Beste totaaloplossing voor vernieuwing wifi netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een redelijke tijd erger ik me kapot aan de vele storingen en snelheidsproblemen met het bestaande netwerk. Dat wil ik in 1 keer goed vervangen. Dit is de huidige setup:

In de meterkast hangt een zwaar verouderde Genexis NTU (2011) voor een XS4ALL 100/100 abonnement.
Direct erachter een Asus RT-AC66U router (Merlin laatste software) met 4 actieve ethernetverbindingen:

1x Synology DS713+
2x ethernetverbinding onder het huis door om randapparatuur van TV van internet te voorzien
1x ethernetverbinding met een POE adapter die het signaal binnenkrijgt van een sec cam, wat via de router wordt opgeslagen op de Synology

Op de eerste verdieping staat een Asus RT-N66U te draaien (Merlin laatste software) als repeater. Eerst als AP maar dat leverde alleen maar problemen op, dus uiteindelijk maar als repeater laten functioneren. Voorheen stond ie op de zolderverdeping maar de toename van problemen met het signaal op de eerste verdieping deed mij besluiten het apparaat naar de eerste verdieping te verplaatsen. De repeater wordt gebruikt voor mobiel internet op de eerste verdieping en op zolder en een iMac en een printer op de eerste verdieping.

De issues die ik ervaar met deze 2 Asus routers zijn:

- Wegvallen van 5ghz SSID (bekend probleem gezien de meldingen op internet)
- Zeer fluctuerende snelheid
- Repeater werkt alsof het een server in China betreft; simpelweg een webwinkel bekijken op je iPhone is een frustrerende bezigheid
- Dekking is in de loop der tijd alleen maar slechter geworden.

Wat ik zou willen doen is:

- De verouderde Genexis verruilen voor een Genexis Core Advanced CRA F12c. Reden: Voor 15 euro kun je zo'n apparaat op Marktplaats krijgen, veelal weinig gebruikt of nieuw in doos. Een nieuwer type NTU is voor dat geld altijd een verbetering.

- De Asus junk eruit en een Ubiquiti netwerkje erin. Ik heb gehoord dat ik in ieder geval 'een router' tussen de Genexis en de Ubiquiti apparatuur moet zetten maar is dat echt zo?

Waarom:
Ik ben niet veeleisend, ik tweak niks zelf, ik denk dat ik met 3 AP's (op elke verdieping 1) en een goede beveiligde router/switch helemaal klaar ben. Waarom deze keuze: Goede dekking, liefst AC 2.4 450/ 5ghz 1300. Klaar voor de toekomst als de kinderen wat ouder worden en het netwerk meer gaan belasten. De meegeleverde software zie ik als een sterke reden van aankoop, omdat ik graag overzicht houd op het netwerk, wat er aangesloten is etc., en de huidige Asus interface te weinig informatie/mogelijkheden geeft.

Probleem:
Ik zie door de bomen het bos niet meer met de producten van Ubiquiti. De productbesprekingen gaan mij ook regelmatig boven de pet. Wat ik erg belangrijk vind is een goed beveiligde router/switch met hardwarematige firewall. Dan zie ik een Unify Switch in diverse soorten, maar ook een Unify Security Gateway en dan ineens kom je de gelikte consumer set Amplify tegen.

Ik ben erg benieuwd wie er een passend antwoord heeft om zo snel mogelijk de Asus setup de container in te gooien want de irritaties nemen alleen maar toe! |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2017 22:10 . Reden: Afronden van een zin ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-01-2017 01:33)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Frogmen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:11:
Als niet echte ras Tweaker zouik voor de USG kiezen kan je alles vanuit een omgeving instellen en managen. De Edgerouter X is leuk maar een heel stuk complexer en met veel mogelijkheden die niet gebruikt worden.
Ik denk inderdaad dat hij niet veel complex instel gedoe wil, maag gewoon iets dat makkelijk werkt. Of te wel, alles van de unifi serie. Er wordt trouwens gevraagd om een totaaloplossing en dat is de unifi serie.

Je zou dan zoiets als dit nodig hebben:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE+)€ 127,36€ 127,36
3Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 87,95€ 263,85
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,21

Aantal ap's afhankelijk van de grote van het huis. De switch kan ook een goedkopere bij gebruik van de poe injectors, maar dat maakt het instellen van dingen als een gastnetwerk(vlan's) moeilijker.

[ Voor 62% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-01-2017 15:00 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:39
Ik heb een jaartje geleden ook meerdere unifi AP's geïnstalleerd in huis. (4 in totaal) incl een USG. Verder geen unifi switches maar gewoon een TL-SG3210 en wat kleine 5 poort switches door 't huis. Met unifi switches is het wel wat eenvoudiger wil je gebruik maken van Vlans etc.

Ik zou dan gaan voor 3 Unifi AP AC lites, een USG en eventueel de Unifi 8 poort switch of een ander (goedkoper) merk zoals tp-link.

Wil je perse POE in de switch, dan voor die unifi switch gaan ivm de rare spanning van de unifi AP AC lites. Wil je een ander merk switch met POE dan voor de Unifi AP AC Pro gaan, deze kunnen overweg met de standaard 48v POE switches.

[ Voor 14% gewijzigd door sweebee op 08-01-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
POE regel ik met adapters; eentje in de schuur en eentje naast de router, waar een ethernetkabel de router inloopt. Dan zou ik dus met de USG die je aangaf 1 poort te weinig hebben. Zou een Edgerouter X FSP dan geen optie zijn? Of heeft die geen sterke security functies?

De Unify AP AC lite heeft een max van 300 op 2.4ghz en 867 op 5ghz. Dan zou ik het liefste de max eruithalen met een AP AC Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:39
Een router is een router, geen switch. Dus voor switchen een dedicated switch gebruiken. De edge router ondersteunt dit standaard ook niet, je kan de poorten wel bridgen, maar dit wordt niet aangeraden.

Theoretisch is de Pro veel sneller dan de lite ja. Ik heb zelf 2 pro's en 2 lites. Maar in praktijk valt het verschil heel erg tegen. Die 1300mbit haal je nooit. Dus in mijn ervaring zou ik voor de Lites gaan. Ik vind de 2.4 Ghz band zelf ook niet meer interessant. Wordt hier alleen gebruikt voor bijv. de thermostaat en 1 IP camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, je hebt me overtuigd wat betreft de AC Lite maar ik geloof dat ik kennis tekort kom om het complete plaatje voor me te zien ;)

De Edgerouter X FSP kan dus in principe direct op de NTU van Genexis aangesloten worden, dan heb ik nog 5 ethernetpoorten voor de huidige ethernetverbindigen die aan de Asus hangen incl een AC Lite. Wat is het verschil met een USG, behalve dat er dan een switch bij moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:14:
POE regel ik met adapters; eentje in de schuur en eentje naast de router, waar een ethernetkabel de router inloopt. Dan zou ik dus met de USG die je aangaf 1 poort te weinig hebben. Zou een Edgerouter X FSP dan geen optie zijn? Of heeft die geen sterke security functies?

