Dell XPS 13 (2-in1) / 15 (Kaby Lake): Ervaringen & discussie

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 23:22
Step-han schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:56:
Ik heb mijn CPU geundervolt met Intel XPU. -125mV draait naar 30 min CPU/MEM/GPU stresstest nog stabiel. Hierdoor throttled hij ook niet.

Zonder undervolt:
[afbeelding]

Met -125mV undervolt:
[afbeelding]

Zoals je kunt zien throtteld mijn CPU zonder undervolt heel snel terug naar 800 mhz, dat doet hij niet met undervolt.

Gister avond heb ik eindelijk bericht gehad van Dell, ik krijg een swap. Kan nog wel even duren, prognose is dat ik het nieuwe systeem 7 maart krijg. Tot 7 maart ben ik dus even gered met undervolten.
Nog een kleine side note:
Prime95 gebruikt met blend test voor de CPU (en memory) en Furmark (default settings) voor de GPU.
Niet de standaard tools van Intel XTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Step-han schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:56:
Ik heb mijn CPU geundervolt met Intel XPU. -125mV draait naar 30 min CPU/MEM/GPU stresstest nog stabiel. Hierdoor throttled hij ook niet.

Zonder undervolt:
[afbeelding]

Met -125mV undervolt:
[afbeelding]

Zoals je kunt zien throtteld mijn CPU zonder undervolt heel snel terug naar 800 mhz, dat doet hij niet met undervolt.

Gister avond heb ik eindelijk bericht gehad van Dell, ik krijg een swap. Kan nog wel even duren, prognose is dat ik het nieuwe systeem 7 maart krijg. Tot 7 maart ben ik dus even gered met undervolten.
Hoe krijg je die thermal throttling zichtbaar in XTU? Ik heb die keuze niet in de monitoring grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 23:00
Top, hoef ik die niet na te lopen.
Nadeel van deze laptop is wel... mijn vrouw wil er gelijk ook 1.

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:57
Jay-v schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:26:
[...]

Hoe krijg je die thermal throttling zichtbaar in XTU? Ik heb die keuze niet in de monitoring grafiek.
Eigenlijk heb je er niet veel aan, als de CPU terug klokt naar 800 mhz geeft hij nog steeds aan "no throttling". Maar wil je die erbij hebben dan klik je op het sleuteltje boven de grafiek en kies je uit de lijst thermal throtteling.

Ik draai nu overigens al meer dan een dag stabiel op -125mV.

Weet iemand of die -125mV standaard wordt doorgevoerd met Intel XTU als je boot? Heb 1 keer gehad dat Intel XTU bij het booten wordt gestart met een melding van watchdog instellingen gereset.

Vanmorgen bijvoorbeeld deze melding niet gehad, als je dan het programma start staat hij netjes op -125mV.

[ Voor 28% gewijzigd door Step-han op 16-02-2017 08:44 ]

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-08 12:52
Eergisteren een exchange unit gekregen van Dell. Het is nog gekker dan eerst. Deze vertoond backlight bleeding, scherm zit er nog schever in en ook blijft de spatiebalk klemmen. Super begin voor een machine van 1700+ euro zonder korting..

Ik zit er haast aan te denken om Dell zo gek te krijgen om kosteloos een variant met een 4K scherm op te sturen. Dat panel heeft blijkbaar minder problemen, alleen de glossyheid en batterijduur + scaling... Tja. Met een beetje pech bevalt dat me ook niet en dan word het wel heel moeilijk.

Maar even contact opnemen met Dell, en kijken wat er te regelen valt. Nogmaals, zeer jammer van zo'n mooie machine.

• meirnoordermeer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05-2024
Step-han schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:39:
[...]

Eigenlijk heb je er niet veel aan, als de CPU terug klokt naar 800 mhz geeft hij nog steeds aan "no throttling". Maar wil je die erbij hebben dan klik je op het sleuteltje boven de grafiek en kies je uit de lijst thermal throtteling.

Ik draai nu overigens al meer dan een dag stabiel op -125mV.

Weet iemand of die -125mV standaard wordt doorgevoerd met Intel XTU als je boot? Heb 1 keer gehad dat Intel XTU bij het booten wordt gestart met een melding van watchdog instellingen gereset.

Vanmorgen bijvoorbeeld deze melding niet gehad, als je dan het programma start staat hij netjes op -125mV.
-125mV draaide bij mij ook in het begin stabiel, toen ik echter de laptop langdurig zwaar belaste kreeg ik toch een vastloper.. Lijkt dus niet helemaal stabiel, zou het even aankijken :) Ik heb inmiddels zelf het programma, maar weer verwijderd. Het was overigens ook niet echt nodig, mijn CAPS 15 heeft gelukkig niet echt last van thermal throttling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meirnoordermeer
Kiragi schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:44:
Eergisteren een exchange unit gekregen van Dell. Het is nog gekker dan eerst. Deze vertoond backlight bleeding, scherm zit er nog schever in en ook blijft de spatiebalk klemmen. Super begin voor een machine van 1700+ euro zonder korting..

Ik zit er haast aan te denken om Dell zo gek te krijgen om kosteloos een variant met een 4K scherm op te sturen. Dat panel heeft blijkbaar minder problemen, alleen de glossyheid en batterijduur + scaling... Tja. Met een beetje pech bevalt dat me ook niet en dan word het wel heel moeilijk.

Maar even contact opnemen met Dell, en kijken wat er te regelen valt. Nogmaals, zeer jammer van zo'n mooie machine.
Zou je eens foto's willen plaatsen? Ik ben gewoon benieuwd hoe erg het er aan toe is.. Echt bizar dat er toch best wel wat van zulke berichten op het forum verschijnen. Raarste is dan nog dat je een slecht exemplaar krijgt bij omruiling, die zouden op zijn minst gecheckt moeten worden zou je denken..

De 4k variant is idd erg spiegelend, scaling gaat prima in Windows. Ik ben zelf alleen nog aan het kijken of ik ergens een antiglare screen protector kan krijgen, dan is het probleem ook opgelost :+

• Step-han
meirnoordermeer schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:41:
[...]

-125mV draaide bij mij ook in het begin stabiel, toen ik echter de laptop langdurig zwaar belaste kreeg ik toch een vastloper.. Lijkt dus niet helemaal stabiel, zou het even aankijken :) Ik heb inmiddels zelf het programma, maar weer verwijderd. Het was overigens ook niet echt nodig, mijn CAPS 15 heeft gelukkig niet echt last van thermal throttling.
Ik heb -125mV iets van 35 min getest met een CPU/MEM/GPU stresstest en dat ging goed. Ik weet dat je dat ook langer moet testen maar dit geeft mij in ieder geval een indicatie. Ik heb nog geen vastlopers gehad met - 125mV en gebruik de laptop per dag in totaal toch wel z'n 10-11 uur, ook op het werk.

Mijn laptop heeft dus last van hitte problemen en gaat heel snel throttelen wat hij dus niet doet met undervolt. De verwachting is dat ik uiterlijk 7 maart een nieuwe krijg, dus ben benieuwd of de nieuwe wel normaal functioneert. Tot die tijd undervolt ik deze met -125mV om zoveel mogelijk ergernis te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielster
  • Laatst online: 13-09 16:03
Voor de mensen die vooral de laatste dagen last hebben van random freezes: https://www.reddit.com/r/...20_fix_for_lagstuttering/

Heeft bij mij tot nog toe gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Nielster schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:46:
Voor de mensen die vooral de laatste dagen last hebben van random freezes: https://www.reddit.com/r/...20_fix_for_lagstuttering/

Top, heb hier ook last van. Eens kijken of dit het verhelpt. (Lijkt te helpen net geinstalleerd)

Upgrade naar 32gb is gelukt. Ging niet echt soepel, na upgrade ging de laptop niet meer aan. Ledje voorop knipperde 3x oranje dan, 4x wit, volgens Google is dat ram error. Toen met 1x16gb getest ging goed. Toen 2x 16gb.... duurde heel lang voordat er beeld kwam. Kwam hij met bericht ram amount changed en wilde generieke hardware checks doen. Dat even laten doorlopen, was allemaal goed.

[ Voor 10% gewijzigd door kr4t0s op 18-02-2017 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:46

Mr_0izO

Natural Mystic

Dit had ik alleen met Google Chrome. Hier heb ik alleen hardware versnelling uitgezet. Nergens meer last van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kr4t0s
Mr_0izO schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Dit had ik alleen met Google Chrome. Hier heb ik alleen hardware versnelling uitgezet. Nergens meer last van!
Als je die driver update installeerd kun je hardware versnelling aan laten staan :)

Merk bij mijn geen throtteling, Heaven benchmark 2 uur laten draaien, fps bleef hetzelfde. CPU-Z stresstest 30 minuten, score blijft ook hetzelfde

NVME ssd prestaties zijn niet super

AS SSD benchmark: Ik haal 836 totaalscore
http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9

Samsung te vergelijk haalt 3000-5000 score.
https://nl.hardware.info/...ew-de-kleinste-pro-as-ssd

Ugh SSD performance is slecht. Mijn PC die sata Samsung 850 evo 256gb heeft is stukken sneller alleen sequential performance is sneller op de XPS.

