan me overigens echt niet voorstellen dat een beetje monteur niet direct ziet dat het een compleet ander paneel is, zoals @MazeWing al zei.
Zolang je kan aantonen dat Dell de reparatie heeft uitgevoerd heb je gewoon nog recht op garantie. Daarnaast neem ik aan dat je van de monteur iets hebt moeten tekenen en er toch wel ergens is vastgelegd dat artikel # x (je oude scherm) vervangen is voor artikel # x (je nieuwe scherm). Dat vervolgen iemand niet heeft opgelet en een 4k scherm heeft gepakt is hun probleem.
Dat vervolgens een monteur doodleuk een mat scherm vervangt voor een glossy scherm en het niet eens opvalt dat de onderkant van het scherm (waar het Dell logo staat) opeens niet meer van plastic is, maar zwart glimmend is (hetzelfde voor de randen) is eigenlijk een nog groter probleem en lijkt op Dynafix taferelen...
Dat vervolgens een monteur doodleuk een mat scherm vervangt voor een glossy scherm en het niet eens opvalt dat de onderkant van het scherm (waar het Dell logo staat) opeens niet meer van plastic is, maar zwart glimmend is (hetzelfde voor de randen) is eigenlijk een nog groter probleem en lijkt op Dynafix taferelen...
Heb al contact gehad met Dell zij geven aan dat het geen invloed heeft op mijn garantie. Dus waarschijnlijk wisten ze ervan.
ligt het aan mij of is de optie voor een vingerafdrukscanner op de xps 15 niet mogelijk in de dell shop?
Wat mij wel opvalt sinds ik het 4k scherm heb en de laptop in balanced powerplan heb staan zonder gebruik van de adapter dus op batterij. De CPU laag blijft draaien(0.8ghz tot 1.6ghz bij lage lasting) en enkel verhoogd tot boven de 3.0ghz bij intensieve taken. waardoor het lijkt dat die er meer moeite mee heeft. Als ik alleen internet dan boost die nauwelijks de 1.6ghz voorbij.
Zodra ik de stekker erin steek boost die gewoon netjes tot 3.81ghz en voelt alles snel aan.
Hebben jullie dat ook? Als je die balanced mode staat zonder AC aangesloten en je pakt een venster vast aan het uiteinde om het kleiner of groter te slepen. Dan merk je als je op de batterij werkt dat het niet zo vloeiend gaat als wanneer je de adapter heb aangesloten.
Heeft dit te maken omdat die 4x zoveel pixels moet bedienen met 4k? Want als ik 1080p resolutie selecteer is het veel minder. In high performance mode op batterij werkt alles perfect lekker snel en soepel.
Zodra ik de stekker erin steek boost die gewoon netjes tot 3.81ghz en voelt alles snel aan.
Hebben jullie dat ook? Als je die balanced mode staat zonder AC aangesloten en je pakt een venster vast aan het uiteinde om het kleiner of groter te slepen. Dan merk je als je op de batterij werkt dat het niet zo vloeiend gaat als wanneer je de adapter heb aangesloten.
Heeft dit te maken omdat die 4x zoveel pixels moet bedienen met 4k? Want als ik 1080p resolutie selecteer is het veel minder. In high performance mode op batterij werkt alles perfect lekker snel en soepel.
[ Voor 17% gewijzigd door MIT400 op 25-04-2017 10:39 ]
Gister mijn XPS15 fhd, 16GB, 512SSD binnen gekregen.
En ik meot zeggen, qua bouwkwaliteit ziet het er goed uit. Heb geen last van die horror verhalen op internet, geen dode pixels, geen backlight bleed, alleen een klein beetje ghosting(wat blijkbaar hoort bij dit paneel dus ach) en ik hoor de "coil whine" alleen als ik met mn oor op het toetsenbord ga liggen, als ik gewoon zit hoor ik niks.
