Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf auto voor 40.000 km per jaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• pgs010
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 23:16
Op dit moment heb ik een kleine daihatsu cuore die rijdt op benzine. Maandelijks ben ik 15 euro in de maand kwijt aan wegenbelasting en 50 euro voor de all-risk verzekering.
De auto zou qua verbruik 1 op 19 kunnen halen. Hiervoor moet ik dan wel 100 rijden op een 120/130 km snelweg, maar ook ik ben liever snel thuis. Hierdoor is het verbruik in de praktijk 1 op 15.
Gemiddeld rijd ik 3000 kilometer per maand. Dit betreft zo goed als alleen snelwegkilometers. Qua benzinekosten ben ik dan ongeveer 300 tot 350 euro kwijt. Nu ben ik me aan het oriënteren voor een zuinigere auto.

Mijn eisen:

- Geen lpg. Ik zie het advies vaker voorbij komen, maar ik heb weinig verstand van auto's en speel dan liever op safe.
- Besparen! Ik ben op dit moment maandelijks teveel kwijt aan totale auto kosten dus hoe meer ik bespaar hoe beter. Uiteraard denk ik hierbij ook aan de onderhoudskosten.
- Het budget is 5000. Dit bedrag zou ik kunnen rekken tot 5500 of 6000 maar dat is dan ook echt mijn maximum. Het liefst koop ik dan ook een auto met minder dan 100.000 km op de teller, maar je kan uiteraard niet alles hebben.
- Cruise control is een pré. Ik rijd 220 kilometer per dag en in mijn daihatsu mis ik het zeker tijdens de lange ritten.

Zelf heb ik uiteraard wel al wat vooronderzoek gedaan en tot nu toe zijn er twee opties:
De renault twingo en de fiat punto evo (allebei op diesel).

Ik hoor graag of er tweakers zijn met beter advies!

Verwijderd

Je rug zal je dankbaar zijn voor een goede stoel

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-11 22:53
Hoeveel schadevrije jaren heb jij met een all-risk van 50,- per maand voor een auto van 10000,-.
Mijn prius met een nieuwprijs van 35000 is all-risk voor 27,-

Een goede stoel is iets wat persoonlijk is, ik kan nl. niet lang zitten op een franse danwel duitse stoel....

[ Voor 34% gewijzigd door roches op 04-12-2016 21:14 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Auto voor 60.000km per jaar al doorgenomen en de voors/tegens een beetje gelezen? En recentelijk ook een ander topic over Fiat in 2e hands auto gekocht, motor kapot. Waar heb ik recht op? dus mogelijk dat je daar wel even naar kan kijken en over na kan denken?

Ik heb de afgelopen decennia enkele tientallen auto's gereden; van sjonnie-racebakken tot grote zakelijke wagens. En nu ook mijn eigen jaartjes beginnen te tellen, kan ik je echt 1 ding vertellen: probeer een auto met een zo goed mogelijke stoel te vinden maar ook een zo lang mogelijke wielbasis. Die twee zaken geven ontzettend veel rust tijdens langere ritten & lang zitten.

Een Twingo en Evo vallen dus niet in mijn eerste keuze en zeker niet in dat budget. Als ik moet kopen in dat budget, dan kom ik al rap op de enorme Franse slagschepen of de Duitse slagschepen. Het grootste verschil is het comfort in stoel & vering. Fransen zijn wat relaxter, Duitsers wat steviger.

Geen zin om alle auto-sites af te struinen maar een Opel Vectra CDTI of een Renault Lagune DCI zouden mij als eerste te binnen schieten. Daarna zou je mogelijk kunnen kijken naar een iets oudere Seat Leon of en Skoda Fabia.

Helaas kan ik niet in jouw portomonnee/administratie kijken; sowieso gaan de kosten bij 3000+ km per maand hoger worden door onderhoud, afschrijving, brandstof etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11 15:15
Dit is een lastige veel goedkoper en spartaanse wordt het niet dan een Cuore. Met deze kilometrage wordt een diesel aantrekkelijk. Misschien is een VW Bora of Polo 1.9TDI met 90 of 110 pk wat?! Relatief goedkoop, niet afgetrapt zoals veel golfjes en beresterke motoren.
Verder is misschien een Peugeot 306 HDI een goed idee. De stations worden ongeveer weggeven en de motoren zijn oersterk. Je gaat dan wel meer wegenbelasting betalen, het verbuik zou iets lager worden en diesel is goedkoper. En je krijgt ten slotte er meer comfort voor terug.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Ik denk dat er weinig te besparen is, want de grootste besparing wil je zelf niet. Misschien alleen op de verzekering. Waarom all-risk op een Cuore?

• pgs010
Bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:11:
Je rug zal je dankbaar zijn voor een goede stoel
Hahaha tot nu toe heb ik nergens last van, maar ik hoor dit wel vaker. :P
roches schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:12:
Hoeveel schadevrije jaren heb jij met een all-risk van 50,- per maand voor een auto van 10000,-.

Een goede stoel is iets wat persoonlijk is, ik kan nl. niet lang zitten op een franse danwel duitse stoel....
0. ik heb mijn rijbewijs namelijk niet langer dan een jaar en daarmee ook nog geen schadevrije jaren opgebouwd.
MAX3400 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:26:
Auto voor 60.000km per jaar al doorgenomen en de voors/tegens een beetje gelezen? En recentelijk ook een ander topic over Fiat in 2e hands auto gekocht, motor kapot. Waar heb ik recht op? dus mogelijk dat je daar wel even naar kan kijken en over na kan denken?
Ik had beide topics al doorgenomen. De topicstarter van de 60.000 km zijn voorkeur was LPG, maar ik zal nog maar eventjes kijken of er goede diesels getipt worden. Wat betreft het topic over de defecte motor na aankoop bij de fiat punto: het is voor het eerst dat ik daarover negatieve verhalen hoor. Uiteraard ben ik wel blij met je advies en neem ik het zeker mee in mijn overweging!
Zoepertje schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:48:
Dit is een lastige veel goedkoper en spartaanse wordt het niet dan een Cuore. Met deze kilometrage wordt een diesel aantrekkelijk. Misschien is een VW Bora of Polo 1.9TDI met 90 of 110 pk wat?! Relatief goedkoop, niet afgetrapt zoals veel golfjes en beresterke motoren.
Ik zal eens even kijken naar die auto's. Uiteraard heb ik het liefst een auto die zo min mogelijk afgetrapt is.
TheBrut3 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:50:
Ik denk dat er weinig te besparen is, want de grootste besparing wil je zelf niet. Misschien alleen op de verzekering. Waarom all-risk op een Cuore?
Tja, ik vond het verschil tussen WA en All risk niet zo groot. Al vraag ik me soms wel af of ik er gebruik van zou maken als ik zie hoeveel invloed het heeft op de schadevrije jaren. Denk je dat een diesel niet goedkoper is op basis van het aantal kilometers wat ik jaarlijks rijd?

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:12
Ik heb een excel waarmee je eenvoudig het omslagpunt kunt vinden op jouw vraag benzine/lpg/diesel.