De Unify AP AC lite heeft een max van 300 op 2.4ghz en 867 op 5ghz. Dan zou ik het liefste de max eruithalen met een AP AC Pro...
Alles ik in de unifi reeks werkt samen en kan je in 1 controller mangenen. Die hoeft niet altijd online te zijn voor de basis functie's. De Edge router is een andere serie en het instellen ervan is veel moeilijker.
Als switch kan je een us-8 nemen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
De switch binnen een edgerouter-X/POE kun je prima als switch gebruiken hoor, sterker nog zo staat die fabrsieksaf ingesteld. Een extra switch is dus niet nodig. Een edgerouter X SFP lijkt mij prima optie. De USG is leuk voor de groene bolletjes in de controller, maar over het algemeen lees ik betere berichten over de edgerouter reeks.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2017 10:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Edgerouter X heeft switching-hardware aanwezig inderdaad. Edgerouter lite bv niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

De SFP versie boven de X versie heeft natuurlijk alleen zin als je ook echt die sfp port gaat gebruiken, anders kan je prima af met de X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als niet echte ras Tweaker zouik voor de USG kiezen kan je alles vanuit een omgeving instellen en managen. De Edgerouter X is leuk maar een heel stuk complexer en met veel mogelijkheden die niet gebruikt worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Frogmen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:11:
Ik denk inderdaad dat hij niet veel complex instel gedoe wil, maag gewoon iets dat makkelijk werkt. Of te wel, alles van de unifi serie. Er wordt trouwens gevraagd om een totaaloplossing en dat is de unifi serie.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,21

Aantal ap's afhankelijk van de grote van het huis. De switch kan ook een goedkopere bij gebruik van de poe injectors, maar dat maakt het instellen van dingen als een gastnetwerk(vlan's) moeilijker.

[ Voor 62% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-01-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja, een Edgerouter X lijkt me inderdaad leuk maar ik ben niet het type gebruiker dat allerlei protocollen en aparte Vlannetjes gaat opzetten.

Wat belangrijk is: Ik wil wel een goede (hardwarematige) beveiliging die ik via een interface kan uitlezen. Asus schiet daarin tekort; als ik naar het tabblad port forwarding in system log ga, zie ik een lijstje van 8 port forwardings waarvan ik er 6 kan thuisbrengen (al heb ik er zelf maar 3 van ingesteld), maar 2 niet met een vermelding !192.168.1.0 TCP 80 192.168.1.1 18099 PCREDIRECT

Dat uitroeptekentje bevalt me niet, Googlen op deze melding levert niks relevants op en zo zijn er nog andere zaken als de bekende 'promiscuated mode' meldingen en br0 waarschuwingen die Asus gewoon meldt en verder mag je het met Google gaan oplossen. Ik heb de Ubi interface gezien en die geeft veel meer informatie en dat gegeven, samen met de hardwarematige beveiliging is voor mij doorslaggevend.

Maar als ik het goed heb dan heb ik nodig:

3x AC Lite
1x USG
1x switch om de app. die nu via ethernet op de Asus aangesloten zit te connecten

* Kan de USG direct aangesloten op de Genexis of moet hier alsnog een router tussen?
* Kan ik zomaar de oude Genexis modelletje 2011 vervangen voor een Genexis core Advanced CRA? Eventjes XS4ALL bellen hierover lijkt me geen goed idee want die gaan natuurlijk sowieso al zeggen dat dat niet mogelijk is omdat men niet wil dat consumenten zulke apparaten zelf vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:57:
3x AC Lite
1x USG
1x switch om de app. die nu via ethernet op de Asus aangesloten zit te connecten
Zie mijn vorige post.
* Kan de USG direct aangesloten op de Genexis of moet hier alsnog een router tussen?
Ja de USG is een router/nat/firewall ineen.
* Kan ik zomaar de oude Genexis modelletje 2011 vervangen voor een Genexis core Advanced CRA? Eventjes XS4ALL bellen hierover lijkt me geen goed idee want die gaan natuurlijk sowieso al zeggen dat dat niet mogelijk is omdat men niet wil dat consumenten zulke apparaten zelf vervangen...
Datweet ik niet, maar als de vezel van reggefiber is en je hebt van die oranje kapje op de ongebruikte porten en bijde kastjes zijn gemaakt daarvoor, dan wel anders niet. Je kan altijd even bellen. Als je de juiste medewerker hebt, sturen ze een monteur. Misschien een smoesje verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Zie mijn vorige post.

[...]

Ja de USG is een router/nat/firewall ineen.

[...]

Datweet ik niet, maar als de vezel van reggefiber is en je hebt van die oranje kapje op de ongebruikte porten en bijde kastjes zijn gemaakt daarvoor, dan wel anders niet. Je kan altijd even bellen. Als je de juiste medewerker hebt, sturen ze een monteur. Misschien een smoesje verzinnen.
Ik denk dat deze Genexis nog van vóór de oranje kapjes was ;)
Ik ben 90% zeker dat het Reggefiber was dat kabels door de straten trok.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/4ed18c98cc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/4ed7ed0470.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/4ed7f753b4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
USG is ook mooi apparaat, geen ervaring mee dus weet niet of die zoveel simpeler is.
Het enige wat ik had gelezen op GoT is dat de combinatie/adopting met een (bestaande) controller soms wat moeizaam kan gaan (vooral bij custom ip ranges)
Vergeet niet dat je wel altijd de controller moet hebben draaien zodra je op de USG router wilt inloggen/wijzigingen wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 22:08:
- De verouderde Genexis verruilen voor een Genexis Core Advanced CRA F12c. Reden: Voor 15 euro kun je zo'n apparaat op Marktplaats krijgen, veelal weinig gebruikt of nieuw in doos. Een nieuwer type NTU is voor dat geld altijd een verbetering.
Wat verwacht je van die vernieuwde Genexis? Die NTU doet voor je internetverbinding niets anders dan het ethernet signaal omzetten van optisch naar electrisch.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:57:
Die Genexis'en zijn managed. Wanneer je er een andere aan hangt, gaat er bij de KPN een lampje branden. Erachter komen doen ze dus sowieso.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackBol schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:40:
[...]

Wat verwacht je van die vernieuwde Genexis? Die NTU doet voor je internetverbinding niets anders dan het ethernet signaal omzetten van optisch naar electrisch.

[...]

Die Genexis'en zijn managed. Wanneer je er een andere aan hangt, gaat er bij de KPN een lampje branden. Erachter komen doen ze dus sowieso.
Dat is niet erg. Het gaat mij erom dat medewerkers opdracht krijgen om bij bepaalde custom vragen te antwoorden dat iets sowieso niet mogelijk is. Ik heb maandenlang lopen emmeren met het Ziggo signaal, alles was top geinstalleerd, geen helpdeskmedewerker kon er iets mee...totdat ik de juiste te pakken kreeg, bij toeval. Het loterijlot van Ziggo wist er wel raad mee, resette het signaal van afstand, legde ook uit waarom dat een positief effect kan hebben op het signaal etc en de problemen waren over.

Wat ik verwacht van een nieuwer model Genexis: k merk dat als ik de kap van de huidige afhaal, er een korte storing optreedt. Daarnaast denk ik dat je mag aannemen dat een model uit bijv 2015 van binnen wat verbeteringen heeft t.o.v. het model 2011. Voor 15 euro wil ik die gok wel nemen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

laurens0619 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:35:
USG is ook mooi apparaat, geen ervaring mee dus weet niet of die zoveel simpeler is.
Het enige wat ik had gelezen op GoT is dat de combinatie/adopting met een (bestaande) controller soms wat moeizaam kan gaan (vooral bij custom ip ranges)
Vergeet niet dat je wel altijd de controller moet hebben draaien zodra je op de USG router wilt inloggen/wijzigingen wilt doen.
Die controller kan je ook op een nas hebben draaien.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:48:
[...]

Dat is niet erg. Het gaat mij erom dat medewerkers opdracht krijgen om bij bepaalde custom vragen te antwoorden dat iets sowieso niet mogelijk is. Ik heb maandenlang lopen emmeren met het Ziggo signaal, alles was top geinstalleerd, geen helpdeskmedewerker kon er iets mee...totdat ik de juiste te pakken kreeg, bij toeval. Het loterijlot van Ziggo wist er wel raad mee, resette het signaal van afstand, legde ook uit waarom dat een positief effect kan hebben op het signaal etc en de problemen waren over.

Wat ik verwacht van een nieuwer model Genexis: k merk dat als ik de kap van de huidige afhaal, er een korte storing optreedt. Daarnaast denk ik dat je mag aannemen dat een model uit bijv 2015 van binnen wat verbeteringen heeft t.o.v. het model 2011. Voor 15 euro wil ik die gok wel nemen. ;)
Die gok kan je altijd nemen, als het niet werkt probeer je hem weer te verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als de controller op m'n Synology kan draaien zou dat prachtig zijn. Twee kritische vragen die over zijn:

1. Ik heb de review van een Unify set op Arstechnica gelezen. Daarin staat o.a. dat de controller een enorme hoeveelheid ruimte op de HDD vraagt voor z'n logs die overdreven is. Is dat inmiddels aangepast?

2. Een belangrijk minpunt dat werd genoemd, is dat zodra je het guest network activeert, de snelheid van de AP's dramatisch daalt. Haal je zonder guest network bijvoorbeeld 350mb/s, daar blijft met een guest network geactiveerd nog maar een schamele 100-120mb/s van over. Technici van Ubiquiti zeiden dat dit te maken heeft met het feit dat elk AP z'n snelheid gaat opdelen wanneer er een guest SSID bij komt. Is dat nog steeds het geval? Het zou betekenen dat je een zeer vervelende keuze moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:56:
Als de controller op m'n Synology kan draaien zou dat prachtig zijn. Twee kritische vragen die over zijn:

1. Ik heb de review van een Unify set op Arstechnica gelezen. Daarin staat o.a. dat de controller een enorme hoeveelheid ruimte op de HDD vraagt voor z'n logs die overdreven is. Is dat inmiddels aangepast?

2. Een belangrijk minpunt dat werd genoemd, is dat zodra je het guest network activeert, de snelheid van de AP's dramatisch daalt. Haal je zonder guest network bijvoorbeeld 350mb/s, daar blijft met een guest network geactiveerd nog maar een schamele 100-120mb/s van over. Technici van Ubiquiti zeiden dat dit te maken heeft met het feit dat elk AP z'n snelheid gaat opdelen wanneer er een guest SSID bij komt. Is dat nog steeds het geval? Het zou betekenen dat je een zeer vervelende keuze moet maken.
Ik haal hier gewoon de volledige snelheid met het guest netwerk, en de logs zijn al helemaal niet "overdreven" groot..?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:56:

Dat kan via Docker.
Dat zou je ook kunnen vragen op het ubiquiti topic. Al hoewel ik (en jij) lezen van DennusB dat het opgelost is. Daar kunnen ze het je wel vertellen. Ook voor de diepgaande vragen kan je beter daar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm...je signature spreekt boekdelen Thomas! :) Keuzes..keuzes....

Ik zit nu met een schuin oog naar de Aruba Instant IAP-205 te kijken, wéér een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 01:32:
Hmmmm...je signature spreekt boekdelen Thomas! :) Keuzes..keuzes....

Ik zit nu met een schuin oog naar de Aruba Instant IAP-205 te kijken, wéér een ander verhaal...
Aruba is echt een merkt voor de professionals. Ook veel te krachtig voor thuis, ik zou er aan beginnen voor thuis. Aruba is voor professionele oplossingen bij grootverbruikers met heel veel cliënts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja je kan de controller prima op je NAS draaien (ook via Docker). Echter check wel even van tevoren of je nas compatible is.
Ik heb een Synology ds216J en kan de controller niet draaien omdat er nog geen compatible package voor beschikbaar is. :( (en nee ik wil niet beginnen aan het zelf compilen/chrooten van dat ding:P)

Ik draai hem nu op mn iMac wat eigenlijk ook prima is. (ik gebruik de controller toch sporadisch)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan dat ding ook op een Raspberry pi zetten. Of aan hardware cloud key aanschaffen.

Maar als je de log functie niet nodig hebt, dan is die controller niet nodig. Tot en met 3 AP's, kunnen ze zonder controller werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:32:
Je kan dat ding ook op een Raspberry pi zetten. Of aan hardware cloud key aanschaffen.

