Dell XPS 13 (2-in1) / 15 (Kaby Lake): Ervaringen & discussie

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 14:07
*knip* wat is er onduidelijk aan dat rode blok boven het reactievenster?

[ Voor 67% gewijzigd door br00ky op 07-03-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:24
CR2032 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:30:
[...]

Daar is een ideaal en gratis tooltje voor: http://www.iobit.com/nl/driver-booster.php
Zelfs de meest diep verstopte Intel chipset driver updates komen daarmee boven water.
Ik heb eerst https://sdi-tool.org/ gebruikt en moet zeggen dat iobit niet meer drivers vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-08 14:31
JP_S schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:12:
Mijn XPS 15 heeft een probleem met het volume van het geluid, in het begin deed hij het prima, maar nu lijkt het volume wel gehalveerd, iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Staat Waves Maxxaudio aan of uit? Als ik hem aan heb staan scheelt dat zeker de helft van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44
RickvB schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:05:
[...]

Staat Waves Maxxaudio aan of uit? Als ik hem aan heb staan scheelt dat zeker de helft van het geluid.
Hoe kan ik die uitzetten?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:01
JP_S schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:12:
Mijn XPS 15 heeft een probleem met het volume van het geluid, in het begin deed hij het prima, maar nu lijkt het volume wel gehalveerd, iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Al de laatste drivers gedownload? Dat zorgde bij mijn XPS15 voor een wereld van verschil in volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Laatst online: 20:44
SlippervanTheB schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:38:
[...]

Al de laatste drivers gedownload? Dat zorgde bij mijn XPS15 voor een wereld van verschil in volume.
Ik heb gisteren de SDI tool gedraaid, maar daarna geluid niet meer getest, ga vanavond even proberen, ik denk ook dat het een driver probleem is, omdat hij in het begin wel goed werkte.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
Ik verwacht niet dat het een driver issue betreft. Ga naar de interface van Waves MAxxAudio Pro > PlayBack > zet de toggle linksbovenaan om (wordt blauw). Nu is je speakervolume weer op volle kracht.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eury
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 10:02
Ligt het aan mij of is de geluidskwaliteit ver onder de maat voor wat je verwacht van een laptop voor dit geld? Of ben ik gewoon te verwend geweest met mijn Macbook speakers van de afgelopen twee jaar?

Cies custodiet ipsos custodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-08 12:52
Eury schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:07:
Ligt het aan mij of is de geluidskwaliteit ver onder de maat voor wat je verwacht van een laptop voor dit geld? Of ben ik gewoon te verwend geweest met mijn Macbook speakers van de afgelopen twee jaar?
Volgens mij heeft de Macbook juist hele goede speakers voor laptop speakers. (Geen hands-on ervaring though, is gewoon wat ik hoor). De Dell XPS 15 / 13 daar-in-tegen heeft ten eerste speakers de "down-firen" i.p.v up zoals bij Macbooks, en ook is het speaker gedeelte gewoon veel kleiner.

Je kunt wellicht nog wat proberen te fine tunen met Maxx Audio (Dell bloatware, helaas blijkt het aardig essentieel te zijn voor oké audio kwaliteit) alleen zorg er voor dat je de speakers niet op 100 hebt wanneer je de boost aan hebt. Doet de speakers waarschijnlijk meer kwaad dan goed.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout33
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 20:29
Ik kom van een Dell XPS L502X van 5j oud. De audiokwaliteit die daaruit kwam was toch echt wel stukken beter dan wat er uit de nieuwe XPS komt. Ik vind de audio dus ook best ondermaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout33 op 07-03-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eury
Kiragi schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:51:
[...]

Volgens mij heeft de Macbook juist hele goede speakers voor laptop speakers. (Geen hands-on ervaring though, is gewoon wat ik hoor).
De speakers in de Macbook zijn inderdaad zeer goed mijn inziens, kunnen vrij luid zonder kwaliteits verlies, mooie bas etc.

Vind de XPS een heerlijke laptop, maar kijk veel films op mn laptops, en had toch echt wel een stuk betere speakers verwacht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:57
Luapper schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:25:
Hier ook een zeer tevreden XPS 15 gebruiker.
Het enige 'probleem' is een zeer marginale backlight bleed wat ik alleen zie bij het opstarten.
Snel, typt fijn, killer touchpad, goed scherm, snelle SSD ,accuduur had ik wel iets beter verwacht (I7, FHD, 256GB, 97kwh).
Mijn excuses. Dit bericht moet ik rectificeren.
Het lag aan de GTX1150 driver. Deze was blijkbaar niet correct geïnstalleerd na fresh install van W10 (via SDI).
Nu via de Dell site de drivers gedownload, en de accutijd is weer bizar goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eury
Na de fresh install heb ik een probleem met de audio. In Sound staat mijn audio device benoemd als: "Speakers / Headphones". Als ik mijn oortjes via de jack poort inplug speelt het geluid nog steeds via de speakers. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Heb al meerdere malen de Realtek drivers opnieuw geinstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 14-09 15:52
Iemand die al ervaring heeft met het bijsteken of vervangen van het geheugen?
Heb de 256gb ssd met 8gb geheugen besteld maar wil eigenlijk direct uitbreiden naar 16gb.

Volgens de specs komt het volgende reepje redelijk overeen met die van de xps 15 9560 klopt dit? Dus een SODIMM ddr4 met 2133mhz
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21S15D8/8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Laatst online: 31-05 23:00
Ambianz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:36:
Iemand die al ervaring heeft met het bijsteken of vervangen van het geheugen?
Heb de 256gb ssd met 8gb geheugen besteld maar wil eigenlijk direct uitbreiden naar 16gb.

Volgens de specs komt het volgende reepje redelijk overeen met die van de xps 15 9560 klopt dit? Dus een SODIMM ddr4 met 2133mhz
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21S15D8/8
Ik heb 16gb naar 32gb uitgebreid. Is overigens 2400mhz. pricewatch: Corsair Vengeance Performance CMSX32GX4M2A2400C16 Deze heb ik erin nu in.

Ging niet super.. wilde in eerste instantie niet booten led met error code. Met 1x 16gb wel, daarna 2de reep erbij duurde booten heel lang voordat er beeld kwam maar ging uiteindelijk goed. Paar dagen erna nog 1x dat die met error code led kwam. Maar nu al 3 weken geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 13:30
Gister de laptop ontvangen! Scherm helemaal top! Draait als een zonnetje en gaat als de brandweer maar als je de voeding aansluit dan hoor je geluid uit de laptop komen. Net alsof er een klein spoeltje zit in de laptop links boven. Hebben jullie dit ook? Bijna niet te horen maar als je 'm hoort, dan blijf je het horen.

Mijn vorige laptop is 7 jaar geleden gekocht. Daar ging meteen de fan aan, en heb ik een eventuele 'spanning geluid' nooit gehoord. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eury
MvHMontySCOUT schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:24:
Gister de laptop ontvangen! Scherm helemaal top! Draait als een zonnetje en gaat als de brandweer maar als je de voeding aansluit dan hoor je geluid uit de laptop komen. Net alsof er een klein spoeltje zit in de laptop links boven. Hebben jullie dit ook? Bijna niet te horen maar als je 'm hoort, dan blijf je het horen.
Kan niet zeggen dat ik dat geluid ook hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Laatst online: 12-09 10:18
MvHMontySCOUT schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:24:

Mijn vorige laptop is 7 jaar geleden gekocht. Daar ging meteen de fan aan, en heb ik een eventuele 'spanning geluid' nooit gehoord. :P
Klinkt als coil-whine. Ik heb er zelf nauwelijks last van, alleen als ik met m'n oor tegen de laptop aan ga hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 13:30
larsbeumer.apd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:42:
[...]

