"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën
Dovetail kennende: nee. De meeste routes worden niet meer aangeraakt tenzij er een remaster komt. En daarvoor moet een route wel heel succesvol zijn.AW_Bos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:26:
Ik ben benieuwd of ze de map van Groningen nog aan gaan passen naar het nieuwe Groningen, i.p.v. de verbouwingsfase.
@Subnet Thanks. Vanavond ga ik hem eens aanschaffen.
Ik durf je niet te zeggen hoe goed Zwolle-Groningen verkocht. Het is wel opvallend dat er nog steeds geen tweede Nederlandse route of zelfs maar een extra trein is aangekondigd.
Maar wie weet - in Augustus is de jaarlijkse grote Dovetail-aankondiging. Wellicht wordt daar iets Nederlands aangekondigd.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Reken dan vooral op TSW7 met weer een heleboel DLC. Ik koop echt alleen nog maar DLC als het in de sale is zoals nu. Heb wat Duits spul aangeschaft waaronder de 101 en 218 loco's en de Frankfurt S-Bahn & Hamburg - Lübeck routes.Heroic_Nonsense schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:38:
[...]
Dovetail kennende: nee. De meeste routes worden niet meer aangeraakt tenzij er een remaster komt. En daarvoor moet een route wel heel succesvol zijn.
Ik durf je niet te zeggen hoe goed Zwolle-Groningen verkocht. Het is wel opvallend dat er nog steeds geen tweede Nederlandse route of zelfs maar een extra trein is aangekondigd.
Maar wie weet - in Augustus is de jaarlijkse grote Dovetail-aankondiging. Wellicht wordt daar iets Nederlands aangekondigd.
Je zou zeggen dat opvolgende NL routes makkelijker zouden moet zijn om te maken nu ze de assets hebben.
https://store.steampowered.com/app/4678800/Train_Sim_World_7/
Een aantal leuke routes bij de release maar de meest interessante is toch wel de aangekondigde Amsterdam - Den Haag met VIRM
"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën
DTG kennende zullen het wel de bollenvelden worden, want "authentic Dutch landscape views!" etc.AW_Bos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:55:
Gaaf! Ik ben benieuwd of dit via Schiphol gaat of via Haarlem. Ik hoop het laatste over de Oude Lijn, en dan vooral dat de bollenvelden mooi in beeld worden gebracht...
Een saaie tunnel met een ondergronds station is dan toch iets minder.
Maar we gaan het zien. Let wel dat de route nog bij "Down the line" staat, wat in DTG-taal zoveel betekent als "ooit". Het is zelfs niet zeker dat de route nog in TSW7 komt - er is nu nog DLC in ontwikkeling die al ten tijde van TSW4 (!) is aangekondigd (DB BR420 bijvoorbeeld).
Maar de vorige Nederlandse route kwam vrij snel na de aankondiging uit, dus laten we hoop houden.
De route Amsterdam - Hilversum van DTG (voor TSClassic) is overigens helemaal van de radar verdwenen lijkt het.
Ik vind het overigens wel jammer dat ze de 'under construction' versie van Groningen gebruikt hebben in TSW 6. Als ze nou nog even een jaartje hadden gewacht....
[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 26-08-2026 09:47 ]
Verder denk ik dat ik het dit jaar bij de gratis upgrade hou. Heb in de loop der jaren (speel het al sinds deel 1) zoveel DLC bij elkaar gespaard dat er nog genoeg leuks te doen is. En zo vaak speel ik het niet meer.
Ik zet misschien de Nurnburg-Wurzburg route en de ICE4 wel op de wishlist voor als die later een keer in de aanbieding zijn.
VIRM is inderdaad inbegrepen werd gisteren gezegd in de presentatie. Er zijn nog geen beelden.Entity schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:21:
Leuk om te zien dat er een 2e Nederlandse route aan komt, ben benieuwd welk materieel. Ik hoop op een VIRM!
Verder denk ik dat ik het dit jaar bij de gratis upgrade hou. Heb in de loop der jaren (speel het al sinds deel 1) zoveel DLC bij elkaar gespaard dat er nog genoeg leuks te doen is. En zo vaak speel ik het niet meer.
Ik zet misschien de Nurnburg-Wurzburg route en de ICE4 wel op de wishlist voor als die later een keer in de aanbieding zijn.
Het viel me op dat ze echt "Vee-eye-are-em" zeiden, VIRM dus, en niet de VIRMm. Wellicht is de route in het verleden gepositioneerd (ook leuk, want dan kan er met de Koploper gereden worden, maar valt de SNG weer uit de toon).