Seq XPS: read: 2031mb/s write: 421mb/s
Seq Samsung 850: read: 520mb/s write: 485mb/s
4k XPS: read: 44mb/s write: 2,97mb/s
4k Samsung 850: read: 33,8mb/s write: 68mb/s
4k 64 threads XPS: read: 303mb/s write: 16mb/s
4k 64 threads Samsung 850: read: 198mb/s write: 130mb/s
Acc.time XPS: read 0,029ms write 1,389ms
Acc.time Samsung 850: read 0,113ms write 0,047ms

De write is mega slecht met 4k en 4k 64 thread.
Heb alle drivers geupdate... dus weet het even niet. Is de SSD zo crap of is er iets aan te doen?

Morgen maar even support bellen 4k prestaties zijn echt slecht. Mijn Sandisk usb stick haalt 6mbs mijn 10 jaar oude 1tb HD haalt 3mb/sec... mijn XPS nvme SSD haalt 2,8mb/s.
In de praktijk merk ik het met uitpakken van bestanden is rete traag.

[ Voor 80% gewijzigd door kr4t0s op 19-02-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
kr4t0s schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:38:
[...]

Als je die driver update installeerd kun je hardware versnelling aan laten staan :)

Merk bij mijn geen throtteling, Heaven benchmark 2 uur laten draaien, fps bleef hetzelfde. CPU-Z stresstest 30 minuten, score blijft ook hetzelfde

NVME ssd prestaties zijn niet super

AS SSD benchmark: Ik haal 836 totaalscore
http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9

Samsung te vergelijk haalt 3000-5000 score.
https://nl.hardware.info/...ew-de-kleinste-pro-as-ssd

Ugh SSD performance is slecht. Mijn PC die sata Samsung 850 evo 256gb heeft is stukken sneller alleen sequential performance is sneller op de XPS.

Seq XPS: read: 2031mb/s write: 421mb/s
Seq Samsung 850: read: 520mb/s write: 485mb/s
4k XPS: read: 44mb/s write: 2,97mb/s
4k Samsung 850: read: 33,8mb/s write: 68mb/s
4k 64 threads XPS: read: 303mb/s write: 16mb/s
4k 64 threads Samsung 850: read: 198mb/s write: 130mb/s
Acc.time XPS: read 0,029ms write 1,389ms
Acc.time Samsung 850: read 0,113ms write 0,047ms

De write is mega slecht met 4k en 4k 64 thread.
Heb alle drivers geupdate... dus weet het even niet. Is de SSD zo crap of is er iets aan te doen?

Morgen maar even support bellen 4k prestaties zijn echt slecht. Mijn Sandisk usb stick haalt 6mbs mijn 10 jaar oude 1tb HD haalt 3mb/sec... mijn XPS nvme SSD haalt 2,8mb/s.
In de praktijk merk ik het met uitpakken van bestanden is rete traag.
Welke SSD heb je? Mijn eerste XPS 15 9560 heeft een PM961 van Samsung, en de tweede heeft een OEM SSD van Toshiba. Er zou ook nog een derde variant moeten zijn van Lite-on, maar die lijkt vooral voor te komen bij de Amerikaanse clientele met 4K schermen.

Bij het gebruiken van CrystalDiskMark krijg ik op mijn PM961 de volgende getallen:

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3036.663 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 668.767 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 441.526 MB/s [107794.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 351.665 MB/s [ 85855.7 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1337.935 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1545.363 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 26.394 MB/s [ 6443.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 49.471 MB/s [ 12077.9 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: (x1)] [Interval=5 sec]

Ik heb ook dezelfde benchmark als die van jou tijdelijk gerund, en nadat hij ruim 4 minuten bezig was met het testen van de 4K Write ben ik gekapt. Read speed was sowieso al compleet anders, ruim 1700 MB/s i.p.v 3036.

Ik zou eens kijken wat je krijgt met het gebruiken van een andere benchmark of een fresh-install als je dat nog niet had gedaan. Ook opzoeken of de resultaten kloppen voor de SSD die je er in hebt. (De Lite-on en Toshiba schijven doen het onder voor de Samsung SSD, dus wat dat betreft kan een snelheidsverschil onder XPS'sen best verschillen)

En als dat niet werkt, nieuwe SSD er in laten knikkeren door de monteur of het opsturen. Het is niet anders :/

[ Voor 3% gewijzigd door Kiragi op 14-03-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
@Kiragi

Ik heb de lite-on cx2. Fresh install heb ik gedaan. De sequential snelheid is ok, maar de 4k is echt slecht.
De prestaties zijn in crystaldisk ook wel iets beter.

[ Voor 20% gewijzigd door kr4t0s op 20-02-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Donderdag contact gehad met dell i.v.m. reparatie n.a.v. de vorige reparatie. Scherm zat nog schuiner etc, zie vorige post.

Donderdag werd mij vertald na een heel onduidelijk verhaal dat er maandag een reparatie plaats zou vinden in plaats van een exchange. Men wilde het nog een keer proberen, prima. Werd ik vrijdag weer gebeld over een reparatie en dat dit niet plaats zou vinden of wel ? Wederom heel onduidelijk en support wist ook niet goed wat ze nu eigenlijk van plan waren.

Ondertussen is het maandag en heb ik nog steeds niks gehoord van de monteur. Dell maar even gebeld :
Ja meneer uw items die nodig zijn voor de reparatie staan in backorder. Verwachtte levering is 27-2!

Lekker dan... zit ik hier met een schuin scherm dat hoofdpijn veroorzaakt.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Heeft iemand ervaring met het duurste model (de i7 met 16gb ram) en dan vooral de GTX 1050 in combinatie met het 4K-scherm? Ziet alles er nog degelijk uit wanneer voor te gamen de resolutie (veel) lager gezet wordt?

Hoe presteert de GTX 1050 in laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
Bv202 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:00:
Heeft iemand ervaring met het duurste model (de i7 met 16gb ram) en dan vooral de GTX 1050 in combinatie met het 4K-scherm? Ziet alles er nog degelijk uit wanneer voor te gamen de resolutie (veel) lager gezet wordt?

Alles ziet er op Full HD nog prima uit, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken :) GPU presteert verder prima. Ik sta eerlijk gezegd verbaasd wat de GPU aankan terwijl ik in mijn desktop een GTX 980 heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 21:36

Gediminas

recovering stagiair marketing
Bv202 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:00:

Ik heb geen 4K model, maar wel 7700 en 16gb.
Ik ben ook zeer (positief) verbaasd over de prestaties van de gpu. Hiervoor had ik een 750m. Ik draai hier R6 Siege en Doom met gemak op volle resolutie, bijna alles op high, en dikke AA erop. Tot nu toe nog geen throttling issues, hoewel ik sessies van >2 uur draai. Vanavond Project Cars proberen.

Al met al, een hele goede GPU. Ik had wel een probleem toen ik de nieuwste driver van Nvidia heb geïnstalleerd. De installatie ging goed, maar de kaart werd niet meer herkend ;) dus een tip aan jullie: houd het bij de huidige driver of neem de een na laatste :)

Oh en het toetsenbord wordt ook niet heet en ook niet eens heel warm. Dat had ik wel bij mijn vorige MBPr.

[ Voor 5% gewijzigd door Gediminas op 20-02-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Oké, bedankt voor de info. Het zal sowieso nog niet voor direct zijn gezien mijn huidige budget :p

Wat ik wel vreemd vind als ik naar foto's van de laptop kijk is het toetsenbord. Bij het scherm doen ze zoveel moeite om echt zoveel mogelijk ruimte te gebruiken, maar bij het toetsenbord lijken ze het omgekeerde te doen.

Wat zijn de ervaringen hier met het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
kr4t0s schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:59:
@Kiragi

Ik heb de lite-on cx2. Fresh install heb ik gedaan. De sequential snelheid is ok, maar de 4k is echt slecht.
De prestaties zijn in crystaldisk ook wel iets beter.
In dat geval contact opnemen met de support. Zeer waarschijnlijkst een maandag-ochtend SSD, of misschien toch een connector op het moederbord?
kevintjeb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:06:
Donderdag contact gehad met dell i.v.m. reparatie n.a.v. de vorige reparatie. Scherm zat nog schuiner etc, zie vorige post.

Donderdag werd mij vertald na een heel onduidelijk verhaal dat er maandag een reparatie plaats zou vinden in plaats van een exchange. Men wilde het nog een keer proberen, prima. Werd ik vrijdag weer gebeld over een reparatie en dat dit niet plaats zou vinden of wel ? Wederom heel onduidelijk en support wist ook niet goed wat ze nu eigenlijk van plan waren.

Ondertussen is het maandag en heb ik nog steeds niks gehoord van de monteur. Dell maar even gebeld :
Ja meneer uw items die nodig zijn voor de reparatie staan in backorder. Verwachtte levering is 27-2!

