Net zoals dat ik het makkelijk vind van jou dat je mijn eerste alinea weg laat in mijn quote. Vandaaruit had je misschien begrepen wat ik wel bedoel.gambieter schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 00:58:
[...]
Nee, dat is te makkelijk. Verschillende personen reageren verschillend op dezelfde stimuli, mensen die van nature al racistisch en asociaal zijn (en vaak ook niet al te intelligent), zullen veel eerder tot dit soort uitingen overgaan.
[...]
Ja, naar het goedpraten van de uiting, waarbij de man uiteindelijk een slachtoffer is. Als hij dat is, dan alleen van zijn eigen gedrag, en heeft het niets met vluchtelingen in het nieuws, migranten etc te maken. Hou die er gewoon buiten. Als je al een schuldige gaat zoeken, dan eventueel zoals Yakuza aangeeft bepaalde politici, maar zelfs dat is te gemakzuchtig en zorgt ervoor dat de man als slachtoffer wordt gezien. Dit is een verklaring die vaker wordt gegeven bij geweld binnen relaties:
[afbeelding]
"waarom dwong je me je te slaan?"
Hij maakt de opmerkingen zelf, dan ook eigen billen branden en er zelf van leren.
[afbeelding]
Ik denk dat het goed is als werkgevers hun werknemers inlichten dat extreem wangedrag op social media ook op het werk gevolgen kan hebben, ook voor toekomstige werkgelegenheid. Misschien dat mensen dan toch een keertje gaan nadenken.
(al zullen dergelijke types alleen maar harder gaan proberen het anoniem te doen ipv er van te leren)
Oorzaak en gevolg proberen aan te duiden is iets anders dan zeggen 'look at what you made me do'. De redenatie van 'look at what you made me do' geeft evengoed blijk van gebrek aan zelfinzicht.
Vermoedelijk heeft de eerder genoemde opeenstapeling van gebeurtenissen rondom immigratie bijgedragen aan de man zijn wereldbeeld. Het was uiteraard beter geweest als de man bij zichzelf nagegaan was: "he hoe kan ik dit denken? Waar komt dit gedachtegoed vandaan? En wat als ik er zelf was geweest? Etc. Etc'
Evengoed dat ik vind de reactie op de man zelf iets had mogen zijn wat aanstuurde op empathie voor de slachtoffers en zijn wereldbeeld. Ipv de veroordelende lynchpartij zoals deze op Facebook geschiedde. Anders ben je geen haar beter.
Want zo denk ik dat de voorbeelden van publiekelijke lynchpartijen zoals beschreven in het nytimes artikel voorkomen hadden kunnen worden. Een van de voorbeelden was van een verkeerd opgevatte grap.. Desalniettemin was die meid wel haar baan kwijt en aan de schandpaal genageld omdat men niet begreep dat ze eigenlijk de bubbel van 'amerikaan zijn' belachelijk probeerde te maken.