Maar als je de log functie niet nodig hebt, dan is die controller niet nodig.
Er zijn genoeg mogelijkheden :) Ik wilde alleen de TS meegeven dat de USG geen webinterface heeft en je dus afhankelijk bent van de controller (in tegenstelling tot de edgerouter). Een controller draaien zie ik ook niet als issue hoor.
Tot en met 3 AP's, kunnen ze zonder controller werken.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
edit: niet lullig bedoelt maar ik kwam in een andere post ook al een opmerking van jou tegen dat de controller ondersteuning zou bieden bij roaming als deze actief is. Tip: Lees je even in hoe het ubiquiti spul echt werkt :)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

laurens0619 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:11:
Ja je kan de controller prima op je NAS draaien (ook via Docker). Echter check wel even van tevoren of je nas compatible is.
Ik heb een Synology ds216J en kan de controller niet draaien omdat er nog geen compatible package voor beschikbaar is. :( (en nee ik wil niet beginnen aan het zelf compilen/chrooten van dat ding:P)

Ik draai hem nu op mn iMac wat eigenlijk ook prima is. (ik gebruik de controller toch sporadisch)
Een ds713+ is een best krachtige nas, dus ik verwacht wel dat je daar docker op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laurens0619 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:10:
[...]

Waar haal je deze wijsheid vandaan?
edit: niet lullig bedoelt maar ik kwam in een andere post ook al een opmerking van jou tegen dat de controller ondersteuning zou bieden bij roaming als deze actief is. Tip: Lees je even in hoe het ubiquiti spul echt werkt :)
Kijk in de manual:

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Controller_V5_UG.pdf

Pagina 20 en 21 wordt over roaming gesproken.

Dus doe jij maar eerst RTFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Kijk in de manual:

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Controller_V5_UG.pdf

Pagina 20 en 21 wordt over roaming gesproken.

Dus doe jij maar eerst RTFM.
Ik ken de handleding maar heb de paginas nagelezen.
Ik lees nog steeds nergens:
- De limiet van 3 AP's zonder controller
- Dat een actieve controller ondersteuning biedt voor roaming (bv kicken/handover van clients)

Pagina 20,21 vind ik trouwens niet heel relevant omdat het hier over Zero Handoff gaat. Dat wordt niet ondersteund op de moderne reeks AP's van ubiquiti, en is niet aan te raden in situaties waar het niet nodig is (je snelheid kakt in, je gebruikt het meer op locaties waar roaming belangrijk is dan speed (bv voip netwerk).
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Een ds713+ is een best krachtige nas, dus ik verwacht wel dat je daar docker op kan zetten.
Lol helemaal overheen gelezen welke NAS hij had. Docker moet hier wel op lukken ja.

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Docker inmiddels geinstalleerd uit nieuwsgierigheid; er kan dus een hoop software van derden op Docker gedraaid worden, interessant.

Het verschil in antenne setup en zendsterkte tussen een Ubiquiti AC Lite AP en een Aruba IAP 205:

AC Lite AP:
2 ingebouwde dualband antennes, 3db per stuk, max vermogen 20dbi.
Controller moet op PC of NAS draaien. Ik merkte vandaag toevallig de impact op het werkgeheugen van de Intrusion Detection app (tot 75%) op de Synology, als de Ubi controller ook nog wil draaien wordt het leuk...

IAP 205:
4 ingebouwde omlaag gekantelde antennes, 4dbi op de 2.4 en 6dbi op de 5ghz, max vermogen +21dbi
Controller zit ingebouwd in elke 205, je wijst er eentje aan als controller, mocht die uitvallen neemt een ander AP de controllerfunctie over.

Ik weet wel iets van dbi/mW vermogen in de 2.4/5ghz range en ik denk dat ik met 2 Aruba 205's dezelfde dekking kan krijgen als met 3 AC Lite AP's. Dan nog een geschikte router ertussen die meteen op de Genexis aangesloten kan worden, er zijn genoeg Aruba apps voor iOS....

Het punt met Ubiquiti is dat Google rijk is aan vele berichten over tegenvallende snelheid in het netwerk.
Ik kan ook nergens een update van de firma vinden waar ze mededelen dat met een bepaalde firmware update het guest network issue is opgelost. We praten toch over een investering van dik 500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Aruba is zeker mooi spul, en wel klasse hoger dan ubiquiti denk ik.

Het guest network probleem bij ubiquiti herken ik niet, maar ik heb dan ook nog de vorige generatie Unifi AP (non-AC) wat alleen op de 2.4 werkt. Alsnog, op de 2.4 haal ik de maximale snelheid..

edit: lees nu het draadje, is idd alleen met de AC variant en de portal functie aan. De portal functie gebruik ik niet, ik heb gewoon een gescheiden guest wifi network (op aparte vlan) met een apart wachtwoord. Zit geen portal achter. Het probleem lijkt in de QoS ook te zitten? Als het kan, kun je dat ook op je router instellen voor het specifieke vlan.

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:23:
Ik heb Docker inmiddels geinstalleerd uit nieuwsgierigheid; er kan dus een hoop software van derden op Docker gedraaid worden, interessant.

Het verschil in antenne setup en zendsterkte tussen een Ubiquiti AC Lite AP en een Aruba IAP 205:

AC Lite AP:
2 ingebouwde dualband antennes, 3db per stuk, max vermogen 20dbi.
Controller moet op PC of NAS draaien. Ik merkte vandaag toevallig de impact op het werkgeheugen van de Intrusion Detection app (tot 75%) op de Synology, als de Ubi controller ook nog wil draaien wordt het leuk...

IAP 205:
4 ingebouwde omlaag gekantelde antennes, 4dbi op de 2.4 en 6dbi op de 5ghz, max vermogen +21dbi
Controller zit ingebouwd in elke 205, je wijst er eentje aan als controller, mocht die uitvallen neemt een ander AP de controllerfunctie over.

Ik weet wel iets van dbi/mW vermogen in de 2.4/5ghz range en ik denk dat ik met 2 Aruba 205's dezelfde dekking kan krijgen als met 3 AC Lite AP's. Dan nog een geschikte router ertussen die meteen op de Genexis aangesloten kan worden, er zijn genoeg Aruba apps voor iOS....

Het punt met Ubiquiti is dat Google rijk is aan vele berichten over tegenvallende snelheid in het netwerk.
Ik kan ook nergens een update van de firma vinden waar ze mededelen dat met een bepaalde firmware update het guest network issue is opgelost. We praten toch over een investering van dik 500 euro...
Vergeet ook niet dat die Aruba's wel veel duurder zijn dan de AC lite. Dat je minder Aruba's nodig hebt is leuk voor een open veld, maar door de muren kan de client moeilijk terugzenden. En dan zal de verbinding een stuk minder zijn. Je moet bij de Unifi's wel op de datum letten, er is namelijk al veel verbeterd met nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik ben er inmiddels uit; deze week is er een complete Unify set in bestelling gezet met AC Pro's, een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE+) en een Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router.

Echter heb ik nog twee vragen over :)

Vraag 1: Vanavond wil ik een rol van 50m netwerkkabel bestellen, ik hoor en lees veel redenen om max cat 6 SFTP te gebruiken, maar ook geluiden die zeggen dat je beter nu investeert in straks en een cat 7 SFTP neer kunt leggen. Is een stugge cat 7 SFTP nog redelijk door een pvc buis te trekken?

Zo ja is dit een goede keuze? https://www.netwerkkabel....r-stug-50m-100-koper.html

En misschien is er iemand die overig netwerkspul kan aanbevelen zoals inbouwkastjes etc en alles wat erachter komt waar je rekening mee moet houden. Ik ben bereid om twee bestaande ethernetkabels die onder het huis doorlopen te vervangen, aangezien men daar vast en zeker ooit cat 5e heeft neergelegd.

Nu zat ik wat in te lezen over die onofficiële softwate die je in Docker kunt draaien op je NAS, maar daar zit een nadeeltje aan begreep ik; zodra de Synology een systeem update heeft gehad mag je eerst de Mongo database opnieuw gaan installeren voordat je Unify software weer werkt op die onofficiële software.

Mijn 2e vraag is of een Ubiquiti cloud key, permanent gestoken in een usb ingang van de Synology de oplossing is voor probleemloos je wifi managen zonder databases te herinstalleren na een Synology update? Ik hoef absoluut de cloudmogelijkheden daar niet van, want managen van wifi doe ik alleen thuis. Als dat zo is dan komt er nog een cloudkey bij....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 21:42 . Reden: Aanvullende vraag over benodigde extra's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:46:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,21

Let Op!!!!

De switch die je aangeeft ondersteund de AC Lite en LR niet.
Die switch doet enkel en allen 48v PoE
De Lite en Long Range Access points hebben 24v PoE welke die UniFi Switch dus niet kan leveren. Dat kan alleen de 8 ports 150W

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

djkavaa schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:47:
[...]

Let Op!!!!

De Lite en Long Range Access points hebben 24v PoE welke die UniFi Switch dus niet kan leveren. Dat kan alleen de 8 ports 150W
Hé dat klopt. Had ik totaal gemist 7(8)7 7(8)7 |:(

Dat wordt het toch de dure: pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Klopt, ik moest wel even 2x kijken wat je nu aangeboden had:)
Maar de rede waarom is koelings issues dacht ik.
Wellicht dat er binnen kort nog een komt maar voor nu echt alleen 48v

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien mis ik iets maar je begon dit topic met de mededeling dat jezelf niets tweaked en niet veeleisend bent. Waarom dan wel een dure managed switch?
Kan dan net zo goed een dumb switch gebruiken en de bijgeleverde injectors, scheelt een heleboel centen.

Waarom AC Pro's?
Heb je (zoveel) 3x3 clients die hier uberhaubt gebruik van kunnen maken? Zo niet dan is de AP-Lite net zo goed maar wel een stuk goedkoper.

Waarom gelijk 3 AP's?
Waarom niet beginnen met 1 of 2 en kijken hoe de dekking is? Later alsnog een extra AP opnemen is super simpel in een UiFi netwerkomgeving.

Zoals gezegd zie ik het misschien helemaal verkeerd maar ik vind de apparatuur keuze "vreemd" en onnodig duur voor iemand die zegt gewoon een simpel betrouwbaar netwerk te willen en niet van plan is zelf te tweaken. Enige voordeel met deze setup zijn de statistieken... als je de UniFi controller 24/7 draait, zijn wel hele dure statistieken dan imho. Netwerk management doe je alleen vanuit huis en daar biedt een 100% UniFi netwerk dus ook niet super veel meerwaarde.

ps.
USG is net zo "ingewikkeld" als een EdgeRouter. Wat je met een EdgeRouter Lite kan kan je ook met een USG. Verschil zit hem in dat bij de USG 85% van de opties niet in de UniFi controller GUi zitten en daardoor stuk simpeler oogt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:52:
Misschien mis ik iets maar je begon dit topic met de mededeling dat jezelf niets tweaked en niet veeleisend bent. Waarom dan wel een dure managed switch?
Kan dan net zo goed een dumb switch gebruiken en de bijgeleverde injectors, scheelt een heleboel centen.
Dat zal ik je uitleggen: De managed switch werd mij aangeraden, het is 1 enkel apparaat zonder injectors, dat beviel me wel.
Waarom AC Pro's?
Vanwege een leuke aanbieding demo modelletjes.
Waarom gelijk 3 AP's?
Tweaker Rik opperde om gewoon eens eerst 2 stuks op te hangen. Vond ik een goed idee, want ik kon er ergens 2 krijgen voor de prijs van 2 Lites.
Zoals gezegd zie ik het misschien helemaal verkeerd maar ik vind de apparatuur keuze "vreemd" en onnodig duur voor iemand die zegt gewoon een simpel betrouwbaar netwerk te willen en niet van plan is zelf te tweaken. Enige voordeel met deze setup zijn de statistieken... als je de UniFi controller 24/7 draait, zijn wel hele dure statistieken dan imho. Netwerk management doe je alleen vanuit huis en daar biedt een 100% UniFi netwerk dus ook niet super veel meerwaarde.
Doe jij dan eens een setup aanrader. Ik heb de boel in bestelling staan maar ik kan het aanpassen. :)
Ik had al wel de switch binnengekregen van een aparte leverancier want die schijnt eruit te gaan ofzo.
ps.
USG is net zo "ingewikkeld" als een EdgeRouter. Wat je met een EdgeRouter Lite kan kan je ook met een USG. Verschil zit hem in dat bij de USG 85% van de opties niet in de UniFi controller GUi zitten en daardoor stuk simpeler oogt.
Daar weet ik niks van. Ik koos voor de USG omdat het werd aangeraden vanwege de veel toegankelijkere manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djkavaa schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:47:
[...]

Let Op!!!!

1. Laat ik nu de AC Pro's hebben besteld, dan zit ik dus goed met m'n UniFi Switch 8 ports 60W?

2. Maar goed, wat ik dus nog mis is een compleet antwoord/tip betreffende de stugge kabel die door de muren gejast gaat worden; CAT6 of toch 7? En bij voorkeur SFTP? :?

3. Ik lees net toevallig dat de USG 'Integrated and managed with UniFi Controller v4.x' wordt geleverd, dat maakt een cloudkey toch overbodig?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2017 02:17 . Reden: Extra vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 02:06:
[...]

1. Laat ik nu de AC Pro's hebben besteld, dan zit ik dus goed met m'n UniFi Switch 8 ports 60W?
Pro's werken, want die hebben officiële POE.
2. Maar goed, wat ik dus nog mis is een compleet antwoord/tip betreffende de stugge kabel die door de muren gejast gaat worden; CAT6 of toch 7? En bij voorkeur SFTP? :?
Cat6(a) is genoeg, SFTP is niet nodig. Of heb je zware machines staan, dan wel. Ik hen zelf alleen FTP naar de tv, want daar is een mega berg aan stroom en andere kabels.
3. Ik lees net toevallig dat de USG 'Integrated and managed with UniFi Controller v4.x' wordt geleverd, dat maakt een cloudkey toch overbodig?
Zover ik weet niet. Waar staat dat?
De cloudkey kan je gewoon aansluiten met POE op de switch. Er is dan nog 1 port vrij voor nog een derde AP.
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 01:57:
Dat zal ik je uitleggen: De managed switch werd mij aangeraden, het is 1 enkel apparaat zonder injectors, dat beviel me wel.
Dat had ik gedaan, dacht ik. Maar toen had ik nog niet gezien dat die alleen officiële POE kan. Gelukkig heb je pro's die dat ook kunnen.
Vanwege een leuke aanbieding demo modelletjes.
[...]
Tweaker Rik opperde om gewoon eens eerst 2 stuks op te hangen. Vond ik een goed idee, want ik kon er ergens 2 krijgen voor de prijs van 2 Lites.
Mooi meegenomen, waarom dat de lite nemen?
Doe jij dan eens een setup aanrader. Ik heb de boel in bestelling staan maar ik kan het aanpassen. :)
Ik had al wel de switch binnengekregen van een aparte leverancier want die schijnt eruit te gaan ofzo.
Naar mijn idee is die redelijk nieuw, maar dat weet ik niet zeker. :?
Daar weet ik niks van. Ik koos voor de USG omdat het werd aangeraden vanwege de veel toegankelijkere manier van werken.
Dat klopt, de basis dingen kan je zo instellen. Wanner je specifieke dingen wilt, zul je sneller de commandline erbij moeten nemen. Maar waarschijnlijk heb je al die instellingen niet of minimaal nodig.
Gastnetwerk zit gewoon in de GUI. En met pro ap's heb je meer ruimte voor de twee streams.

[ Voor 42% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-02-2017 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Volgens mij vraagt Beremans niet om commentaar op de hardware (Uhm... Jouhki....) maar juist om advies over welke kabel te nemen.

Ik zou persoonlijk gewoon voor Cat6 100% koper UTP (stug) gaan, maar mocht het zo zijn dat er veel stroomkabels langs lopen zou ik gaan voor Cat6 100% koper FTP (stug). Een stugge kabel zou ik wel altijd afmonteren op een patchpaneel en niet direct op RJ45 plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Verwijderd
Rik. schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:45:
Volgens mij vraagt Beremans niet om commentaar op de hardware (Uhm... Jouhki....) maar juist om advies over welke kabel te nemen.

Ik zou persoonlijk gewoon voor Cat6 100% koper UTP (stug) gaan, maar mocht het zo zijn dat er veel stroomkabels langs lopen zou ik gaan voor Cat6 100% koper FTP (stug). Een stugge kabel zou ik wel altijd afmonteren op een patchpaneel en niet direct op RJ45 plugs.
Dat zou ik ook doen, maar bij een ap kan je wel direct een RJ45 connector aan een stugge kabel maken (wel de stugge variant). Doe dit alleen als je de ap direct bij een buis hebt en dus niet wanneer de kabel los hangt. Verder kan je kijken in Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels en Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor meer info over goede kabels. Ik heb zelf alles bij https://netwerkproducten.com/ besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 07:23:

[...]

Zover ik weet niet. Waar staat dat?
De cloudkey kan je gewoon aansluiten met POE op de switch. Er is dan nog 1 port vrij voor nog een derde AP.
Vergeef mijn gebrek aan kennis, maar wat is de cloudkey voor meerwaarde t.o.v. de Unify software die al op de USG draait?
Rik. schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:45:

Thanks ;)
Ik heb een tijdje zitten lezen over kabels en was er al uit dat het zéker 100% koper wordt, stug, en tegenwoordig is SFTP kabel op rol niet echt schokkend veel duurder dan standaard. Better safe than sorry, speciaal in dit geval want kabels trekken ga ik voor het eerst doen en is niet mijn ding en daarnaast ga ik niet zelf onder de grond om die twee bestaande ethernetkabels te vervangen, niks voor mij :|

Over de afmontage op patchpanelen had ik ook gelezen maar er werden meerdere onderdelen genoemd wat het ingewikkeld maakte maar bedankt voor de opmerking want die neem ik dan meteen mee in de order. En uiteraard wel patchpaneeltjes die de cat aankunnen anders is het zo zonde van de kabel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Vergeef mijn gebrek aan kennis, maar wat is de cloudkey voor meerwaarde t.o.v. de Unify software die al op de USG draait?
Zover ik weet heeft de USG niet de unify controller zelf in zich. Maar dat kan ik fout hebben. Dat zou je kunnen vragen op \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur of aan de winkel/Ubiquiti.
[...]

Thanks ;)
Ik heb een tijdje zitten lezen over kabels en was er al uit dat het zéker 100% koper wordt, stug, en tegenwoordig is SFTP kabel op rol niet echt schokkend veel duurder dan standaard. Better safe than sorry, speciaal in dit geval want kabels trekken ga ik voor het eerst doen en is niet mijn ding en daarnaast ga ik niet zelf onder de grond om die twee bestaande ethernetkabels te vervangen, niks voor mij :|
Dan lekker uitbesteden aan de klusjesman. :P :P
Over de af montage op patchpanelen had ik ook gelezen maar er werden meerdere onderdelen genoemd wat het ingewikkeld maakte maar bedankt voor de opmerking want die neem ik dan meteen mee in de order. En uiteraard wel patchpaneeltjes die de cat aankunnen anders is het zo zonde van de kabel :P
Je bedoelt zoiets als keystones en dergelijke? Dat is niet ingewikkeld, maar ook dat kan je uitbesteden. :P
Natuurlijk wel dezelfde kwalificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Kreeftmeijer ;)

- Uitbesteden aan de klusjesman: Ik heb inmiddels 6 bedrijven en zelfstandigen aangeschreven. Of men reageert niet, of men vraagt 1000 euro voor het plaatsen van netwerk, doormeten en 3 AP's (dit is geen grap) of men gaat nat wanneer ik additionele vragen stel en eentje ging zelfs zo ver dat hij bij herhaling geen eindprijs kon noemen. Die meneer bleek na een Google search bekend te staan om dit soort 'kostenverrassingen achteraf'. Er bleef er eentje over maar die kan wel kabels trekken maar doet liever geen afmontage van netwerkspul, omdat hij puur electricien is. Zucht. ;(

- Vannacht werd het laat en dan maak je fouten ;) Inderdaad heeft de USG die controller software niet in zich draaien. De pdf meldt: 'Network Requirements: A UniFi Cloud Key or management station running the UniFi
Controller software, located either on-site and connected to the same Layer-2 network, or off-site in the cloud or NOC.'

Dus ik voeg nog even een cloudkey aan de order toe want emmeren met third party unofficial software waarvan de database verdwijnt na een NAS update, daar heb ik geen trek in :)

OMFG 'keystones' die term las ik idd ook nog ergens :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:22:
Beste Kreeftmeijer ;)

- Uitbesteden aan de klusjesman: Ik heb inmiddels 6 bedrijven en zelfstandigen aangeschreven. Of men reageert niet, of men vraagt 1000 euro voor het plaatsen van netwerk, doormeten en 3 AP's (dit is geen grap) of men gaat nat wanneer ik additionele vragen stel en eentje ging zelfs zo ver dat hij bij herhaling geen eindprijs kon noemen. Die meneer bleek na een Google search bekend te staan om dit soort 'kostenverrassingen achteraf'. Er bleef er eentje over maar die kan wel kabels trekken maar doet liever geen afmontage van netwerkspul, omdat hij puur electricien is. Zucht. ;(
Dan toch zelf doen. Aan dit soort mensen heb je helemaal niets. >:)
Als je ergens tegenop ziet, kunnen wij je vast wel vertellen hoe je het moet aanpakken. Daar komen we vast wel uit. Jij moet het werk doen, maar ik denk dat met de YouTube filmpjes die er bestaan het allemaal best gaat lukken. Ik heb ook met nul ervaring het aangelegd en dat ging eigenlijk best goed.
- Vannacht werd het laat en dan maak je fouten ;) Inderdaad heeft de USG die controller software niet in zich draaien. De pdf meldt: 'Network Requirements: A UniFi Cloud Key or management station running the UniFi
Controller software, located either on-site and connected to the same Layer-2 network, or off-site in the cloud or NOC.'

Dus ik voeg nog even een cloudkey aan de order toe want emmeren met third party unofficial software waarvan de database verdwijnt na een NAS update, daar heb ik geen trek in :)
Daar zit wat in, ik weet niet hoe dat in de praktijk is, maar de CloudKey is dan wel zo makkelijk en betrouwbaar. ;)
OMFG 'keystones' die term las ik idd ook nog ergens :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:33:
[...]

Dan toch zelf doen. Aan dit soort mensen heb je helemaal niets. >:)
Als je ergens tegenop ziet, kunnen wij je vast wel vertellen hoe je het moet aanpakken. Daar komen we vast wel uit. Jij moet het werk doen, maar ik denk dat met de YouTube filmpjes die er bestaan het allemaal best gaat lukken. Ik heb ook met nul ervaring het aangelegd en dat ging eigenlijk best goed.
Ik kwam net tot de conclusie dat een vakklusser ernaast onontbeerlijk is, al is het alleen maar voor de onder-de-grond werkzaamheden en het vakkundig afmonteren van keystones. Kijk dit maakt je best nerveus als n00b... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:50:
[...]

Ik kwam net tot de conclusie dat een vakklusser ernaast onontbeerlijk is, al is het alleen maar voor de onder-de-grond werkzaamheden en het vakkundig afmonteren van keystones. Kijk dit maakt je best nerveus als n00b... :*)
Echt? Ik heb daar geen last van gehad, maar dat kan aan mijn liggen.
Zie dit eens:

bron: netwerkproducten.com
Is dat wat geruststellender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Op de USG draait zeker geen controller. Sterker nog: zonder controller is het ding vrijwel niet te configureren. Dan is het een pure linux host welke je met ssh moet benaderen en je config in moet programmeren.

Verder schijnen er nieuwe AC Lite's in omloop te zijn welke gewoon werken op POE(+), in tegenstelling tot de oude passive poe modellen.

Ik heb een complete unifi oplossing thuis. Een USG, switch 8 en een enkele AC Lite. Is voor mij voldoende voor een huis van 450 kuub en een tuin van bijna 20 meter. Is wel een huis met gasbeton blokken binnen ipv dik/gewapend beton. Het ap hangt in het open trapgat waardoor het signaal overal heen kan zonder significante demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee... :/ Rond 2:35 min gaat het nog maar net goed met die aparte tang. Dat indrukken/ stansen van die kabeleinden is iets wat bij mij weleens helemaal verkeerd kan gaan. Ben niet zo handig.
Domino schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:43:
Op de USG draait zeker geen controller. Sterker nog: zonder controller is het ding vrijwel niet te configureren.

Ik heb een complete unifi oplossing thuis. Een USG, switch 8 en een enkele AC Lite. Is voor mij voldoende voor een huis van 450 kuub en een tuin van bijna 20 meter. Is wel een huis met gasbeton blokken binnen ipv dik/gewapend beton. Het ap hangt in het open trapgat waardoor het signaal overal heen kan zonder significante demping.
Vandaar dus een wolkensleutel besteld, die gaat in een poort van de USG 8)

Ik was van plan om, beginnend met 2 AP's, eentje tegen de achterwand van de woonkamer te hangen, afgedekt door gordijnen en de tweede in het trapgat van de zolder. En dan eens kijken hoe de dekking is.

Mijn eerste plan was om 3 AP's boven elkaar te hangen: de eerste naast de meterkast aan het plafond, tweede in trapgat verd. 1 en eentje in trapgat verd. 2. Maar dat zorgt voor teveel signaal dat in elkaars zone komt (daar is een term voor die ik even ben ontschoten) dus mijn nieuwe opzet lijkt me best in orde en wie weet kan ik het af met 2 AP's. Ik heb alleen geen gasbetonblokken maar blauwbetonnen buitenmuren en (afhankelijk van de verdieping) zeer dichte muren op de zolder na. Het is erg goed merkbaar in welke hoeken het wifi signaal 't moeilijk heeft, al zijn 2 Asus apparaten geen goede meting.

Wat me wel opviel was dat ik soortgelijke ervaringen lees van andere Asus bezitters; in het begin zeer sterk signaal, maar na verloop van tijd wordt het steeds brakker. Ook de bekende Asus bug 'SSID van 5ghz signaal verdwijnt lukraak' is nog steeds aanwezig. Maar da's een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Hangt er van af wat je ervoor uitgeeft
Kan iap134 135 voor rond de 100 euro kopen
Zelf 205 iap rond de 150
Aruba is prof spul maar als je soms goed kijk kan je voor een leuk prijsje het kopen
Ben pas geüpgraded naar iap-205 op elke verdieping thuis een
Rest partij data center opgekocht
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 06:18:
[...]

Aruba is echt een merkt voor de professionals. Ook veel te krachtig voor thuis, ik zou er aan beginnen voor thuis. Aruba is voor professionele oplossingen bij grootverbruikers met heel veel cliënts.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Neem gewoon sg300-10pp met wat poe acces pointes van Aruba of een ander merk en klaar ben je

Sg300-10pp kan je rond 100 130 kopen Aruba,s 100 tot 150 ps en klaar ben je

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Aruba "goedkoop" op de kop kan tikken, zeker doen. Ik weet niet of deze stand alone werken, of een controller erachter moet. En als je die ook koopt, hoeveel stroom vreet dat ding?

Ik heb net een Unify AC-Lite geïnstalleerd. Wat is dat ding snel! Zelfs op 2,4 GHz, met HEEL veel interferentie (hartje Amsterdam met veel houten huizen) trekt hij toch de 180 Mbps van Ziggo open.

Op 5 GHz uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt leuk haik. En zo zie je maar dat elk huis andere resultaten zal laten zien. Eerder in dit topic vertelde iemand over de marginale verschillen tussen de Lite en Pro maar de invloeden van andere apparaten en de vraag of je daar iets aan kunt verbeteren zijn bepalend voor optimale snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Nee... :/ Rond 2:35 min gaat het nog maar net goed met die aparte tang. Dat indrukken/ stansen van die kabeleinden is iets wat bij mij weleens helemaal verkeerd kan gaan. Ben niet zo handig.
Ik kan je vertellen dat dat haast niet mis kan gaan. Je zet die LSA tang in de LSA strook en drukt --> kabel zit vast. Al vraag ik het mij af of het slim is om het zelf te doen, en niet aan iemand over te laten.

Raoul.TLS schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:40:
Hangt er van af wat je ervoor uitgeeft
Kan iap134 135 voor rond de 100 euro kopen
Zelf 205 iap rond de 150
Aruba is prof spul maar als je soms goed kijk kan je voor een leuk prijsje het kopen
Ben pas geüpgraded naar iap-205 op elke verdieping thuis een
Rest partij data center opgekocht
Natuurlijk leuk, als Aruba spul goedkoop kan krijgen, dan is dat natuurlijk wel leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ja dat is zeker leuk. Eerst dacht ik nee kan niet waar zijn.
Zo goedkoop voor nieuw in doos. Toen gebeld met verkoper. Doorgevraagd en zo.
Bleek gewoon een erkend bedrijf kon ook btw factuur leveren en zo ophalen geen probleem.
Ik ok in dat geval kom ik gelijk langs. 6 stuks Aruba IAP-205-RW met Poe injectors zeg ik geen nee tegen.

Heb 3 gehouden en de rest te koop aangeboden.
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:57:
[...]

Ik kan je vertellen dat dat haast niet mis kan gaan. Je zet die LSA tang in de LSA strook en drukt --> kabel zit vast. Al vraag ik het mij af of het slim is om het zelf te doen, en niet aan iemand over te laten.

[...]

Natuurlijk leuk, als Aruba spul goedkoop kan krijgen, dan is dat natuurlijk wel leuk. :)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, inmiddels heb ik de gehele Ubiquiti set in huis en wat is het een mooi spul!

Ben voor de accesoires langs een prof. installatiebedrijf geweest dat ook verkoopt aan particulieren.

Een monteur met 8 jaar ervaring vertelde me dat shielded echt onnodig was (zij installeren dat alleen bij bedrijven waar ethernetkabels vlak langs machines moeten lopen die voltagewisselingen gebruiken), bovendien komen er dan ook nog zaken als shielded stekkers en kastjes bij.

Cat 6 was de beste keuze aangezien volgens hem cat6a stekkers al een ramp zijn voor niet ervaren mensen om te monteren. Ik vertrok inclusief 70m 3M Volition cat6 kabel, patchkastje, 3M keystones etc.

Ik ben met de trekveer aan de slag gegaan, 1 buis komt 6m ver en komt uit in de badkamer, de tweede loopt 12m omhoog maar er is vrijwel nergens iets goed te horen, behalve in het trapgat naar de zolder en puur op de gok lijkt het dat je de trekveer hoort op enige afstand. Heel erg vreemd, waar zou zoiets naartoe lopen behalve de betonnen buitenmuur?

De laatste 50cm dat de trekveer kan bewegen voordat ie geblokkeerd wordt voelt weeëig aan,

Voordat er geboord en gehakt gata worden heb ik besloten om een proefopstelling te doen door de USG te verbinden met een patchkabel van 15m, en die naar de zolder uit te rollen om er een Ubiquiti AP aan te hangen. Op die manier heb je in ieder geval wifisignaal en kun je kijken wat het bereik is van het AP als het op die plek wordt geplaatst. Mocht het niet voldoende zijn dan is het ook de moeite niet waard om er van alles voor te breken.

De 5 jaar geleden onder de grond aangelegde ethernetkabels zijn cat5 en kunnen makkelijk vervangen worden door de nieuwe aan de oude te binden en door te trekken.

Toch nog even dit: Ik kreeg dus een patchkastje mee voor 12(!) aansluitingen. Mijn vraag is of ik niet veel makkelijker zo'n opbouwdoosje in de meterkast erbij kan hangen voor die ene extra kabel die getrokken moet worden, ipv dat ik 3 ethernetkabels verbind met een patchkastje dat nogal kaal van opzet is en plaats biedt aan 12(!) verbindingen, wat ik nooit zal gebruiken...?

Tenslotte zei de monteur van het bedrijf dat je slechts een mesje nodig hebt om de keystones te voorzien van de kabelparen, er werd niet gerept van een LSA punch tool of dergelijke. Is dit vanwege het systeem van de 3M keystones of heeft een onervaren persoon zo'n too, gewoon wél nodig?
Pagina: 1