Kan ik alleen niet posten, maar wil hem wel e-mailen.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29
Waarom geen lpg is de vraag?
Omdat van horen zeggen ofzo? Ik heb zelf 2 auto's gereden op lpg, een Opel Astra tot boven de 333000 kilometer nooit geen problemen mee gehad. En ik rij nu een Renault megane (2004) gekocht met 180000 op de teller en daarmee zit ik nu ook al op de 320000 kilometer. Geen centje pijn. Motorisch allemaal prima in orde. Echter het interieur begint nu langzaam aan zijn beste tijd te hebben gehad.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Je rijdt zo'n beetje de meest economische auto die er is, maar omdat je 3x het gemiddelde aantal kilometers rijdt, wordt het toch nog duur. Dan kun je naar een andere auto kijken voor een oplossing, maar dat komt me niet heel logisch over :)

Compacte diesel, Polo/Corsa/Punto etc, loopt in de praktijk 1:20 a 1:25. Scheelt 150 per maand aan brandstof, tegenover een paar tientjes extra verzekering en een stuk meer wegenbelasting. Onder de streep verdien je 50 of 75 euro denk ik. En je rijdt een maat groter.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TheBrut3 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:50:
Ik denk dat er weinig te besparen is, [...]
Jawel: geen 3000km in de maand rijden. Klinkt misschien een beetje flauw. Maar goed, je hebt je rijbewijs pas net, dus daarvoor lukte het ook zonder die 3000km/maand. Je zal het niet voor de lol doen, maar de vraag is dan vooral of de boloning opweegt tegen de kosten van het rijden en de tijd die je eraan kwijt bent.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

En door de hoeveelheid kilometers heb je naast aanschafprijs ook een andere kostenpost. Brandstof. Dus een zuinige diesel gezien de hoeveelheid kilometers en ga er vanuit dat je bij verkoop nauwelijks nog iets zult terugkrijgen.

-_-

• pgs010
pasarica schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:16:
Ik heb een excel waarmee je eenvoudig het omslagpunt kunt vinden op jouw vraag benzine/lpg/diesel.

Kan ik alleen niet posten, maar wil hem wel e-mailen.
Dat zou fijn zijn! Ik stuur je even een berichtje!
CrazyFool schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:16:
Omdat van horen zeggen ofzo? Ik heb zelf 2 auto's gereden op lpg, een Opel Astra tot boven de 333000 kilometer nooit geen problemen mee gehad. En ik rij nu een Renault megane (2004) gekocht met 180000 op de teller en daarmee zit ik nu ook al op de 320000 kilometer. Geen centje pijn. Motorisch allemaal prima in orde. Echter het interieur begint nu langzaam aan zijn beste tijd te hebben gehad.
Eerlijk? De combinatie van een gebrek aan verstand op het gebied van auto's en de verhalen dat lpg veel onderhoud/risico met zich meebrengt.
t_captain schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:17:
Je rijdt zo'n beetje de meest economische auto die er is, maar omdat je 3x het gemiddelde aantal kilometers rijdt, wordt het toch nog duur. Dan kun je naar een andere auto kijken voor een oplossing, maar dat komt me niet heel logisch over :)

Compacte diesel, Polo/Corsa/Punto etc, loopt in de praktijk 1:20 a 1:25. Scheelt 150 per maand aan brandstof, tegenover een paar tientjes extra verzekering en een stuk meer wegenbelasting. Onder de streep verdien je 50 of 75 euro denk ik. En je rijdt een maat groter.
Uiteraard heb ik ook bij aanschaf van de Cuore gekeken naar wat economisch het beste was. Nu vroeg ik me af of dit nog wel een verstandige keuze is op basis van het aantal kilometers wat ik rijd. Op basis van alle reacties maak ik dus eigenlijk op dat ik financieel gezien beter in deze auto kan blijven rijden tot hij helemaal op is?
fsfikke schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:23:
[...]

Jawel: geen 3000km in de maand rijden. Klinkt misschien een beetje flauw. Maar goed, je hebt je rijbewijs pas net, dus daarvoor lukte het ook zonder die 3000km/maand. Je zal het niet voor de lol doen, maar de vraag is dan vooral of de boloning opweegt tegen de kosten van het rijden en de tijd die je eraan kwijt bent.
Voorheen reisde ik van deur tot deur in totaal 4,5 uur per dag met het OV. Nu doe ik er 2,5 uur per dag over. Ik heb een vast contract en ben erg blij met het werk dat ik doe. Financieel is het voor mij zeker nog te doen, maar als ik wat geld kan besparen dan doe ik dat graag.
Uiteraard vraag ik niet zomaar advies. Voor nu krijg ik in ieder geval het gevoel dat het ik het beste in de Cuore kan blijven rijden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb enige tijd terug ook voor dat budget (ca 6k) voor een auto gekeken, kwam uiteindelijk uit bij een Aygo /107. Daar een proefrit in gemaakt en halverwege besloten dat het m niet ging worden. Heb toen uiteindelijk een baan gevonden met leaseauto. Nu wat jaren later weer aan het kijken voor een privé auto en met (meer dan) het dubbele budget is het een stuk makkelijker. Mijn conclusie: Een goede auto onder de 6k bestaat niet, tenzij je concessies wil doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:12
Ik heb net mijn 307 sw lpg met 330000 op de teller weggedaan. Ook geen enkele problemen met de motor gehad. Auto ging weg omdat het economisch niet meer vannwege andere onderhoudsaspecten rendeerde. Motorisch was tip top. Ik rij ook tussen de 35.000 a 40.000 km per jaar. Lpg heeft voor mij zeer goed uitgepakt. Nu heb ik een diesel, maar dat heeft meer te maken met het aanbod.
Ik vind persoonlijk je budget 5000 euro voor een 2e hands met minder dan 100.000 km op de teller wel aan de lage kant. Ik denk dat tussen de 5.000 tot 8.000 euro meer reëel is. 40.000 km is best een behoorlijk aantal km, je zal waarschijnlijk gemiddeld ongeveer 2 uur per dag op de weg zitten. Ik zou dan liever voor iets meer veiligheid en comfort gaan. Polo/corsa/ibiza is dan toch wel het minste.

Iets meer km dan je zou willen en net boven het budget, maar wel wat meer auto:
https://www.athloncaroutl...ions/opel/corsa/69-spd-3/

[ Voor 5% gewijzigd door Chedara op 05-12-2016 00:21 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1. Zuinig rijden op snelweg op grote afstand.... Diesel
2. Zuinig rijden op snelweg, ten minste 110KW... hoge toeren om 120/130 te halen vreet brandstof

Mijn huidige bak, Megane, 1,5 liter diesel haal ik nog geen 1:18 mee, mij oude 140PK VW Touran reed ik 1:24 mee op diesel, zelfde als mijn Focus met 2 liter CDci , daar reed ik tegen de 1:28/1:29 mee. Mijn 2 liter laguna op LPG was 1:8. LPG rijd duur, Diesel rijd zuinig, mits natuurlijk voldoende vermogen om je pace te halen.

[ Voor 52% gewijzigd door Wim-Bart op 05-12-2016 00:57 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kijk even mee, zit met ongeveer hetzelfde :) Rijdt nu in een Suzuki Alto, die doet dan wel benzine en 1:20 maar is ver versleten.

Ik zit te kijken naar een Aygo/C1 (de stoelen van de Aygo zijn heel slecht, ik weet niet of een C1 andere stoelen heeft), maar ook wat groter en dan een dieseltje (Fabia of Clio) is een optie.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 05-12-2016 01:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wim-Bart schreef op maandag 5 december 2016 @ 00:54:
1. Zuinig rijden op snelweg op grote afstand.... Diesel
2. Zuinig rijden op snelweg, ten minste 110KW... hoge toeren om 120/130 te halen vreet brandstof

Mijn huidige bak, Megane, 1,5 liter diesel haal ik nog geen 1:18 mee, mij oude 140PK VW Touran reed ik 1:24 mee op diesel, zelfde als mijn Focus met 2 liter CDci , daar reed ik tegen de 1:28/1:29 mee. Mijn 2 liter laguna op LPG was 1:8. LPG rijd duur, Diesel rijd zuinig, mits natuurlijk voldoende vermogen om je pace te halen.
Je weet dat vermogen (oftewel kW) een resultaat is van toeren * koppel? Dus die 110 kW kan ook makkelijk gehaald worden met meer toeren ipv meer koppel, en daarmee gaat je statement compleet onderuit. Daarnaast zijn er auto's met een zgn. overdrive versnelling waarmee je rustig kunt cruisen op de snelweg. Kortom: vermogen zegt niets maar dan ook niets over het toerental en/of brandstofverbruik op de snelweg.

Verwijderd

Vorig jaar nog een auto gekocht met 95K op de teller voor 1200 euro zag er zogoed als nieuw uit heb alleen de accu moeten vervangen.

Alleen ja geen electrische ramen, geen airco, geen airbags of ander pruttel :P

Maar ik heb wel iets wat de meeste auto's niet hebben zelfs de tesla's niet, een extra speciaal lampje wat alleen schijnt op de bijrijders kant voor kaart lezen zodat de rijder geen last ervan heeft ^^

Meeste pc's en een scherm wat ik hier heb kost meer dan me auto marja waar liggen je prioriteiten

Gewoon goed rondkijken voor een auto en pas gewoon op zijn genoeg mensen/autodealers die je gewoon een oor aan draaien en gewoon een beetje onderhandelen :)

Maar ja optie of gewoon je auto nog behouden of diesel/gas halen en wat minder kosten hebben zolang er geen groot onderhoud moet worden gepleegd.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Icephase schreef op maandag 5 december 2016 @ 01:07:
[...]

Je weet dat vermogen (oftewel kW) een resultaat is van toeren * koppel? Dus die 110 kW kan ook makkelijk gehaald worden met meer toeren ipv meer koppel, en daarmee gaat je statement compleet onderuit. Daarnaast zijn er auto's met een zgn. overdrive versnelling waarmee je rustig kunt cruisen op de snelweg. Kortom: vermogen zegt niets maar dan ook niets over het toerental en/of brandstofverbruik op de snelweg.
Het is alleen een waarneming waarbij mijn ervaring is dat auto's met lage PK's en hoge toeren veel duurder rijden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Loona35
  • Laatst online: 18-11 18:02
Skoda Fabia 1.2 Greenline

Diesel die 1 op 33 rijdt (1 op 26 in werkelijkheid). Cruisecontrol kun je waarschijnlijk laten inbouwen voor rond de 500 euro. Zit betrouwbaar 3 cilinder blok van Volkswagen in. Er zijn veel te koop, omdat ze ooit met subsidieregeling zijn aangeboden aan particulieren en nadat die regeling eraf ging zijn ze door de meeste particulieren verkocht. Vraagprijs bij de dealers is 5.500 voor auto's met 150k op te teller. Hij is van binnen zo ruim als een 3-serie of A4, maar qua aanschaf en onderhoud X maal goedkoper.

[ Voor 45% gewijzigd door Loona35 op 05-12-2016 06:36 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Loona35 schreef op maandag 5 december 2016 @ 06:33:

Diesel die 1 op 33 rijdt (1 op 26 in werkelijkheid). Cruisecontrol kun je waarschijnlijk laten inbouwen voor rond de 500 euro. Zit betrouwbaar 3 cilinder blok van Volkswagen in. Er zijn veel te koop, omdat ze ooit met subsidieregeling zijn aangeboden aan particulieren en nadat die regeling eraf ging zijn ze door de meeste particulieren verkocht. Vraagprijs bij de dealers is 5.500 voor auto's met 150k op te teller. Hij is van binnen zo ruim als een 3-serie of A4, maar qua aanschaf en onderhoud X maal goedkoper.
Goeie tip, met deze kilometers een prima wagen.. die ook met hogere kilometers gekocht kan worden. Zelfs voor jouw budget een luxe versie van de station (zie link)

Trouwens Seat Ibiza en VW Polo werden met dezelfde motor aangeboden.

Voorbeeld Skoda Fabia Combi 1.2 TDI GREENLINE BUSINESSLINE / AIRCO / E
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Daarnaast heb je met skodaforum.nl een fijn forum mocht je hulp nodig hebben bij de aankoop en problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 05-12-2016 06:50 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MAX3400

MAX3400

Icephase schreef op maandag 5 december 2016 @ 01:07:
[...]

Je weet dat vermogen (oftewel kW) een resultaat is van toeren * koppel?
Ondanks dat je een punt hebt; ik denk dat voor de leek de uitspraak zou moeten zijn "zorg dat je een blok hebt wat bij 130km/h zo maximaal ongeveer 2800rpm loopt in de hoogste versnelling". Zijn we ook meteen af van diesel vs. benzine en veel harder mogen we toch niet in NL; wil je wel harder, zit je in iets meer herrie en iets hoger verbruik ;)
Falcon schreef op maandag 5 december 2016 @ 06:40:
[...]

Daarnaast heb je met skodaforum.nl een fijn forum mocht je hulp nodig hebben bij de aankoop en problemen.
Aan een forum heb je weinig als je een kat in de zak koopt; het is niet alsof iemand magisch via het forum een kapotte pakking repareert. Vind het een bijzonder advies om een auto te kopen omdat er zo'n fijn forum bestaat...

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Is hier geen marktplaats

[ Voor 96% gewijzigd door PWM op 05-12-2016 09:57 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 07:53

De wagen is an zich een goede tip maar we moeten niet overdrijven hier ;).

Een fabia is een B segment wagen, een A4 een D-segmenter. Qua binnenruimte is de fabia gelik aan een Ibiza, polo, fietsa etc. Wij hadden een Ibiza ST (zelfde platform) en deze had een behoorlijke kofferbak en aardige binnenruimte. Maar achterin is het krap en de wagen is ook erg smal. De huidige golf is qua interieur ook een duidelijke slag ruimer als de Ibiza/fabia.

De 1.2 is inderdaad een vrij sterke motor. Maar ik weet niet precies hoe betrouwbaar deze is. De verstuivers kunnen weleens problemen geven. Mijn vader rijdt een 1.2 TDI en heeft nog nooit problemen gehad (bijna 150.000 km).

Ik wil je als laatste tip meegeven dat je vooral naar de stoelen moet kijken! In onze Ibiza dagen sportstoelen weke vrij aardig waren, in mijn vader zijn 1.2 TDI zitten barslechte stoelen. Als je zoveel rijdt zou dat aardig moeten meewegen :-)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:52
Ik reed vroeger in zo'n Fiat Punto 1.3 diesel (lease) en dat was een prima wagentje. Heeft me nooit laten staan, en heeft echt genoeg vermogen voor het Nederlandse verkeer. Het voordeel van die auto is dat ie vroeger als auto zonder wegenbelasting is geleverd, waardoor ie populair in de lease was. Daardoor zijn er aardig wat in Nederland op kenteken gezet.

Ik heb geen idee hoe zuinig ie nou echt was, maar als ie binnen je budget past, zou ik zeker een keer gaan rijden met zo'n auto.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:58
Zit betrouwbaar 3 cilinder blok van Volkswagen in.
Wait whut?! Sinds wanneer is de 1.2 TDI een betrouwbaar blok, is juist een van de mindere blokken door problemen met de verstuivers en EGR klep
De 1.6 TDI is het betrouwbare TDI blok ;)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Al gedacht aan private lease? Is relatief goedkoop, nieuwe auto met veel opties en ook gelijk een auto waar je niet verkracht uitkomt na zoveel kilometer. én zuinige auto's.

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 05-12-2016 08:51 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• MAX3400

MAX3400

Kecin schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:50:
Al gedacht aan private lease? Is relatief goedkoop, nieuwe auto met veel opties en ook gelijk een auto waar je niet verkracht uitkomt na zoveel kilometer. én zuinige auto's.
Even snel gekeken; Peugeot 108 met stickers van de lease-maatschappij, 4 jaar, max 2500km/maand, verder 0 opties aangevinkt (geen luxe-opties, geen verzekering-extras etc, meer dan 5 schadevrije jaren): 279 Euro/maand excl. brandstof. Stel dat dat ding netjes 1 op 20 loopt (twijfelachtig), dan moet er dus nog 150 x 1.50 Euro aan benzine is en zit je maandprijs dus al op 500 Euro.