Er zou een aftakking zijn naar Zandvoort, dus dan is de route via Haarlem de meest waarschijnlijkeAW_Bos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:55:
Gaaf! Ik ben benieuwd of dit via Schiphol gaat of via Haarlem. Ik hoop het laatste over de Oude Lijn, en dan vooral dat de bollenvelden mooi in beeld worden gebracht...
Ja dat is waar, maar het was interessant geweest om te zien wat DTG met een NL route zou doen in TSClassic. Wellicht ook weer asset-voer voor de routebouwers.AW_Bos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:45:
Maar voor TS Classic heb je genoeg andere routes van andere routebouwers. In veel gevallen moet je een paar betaalde routes geïnstalleerd hebben. Maar ik denk dat dit inmiddels wel 70% van Nederland dekt.
Maar ik heb steeds meer het gevoel dat TSClassic bewust in een soort sterfhuisconstructieis gezet en alle capaciteit naar TSW gaat.
Mee eens! Amsterdam CS zal ook best wel eens in de steigers kunnen staan in de nieuwe route...Ik vind het overigens wel jammer dat ze de 'under construction' versie van Groningen gebruikt hebben in TSW 6. Als ze nou nog even een jaartje hadden gewacht....
[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-08-2026 14:15 ]
Ze hebben dat al eerder gedaan (bij de Frankfurt S-Bahn route), waarbij op verzoek van fans de alternatieve route via Frankfurt Airport Fernbahnhof is toegevoegd, inclusief een kort stukje HSL. Oorspronkelijk zou alleen Frankfurt Airport Lokaalbahnhof in de route opgenomen worden.Aomi schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:14:
[...]
Er zou een aftakking zijn naar Zandvoort, dus dan is de route via Haarlem de meest waarschijnlijkeOf een dubbele route (via Schiphol én Haarlem) zou helemaal gaaf zijn voor de variatie.
VIRM is bevestigd inderdaad, verder niets. En ICM + SNG zaten natuurlijk al in de sim vanuit de Zwolle - Groningen route.Entity schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:21:
Leuk om te zien dat er een 2e Nederlandse route aan komt, ben benieuwd welk materieel. Ik hoop op een VIRM!
Overigens zou ik ook gewoon rekenen op de route via Haarlem, die is immers veel interessanter dan die over Schiphol.
Ik hoop nog steeds op Zwolle - Leeuwarden, ze hebben immers t/m Meppel al gemaakt dus doortrekken die hap. Mijn favoriete traject om IRL te rijden
Ik schaf ieder jaar wel de duurste versie aan. Als je nagaat betaal je natuurlijk primair voor de extra routes, maar als je dan gaat uitrekenen dan is het best een goeie deal. Snap ook niet dat er zoveel kritiek is op het feit dat er nu jaarlijks een versie uitgebracht wordt. De standaard versie krijgt iedereen gratis en als je dus extra routes wilt moet je daarvoor betalen, zo gek lijkt me dat niet. Sowieso koop ik de meeste routes zoals al eerder aangegeven altijd in de sale.
[ Voor 20% gewijzigd door London op 26-08-2026 14:42 ]
Zelf hoop ik op de Oude Hoekse lijn.
Rotterdam CS naar Hoek van Holland Strand.
En dan wel met de Mat 64 of die daar na kwam met die wat platte neus - SGM/Sprinter
[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 26-08-2026 14:58 ]
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Dat is de SGM, ook wel bekend als "Oer-Sprinter".ravw schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:55:
[...]
En dan wel met de Mat 64 of die daar na kwam met die wat platte neus.
https://www.christrains.com/nl/ts_product_nssgm.html
(Die trein is voor TSClassic - deze trein is nog niet beschikbaar in TSW).
Ja de naam kwam in eens weer in me op dus had het er als zelf bij gezet.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Dat is de SGM, ook wel bekend als "Oer-Sprinter".
https://www.christrains.com/nl/ts_product_nssgm.html
(Die trein is voor TSClassic - deze trein is nog niet beschikbaar in TSW).
Als die uit komt voor TSW lijkt me wel erg gaaf
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Blij om te horen dat de VIRM erin zit! Het maakt mij niet zoveel uit of het VIRM of VIRMm wordt. Had de presentatie nog niet gezien, dank voor de bevestiging.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:12:
[...]
VIRM is inderdaad inbegrepen werd gisteren gezegd in de presentatie. Er zijn nog geen beelden.
Het viel me op dat ze echt "Vee-eye-are-em" zeiden, VIRM dus, en niet de VIRMm. Wellicht is de route in het verleden gepositioneerd (ook leuk, want dan kan er met de Koploper gereden worden, maar valt de SNG weer uit de toon).
Er is iemand bezig geweest met Enschede - Oldenzaal voor TSW 6.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
Ja dat is waar, maar het was interessant geweest om te zien wat DTG met een NL route zou doen in TSClassic. Wellicht ook weer asset-voer voor de routebouwers.
Voor zover ik begrijp zijn veel assets vanuit TSClassic overgezet. Binnenkort volgt er een release.
Zie ook deze video....
De hele engine van TSClassic is/voelt gewoon zwaar ruk. Kennen we nog de oude "Send/Don't Send" errors nog van Microsoft TrainSimulator? In TS Classic herhaalt de geschiedenis zich, en word je regelmatig getergd met een onmiddellijke crash die een OUT OF MEMORY geeft. Soms is het gewoon puur toeval, en soms is het gewoon een bug in de route of het materieel, of het is gewoon een beperking van je hardware. Zoek het dan maar uit...Maar ik heb steeds meer het gevoel dat TSClassic bewust in een soort sterfhuisconstructieis gezet en alle capaciteit naar TSW gaat.
Mee eens! Amsterdam CS zal ook best wel eens in de steigers kunnen staan in de nieuwe route...
Oh lol! Ik lees net dat de RailWorks engine gebaseerd is op de oude engine van Microsoft TrainSimulator. Dat zou het wel verklaren. TSW gebruikt de UnReal engine.
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 26-08-2026 16:07 ]
Als Zandvoort erin komt, dan zou het leuk zijn als er een Grand Prix scenario in zou komen met 12 treinen per uur, maar dan wel met de SNG.Aomi schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:14:
[...]
Er zou een aftakking zijn naar Zandvoort, dus dan is de route via Haarlem de meest waarschijnlijkeOf een dubbele route (via Schiphol én Haarlem) zou helemaal gaaf zijn voor de variatie.
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 26-08-2026 22:36 ]
Inderdaad, lijkt me erg tof. Wel jammer dat SLT er niet in komtAW_Bos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:35:
[...]
Als Zandvoort erin komt, dan zou het leuk zijn als er een Grand Prix scenario in zou komen met 12 treinen per uur, maar dan wel met de SNG.
Zandvoort zit er in - werd genoemd in de presentatie.AW_Bos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:35:
[...]
Als Zandvoort erin komt, dan zou het leuk zijn als er een Grand Prix scenario in zou komen met 12 treinen per uur, maar dan wel met de SNG.
Je krijgt dus de route Amsterdam CS - Sloterdijk - Haarlem - Leiden - Den Haag (CS of HS is nog even onduidelijk, maar zal wel CS zijn)
Daarnaast nog de aftakking Haarlem - Zandvoort a.Z.
Vind HS veel mooier ... Dan ook gelijk even LOI en Moerwijk mee pakken :-)
Ik denk dat het CS wordt.ravw schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:55:
Jammer dat het Den haag CS word en geen HS ..
Vind HS veel mooier ... Dan ook gelijk even LOI en Moerwijk mee pakken :-)
Voorzover ik weet, is CS namelijk het eindpunt van de meeste IC's van Amsterdam naar Den Haag. Alleen ICs die verder rijden dan Den Haag, stoppen op HS in plaats van CS, zodat ze niet hoeven kopmaken.
Maar misschien heb ik het wel verkeerd
Den Haag CS is een eindstation inderdaad, de 2100 serie rijdt tussen Den Haag CS en Amsterdam CS.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:03:
[...]
Ik denk dat het CS wordt.
Voorzover ik weet, is CS namelijk het eindpunt van de meeste IC's van Amsterdam naar Den Haag. Alleen ICs die verder rijden dan Den Haag, stoppen op HS in plaats van CS, zodat ze niet hoeven kopmaken.
Maar misschien heb ik het wel verkeerd
Den Haag HS is in die zin gewoon een tussenstation waar weliswaar veel series langskomen, maar geen begint of eindigt (behoudens werkzaamheden of omleidingen).
Vanuit esthetisch oogpunt zou HS de voorkeur hebben, mijns inziens het mooiste station wat we hebben samen met Haarlem. Maar vanuit de logica bekeken zal het CS worden.