Klinkt als coil-whine. Ik heb er zelf nauwelijks last van, alleen als ik met m'n oor tegen de laptop aan ga hangen.
Dat is exact wat het is. Had gister alleen niet de relatie met die term gelegd 8)7
Een google levert het resultaat op dat een aantal gebruikers hiervan alleen last hebben bij een koude start. Vanavond eens uittesten. Als het klopt dan laat ik het zo. Verder is het denk ik een prima exemplaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eury
Verder niemand die me kan helpen met het probleem dat Stereo / Headset als 1 device getoond wordt en ik dus niet via een audio jack headset geluid kan afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
klinkt alsof de laptop denkt dat er een koptelefoon in gestoken zit. Als ik de koptelefoon erin steekt zie ik een popup scherm komen van MaxxAudioPro met welk device ik muziek wil horen. Zou een software probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
MichelJ schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:18:
klinkt alsof de laptop denkt dat er een koptelefoon in gestoken zit. Als ik de koptelefoon erin steekt zie ik een popup scherm komen van MaxxAudioPro met welk device ik muziek wil horen. Zou een software probleem kunnen zijn.
Dit is precies de reden dat ik die troep er zo snel mogelijk af wilde hebben. Waarom moet hij weten wat je er in stopt? Blijkbaar doet 'ie iets met het geluid, en dat is het laatste wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:41

MaxPoweR

-=StopTech=-

Vrijdag XPS binnen gehad, het beeldscherm heeft aan de linker helft een koele tint en de rechterkant een warme tint (lijkt wel een rode gloed), herken iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
MaxPoweR schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:19:
Vrijdag XPS binnen gehad, het beeldscherm heeft aan de linker helft een koele tint en de rechterkant een warme tint (lijkt wel een rode gloed), herken iemand dit?
Ik heb exact het zelfde probleem, 4K, 16GB, 512GB. Maandag direct contact opnemen met Dell, is een defect in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
voor de liefhebber, het onderhouds manual van de laptop (9560)

http://topics-cdn.dell.co...p_Setup%20Guide_nl-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 10:04

duderuud

Sliden is koel

Via mijn werk een XPS 15 FHD/512GB/16GB ontvangen, perfecte laptop. Is een versie inclusief vingerafdruksensor, werkt super snel!

Had eerst de 13" van vorig jaar maar dit is wel een flinke upgrade. Verder ook geen problemen met bouwkaliteit ofzo, perfecto!

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Mijn XPS 15 gisteren ontvangen! Gelijk 'geunboxed' en wat een machine :9~. Het is echt een mooi apparaat. Opgestart, installatie doorgelopen. Alle programma's geïnstalleerd en updatetjes gedraaid. Het scherm is echt prachtig.

Wat me wel opviel is dat er af en toe stotters tussen zaten. Eerst niet op gelet maar later tijdens gebruik liep hij gewoon helemaal vast. Geforceerd uit gezet en weer op gestart. Toen niks aan de hand en weer verder gegaan. Maar later gebeurde het weer en toen toch maar even uitgezocht wat het was. En vervolgens onofficiële Intel HD Graphics 630 geïnstalleerd en het werd al een stuk minder. Gelukkig geen garantiegeval dus. Vandaag nog maar eens kijken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 10:34

nXXt

Carpe omnia

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat bedoel je precies met 'onofficiële'? Heb je het dan over generieke drivers (noch van Intel-website o.i.d., noch van Dell-website o.i.d.), drivers van Intel (en dus niet van Dell-website o.i.d.) of nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Van de Intel website. 4590 aan het eind uit mijn hoofd. Dell levert die niet mee en update ze ook niet met Dell Update. Vanavond ook maar is iobit eroverheen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
  • Laatst online: 16-05-2024
Als er nog mensen geintresseerd zijn in het installeren van Linux op de XPS 15. Ik heb deze week enorm veel distro's getest en ben tot de volgende conclusie gekomen:

- Fedora 25 werkt out of the box enorm goed, maar door het gebruik van Wayland is de Nvidia GPU aan de praat krijgen erg lastig..
- OpenSUSE Tumbleweed werkt ook enorm goed en gebruikt X dus nvidia GPU zou geen probleem moeten zijn.
- Ubuntu werkt ook, zolang je maar op kernel 4.8 of hoger zit.
- Alles gebaseerd op Arch doet het ook prima. (Behalve Manjaro om de een of andere reden..)

Kortom alles wat kernels >= 4.8 gebruikt zou het prima moeten doen.

Ik gebruik nu zelf Apricity OS en ik moet nog even uitzoeken wat de beste manier is om de Nvidia GPU aan de praat te krijgen, maar ik dacht dat dit berichtje toch van waarde kon zijn voor sommige mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Gister ook mijn xps 15 i7 binnengekregen.
2 kleine dingen die mij opvallen:

- lijkt een soort trilling in het geluid te zitten wat er niet inhoort. Alsof de behuizing meetrilt of iets

- freezes bij het internet browsen. Heb hierbal het een en ander over gelezen dus van de week even kijken in dit topic of er een oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Kiragi schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:10:
[...]

Ik heb exact het zelfde probleem, 4K, 16GB, 512GB. Maandag direct contact opnemen met Dell, is een defect in het scherm.
Die van mij gaat retour en ik krijg mijn geld terug, links onder van het toetsenbord bij de shift, ctrl en fn toets is het iets ingezakt en er is een heel lichte kras aan de onderkant van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
De update van Intel HD Graphics 630 heeft de vastlopers opgelost maar er zitten nog steeds kleine stotters in. Volgens iobit zijn er geen driver updates meer. Iemand nog iets gevonden wat het kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
Galukon schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:19:
De update van Intel HD Graphics 630 heeft de vastlopers opgelost maar er zitten nog steeds kleine stotters in. Volgens iobit zijn er geen driver updates meer. Iemand nog iets gevonden wat het kan oplossen?
Ik vermoed dat het de geluidsdrivers zijn, maar ik heb dat nog niet uitvoerig kunnen testen. Vandaag een schone installatie Windows 10 er op gezet en nog niet de Dell geluidsdrivers geïnstalleerd, dus ik zal het de komende dagen even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
meirnoordermeer schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:19:
[...]

Ik vermoed dat het de geluidsdrivers zijn, maar ik heb dat nog niet uitvoerig kunnen testen. Vandaag een schone installatie Windows 10 er op gezet en nog niet de Dell geluidsdrivers geïnstalleerd, dus ik zal het de komende dagen even aankijken.
Ik heb nog opnieuw de Intel Drivers geinstalleerd. Geforce Experience eraf gepleurd en de bios geupdate naar 1.1.3 en nu loopt het toch wel mooi flot! Ik was bang dat ik ermee een garantietraject in moest maar dat valt gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
  • Laatst online: 29-04 20:29
Ik heb na twee pogingen de Dell XPS 15 voorlopig opgegeven.

1e exemplaar:
- Trage SSD
- Niet waterpas (staat dus niet vast op de grond)

2e exemplaar:
- Scherm scheef in behuizing
- Krassen rond vingerafdrukscanner, leek er geforceerd in te zijn gezet. Zat verder ook krom gemonteerd

Verder is mijn ervaring met de Dell support, ondanks andere verhalen die ik heb gelezen, gewoon goed. Je moet wel bellen en niet mailen. Mails werden bij mij pas na 2 dagen beantwoord.

Ik ben ervan overtuigd dat de XPS 15 een prima laptop is die zeker zijn geld waard is, op voorwaarde dat je een exemplaar zonder problemen in handen krijgt. Ik vind het dan ook jammer dat dit mij niet is gelukt na twee pogingen.

Bij gebrek aan alternatieven ga ik nog even afwachten. Mijn hoop gaat naar een nieuwe Asus zenbook pro, de microsoft surface book 2 of een MacBook Pro zonder touchbar met nieuwste hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
Het kan aan mijn laptop liggen, maar als bij jullie de ventilator aanstaat maakt hij dan ook een beetje een brommend geluid? Mijn ventilator is namelijk net vervangen maar hij bromt nogsteeds. hoort dit zo? kan het ook een ander component zijn?

EDIT: Het probleem zit hem in de rechter ventilator. Bij de reparatie hadden ze de linker vervangen...
Hopelijk nog 1x Dell bellen en dan moet het goed zijn...

[ Voor 25% gewijzigd door RickvB op 18-03-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Kan iemand mij een inkijkje geven betreft het RAM gebruik? Heb inmiddels een nieuw reepje binnen om te upgraden vanaf 8 gb maar ik vind dat er toch iets opmerkelijks aan de gang is.

Heb de laptop net vers opnieuw opgestart en enkel chrome geopend met 6 tabbladen: tweakers, voetbalzone, 2 nieuwssites en fontsquirrel.

Punt is dat mijn geheugen volgens taakbeheer wel 51% van de 8gb gebruikt.

ram

Klopt dit? Wordt er dan zoveel voor het systeem zelf gebruikt? Ik kom van een laptop met 6gb en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met RAM, ook niet bij het openen van 20 tabbladen.