Er waren wel wat dingen die mij opvielen:
- Processor loopt op 2,8 ghz ipv 3,2, maakt niet zoveel uit, maar vond het wel raar
- Er is bijna geen dell software geïnstalleerd? Iedereen heeft het over de dell bloatware en ik zie alleen maar McCafee, MaxxAudio en een dell digitale leverings programma.
- Toetsenbord is nog kleiner dan mijn 13 inch vaio Z uit 2010, ook niet heel erg, ben ik zo aan gewend, maar wel opvallend.
Alleen nog even kijken of ik een kleine stress test kan doen om te zien of ik last heb van het throteling verhaal (alleen even kijken waarmee ik dat doe), ideeën?. Maar vooralsnog lijkt het erop dat ik geluk heb
En ik meot zeggen, qua bouwkwaliteit ziet het er goed uit. Heb geen last van die horror verhalen op internet, geen dode pixels, geen backlight bleed, alleen een klein beetje ghosting(wat blijkbaar hoort bij dit paneel dus ach) en ik hoor de "coil whine" alleen als ik met mn oor op het toetsenbord ga liggen, als ik gewoon zit hoor ik niks.
- Processor loopt op 2,8 ghz ipv 3,2, maakt niet zoveel uit, maar vond het wel raar
- Er is bijna geen dell software geïnstalleerd? Iedereen heeft het over de dell bloatware en ik zie alleen maar McCafee, MaxxAudio en een dell digitale leverings programma.
- Toetsenbord is nog kleiner dan mijn 13 inch vaio Z uit 2010, ook niet heel erg, ben ik zo aan gewend, maar wel opvallend.
Alleen nog even kijken of ik een kleine stress test kan doen om te zien of ik last heb van het throteling verhaal (alleen even kijken waarmee ik dat doe), ideeën?. Maar vooralsnog lijkt het erop dat ik geluk heb
Die 2.8 Ghz is normaal hoor, dat is de Base Frequency van de i7-7700HQ. Mogelijk verwar je deze met de i7-7700k die by default aan 4.2 Ghz draait?Akilla schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:45:
<snip>
<snip>
Ik was ook aangenaam verrast door het gebrek aan bloatware. :-)
Welke SSD zit er in je toestel?
Hmm nee als ik zo kijk was ik in de war met de dell spec pagina, daar staat 7700hq tot 3,2ghz..TijsVdB schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:23:
[...]
Die 2.8 Ghz is normaal hoor, dat is de Base Frequency van de i7-7700HQ. Mogelijk verwar je deze met de i7-7700k die by default aan 4.2 Ghz draait?
Ik was ook aangenaam verrast door het gebrek aan bloatware. :-)
Welke SSD zit er in je toestel?
Een hitachi disk, maar vermoed dat ik er niet zoveel last van ga hebben, al heb ik hem gister misschien pas een half uur aan gehad. Vanavond even verder kloten
Die van mij boost wel naar 3.68Ghz. Maar in gebalanceerde modus alleen als die zware taken moet doen anders draait die telkens tussen 0.8 en 2.0ghz wat soms traag is.Akilla schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:43:
[...]
Hmm nee als ik zo kijk was ik in de war met de dell spec pagina, daar staat 7700hq tot 3,2ghz..
Een hitachi disk, maar vermoed dat ik er niet zoveel last van ga hebben, al heb ik hem gister misschien pas een half uur aan gehad. Vanavond even verder kloten
net een M2 960 Pro 1Tb ssd geinstalleerd, 512 Gb was toch te kort voor mij. Dit zijn de resultaten van de snelheid:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3073.201 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 2025.747 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 469.437 MB/s [114608.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 370.253 MB/s [ 90393.8 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1726.679 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1955.372 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 45.600 MB/s [ 11132.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 143.158 MB/s [ 34950.7 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 5.9% (55.9/953.3 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/25 12:58:05
De creators update van Windows 10 heeft bij een nieuwe installatie automatisch ondersteuning voor de drive en netwerk. Ik heb geen drivers extra moeten laden bij installatie.
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3073.201 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 2025.747 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 469.437 MB/s [114608.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 370.253 MB/s [ 90393.8 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1726.679 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1955.372 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 45.600 MB/s [ 11132.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 143.158 MB/s [ 34950.7 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 5.9% (55.9/953.3 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/25 12:58:05
De creators update van Windows 10 heeft bij een nieuwe installatie automatisch ondersteuning voor de drive en netwerk. Ik heb geen drivers extra moeten laden bij installatie.
[ Voor 0% gewijzigd door MichelJ op 25-04-2017 15:16 . Reden: typo ]
Vandaag mijn XPS 15 i7/512GB/16GB/FHD binnengekregen.
De behuizing ziet er heel netjes uit en hij werkt tot nu toe heel stabiel. Geen backlight bleeding, geen dode pixels of andere ellende.
Hij heeft een SSD die ik nog niet eerder heb langs zien komen:
NVMe A400 NVMe SanDis. Toen ik er op zocht las ik vooral dingen over een budget SSD maar dat lijkt over een andere SSD te gaan. Hij levert nog best nette resultaten op:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 1981.772 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 818.369 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 479.135 MB/s [116976.3 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 432.654 MB/s [105628.4 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1272.832 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 822.225 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 41.457 MB/s [ 10121.3 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 124.582 MB/s [ 30415.5 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 8.9% (41.1/462.1 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/25 12:03:39
De behuizing ziet er heel netjes uit en hij werkt tot nu toe heel stabiel. Geen backlight bleeding, geen dode pixels of andere ellende.
Hij heeft een SSD die ik nog niet eerder heb langs zien komen:
NVMe A400 NVMe SanDis. Toen ik er op zocht las ik vooral dingen over een budget SSD maar dat lijkt over een andere SSD te gaan. Hij levert nog best nette resultaten op:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 1981.772 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 818.369 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 479.135 MB/s [116976.3 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 432.654 MB/s [105628.4 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1272.832 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 822.225 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 41.457 MB/s [ 10121.3 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 124.582 MB/s [ 30415.5 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 8.9% (41.1/462.1 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2017/04/25 12:03:39
Mijn xps 15 is vandaag weer teruggekomen van reparatie en de problemen die ik had lijken wel opgelost, hij bromt minder en wifi werkt een stuk beter. Maar nu heb ik wel een nieuw probleem; het scherm lijkt aan de rechterkant veel groener dan aan de linkerkant. Iemand een idee hoe dit komt en of dit op te lossen is?
Ik denk echt dat ik de loterij heb gewonnen of dat ze iets verbeterd hebben aan hun proces..
Ik heb 0 problemen met mijn xps 15 zover ik zie. Gister een uur ge-stress test en hij werd niet warmer dan 76-80 graden(variabel dan) de fans maken amper geluid en hij was al redelijk clean qua bloatware. (+de eerder genoemde "problemen" die ik niet heb) Enige waar ik aan moet wennen is dat die zwaarder en iets groter is dan m'n oude vaio, maargoed dat komt vanzelf wel goed
Dus mensen die twijfelen: Koop hem gewoon, het is echt een super laptop en natuurlijk kan je pech hebben, maar dat kan bij een macbook ook (zoek maar op) denk dat het ook gewoon zo is dat mensen waarbij iets niet werkt veel sneller het op internet gooien dan mensen die tevreden zijn.
Ik heb 0 problemen met mijn xps 15 zover ik zie. Gister een uur ge-stress test en hij werd niet warmer dan 76-80 graden(variabel dan) de fans maken amper geluid en hij was al redelijk clean qua bloatware. (+de eerder genoemde "problemen" die ik niet heb) Enige waar ik aan moet wennen is dat die zwaarder en iets groter is dan m'n oude vaio, maargoed dat komt vanzelf wel goed
Dus mensen die twijfelen: Koop hem gewoon, het is echt een super laptop en natuurlijk kan je pech hebben, maar dat kan bij een macbook ook (zoek maar op) denk dat het ook gewoon zo is dat mensen waarbij iets niet werkt veel sneller het op internet gooien dan mensen die tevreden zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Akilla op 26-04-2017 10:20 ]
Fijn om te horen dat ook jij geen problemen hebt. Met welke software heb je getest?
