Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Niet echt real sim maar beetje tussen arcade en sim in.
RS22 Platinum Edition Bundle nog geen 17 euro, normaal 70 euro
https://store.steampowere..._Platinum_Edition_Bundle/
[ Voor 13% gewijzigd door ravw op 20-02-2025 16:53 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Nog zes dagen tot deze sale voorbij is, en er geen CalTrain-routes- en -treinen meer te koop zijn voor TSW en TSClassic.ravw schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:50:
Voor die hem nog niet hebben...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles bij elkaar nog geen 11 euro
Heb hem maar mee genomen.
Straks kan het niet meer.
Je kunt nu voor net-iets-meer-dan 10 euro alles van Caltrain kopen.
Dat is dus de route (San Francisco - San Jose) waarbij de F40PH-2CAT locomotief (en bijbehorend stuurstandrijtuig) worden meegeleverd. Je krijgt ook nog de Union Pacific GP38-2 erbij - samen voor EUR 4,99.
De MP36PH-3C ‘Baby Bullet’ is los te koop, nu voor EUR 2,80.
Ten slotte, als je van rangeren houdt, kun je de shunter (MP15DC) er bij kopen voor nog eens EUR 2,80.
Alles samen dus EUR 10,57 - een korting van ruim 42 euro!
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Heb hem ook maar gelijk voor TSclassic meegepakt.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:10:
[...]
Nog zes dagen tot deze sale voorbij is, en er geen CalTrain-routes- en -treinen meer te koop zijn voor TSW en TSClassic.
Want dan heb je hem maar en behoud je hem ook ...
Toch ook wel eens leuk om zo af en toe te spelen.
En het is een leuke route.
Gisteren trouwens voor Train Sim World® 5: Metrolink F59PHR Loco Add-On uit gekomen.
https://store.steampowere...rolink_F59PHR_Loco_AddOn/
Zit te wachten op die van London Overground Mildmay line: Stratford - Willesden Junction

En vergeet niet de verrassing dat de bestaande DB Vectron (geleverd bij de Frankfurt-Fulda route) een gratis update krijgt met ATB en kiesbare 1500 V pantograaf, zodat die ook op de Nederlandse route kan rijden!Entity schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:29:
In het Roadmap artikel van vandaag wordt aangegeven dat Spoorlijn Zwolle-Groningen eind deze maand verwacht wordt!
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Staat letterlijk in het artikel…ravw schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:45:
In die Zwolle Groningen kwam toch ook een stoptrein of is het alleen die Koploper?
You'll have the choice between the SNG Sprinter 3-car EMU, and the incredible ICMm Koploper 3-car EMU…
Ja dacht zo iets gelezen te hebben...
Hoop dat ze nog eens andere routes gaan maken in NL.
Rotterdam -> HS lijkt me wel een leuke
Of de oude Hoekse lijn.
En dan met wat oudere treinen.
Zo als de Mat 64
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 03-03-2025 22:59 ]
Of met de ICNG over de HSL kachelen met 120 km/uravw schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:58:
[...]
Ja dacht zo iets gelezen te hebben...
Hoop dat ze nog eens andere routes gaan maken in NL.
Rotterdam -> HS lijkt me wel een leuke
Of de oude Hoekse lijn.
En dan met wat oudere treinen.
Zo als de Mat 64
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Dan kan je beter een walk to the park doen ... dan ben je nog snellerAW_Bos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:37:
[...]
Of met de ICNG over de HSL kachelen met 120 km/u
Wat een aanfluiting is dat gedrocht.
IK heb gelukkig ene keer op volle snelheid mee mogen rijden , en het is best een mooie trein dat wel.
Hoge Snelheid Lijn ... nou maak er maar Hele Slome lijn van.
[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 12-03-2025 10:04 ]
Het ziet er gaaf uit! Ik ben benieuwd of je ook een beetje door de digitale schermen kan bladeren.Entity schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:28:
First look en een release date: 25 maart!
[YouTube: FIRST LOOK Spoorlijn Zwolle – Groningen | Train Sim World 5 (2025)]
Bij ChrisTrains is het heel beperkt tot drie pagina's voor de nodige opties om te rijden.
Ik zie dat je wel de Vossloh G6 en de DB Siemens Vectron moet bezitten. Dus de kosten gaan weer lekker de pan uit rijzen
[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 14-03-2025 16:21 ]
Alleen als je die Vossloh G6 op een andere baan wil rijden zou je die DLC waarop hij kan rijeden ook er bij moeten kopen.
Maar nu is veel inde aanbieding.
[ Voor 41% gewijzigd door ravw op 14-03-2025 16:28 ]
Ziet er vooralsnog goed uit hoewel ik de prijs echt belachelijk vind. Gelukkig koop ik zelden nog routes en vaak enkel nog in de sale, maar goed..Entity schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:28:
First look en een release date: 25 maart!
[YouTube: FIRST LOOK Spoorlijn Zwolle – Groningen | Train Sim World 5 (2025)]
Heel benieuwd naar de details. Het is een vrij saai baanvak dus ze moeten goed hun best hebben gedaan om het mooi aan te kleden wat mij betreft. En ook benieuwd naar de uitwerking van ATB(vv) en de geluiden van de ICMm en SNG. Ik verwacht niet dat de klikjes die de stotzen maken als de deuren vergrendeld zijn in de SNG erin zitten bijvoorbeeld, maar dat zijn wel leuke details waar je als machinist op gaat letten als de deurgong weer eens kapot is
Tesla M3LR '21
Ligt aan de infra die snelheidsbeperkingravw schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:02:
[...]
Dan kan je beter een walk to the park doen ... dan ben je nog sneller![]()
Wat een aanfluiting is dat gedrocht.
IK heb gelukkig ene keer op volle snelheid mee mogen rijden , en het is best een mooie trein dat wel.
Hoge Snelheid Lijn ... nou maak er maar Hele Slome lijn van.
Ik zit onwijs te twijfelen om de game aan te schaffen nu er een stukje Nederland komt met Nederlands materieel
Had hetzelfde, was aan het kijken naar de standaar editie voor 45. Er is nu 70% korting dus heb de soecial editie voor 36 gekocht! Vermaak me nu vooral in Engeland met de Bakerloo line.Streskip schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:10:
[...]
Ligt aan de infra die snelheidsbeperking![]()
Ik zit onwijs te twijfelen om de game aan te schaffen nu er een stukje Nederland komt met Nederlands materieel
Ik had dat een paar weken geleden ook alleen even de Train Sim World® 5: Special Edition en dan die Groningen Zwolle lijn........... vind het wel best ..........Er!k schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Had hetzelfde, was aan het kijken naar de standaar editie voor 45. Er is nu 70% korting dus heb de soecial editie voor 36 gekocht! Vermaak me nu vooral in Engeland met de Bakerloo line.
Ondertussen..........
/f/image/Ktjg0Vc4IrnmhNrrwDsQtDdg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GJgkXL71Y42D19LwZ1efNlAd.png?f=fotoalbum_large)
En de mooiste routes moeten nog komen , ik heb bijna de helft op me wenslijst staan nu.
Maar rustig aan.
[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 14-03-2025 19:47 ]
Sims zijn echt een hele dure hobby. Helemaal als je én truck sim én flight sim én train sim doet. Moet ook nog een goeie boat sim komen eigenlijkravw schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:40:
[...]
Ik had dat een paar weken geleden ook alleen even de Train Sim World® 5: Special Edition en dan die Groningen Zwolle lijn........... vind het wel best ..........
Ondertussen..........
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de mooiste routes moeten nog komen , ik heb bijna de helft op me wenslijst staan nu.
Maar rustig aan.
Des te meer hulde voor developers zoals ProMods die voor 1 euro updates maken
[ Voor 4% gewijzigd door London op 14-03-2025 20:02 ]
Tesla M3LR '21
Ja klopt ik doe ze ook allemaal.London schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:01:
[...]
Sims zijn echt een hele dure hobby. Helemaal als je én truck sim én flight sim én train sim doet. Moet ook nog een goeie boat sim komen eigenlijk![]()
Des te meer hulde voor developers zoals ProMods die voor 1 euro updates makenIk heb de Mittenwaldbahn wel voor full price gekocht maar dat is echt een fantastische route
Ja die Mittenwalbahn die komt er ook snel.