Bij het openen van Illustrator of Photoshop bestanden van rond de 100mb krijg ik dan al direct de melding: RAM usage is vol, weet de precieze melding niet maar iets wat daarop lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielster
  • Laatst online: 13-09 16:03
Ambianz schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:34:
Kan iemand mij een inkijkje geven betreft het RAM gebruik? Heb inmiddels een nieuw reepje binnen om te upgraden vanaf 8 gb maar ik vind dat er toch iets opmerkelijks aan de gang is.

Heb de laptop net vers opnieuw opgestart en enkel chrome geopend met 6 tabbladen: tweakers, voetbalzone, 2 nieuwssites en fontsquirrel.

Punt is dat mijn geheugen volgens taakbeheer wel 51% van de 8gb gebruikt.

[afbeelding]

Klopt dit? Wordt er dan zoveel voor het systeem zelf gebruikt? Ik kom van een laptop met 6gb en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met RAM, ook niet bij het openen van 20 tabbladen.

Bij het openen van Illustrator of Photoshop bestanden van rond de 100mb krijg ik dan al direct de melding: RAM usage is vol, weet de precieze melding niet maar iets wat daarop lijkt.
Chrome splitst alle verschillende tabs, webapps en extensies op in verschillende processen. Deze zie je dus allemaal apart in de activiteitenweergave verschijnen. Het voordeel hiervan is dat bij het crashen van één van de websites niet de hele browser, maar alleen de tab waarin deze site is geopend vastloopt en opnieuw moet worden opgestart.

Dat zorgt er dus voor dat alle processen een eigen deel van het RAM-geheugen opeisen. Wanneer je twee pagina’s van dezelfde website in aparte tabs hebt geopend kan het dus zijn dat één onderdeel twee keer als ‘apart proces’ wordt benaderd; er wordt dan dus keer zoveel RAM gebruikt dan in andere browsers het geval zou zijn.

Kortom, Chrome is een ram-vreter. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 14:38
Wat vervelend dat ik nog steeds zulke vreemde issues lees over de nieuwe XPS. Succes mensen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
Na 1 reparatie, 1 vervangend exemplaar en vervolgens weer 3 reparaties kan ik nu ook melden dat ik een goed werkende XPS 15 heb. mag nu ook wel een keer.

Wel heeft het scherm een beetje bleeding... gelukkig niet te erg. Kan er momenteel mee leven en anders laat ik hem nog maar een keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
Hier zojuist mijn XPS 15 4K ontvangen, helaas wel met de Toshiba SSD :( Fingerprint scanner zit ook een beetje scheef gemonteerd. Tevens lijkt het alsof de laptop een beetje scheef staat wanneer het scherm meer dan 90 graden open staat, hebben hier meer mensen last van? Wanneer de hoek minder is dan 90 graden is het recht, ook dichtgeklapt is de laptop gewoon recht.

Vanavond eens wat benchmarken en m'n dbrand skin er op doen.

LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:40
RickvB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:42:
Na 1 reparatie, 1 vervangend exemplaar en vervolgens weer 3 reparaties kan ik nu ook melden dat ik een goed werkende XPS 15 heb. mag nu ook wel een keer.

Wel heeft het scherm een beetje bleeding... gelukkig niet te erg. Kan er momenteel mee leven en anders laat ik hem nog maar een keer vervangen.
Elk IPS paneel heeft in minder of meerdere mate last van IPS glow....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
Wouter Lucassen schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:41:
[...]

Elk IPS paneel heeft in minder of meerdere mate last van IPS glow....
IPS Glow is iets anders dan backlight bleeding.

IPS glow heeft die anders ook wel genoeg last van maar dat maakt mij niet zo erg uit. De bleeding vind ik wel een beetje vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 23:22
Serial-X schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:27:
Hier zojuist mijn XPS 15 4K ontvangen, helaas wel met de Toshiba SSD :( Fingerprint scanner zit ook een beetje scheef gemonteerd. Tevens lijkt het alsof de laptop een beetje scheef staat wanneer het scherm meer dan 90 graden open staat, hebben hier meer mensen last van? Wanneer de hoek minder is dan 90 graden is het recht, ook dichtgeklapt is de laptop gewoon recht.

Vanavond eens wat benchmarken en m'n dbrand skin er op doen.
Dat heb ik ook, nog niet getest of het bij meer dan 90 graden is.
Als de laptop volledig dichtgeklapt is staat hij perfect recht op de tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thurio
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-09-2022
Kiragi schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:10:
[...]

Hoe is dit opgelost? Zelfde model vandaag binnengekregen en heb hetzelfde probleem, valt niet heel erg op maar t stoort me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

MazeWing

The plot thickens...

Ik sta op het punt de XPS 15 4K, 16GB, 512GB SSD te bestellen nadat de wederhelft (eindelijk) toestemming tot aankoop gegeven heeft *O*

Alhoewel ik lees dat sommige mensen pech hebben met hun versie, heb ik toch de indruk dat Dell dit behoorlijk snel weer oplost. Zeker door de on-site garantie. Ik hoop dan ook dat mijn exemplaar geen problemen gaat hebben en meteen vanaf dag 1 helemaal perfect is. Ik ga overstappen van een Macbook Pro Retina 13 (2015 model) en ga er dus op zowel scherm als rekenkracht flink op vooruit. De Macbook heeft echter wel een behoorlijk hoge standaard qua bouwkwaliteit en ik hoop dat de XPS dit kan benaderen.

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden of dingen die mensen achteraf liever toch anders hadden gedaan. Ik ga zelf voor de relatief kleine meerprijs voor de fingerprinting scanner, aangezien me dat weer wat typen scheelt met inloggen en ik dit behoorlijk fijn vind werken op de telefoon. Tenzij mensen aangeven dat het zonde van het geld is, het ding er slordig in is gezet en achteraf gezien een domme beslissing is geweest.

Ik wat tot bestellen tot uiterlijk 27 maart (zodat ik nog wel het 2e jaar garantie voor €1 kan meepikken) aangezien ik verwacht binnen afzienbare tijd een VIP-code te bemachtigen. Indien dit niet gaat, ga ik proberen via de Belgische site te bestellen, aangezien daar de SAVE100 code wel werkt (ook al geeft de beschrijving aan dat ie voor XPS en Inspiron computers werkt, werkt ie niet bij de XPS) zodat ik toch nog €100 korting heb. Tenzij mensen aangeven dat het onmogelijk is de computer te laten versturen naar Nederland.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
MazeWing schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:15:
Ik ga zelf voor de relatief kleine meerprijs voor de fingerprinting scanner, aangezien me dat weer wat typen scheelt met inloggen en ik dit behoorlijk fijn vind werken op de telefoon. Tenzij mensen aangeven dat het zonde van het geld is, het ding er slordig in is gezet en achteraf gezien een domme beslissing is geweest.
Zeker doen! Heb hem er hier inzitten, werkt perfect en zit er bij mij precies recht in. Ben inderdaad ook overstag gegaan wegens de fingerprint scanner in mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
Thurio schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:38:
[...]

Hoe is dit opgelost? Zelfde model vandaag binnengekregen en heb hetzelfde probleem, valt niet heel erg op maar t stoort me wel.
Omruiling getroffen met Dell. Nog even afwachten wat ik er voor terug krijg dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-X
  • Laatst online: 22:33
MazeWing schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:15:
Ik sta op het punt de XPS 15 4K, 16GB, 512GB SSD te bestellen nadat de wederhelft (eindelijk) toestemming tot aankoop gegeven heeft *O*

Alhoewel ik lees dat sommige mensen pech hebben met hun versie, heb ik toch de indruk dat Dell dit behoorlijk snel weer oplost. Zeker door de on-site garantie. Ik hoop dan ook dat mijn exemplaar geen problemen gaat hebben en meteen vanaf dag 1 helemaal perfect is. Ik ga overstappen van een Macbook Pro Retina 13 (2015 model) en ga er dus op zowel scherm als rekenkracht flink op vooruit. De Macbook heeft echter wel een behoorlijk hoge standaard qua bouwkwaliteit en ik hoop dat de XPS dit kan benaderen.