Ai! Dat is ontzettend balen zeg. Bij Dell US weet ik dat ze een regeling hebben dat als er nog steeds een probleem is na 3x repareren dat er dan alsnog een exchange word ingeboekt, maar daar heb je momenteel niets aan..

Ik kan trouwens ook niet zeggen dat ik de Dell support momenteel zo geweldig vind. Mijn mail lijkt sinds vorige week al in een zwart gat te zijn verdwenen ondanks de ontvangstbevestiging. Ik ga er morgen maar even achteraan bellen denk ik zo maar..

Wat ik misschien het ergste nog wel vind aan dit verhaal is dat het onderdeel niet op voorraad is.. Kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Mijn eerste XPS heeft een Sharp Display uit 2015.. Je zou toch denken dat er zat voorraad is :(
Bv202 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:11:
Oké, bedankt voor de info. Het zal sowieso nog niet voor direct zijn gezien mijn huidige budget :p

Wat ik wel vreemd vind als ik naar foto's van de laptop kijk is het toetsenbord. Bij het scherm doen ze zoveel moeite om echt zoveel mogelijk ruimte te gebruiken, maar bij het toetsenbord lijken ze het omgekeerde te doen.

Wat zijn de ervaringen hier met het toetsenbord?
Het lijkt inderdaad net alsof ze dachten: "Weet je, die XPS 13 toetsenbordjes hebben we wat te veel van. Laten we er een grotere palmrest omgooien en het op de XPS 15 gebruiken!" |:(

Maar desondanks zou ik zeggen dat het toetsenbord niet krampachtig klein is. Ik kan er lekker op typen voor de formfactor van het toetsenbord zelf, en ik vind de layout ook goed. (Had de function toetsen liever wat groter gehad, net zoals de arrowkeys, maar het is het een of het ander). Ook is de kortere keytravel even wennen.

De kwaliteit kan wel heel erg schommelen tussen twee toetsenborden trouwens.

Ik heb nu 2 XPS laptops (eentje mijn originele aankoop, de ander een exchange) en de exchange laptop heeft een klemmende spatiebalk en ook voelen de toetsen heel "mushy" aan. Mijn eerste laptop staat bol/krom (of hoe je het ook wil noemen) en heeft een veel luidere toetsaanslag. En als ik echt ga zeuren, zou ik zeggen dat de linkermodifiers (dus shift, caps-lock enz) wat mushy zijn. Dit merk ik trouwens alleen als ik er echt op ga letten, en opzich typt het toetsenbord er wel lekker om.

Maar QC-pech ter zijde: Opzich typt dit toetsenbord goed. Niet super-goed, maar ook niet slecht. Gewoon normaal. Goed genoeg om verslagen er op te typen, maar vergeleken met mijn oudere laptop mis ik de extra keytravel wel wat. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Typen is wel erg wennen. Ik kom van een 15" Latitude die typt super fijn. Mijn laptop is zakelijk geleverd via ander bedrijf. Had vanochtend deze partij gesproken over ander issue, toen had ik dit even aangekaart over de SSD, afgesproken dat ik screenshots zou sturen en gebruikte benchmarks ze gaan dan even kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door kr4t0s op 20-02-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:57
Kiragi schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:42:
[...]
Bij het gebruiken van CrystalDiskMark krijg ik op mijn PM961 de volgende getallen:

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3036.663 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 668.767 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 441.526 MB/s [107794.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 351.665 MB/s [ 85855.7 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1337.935 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1545.363 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 26.394 MB/s [ 6443.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 49.471 MB/s [ 12077.9 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: (x1)] [Interval=5 sec]
Heb de test ook gedaan:

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3016.515 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1611.787 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 549.300 MB/s [134106.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 460.609 MB/s [112453.4 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1502.619 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1492.562 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 36.216 MB/s [ 8841.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 161.339 MB/s [ 39389.4 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 16.2% (77.1/476.4 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]

Schijf is ook een PM961 van Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
Luapper schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:19:
[...]

Heb de test ook gedaan:

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3016.515 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1611.787 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 549.300 MB/s [134106.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 460.609 MB/s [112453.4 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 1502.619 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 1492.562 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 36.216 MB/s [ 8841.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 161.339 MB/s [ 39389.4 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 16.2% (77.1/476.4 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]

Schijf is ook een PM961 van Samsung
Is dit op basis van een fresh-install? En staat de schijfmodus op AHCI of RAID?

Wel raar dat 2 schijven onderling zo verschillen in performance..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Vandaag wordt als het goed is door DHL de nieuwe XPS 15 9560 geleverd. Hopelijk heeft deze geen last van throttle, ik ga hem uiteraard eerst uitgebreid testen voordat ik mijn huidige weer inlever.

Ik ben zeer benieuwd.. naar 3x een nieuwe CPU/GPU/MOBO/KOELER in mijn huidige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik ben wel geïnteresseerd in de XPS 15 maar na al deze verhalen...... raden jullie het me alsnog aan om te kopen, en dan bidden dat er niets mankeert? Of is het gewoon pure bagger...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44
YoshiBignose schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:56:
Ik ben wel geïnteresseerd in de XPS 15 maar na al deze verhalen...... raden jullie het me alsnog aan om te kopen, en dan bidden dat er niets mankeert? Of is het gewoon pure bagger...
Mijn exemplaar ziet er prima uit, en werkt heerlijk, alleen heb ik nog wat problemen met chrome in chrome blijft hij af en toe hangen, ik ga vanavond die driver update proberen uit te voeren die hier boeven vernoemd is in de hoop dat het dan opgelost is. Verder ben ik echt super tevreden!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JP_S schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Mijn exemplaar ziet er prima uit, en werkt heerlijk, alleen heb ik nog wat problemen met chrome in chrome blijft hij af en toe hangen, ik ga vanavond die driver update proberen uit te voeren die hier boeven vernoemd is in de hoop dat het dan opgelost is. Verder ben ik echt super tevreden!
Ja softwarematig geloof ik het wel. Ik heb toen ook de Surface 4 gehad, die crashte vaak in het begin, maar dat is allemaal opgelost. Ga er vanuit dat Dell dat ook doet. Laatste dag met €100 korting zag ik dus.... ik vind het een nette prijs voor wat je krijgt (de i7-16gb-fullhd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Ik heb de 4k variant, echt een heerlijke machine! Ik kom van een surface pro 3, deze machine loopt er echt rondjes omheen, ik gebruik hem met name voor fotobewerking (photoshop en lightroom) en met name lightroom gaat alles zoveel soepeler.

[ Voor 66% gewijzigd door JP_S op 21-02-2017 15:27 ]

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 14:38
kevintjeb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:06:

Precies de reden dat ik het heb opgegeven bij Dell. Als alles goed is heb je geluk, maar als er iets mis is ben je wel zwaar de pineut. Ik heb toen gebruik gemaakt van het herroepingsrecht, en heb mijn geld na een maand pas terug gekregen.

Volgens Dell vervalt je herroepingsrecht zodra je voor de monteur kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-09 21:00
YoshiBignose schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:56:
ik heb de 4K/32gb/1tb variant en ben erg tevreden erover. Nog geen enkel negatief iets kunnen vinden behalve de Chrome stutter, maar die is met een driver update op te lossen. Ben hier eerlijk gezegd te lui voor en gebruik voor the time being, Edge. Ik moet zeggen, best een aardige browser :D

Ik heb 1 keer een hele lichte coilwhine gehoord op accu, maar sindsdien nooit meer. Dit was in de auto op afgelegen plek waarbij je helemaal niets hoort.

Ik zou hem aanraden maar moet wel eerlijk bekennen dat ik de doemverhalen wel beangstigend vond.

Ik heb geloof ik wel een Hyundai harde schijf erin zitten maar read/write zijn prima in orde (3gb/s lezen, 1gb/s schrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-08 14:31
Ik heb vandaag mijn vervangend exemplaar van de XPS15 binnengekregen.

... En hij is kwalitatief er veel slechter aan toe dan de vorige.

En paar punten:
- Het scherm zit scheef in de behuizing
- Backlightbleed aan elke rand tot aan het midden van het scherm.
- Rammelend touchpad
- Slap toetsenbord, erg losjes.

Ik zag ook dat er in de nieuwe een andere SSD zat. Eentje van Toshiba. In de andere zat er een van samsung.

Bechmark:
Samsung PM961
Read:
Seq: 1904 MB/s
4K: 20,58 MB/s
4K-64Thrd: 599,60 MB/s
Acc. Time: 0,139 ms

Write:
Seq: 338,19 MB/s
4K: 1,13 MB/s
4K-64Thrd: 27,09 MB/s
Acc. Time: 2,309 ms

Toshiba THNSN5512GPUK NV
Read:
Seq: 1412,90 MB/s
4K: 16,20 MB/s
4K-64Thrd: 114,43 MB/s
Acc. Time: 0,144 ms

Write:
Seq: 48,10 MB/s
4K: 1,86 MB/s
4K-64Thrd: 2,08 MB/s
Acc. Time: 2,143 ms

Ik vind deze resultaten best opmerkelijk, aangezien de Samsung SSD veel sneller is maar je voor eentje met een Toshiba SSD evenveel betaald.