Net even deze gekocht met de route die er bij hoort. (Rhein-Ruhr Osten: Wuppertal - Hagen Route Add-On)
:strip_exif()/f/image/ZQ6cEloI7Xix1xnOjXC8uNiH.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad een goede OFFSHORE sim zou niet verkeerd wezen.
Beetje zo als MSFS maar dan met boten.
( dan wel zonder tijd versnellen.)
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 14-03-2025 20:12 ]
Nou ik heb het maar gedaan hahaEr!k schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Had hetzelfde, was aan het kijken naar de standaar editie voor 45. Er is nu 70% korting dus heb de soecial editie voor 36 gekocht! Vermaak me nu vooral in Engeland met de Bakerloo line.
Kan ik na 16 jaar werken bij een spoorweg vervoerder eindelijk zeggen dat ik een trein heb gereden
Koop meteen even de BR155 locomotief nu die voor 6 euro in de aanbieding is.ravw schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:17:
Zo net even mijn training gedaan met de DB G6 Diesel Shunter![]()
Best wel een leuke loco
[Afbeelding]
Bij die locomotief zit een set goederenwagens die straks in Zwolle - Groningen te gebruiken zijn met de Vectron (die heb je al zie ik) en de G6.
De BR155 heb ik al die zit bij Bahnstrecke Bremen - Oldenburg dlc en daarom heb ik die G6 even mee gepakt en route.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:10:
[...]
Koop meteen even de BR155 locomotief nu die voor 6 euro in de aanbieding is.
Bij die locomotief zit een set goederenwagens die straks in Zwolle - Groningen te gebruiken zijn met de Vectron (die heb je al zie ik) en de G6.
Of had je een andere in gedachten van die BR155.
Ik heb wel de BR 193 Vectron
Zo te zien ben ik in de bonen.ravw schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:34:
[...]
De BR155 heb ik al die zit bij Bahnstrecke Bremen - Oldenburg dlc en daarom heb ik die G6 even mee gepakt en route.
Of had je een andere in gedachten van die BR155
Het gaat om de ZACNS tankwagons die inderdaad (ook) bij de BR155-DLC worden geleverd (losse DLC - geen idee of die wagons ook bij Bremen - Oldenburg zitten - wellicht zit daar alleen de lok bij).
Maar hoewel er op het DTG-forum expliciet wordt gezegd dat je die wagons bij de BR155-DLC krijgt, en daardoor de indruk wordt gewekt dat je díe DLC moet hebbeb, krijg je die wagons bij behoorlijk veel TSW-routes:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e73YoPPCNJ0a5kIPjspq3sYP.jpg?f=user_large)
De doorgekruisde DLC is een Train Simulator Classic DLC die ook naar voren kwam in de zoekopdracht Zoals je ziet heb ik die DLC's allemaal, dus ik denk wel dat ik de ZACNS heb.
Maar goed, het lijkt mij dat je dus niet perse de BR155-DLC moet kopen om die wagons ook op Zwolle-Groningen te unlocken.
En mocht DTG toch zo flauw zijn om perse die DLC te vereisen, dan is die BR155-DLC meerdere keren per jaar te koop voor 6 euro. Normale prijs is 14 euro.
EDIT: op de officiële webpagina voor de route wordt vermeld dat het om de ZACNS-wagons gaat die bij de Dresden-Riesa-route ("Nahverkehr Dresden-Riesa") worden geleverd:
:strip_exif()/f/image/S519kYKDuLGXqJJ7O5S0jqvZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Verderop op diezelfde pagina wordt vermeld dat de Falns-wagons uit de losse BR155-DLC worden gebruikt als statische objecten als je die DLC geïnstalleerd hebt:
:strip_exif()/f/image/8SVcQKvCDzQasM3gWQueX6Jh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-03-2025 01:10 ]
Moest er nog 3 hebben en die heb ik nu ...
:strip_exif()/f/image/6CDoHJlOjZArtjIlqkGSF4np.png?f=user_large)
Frankfurt - Fulda zit al bij die SE van TSW 5
[ Voor 28% gewijzigd door ravw op 15-03-2025 01:31 ]
Als je alles via steam koop geeft hij dat toch aan ...Er!k schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:16:
Vind het aardig onoverzichtelijk... Zou graag snel kunnen zien of ik een DLC al heb of niet. Je kan nu gewoon klakkeloos alles dubbel aanschaffen?
Ach het is niet zo erg als bij MSFS waar je van diverse uitgevers dezelfde addon heb.Er!k schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:00:
Misschien even wennen...
Dus de kans dat je iets via steam dubbel koop is wel minder.
Zie veel meer goede routes voor maar liefst 90% discounts maar de meeste heb ik al. Vaak koop ik dlc pas als het 70% of meer korting heeft gezien de belachelijke hoeveelheid DLC
Tirano - Ospizio is ook érg mooi gemaakt trouwens (maar die had ik al) en voor een kleine 11 euro een goeie deal wat mij betreft.
Tesla M3LR '21
Want is wel een hele mooie route en de laatste privé-geëxploiteerde passagierstreinen in de VS.
![]() | ![]() | ![]() |
Voor de Trainsim 2024 (Classic) is hij er wel
[ Voor 75% gewijzigd door ravw op 16-03-2025 22:14 ]
Blijft een geweldige trein om mee te rijden die stuurstandrijtuig karlsruher kopfStreskip schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:31:
Eerste ritjes zitten er op! Grootste uitdaging is toch wel netjes en op de juiste plaats tot stilstand komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er in het echt ingezeten.
DTG maakt doorgaans een half jaar van te voren bekend waar men aan werkt. Dat doen ze op hun eigen website, en in de maandelijkse Youtube-streams (de "roadmapstreams").ravw schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:11:
Iemand weet of de Rio Grande Zephyr ( Denver and Rio Grande Western Railroad) nog eens uitkomt voor TSM5?
Want is wel een hele mooie route en de laatste privé-geëxploiteerde passagierstreinen in de VS.
[...]
Meestal noemen ze het dan eerst iets vaags ("New USA freight route") om dan in een later stadium bekend te maken welke route het is, nog later welke treinen je erbij krijgt, gevolgd door de eerste screenshots en dan de release date.
Soms gaat dat mis (de Duitse BR420 en BR232 zijn bijvoorbeeld al ruim drie jaar in ontwikkeling en zelfs al eens van de roadmap verwijderd geweest).
Vooralsnog heb ik geen aankondiging gezien van de route die jij noemt.
Voor TSW geldt dat alle content door DTG wordt uitgegeven, ook als die door een andere partij is ontwikkeld. In tegenstelling tot TSClassic kun je dus geen routes en treinen van andere uitgeverijen installeren in de game.
Met andere woorden: de roadmap is ook echt wat er op stapel staat - er komt geen route uit een onverwachte hoek.
Dit klinkt alsof er iets misgaat bij het omschakelen van cabines en het luchtdruksysteem van de trein. Een paar dingen om te checken:Streskip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:39:
Ik vorder steeds een beetje meer. Moest nu een route doen met de BR110 en halverwege loskoppelen, omrijden, koppelen, en weer gaan. Echter toen ik weer wilde remmen deden de remmen het amper, zelfs op ‘emergency’ kwam die amper tot stilstand. Wat doe ik fout? Ik heb de missie opnieuw gestart en toen wilde de loc niet rijden na het ombouwen. Nogmaals afgebouwd, weer opgebouwd, weer niet. Wilde toen aan de opgesloten zijde opbouwen maar kreeg daar de remmen niet in werking (met die sleutel). Maar weer terug naar de andere cabine en toen werkte wel alles… twijfel nu of ik zelf wat fout doe of een bugje had?
Remmen ontluchten: Als je de cabine wisselt, kan het zijn dat de luchtdruk in het remsysteem nog niet goed is opgebouwd. Probeer de remmen even op ‘Release’ te zetten en kijk of de remdruk op de meters stijgt.
Hoofdreservoirdruk controleren: Zonder voldoende luchtdruk werken de remmen niet goed. Controleer of de compressor loopt en of de druk in de leidingen voldoende is.