@ravw NOI en Mariahoeve kom je natuurlijk ook vanuit CS tegen dus die zullen er wel in zitten dunkt mij
[ Voor 6% gewijzigd door London op 27-08-2026 17:11 ]
in de DTG Live-stream van gisteren heeft Matt wat meer toelichting gegeven.Aomi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:39:
Hopelijk wordt het hele stuk CS - HS - Binckhorst (Noord plus Zuid) tot aan Amsterdam Watergraafsmeer erin verwerkt zodat er ook wat interessante rangeer/LM ritten toegevoegd kunnen worden. Op wat ritjes De Vork - Groningen na miste ik dat wel bij Zwolle - Groningen
Inmiddels is duidelijk dat alleen het traject langs Lisse, Hillegom en Leiden in de route zit. de route over Schiphol zit er dus niet bij. Ook Den Haag HS zit niet in de game - de route loopt tot Den Haag Centraal. Haarlem-Zandvoort wordt wél met deze route meegeleverd.
Men twijfelde over VIRM of SLT, maar koos voor VIRM omdat die iconischer is dan SLT voor toeristen en men bang is dat ze worden uitgefaseerd ("clock is ticking on the VIRM" waren de woorden in de stream) voordat ze het treinstel konden nabouwen.
De Koploper krijgt ook ritten op deze route, maar alleen als je ook Zwolle-Groningen hebt gekocht. Voor de SNG heb je niet perse Zwolle-Groningen nodig, die trein krijg je óók meegeleverd met Amsterdam - Den Haag.
Over goederendiensten is niets gezegd, maar aangezien ze geld hebben gestoken in het bouwen van een ATB-versie van de BR193 verwacht ik wel dat er wat goederenritten in de game zitten.
Hahah, the clock is ticking on the VIRM?Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
in de DTG Live-stream van gisteren heeft Matt wat meer toelichting gegeven.
Inmiddels is duidelijk dat alleen het traject langs Lisse, Hillegom en Leiden in de route zit. de route over Schiphol zit er dus niet bij. Ook Den Haag HS zit niet in de game - de route loopt tot Den Haag Centraal. Haarlem-Zandvoort wordt wél met deze route meegeleverd.
Men twijfelde over VIRM of SLT, maar koos voor VIRM omdat die iconischer is dan SLT voor toeristen en men bang is dat ze worden uitgefaseerd ("clock is ticking on the VIRM" waren de woorden in de stream) voordat ze het treinstel konden nabouwen.
De Koploper krijgt ook ritten op deze route, maar alleen als je ook Zwolle-Groningen hebt gekocht. Voor de SNG heb je niet perse Zwolle-Groningen nodig, die trein krijg je óók meegeleverd met Amsterdam - Den Haag.
Over goederendiensten is niets gezegd, maar aangezien ze geld hebben gestoken in het bouwen van een ATB-versie van de BR193 verwacht ik wel dat er wat goederenritten in de game zitten.
Die rijden nog wel een jaar of 20. Misschien dat de eerste deel serie over een jaar of 10 wel verdwijnt maar de laatste lichting wordt momenteel nog gereviseerd.
Maar de beslissing om voor VIRM te gaan omdat ie zo iconisch is is wel een hele logische. Ben wel benieuwd of alle versies ervan in het spel komen, ik hoop niet dat ze zich er weer makkelijk van af maken zoals bij ICM en SNG door alleen 3 wagen stellen toe te voegen. Ik hoop wel op 4 en 6 allebei nu, daarmee kun je leukere combinaties maken. De verschillende liveries kan de community wel maken
[ Voor 10% gewijzigd door Aomi op 29-08-2026 12:36 ]
Ook praatje kunnen maken met Jan de Duitse community manager.
BR440 is een leuke trein. In TSClassic veel mee gereden.stijn014 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:06:
Vrijdag op Gamescom Nurnberg- Wurzburg gespeeld met de BR440. Ziet er wel mooi uit. Helaas zat de ICE 4 niet in de versie die je kon spelen. Toch maar overstag gegaan en de Deluxe edition besteld.
Ook praatje kunnen maken met Jan de Duitse community manager.
Ik verheug me, qua duitse routes dan, vooral op de Neckartalbahn. Lekker sjeezen door 1974 met een heuse BR23 stoomlok. Die biedt ook weer opties voor layering op Nederlandse routes, want er rijden nogal wat BR23's in Nederland rond (bij museumstoombedrijven zoals de VSM). Zou me niets verbazen als we ooit Zwolle-Arnhem gaan krijgen met een zijtakje voor de VSM met die BR23.
Overigens zouden we het bijna vergeten, maar in de laatste DTG Direct is ook een nieuwe Duitse diesellok aangekondigd: de BR212 (aka V100 "West"). Dat is ook een hele leuke lok, die destijds ook in Nederland kwam op sommige grensstations (o.a. Nijmegen en Venlo).
Als ze nu ook eens een V200 (BR220/221) uitbrengen, is Heroic_Nonsense helemaal in z'n nopjes.