Nou weet ik niet hoe een 108 rijdt met een 1.0 69pk blokkie maar ik vind het nog grof veel geld, eerlijk gezegd.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MAX3400 schreef op maandag 5 december 2016 @ 07:14:
[...]

Ondanks dat je een punt hebt; ik denk dat voor de leek de uitspraak zou moeten zijn "zorg dat je een blok hebt wat bij 130km/h zo maximaal ongeveer 2800rpm loopt in de hoogste versnelling". Zijn we ook meteen af van diesel vs. benzine en veel harder mogen we toch niet in NL; wil je wel harder, zit je in iets meer herrie en iets hoger verbruik ;)

[...]

Aan een forum heb je weinig als je een kat in de zak koopt; het is niet alsof iemand magisch via het forum een kapotte pakking repareert. Vind het een bijzonder advies om een auto te kopen omdat er zo'n fijn forum bestaat...
Dit forum heeft anders wel als enige vanaf het begin goed bijgehouden welke grote en kleine kwalen zich voordoen met de skoda modellen. Deze info kun je dan dus ook goed gebruiken bij de aankoop.

Ook zijn de leden niet te beroerd om mee te denken en soms zelfs even ter plekke even te komen kijken.
Rene schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:37:
[...]

Een fabia is een B segment wagen, een A4 een D-segmenter. Qua binnenruimte is de fabia gelik aan een Ibiza, polo, fietsa etc. Wij hadden een Ibiza ST (zelfde platform) en deze had een behoorlijke kofferbak en aardige binnenruimte. Maar achterin is het krap en de wagen is ook erg smal. De huidige golf is qua interieur ook een duidelijke slag ruimer als de Ibiza/fabia.

De 1.2 is inderdaad een vrij sterke motor. Maar ik weet niet precies hoe betrouwbaar deze is. De verstuivers kunnen weleens problemen geven. Mijn vader rijdt een 1.2 TDI en heeft nog nooit problemen gehad (bijna 150.000 km).

Ik wil je als laatste tip meegeven dat je vooral naar de stoelen moet kijken! In onze Ibiza dagen sportstoelen weke vrij aardig waren, in mijn vader zijn 1.2 TDI zitten barslechte stoelen. Als je zoveel rijdt zou dat aardig moeten meewegen :-)
Hij rijdt nu in een freaking Dahaitsu Cuore.. lijkt mij dat elke auto die hij nu koopt meer luxe is :P
FabianGTI schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:48:
[...]

Wait whut?! Sinds wanneer is de 1.2 TDI een betrouwbaar blok, is juist een van de mindere blokken door problemen met de verstuivers en EGR klep
- Verstuiver probleem is waarschijnlijk al voorgekomen bij de 1.2TDI-auto's met de km-stand waar TS naar kan kijken met zijn budget. Eventueel preventief voor weinig op te lossen.
- Problemen met de EGR klep deden zich voornamelijk voor bij bestuurders die niet meer dan 15k in het jaar reden en voornamelijk stadsverkeer. Vervuiling deed de klep vastlopen. Dit is trouwens ook voor een klein bedrag op te lossen, EGR klep standaard open.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 05-12-2016 09:13 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
Kijk voor de gein eens naar een goedkope diesel als een Fiat Punto 1.3JTD, ding was van 2005. Mijn pa heeft dik anderhalf jaar 1tje gereden omdat ie zo rond de 40k km zat per jaar en geen lease auto voor handen had. Gekocht met 339000 en weer verkocht met 414000. Bakje kostte em 1500 euro en is weggegaan voor 400 euro. Nauwelijks onderhoud aan gehad. Ding had nog wel een ton erbij kunnen rijden zonder al teveel problemen. Pin je zeker niet vast op een lage km stand, ik koop persoonlijk liever een auto met meer km's.

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-11 09:09
Wim-Bart schreef op maandag 5 december 2016 @ 00:54:
Alleen maar omdat je Mégane een eerlijker verbruik meld, want 1 op 24 met een Touran haal je alleen met wind mee heuvel af, of als je ~ 70 km/h rijd, de meeste rijden krap 1 op 19 als ze rustig aan doen, zelfde geld voor de Ford Focus TDCi van je. Meet eens een half jaar de bonnetjes en je kilometerstanden. 8)7

Terugkomend op de TS, je rijd nu 3000 kilometer voor nog geen € 500,- per maand, goedkoper gaat je niet tot nauwelijks lukken ben ik bang.
Kecin schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:50:
Relatief goedkoop? Ooit nagerekend? Stel goedkoopste auto's (Fiat Panda, 108, C1 etc.) voor ~ € 200,- per maand voor 10.000 per jaar en 48 maanden, is € 9600,- euro.

Wegenbelasting minder dan € 1000,- (48 × € 20,-)
Verzekering All-Risk minder dan € 2500,- (48 × € 50,-)
Onderhoud minder dan € 1000,- (2 kleine beurten á € 300,-)
Kosten: € 4500,-
Afschrijving: ~ € 3000,-

Je betaalt dus € 9600,- voor iets wat € 7500,- kost, voordeel je hebt geen geld nodig van te voren, maar een lening op een auto is tegenwoordig ook al vanaf 2% te regelen.

[ Voor 39% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 05-12-2016 10:16 . Reden: TS reactie ]

• mpniek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-06 18:28
Goedkoopste dat je kunt rijden zal inderdaad de Twingo zijn. De 1.5 rijdt daarbij prima.
Let wel op de verschrikkelijke stoelen die er in de standaardversie aanwezig zijn.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

Speedmaster

Make my day...

Met een diesel ga je absoluut goedkoper uit zijn dan je huidige Cuore. Omslagpunt zal ergens rond de 20.000 km liggen. Een diesel is dus echt aan te bevelen.

• GewoonWatSpulle
Speedmaster schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:14:
Met een diesel ga je absoluut goedkoper uit zijn dan je huidige Cuore. Omslagpunt zal ergens rond de 20.000 km liggen. Een diesel is dus echt aan te bevelen.
Internet wijsheid? Omslagpunt voor zwaardere auto's > 1100 kilo ligt boven de 15-20.000 km. Een Up!, C1 of Panda kan nog goed mee met 30.000 km per jaar.

• Speedmaster
  • Laatst online: 00:15

Speedmaster

Make my day...

GewoonWatSpulle schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:17:
[...]

Internet wijsheid? Omslagpunt voor zwaardere auto's > 1100 kilo ligt boven de 15-20.000 km. Een Up!, C1 of Panda kan nog goed mee met 30.000 km per jaar.
Nee, geen internet wijsheid maar eigen ervaring over ruim 200000 km in de afgelopen jaren. En ja, uiteraard hebben we het over een kleine diesel, persoonlijk reed ik de afgelopen jaren met diverse Corsa's en hier is de gewichtsklasse zeker een voordeel.

Verwijderd

Een snel sommetje in excel voor een Polo (voorbeeld) geeft dat een Polo Benzine (1/16, E25/maand mrb) tegenover een Polo Diesel (1/22, E75/maand mrb) geeft dat je bij 14600km het omslag punt hebt. Uitgaande van E1.20 voor diesel en E1.53 voor benzine.

