geekeep schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:56:
[...]
Ook als leek kun je de meeste basale zaken zelf checken hoor.
Rijgedrag:
- een stukje snelweg (hoge snelheid)
- binnenstad (ook stationair draaien)
- alle versnellingen hebben gehad tijdens de proefrit
- 3 rondjes rotonde (schokdempers/ophanging/wielen/lagers/etc)
- paar keer goed remmen (op verschillende snelheden)
- stuur loslaten tijdens rijden (afwijkingen)
- sturen lage snelheid (stuurbekrachtiging)
Functionaliteit:
- verlichting
- ruitenwissers
- airco
- ruitenwissers/sproeiers
- centrale vergrendeling
Ook altijd doen:
- Slijtage banden checken
- Roest checken
- Staat van interieur/bekleding/pedalen (een afgeragd interieur met 'slechts' 80k op de teller riekt naar tellerstandfraude)
- Koude start (dus temperatuurmeter checken bij starten. Als de motor van tevoren warm is gedraaid, wil men vaak problemen vervullen. Uiterlijk moeilijker als de eigenaar een ritje naar jou heeft gemaakt.)
Er zijn genoeg websites te vinden met tips die bovenstaande zaken vermelden en je als complete autoleek zelf kunt/moet testen tijdens een proefrit. Weer of geen weer, zomer of winter is geen excuus in mijn ogen om bovenstaande basis zaken niet te checken.
1. er zat amper benzine in de auto + ik had ''stiekem'' een afspraak met de Audi dealer, oftewel ik kon niet een halve dag eropuit. Ik wilde zsm naar de Audi dealer aangezien hun veel sneller en veel meer zouden kunnen checken dan ik als leek.
Alles wat jij opnoemt zou tijdens de aankoopkeuring gedaan moeten/kunnen worden, ik betaalde er immers geld voor om dat juist door een pro te laten doen.
Dit alles heeft voor mij geen zak uitgemaakt, ik werd gewoon opgelicht waar ik bijstond en ik heb flink op de blaren gezeten daarna.. Puur en alleen doordat ik niks afwist van de 6 maanden wettelijk verplichte garantie op een 2e hands auto.
Nu 2 jaar later kan ik daar niks meer mee, ben ik te laat mee. De TS kan daar wel nog van alles mee doen. Dit is dan voor de zoveelste keer ook de tip die ik de TS wil meegeven: maak gebruik van je garantie die de verkoper verplicht is tenzij anders is afgesproken, en aangezien er niks anders afgesproken is: doen.
PS. de zaken die jij opnoemt zijn handig inderdaad, maar naar mijn weten niet verplicht als koper zijne. Dan nog kunnen veel zaken op het moment van testen goed zijn en een dag later stuk gaan omdat het stiekem helemaal niet goed in elkaar zat en het met een beetje geluk gewoon werkte op dat moment.
Zoals de draagarmen waren bij mij goed (althans dat leek) ik kon de drempel op en af en dat soort zaken zonder een klotsend geluid te horen, 1-2 maanden later was dat andere koek.
Die kunnen niet spontaan stuk zijn, dat is slijtage wat beetje bij beetje erger wordt. Bij de aankoop waren ze 100% zeker al niet goed, maar niet slecht genoeg dat het opviel.
Motor en vloeistoffen bekijken is ook zo'n tsja, onzin verhaaltje. Ja dat kan je gerust doen. Vervolgens rij je 1000km en denk je WATTTT is hier allemaal aan de hand. Olie 1 grote smurrie, koelvloeistof is zwart/bruin, remvloeistof is ineens leeg en etc etc.
Airco en verwarming checken, kan je gerust doen, totdat puntje bij paaltje komt kom je erachter dat het helemaal niet zo goed werkt.
Airco ''vloeistof'' doen ze netjes elke ochtend bijvullen, stel er komt een test rit dan werkt de Airco heerlijk. Je test het en een dag later doet de Airco niks, ej vloeistof is ineens spontaan verdwenen.
Verwarming testen in de zomer, tsja zuigt lekker warme lucht aan ej ik voel warme lucht. Is het winter denk je hu...
Natuurlijk, ik wil niet zeggen dat je deze checks dan maar helemaal niet hoeft uit te voeren, ben je in contact met een verkoper die niet zo netjes en eerlijk is, dan heb je daar helemaal niks aan. Die vinden wel een goedkope oplossing om het probleem tijdelijk te verbergen (zoals ze bij mij ontiegelijk veel problemen hebben verborgen bij de aankoop die pas later boven water kwamen)
Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd ook mosterd na de maaltijd richting de TS. Hij heeft de auto al gekocht, hij zal het denk ik niet echt prettig vinden om te horen wat hij allemaal had moeten doen alvorens hij die auto kocht. Hij heeft er immers helemaal niks aan met zijn huidige golf. Hij wilt weten wat hij nu moet en kan doen, en dat is dus aanspraak maken op de 6 maanden garantie die hoog waarschijnlijk van toepassing is.
[
Voor 6% gewijzigd door
LopendeVogel op 15-12-2016 12:17
]