Daffie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:19:
Ik zie dat de situatie iets meer toelichting behoeft.
In de periode nadat ik de auto heb gekocht, zijn er al enkele zaken naar voren gekomen die opgelost moesten worden. Op zich heb ik dat redelijk goed met de verkoper kunnen oplossen. Auto is 2x op noodloop gegaan, lag volgens hun aan een diagnosekabeltje vanuit de turbo die niet goed meer was. Is vervangen. De achterruitenwisser sproeier lekte in de kofferbak, dat slangetje is ook vervangen. De airco werkte niet meer, radiator bleek lek, is vervangen. Het tweemassa vliegwiel vertoonde volgens mijn eigen vaste garage al flinke sporen van slijtage (bij het op laten komen van de koppeling hoor je een grind-achter gerammel). Daarnaast werkte de airco nu dus weer wel, maar van de 4 luchtroosters in het dashboard kwam alleen uit de meest rechtse warme lucht. De verkoper heeft het 2-massa vliegwiel en de stelmotortjes van de kachelkleppen vervangen, bij deze reparatie heb ik wel een flinke eigen bijdrage moeten leveren.
Gezien de redelijk veel ingrijpen in de korte tijd na de aankoop wilde ik toch maar even een grote beurt laten doen door mijn eigen garage. Daar kwamen ze erachter dat de auto gewoon scheef is... Hij heeft me tig aanwijzigen laten zien waar dat uit blijkt, zoals de binnenkant van kappen die niet gespoten waren. De uitsparing in de motorkap voor het VW-logo wat in de grill zit, lijnt helemaal niet netjes recht uit met het logo; de uitsparing zit bijna 1cm meer naar links dan het logo. De linkerkoplamp lijnt mooi recht uit met de rand van de motorkap, maar de rechterkoplamp niet. De linker-achterband staat recht onder de auto, de rechter-achterband niet, het overgangspunt van het dak naar de deur is rechts breder en niet goed gespoten; de lak laat daar al een héél klein beetje los, dit gaat volgens hun alleen maar erger worden met roestvorming tot gevolg.
Onder de motorkap zijn er verder ook best wel wat aanwijzingen te zien dat het ding gewoon scheef gemonteerd is. De belangrijkste is misschien nog wel dat, volgens hun, er een breuk in een lasnaad zit op een dragend chassisdeel. Ik zal kijken of ik daar misschien een foto van kan maken. Het grotendeel van wat ik hier nu neerzet klinkt misschien een beetje als 'mierenneuken' maar als je 'm ziet (en wéét dat e.e.a. scheef is) dan klopt het gewoon niet. In mijn ogen heb ik een bedrag betaald waarvan je niet mag verwachten dat de auto scheef is.
Dus ja, jullie hebben gelijk in die zin dat een WOK op zich niks alarmerends hoeft te zijn maar nu ik er dus, samen met een monteur, met een héél kritisch oog naar kijk, is de auto gewoon scheef. Als de verkoper mij had verteld dat dit een schade auto is geweest dan had ik daar bij de aankoop al kritischer naar gekeken, maar dat wist ik toen dus niet. Ik heb een testrit gemaakt met de auto en hij reed verder goed. Ik ben ook geen expert op dat gebied. Op het eerste oog zag de auto er goed uit, van buiten en van binnen. Nogmaals als ik had geweten dat de auto hersteld is na schade had ik veel kritischer gekeken en waarschijnlijk zelfs uit voorzorg afgezien van de koop.
De vraag is dus denk ik of het (deels) mijn schuld is dat ik niet voldoende aan mijn onderzoeksplicht heb voldaan, en of de verkoper ook (deels) schuldig is wegens het ofwel achterhouden ofwel niet op de hoogte zijn van de staat/geschiedenis van de auto. Als hij zou zeggen dat hij het ook niet wist, dan zou ik 'm misschien nog best geloven, maar, zijn woorden: 'ik verhandel 200 auto's per jaar, [...]'. Dit is pas de tweede 'serieuze' occasion die ik heb gekocht sinds ik bijna 9 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald. Ik vraag me dan af, wie moet er een beter oog voor zulke dingen hebben, hij of ik.
Op gebied van schade (althans schade, ik doel op defecte) dient de verkoper kennelijk 6 maanden lang garantie te bieden.
Qua onderzoek kan je vrij weinig doen, ik heb een tijd terug een Audi gekocht bij een dealer. Dealer helemaal opgespoord en hun familie runt ook een schade herstel bedrijf. Oké daar was 1 vraagteken.
Daarna NAP opgevraagd en ervoor betaald (was volgens mij 5 euro), onlogisch maar verklaarbaar. Auto heeft een tijd stil gestaan en in dat jaar bijna geen KM gereden, dus geen reden voor zorgen aldus het RDW.
Toen een afspraak gemaakt voor een proefrit, ik dacht uiteraard, ej die tijd ga ik benutten om een aankoopkeuring bij een officiële VW/AUDI dealer te laten doen a 25 euro.
VW/AUDI: Auto ziet er perfect uit, voor dat bedrag is het een koopje oftewel: DOEN!
YES dacht ik, dat wordt hem, enige wat ik wilde was dat de bak een APK zou krijgen (nja ze zeiden al: oh is dat het? ja hoor geen probleem... Ook allemaal vriendjes politiek kennelijk, ik moest even naar het postkantoor met papieren en ondertussen was de auto al APK).. Binnen 6 maanden: draagarmen vervangen, remklauw achter en de TURBO.
Helaas kwam ik er onlangs pas achter dat de verkoper kennelijk 6 maanden garantie dient te bieden op 2e hands auto's, ook indien ze aangeven dat niet te willen doen, tenzij ze dat niet doen omdat ze je een korting hebben gegeven (ik heb geen korting gehad)...
Ik kwam er pas 2 jaar na aankoop achter (toevallig ook via tweakers.net), en inderdaad alle overheidspagina's en etc verteld je dat je binnen 6 maanden de aankoop ongedaan kan maken of de verkoper mag het voor je oplossen, dan wel niet in ''financieel'' overleg.
Ik ben dus gewoon een oor aangenaaid door de verkopende partij, dit aangezien ik al na 4 weken belden wegens de draagarmen. Zeiden ze simpelweg: ja sorry garantie tot de stoep (letterlijk dit!).
Kan je nagaan, en Audi is dan nog eens een stuk duurder qua reparaties dan het kleine broertje: VW....
Ondertussen is mijn halve auto al vervangen in 2 jaar tijd..
Waar jij de auto gekocht heb, heeft iemand daar ook toevallig een schade herstel bedrijf?
Dit aangezien 1. het een schade auto betrof, en 2. veel cheapy cheapy vervangen lijkt te zijn (oftewel, onderdelen uit een andere schade auto gehaald)..
Maar onderzoeksplicht hoeft niet veel te betekenen zoals je bij mij ziet: Bedrijf tot op de bodem uitgezocht op internet, een aankoop keuring bij een Audi dealer gedaan, proefrit gehad en etc.. Alles leek perfect, maar was alles behalve waar.
Heeft mij zo'n 40-50 euro gekost allemaal aangezien ik wel iemand ben van eigen onderzoek doen, maar niks mee bereikt.
Mijn fout uiteraard door me zo makkelijk af te laten schepen, maar wist ik veel...