Remkraan correct instellen: In sommige locs moet je de remkraan in de vorige cabine op ‘Neutral’ of ‘Shutdown’ zetten voordat je in de nieuwe cabine de remmen kunt bedienen.
Treinleidingkraan (Brake Pipe) niet per ongeluk gesloten? Als die per ongeluk dichtstaat na het ombouwen, kunnen de remmen vast blijven zitten of niet goed reageren.
Sleutel en ‘Master Switch’: Je gaf al aan dat je de sleutel niet aan de andere zijde kon gebruiken. Zorg ervoor dat de sleutel in de oude cabine is uitgeschakeld voordat je hem in de nieuwe cabine activeert.
Dynamo/generator aan? Sommige locs hebben een generator of ‘main switch’ die de luchtcompressor voedt. Als die uitstaat, bouwt de trein geen luchtdruk op en werken de remmen amper.
Het klinkt alsof het omschakelen uiteindelijk goed ging, maar dat je misschien een stapje miste bij het opnieuw instellen van de trein na het omlopen. Als het weer gebeurt, kun je even kijken naar de remdrukmeters en de luchtleidingen.
Gebruik je een specifieke scenario- of dienstregeling in TSW, of was dit een vrije rit?
Sneeuw en regen geeft ook een langere remweg.
De BR 110 in Train Sim World heeft een luchtrem- en elektrische remsysteem, en die moet je goed combineren voor een soepele stop. Hier is hoe je correct kunt remmen met deze loc:
Basisremtechniek voor de BR 110
Gebruik de dynamische (elektrische) rem eerst
Zet de tractiehendel terug naar 0.
Gebruik de "electric brake" (vaak een aparte hendel of geïntegreerd in de tractiehendel).
Dit remt de trein zonder meteen de luchtremmen te gebruiken, wat slijt op de remblokken voorkomt.
Luchtremmen toevoegen indien nodig
Als je meer remkracht nodig hebt, zet je de "train brake" voorzichtig naar "Initial" of "Minimum Reduction".
Als je harder moet remmen, verhoog je de luchtremstand naar "Full Service".
Vermijd noodremmen (Emergency)
De "Emergency" stand haalt alle lucht uit het systeem, waardoor de trein uiteindelijk stopt, maar dit duurt lang.
Daarna moet je de remmen volledig ontluchten (Release) voordat je weer kunt rijden.
Veelvoorkomende fouten bij remmen met de BR 110
Te laat beginnen → Begin vroeg genoeg met elektrische rem en voeg pas later luchtrem toe.
Te hard remmen te snel → Grote luchtrem-input kan ertoe leiden dat de remmen te lang nodig hebben om los te laten.
Luchtrem niet ontlasten bij stop → Zodra je bijna stilstaat, kun je de luchtrem even terug naar "Release" zetten om te voorkomen dat de remmen blijven hangen.
Remtechniek voor een soepele stop
Begin met de elektrische rem op ongeveer 1.200 - 1.500 meter bij 120 km/u.
Verlaag de snelheid geleidelijk tot ± 40-50 km/u op 400-600 meter afstand.
Gebruik de luchtrem op ‘Minimum’ of ‘Full Service’ om de laatste meters af te remmen.
Laat de rem los net voor stilstand (zodat de trein niet ‘schokt’ bij stoppen).
Als het spoor licht afloopt, begin dan iets eerder met remmen. Bij stijgend spoor kun je iets later beginnen.
Ja het is even wennen maar op een gegeven moment weet je het wel...
Ik zorg dat ik met 30/40 km ongeveer het stadion binnen loopt ... dead end spoor zelfs 20 km per uur.
In het nederlands... kopspoor of stootspoor.
Daar wil je niet door schieten.
[ Voor 32% gewijzigd door ravw op 17-03-2025 22:57 ]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, super fijn! Kan ik zeker wat mee. Tips wat inzetten van de remmen ook heel fijn om te weten, nu snap ik ook waarom die remmen soms zo lang erover doen om te lossen. Ga het de volgende keer allemaal even checken. Het is soms ook wel even zoeken waar de juiste schakelaars zitten maar gelukkig valt het qua hoeveelheid schakelaars wel mee vergeleken met een vliegtuig.ravw schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:45:
[...]
Dit klinkt alsof er iets misgaat bij het omschakelen van cabines en het luchtdruksysteem van de trein. Een paar dingen om te checken:
Remmen ontluchten: Als je de cabine wisselt, kan het zijn dat de luchtdruk in het remsysteem nog niet goed is opgebouwd. Probeer de remmen even op ‘Release’ te zetten en kijk of de remdruk op de meters stijgt.
Hoofdreservoirdruk controleren: Zonder voldoende luchtdruk werken de remmen niet goed. Controleer of de compressor loopt en of de druk in de leidingen voldoende is.
Remkraan correct instellen: In sommige locs moet je de remkraan in de vorige cabine op ‘Neutral’ of ‘Shutdown’ zetten voordat je in de nieuwe cabine de remmen kunt bedienen.
Treinleidingkraan (Brake Pipe) niet per ongeluk gesloten? Als die per ongeluk dichtstaat na het ombouwen, kunnen de remmen vast blijven zitten of niet goed reageren.
Sleutel en ‘Master Switch’: Je gaf al aan dat je de sleutel niet aan de andere zijde kon gebruiken. Zorg ervoor dat de sleutel in de oude cabine is uitgeschakeld voordat je hem in de nieuwe cabine activeert.
Dynamo/generator aan? Sommige locs hebben een generator of ‘main switch’ die de luchtcompressor voedt. Als die uitstaat, bouwt de trein geen luchtdruk op en werken de remmen amper.
Het klinkt alsof het omschakelen uiteindelijk goed ging, maar dat je misschien een stapje miste bij het opnieuw instellen van de trein na het omlopen. Als het weer gebeurt, kun je even kijken naar de remdrukmeters en de luchtleidingen.
Gebruik je een specifieke scenario- of dienstregeling in TSW, of was dit een vrije rit?
Sneeuw en regen geeft ook een langere remweg.
De BR 110 in Train Sim World heeft een luchtrem- en elektrische remsysteem, en die moet je goed combineren voor een soepele stop. Hier is hoe je correct kunt remmen met deze loc:
Basisremtechniek voor de BR 110
Gebruik de dynamische (elektrische) rem eerst
Zet de tractiehendel terug naar 0.
Gebruik de "electric brake" (vaak een aparte hendel of geïntegreerd in de tractiehendel).
Dit remt de trein zonder meteen de luchtremmen te gebruiken, wat slijt op de remblokken voorkomt.
Luchtremmen toevoegen indien nodig
Als je meer remkracht nodig hebt, zet je de "train brake" voorzichtig naar "Initial" of "Minimum Reduction".
Als je harder moet remmen, verhoog je de luchtremstand naar "Full Service".
Vermijd noodremmen (Emergency)
De "Emergency" stand haalt alle lucht uit het systeem, waardoor de trein uiteindelijk stopt, maar dit duurt lang.
Daarna moet je de remmen volledig ontluchten (Release) voordat je weer kunt rijden.
Veelvoorkomende fouten bij remmen met de BR 110
Te laat beginnen → Begin vroeg genoeg met elektrische rem en voeg pas later luchtrem toe.
Te hard remmen te snel → Grote luchtrem-input kan ertoe leiden dat de remmen te lang nodig hebben om los te laten.
Luchtrem niet ontlasten bij stop → Zodra je bijna stilstaat, kun je de luchtrem even terug naar "Release" zetten om te voorkomen dat de remmen blijven hangen.
Remtechniek voor een soepele stop
Begin met de elektrische rem op ongeveer 1.200 - 1.500 meter bij 120 km/u.
Verlaag de snelheid geleidelijk tot ± 40-50 km/u op 400-600 meter afstand.
Gebruik de luchtrem op ‘Minimum’ of ‘Full Service’ om de laatste meters af te remmen.
Laat de rem los net voor stilstand (zodat de trein niet ‘schokt’ bij stoppen).
Als het spoor licht afloopt, begin dan iets eerder met remmen. Bij stijgend spoor kun je iets later beginnen.
Ja het is even wennen maar op een gegeven moment weet je het wel...
Ik zorg dat ik met 30/40 km ongeveer het stadion binnen loopt ... dead end spoor zelfs 20 km per uur.
In het nederlands... kopspoor of stootspoor.
