DataGhost schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:08:
Wat een gezeik weer hier. Op het moment dat iemand "scam" roept, ongeacht of het terecht is, lijkt bij iedereen direct de oogkleppen op te gaan. Ik heb het topic even doorgelezen en afgezien van een paar kleine dingetjes lijkt het geen scam maar vooral een hoop langs elkaar heen gepraat op beiderzijds ongefundeerde aannames. Zoiets simpels zoals het (standaard) zelf dragen van de verzendkosten voor de retourzending wordt direct verwrongen in dat er een factuur gestuurd wordt voor een compleet onlogisch bedrag in een poging TS op te lichten... juist. Verder is het waar dat een aantal zaken "scam" schreeuwen, maar aan de andere kant zijn dat allemaal zaken die doodnormaal zijn geworden in de afgelopen jaren en een hoop gezeik of kosten kunnen schelen:
* Het hebben van meerdere soortgelijke doch subtiel verschillende bedrijven om met minimale overhead toch een grotere/diversere klantenkring te bedienen? Wat is daar mis mee? Ik zie het bij verschillende shops, volledig dezelfde layout, zelfde producten, zelfde levertijd, zelfde voorraad maar de prijs verschilt bijvoorbeeld. Shop je niet in het rond kan het zomaar zijn dat je het voor de duurdere prijs koopt, shop je wel rond koop je alsnog bij hetzelfde bedrijf hetzij tegen lagere marge. Win-win voor beide partijen.
* WHOIS anonimisering, tsja hoezo is dat raar? Dat is gewoon een service die geleverd wordt door ontzettend veel registrars, al dan niet standaard. Zeker als je als particulier begint is het fijn dit anoniem te hebben en als je later overgaat naar B.V. ofzo dan is het snel vergeten, als het uberhaupt al nodig is de WHOIS aan te passen. Enig idee hoeveel spam je krijgt vanuit je WHOIS?
* Cloudflare. Er hoeft maar iets te gebeuren en je site ligt plat en je zit met torenhoge datakosten opgescheept.
Anyway, ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat iemand iets op mijn naam besteld had en alles in dit topic lijkt dat te ondersteunen. Heb je ooit eens geprobeerd iets te bestellen voor iemand anders? Dat is echt machtig simpel, en dus helemaal wanneer achteraf betalen wordt aangeboden als optie. Waarom is het uitgesloten dat dit is gebeurd en dat de shop te goeder trouw is?
[...]
Ik vind het een duidelijk en volledig bericht. Wat ontbreekt eraan denk je?
[...]
Probeer je eens in te leven in de workflow van een bedrijf, helemaal als er bepaalde practices al standaard zijn, zoals het zelf printen van een retourlabel zodat je de gevolgen van een niet-aangekomen zending bij jezelf hebt liggen in plaats van bij de klant. Stukje service zou ik zeggen. Een klant bestelt iets met adresgegevens A en mailadres B. A is niet van hem en B wel. De persoon die op A woont krijgt een pakketje en neemt contact op vanaf mailadres C. Het bedrijf snapt het probleem en wil het oplossen. Dan heeft het bedrijf de adresgegevens wel, maar heeft nog 1000 andere klanten. Welk retourlabel ga je sturen, of ga je toch maar terugmailen naar C dat je graag zijn adresgegevens hebt?
Ondertussen post TS hier weer zonder antwoord af te wachten, wat de geruchtenmolen natuurlijk weer hard aanzwengelt.
[...]
Dat is ook precies wat ze zeggen, maar jij vond het bericht te onduidelijk
[...]
Als iemand met kwade zin iemand lastig probeert te vallen door spullen te bestellen is het niet eens zo heel onlogisch dat zijn nichtje die ook ontvangt. Als het daadwerkelijk een scam was zou het logischer zijn dat de buren ook pakketjes zouden ontvangen in plaats van zijn nichtje.