Ik heb alweer contact opgenomen met Dell. Gelukkig is de klantenservice erg vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Kiragi schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:31:
[...]

Is dit op basis van een fresh-install? En staat de schijfmodus op AHCI of RAID?

Wel raar dat 2 schijven onderling zo verschillen in performance..
RAID.
Dat is Dell Default dacht ik. Ik heb het iig niet gewijzigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiragi
Luapper schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:48:
[...]

RAID.
Dat is Dell Default dacht ik. Ik heb het iig niet gewijzigd.
Ah oke, en een Fresh-install gedaan van Windows of niet?

En de lol is er nu wel een beetje af van de XPS 15 voor mij. Beide laptops gaan terug en er moet een 4K model voor in de plaats komen, die hopelijk wel goed is. Ik ben echter meer pessimistisch dan optimistisch momenteel. Dell support is ontzettend vriendelijk, maar ze kunnen gewoon niets garanderen.

Zo ontzettend zonde. Heb de eerste laptop begin Februari gekregen, en het is nu bijna Maart en ik heb er eigenlijk niets behalve kopzorgen van gehad. Mijn 5 jaar oude Asus werkt tenminste zonder enige problemen, kan ik niet van een spliksplinter nieuwe Dell zeggen... Het rottigste van dit alles is dat er totaal geen "goed" alternatief is voor de XPS 15 behalve de nieuwe Macbook Pro, en dat ding heeft opzich zelf zat problemen.. (Batterij, Alleen maar Thunderbolt poorten, overpriced, etc.)

Ik ben normaal helemaal niet zo'n zeurzak, maar het is zo'n dure laptop en ik mag er toch wel iets voor terug verwachten? En het ergste is nog dat mijn eerste XPS (die eigenlijk alleen cosmetische defecten heeft) eigenlijk als een zonnetje draait. Alleen het zijn de kleine dingen zoals een flikkerend scherm wanneer je de laptop openklapt of de ghosting die je hebt bij het lezen van een nieuwsartikel of PDF. Het toont gewoon aan dat Dell bijna niets heeft geleerd van hun vorige XPS fiasco. Zij het softwarematig, of hardwarematig. (Het enige issue wat bij de vorige XPS een groot probleem was zoals de coil whine is zo goed als nihil geworden bij de refresh, maar daarnaast..)

Het is zoals eerder benoemd dat ze een monopoly hebben op de markt met de dunne-bezels en ultrabook formfactor met een full-scale I7 en 1050 GPU er in, want anders waren ze er echt niet mee weg gekomen.

Zou ik mensen aanraden om alsnog de XPS te kopen? Absoluut. Maar dan mag je hopen dat je een goed exemplaar krijgt, anders dan is het een gevalletje van exchange na exchange na reparatie en daar word je op een gegeven moment niet goed van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Heb een vink je gevonden waar door 4k prestatie van 2,9mb/sec naar 115mb/sec gaat in de AS SSD benchmark. (http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9)
De liteon is helaas zowieso wat trager, maar daar is helaas niks tegen te doen.

Device manager > disk driver > rechter muis klik op je ssd, properties > Policies > turn off windows write-cache buffer flushing on the device.

Ik ben zeer tevreden. Alleen liever 4k mat scherm gehad. En de v1.4 HDMI is irritant.
4k is heerlijk alleen is nu alles buiten 4k lelijk. Op het werk een 27" 1440p scherm is nu lelijk.

@Kiragi
Zuur zeg! Snap dat ook niet, iets beter QC en hoeft al deze omruil acties niet te doen. Wellicht dat de gemiddelde consument iets minder streng is dan Tweakers.

@JP_S
Zeker installeren! Bij mij in Chrome froze de gehele laptop soms 5+ seconde. Na de update geen issues meer.

[ Voor 31% gewijzigd door kr4t0s op 22-02-2017 22:26 ]

• JP_S
kr4t0s schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:18:

@JP_S
Zeker installeren! Bij mij in Chrome froze de gehele laptop soms 5+ seconde. Na de update geen issues meer.
Ik krijg de driver niet geupdate, omdat hij aangeeft dat deze niet gevalideerd is, en als ik het via de methode van die link doe geeft hij aan dat de huidige driver nieuwer is :?

• kr4t0s
JP_S schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:15:
[...]

Ik krijg de driver niet geupdate, omdat hij aangeeft dat deze niet gevalideerd is, en als ik het via de methode van die link doe geeft hij aan dat de huidige driver nieuwer is :?
Ik deed het eerst ook verkeerd, weet alleen niet meer precies was ik gedaan heb. Je moet de .zip hebben in elk geval. (https://downloadmirror.in...eng/win64_154514.4590.zip)

Denk dat je het "let me pick" stapje overgeslagen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
  • Laatst online: 29-04 20:29
M'n XPS 15 is gister aangekomen.

Komende van een macbook pro 2015 ben ik toch iets of wat teleurgesteld:
- Bouwkwaliteit en afwerking moet naar mijn mening toch onderdoen voor de bouwkwaliteit van de macbook
- Het touchpad valt tegen. Het misschien ook deels gewenning maar ik heb de indruk dat het touchpad van de macbook toch een stuk preciezer werkt.
- Ik heb de XPS 15 geleverd gekregen met een toshiba 512 GB SSD. Ik heb dezelfde test als verschillende tweakers hierboven uitgevoerd en kom gemiddeld op 1/3e van de performance die anderen halen met de samsung SSD
- Tijdens het eerste half uur heb ik verschillende crashes / freezes gehad waarbij ik enkele keren heb moeten herstarten
- Chrome voelt sneller aan op mac, maar dat kan ook aan macOS liggen.
- Pijltjestoets boven moet heel hard ingedrukt worden
- Kromme behuizing: wanneer de laptop opengeklapt is, zit er op de rechter onderhoek een 3-tal mm speling

Ik ben aan het twijfelen om hem terug te sturen. Zijn hier verdere kosten aan verbonden? (België)

[ Voor 19% gewijzigd door Arnout33 op 25-02-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
Net weer contact gehad met Dell support.
Mijn vervangende XPS 15 kan niet thuis gemaakt worden maar moet worden opgestuurd omdat er te veel mis mee is en ben hem dan 6 werkdagen kwijt. Als ik vraag waarom ik dan niet beter weer een vervangend exemplaar kan krijgen zeggen dat dat niet mogelijk is, dit terwijl mijn 1e XPS veel minder problemen heeft en wel vervangen kon worden, wat ze nu overigens ook niet snappen...

Vragen over de verschillen in SSD's kunnen ze overigens ook niet beantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:27

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ik ben nu wel benieuwd wat voor SSD die van mij geleverd word. Je leest in het begin overal dat er Samsung erin zit die goed presteert, daarvan uitgaand heb ik mijn aankoop gedaan ivm goede specs. Nu leest ik dat sommige modellen die nu geleverd worden zijn voorzien van andere merken SSD die iets minder presteren. In mijn ogen kan dit niet, ik zie dit als misleiding. Zo kan ik ook dingen gaan maken met hele goede specs en na verloop van tijd mindere componenten erin zitten, het werkt toch? Die van mij gaat direct terug als dat zo is, dan maar extra uitgeven voor een Macbook Pro, die ik al in eerste instantie wilde aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
MaxPoweR schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:52:
Ik ben nu wel benieuwd wat voor SSD die van mij geleverd word. Je leest in het begin overal dat er Samsung erin zit die goed presteert, daarvan uitgaand heb ik mijn aankoop gedaan ivm goede specs. Nu leest ik dat sommige modellen die nu geleverd worden zijn voorzien van andere merken SSD die iets minder presteren. In mijn ogen kan dit niet, ik zie dit als misleiding. Zo kan ik ook dingen gaan maken met hele goede specs en na verloop van tijd mindere componenten erin zitten, het werkt toch? Die van mij gaat direct terug als dat zo is, dan maar extra uitgeven voor een Macbook Pro, die ik al in eerste instantie wilde aanschaffen.
De prestaties van alle SSD's die erin zitten zijn in principe prima. Apple heeft ook een hele tijd verschillende SSD's gebruikt in hun notebooks (zelf ervaring mee), ook daar waren prestatieverschillen. Dell heeft nergens staan wat de exacte verwachte prestaties zullen zijn en ook ga je in het dagelijks leven het verschil vrijwel nooit merken. Ik heb een 850 Evo, 950 Pro en een Kingston HyperX PCI-E in mijn desktop zitten en er zit geen verschil in prestaties met elke dagelijkse taak.

Ik zie meerdere mensen in dit topic teleurgesteld zijn over de laptop. Natuurlijk zijn er een redelijk aantal met problemen (en je leest hier natuurlijk voornamelijk negatieve verhalen, positieve komen niet veel op het forum), maar het is niet alsof de nieuwe MacBook Pro geen problemen heeft. Veel mensen hebben hun nieuwe 15" MBP moeten terugsturen, dus het is niet alsof de XPS 15 een slechte laptop is en als enige problemen heeft.