Daar wil je niet door schieten.
Ik deed een route van TSW zelf, kan zo even niet herinneren hoe die heet.
Vind het echt heel tof tot zo ver, misschien wel leuker dan ik had verwacht. Het is telkens een soort race tegen de klok haha.
Ja het lijkt saai , maar dat is het zeker niet.Streskip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:29:
[...]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, super fijn! Kan ik zeker wat mee. Tips wat inzetten van de remmen ook heel fijn om te weten, nu snap ik ook waarom die remmen soms zo lang erover doen om te lossen. Ga het de volgende keer allemaal even checken. Het is soms ook wel even zoeken waar de juiste schakelaars zitten maar gelukkig valt het qua hoeveelheid schakelaars wel mee vergeleken met een vliegtuig.
Vind het echt heel tof tot zo ver, misschien wel leuker dan ik had verwacht. Het is telkens een soort race tegen de klok haha.
Die vracht treinen zijn echt een draak om te rijden.
Eerst ben je een half uur bezig met de wagons aankoppelen en dan mag je een keer gaan rijden......
En als het dan lekker druk is sta je meer stil dan dat je voor uit komt.
Maar het heeft wel wat.
Maar het is even zoeken naar de dingen.
Met flightsim heeft het ook even geduurd voordat je het kon dromen.
Dan gaat dit ook wel lukken.
Maar ik koop ook heel veel dlc van TSW 5 lekker afwisselend spelen.
Gisteren even voor sleepdienst gespeeld omdat er een passagiers train niet meer voor of achter uit wilde ....
Mag je eerste dat ding op gaan halen en dan eerste de mensen die er in zitten even af zetten bij een perron, en dan dat gevaarte even naar de loods rijden om na gekeken te worden.
Dat met een Class 66DRS
Daar moet je deze twee voor hebben.
:strip_exif()/f/image/fmK5LlOg1DK8Qsbe6KMLPqCJ.png?f=user_large)
Deze zijn ook erg leuk
de eerste 2 beetje old skool
:strip_exif()/f/image/kktcMrwseJ5c704wgiTN0L67.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door ravw op 18-03-2025 01:24 ]
De reden dat het remmen soms zo lang duurt is omdat een pneumatische (dus op lucht) remming de gehele trein door moet om alle wagons te bereiken. Bij lange goederentreinen kan het dus even duren voor je goed en wel stil staat. Met lossen idem dito, de treinleiding moet weer vullen tot 5 bar en ook dit moet weer de gehele trein door alvorens alle remmen los zijn.Streskip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:29:
[...]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, super fijn! Kan ik zeker wat mee. Tips wat inzetten van de remmen ook heel fijn om te weten, nu snap ik ook waarom die remmen soms zo lang erover doen om te lossen. Ga het de volgende keer allemaal even checken. Het is soms ook wel even zoeken waar de juiste schakelaars zitten maar gelukkig valt het qua hoeveelheid schakelaars wel mee vergeleken met een vliegtuig.
Moderne treinen (sowieso vrijwel alle passagierstreinen) remmen elektropneumatisch. Dat betekent dat door middel van het bedienen van de remhandel de remkleppen elektrisch bediend worden en dus door de gehele trein tegelijk aanslaan. Ook het lossen geschiedt weer door middel van een elektrisch signaal waardoor door de gehele trein de kleppen vrijwel tegelijk aanslaan en lossen.
Nb. in Nederland is de pneumatische rem de wettelijk verplichte rem. Ook al remmen we eigenlijk 99% van de tijd elektropneumatisch, als dat systeem het begeeft moet je altijd nog pneumatisch kunnen remmen anders mag je überhaupt de trein niet rijden.
Als laatste heb je ook nog elektrodynamisch, dat is feitelijk gezien remmen op de motor. In de praktijk doen treinen dit vooral bij de initiële remming op hogere snelheid. Zodra je dan meer remkracht vraagt neemt het (elektro)pneumatische remsysteem het over. Maar elektrodynamisch remmen is wel een efficiënte manier om opgewekte energie terug te leveren aan het stroomnet. De elektromotoren van de trein worden immers omgeschakeld naar een generator die door de draaiende wielen wordt aangedreven. Deze motoren wekken vervolgens energie op die door middel van regeneratief remmen kan worden terug geleverd aan het stroomnet. Indien een trein dit niet kan wordt de energie omgezet in warmte en afgevoerd door middel van weerstanden.
Tl;dr (elektro)pneumatisch remmen = op lucht, elektrodynamisch remmen = op de motor
De SNG die binnenkort verschijnt in TSW5 is een perfect voorbeeld van een trein die alle remsystemen combineert. Ik verwacht overigens niet dat de simulatie de verschillen goed zal laten zien, maar goed het is in ieder geval iets
[ Voor 4% gewijzigd door London op 18-03-2025 19:00 ]
Tesla M3LR '21
Goud al die informatie, fijn om te weten! Ik zal binnenkort even een nieuwere trein nemen in TSW zodat ik die elektro pneumatische remmen kan ervaren. Vanuit mijn werk (calamiteiten organisatie van NS) hoor ik wel eens dat 'we' pneumatisch nog verder kunnen, maar nooit echt een beeld gehad van hoe een machinist dat dan ervaart.London schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:58:
[...]
De reden dat het remmen soms zo lang duurt is omdat een pneumatische (dus op lucht) remming de gehele trein door moet om alle wagons te bereiken. Bij lange goederentreinen kan het dus even duren voor je goed en wel stil staat. Met lossen idem dito, de treinleiding moet weer vullen tot 5 bar en ook dit moet weer de gehele trein door alvorens alle remmen los zijn.
Moderne treinen (sowieso vrijwel alle passagierstreinen) remmen elektropneumatisch. Dat betekent dat door middel van het bedienen van de remhandel de remkleppen elektrisch bediend worden en dus door de gehele trein tegelijk aanslaan. Ook het lossen geschiedt weer door middel van een elektrisch signaal waardoor door de gehele trein de kleppen vrijwel tegelijk aanslaan en lossen.
Nb. in Nederland is de pneumatische rem de wettelijk verplichte rem. Ook al remmen we eigenlijk 99% van de tijd elektropneumatisch, als dat systeem het begeeft moet je altijd nog pneumatisch kunnen remmen anders mag je überhaupt de trein niet rijden.
Als laatste heb je ook nog elektrodynamisch, dat is feitelijk gezien remmen op de motor. In de praktijk doen treinen dit vooral bij de initiële remming op hogere snelheid. Zodra je dan meer remkracht vraagt neemt het (elektro)pneumatische remsysteem het over. Maar elektrodynamisch remmen is wel een efficiënte manier om opgewekte energie terug te leveren aan het stroomnet. De elektromotoren van de trein worden immers omgeschakeld naar een generator die door de draaiende wielen wordt aangedreven. Deze motoren wekken vervolgens energie op die door middel van regeneratief remmen kan worden terug geleverd aan het stroomnet. Indien een trein dit niet kan wordt de energie omgezet in warmte en afgevoerd door middel van weerstanden.
Tl;dr (elektro)pneumatisch remmen = op lucht, elektrodynamisch remmen = op de motor
De SNG die binnenkort verschijnt in TSW5 is een perfect voorbeeld van een trein die alle remsystemen combineert. Ik verwacht overigens niet dat de simulatie de verschillen goed zal laten zien, maar goed het is in ieder geval iets
Kan echt niet wachten op de SNG en ICM, nog een weekje
Ik speel veelal simulatie games zo af en toe op mijn PS5 (vooral Farming Simulator), en ETS2 op de PC.
Zo af en toe denk ik zou TSW wat zijn, maar steeds denk ik mwa nee, wat kan daar nou leuk aan zijn, je rijd op rails van a naar b. Ik kan dat ook niet echt halen uit filmpjes op youtube + hoe werkt het met een controller.
wellicht kunnen jullie mij net dat duwtje geven. Hierboven lees ik wel over de remmen en wat je allemala moet doen enzo, dat klinkt heel interessant. Het spel is nu in de aanbieding in de PSstore voor de special edition, van 120 voor 35, maar dan moet het het wel waard zijn
Floris
Dezelfde gedachten had ik 6 weken geleden ook.lord_fh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:02:
Goedemorgen!