Ik heb eigenlijk ook geen problemen. De problemen met Dell Premier Color lag aan de Intel driver en qua metingen bleek de colorimeter volgens mij defect te zijn. Rood wordt niet goed gemeten waardoor alles in de soep loopt en het scherm ook een stuk minder helder volgens de metingen is...
Ik heb eigenlijk ook geen problemen. De problemen met Dell Premier Color lag aan de Intel driver en qua metingen bleek de colorimeter volgens mij defect te zijn. Rood wordt niet goed gemeten waardoor alles in de soep loopt en het scherm ook een stuk minder helder volgens de metingen is...
Welke extensie heb je gebruikt voor het scrollen in chrome? Had vandaag even edge gebruikt dat scrolt toch 10x beter. Dus ben wel benieuwd naar je extensie.thijmenketel schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:54:
Zo ik heb nog een paar kleine ergernissen. Het scrollen in Chrome is echt achterlijk irritant maar dat valt grotendeels op te lossen met een extensie.
Mijn XPS 15 is ook binnen. Zoals hierboven al beschreven skipped mijn trackpad soms ook. Daarnaast hoor ik een beetje coil whine, zelfs vanaf een afstandje maar het is niet heel storend. Wel blijkt het laatste LED lampje die de batterijstatus aangeeft niet te werken...
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
In Chrome gebruik ik SmoothScroll. Kun je vanalles instellen. Ik gebruik de volgende settings:MIT400 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:25:
[...]
Welke extensie heb je gebruikt voor het scrollen in chrome? Had vandaag even edge gebruikt dat scrolt toch 10x beter. Dus ben wel benieuwd naar je extensie.
Step size : 100
Animation time : 120
Acc. Scale : 4
Acc. Delta : 35
Pulse scale : 4
Arrow key step size : 50
En natuurlijk touchpad enable.
Nadat je je settings opgeslagen moet je ff de pagina waarop je test herladen. Voor nu is dit de beste optie imo want chrome heeft echt belabberde scrolling vergeleken met edge (en de meeste windows apps).
Uit ervaring zou ik suspicious zijn, hoewel het voordeel is dat een monteur eea geplaatst heeft. Ik heb zelf zoiets aan de hand gehad met een Inspiron 9400, jaren terug. Deze had of een cheapo Radeon X1400, of een optionele (veel) snellere Nvidia GT7900 kaart. De nvidia was besteld, maar de Radeon is geleverd. Contact gehad met Dell, juiste kaart is nagestuurd, en heb ik er zelf ingezet (aangegeven dat ik dat zelf kon, Dit was een losse kaart op het moederbord, en dus vervangbaar.).MIT400 schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:42:
Heb al contact gehad met Dell zij geven aan dat het geen invloed heeft op mijn garantie. Dus waarschijnlijk wisten ze ervan.
Dat was prima, totdat de nivia stuk ging. Ik heb toen behoorlijk wat moeite moeten doen om de juiste kaart te krijgen, want volgens dell zat er een radeon in.
Ook mijn XPS 15 (4K model) heeft geen vliegende start. Gelijk bij aankomst bleek één van de LED batterij indicatoren niet te werken. Daarnaast zit er een gele zweem over een deel van het scherm. Volgende week wordt er een vervangend moederbord ingezet (om het probleem met de LED lampjes te verhelpen) en komt er een nieuw scherm in. Ik baal er wel van dat een nieuwe laptop gelijk al onder het mes moet (en daarmee het herroepingsrecht vervalt). Met alle "horror verhalen" over reparaties ben ik wel huiverig aangezien het moederbord en scherm vervangen best wel ingrijpende reparaties zijn...
Wat boeit 1 lampje van die batterij indicator in godsnaam... ga je toch geen heel moederbord voor laten vervangen?
Facts don't care about your feelings
Als dat het enige was wellicht niet, maar het scherm moet ook vervangen worden dus de laptop moet sowieso onder het mes. Dan kan hier ook gelijk naar worden gekeken. Daarnaast verwacht ik van een laptop in dit prijssegment dat zoiets door de quality control eruit gepikt wordt.
Scherm vervangen stelt niet veel voor, tevens het moederbord vervangen ook niet mits je geluk heb met een goeie monteur.AdmiralSnipe schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:25:
Als dat het enige was wellicht niet, maar het scherm moet ook vervangen worden dus de laptop moet sowieso onder het mes. Dan kan hier ook gelijk naar worden gekeken. Daarnaast verwacht ik van een laptop in dit prijssegment dat zoiets door de quality control eruit gepikt wordt.
Bij mijn 9550 hebben ze tot 4 keer toe het moederbord vervangen. Wat tot mijn verbazing netjes en goed gebeurde. Maar het probleem bleef maar aanhouden waardoor ik besloten heb om een 9560 aan te schaffen die ondertussen ook alweer een ander scherm heeft.
Het probleem met reparatie is dat er regelmatig refurbished onderdelen gebruikt worden en de gemiddelde monteur de kennis en precisie heeft van een 2 jaar oude peuter....
Daarnaast hoort Dell gewoon het gehele product te vervangen wanneer er binnen 14 dagen defecten optreden.
Daarnaast hoort Dell gewoon het gehele product te vervangen wanneer er binnen 14 dagen defecten optreden.
Mijn XPS 15 wordt blijkbaar begin volgende week geleverd. Als ik de ervaringen hier lees ben ik er allesbehalve gerust in...
Zit nog erg te twijfelen tussen een 6360, 6365 (XPS13 / 2in1) en een HP Spectre 13 x360; in alle gevallen zo ongeveer de top spec. Moet zeggen dat de ervaringen met Dell vooralsnog lijken de pushen naar de laatste.
Hier op kantoor zijn er ondertussen 4 geleverd, (4k, 16gb, 512gb ssd) alle 4 zonder problemen (so far), dus blijft lastig om te zeggen hoeveel procent problemen heeft en of dit meer is ten opzichten van andere leveranciers.
Je hoort mensen eerder klagen dan mensen met goede ervaringen. Ik heb zelf de XPS 15 FULL HD versie en daar was niks mis mee. Ik heb alleen de Killer Wireless kaart vervangen voor een Intel AC 8265 en de cpu en gpu undervolt en repasted. Maar verder alleen maar goede ervaringen.
Zojuist is er een nieuw scherm op mijn XPS 15 (FHD) gezet in verband met backlight bleed.
Deze heeft ook backlight bleed en een opvallende roze gloed aan de linkerkant...
Van de regen in drup
Wel leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat...
Edit: Morgen komt er weer een nieuw scherm in... ik raad iedereen aan om met de monteur in huis alles zeer goed na te lopen, want de monteur rapporteert aan Dell. Mocht er dus weer iets niet goed heb je meteen een bewijs en hoef je geen foto's van je scherm te gaan maken *zucht*.
Deze heeft ook backlight bleed en een opvallende roze gloed aan de linkerkant...
Van de regen in drup

Wel leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat...
Edit: Morgen komt er weer een nieuw scherm in... ik raad iedereen aan om met de monteur in huis alles zeer goed na te lopen, want de monteur rapporteert aan Dell. Mocht er dus weer iets niet goed heb je meteen een bewijs en hoef je geen foto's van je scherm te gaan maken *zucht*.
[ Voor 36% gewijzigd door Luapper op 01-05-2017 14:45 ]
Hey allemaal, ik heb afgelopen week ook mijn XPS15 (Full HD/512GB/16GB) geleverd gekregen.
Eerste indruk is echt super goed: laptop voelt solide aan en het system is stabiel en lekker snel.
Nu heb ik alleen na twee dagen echter problemen gekregen met de fingerprint reader in combinatie met Windows Hello. De reader lijkt mijn vingerafdruk niet langer te herkennen. Heb al meerdere malen opnieuw een vinger geregistreerd, maar hij blijft dezelfde error geven. Echt super vreemd, want in het begin deed hij het gewoon prima. Ik heb de meest recente driver geinstalleerd, maar ook dit helpt niet.
Zijn er toevallig andere mensen met dezelfde issue?
Dan nog iets: volgens de factuur heb ik 1 jaar Dell Premium service inclusief, wat inhoudt 24/7 customer service. Ik wilde dit voor bovenstaande issue uitproberen, maar het is me volkomen onduidelijk welk 24-uurs telefoonnummer ik daarvoor dan kan raadplegen...
Eerste indruk is echt super goed: laptop voelt solide aan en het system is stabiel en lekker snel.
Nu heb ik alleen na twee dagen echter problemen gekregen met de fingerprint reader in combinatie met Windows Hello. De reader lijkt mijn vingerafdruk niet langer te herkennen. Heb al meerdere malen opnieuw een vinger geregistreerd, maar hij blijft dezelfde error geven. Echt super vreemd, want in het begin deed hij het gewoon prima. Ik heb de meest recente driver geinstalleerd, maar ook dit helpt niet.
Zijn er toevallig andere mensen met dezelfde issue?
Dan nog iets: volgens de factuur heb ik 1 jaar Dell Premium service inclusief, wat inhoudt 24/7 customer service. Ik wilde dit voor bovenstaande issue uitproberen, maar het is me volkomen onduidelijk welk 24-uurs telefoonnummer ik daarvoor dan kan raadplegen...
[ Voor 16% gewijzigd door M.Pantoffel op 01-05-2017 19:43 ]
Ik heb sinds 2 weken de XPS 15 9650 aangeschaft. De fhd, 16GB, 512SSD. Nu heb ik nog een kadobon van een behoorlijke waarde (400) Helaas was deze niet in te wisselen bij Dell Nu wil ik de SSD vervangen naar 1 TB. Iemand suggesties welk merk?
Samsung 960 EVO of pro. Zijn geen betere alternatieven...
Oke ik zit met een probleempje. Ik heb dus een vingerafdrukscanner in m'n XPS 13 maar sinds ik gister heb geupgraded naar windows 1703 (creators update) doet deze het niet meer. Wordt niet herkend in de aanmeldingsopties.
Iemand vergelijkbare problemen?
edit: laat maar heb het al gefixed, was een driver issue (waarom dat eerst niet lukte is me een mysterie maar het werkt nu).
edit: laat maar heb het al gefixed, was een driver issue (waarom dat eerst niet lukte is me een mysterie maar het werkt nu).
[ Voor 20% gewijzigd door potjandrie op 02-05-2017 10:54 ]
Zo, m'n eerste post met de XPS 15. Prachtig toestel op het eerste zicht, het scherm is superieur aan dat van m'n Surface Pro 3.
Het enige wat me serieus tegenvalt zijn de speakers. Is het normaal dat de kwaliteit hiervan zo slecht is?
Het enige wat me serieus tegenvalt zijn de speakers. Is het normaal dat de kwaliteit hiervan zo slecht is?
Heb je de MaxxAudioPro software geïnstalleerd? Ik had dat op een schone installatie eerst niet en dan komen de speakers inderdaad niet tot zijn recht.Bv202 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:12:
Zo, m'n eerste post met de XPS 15. Prachtig toestel op het eerste zicht, het scherm is superieur aan dat van m'n Surface Pro 3.
Twee weken geleden is mijn keyboard vervangen en inmiddels begint de spatiebalk weer enorm te piepen. Ook valt het me op dat het scherm aan beiden kanten los begint te laten (zie video: YouTube: Xps 9560 scherm probleem ).
Ik heb inmiddels enorm veel spijt van mijn aankoop en zou niets liever willen het product te retourneren en mijn geld terug krijgen, al ben ik bang dat dat er niet meer in zit aangezien ik de laptop nu zo'n twee maanden in bezit heb. Heeft iemand enig idee hoe een situatie als deze in elkaar steekt? Ik kan op de Dell site namelijk weinig vinden naast de standaard garantie.