Overigens is inderdaad de trackpad van de MBP beter, SSD is iets sneller. Maar goed daar betaal je dan ook een hele flinke premium voor dus het zou ook niet anders mogen zijn. Ik heb persoonlijk voor de XPS gekozen, omdat ik onderweg veel computerkracht nodig had, maar niet de meerwaarde zag in een iets beter trackpad en ook de meerwarde van 4 thunderbolt 3 poorten niet inzie, maar het eerder een last vindt..

Sorry dat ik een beetje rant, maar als ik het hier zo lees heb ik af en toe het gevoel alsof mensen deze laptop bestellen, maar wel dezelfde kwaliteit en afwerking van een 1000+ euro duurdere laptop verwachten. Dat is niet zo en dat is ook niet mogelijk, maar het is alsnog een enorm goed alternatief en een zeer goed product als je hem in goede staat geleverd krijgt.

[ Voor 0% gewijzigd door meirnoordermeer op 24-02-2017 11:28 . Reden: Verbetering tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
  • Laatst online: 29-04 20:29
meirnoordermeer schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:25:
[...]

De prestaties van alle SSD's die erin zitten zijn in principe prima. Apple heeft ook een hele tijd verschillende SSD's gebruikt in hun notebooks (zelf ervaring mee), ook daar waren prestatieverschillen. Dell heeft nergens staan wat de exacte verwachte prestaties zullen zijn en ook ga je in het dagelijks leven het verschil vrijwel nooit merken. Ik heb een 850 Evo, 950 Pro en een Kingston HyperX PCI-E in mijn desktop zitten en er zit geen verschil in prestaties met elke dagelijkse taak.

...
Het klopt dat alle SSD's, onafhankelijk van welk merk, in principe nog steeds prima presteren. En ik begrijp ook dat ze gebruik maken van verschillende toeleveranciers om aan de vraag te kunnen voldoen, dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar persoonlijk vind ik het niet kunnen dat mijn laptop geleverd wordt met een SSD die tot 66% (!) trager schrijft en leest dan een andere XPS 15 met een samsung SSD waar evenveel voor betaald is. Met een afwijking tot 20% had ik kunnen leven maar groter mag het verschil naar mijn mening echt niet zijn.

Overigens klopt het dat je bij de aankoop van een XPS 15 niet dezelfde verwachting mag hebben als bv. een macbook pro die tenslotte meer dan €1000 euro duurder is. Wel wordt de laptop verkocht als een premium, high end laptop. En dat moet worden waargemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
Arnout33 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Het klopt dat alle SSD's, onafhankelijk van welk merk, in principe nog steeds prima presteren. En ik begrijp ook dat ze gebruik maken van verschillende toeleveranciers om aan de vraag te kunnen voldoen, dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar persoonlijk vind ik het niet kunnen dat mijn laptop geleverd wordt met een SSD die tot 66% (!) trager schrijft en leest dan een andere XPS 15 met een samsung SSD waar evenveel voor betaald is. Met een afwijking tot 20% had ik kunnen leven maar groter mag het verschil naar mijn mening echt niet zijn.

Overigens klopt het dat je bij de aankoop van een XPS 15 niet dezelfde verwachting mag hebben als bv. een macbook pro die tenslotte meer dan €1000 euro duurder is. Wel wordt de laptop verkocht als een premium, high end laptop. En dat moet worden waargemaakt.
Ik wil ook niet per se zeggen dat mensen niet mogen klagen, maar het lijkt er af en toe op alsof mensen niet meer kunnen relativeren.

Ik heb bij Apple 2 jaar terug een Macbook Pro Retina 13" gekocht. Accu had vanaf het begin al minder dan 90% van de gespcificeerde capaciteit. Ik kan jammer genoeg niet terug en de accu laten vervangen ondanks dat ik Apple Care heb. Van die laptop loopt overigens de CPU op tot 103 graden bij videorendering oid. Uiteindelijk zegt Apple dat ze een laptop leveren met een accu die 3 jaar lang minstens 80% van de originele accucapaciteit heeft (wat overigens tot nu toe nog waar is) en dat de laptop ondanks de hitte zo is gemaakt en er tegen moet kunnen.
Ik wil hier niet Apple een slechte naam geven, ik wil hier alleen mee laten zien dat je nooit alles kan krijgen wat je zou willen. Ik ben het met je eens dat een dergelijke SSD niet zou moeten mogen, maar ze leveren uiteindelijk wel wat ze zeggen: Een premium, high end laptop.. Want ook met die andere SSD is het nog steeds een prima presterende laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Ik kan wel zeggen dat ik een goede ervaring heb met de XPS15! Het kan ook goed gaan! :)

Overigens zit er bij mij een Hyundai 1tb in, beetje skeptisch.. maar prestaties zijn dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 15:52
killingdjef schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:09:
Ik kan wel zeggen dat ik een goede ervaring heb met de XPS15! Het kan ook goed gaan! :)

Overigens zit er bij mij een Hyundai 1tb in, beetje skeptisch.. maar prestaties zijn dik in orde.
Staat het OS dan op de 32gb ssd die erbij zit of niet? Betekent het dat de laptop dan alsnog snel opstart etc, zit eigenlijk zelf te twijfelen of ik de 1tb of 500gb variant moet nemen..

Weet iemand of er nog een extra ssd/hdd slot beschikbaar is?
Begrijp dat er een slot beschikbaar is bij de kleine accu, volgens de site van dell zit de 56 w (kleine accu) in de 256 gb variant van de laptop. Zou dus ideaal zijn om in de loop van de tijd daar een tb bij te doen..

[ Voor 22% gewijzigd door Ambianz op 26-02-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Kan wel zeggen dat ik het mezelf lastig maak :) Heb het 4K-model hier op bezoek gehad maar het scherm spiegelt zo erg dat ik er in een kantooromgeving niet mee kan werken (+ RDP'en / VM'en met oudere besturingssystemen is niet prettig).

Minimale eis is i7 / 1TB SSD en daarmee zit je vast aan 4K; nu zag ik vanochtend dat het tweede model (i7/FHD/256/8GB)-model een 56Wh-accu heeft en daarmee plaats voor een 2.5"-SSD (die heb ik al, dan hoef ik alleen nog maar memory te upgraden). (B)lijkt er geen bracket + SATA-aansluiting in te zitten :|

Zal hem dus maar bijtijds annuleren voor Dell weer 2x verzendkosten kwijt is..

Edit: zelfde twijfel als hierboven dus

[ Voor 9% gewijzigd door nescafe op 27-02-2017 10:23 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prgrmmeurtje
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05-2024
Hi tweakers,

Ik dacht dat het misschien nuttige info is om hier te vermelden dat er (stilletjes) nieuwe configuraties van de XPS 13 zijn uitgebracht:
Er zijn nu Full HD varianten met 16gb ram en 512gb SSD (zowel Windows als Ubuntu)
Deze nieuwe varianten hebben de verder i7 7560U CPU.

Ik heb er net een besteld (de ubuntu editie), aangezien ik graag een zuiniger en mat (non-touch) scherm wil, maar wel graag veel werkgehuigen. Als ik op internet kijk was ik niet de enige en vragen mensen al heel lang om deze configuratie, die er nu dus eindelijk is.

Ik weet verder niet of er ook andere aanpassingen aan de configuraties zijn gedaan.

http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9360-laptop/pd?ref=PD_OC

Gr. Pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn XPS 15 9530 is een tijdje geleden helaas "overleden". Ik lig nog in de clinch met de klachten afdeling (wat ook alleen per post kan...), maar ondertussen moest ik wel door. Na lang piekeren toch besloten om de nieuwe XPS aan te schaffen (wel met 3 jaar on site garantie dit keer :P).

De XPS 15 9560 is vanmorgen bezorgt. Hij lijkt verder heel netjes in elkaar te zitten, geen dingen scheef of beschadigd. Helaas wel:

- 1 dode pixel (4k scherm, dus wel heel klein) ter hoogte van de titelbalk in Windows. Ik heb de laptop zakelijk (eenmanszaak) aangeschaft, dus ik ben bang dat ik daar niet voor hoef aan te kloppen voor garantie.
- Het klopt toch dat een XPS "stereo" geluid heeft? ;) Want bij het afspelen van muziek hoor ik eigenlijk alleen geluid van de linkerzijde. Ik heb een klein testje gedraaid (YouTube: Left + Right Stereo Test, dan hoor ik links heel duidelijk, en rechts een stuk zachter (en het geluid lijkt nog van links te komen ook... :)). Iemand anders met die ervaring of ligt het aan mijn gehoor? :) (met koptelefoon lijkt het verder wel goed)

Verder draait hij tot nu toe wel goed... dus ondanks 1 dode pixel (wat toch niet zou moeten kunnen bij een nieuwe laptop) denk ik dat ik geen poging ga doen om dingen vervangen te krijgen. Volgens mij kan ik er alleen maar slechter uit komen :O (ook gezien eerdere ervaringen met de monteurs bij mijn vorige XPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
nescafe schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:21:
Kan wel zeggen dat ik het mezelf lastig maak :) Heb het 4K-model hier op bezoek gehad maar het scherm spiegelt zo erg dat ik er in een kantooromgeving niet mee kan werken (+ RDP'en / VM'en met oudere besturingssystemen is niet prettig).