Ik speel veelal simulatie games zo af en toe op mijn PS5 (vooral Farming Simulator), en ETS2 op de PC.
Zo af en toe denk ik zou TSW wat zijn, maar steeds denk ik mwa nee, wat kan daar nou leuk aan zijn, je rijd op rails van a naar b. Ik kan dat ook niet echt halen uit filmpjes op youtube + hoe werkt het met een controller.
wellicht kunnen jullie mij net dat duwtje geven. Hierboven lees ik wel over de remmen en wat je allemala moet doen enzo, dat klinkt heel interessant. Het spel is nu in de aanbieding in de PSstore voor de special edition, van 120 voor 35, maar dan moet het het wel waard zijn
Floris
Dat dacht ik ook: "Leuk, een treinsimulatie!" maar wat kan daar leuk aan zijn? – Fast forward 6 weken later en ik heb al €300 aan add-ons uitgegeven. En raad eens? Ik wil nóg meer! 😆
Want TSW5 is méér dan alleen gas geven en remmen. Elke trein voelt anders, elke route heeft z’n eigen charme, en geloof me: een beklimming met 40 wagons is iets heel anders dan met 4. Bergop? Peanuts. Bergaf? Veel succes met remmen!
En dan dat op tijd rijden... De eerste stations? Piece of cake. Maar tegen het einde? 3 minuten te laat. 5 minuten. 12 minuten?! 🤯 En ik dacht nog dat ik goed doorreed!
Mijn tip? Koop meteen de uitgebreide versie voor €35 – scheelt je later toch weer een paar extra aankopen (voor even dan, want geloof me, je wil meer).
Maar pas op: voor je het weet ben je verslaafd aan nieuwe routes en treinen. Dus eh...
Het is in het begin even door bijten.
Moet even door die dooie stof heen en door die onervarenheid.
Maar het word steeds leuker.
[ Voor 34% gewijzigd door ravw op 19-03-2025 09:24 ]
( 1M44 ) (The great train train Robbery service)
1M44 (The great train train Robbery service)
De Great Train Robbery vond plaats op 8 augustus 1963 in Engeland, waarbij een bende van 15 criminelen een Royal Mail-trein overviel. Ze stopten de trein op het traject tussen Glasgow en Londen door een signaal te saboteren. De machinist werd overmeesterd en de daders stalen £2,6 miljoen (nu meer dan £50 miljoen waard). Ze vluchtten naar een boerderij om onder te duiken, maar lieten sporen achter. Uiteindelijk werden de meeste bendeleden gearresteerd, waaronder Ronnie Biggs, die later spectaculair ontsnapte.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a19VG6DG7Ij6OVRNsvCTkQrH.jpg?f=user_large)
Moet wel zeggen, dat NL erin komt speelt ook mee
//Edit: zodra hij begon te downloaden ging de PS5 onderhand over de zeik , ik moest meer dan 100gb vrij maken. Hij is nu mega veel aan downloadn: PS5, PS4 dingen, TSW3 content en TSW4 content ?!
Ik heb gewoon de TSW5 PS5 editie aan het downloaden gezet. Heeft dat te maken met dat die kaarten over geheveld zijn van de vorige versies naar de nieuwe ?
[ Voor 57% gewijzigd door lord_fh op 20-03-2025 09:29 ]
Inschakelen gebeurt bij alle treinen in deze volgorde:chantalcoolsma schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:07:
Weet er iemand een goede tutorial van AFB, PZB en SIFA? AFB werkt op sommige treinen goed, maar bij andere krijg ik het niet ingeschakeld. LZB snap ik inmiddels wel.
- trein starten (dus pantograaf omhoog en snelschakelaar sluiten of dieselmotor starten)
- rijrichting kiezen
- PZB inschakelen (ctrl+enter)
LZB schakelt automatisch mee, tenzij je dat isoleert op het schakelpaneel in de trein.
Bij de BR101 Expert-locomotief werkt dit alleen in de eenvoudige modus van de lok - in de Expert-modus moet je PZB en LZB inschakelen zoals het in het echt ook moet in de lok, dus via de boordcomputer met opgaaf van treinlengte en treingewicht.
Oh... AFB.. ik moet leren lezen.
Dat verschilt per treintype.
Bij welke trein heb je problemen met AFB?
[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 20-03-2025 09:37 ]
MAtt heeft er een aantal jaren geleden 1 gedaan tjdens een streamchantalcoolsma schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:07:
Weet er iemand een goede tutorial van AFB, PZB en SIFA? AFB werkt op sommige treinen goed, maar bij andere krijg ik het niet ingeschakeld. LZB snap ik inmiddels wel.
YouTube: Train Sim World 2 - German Signals and PZB Tutorial!
Ja er zitten routes in die van oudere versies komen.lord_fh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:16:
Ik heb gewoon de TSW5 PS5 editie aan het downloaden gezet. Heeft dat te maken met dat die kaarten over geheveld zijn van de vorige versies naar de nieuwe ?
Het leukste is als je die oude trains sims heb krijg je die routes daar ook gelijk in.
Dat heb ik dus met de Classic versie.
Diverse routes zijn al heel oud maar gewoon met een beetje aangepaste grafische dingen en andere.
Maar worden nog steeds beschreven als Train simulator 2024 of TSW 3/4 of nu 5.
Ook zo met treinen.
En soms halen ze seinen en andere dingen die in TSW 3 gemaakt zijn naar TWS5 maar ze hebben dan nog niet de bestand naam aangepast dus ze zullen als onderdeel uit TSW 3 weer gegeven orden.
Ja TSW5 is redelijk groot met installeren.
[ Voor 15% gewijzigd door ravw op 20-03-2025 09:43 ]
Nice, helemaal duidelijkravw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:41:
[...]
Ja er zitten routes in die van oduere versies komen.
Het leukste is als je die odue trains sims heb krijg je die routes daar ook eglijk in.
Dat heb ik dus met de Classic versie.
Diverse routes zijn al heel oud maar gewoon met een beetje aangepaste grafische dingen en andere.
Maar worden nog steeds beschreven als Train simulator 2024 of TSW 3/4 of nu 5.
Ook zo met treinen.
hahah WOW dat is een beste lijstravw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:47:
[...]
Ik heb Train Sim world 4 nog nooit gekocht maar ik heb wel veel addons er voor ....![]()
[Afbeelding]

Ik leg nu de link pas wie jij bent op het Dovetail-forum.Dirk22 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:34:
Ben benieuwd naar de NL route, zie helaas wat foutjes met de bovenleiding maar misschien kunnen ze die nog fixen. 😊
Thanks. Deze ga ik later bekijken. Had een andere gevonden, maar vond die niet heel duidelijk.stijn014 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:35:
[...]
MAtt heeft er een aantal jaren geleden 1 gedaan tjdens een stream
YouTube: Train Sim World 2 - German Signals and PZB Tutorial!
Gisteren bv met de Vectron. Hij geeft wel aan dat AFB aan staat, maar deed niks.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:33:
[...]
Bij welke trein heb je problemen met AFB?
Bedoel je de indicatie op de speedo met je ingestelde snelheid?chantalcoolsma schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Gisteren bv met de Vectron. Hij geeft wel aan dat AFB aan staat, maar deed niks.
:strip_exif()/f/image/C4OhJs6UJZ3XOwmgmW13UeXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Aardig gek, kijk hoeveel gb hij download voor alleen de special edition op ps5 ?! 136gb ps5, oke, maar kijk vooral naar de size ps4 content die die mee pakt en voor zowel voor tws 3 en 5 is hij nu nog ps4 content aan het downloaden (denk nog een 30gb ofzo), allemaal ook dezelfde banen als in de ps5 versie, snap niet hoe dat kan. Zou ik de ps4 zooi er zo af kunnen gooien of zou die dat echt nodig moeten hebben ??
//edit: eindstand: +- 250gb, waarvan 136 ps5 data , de rest ps4
[ Voor 5% gewijzigd door lord_fh op 20-03-2025 19:07 ]
Met veel addons hier hier net 160 GB TSW 5 (lord_fh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:23:
[Afbeelding]
Aardig gek, kijk hoeveel gb hij download voor alleen de special edition op ps5 ?! 136gb ps5, oke, maar kijk vooral naar de size ps4 content die die mee pakt en voor zowel voor tws 3 en 5 is hij nu nog ps4 content aan het downloaden (denk nog een 30gb ofzo), allemaal ook dezelfde banen als in de ps5 versie, snap niet hoe dat kan. Zou ik de ps4 zooi er zo af kunnen gooien of zou die dat echt nodig moeten hebben ??
//edit: eindstand: +- 250gb, waarvan 136 ps5 data , de rest ps4
Maar moet hij dan zo veel extra's downloaden op de PS
Ik zit hier op de PC
Misschien iemand anders die ook een console heeft er meer van weet
Weet niet op je ene PS4 kan uitbouwen met een grotere harde schijf anders daar eens aan denken.
[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 20-03-2025 19:35 ]
Ps5 kan je uitbreiden qua hdd, ik verbaas me.vooral over de hoeveelheid ps4 data.ravw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:27:
[...]
Met veel addons hier hier net 160 GB TSW 5 () tegenover 1.6 TB van MSFS2024
(dus valt mee)
Maar moet hij dan zo veel extra's downloaden op de PS
Ik zit hier op de PC
Misschien iemand anders die ook een console heeft er meer van weet
Weet niet op je ene PS4 kan uitbouwen met een grotere harde schijf anders daar eens aan denken.
kijk eens bij je opslag kan zijn dat het Game Caching & Optimalisatiebestanden zijn.lord_fh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:43:
[...]
Ps5 kan je uitbreiden qua hdd, ik verbaas me.vooral over de hoeveelheid ps4 data.
Sommige PS4-games installeren extra gegevens om laadtijden te verkorten en prestaties te verbeteren.
Even van het net geplukt:
Ja,Game Caching & Optimalisatiebestanden kunnen ook flink groot zijn.
Sommige PS4-games installeren extra bestanden om:
Laadtijden te verkorten (voor snelle toegang tot veelgebruikte content).
Prestaties te verbeteren (bijvoorbeeld door teksturen of AI-processen voor te laden).
Bij Train Sim World 5 kan dit betekenen dat de game vooraf bepaalde routes, treinen of omgevingen inlaadt, zodat het spel soepeler draait. Dit soort bestanden kunnen makkelijk 10-20 GB of meer in beslag nemen, afhankelijk van hoe de game is geoptimaliseerd.
Je kan kijken in de opslaginstellingen van de PS4 om te zien welke bestanden zoveel ruimte innemen en of er iets te verwijderen is.
Sommige games laten je handmatig cache-bestanden wissen, maar vaak worden ze automatisch opnieuw aangemaakt bij het spelen.
je kunt ook kijken naar een externe HD.
1. Een externe harde schijf gebruiken (makkelijkste optie)
Je kunt een externe USB 3.0 harde schijf of SSD aansluiten en instellen als uitgebreide opslag.
Hoe doe je dit?
Sluit een externe harde schijf of SSD aan op een van de USB-poorten van je PS4.
Ga naar Instellingen > Apparaten > USB-opslagapparaten.
Selecteer de aangesloten harde schijf en kies Formatteren als uitgebreide opslag.
Zodra het is geformatteerd, kun je games direct installeren op de externe schijf.
Aanbevolen externe harde schijven:
WD Black P10 2TB/4TB (goed voor veel games)
Samsung T7 SSD (sneller laden dan een normale HDD)
[ Voor 74% gewijzigd door ravw op 20-03-2025 19:58 ]
Blauwe ring verschijnt niet op hud. Ook niet na bevestigen met knop op AFB pookje.stijn014 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:19:
[...]
Bedoel je de indicatie op de speedo met je ingestelde snelheid?
Maar wat is dit vet ! haha, had ik vooraf niet ingeschat, maar is enorm vermakelijk en interessant.
Ook al heb ik nog niet veel gespeeld het jeukt om expansions te kopen haha !
Blij met de aankoop in ieder geval
//edit tijdens training zegt ie schakel assistenten vvs (of vds? ) en nog 2 in om meer punten te krijgen. maar ik zie dat nergens op mijn dashboard ?
[ Voor 10% gewijzigd door lord_fh op 21-03-2025 10:33 ]
Hier zat ik dus ook al naar te zoeken...lord_fh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:29:
//edit tijdens training zegt ie schakel assistenten vvs (of vds? ) en nog 2 in om meer punten te krijgen. maar ik zie dat nergens op mijn dashboard ?
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Dat komt omdat je de AFB ook nog moet aanzetten op je TDD door 9 te drukken.chantalcoolsma schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:04:
[...]
Blauwe ring verschijnt niet op hud. Ook niet na bevestigen met knop op AFB pookje.
:strip_exif()/f/image/DM9jKnfzaCtmfIsT1Qd29mWh.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door London op 21-03-2025 14:21 ]
Tesla M3LR '21
Cant wait!!!
//al wacht ik wel tot dat hij in de uitverkoop gaat, 40 euro voor 1 traject dlc is wel erg gortig

[ Voor 13% gewijzigd door lord_fh op 21-03-2025 21:18 ]
Ja ik twijfel ook nog, heb zo veel mooie routes die ik nog wil..lord_fh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:04:
[...]
Cant wait!!!
//al wacht ik wel tot dat hij in de uitverkoop gaat, 40 euro voor 1 traject dlc is wel erg gortig
Maar voor de mensen die vaak op die route in het echt rijden is het leuk.
Was het nu de Hoekse lijn of Rotterdam Den Haag geweest was het geen probleem.
Maar ik ken de route Zwolle wel naar Groningen ( eerder Leeuwarden)
Dus weet een beetje hoe het er uit ziet.
Maar zal me niet veel herinneren van die route.
In deze omgeving Rotterdam / Denhaag / Amsterdam / Utrecht kom me veel meer bekendheid denk ik.
Maar het is sowieso al leuk om herkenbare trein te rijden.
Die koploper heb ik echt vaak in gezeten .. en geslapen
[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 21-03-2025 21:51 ]
Gewoon lekker de dlc goed spelen die je nu heb , hij zal wel snel in korting zijn bij de volgende sale.lord_fh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:11:
Jaa klopt! Ik wil hem zeker ook hebben maar heb het spel 2 dagen en nog veel te doen. Maar ik kan niet beloven dat ik me in houd, gezien het gevoel bij echt NL spul
En zo niet mocht je over een paar weten genoeg hebben van de Bakerloo line en zo kan je altijd nog kijken.
Dan zijn de foutjes er ook wel een beetje weg gepoetst.
Wat je nu wel kunt doen deze twee kopen, zijn erg leuke routes
Arosalinie: Chur - Arosa Route
Berninalinie: Tirano - Ospizio Bernina
Gaat niet snel maar wel erg gaaf met die hoogste verschillen.
En in de Alpen rijden. (zwitserland , Italia)
Leuke toeristische routes rijden .. dat je ook moet stoppen bij bekende bezichtigingen zo dat ze foto's kunnen maken.
gemiddeld rij je maar 40 km per uur.
Mittenwaldbahn: Innsbruck - Garmisch-Partenkirchen is echt een must have ... alleen wacht ik tot hij lager in prijs is.
[ Voor 33% gewijzigd door ravw op 21-03-2025 22:35 ]
Zou mooi zijn ...Robinho96 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:21:
Ik hoop nu wel dat nu ze een Nederlandse route hebben gemaakt, dat ze ook eens een Belgische route maken![]()
De Ardennenlijn (Brussel - Luxemburg)
De lijn van Liège naar Sankt-Vith
De Vennbahn (Aken - Troisvierges)
De Belgische Kustlijn (Oostende - Knokke)
De Semoislijn (Dinant - Bertrix)
Zouden wel leuke zijn om te hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door ravw op 21-03-2025 22:39 ]
Ja eens, ik heb TSW sinds een week en van dezelfde deal genoten als jij. 40 euro is een smak geld maar ik zie het al helemaal gebeuren dat ik gewoon meega in de hype en het direct kooplord_fh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:04:
[...]
Cant wait!!!
Robinho96 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:21:
Ik hoop nu wel dat nu ze een Nederlandse route hebben gemaakt, dat ze ook eens een Belgische route maken![]()
Roosendaal - Antwerpen misschien wel geinig of Rotterdam - Antwerpen over de HSL, maar dan wel via Breda én met de spanningssluis met alle perikelen erbijravw schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:38:
[...]
Zou mooi zijn ...
De Ardennenlijn (Brussel - Luxemburg)
De lijn van Liège naar Sankt-Vith
De Vennbahn (Aken - Troisvierges)
De Belgische Kustlijn (Oostende - Knokke)
De Semoislijn (Dinant - Bertrix)
Zouden wel leuke zijn om te hebben.
Nog wat plaatjes:

Dit is toch ook hilarisch:
"Bicycles are of course a huge part of Dutch culture and transportation. Cyclists can therefore be seen as occasional traffic throughout the route."
Ben ook benieuwd hoe dit gaat zijn:
"Also included are a selection of Scenarios that feature situations such as failed trains for recovery, wrong-line running and the replacement of an IC train with the SNG3."
Moet je dan een trein gaan evacueren en of wegslepen? En met 'wrong-line running' bedoelen ze linkerspoor rijden ofzo?
Ik zie dat je ook als conducteur kan spelen, hebben jullie dat al gedaan op andere routes? Hoe is dat?
[ Voor 33% gewijzigd door Streskip op 21-03-2025 23:59 ]
Dat heb ik al bij een route zitten , met een service train.. dat is echt gaaf om te doen.. dus een train die stil valt met mensen er in , dan met een diesel loco gaan op halen mensen afzetten of het dchtbijzijnde perron en dan verder slepen naar een punt war je hem kunt nakijken.......Streskip schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:25:
[...]
Ben ook benieuwd hoe dit gaat zijn:
"Also included are a selection of Scenarios that feature situations such as failed trains for recovery, wrong-line running and the replacement of an IC train with the SNG3."
Moet je dan een trein gaan evacueren en of wegslepen? En met 'wrong-line running' bedoelen ze linkerspoor rijden ofzo?
Ik zie dat je ook als conducteur kan spelen, hebben jullie dat al gedaan op andere routes? Hoe is dat?
Dus uitstappen om de deuren te openen als je bij een perron ben :-)
Want die train doet dus niets verders..
Dat je als conducteur kan spelen heb ik ook een paar maar nog niet gedaan .. lijk me ook niets voor mij.
beetje de trein schoon houden, koffers goed zetten dat mensen niet struikelen en kaartjes controleren.
Menens vragen de benen van de bank af te halen en gewoon gaan zitten.....
Kom wel met een grote bijl binnen , dan snappen ze de hint wel ...
Eens kijken hoe snel ze die voeten van de banken af halen.
Ach de Bakerloo-lijn zit er ook in dat is ook geen trein en Overground Mildmay line: Stratford - Willesden Junction.
Dus zou er wel mooi tussen kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 22-03-2025 00:54 ]
Oja dat is waar ook, dat had je laatst nog benoemd dat je die mensen moest redden. Het zal vast niet gebeuren, maar zou wel leuk zijn als ook ProRail ICB (incidentenbestrijding) ter plaatse komt bij zo'n evacuatie, net als in het echt. Al zouden ze alleen al een paar van die poppetjes kunnen simuleren naast de trein.ravw schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 00:45:
[...]
Dat heb ik al bij een route zitten , met een service train.. dat is echt gaaf om te doen.. dus een train die stil valt met mensen er in , dan met een diesel loco gaan op halen mensen afzetten of het dchtbijzijnde perron en dan verder slepen naar een punt war je hem kunt nakijken.......
Dus uitstappen om de deuren te openen als je bij een perron ben :-)
Want die train doet dus niets verders..
Dat je als conducteur kan spelen heb ik ook een paar maar nog niet gedaan .. lijk me ook niets voor mij.
beetje de trein schoon houden, koffers goed zetten dat mensen niet struikelen en kaartjes controleren.
Menens vragen de benen van de bank af te halen en gewoon gaan zitten.....
Kom wel met een grote bijl binnen , dan snappen ze de hint wel ...![]()
Eens kijken hoe snel ze die voeten van de banken af halen.
Ik ben mij nu alvast maar aan het inlezen op de ATB en remcurve etc, dan hoop ik straks een goede start te hebben!
Haha die routes die je noemt stonden al op wishlist ! (Voor als ze in de aanbieding zijn in de ps store)ravw schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:17:
[...]
Gewoon lekker de dlc goed spelen die je nu heb , hij zal wel snel in korting zijn bij de volgende sale.
En zo niet mocht je over een paar weten genoeg hebben van de Bakerloo line en zo kan je altijd nog kijken.
Dan zijn de foutjes er ook wel een beetje weg gepoetst.
Wat je nu wel kunt doen deze twee kopen, zijn erg leuke routes
Arosalinie: Chur - Arosa Route
Berninalinie: Tirano - Ospizio Bernina
Gaat niet snel maar wel erg gaaf met die hoogste verschillen.
En in de Alpen rijden. (zwitserland , Italia)
Leuke toeristische routes rijden .. dat je ook moet stoppen bij bekende bezichtigingen zo dat ze foto's kunnen maken.![]()
gemiddeld rij je maar 40 km per uur.
Mittenwaldbahn: Innsbruck - Garmisch-Partenkirchen is echt een must have ... alleen wacht ik tot hij lager in prijs is.
Idd vermaakt me voorlopig prima, heb toch maar mondjesmaat tijd en ben de training nog aan doorlopen. Ik kom er wel echt van tot rust van het kedeng kedeng
Had echt niet gedacht dat het me zo zou pakken.
Zijn er nog must have locs om op de wish list te zetten ?
Ik zelf heb:lord_fh schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:36:
[...]
Zijn er nog must have locs om op de wish list te zetten ?
-DB BR 111 & n-Wagen Pack
-DB BR 155 Loco
-DB G6 Diesel Shunter
-London Underground 1938 Stock EMU Loco
-Santa Fe F7
-Edinburgh - Glasgow: Engineering Express
Dat is die service train. (Class 66)
(route: ScotRail Express: Edinburgh - Glasgow nodig)
Onder andere.
Maar kijk wel of je de verplichte route heb.
Waar ze op moeten rijden.
En paar zijn straks ook rijbaar op de Zwolle Groningen lijn.
Paar dagen geleden werd al aan gegeven welke je nodig heb om vol van de Zwolle Groningen te kunnen genieten.
Want dat vind ik soms wel minder, soms moet je een andere DLC mee kopen wil je het kunnen gebruiken of 100% goed gebruiken dus let daar op.
Voor al de routes
[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 22-03-2025 08:26 ]
Die Overground lijn is ook een voorstadsTREIN, net zoals je de S-lijnen in België hebt, en de S-bahn-netwerken in Duitsland. En de Bakerloo Line vind ik ook meer aanleunen bij een treinverbinding dan een tramlijn (alhoewel, langs de ene kant vind ik het ook een beetje raar dat die erin zit eerlijk gezegd). Anders zou je bijvoorbeeld ook de DLR van Londen er kunnen inzetten en dat doen ze ook niet.ravw schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 00:50:
[...]
Ach de Bakerloo-lijn zit er ook in dat is ook geen trein en Overground Mildmay line: Stratford - Willesden Junction.
Dus zou er wel mooi tussen kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Robinho96 op 22-03-2025 23:14 ]
Ik hoop dat ze snel de havenspoorlijn gaan toevoegen. Bv Maasvlakte - Kijfhoek of de hele Betuwelijn.ravw schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:48:
[...]
Was het nu de Hoekse lijn of Rotterdam Den Haag geweest was het geen probleem.
The possibilities are endless in de Nederlandse uitbreiding.
Ja zeker wel maar welke Betuwlijn bedoel je?chantalcoolsma schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:37:
[...]
Ik hoop dat ze snel de havenspoorlijn gaan toevoegen. Bv Maasvlakte - Kijfhoek of de hele Betuwelijn.
The possibilities are endless in de Nederlandse uitbreiding.
Dordrecht en Elst (personenvervoer) of Rotterdamse haven naar Duitsland, via Betuwe, Zevenaar en Emmerich. (goederenspoorlijn)?
Die laatste zou wel gaaf wezen. daar kun je ook personenvervoer in zetten.