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden of dingen die mensen achteraf liever toch anders hadden gedaan. Ik ga zelf voor de relatief kleine meerprijs voor de fingerprinting scanner, aangezien me dat weer wat typen scheelt met inloggen en ik dit behoorlijk fijn vind werken op de telefoon. Tenzij mensen aangeven dat het zonde van het geld is, het ding er slordig in is gezet en achteraf gezien een domme beslissing is geweest.
Zeker doen. Hoewel de fingerprint scanner bij mij niet 100% recht gemonteerd is stoor ik me er verder niet aan. Is tevens sneller dan ik verwachtte en tot nog toe doet ie het bij mij elke keer. Lees in wat reviews dat de scanner soms niet zou reageren of herkend zou worden door Windows, maar daar heb ik nog niets van gemerkt.

Ben zelf niet zo gecharmeerd van de standaard grijze buitenkant dus heb er een skin van dbrand omheen gedaan. O+

LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thurio
  • Laatst online: 02-09-2022
Kiragi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:49:
[...]

Omruiling getroffen met Dell. Nog even afwachten wat ik er voor terug krijg dus :)
Netjes! Bij mij wordt maandag het scherm vervangen. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Zojuist de allerdikste XPS 15 besteld (4k scherm, 32GB, 1TB SSD, fingerprint) icm 10% VIP korting (met dank aan een mede-tweaker) en voor €1 extra een 2e jaar garantie.

Heb nog een tijdje getwijfeld tussen de 16GB/512GB SSD en 32GB/1TB SSD versie. Echter is de meerprijs met die 10% korting dan maar €350
Kijk ik vervolgens naar de prijzen van een 1TB SSD en 32GB DDR4 (aangezien er anders 2x8 in zit en ik dus echt 2x16 moet bestellen) dan ben ik zo ongeveer het dubbele kwijt. Ook zie ik die prijzen de komende tijd niet met dik 50% dalen (zeker gezien de geheugenprijzen de laatste tijd).

Nu hopen op een goed functionerend apparaat voorzien van een Samsung SSD en geen laptop vol problemen die ook nog eens is voorzien van een Toshiba SSD...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Wat is die VIP-korting en hoe kom je eraan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Mijn laptop herkent sinds ongeveer een week geen koptelefoon meer. Wanneer ik deze in plug blijft het geluid uit de speakers komen. Ik moet de laptop opnieuw opstarten (met de koptelefoon aangesloten) voordat deze het doet. Zodra ik de speaker loskoppel komt het geluid weer netjes uit de speakers.

Als ik in de taakbalk op de speaker klik staat er alleen "Speakers/Headphones (Realtek Audio)" Dit staat er ook met de koptelefoon aangesloten na een herstart.

Drivers zijn allemaal up-to-date. Ook geprobeerd met andere koptelefoons. MaxxAudio is geïnstalleerd. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Voorheen kreeg ik netjes een pop-up met de vraag welke output ik wilde gebruiken.

Hieronder een afbeelding van device manager, wellicht dat jullie daar een verschil zien?

http://imgur.com/gsvHWrQ

[ Voor 7% gewijzigd door Nielster op 27-03-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potjandrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-09 07:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Nielster schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:03:
Mijn laptop herkent sinds ongeveer een week geen koptelefoon meer. Wanneer ik deze in plug blijft het geluid uit de speakers komen. Ik moet de laptop opnieuw opstarten (met de koptelefoon aangesloten) voordat deze het doet. Zodra ik de speaker loskoppel komt het geluid weer netjes uit de speakers.
Dit heb ik ook :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atvokado
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-11-2023
mijn xps 15 maakt zoooo veel lawaai tijdens games en soms zelfs als ik niets bijzonders aan het doen ben. hebben jullie dit ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichelJ
nieuwe Killer Wireless 1435 1535 WiFi Driver:

http://www.dell.com/suppo...ctCode=xps-15-9560-laptop

Probleemoplossingen en verbeteringen
Fixes
- Not Applicable

Enhances
- Improved stability and connection reliability
Versie
Versie 1.1.68.1346, A03
Categorie
Netwerk
Releasedatum
27 mrt 2017
Laatst bijgewerkt op
27 mrt 2017

[ Voor 42% gewijzigd door MichelJ op 28-03-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Die is een stuk beter. Heb geen connectionloss meer op de WiFi. Heb de Wireless Suite er nog op laten staan want die installeert ie mee. Gaat tot nu toe nog goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
Nielster schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:03:

Als ik in de taakbalk op de speaker klik staat er alleen "Speakers/Headphones (Realtek Audio)" Dit staat er ook met de koptelefoon aangesloten na een herstart.

Drivers zijn allemaal up-to-date. Ook geprobeerd met andere koptelefoons. MaxxAudio is geïnstalleerd. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Voorheen kreeg ik netjes een pop-up met de vraag welke output ik wilde gebruiken.

Hieronder een afbeelding van device manager, wellicht dat jullie daar een verschil zien?

http://imgur.com/gsvHWrQ
Exact hetzelfde probleem. Heb het nu werkend, maar het maakt af en toe een "pop" geluid nu wanneer ik de koptelefoon gebruik. Vaak als je bijv. een youtube video aanklikt en je dan audio moet krijgen. Of wanneer je even geen audio hebt. Heb het niet tijdens muziek gehad tot nu toe, dus ik kan er mee leven. Ik hoop wel dat er een fix voor komt.

Wat ik heb gedaan:

- Dell drivers verwijderd (wou ik sowieso al doen, Maxx Audio is een verschrikking.. Echter, durf niet te zeggen of ik dit met behulp van de Realtek installer gedaan heb of gewoon via Windows zijn "stuurprogramma verwijderen" functie.)
- Realtek Drivers gedownload (gewoon van hun website, er is maar een type naar mijn weten)
- Realtek Drivers geinstalleerd, en vervolgens een reboot.

En hier komt het afwijkende. Bij de audio drivers van Realtek moet je 2x rebooten. Een keer om de audio driver te verwijderen, en een keer om de audio driver te installeren. Als hij de audio driver wil installeren, dan annuleer je de installatie. Je zal vervolgens een tijdje geen geluid hebben, maar op een gegeven moment pakt hij toch een of andere driver van je systeem af. Vervolgens zou je moeten kunnen switchen van koptelefoon naar speakers!

Audio klinkt, naar mijn mening, ook een stuk mooier in eens. Misschien een placebo effect, durf dat niet te zeggen. Moest bij MaxxAudio iigv flink met de equalizer lopen te klooien voordat ik het half zo mooi had als nu dus :P

1 probleem is bij mij nu opgelost, de tweede ga ik zo even proberen op te lossen. Lijkt net of deze laptop zijn Wi-Fi 100x trager is dan bij mijn vorige exemplaar. Ping naar mijn router is soms 400ms+ als ik boven zit, met een laptop die een andere chip heeft (Intel) heeft dit probleem niet. Kan niet eens een youtube video bufferen op 144p zo.. Zometeen maar even die driver update van Killer proberen. Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Ik heb een oplossing gevonden voor het probleem met de koptelefoon: Ga naar taakbeheer en kijk bij het kopje 'Startup'. MaxxAudio moet hier op enabled staan. Ik heb er meerdere keren overheen gekeken aangezien ik MaxxAudio zag staan onder het kopje Startup, echter stond er disabled bij...

Even rebooten en daarna moet het werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
  • Laatst online: 14-09-2020
Na alles te lezen in dit topic vraag ik me af op de XPS wel echt de moeite is om aan te schaffen?
Het is en blijft veel geld en als je daarna een slecht exemplaar binnen krijgt is het ook wel jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Als het niet goed is kan je het retourneren, dan krijg je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
er zijn er weinig die echt een hardware probleem hebben, de meeste problemen hier zijn software (drivers) problemen. Die zijn nu wel opgelost. Onthoudt dat vaak de mensen reageren die problemen hebben en de meeste tevreden klanten niet reageren.

Het is als je kijkt naar andere merken (HP/Surfacebook) meer geld voor je waar.

[ Voor 14% gewijzigd door MichelJ op 30-03-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19
Sinds een week eigenaar van de 2-in-1 met Q-HD scherm, 8GB ram, 256gb, i5 en fingerprint-reader. Ik kom van een XPS-13 uit 2013, maar het verschil is echt gigantisch. Verstelbaarheid scherm is fantastisch, portraitmode bevalt goed en bouwkwaliteit is uitermate goed, tot nog toe. Accuduur is prima.

Minpunten so far:
- M'n logitech muis wil nog niet zo meedoen in het switch-gedrag van tablet naar 'normale' modus. Kan wellicht ook liggen aan de nabijheid van de Dell Active Stylus.
- Daarnaast loopt alles soepel en vlekkeloos, behalve Chrome. Of die nog niet zo met de resolutie overweg kan?
- De policies uit de GPO beperken de Biometrics-functionaliteit in win10, maar heb intussen wel PIN & fingerprint login aan de praat. Nu nog de Hello-functionaliteit via de webcam voor elkaar krijgen. Iemand tips?

(By the way, in dit topic zie ik veel 15'ers en andere XPS-users?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Gezien het feit dat ook de 2 in 1 gebruik maakt van Intel HD graphics, is het zeer waarschijnlijk dat een driver update het probleem in Chrome oplost. Dit was wel het geval voor de XPS 15.

Mijn XPS 15 is gisteren vanuit Dell verstuurd en verwacht ik ergens volgende week. Kijkend naar mijn service tag heeft ie "helaas" een Toshiba SSD. Alhoewel de drive met wat andere instellingen en driver toch behoorlijk presteert en op sommige vlakken zelfs de Samsung overtreft. Alleen de seq. leessnelheid blijft achter.

Zie https://www.reddit.com/r/...d_optimizing_performance/ voor meer info en benchmarks.

[ Voor 10% gewijzigd door MazeWing op 30-03-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
De XPS 15 crashed de laatste tijd met een melding dat het geheugen naar 100% gaat en daardoor sluit hij software af. U computer heeft onvoldoende geheugen beschikbaar (nvidia capture server).

Ook krijg ik af en toe de melding dat de laptop te warm wordt en sluit zichzelf af, terwijl de cooler niet eens blaast. Sterker nog één keertje gehad toen ik de laptop net had aangezet.

Andere mensen hier last van?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:57
Tijdje niets meer van mij laten horen.

Ik had last van warmte met mijn Dell XPS15 9560. 3x mobo/cpu/gpu vervangen, daarna een nieuw exemplaar gekregen, welke nog warmer werd en nog sneller throttelde.

Het probleem zit hem in de koelpasta van de CPU/GPU, wat een rommel propt Dell daar tussen. Ook de monteur die 3x bij mij de boel heeft vervangen, bakt er niets van om de koelpasta fatsoenlijk aan te brengen. Ik heb nu zelf de koelpasta vernieuwd met Arctic Silver 5 op de CPU en GPU. Vervolgens net zoals veel mensen bij de 9550 hebben gedaan, thermal pads toegepast (ook van Arctic):

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/58dfe04a39dbe/58dfe04a30226-58dfdbffbce45-thermalpad.jpg

Resultaat; geen thermal throttling meer, idle temparaturen van rond de 23 graden, bij maximaal belasting CPU en GPU temperaturen van rond de 90 graden, en belangrijk, geen terug geklokte CPU.

CPU test: Prime95 (small fft)
GPU test: Furmark

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/58dfdda3da8c8/58dfdda3d56c9-temp.jpg

Combi van bovenstaande tests zijn natuurlijk extreem. Als ik een game speel of een intensieve taak uitvoer, komen de temperaturen niet boven de 80 uit. Voorheen werd de laptop met het spelen van een game tot 99 graden en klokte de CPU terug naar 800 mhz.

Het fijnste hieraan is nog wel dat als geen intensieve taken uitvoert, de fan nooit meer aanslaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Step-han op 01-04-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Laatst online: 16:57
Voor mensen die nog aan het twijfelen waren over de TB16 dock: die is momenteel bij Megekko voor €177 voor de 180W variant en €190 voor de 240W variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
chengbondkwok schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:31:
Voor mensen die nog aan het twijfelen waren over de TB16 dock: die is momenteel bij Megekko voor €177 voor de 180W variant en €190 voor de 240W variant :)
Ik heb dus de 130 watt variant en die doet het prima, maar ik kan geen 4k scherm er op aansluiten. Draait dan alleen op 30 Hz.. Ik kan in principe nog wel een docking station gebruiken en de huidige doet het voor de rest prima, maar enig idee of die docking stations genoeg bandbreedte hebben voor 4k? Ik kon het namelijk nergens vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Laatst online: 16:57
meirnoordermeer schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:08:
[...]

Ik heb dus de 130 watt variant en die doet het prima, maar ik kan geen 4k scherm er op aansluiten. Draait dan alleen op 30 Hz.. Ik kan in principe nog wel een docking station gebruiken en de huidige doet het voor de rest prima, maar enig idee of die docking stations genoeg bandbreedte hebben voor 4k? Ik kon het namelijk nergens vinden..
De twee docks die ik heb gelinked gaan via Thunderbolt ipv alleen Displayport over USB C. Het kan de volgende combinaties ondersteunen:
Dell Thunderbolt Dock TB16
OplossingenAantal beeldschermenVernieuwingssnelheid
1920 x 1080360 Hz
1920 x 1200360 Hz
2048 x 1356360 Hz
2560 x 1080360 Hz
2560 x 1440360 Hz
2560 x 1600360 Hz
3440 x 1440260 Hz
3840 x 2160260 Hz
5120 x 2880160 Hz

Zie ook de website van dell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Als het goed is wordt mijn XPS 15 vandaag geleverd *O*
Nu hopen dat het apparaat qua hardware helemaal in orde. Als ik de vele reacties op fora (voornamelijk Engelse) lees dan zijn er nog steeds serieuze QC-issues met Dell. Hopelijk is mijn laptop door de medewerker van de maand in elkaar gezet en niet eentje die vrijdagmiddag toe was aan een lang weekend (gezien het feit dat de laptop dinsdag/woensdag gebouwd is, geeft hoop :Y) ).

Zijn er hier eigenlijk veel mensen die een complete herinstallatie doen? Waar Dell laptops vroeger een boel bloatware hadden is dat nu eigenlijk minimaal. Alles behalve McAfee zijn drivers (+bijbehorende software) die eenvoudig te verwijderen zijn. Ik neig er zelf na om de laptop geheel te testen en als alles naar behoren werkt, het apparaat met een Windows 10 pro-licentie (die ik nog heb van mijn Apple bootcamp-installatie) te herinstalleren en vervolgens alle drivers er handmatig op te zetten. Ook de guide die ik heb gevonden mbt de Toshiba-drive is iets wat ik natuurlijk moet gaan doen.

Zijn er nog anders tips/trucs die raadzaam zijn te doen? Ben ook nog van plan te undervolten naar -0.100 mV. Dit schijnt bij praktisch elke 7700HQ stabiel te zijn en toch 5 graden koeler te zijn en net iets betere batterijduur.

[ Voor 7% gewijzigd door MazeWing op 04-04-2017 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
MazeWing schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 05:14:
Als het goed is wordt mijn XPS 15 vandaag geleverd *O*
Nu hopen dat het apparaat qua hardware helemaal in orde. Als ik de vele reacties op fora (voornamelijk Engelse) lees dan zijn er nog steeds serieuze QC-issues met Dell. Hopelijk is mijn laptop door de medewerker van de maand in elkaar gezet en niet eentje die vrijdagmiddag toe was aan een lang weekend (gezien het feit dat de laptop dinsdag/woensdag gebouwd is, geeft hoop :Y) ).

Zijn er hier eigenlijk veel mensen die een complete herinstallatie doen? Waar Dell laptops vroeger een boel bloatware hadden is dat nu eigenlijk minimaal. Alles behalve McAfee zijn drivers (+bijbehorende software) die eenvoudig te verwijderen zijn. Ik neig er zelf na om de laptop geheel te testen en als alles naar behoren werkt, het apparaat met een Windows 10 pro-licentie (die ik nog heb van mijn Apple bootcamp-installatie) te herinstalleren en vervolgens alle drivers er handmatig op te zetten. Ook de guide die ik heb gevonden mbt de Toshiba-drive is iets wat ik natuurlijk moet gaan doen.

Zijn er nog anders tips/trucs die raadzaam zijn te doen? Ben ook nog van plan te undervolten naar -0.100 mV. Dit schijnt bij praktisch elke 7700HQ stabiel te zijn en toch 5 graden koeler te zijn en net iets betere batterijduur.
Ik zou persoonlijk direct een schone (kale) installatie doen.

Gebruik daarna deze tool voor de drivers: https://sdi-tool.org/ Vergeet niet de netwerkdriver op een USB-stick te zetten als je geen ander device tot je beschikking hebt, netwerk werkt niet zonder drivers op een kale win10 installatie.

Ik zelf run nu al enkele weken stabiel op de volgende waarden (toegepast met ThrottleStop):
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/58e380a5dd9e7/58e380a5d8e72-undervolt.PNG

Samen met modificaties van een paar posts terug werkt de laptop (eindelijk) fantastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Zo... de laptop is binnen en heeft meteen een grondige inspectie gehad.
Zo op het eerste gezicht lijkt gelukkig alles in orde te zijn. De behuizing wiebelt niet, geen scheef gemonteerde onderdelen, geen absurde hoeveelheid backlight bleed (alleen rechtsonder een beetje te zien op een zwart scherm met helderheid op 100%) en ook geen problemen met speakers, toetsen, etc.

Ook de SSD (Toshiba) presteert out of the box een stuk beter dan hetgeen ik steeds las (alhoewel recente posts op reddit ook spreken over een verbetering). Het zijn nog steeds geen PM961 snelheden, maar de dramatische write-speeds zijn er absoluut niet. Alleen op het gebied van Seq. read/write (1700/600) scoort ie minder dan de PM961, de 4K-write's zijn gewoon in orde en op een vergelijkbaar niveau. Dit alles is gewoon out of the box getest. Ik weet niet eens of de drive op RAID of AHCI staat ingesteld en ook weet ik niet of drive-caching is ingeschakeld. De driver is ook nog standaard.

In het uurtje waar ik de laptop nu heb gebruikt ben ik zeer tevreden. De bouwkwaliteit voelt uitstekend aan het toetsenbord is ronduit voortreffelijk om op te typen. Mijns inziens beter dan dat van mijn oude macbook pro 13 inch (2015 model). Ook het scherm is prachtig en gelukkig zonder gebreken. Ik heb 'm op dit moment ingesteld op sRGB aangezien ik het meeste in die ruimte werk.
Qua geluid stelt de laptop ook niet teleur en is het een flinke vooruitgang met mijn macbook. Het is wel van belang MaxxAudio aan te zetten, aangezien zonder het geluid zacht en plat is. Dit is misschien ook wel meteen het probleem waar de mensen die klagen over slecht geluid last van hebben. Installeer/activeer MaxxAudio en het is verholpen.

De komende dagen ga ik alles van scratch af aan installeren en tweaken en zal dan een volledige impressie plaatsen. Na het eerste uurtje doet ie in geen enkel opzicht onder voor de macbook. De tijd zal natuurlijk leren of de bouwkwaliteit ook op betrouwbaarheid uitblinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsVdB
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02-2023
MazeWing schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:39:
Zo... de laptop is binnen en heeft meteen een grondige inspectie gehad.
Zo op het eerste gezicht lijkt gelukkig alles in orde te zijn. De behuizing wiebelt niet, geen scheef gemonteerde onderdelen, geen absurde hoeveelheid backlight bleed (alleen rechtsonder een beetje te zien op een zwart scherm met helderheid op 100%) en ook geen problemen met speakers, toetsen, etc.

Ook de SSD (Toshiba) presteert out of the box een stuk beter dan hetgeen ik steeds las (alhoewel recente posts op reddit ook spreken over een verbetering). Het zijn nog steeds geen PM961 snelheden, maar de dramatische write-speeds zijn er absoluut niet. Alleen op het gebied van Seq. read/write (1700/600) scoort ie minder dan de PM961, de 4K-write's zijn gewoon in orde en op een vergelijkbaar niveau. Dit alles is gewoon out of the box getest. Ik weet niet eens of de drive op RAID of AHCI staat ingesteld en ook weet ik niet of drive-caching is ingeschakeld. De driver is ook nog standaard.

In het uurtje waar ik de laptop nu heb gebruikt ben ik zeer tevreden. De bouwkwaliteit voelt uitstekend aan het toetsenbord is ronduit voortreffelijk om op te typen. Mijns inziens beter dan dat van mijn oude macbook pro 13 inch (2015 model). Ook het scherm is prachtig en gelukkig zonder gebreken. Ik heb 'm op dit moment ingesteld op sRGB aangezien ik het meeste in die ruimte werk.
Qua geluid stelt de laptop ook niet teleur en is het een flinke vooruitgang met mijn macbook. Het is wel van belang MaxxAudio aan te zetten, aangezien zonder het geluid zacht en plat is. Dit is misschien ook wel meteen het probleem waar de mensen die klagen over slecht geluid last van hebben. Installeer/activeer MaxxAudio en het is verholpen.

De komende dagen ga ik alles van scratch af aan installeren en tweaken en zal dan een volledige impressie plaatsen. Na het eerste uurtje doet ie in geen enkel opzicht onder voor de macbook. De tijd zal natuurlijk leren of de bouwkwaliteit ook op betrouwbaarheid uitblinkt.
Ik heb de mijne ook sinds deze ochtend in gebruik, direct opnieuw geïnstalleerd met Windows 10 Enterprise (company policy) maar eigenlijk staat er sowieso zeer weinig bloatware op dus herinstalleren is misschien niet eens nodig. :-)

Ook helemaal geen problemen met bouwkwaliteit, ik kom van een HP EliteBook 850G1 en het toetsenbord voelt vergelijkbaar.

Bij mij zit er een PC300 SK Hynix 512GB SSD in, niet zo snel als de Samsung maar meer dan snel genoeg.

Tot nu toe zeer tevreden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
Step-han schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:06:
Tijdje niets meer van mij laten horen.

Ik had last van warmte met mijn Dell XPS15 9560. 3x mobo/cpu/gpu vervangen, daarna een nieuw exemplaar gekregen, welke nog warmer werd en nog sneller throttelde.

Het probleem zit hem in de koelpasta van de CPU/GPU, wat een rommel propt Dell daar tussen. Ook de monteur die 3x bij mij de boel heeft vervangen, bakt er niets van om de koelpasta fatsoenlijk aan te brengen. Ik heb nu zelf de koelpasta vernieuwd met Arctic Silver 5 op de CPU en GPU. Vervolgens net zoals veel mensen bij de 9550 hebben gedaan, thermal pads toegepast (ook van Arctic):

[afbeelding]

Resultaat; geen thermal throttling meer, idle temparaturen van rond de 23 graden, bij maximaal belasting CPU en GPU temperaturen van rond de 90 graden, en belangrijk, geen terug geklokte CPU.

CPU test: Prime95 (small fft)
GPU test: Furmark

[afbeelding]

Combi van bovenstaande tests zijn natuurlijk extreem. Als ik een game speel of een intensieve taak uitvoer, komen de temperaturen niet boven de 80 uit. Voorheen werd de laptop met het spelen van een game tot 99 graden en klokte de CPU terug naar 800 mhz.

Het fijnste hieraan is nog wel dat als geen intensieve taken uitvoert, de fan nooit meer aanslaat :)
Oh wow! Dit lijkt me zeker te proberen als ik eens tijd er voor over heb. Gewoon even uit nieuwsgierigheid, is de procedure moeilijk of liep je tegen onverwachte dingen aan? En gaan dingen zoals repasten/thermal pads de warranty voiden of heeft Dell er geen problemen mee?

Heel erg bedankt voor je gedetailleerde post trouwens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
Ik ben al weken heen en weer aan het messagen met Dell over de XPS 15 die constant freezed. Ik heb het meerdere keren per uur, maar wordt al weken met de raarste oplossingen van het kastje naar het muurtje gestuurd. Had ik maar een Macbook gekocht ipv dat eeuwige gedoe met drivers en rare oplossingen die niets veranderen van Dell. Wat een waardeloze service. Iemand nog tips over hoe om te gaan met Dell, want dat gefreeze is zwaar frustrerend. Het gebeurt in alle browsers en ook bij simpel heen en weer geklik in Windows. De hardwarecheck vanuit de BIOS leverde niets raars op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
Kiragi schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:01:
[...]

Oh wow! Dit lijkt me zeker te proberen als ik eens tijd er voor over heb. Gewoon even uit nieuwsgierigheid, is de procedure moeilijk of liep je tegen onverwachte dingen aan? En gaan dingen zoals repasten/thermal pads de warranty voiden of heeft Dell er geen problemen mee?

Heel erg bedankt voor je gedetailleerde post trouwens! :)
Ik liep nergens tegenaan. Is prima te doen en zo klaar.

Ik heb het volgende aangeschaft:
- pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit
- pricewatch: Arctic Silver 5 - 12 gram
(kunt ook de 3,5 gram nemen, ik moest het bij meerdere laptops gebruiken)
- pricewatch: Arctic Thermal Pad 145x145x1.5mm
(kunt ook kleinere nemen, maar wel 1,5mm dik)

Vervolgens basaal deze stappen:
- Laptop uitzetten
- Achterplaat eraf
- Accu connector loshalen
- Losschroeven heatpipe (5 kruiskop schroefjes)
- Heatpipe demonteren
- Er zitten al wat thermal pads op bepaalde chips onder de heatpipe, deze kun je laten zitten of vervangen voor die van Arctic
- Schoonmaken heatpipe, cpu & gpu
- Aanbrengen koelpasta
- Heatpipe monteren (controleer of de termal pads goed zitten die onder de heatpipe komen, draai de schroeven kruislinks aan)
- Thermal pads op de delen leggen zoals op de foto hieronder (vereist wat knipkunsten >:))
- Accu connector vastmaken
- Achterplaat erop
- Done ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/58dfe04a39dbe/58dfe04a30226-58dfdbffbce45-thermalpad.jpg

Op internet kwam ik nog het volgende mod tegen, zelf nog niet uitgevoerd, binnenkort even toepassen:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/58e3fb1fe1938/58e3fb1fdb459-xps-9560-9.jpg
Als je 1,5mm pads hebt moet je er 3 op elkaar plaatsen zodat de achterplaat aangeraakt wordt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Step-han schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:17:
[...]

Ik zou persoonlijk direct een schone (kale) installatie doen.

Gebruik daarna deze tool voor de drivers: https://sdi-tool.org/ Vergeet niet de netwerkdriver op een USB-stick te zetten als je geen ander device tot je beschikking hebt, netwerk werkt niet zonder drivers op een kale win10 installatie.

Ik zelf run nu al enkele weken stabiel op de volgende waarden (toegepast met ThrottleStop):
[afbeelding]

Samen met modificaties van een paar posts terug werkt de laptop (eindelijk) fantastisch.
Pas op, nieuwe NVIDIA drivers (welke ook uit STI komen) zorgen voor veel BSODs bij mij en anderen. Blijf dus voorlopig op max 378.49. Zie: https://www.reddit.com/r/...test_nvidia_37878_driver/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Heb je op de heatsink en het geheugen gewoon 1x 1,5 mm geplaatst? Ik krijg deze week ook mijn pads en pasta binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Jay-v schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:37:
[...]

Pas op, nieuwe NVIDIA drivers (welke ook uit STI komen) zorgen voor veel BSODs bij mij en anderen. Blijf dus voorlopig op max 378.49. Zie: https://www.reddit.com/r/...test_nvidia_37878_driver/
Ik draai nu 378.78 en heb geen last van BSODs.
Galukon schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:48:
Heb je op de heatsink en het geheugen gewoon 1x 1,5 mm geplaatst? Ik krijg deze week ook mijn pads en pasta binnen.
Ja, heatsink geheugen en ssd is gewoon 1x 1.5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 23:24

PerfektOne

Striving for Perfektion

Ik ga weer terug naar Apple. Merk toch dat ik bepaalde eigenschappen aan het apparaat mis. Mijn XPS functioneert overigens 100% maar ik had een groter prestatie verschil verwacht van de grafische kaart.

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Inmiddels een aantal dagen verder en ben nog steeds zeer tevreden over de laptop. Heb inmiddels een clean-install van Windows 10 gedaan en ook een undervolt van -0.100 op de CPU en -0.075 op de IGPU. De afgelopen dagen druk bezig geweest met testen en configureren om er zeker van te zijn dat de laptop helemaal naar behoren werkt.

Enige dat tot nu toe een beetje tegenvalt is de SSD (Toshiba). Zeker wanneer ik veel foto's in 1 keer kopieer is het jammer dat de schrijfsnelheid flink achterblijft met een PM961. Dit heeft mij doen besluiten afgelopen vrijdag met Dell contact op te nemen, helaas konden zijn niets voor mij betekenen. Ze waren bereid een financiele compensatie te geven, echter maakte ik al gebruik van de 10% VIP korting en schijnbaar was het onmogelijk een korting op korting te geven. Ook zouden op dit moment alle nieuwe exemplaren voorzien zijn van een Toshiba SSD. Enige mogelijkheid die ik had was het product terugsturen en een nieuwe via internet bestellen.

Weet nog niet of ik het hier toch bij laat zitten of alsnog eens ga proberen iets voor elkaar te krijgen. Het is een laptop die ik naar verwachting toch een behoorlijk tijdje ga gebruiken en tevens gaat fungeren als mijn hoofdcomputer. Je wil dan natuurlijk de beste specs die mogelijk zijn en het is jammer dat de SSD bij lange na niet tot de beste specs hoort. Natuurlijk ben ik nog steeds goedkoper uitgeweest door meteen de 1TB en 32GB optie te kiezen, echter als ik het allemaal had geweten was ik misschien toch voor de 512/16 optie gegaan, had ik deze onderdelen verkocht en zelf een 960 Evo en 2x16 GB geheugen gekocht. Per saldo nog steeds iets duurder uit, echter wel een stuk snellere schijf.

Terugsturen en een andere bestellen zie ik ook niet zo blinken. Zeer waarschijnlijk vervallen dan ook de kortingen die ik bij mijn huidige exemplaar heb. Daarnaast is de laptop op alle andere onderdelen uitstekend en heb ik geen last van de "bekende" problemen mbt het scherm, coil whine of scheve behuizingen, etc. Mocht Dell uiteindelijk niets kunnen betekenen schaf ik misschien op een (veel) later moment nog een keer een andere SSD aan. Het is namelijk niet zo dat ik er de hele tijd hinder aan ondervind. Zeker als ik het in perspectief plaats valt het wel mee. Het is echter meer het gevoel dat ik ook een betere had kunnen hebben...

Los van dit alles ben ik nog steeds tevreden en verbaast het extreem goede scherm me vooral. Zeker nu ik de afgelopen dagen wat meer met fotobewerking in de weer ben geweest vallen de eigenschappen van dit scherm me erg op. In dat opzicht een mooie verbetering t.o.v. het scherm in mijn macbook pro retina 13 (2015 model). Een scherm dat op zijn beurt ook al tot de absolute top behoort. Ook het toetsenbord vind ik nog steeds heerlijk typen en iets rubberachtiger aanvoelen dan de macbook. Enige mindere is het gebrek aan een subtiel kuiltje in de toetsen. Het trackpad is wel merkbaar minder dan de macbook. Dit had ik echter verwacht aangezien elk ander trackpad (behalve die van de surface book) gewoon minder is dan die van de macbook's.

Komende week ga ik nog eens in de weer met nieuwe koelpasta en thermal pads. Alhoewel de koelprestaties en het geluid me niet tegenvallen is het altijd leuk om er net wat meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

PerfektOne schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:33:
Ik ga weer terug naar Apple. Merk toch dat ik bepaalde eigenschappen aan het apparaat mis. Mijn XPS functioneert overigens 100% maar ik had een groter prestatie verschil verwacht van de grafische kaart.
In welk opzicht vind je de grafische kaart dan tegenvallen. Zeker in games is de grafische kaart zo'n 40-60% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newuser030
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-11-2024
Zijn er anderen die ontevreden zijn over het toetsenbord op de xps 13 9360? Ik merk vooral in het gebruik van de backspace dat de toets schuin ingedrukt wordt omdat ik deze aan de rechter rand aansla, en soms daardoor een aanslag mist. Ook de pijltjes toetsen werken niet optimaal, als ik deze indruk en de toets omlaag veert, beweeg ik enkel 1 tikje, om te zorgen dat ik door blijf bewegen in die richting moet ik de toets nog wat extra indrukken. Doordat ik dus meer kracht moet zetten dan de rest van mijn toetsen, kan ik dus niet echt optimaal werken hiermee omdat ik toch steeds weer mijn backspace en pijltjes even extra moet aanslaan. Zou dit reden zijn om de klantenservice aan te spreken?

De rest van de toetsen werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 23:24

PerfektOne

Striving for Perfektion

MazeWing schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:31:
[...]

In welk opzicht vind je de grafische kaart dan tegenvallen. Zeker in games is de grafische kaart zo'n 40-60% sneller.
Nou ik heb nog wel eens lag spikes bij bepaalde games. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog tov de dekstop variant.