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Qua merken is alles wel ongeveer genoemd denk ik (hier en het andere 60k-forum), dus daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen. 2 zaken die wel interessant kunnen zijn:
- Als je een auto bij een bovag-handelaar koopt, heb je vanaf 4500 euro Bovag-garantie. Handig als na 1 week het blok onder je auto vandaan valt.
- Hou 1,5 of 2k van je budget achter de hand voor onderhoud. Mensen verkopen hun auto liever als er groot onderhoud aan komt dan wanneer ze hier net voor hebben betaald. Zeker in dit budget.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:38:
Een snel sommetje in excel voor een Polo (voorbeeld) geeft dat een Polo Benzine (1/16, E25/maand mrb) tegenover een Polo Diesel (1/22, E75/maand mrb) geeft dat je bij 14600km het omslag punt hebt. Uitgaande van E1.20 voor diesel en E1.53 voor benzine.
Vergeet niet de dieseltoeslag in je verzekeringspremie en de iets hogere APK/onderhoudskosten en afschrijving.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:30

aap

Omdat van horen zeggen ofzo? Ik heb zelf 2 auto's gereden op lpg, een Opel Astra tot boven de 333000 kilometer nooit geen problemen mee gehad. En ik rij nu een Renault megane (2004) gekocht met 180000 op de teller en daarmee zit ik nu ook al op de 320000 km.
Haha, het lijkt wel alsof je al mijn ex-lease auto's overgenomen hebt.
Ik heb dus ook een Astra en een megane op lpg gehad. Nooit problemen mee gehad, tenminste niets wat met de lpg te maken zou kunnen hebben. De angst voor lpg lijkt me niet helemaal terecht. Het enige nadeel is dat de tank van je kofferruimte of reservewiel afgaat. En je moet iets vaker tanken. Maar bij de kassa lach je 8)

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22
Ongeveer een jaar geleden stond ik voor het zelfde dilemma, alleen met een budget wat minder dan de helft was dan dat van jou, maar een vergelijkbaar jaarlijks aantal km's. Een paar conclusies:
Voor een vergelijkbaar maandelijks bedrag aan belasting, verzekering en brandstof, kan je met een LPG auto verreweg de grootse/ comfortabelste auto rijden. Dieseltjes worden al een stuk kleiner, en voor benzine zit je dan al snel richting een zuinige A categorie, zoals je nu ook al rijdt. (een Prius o.i.d. is een positieve uitschieter, maar daar gaat per 1-1-2017 het belasting voordeel vanaf, voor zover ik weet. Het voordeel was dat je het accupakket mag aftrekken van je ledig gewicht, waardoor die een belasting klasse of 2 lager uitviel).
Mijn situatie, ik ging van een 1040 kg wegende diesel die 1 op 18 liep naar een 1345kg wegende LPG auto die 1 op 9.5 loopt, en, onderhoudt niet meerekenend, zijn mijn lasten omlaag gegaan. Daar in tegen heb ik nu een ontzettend comfortabele auto met relatief veel luxe aan boord. (inc. onderhoud is het verhaal helaas anders, maar op €50,- na zat er geen enkel stukje LPG gerelateerd onderhoudt bij)
Als je comfort niet belangrijk vindt kan je dus ook heel voordelig rijden door een kleinere/ zuiniger auto op LPG te gaan rijden.
Het stigma, van een diesel is betrouwbaar, punt. gaat helaas niet altijd meer op, omdat die steeds complexer worden vanwege milieueisen.
LPG is qua aanschaf wat lastiger omdat je goed moet zoeken naar auto's met motoren die goed tegen LPG kunnen. Maar vanwege bovenstaande statement moet je dat bij diesels ook tegenwoordig :P .
Persoonlijk, vind ik bij dit aantal km's comfort van groot belang. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

Oh, en voor rekenen, ga never nooit niet van fabrieksopgave uit voor verbruik, maar kijk even op Spritmonitor.de o.i.d.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 09:46

dlmh

Lo-Fi

Zelf ben ik onlangs van een Fabia Combi uit 2002 op LPG overgestapt op een Fabia Greenline 2012 op diesel (vanwege een defect die niks met LPG te maken had). Ik rijd "slechts" 18k-20k per jaar, maar ben met deze diesel toch goedkoper uit dan eenzelfde Fabia op benzine met veel lagere MRB. Dit komt vooral doordat vergelijkbare auto's op benzine in deze klasse blijven steken op een gemiddeld verbruik van 1:16, en deze 1.2 TDI zonder problemen 1:23 doet.

Met een VW Up of vergelijkbaar ga je wel 1:20 op benzine halen met een heel laag MRB, maar je hierbij lever je natuurlijk wel een hoop ruimte in. Overigens betekent dit niet dat zo'n klein wagentje oncomfortabel rijdt, maar toch zou ik voor lange stukken wel een iets zwaardere bak willen hebben.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• ChipSkylark
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:14
Daihatsu Cuore is een prima keus als eerste auto. Ben er ook mee begonnen en in 4.5 jaar van 24.000km naar 170.000km zonder problemen. Nu werk ik al een paar jaar, dus heb nu een Ford Focus (diesel) van 2015.

Wat je ook kiest, goedkoper wordt het eigenlijk nooit. Niet qua onderhoud, niet qua belasting en niet op benzine (tenzij lpg of diesel).

Een goede vriend van mij heeft een eigen autobedrijf en heeft mij LPG afgeraden, omdat je erg afhankelijk bent van hoe het wordt ingebouwd. Als de auto van nature een LPG installatie heeft (sommige merken bieden dat aan), is het risico veel kleiner. De onderhoudskosten stijgen ook. Als je toch een auto met een LPG installatie wil die later is ingebouwd, vraag dan altijd naar de papieren hiervan om te kijken wie het heeft ingebouwd en of het onderhoud ook volgens het boekje is gedaan.

Of je diesel neemt of niet moet je zelf weten, ik voel me er eigenlijk toch niet zo prettig bij nu ik weet dat ze toch wel erg vervuilen. Dit zal dan ook zeker mijn laatste dieselauto zijn.

Als je alleen de kosten in overweging neemt, moet je een paar dingen niet vergeten mee te nemen in de berekening. Ik hoop dat ze in dat excel bestandje mee zijn genomen ;-)

- Diesel is duurder, maar kun je bij meer gereden kilometers ook weer voor meer geld verkopen. De waardedaling is lager. Kijk bijvoorbeeld bij autoscout wat het verschil is tussen autos met hetzelfde bouwjaar en kilometers, maar met een andere soort brandstof.
- Onderhoudskosten kunnen per merk en brandstof erg verschillen. Ik dacht dat ik met een diesel minder vaak naar de garage moet, maar Ford schrijft bij mij bijv. oliewissel elke 20.000 km voor
- Diesel of Benzine? Stijging van de brandstofprijzen lijkt een zekerheidje, neem dit mee in je berekening
- Verzekering is natuurlijk duurder voor diesel
- Voor de berekening van brandstofverbruik is het belangrijk realistische waardes mee te nemen(!) kijk bijvoorbeeld op www.spritmonitor.de

Succes met je keus.

Verwijderd

.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:08 ]

• Icephase

Icephase

Wim-Bart schreef op maandag 5 december 2016 @ 01:55:
[...]

Het is alleen een waarneming waarbij mijn ervaring is dat auto's met lage PK's en hoge toeren veel duurder rijden.
Nou je hebt er anders best een handje van om je eigen (beperkte) ervaring hier als absolute waarheid te vermelden. En daar help je TS niet echt mee.
Ook je voorbeeld over je 140pk Touran diesel: op spritmonitor.de is het gemiddeld verbruik van die auto (gemeten over 830 stuks) 6,75 liter/100 km, oftewel nog minder dan 1 op 16. Leuk dat jij 1 op 24 haalt, maar daar heeft TS niks aan. De Megane staat op diezelfde site met een gemiddeld verbruik van 5,54 liter/100 km (588 stuks) oftewel 1 op 18 en is dus -let op: in het algemeen!- echt wel zuiniger.

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 05-12-2016 11:13 ]

• MAX3400

MAX3400

ChipSkylark schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:05:
Of je diesel neemt of niet moet je zelf weten, ik voel me er eigenlijk toch niet zo prettig bij nu ik weet dat ze toch wel erg vervuilen. Dit zal dan ook zeker mijn laatste dieselauto zijn.
Wel raar; als ik bijvoorbeeld de Fabia van iemand anders in dit topic vergelijk diesel vs. benzine en allebei in de 75pk uitvoering, stoot de diesel volgens fabrieksopgave toch echt 11g/km minder uit dan de benzine ondanks dat diesel toch echt 100kg zwaarder is.
- Onderhoudskosten kunnen per merk en brandstof erg verschillen. Ik dacht dat ik met een diesel minder vaak naar de garage moet, maar Ford schrijft bij mij bijv. oliewissel elke 20.000 km voor
In het topic wat ik eerder aanhaalde over 60K/jaar rijden, heb ik laten zien dat een LPG vs. diesel het onderhoudsinterval voor die specifieke LPG 2x zo hoog/snel was; 4 beurten per jaar ipv van 2 beurten voor de diesel. Maar het kan inderdaad zijn dat andere/modernere motoren andere intervallen hebben; zo hoef ik met mijn V6 benzine maar eens in de 30K naar de garage voor standaard onderhoud.

• GewoonWatSpulle
MAX3400 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:20:
Wel raar; als ik bijvoorbeeld de Fabia van iemand anders in dit topic vergelijk diesel vs. benzine en allebei in de 75pk uitvoering, stoot de diesel volgens fabrieksopgave toch echt 11g/km minder uit dan de benzine ondanks dat diesel toch echt 100kg zwaarder is.
De CO² is dan ook niet echt de 'vervuiling' want bomen groeien hier immers van, het zijn de kleine deeltjes en andere bij producten van een hogere druk en temperatuur dieselverbranding, namelijk NOx uitstoot én fijnstof.

• hackerhater
  • Laatst online: 16-11 10:20
aap schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:44:
[...]

Haha, het lijkt wel alsof je al mijn ex-lease auto's overgenomen hebt.
Ik heb dus ook een Astra en een megane op lpg gehad. Nooit problemen mee gehad, tenminste niets wat met de lpg te maken zou kunnen hebben. De angst voor lpg lijkt me niet helemaal terecht. Het enige nadeel is dat de tank van je kofferruimte of reservewiel afgaat. En je moet iets vaker tanken. Maar bij de kassa lach je 8)
Of als je problemen met de LPG-installatie krijgt. Verdamper stuk, auwtsj 350 euro inclusief montage.
Niet verwonderlijk met 3 ton op de teller, maar nog.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-11 21:08
hackerhater schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:17:
[...]

Of als je problemen met de LPG-installatie krijgt. Verdamper stuk, auwtsj 350 euro inclusief montage.
als je je druk maakt over reparaties van 350 euro bij dit soort kilometrages...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even tegendraads: laat een LPG G3 installatie inbouwen in je huidige auto! Je zit nu all-risk in de verzekering, dus de auto zal niet oud zijn. Je wil geen LPG, maar reken het eens door wat het je zou kosten/besparen.

• Minneyar
hackerhater schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:17:
[...]

Zoek je een auto met een LPI installatie, heb je geen verdamper :P.
Of je rijd wel eens waar met een LPG auto, maar je benzine injector gaat lek en je cilinder komt vol benzine te staan => kromme drijfstang => complete motorblok vervangen.
Of je rijd met een diesel en je turbo gaat kapot.
Enz enz.
Wat ik bedoel te zeggen, N=1 verhalen helpen niet echt. Ik kan denk ik N= een stuk of 10 verhalen bedenken van LPG rijders zonder grote issues, maar daar is de TS niet echt mee geholpen.

Wat de TS, mijn inzien het best kan doen, is een lijstje maken met welke auto's hij voor zijn budget kan kopen binnen een, door hem, bepaald filter. Daar een kosten overzichtje van maken, in wat betrouwbaarheidsstatistieken duiken, en op basis daarvan een selectie maken.
Mocht LPG toch een optie worden heb ik nog wel een 2 tal documentjes die je in elk geval op weg helpen, met welke motor/auto wel of niet geschikt is.

• hackerhater
Hkuit schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:25:
[...]

Neuh, doe ik al niet met 25K per jaar, maar je hebt er meer onderhouds-kosten aan dan met een benzine-auto.
Minneyar schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:34:
[...]

Zoek je een auto met een LPI installatie, heb je geen verdamper :P.
Er zijn 2 soorten injectie-systemen ;)
Gas-injectie (zoals de mijne) en vloeistof injectie.
Lood om oud ijzer, er kan wat aan kapot.

[ Voor 34% gewijzigd door hackerhater op 05-12-2016 13:43 ]

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
[...]
[...]

In het topic wat ik eerder aanhaalde over 60K/jaar rijden, heb ik laten zien dat een LPG vs. diesel het onderhoudsinterval voor die specifieke LPG 2x zo hoog/snel was; 4 beurten per jaar ipv van 2 beurten voor de diesel. Maar het kan inderdaad zijn dat andere/modernere motoren andere intervallen hebben; zo hoef ik met mijn V6 benzine maar eens in de 30K naar de garage voor standaard onderhoud.
Imho, kun je stellen dat met een benzine, met langere ritten een onderhoudsbeurt wel na 20k kan...

Kleine beurtjes zou ik me geen zorgen over maken, het is de rest van de auto wat ook hard slijt.
Banden, Accu's, Draagarmrubbers, zo een beetje heel het onderstel...

Die twee keer olie wissel extra is denk ik dan nog maar een kleine druppel op de gloeiende plaat...

• Minneyar
hackerhater schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:41:
[...]

Neuh, doe ik al niet met 25K per jaar, maar je hebt er meer onderhouds-kosten aan dan met een benzine-auto.

[...]

Er zijn 2 soorten injectie-systemen ;)
Gas-injectie (zoals de mijne) en vloeistof injectie.
Lood om oud ijzer, er kan wat aan kapot.
Dat weet ik :P, ik reageer op het feit dat jij met een persoonlijk verhaal aankomt dat niet universeel is voor alle LPG auto's. Om er maar eens even een net zo'n N=1 verhaal tegen aan te gooien: Mijn auto heeft momenteel ong 315k km gelopen waarvan 150 k op LPG. de enige lpg gerelateerde onderhoudskosten in die tijd zijn, €30 voor een relais en €50 voor een nieuw verdeel blokje.
Waar ik tegen ageer is dat dit soort verhalen de TS niet helpen, aangezien het statistisch totaal niets zeggend is.

• hackerhater
Minneyar schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:07:
[...]

Dat weet ik :P, ik reageer op het feit dat jij met een persoonlijk verhaal aankomt dat niet universeel is voor alle LPG auto's. Om er maar eens even een net zo'n N=1 verhaal tegen aan te gooien: Mijn auto heeft momenteel ong 315k km gelopen waarvan 150 k op LPG. de enige lpg gerelateerde onderhoudskosten in die tijd zijn, €30 voor een relais en €50 voor een nieuw verdeel blokje.
Waar ik tegen ageer is dat dit soort verhalen de TS niet helpen, aangezien het statistisch totaal niets zeggend is.
Bij dit soort systemen gaat de verdamper in het algemeen kapot na 200.000~250.000 KM.
Pure slijtage en verwacht onderhoud. Een garage zet er een nieuwe in en klaar.

Maar als vergelijk : met mijn 500 KM/week heb ik die nieuwe verdamper in 2 maanden terug verdiend. Die kosten zijn een non-issue als je genoeg rijd.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Een Seat Mii/Volkswagen Up/Skoda Citigo schiet mij als eerste te binnen. Uit te breiden met cruise control en ik haal er zelf 1:19 mee (stads/snelweg verkeerd gecombineerd gebaseerd op 80km per werkdag) inclusief stoelverwarming ;)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

40k per jaar in zo'n gebakje is zelfkastijding

Vaak bu'j te bang!

• t_captain
Hkuit schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:25:
[...]

Zo'n verdamper, daarvan heb je er toch maar 1?