Minimale eis is i7 / 1TB SSD en daarmee zit je vast aan 4K; nu zag ik vanochtend dat het tweede model (i7/FHD/256/8GB)-model een 56Wh-accu heeft en daarmee plaats voor een 2.5"-SSD (die heb ik al, dan hoef ik alleen nog maar memory te upgraden). (B)lijkt er geen bracket + SATA-aansluiting in te zitten :|

Zal hem dus maar bijtijds annuleren voor Dell weer 2x verzendkosten kwijt is..

Edit: zelfde twijfel als hierboven dus
Topic gaat wel over de 9550 en niet de nieuwe 9560, weet je zeker dat daarbij hetzelfde probleem optreedt? Ik heb 'm inmiddels besteld maar heb die upgrade wel écht nodig.. Ik ga nog maar even door met zoeken naar een evt oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10
Zijn er hier mensen met de 1TB SSD, zo ja, welk merk/model/type is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiragi
Dell heeft trouwens tot 1 maart een 10% sale op al hun laptops en desktops, de nieuwe 9560 en de andere XPS laptops vallen hier dus ook onder. Geen idee of dit thuishoort in het discussie topic, maar misschien helpt het iemand die nog loopt te tobben over de hoge prijs :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kiragi op 27-02-2017 14:46 . Reden: Spellingsfout weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Ambianz schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:54:
[...]

Staat het OS dan op de 32gb ssd die erbij zit of niet? Betekent het dat de laptop dan alsnog snel opstart etc, zit eigenlijk zelf te twijfelen of ik de 1tb of 500gb variant moet nemen..

Weet iemand of er nog een extra ssd/hdd slot beschikbaar is?
Begrijp dat er een slot beschikbaar is bij de kleine accu, volgens de site van dell zit de 56 w (kleine accu) in de 256 gb variant van de laptop. Zou dus ideaal zijn om in de loop van de tijd daar een tb bij te doen..
Het is 1TB SSD :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
nescafe schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:21:
Heb even mijn vraag voorgelegd aan het twitterteam van Dell en zojuist dit antwoord gekregn:

Ja, je kan inderdaad in een XPS 15 (9560) een 2.5 inch SSD of hdd bijplaatsen middels een bracket (3FDY3) en kabel (XDYGX). ^MR

Lijkt dus toch goed nieuws te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Ja, maar die zit er dus niet in. Of wordt die op aanvraag erbij geleverd?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Krijg je er inderdaad niet bij, zijn te bestellen via amazon, ebay etc, lees ook een aantal keer op internet terug dat deze via de chat bij dell los te bestellen zijn. Chat is weg maargoed, ik wacht even het antwoord op twitter af hoe ik eraan kom en dan zal ik een update plaatsen.
nescafe schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:54:
Ja, maar die zit er dus niet in. Of wordt die op aanvraag erbij geleverd?
Antwoord:
Graag gedaan. Die kan je bij de technische dienst bestellen ( 020-6744500 of ner_ts_cons_nl@dell.com ) . ^MR

[ Voor 36% gewijzigd door Ambianz op 27-02-2017 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Iemand het raadsel van de USB-C poort al opgelost? Ik zag net een BIOS-update, versie 1.1.3, maar die verhelpt het probleem niet.

Als ik ook maar iets aansluit via de USB-C poort dan slaat de fan, ookal is dit niet nodig, naar een aantal seconden aan en gaat dan ook niet meer uit. Fan gaat pas weer uit als je de USB-C kabel verwijdert. Erg irritant want de fans produceren nogal wat geluid.

Ik werk toch het liefst via een ethernetkabel ipv wifi maar dat de fan telkens aanstaat is ook erg irritant.

Overigens is vorige week mijn nieuwe exemplaar XPS 15 geleverd, enkel werd deze nog warmer dan mijn huidige en zat bovendien het scherm er scheef in en stond de linker shift toets raar omhoog. In mijn huidige zit de snellere samsung ssd, in de nieuwe de tragere toshiba. Lijkt dus steeds slechter te gaan met Dell en het leveren van fatsoenlijke producten. Ook hoe er met je om wordt gegaan bij de klantenservice, niveau van het kastje naar de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
@Step-han
Mijn XPS doet dat niet. Gebruik ook usb-c to ethernet en 3x usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Kiragi schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:42:
Dell heeft trouwens tot 1 maart een 10% sale op al hun laptops en desktops, de nieuwe 9560 en de andere XPS laptops vallen hier dus ook onder. Geen idee of dit thuishoort in het discussie topic, maar misschien helpt het iemand die nog loopt te tobben over de hoge prijs :)
Ik krijg mijn xps vandaag binnen, heb hem gekocht met 100 euro korting, weet iemand of ik er nog wat uit kan halen, scheelt me z'n 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
kr4t0s schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:25:
@Step-han
Mijn XPS doet dat niet. Gebruik ook usb-c to ethernet en 3x usb.
Vreemd, welke usb-c to ethernet heb jij? Ik heb deze: pricewatch: Sitecom LN-033 USB-C Network Gigabit Adapter

Een vriend van mij, die ook een XPS 15 heeft, heeft het zelfde probleem.

Welke bios versie draai jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
MaxPoweR schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Ik krijg mijn xps vandaag binnen, heb hem gekocht met 100 euro korting, weet iemand of ik er nog wat uit kan halen, scheelt me z'n 80 euro.
10% is wel aan de hoge kant voor Dell. Voor 80 euro kun je een DA200 USB-C naar VGA, USB 3.0 en Ethernet krijgen, maar goed, als je de laptop nu hebt en hij is een klap goed: Gewoon laten zoals het is. Dan maar 80 euro verlies nemen.

(Dell heeft sowieso vaker korting dan geen korting naar mijn idee, dus zie het als een leer voor de volgende keer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:06
Ze hebben ook geregeld 12%. Maar het beste is als ze de XPS in de aanbieding hebben en vervolgens een VIP code gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Vandaag na de eerste reparatie (1.5 week geleden) is de tweede monteur langs geweest om een poging te wagen. De bottempart, palm rest en scherm zijn vervangen.

Nadat de monteur alles had bevestigd hebben we samen gekeken of het opgelost was. Scherm zat helaas nogsteeds niet goed. Een stuk naar links en boven verschoven..

Daarnaast was de trackpad nu een ramp, het lijkt net of deze 'zweeft'. Moeilijk om uit te leggen maar het komt er op neer dat hoe je ook klikt de trackpad niet vast lijkt te zitten en heel slecht is?

Ook sluit de beelscherm omhuizing niet goed op de palmares waardoor hij aan de rechterkant er iets overheen hangt.

We gaan dus weer met Dell bellen en we krijgen weer een escalatie. Hopenlijk nu wel een vervangend toestel..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Kiragi schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:16:
[...]

10% is wel aan de hoge kant voor Dell. Voor 80 euro kun je een DA200 USB-C naar VGA, USB 3.0 en Ethernet krijgen, maar goed, als je de laptop nu hebt en hij is een klap goed: Gewoon laten zoals het is. Dan maar 80 euro verlies nemen.

(Dell heeft sowieso vaker korting dan geen korting naar mijn idee, dus zie het als een leer voor de volgende keer :) )
Ik heb mail contact gehad met de klantenservice, ze konden het administratief niet aanpassen, dus de XPS die ik vandaag heb ontvangen word geretourneerd en krijg ik mijn geld terug. Net heb ik een nieuwe XPS besteld met de SAVE10 korting. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat klinkt echt inefficiënt :')

En je Dell mankeerde niks en toch ruil je hem weer om voor €80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Step-han schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:11:
[...]

Vreemd, welke usb-c to ethernet heb jij? Ik heb deze: pricewatch: Sitecom LN-033 USB-C Network Gigabit Adapter

Een vriend van mij, die ook een XPS 15 heeft, heeft het zelfde probleem.

Welke bios versie draai jij?
Ik deze https://www.4launch.nl/pr...-3x-USB3-0--Netwerk--wit-
Startech usb-c to ethernet & 3x usb 3.0

Er is nog maar 1 Bios toch? Versie 1.1.3.
kevintjeb schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:37:
Daarnaast was de trackpad nu een ramp, het lijkt net of deze 'zweeft'. Moeilijk om uit te leggen maar het komt er op neer dat hoe je ook klikt de trackpad niet vast lijkt te zitten en heel slecht is?
Dit kom doordat de bodem niet goed vast zit. Er zit veel padding op de bodem wellicht verschoven. Had ik ook toen ik het geheugen vervangen had en maar 2 schroefjes erin had om even te testen. Daarna alles schroefjes goed vast, zat de trackpad weer vast.