De Bakerloo is een metro. Dat de route in de game zit, is omdat DTG al jaren een metrolijn wilde uitbrengen voor TSClassic, maar er nooit aan toe is gekomen. En het is een publieksfavoriet blijkt uit de verkoopcijfers (aldus Matt Peddleston in een stream ooit). Helaas blijft het (voorlopig) hierbij, want de Bakerloo-route heeft voor heel wat hoofdpijn gezorgd tijdens de ontwikkeling (men kreeg de tunnels niet donker als de stations licht moesten zijn of andersom, waardoor alle belichting uiteindelijk met de hand is gedaan). Voorlopig komt er daardoor geen nieuwe Underground-route.Robinho96 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:13:
[...]
Die Overground lijn is ook een voorstadsTREIN, net zoals je de S-lijnen in België hebt, en de S-bahn-netwerken in Duitsland. En de Bakerloo Line vind ik ook meer aanleunen bij een treinverbinding dan een tramlijn (alhoewel, langs de ene kant vind ik het ook een beetje raar dat die erin zit eerlijk gezegd). Anders zou je bijvoorbeeld ook de DLR van Londen er kunnen inzetten en dat doen ze ook niet.
Dat zou heel saai zijnAnders zou je bijvoorbeeld ook de DLR van Londen er kunnen inzetten en dat doen ze ook niet.
DLR-treinen zitten overigens wel als AI in de Mildmay-route.
Ik zie in de toekomst nog wel meer Overground-routes naar TSW komen, want die zijn populair (dat waren ze al in TSClassic). Ook Thameslink zie ik nog wel een keer verschijnen, als DTG de rechten op de naam rond krijgt.
*er is wel een verborgen bedieningspaneel om in noodgevallen de trein handmatig te besturen, maar een hele dienstregeling daarmee zou vergezocht zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-03-2025 09:55 ]
Als* er een tweede Nederlandse route komt, dan zal men zoveel mogelijk assets willen hergebruiken. Matt Peddleston heeft dat in een stream uitgelegd: het kost bakken met geld om alles vanuit het niets te ontwikkelen (denk aan borden, bovenleiding, beveiligingssysteem, seinen, gebouwen etc.).ravw schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:53:
[...]
Ja zeker wel maar welke Betuwlijn bedoel je?
Dordrecht en Elst (personenvervoer) of Rotterdamse haven naar Duitsland, via Betuwe, Zevenaar en Emmerich. (goederenspoorlijn)?
Die laatste zou wel gaaf wezen. daar kun je ook personenvervoer in zetten.
Dus een tweede route zal niet iets exotisch als de Betuweroute of de HSL zijn, want dan moet men wéér al die assets ontwikkelen. Maakt men een meer traditionele route, dan kan men spul juist wel hergebruiken.
Dat wetende, kun je gaan wegstrepen.
Utrecht - Amsterdam, Almere - Zwolle en de Oude Lijn (Amsterdam - Den Haag - Rotterdam) gebruiken andere bovenleidingssystemen en -portalen dan Zwolle-Groningen. Dat geldt eigenlijk voor alle viersporige routes in de Randstad.
Maar de lijnen rond Deventer (Apeldoorn <> Enschede en richting Zutphen) gebruiken wel dezelfde vakwerkportalen als Zwolle-Groningen. Deventer-Zutphen (en door naar Arnhem>Nijmegen?) zou bovendien een logische uitbreiding zijn gezien het materieel dat op die route rijdt (ICMm en SNG).
Bij al deze opties kan men ook meteen routehopping toepassen (een van de paradefeatures van TSW5 tenslotte). Ook kunnen zowel de Koploper als de SNG hergebruikt worden op de genoemde routes.
Op Zwolle-Groningen worden ook de H-profielportalen gebruikt, en die zitten ook in de game (zijn te zien op de promoscreenshots). Die portalen worden door heel Nederland gebruikt (behalve op de viersporige lijnen in de Randstad, en rond Het Gooi waar je meer de ronde portalen ziet). Dus routes in Gelderland, Noord-Brabant (tweesporige dan wel) en Limburg kunnen met de bestaande assets gebouwd worden. Ook Leeuwarden - Zwolle is een optie.
Treinen
Als eerste losse DLC-trein zie ik de DDZ nog wel verschijnen. Die past mooi op Zwolle-Groningen en op de routes die ik hierboven noem.
VIRMm zou ik, als ik DTG was, bewaren als trein bij een tweede route, zodat mensen die route gaan kopen om de VIRMm te kunnen rijden
*Grote als... of die er ooit komt zal heel erg afhangen hoe goed de route buiten de sales verkoopt - zie ook de enkele Franse route waar nooit een vervolg op is gekomen bijvoorbeeld
[ Voor 9% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-03-2025 13:28 ]
ICNG zou de meest logische zijn aangezien die ook naar België en Duitsland kan rijden. Belgische route zou ook tof zijnHeroic_Nonsense schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Als* er een tweede Nederlandse route komt, dan zal men zoveel mogelijk assets willen hergebruiken. Matt Peddleston heeft dat in een stream uitgelegd: het kost bakken met geld om alles vanuit het niets te ontwikkelen (denk aan borden, bovenleiding, beveiligingssysteem, seinen, gebouwen etc.).
Dus een tweede route zal niet iets exotisch als de Betuweroute of de HSL zijn, want dan moet men wéér al die assets ontwikkelen. Maakt men een meer traditionele route, dan kan men spul juist wel hergebruiken.
Dat wetende, kun je gaan wegstrepen.
Utrecht - Amsterdam, Almere - Zwolle en de Oude Lijn (Amsterdam - Den Haag - Rotterdam) gebruiken andere bovenleidingssystemen en -portalen dan Zwolle-Groningen. Dat geldt eigenlijk voor alle viersporige routes in de Randstad.
Maar de lijnen rond Deventer (Apeldoorn, Zutphen, Enschede) gebruiken wel dezelfde vakwerkportalen als Zwolle-Groningen. Deventer-Zutphen (en door naar Arnhem?) zou ook een logische uitbreiding zijn gezien het materieel dat op die route rijdt (ICMm en SNG).
Op Hengelo-Deventer zou dan ook een repaint van de Vectron (in NS Flow) met Duitse IC-rijtuigen als layer kunnen worden toegevoegd.
Bij al deze opties kan men ook meteen routehopping toepassen (een van de paradefeatures van TSW5 tenslotte). Ook kunnen zowel de Koploper als de SNG hergebruikt worden op de genoemde routes.
Op Zwolle-Groningen worden ook de H-profielportalen gebruikt, en die zitten ook in de game (zijn te zien op de promoscreenshots). Die portalen worden door heel Nederland gebruikt (behalve op de viersporige lijnen in de Randstad, en rond Het Gooi waar je meer de ronde portalen ziet). Dus routes in Gelderland, Noord-Brabant (tweesporige dan wel) en Limburg kunnen met de bestaande assets gebouwd worden. Ook Leeuwarden - Zwolle is een optie.
Treinen
Als eerste losse DLC-trein zie ik de DDZ nog wel verschijnen. Die past mooi op Zwolle-Groningen en op de routes die ik hierboven noem.
VIRMm zou ik, als ik DTG was, bewaren als trein bij een tweede route, zodat mensen die route gaan kopen om de VIRMm te kunnen rijdenDit past ook wel in de tactiek die DTG bij de Duitse en Britse routes laat zien.
*Grote als... of die er ooit komt zal heel erg afhangen hoe goed de route buiten de sales verkoopt - zie ook de enkele Franse route waar nooit een vervolg op is gekomen bijvoorbeeld
Tesla M3LR '21
Niet als je het vanuit DTG bekijkt.London schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:50:
[...]
ICNG zou de meest logische zijn aangezien die ook naar België en Duitsland kan rijden. Belgische route zou ook tof zijnMaar DTG doet maar wat heb ik soms het idee dus geen idee waar ze nog mee gaan komen.
PZB is niet zo'n probleem - die code is er al. Maar de Belgische systemen zijn er nog niet, en de ETCS-emulatie vanuit de SBB S-Bahn is niet hetzelfde als die in ICNG. Dus ook dat moet opnieuw.
Ook verwachten we de ICNG voorlopig nog niet op Zwolle-Groningen (in het echt).
Vóór de ICNG spreekt wel dat het een iconische trein is en veel Britse toeristen de trein kennen van Amsterdam en Schiphol natuurlijk.