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Zijn het lagspikes of simpelweg framedrops? Dit kan veroorzaakt worden door throttling van de GPU. Je zou eigenlijk iets van een tool zoals MSI afterburner (geen idee of die ook werkt bij mobiele videokaarten) en de grafieken van de framerate, kloksnelheid en temperatuur naast elkaar leggen. Vertonen deze allemaal op het zelfde moment dipjes dan heb je te maken met throttling.

Het overstappen op een macbook zal niets doen aan een betere game ervaring aangezien deze simpelweg een stuk minder krachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
Met aida de temperaturen gemeten rust stand:

Temperaturen:
CPU 67 °C (153 °F)
CPU Package 70 °C (158 °F)
CPU IA Cores 70 °C (158 °F)
CPU GT Cores 52 °C (126 °F)
CPU #1 / Kern #1 73 °C (163 °F)
CPU #1 / Kern #2 56 °C (133 °F)
CPU #1 / Kern #3 66 °C (151 °F)
CPU #1 / Kern #4 70 °C (158 °F)
Chipset 32 °C (90 °F)
PCH Diode 42 °C (108 °F)
VRM 49 °C (120 °F)
Aux 47 °C (117 °F)
DIMM 42 °C (108 °F)
Temperatuur 1 (Dell SMI) 44 °C (111 °F)
Temperatuur 2 (Dell SMI) 41 °C (106 °F)
Temperatuur 3 (Dell SMI) 35 °C (95 °F)

Heb ook termal pasta besteld:

pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut

Ook de artic pads besteld en zodra deze binnen is dit aanbrengen op mijn XPS 15.

[ Voor 95% gewijzigd door MichelJ op 10-04-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
MichelJ schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:27:
Met aida de temperaturen gemeten rust stand:

Temperaturen:
CPU 67 °C (153 °F)
CPU Package 70 °C (158 °F)
CPU IA Cores 70 °C (158 °F)
CPU GT Cores 52 °C (126 °F)
CPU #1 / Kern #1 73 °C (163 °F)
CPU #1 / Kern #2 56 °C (133 °F)
CPU #1 / Kern #3 66 °C (151 °F)
CPU #1 / Kern #4 70 °C (158 °F)
Chipset 32 °C (90 °F)
PCH Diode 42 °C (108 °F)
VRM 49 °C (120 °F)
Aux 47 °C (117 °F)
DIMM 42 °C (108 °F)
Temperatuur 1 (Dell SMI) 44 °C (111 °F)
Temperatuur 2 (Dell SMI) 41 °C (106 °F)
Temperatuur 3 (Dell SMI) 35 °C (95 °F)

Heb ook termal pasta besteld:

pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut

Ook de artic pads besteld en zodra deze binnen is dit aanbrengen op mijn XPS 15.
Wat een verschil in temperaturen tussen de verschillende kernen van de CPU. Dat heb ik totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dat zijn wel hele hoge idle temps. Die van mij schommelen in de midden 40...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Ik had niet gezien dat het inderdaad idle temparaturen betreft. Dan is 67-73 graden wel erg hoog. Ik zit met nieuwe thermal pasta en pads tussen de 23-26 graden idle. Daarvoor was het inderdaad ook rond de 35-40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT400
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-11-2021
Heeft er iemand zijn XPS 9560 geundervolt? Zoja tot welke waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
MIT400 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:29:
Heeft er iemand zijn XPS 9560 geundervolt? Zoja tot welke waarde?
Lees het topic eens door. Heb mijn waardes al eens gepost: Step-han in "Dell XPS 13 (2-in1) / 15 (Kaby Lake): Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT400
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-11-2021
Wat mij opviel vandaag was, als ik de XPS zowel in energiebeheer als het beheer van de intel hd graphics kaart op hoge prestaties heb staan en ik kijk een youtube filmpje(met het geluid op mute) komt er een raar geluid uit het midden van mijn toetsenbord. Een soort schrapend geluid. Ook als ik met twee vingers scrol in chrome is het geluid even aanwezig tijdens het scrollen .

Hebben jullie hier ook last van? op balanced energie stand is het geluid veel minder aanwezig.

[ Voor 14% gewijzigd door MIT400 op 11-04-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potjandrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-09 07:59
MIT400 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:08:
Wat mij opviel vandaag was, als ik de XPS zowel in energiebeheer als het beheer van de intel hd graphics kaart op hoge prestaties heb staan en ik kijk een youtube filmpje(met het geluid op mute) komt er een raar geluid uit het midden van mijn toetsenbord. Een soort schrapend geluid. Ook als ik met twee vingers scrol in chrome is het geluid even aanwezig tijdens het scrollen .

Hebben jullie hier ook last van? op balanced energie stand is het geluid veel minder aanwezig.
Klinkt als coil whine.

Nou ik heb ook m'n bestelling geplaatst, na veel wikken en wegen toch maar voor de Dell gegaan. Het is een XPS 13 geworden (i5-7200u) want ik ben wel echt voor die lange accuduur. Nu maar hopen dat alles goed gaat en ik geen last krijg van de bekende problemen.

Nog een vraagje aan mensen die dezelfde hebben, een van jullie een undervolt gedaan? Ik las dat de i5 niet heel veel kan hebben maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
Ik dacht, ik post nog even een update hier. Momenteel zit ik op mijn 4e XPS 15, en deze is nagenoeg perfect. De behuizing is recht, er is minimale coil whine (dus alleen als je met je oor op het toetsenbord ligt), Het scherm heeft geen dode pixels/backlight bleeding/kleurverschil, thermal throttled niet met de CPU als deze gestressed word, kortom, perfect!

Enige nuk wat ik er nu nog aan ontdekt heb is het toetsenbord. Zojuist op schoot gehad om notities mee te maken, en de caps-lock toets voelde alsof hij verschoof. Nu ratelt hij ook een stuk harder dan eerst (het was al een losse toets, net zoals de enter toets overigens) maar zolang ik op een recht oppervlak typ valt het mee met hoe erg hij wiebelt. Dat soort dingen gebeuren je toch net wanneer je met Dell akkoord gaat over je omruiling.. |:(

Maar goed, ik denk dat ik het er zo bij laat. Op het toetsenbord na is dit namelijk een gouden graal.. Vind het wel een heel teleurstellend iets, die XPS serie :l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Kunnen ze niet het toetsenbord los omruilen. Dan blijft de rest van je "perfecte" systeem mooi intact. Ik zelf ben ook nog steeds tevreden. Afgezien van de mindere Toshiba SSD, is alles uitstekend qua bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
MazeWing schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:30:
Kunnen ze niet het toetsenbord los omruilen. Dan blijft de rest van je "perfecte" systeem mooi intact. Ik zelf ben ook nog steeds tevreden. Afgezien van de mindere Toshiba SSD, is alles uitstekend qua bouwkwaliteit.
Ben zelf ook heel tevreden over de machine hoor, begrijp me niet verkeerd! Het scherm en de performance die het levert in zo'n klein pakket is simpel gezegd, geweldig. Zelf heb ik deze ronde een Lite-on SSD terwijl mijn omruilingen tot nu toe allemaal een Toshiba schijf hadden, dus ik ben er zelfs nog iets op vooruit gegaan. Alleen het toetsenbord bevalt me momenteel niet, of beter gezegd, die ene toets niet..

Kan hem uiteraard laten repareren, maar aangezien je bij een toetsenbord reparatie letterlijk alles er uit moet hebben (mobo/scherm/wifi/ram etc.) is het een best intensieve reparatie waar relatief veel dingen mis kunnen gaan.. (En als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis van de verhalen die ik hier gelezen heb.)

Ik laat mijn gedachten er in ieder geval nog even over gaan. Zou zoiets zoals dit onder de garantie vallen of onder de zichttermijn van 14 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dat is inderdaad een behoorlijke ingreep voor alleen het toetsenbord. Gezien de reputatie van de gemiddeld Dell-monteur vind ik het begrijpelijk dat je geen zin hebt in zo'n reparatie.

Qua 14 dagen bedenktermijn weet ik niet of dit nog steeds geldt bij reparatie/vervanging. Ondanks dat vallen je toetsenbord problemen nog steeds onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Er komt vrijdag een monteur langs om mijn toetsenbord te vervangen omdat toetsen soms niet werken of soms juist dubbel worden aangeslagen. Tevens heb ik een piepende spatiebalk en lijkt de escape toets er enigszins schuin in te zitten. Ik zal je laten weten hoe het is gegaan zodat je eventueel een vervanging van je toetsenbord kunt overwegen.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.