Maar je hebt nog veel meer issues dus, dit zal niet veel helpen.

[ Voor 32% gewijzigd door kr4t0s op 28-02-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

YoshiBignose schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:04:

Of er wat aan mankeert weet ik niet, hij zit nog verzegeld in doos. Ik heb het maar niet open gemaakt aangezien hij toch retour gaat, trouwens Dell kwam met deze oplossing. Ik vond het als best als ze de 80 euro terug stortte, dan had ik deze gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
[b][message=50405411,noline]kr4t0s schreef op dinsdag 28 februari 2017

Dit kom doordat de bodem niet goed vast zit. Er zit veel padding op de bodem wellicht verschoven. Had ik ook toen ik het geheugen vervangen had en maar 2 schroefjes erin had om even te testen. Daarna alles schroefjes goed vast, zat de trackpad weer vast.

Maar je hebt nog veel meer issues dus, dit zal niet veel helpen.
Het zal zo iets inderdaad wel zijn, ik ga er alleen nog niet aan sleutelen als de monteur dit heeft gedaan en Dell hiervoor heeft gebeld. Garantie blijf ik gebruiken tot het op is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:01
Ik heb vooral koppijn sinds de 9560 binnen is. Om de paar minuten een 'freeze' waarbij alleen de muis soms nog werkt. Dat is al vanaf begin af aan zo. In zowel Chrome als Edge.

Sinds vandaag kapt de backspaceknop er ook ineens veelvuldig mee.

Op aanraden van Dell heb ik vandaag alle drivers geupdate. Dat heeft alleen een geluidsprobleem opgelost. Ik dacht dat het maximale volume tegenviel maar dat loste de driver op.

Uit de bioscheck kwamen geen rare of opvallende dingen.

Nu even afwachten wat Dell morgen adviseert, want na een tiental freezes per uur in de afgelopen weken ben ik er wel even klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
Het is nu bijna een maand geleden dat ik mijn XPS 15 binnen heb gekregen, echter heb ik hem nooit echt goed kunnen gebruiken.

Op het eerste gezicht zag alles er goed uit totdat de speakers niet meer werkte. De speakers zijn toen snel vervangen door de monteur aan huis maar na 1 dag waren deze weer stuk. Ook kreeg ik op een moment zwarte strepen op het scherm. Na 2x rebooten was het scherm weer normaal. Ook was er een beetje backlight bleeding.
Ik heb toen contact opgenomen met Dell en kreeg een vervangend exemplaar opgestuurd.

Een week later kwam het vervangende exemplaar binnen en die was er een stuk slechter aan toen dan de eerste. Veel backlight bleeding, scherm scheef in de behuizing, slap toetsenbord en een lossige touchpad. Ik heb toen weer gelijk contact opgenomen met Dell. Er werd nog gevraagd of de verpakking beschadigd was maar dit was niet het geval, Dell had gewoon troep geleverd. Verder had ik met beide systemen last van wegvallende netwerken en crashende routers, dit komt door de Killer Wireless.

Er zou bij het 2e model eerst nog gekeken worden of het aan huis gerepareerd kon worden, aangezien er teveel mis was met de laptop moest hij worden opgestuurd naar het reparatiecentrum. Om een of andere reden kan ik geen vervangend exemplaar krijgen, terwijl dit bij de eerste wel kon en er met die laptop veel minder mis was.
Volgens de persoon die ik aan de lijn had bij Dell heb ik "Gelukkig premium support en duurt de reparatie maar 6 in plaats van 12 dagen...". Hij snapte ook niet waarom de eerste wel kon worden vervangen.

Lekker premium dus. 2x een laptop leveren van tegen de €2000 die kwalitatief gewoon niet goed is. Vervolgens moet het dus allemaal gerepareerd worden en zit ik, na 1 maand, zonder nieuwe laptop (en zonder geld). Op een laptop waaraan is lopen schroeven en alles zit ik eigenlijk ook niet te wachten.

Zou ik hier nog iets tegen kunnen doen om iets van een compensatie van Dell te kunnen krijgen? Er is veel geld betaald en heb nu nog niks.Hij is zakelijk gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
SlippervanTheB schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:05:
Ik heb vooral koppijn sinds de 9560 binnen is. Om de paar minuten een 'freeze' waarbij alleen de muis soms nog werkt. Dat is al vanaf begin af aan zo. In zowel Chrome als Edge.

Sinds vandaag kapt de backspaceknop er ook ineens veelvuldig mee.

Op aanraden van Dell heb ik vandaag alle drivers geupdate. Dat heeft alleen een geluidsprobleem opgelost. Ik dacht dat het maximale volume tegenviel maar dat loste de driver op.

Uit de bioscheck kwamen geen rare of opvallende dingen.

Nu even afwachten wat Dell morgen adviseert, want na een tiental freezes per uur in de afgelopen weken ben ik er wel even klaar mee.

Dit zou moeten werken, al heb ik m zelf niet geinstalleerd gekregen, bij mij ontstaan die freeze alleen in chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
JP_S schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:07:
[...]

[...]

Dit zou moeten werken, al heb ik m zelf niet geinstalleerd gekregen, bij mij ontstaan die freeze alleen in chrome.
Thanks, ik lees echter verderop in het artikel dat de laatste BIOS update van DELL het zou moeten verhelpen. Toevallig heb ik die gisteren ook gedraaid.

Is er trouwens een automatische manier waarop alle drivers vanzelf gedownload en geïnstalleerd worden? Ik heb er gisteren 20 handmatig gedownload en geïnstalleerd. #gekkenwerk |:(

[ Voor 3% gewijzigd door SlippervanTheB op 01-03-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
YoshiBignose schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:04:

Deze mensen krijgen vaak vanzelf de deksel op de neus wanneer men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :F .

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wietsee. schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:04:
[...]

Deze mensen krijgen vaak vanzelf de deksel op de neus wanneer men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :F .
Als ik Dell was zou ik het meest verrotte exemplaar aan hem sturen >:) maar goed als ik het topic zo doorlees is dat niet zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om een aantal foto's te kunnen maken van de carbon fiber palmrest links en rechts van de trackpad?

Deze is gister vervangen maar hij is heel anders dan de palmrest die ik hiervoor had. Het voelt heel vies aan en ik wil graag vergelijken met de look van een andere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpsmaster
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-05-2024
hoop ellende hierboven; zijn er eigenlijk ook nog positieve ervaringen met Dell XPS? :?
Of geef ik beter toch iets meer uit voor een MacBook Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potjandrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-09 07:59
xpsmaster schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:09:
hoop ellende hierboven; zijn er eigenlijk ook nog positieve ervaringen met Dell XPS? :?
Dat idee krijg ik ook, ik ben wel een stuk terug gescrolled hier en nog een paar andere fora, maar ondanks de issues die sommige xps devices hebben zijn de eigenaren wel heel tevreden.

Ik zit zelf ook te kijken om er eentje aan te schaffen (13/i5/8gb/256gb/fhd) dus ik hoop dat de meeste problemen dan verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atvokado
  • Laatst online: 26-11-2023
xpsmaster schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:09:
De nieuwe macbook pro heeft ook problemen en is het geld echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpsmaster
  • Laatst online: 12-05-2024
atvokado schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:42:
[...]

De nieuwe macbook pro heeft ook problemen en is het geld echt niet waard.
Duur zijn ze zeker, en ontbreken van SD-cardreader is zeer irritant.
Ik zie echter met name positieve verhalen/reviews. Waar lees jij de slechte ervaringen?
En ik heb het idee dat de klantenservice bij Dell ook nog wat te wensen over laat.

[ Voor 10% gewijzigd door xpsmaster op 01-03-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
xpsmaster schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:51:
[...]

Duur zijn ze zeker, en ontbreken van SD-cardreader is zeer irritant.
Ik zie echter met name positieve verhalen/reviews. Waar lees jij de slechte ervaringen?
Wat ik heb meegekregen van een aantal fora en zelfs YouTube filmpjes is dat de accuduur zeer belaberd is ten opzichte van vorige modellen en dat de nieuwe RX4xx kaarten in de MBP de geest ook snel begeven. Ik denk dat je ook vooral positieve verhalen leest van de nieuwe MBP, omdat die simpelweg meer verkocht wordt.. Maar eigenlijk reviews van zowel de XPS 15 als de MBP zijn zeer positief. Beide keuzes zijn goed, alleen vind ik dat je meer waar voor je geld krijgt bij de XPS 15 (maar dat is slechts mijn mening :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meirnoordermeer
thijmenketel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:37:
[...]

Dat idee krijg ik ook, ik ben wel een stuk terug gescrolled hier en nog een paar andere fora, maar ondanks de issues die sommige xps devices hebben zijn de eigenaren wel heel tevreden.

Ik zit zelf ook te kijken om er eentje aan te schaffen (13/i5/8gb/256gb/fhd) dus ik hoop dat de meeste problemen dan verholpen zijn.
Ik ben ook enorm tevreden over mijn XPS 15. Er zijn altijd negatieve verhalen over nieuwe producten, die verhalen komen ook logischerwijs eerder op het internet terecht dan positieve. Ik denk dat je absoluut geen slechte aankoop doet met de 13" :)

Ik heb zelf een paar jaar terug een Macbook Air gehad waarvan al 3 keer het moederboord is vervangen.. iPhone 6 waarvan alle speakers al een paar keer het niet meer deden (En de laatste keer Apple het niet meer onder garantie wilde repareren, sindsdien een Oneplus 3..), Macbook Pro Retina waarvan het scherm al 2 keer is vervangen door dode pixels, trackpad het op een gegeven moment niet meer deed (Ik had binnen een jaar een MBP Retina waarvan letterlijk alles behalve de behuizing vervangen was..)

Dus zo heb je bij elke fabrikant nare verhalen :P Geen enkele fabrikant is heilig ;) Ik heb sinds vorig jaar niet meer voor Apple gekozen, omdat ik vond dat de prijs van de producten te hoog werd ten opzichte van de geleverde kwaliteit en ik was ook niet meer echt tevreden over de service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Hier ook een zeer tevreden XPS 15 gebruiker.
Het enige 'probleem' is een zeer marginale backlight bleed wat ik alleen zie bij het opstarten.
Snel, typt fijn, killer touchpad, goed scherm, snelle SSD ,accuduur had ik wel iets beter verwacht (I7, FHD, 256GB, 97kwh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potjandrie
Ik lees heel wisselende verhalen over de Killer wifi kaart die gebruikt wordt. Is dat een beetje een goeie kaart of kan die beter geupgrade voor een intel-kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
thijmenketel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:52:
Ik lees heel wisselende verhalen over de Killer wifi kaart die gebruikt wordt. Is dat een beetje een goeie kaart of kan die beter geupgrade voor een intel-kaartje?
Bij mij presteert de kaart prima, je moet alleen de Killer software verwijderen. Ik had voorheen in een desktop een Killer ethernet poort en ook daar presteerde de poort niet best, maar na verwijderen van de Killer suite had ik geen problemen meer. Je kan overigens ook op de Killer website een driver only package downloaden :) Maar als je alsnog twijfels hebt zou ik gewoon voor de Intel gaan (dacht dat je die kon configureren? Of was dat alleen zakelijk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potjandrie
meirnoordermeer schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:48:
[...]

Bij mij presteert de kaart prima, je moet alleen de Killer software verwijderen. Ik had voorheen in een desktop een Killer ethernet poort en ook daar presteerde de poort niet best, maar na verwijderen van de Killer suite had ik geen problemen meer. Je kan overigens ook op de Killer website een driver only package downloaden :) Maar als je alsnog twijfels hebt zou ik gewoon voor de Intel gaan (dacht dat je die kon configureren? Of was dat alleen zakelijk..)
Ik denk dat ik idd maar voor de driver-only package ga, de specs van de kaart lijken namelijk best wel top. Volgens mij is dat alleen de zakelijke kant, consumenten kunnen niet zo veel configureren.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
meirnoordermeer schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:48:
[...]

Die Killer software is echt verrot. Ik downloadde een game via Steam ging met 8MB/s, snelheid stort in na 2 minuten tot 125kb/sec.... pauze en resume, weer 8MB/s voor 30 sec stort weer in, probeer dit nog paar keer zelfde resultaat steeds. Had het al gelezen van die Killer software... dus gooi die eraf... zonder connectie te verliezen schiet snelheid weer naar 8MB/s voor rest van de download (-+40gb). Nu geen issues verder meer.

De XPS is altijd met Killer. De Precision kun je Intel en Dell nic kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door kr4t0s op 01-03-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
Net laptop binnen, geen gebreken of iets wat ik zo merk. Wil graag hyper-v gebruiken dus heb opnieuw windows 10 pro geinstalleerd. Kun je trouwens voor € 29.00 kopen via:

https://www.digitallicens...32-bits-download-licentie

Link geeft wel 32 bits maar is voor zowel 32 als 64 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
MichelJ schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:15:
Net laptop binnen, geen gebreken of iets wat ik zo merk. Wil graag hyper-v gebruiken dus heb opnieuw windows 10 pro geinstalleerd. Kun je trouwens voor € 29.00 kopen via:

https://www.digitallicens...32-bits-download-licentie

Link geeft wel 32 bits maar is voor zowel 32 als 64 bits.
Hoe kan het dat deze licentie zo goedkoop is? Voor zo'n prijs is een W10 Pro wel heel aantrekkelijk.. Kan niet goed zijn lijkt me :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
Ik heb de code ingevoerd en deze werkte meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 10:04

duderuud

Sliden is koel

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Laatst online: 12-09 10:18
Iemand een manier om die killer suite te verwijderen? Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen via control panel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potjandrie
larsbeumer.apd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:28:
Iemand een manier om die killer suite te verwijderen? Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen via control panel...
Ik weet niet of het werkt maar ik gebruik altijd IObit uninstaller om zooi van m'n laptop te verwijderen. Weet niet of dat werkt voor je xps 13 want ik heb er zelf nog niet eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atvokado
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik heb mijn Dell XPS 15 nu bijna twee dagen in gebruik en ben redelijk tevreden, maar twijfel toch over retourneren. Het is echt een mooie laptop, alles zit op zijn plek, goede kwaliteit. Geen grote problemen zoals ik op dit topic las. Echter wel een aantal kleine dingetjes: de internet freezes; deze heb ik opgelost door middel van hardware versnelling uit te zetten (geen idee wat dit precies betekend, maar de freezes zijn weg) De laptop maakt redelijk veel geluid tijdens een simpel potje league of legends (echt een stuk meer dan mijn macbook) en soms zelfs als ik niets bijzonders aan het doen ben. Ik hoor af en toe een vervelende ruis als ik mijn oortjes in heb en geen geluid afspeel. Internet is op sommige plekken in huis echt een ramp, waar ik op andere apparaten geen last van heb. Het touchpad; ik markeer steeds uit het niks allemaal tekst en sleep continue tabbladen naar een nieuwe pagina. (Waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen) Het scherm is mooi, maar vooral als ik gewoon aan het internetten ben een beetje geel/groenig. Ik heb al wat veranderd met de intel graphics maar het wordt niet veel beter.

Verder ben ik helemaal nieuw met Windows, zijn er nog bepaalde drivers die ik moet downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Laatst online: 12-09 10:18
thijmenketel schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:51:
[...]

Ik weet niet of het werkt maar ik gebruik altijd IObit uninstaller om zooi van m'n laptop te verwijderen. Weet niet of dat werkt voor je xps 13 want ik heb er zelf nog niet eentje.
Thanks, maar heb het ondertussen volgens mij al opgelost door de hele service uit te zetten. Ik heb trouwens een xps 15 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
atvokado schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:10:

Verder ben ik helemaal nieuw met Windows, zijn er nog bepaalde drivers die ik moet downloaden?
https://sdi-tool.org/

[ Voor 70% gewijzigd door Step-han op 05-03-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Laatst online: 23-02-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
Maar niet per se de beste drivers installeert.. De standaard Intel GPU drivers van Dell zijn niet optimaal en zorgen voornamelijk voor de freezes die veel mensen hebben. De SDI-Tool kiest automatisch voor drivers die het beste bij de hardware passen, ik had na het gebruik van die tool ook nergens meer problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
atvokado schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:10:

Daar is een ideaal en gratis tooltje voor: http://www.iobit.com/nl/driver-booster.php
Zelfs de meest diep verstopte Intel chipset driver updates komen daarmee boven water.

[ Voor 12% gewijzigd door CR2032 op 06-03-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thurio
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-09-2022
Hi iedereen,

Vraagje: afgelopen week de XPS 15 (FHD, 1799,-) besteld. Nog niet binnengekregen maar begin nu toch een beetje te twijfelen over het 4k model. Ik heb de FHD versie met 10% korting besteld, weet iemand of het mogelijk is dit model om te ruilen voor de 4k variant met behoud van korting?

Ik ben voor het FHD model gegaan vanwege de langere accuduur, mat scherm en verwachte betere betere prestaties op gebied van games maar lees nu dat het FHD scherm vaak meer last heeft van ghosting en vertraging wat games niet echt ten goede komt. Overigens gaat het daarnaast ook veel voor contentontwikkeling gebruikt worden (voornamelijk video) waar 4k dus ook weer meerwaarde zou hebben. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? En zien jullie het FHD model als geschikt voor zowel contentontwikkeling als games?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is vanmorgen en monteur langs geweest voor mijn exemplaar.
Scherm is netjes vervangen door een nieuw exemplaar zonder dode pixels. Lijkt allemaal goed te zijn gegaan!

Speakers zijn ook vervangen, maar dat heeft het euvel nog niet verholpen, dus er volgt nog een nieuw audiobordje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Mijn XPS 15 heeft een probleem met het volume van het geluid, in het begin deed hij het prima, maar nu lijkt het volume wel gehalveerd, iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.