De eerste twee weken (recht om retour te sturen) was er namelijk niets aan de hand. Na anderhalve maand begon mijn toetsenbord kuren te vertonen (aanslagen missen/dubbel aanslaan/spatiebalk piepen) en is deze vervangen. Nu, twee weken later begint de spatiebalk opnieuw te piepen en laat het randje bij het scherm los.
Al met al vind ik dus dat ik geen deugdelijk product heb gekocht voor het geld wat ik betaald heb als deze issues nu al optreden. Wat staat me over een jaar te wachten? Bovendien heb ik geen zin om tig reparaties op mijn laptop te laten uitvoeren (met allerlei risico's) voordat ik een fatsoenlijke laptop heb.
Ik ga maar eens op onderzoek uit..
Ik heb inmiddels enorm veel spijt van mijn aankoop en zou niets liever willen het product te retourneren en mijn geld terug krijgen, al ben ik bang dat dat er niet meer in zit aangezien ik de laptop nu zo'n twee maanden in bezit heb. Heeft iemand enig idee hoe een situatie als deze in elkaar steekt? Ik kan op de Dell site namelijk weinig vinden naast de standaard garantie.
De eerste twee weken (recht om retour te sturen) was er namelijk niets aan de hand. Na anderhalve maand begon mijn toetsenbord kuren te vertonen (aanslagen missen/dubbel aanslaan/spatiebalk piepen) en is deze vervangen. Nu, twee weken later begint de spatiebalk opnieuw te piepen en laat het randje bij het scherm los.
Al met al vind ik dus dat ik geen deugdelijk product heb gekocht voor het geld wat ik betaald heb als deze issues nu al optreden. Wat staat me over een jaar te wachten? Bovendien heb ik geen zin om tig reparaties op mijn laptop te laten uitvoeren (met allerlei risico's) voordat ik een fatsoenlijke laptop heb.
Ik ga maar eens op onderzoek uit..
Hey, zie twee posts boven je.. Ik had hetzelfde.thijmenketel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:51:
Oke ik zit met een probleempje. Ik heb dus een vingerafdrukscanner in m'n XPS 13 maar sinds ik gister heb geupgraded naar windows 1703 (creators update) doet deze het niet meer. Wordt niet herkend in de aanmeldingsopties.
Welke driver heb jij gedownload?
Ander probleem volgens mij, bij mij herkende Windows de fingerafdrukscanner zelf niet. Dus ik kon niet eens een afdruk registreren. Na de standaard driver (op de Dell site gedownload) en een reboot werd de boel ineens herkend en toen door Windows een driver laten zoeken.M.Pantoffel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:10:
[...]
Hey, zie twee posts boven je.. Ik had hetzelfde.
Welke driver heb jij gedownload?
Hebben jullie ook last van een "flikkerend" scherm (4K)? Het gebeurt heel af en toe op willekeurige momenten. Op het internet wordt er veel over geklaagd, dus ik ben alvast niet de enige...
EDIT:
Zo net 4x achter elkaar geflikkerd... dit wordt terugsturen vrees ik
EDIT:

[ Voor 18% gewijzigd door Bv202 op 02-05-2017 21:29 ]
Heb je de laatste driver van de Intel website?Bv202 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:22:
Hebben jullie ook last van een "flikkerend" scherm (4K)? Het gebeurt heel af en toe op willekeurige momenten. Op het internet wordt er veel over geklaagd, dus ik ben alvast niet de enige...
EDIT:
Ik had het met de oude driver ook, nieuwe driver en dell premier color eraf gegooid en geen last meer gehad.
Dat flikkeren is een driver probleem. Dit wordt nog een versterkt door Dell Premier Color. Het heeft mij ook behoorlijk wat uren gekost om uiteindelijk een driver combinatie te vinden die dit probleem niet heeft.
Ik zelf gebruik de 46.29 drivers (over de huidige 46.27 drivers heen installeren via apparaatbeheer) van station-drivers (nieuwer dan die op de Intel of Dell website) en ik gebruik de versie van Premier Color die op de XPS 9550 site staat. Die is net een versie nieuwer.
Wanneer ik Premier Color verwijderde had ik geen last van flikkeringen bij de 46.27 driver. Ik heb dit echter niet heel lang getest aangezien het scherm veel te veel saturatie heeft zonder Premier Color. Dit omdat hij dan gebruik maakt van het volledige bereik van het scherm. Met Premier Color heb ik dit op sRGB gezet.
Dus in het kort:
- 46.29 drivers via apparaatbeheer over je huidige drivers installeren
- Premier Color van de 9550 driver pagina downloaden
- Computer opnieuw opstarten, alvorens Premier Color te gebruiken
- Na herstart Premier Color instellen.
- Wanneer je nauwelijks tot geen verschil ziet tussen verschillende kleurschema's dien je in Intel Controlpanel te spelen met het knopje voor de kleuren. Dit "reset" als het ware de kleuren, waarna Premier Color wel goed werkt. Je hoeft dit ook niet op te slaan. Als het goed is zou Premier Color dan zonder problemen moeten werken en blijft dit ook werken bij opnieuw opstarten, wisselen van GPU, etc.
Dat gezegd hebbende is het ronduit slecht van Dell dat het niet meteen goed uit de verpakking werkt. Dit lijkt echter meer een driver probleem van Intel dan het de schuld van Dell is. Ook andere computers met de intel IGP hebben hier last van. Dit was ten tijde van Skylake (5xx) nog veel erger schijnbaar...
Edit: valt het niemand op dat de kleuren volkomen over gesatureerd worden weergegeven zonder Premier Color?
Ik zelf gebruik de 46.29 drivers (over de huidige 46.27 drivers heen installeren via apparaatbeheer) van station-drivers (nieuwer dan die op de Intel of Dell website) en ik gebruik de versie van Premier Color die op de XPS 9550 site staat. Die is net een versie nieuwer.
Wanneer ik Premier Color verwijderde had ik geen last van flikkeringen bij de 46.27 driver. Ik heb dit echter niet heel lang getest aangezien het scherm veel te veel saturatie heeft zonder Premier Color. Dit omdat hij dan gebruik maakt van het volledige bereik van het scherm. Met Premier Color heb ik dit op sRGB gezet.
Dus in het kort:
- 46.29 drivers via apparaatbeheer over je huidige drivers installeren
- Premier Color van de 9550 driver pagina downloaden
- Computer opnieuw opstarten, alvorens Premier Color te gebruiken
- Na herstart Premier Color instellen.
- Wanneer je nauwelijks tot geen verschil ziet tussen verschillende kleurschema's dien je in Intel Controlpanel te spelen met het knopje voor de kleuren. Dit "reset" als het ware de kleuren, waarna Premier Color wel goed werkt. Je hoeft dit ook niet op te slaan. Als het goed is zou Premier Color dan zonder problemen moeten werken en blijft dit ook werken bij opnieuw opstarten, wisselen van GPU, etc.
Dat gezegd hebbende is het ronduit slecht van Dell dat het niet meteen goed uit de verpakking werkt. Dit lijkt echter meer een driver probleem van Intel dan het de schuld van Dell is. Ook andere computers met de intel IGP hebben hier last van. Dit was ten tijde van Skylake (5xx) nog veel erger schijnbaar...
Edit: valt het niemand op dat de kleuren volkomen over gesatureerd worden weergegeven zonder Premier Color?
[ Voor 3% gewijzigd door MazeWing op 02-05-2017 22:28 ]
Bedankt voor de tips, ik ga dit vanavond even proberen. Voorlopig heb ik alvast de BIOS en drivers geupdate.
Voor de rest is het een toplaptop, maar dat geflikker kan écht niet...
Voor de rest is het een toplaptop, maar dat geflikker kan écht niet...
Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.