De meeste onderdelen waarvan je er maar 1 hebt, zijn niet de duurste reparaties. Uitgezonderd een turbo ofzo. Als ik bijvoorbeeld nieuwe injectoren moet plaatsen, zijn het er meteen 6. Keer 200 euro :)

• ChipSkylark
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:14
Ga eens als voetganger achter een stationair lopende diesel staan achter een stoplicht en doe het zelfde bij een benzineauto, je merkt het verschil. Het enige waar diesel beter in is is CO2 uitstoot, maar broeikasgassen staan niet gelijk aan totale vervuiling. Google anders even op fijnstof, NO2 of PAK.

LPG op een daihatsu cuore gaat hem trouwens niet worden. Misschien is er een bedrijf dat zo gek is het in te bouwen, maar dat gaat zo'n kleine driepitter 1 liter niet leuk vinden. Een grote robuuste motor heeft daarentegen veel minder moeite met LPG. Die grote amerikaanse pick-ups lopen bijvoorbeeld prima op LPG.

• hackerhater
t_captain schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:50:
[...]

Zo'n verdamper, daarvan heb je er toch maar 1?

De meeste onderdelen waarvan je er maar 1 hebt, zijn niet de duurste reparaties. Uitgezonderd een turbo ofzo. Als ik bijvoorbeeld nieuwe injectoren moet plaatsen, zijn het er meteen 6. Keer 200 euro :)
Klopt daar heb je er maar 1 van. Maar als ie kapot gaat doet direct je hele motor het slecht of zelfs niet ;) Hetzelfde niveau als een kapotte brandstofpomp.
Maar inderdaad de kosten vallen mee. Dat een paar maanden geleden de cata het loodje legde was minder.
Dat was direct 600+

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 05-12-2016 14:59 ]

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58
Ik zou persoonlijk de auto gewoon nog even afrijden, met diesel kan je misschien per maand besparen, maar naast de extra belasting, extra kosten voor de verzekering met je ook rekening houden met duurder onderhoud, extra afschrijving en de aanschafkosten.

Mocht je toch naar een wat fijnere auto opzoek bent, dan zou ik de kentekens ook even bij autoweek website bekijken, je ziet naast elkaar dan een overzichtje van de gemiddelde kosten. Het geeft een indicatie en laat zien hoe de auto's vergelijken ten opzichte van elkaar.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Icephase schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:10:
[...]

Nou je hebt er anders best een handje van om je eigen (beperkte) ervaring hier als absolute waarheid te vermelden. En daar help je TS niet echt mee.
Ook je voorbeeld over je 140pk Touran diesel: op spritmonitor.de is het gemiddeld verbruik van die auto (gemeten over 830 stuks) 6,75 liter/100 km, oftewel nog minder dan 1 op 16. Leuk dat jij 1 op 24 haalt, maar daar heeft TS niks aan. De Megane staat op diezelfde site met een gemiddeld verbruik van 5,54 liter/100 km (588 stuks) oftewel 1 op 18 en is dus -let op: in het algemeen!- echt wel zuiniger.
Ik weet niet hoe jouw cijfers tot stand komen of op die site. Maar met 160km/h+ reed ik vanaf de laatste pomp op de A12 met 1 tank tot de pomp in Schwechat Oostenrijk, dat is dus 1062km met een failsave tot de volgende pomp. In Nederland reed ik een stuk zuiniger, referentie is 4 jaar lang 3 keer per jaar heen en weer zelfde traject. Met mijn Focus (2002-2005) 3 jaar lang reed ik vanaf de zelfde pomp in NL tot aan Kecskemet in Hongarije, 1.375 km. En er werd gewoon door gereden. Met mijn Passat Synchro was het een ander verhaal, daar was ik blij als ik in Duitsland de 400KM haalde met 1 tank benzine :(

• pgs010
Bedankt voor alle reacties. Ik zal wat langer de tijd nemen om goed stil te staan bij alle adviezen. Ik denk dat ik voor mezelf even een overzicht moet maken van alle mogelijke opties en vervolgens moet gaan rekenen. Ik moet mezelf dan ook afvragen of ik nu 5000 euro zou moeten uitgeven om maandelijks maximaal 75 euro te besparen.

Op basis van jullie reacties neig ik voor nu in ieder geval naar de auto eerst afrijden. De auto is erg goed onderhouden en gaat hopelijk nog een tijd mee.
Op het gebied van comfort kom ik om eerlijk te zijn op dit moment niks tekort. Ik heb een Cuore met airco, toerenteller en parkeersensor. Daarnaast heb ik (nog) geen last van rugklachten. Ook niet tijdens de langere ritten. Het enige wat ik soms mis is de cruisecontrol, maar die kan ik er nog wel inbouwen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wim-Bart schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:43:
[...]
daar was ik blij als ik in Duitsland de 400KM haalde met 1 tank benzine :(
Zo'n brandstoftank heb ik ook wel eens gehad :X

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Jeetje, ik rijd 2500km tot 3000km per maand en ik zal ook echt nooit mijn kont in een kleine auto zoals een daihatsu parkeren.

Niet comfortabel, niet veilig en nog wel een tal van redenen.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
roches schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:12:

Ik heb zelf een opel corsa en daar betaal ik ook bijna 70 euro voor maandelijks. (Al-risk).
Heb jij voor de verzekering maar een jaar kilometrage van 10.000 km? Of veel schade vrije jaren? Ik zit zelf op 5 schade vrije jaren... rond de 55% korting maar op een bedrag van 27 euro ga ik niet uitkomen...

...

• MAX3400

MAX3400

Het scheeelt enorm per postcode, leeftijd en zelfs uitvoering van de auto. Helaas is dat een arbitraire waarde die een verzekeraar je oplegt omdat het kan. Ik zit ook op jouw premie maar wel met hele andere auto & randvoorwaarden.

• Hkuit
die Prius 2, dat is m.i. het beste advies;
superbetrouwbaar, mooi zuinig en een flinke auto tegen lage maandlasten.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
MAX3400 schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:00:
[...]

Het scheeelt enorm per postcode, leeftijd en zelfs uitvoering van de auto. Helaas is dat een arbitraire waarde die een verzekeraar je oplegt omdat het kan. Ik zit ook op jouw premie maar wel met hele andere auto & randvoorwaarden.
Helaas is het wel de waarheid ja. Gesnapt heb ik het nooit. Maar sommige vergelijkingen zijn gewoon niet te maken. Ik begrijp dat het ook voor verzekeraars lastig is om een duidelijke lijn te trekken. Je zou bijna de discussie op moeten roepen en echt naar rekeningrijden gaan. (Zou eigenlijk toe behoren aan een geheel eigen topic). Maar dan betaal je naar je verbruik (net als bij energie). Maar om dat door te kunnen voeren moeten er nog wel heel wat zaken veranderen in onze maatschappij en zou dat een totaal ander belastigingstelsel nodig hebben. Mocht dat ooit zover gaan komen dan zal het openbaar vervoer (mits goed geregeld) daar ook wel zo zijn vruchten van plukken.

Back in topic...
je rijdt nu een kleine zuinige auto.. je kunt ervoor kiezen om de maandlasten te verlagen maar zijn er geen mogelijkheden om bijv 1 dag per week thuis te werken? Want 220km voor woon-werk is wel erg veel? Of betaald de baas zo goed en is het werk zo uitdagend dat het je daar houd?

...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Freee!! schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:27:
[...]

Zo'n brandstoftank heb ik ook wel eens gehad :X
Ik heb weleens 400km per dag in een Clio gereden, bijna elke dag tanken :X. (tijdelijke opdracht bij onze zuiderburen).

Overigens is de Clio Eststate (> 2014) wel een mooie auto voor TS, valt alleen wel boven budget.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2016 18:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Loona35
  • Laatst online: 18-11 18:02
Rene schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:37:
[...]

haha ok ok is misschien wat sterk aangezet :+ maar de Fabia is in ieder geval erg ruim voor zijn klasse. Skoda staat erom bekend dat ze zo ruim zijn. De Superb en Ocativia zijn in hun klasses idem erg ruim
FabianGTI schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:48:
[...]

Wat Falcon zegt, zal de dealer waarschijnlijk ook zeggen. EGR klep issue is bij stadsgebruik auto's, die moet je echt vermijden (niet alleen vanwege EGR). En de verstuiver is bij auto's met meer dan 50k vaak al (onder dealervoorwaarden) vervangen. Maar loont zeker om te checken, terechte punten :)

• Madshark
  • Niet online
Hkuit schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:03:
die Prius 2, dat is m.i. het beste advies;
superbetrouwbaar, mooi zuinig en een flinke auto tegen lage maandlasten.
TS rijd bijna alleen maar snelweg, en wil graag met verkeer meerijden (120/130km/u), dan valt zo'n Pruis per direct af, die is alleen zuinig in gecombineerd (lees stads-) verkeer.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lol behalve dat die blokjes alles behalve betrouwbaar zijn. Noem het en het gaat kapot.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Is verhuizen geen oplossing?

Als je een leukere, snellere, grotere auto wilt - dat kan ik wel begrijpen. Maar veel goedkoper rijden dan een Cuore wordt lastig. Het vebruik van b.v. een VW diesel is inderdaad wel minder maar een Golf Mk 4 TDI is lang niet zo betrouwbaar als het koekblikje wat je nu hebt. Nu haalde mijn Golf 150pk TDI 6-bak wel 1:20 op de snelweg, 120 km, in de 6e versnelling en lekkere lage toeren en vooral niet remmen of gasgeven. Maar dat verschil in liter prijs en verbruik is al snel weg bij je eerste grote beurt.
(Of als er wat kapot gaat, want bij al mijn 3 Golf 4tjes ging er altijd wel wat stuk).

Een grotere, duurdere en snellere auto zal ook ongetwijfeld je verzekering duurder maken - zeker all risk en met 0 schadevrije jaren. En je moet meer wegenbelasting betalen voor een diesel natuurlijk.

Ik ben bang dat je anders 5500 euro gaat uitgeven om uiteindelijk toch duurder uit te vallen?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Hkuit
Madshark schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:33:
[...]

TS rijd bijna alleen maar snelweg, en wil graag met verkeer meerijden (120/130km/u), dan valt zo'n Pruis per direct af, die is alleen zuinig in gecombineerd (lees stads-) verkeer.
Geen kroegpraat, maar feiten!
Ga naar spritmonitor.de en zoek de Prius 2 op. Wat is het gemiddelde verbruik over honderden auto's? En waar denk je dat die auto's allemaal rijden in dat land?
En vervolgens de betrouwbaarheid; Google eens rond en constateer dat ze bij de meest betrouwbare auto's van de afgelopen 12 jaar horen.

Ik kom naar Tweakers omdat hier veel mensen onderbouwen wat ze zeggen; van dit soort uitroepen word ik altijd een beetje opstandig :(

• hackerhater
@TS
Ik denk persoonlijk dat LPG laten inbouwen (+/- 2500 euro) de goedkoopste optie is en dan de auto gewoon oprijden.
Ik betaal ongeveer 17 euro voor een volle tank dat goed is voor 380~400KM in een Megane en ik rij absoluut niet als een oud omaatje.

Vanuit gaand dat je auto geschikt is voor LPG.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 05-12-2016 22:29 ]

• Madshark
  • Niet online
Kroegpraat ?
Ik heb 15K km met een Pruis1 en 12K met een Pruis2 gereden.. 198km per dag snelweg, 2km per dag non-snelweg.. Beiden 1 op 15 als ik geluk had (1 op 14 eerder)
De hele voordeel van een hybrid zit hem in remmen/optrekken, dus stadsverkeer. Op de snelweg, met een constante snelheid doet het hele hybride gebeuren niets, behalve een last qua gewicht.
En wie heeft het hier over betrouwbaarheid ? Wat overigens ook wel meevalt, niet noemenswaardig beter dan de rest.

-edit-- afstanden aangepast, mijn dagelijk ww is 100km per enkele reis.

[ Voor 31% gewijzigd door Madshark op 06-12-2016 00:44 ]

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Als TS zoveel kilometers maakt is dat dan verkeer voor het werk?
Zo ja kan de baas dan geen leasebak ter beschikking stellen, of een kilometervergoeding of dergelijke?

Ik zou er overigens niet aan moeten denken om die afstanden dagelijks te rijden in de auto van TS.

Ik kom zelf ook wel ongeveer aan 1k km per week gemiddeld, maar dat is ook vooral werkverkeer en heb daarvoor een comfortabele bedrijfsauto met een tankpas ter beschikking gekregen.

Of de TS moet student/stagiare zijn, dan heb je die optie niet echt.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
Ik denk dat je toch eerst duidelijk moet hebben op welke brandstof je wilt rijden.

Diesel:
- hogere aanschafprijs auto
- hogere wegenbelasting
- lagere brandstof prijs (tanken&verbruik)
- vaak motoren die iets minder onderhoud nodig hebben en betrouwbaarder zijn. Als je een beetje een goede chauffeur bent, dan zul je toch alleen last hebben van de standaard onderhoud en mankementen, zowel bij diesel als met benzine.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
Ik heb een Renault - Twingo - 1.5 Dci Dynamique; een dieseltje dus. Toen nieuw gekocht omdat ik een aantal jaren wegenbelasting vrij kon rijden. Tot een half jaar geleden heb ik alle kosten bijgehouden, je kan de details zien op https://www.spritmonitor.de/en/detail/443419.html.
Ik rijd 100km per dag; ca 30k per jaar en rij afgerond 1:24. My car is my castle. De stoelen zijn goed genoeg, snap niet waar men het over heeft dat ze niet goed zijn. De diesel (motor) rijdt heerlijk. Kachel en radio doen het. Zo lang ik geen lease auto krijg hoef ik niet anders. Zit nu op de 125.000 km, dus binnenkort een dure onderhoudsbeurt (distributie). Vraag wat je wilt weten.

• pgs010
Skimovic schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 01:16:
Als TS zoveel kilometers maakt is dat dan verkeer voor het werk?
Zo ja kan de baas dan geen leasebak ter beschikking stellen, of een kilometervergoeding of dergelijke?
Dit betreft enkel verkeer van huis naar het werk. Ik hoef nooit te reizen in opdracht van mijn werkgever.
De reiskosten zijn op dit moment zeer laag, maar daar zijn we nu over in gesprek.
Mochten mensen zich afvragen waarom je zoiets zou willen:
De combinatie van een vaste baan, leuk werk en uitzonderlijk fijne collega's maken dat ik graag blijf en de reiskosten (voor nu) ervoor over heb.
ArnieNFW schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 06:56:
Ik heb een Renault - Twingo - 1.5 Dci Dynamique; een dieseltje dus. Toen nieuw gekocht omdat ik een aantal jaren wegenbelasting vrij kon rijden. Tot een half jaar geleden heb ik alle kosten bijgehouden, je kan de details zien op https://www.spritmonitor.de/en/detail/443419.html.
Ik rijd 100km per dag; ca 30k per jaar en rij afgerond 1:24. My car is my castle. De stoelen zijn goed genoeg, snap niet waar men het over heeft dat ze niet goed zijn. De diesel (motor) rijdt heerlijk. Kachel en radio doen het. Zo lang ik geen lease auto krijg hoef ik niet anders. Zit nu op de 125.000 km, dus binnenkort een dure onderhoudsbeurt (distributie). Vraag wat je wilt weten.
Ziet er goed uit. Ook qua onderhoudskosten! