migchiell schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:55:
[...]
(Sommige/veel) Turken ontkennen niet dat er een boel Armeniërs zijn omgekomen, ze ontkennen dat het een doelbewuste poging tot volkerenmoord was en noemen het een oorlog. Het is vooral een semantische kwestie.
Nou, deze 'semantische kwestie' is wel degelijk belangrijk, het is juist de woorden die mensen gebruiken welke bepalen hoe een gebeurtenis wordt geframed en de geschiedenisboeken in gaat.
Zo wordt elke ontploffing in west europa een aanslag genoemd, gaan regeringsleiders arm in arm de straat op en is iedereen ontzettend ontdaan van de gebeurtenis. Maar als vervolgens als vergelding acties ontploffingen in het midden oosten gemaakt worden heet het ineens bombarderen en wordt dit zo emotieloos gebracht in het nieuws, een frame waardoor het lijkt dat 'wij' goed zijn en gerechtvaardigd mensen vermoorden in het verre oosten, terwijl als 'zij' dit doen in europa de wereld in brand staat om deze 'barbaarse daad'.
De een zijn aanslag is de ander zijn bombardement. Welke woorden je gebruikt is dus niet een onbelangrijke semantische discussie, maar een essentieel onderdeel hoe men dit soort zaken een plek geeft.
Quadradial schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:29:
Iedereen mag naar mijn inziens zijn eigen mening hebben.
Dat mensen PostNL associëren met zijn mening vind ik niet correct en dit is een glijdende schaal.
Zijn mening moet los staan van zijn werk. Doordat hij zoiets zegt betekend niet automagisch dat PostNL er ook zo over denkt.
Als men hierin doorslaat zou dit kunnen betekenen dat deze meneer nergens meer kan werken omdat hij een mening heeft die een ander niet aanstaat.
Doe je dit met (
vul groep in) dan is het gelijk
racisme/discriminatie/sexisme/etc
(streep door wat niet van toepassing is)
https://youtu.be/fHMoDt3nSHs?t=203
Dit is nou waarom ik dit topic geopend heb. Een boel mensen in dit topic vinden dat PostNL goed gehandeld heeft want imagoschade ect.
En wat ik beter wil begrijpen is waarom mensen 1 op 1 de uitspraken van 1 logistieke medewerker gelijk in verband trekken met PostNL en hun 'positie' op dit punt? Zeker omdat de imago schade voor het grootste deel kwam doordat mensen op sociale media gingen vragen naar het PostNL standpunt, dat ging viral en daardoor is dus die imago schade gekomen. Was iedereen gewoon verdergegaan met zijn dag was er nooit iets gebeurt en was dit bericht de zoveelste drol in het sociale media riool.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark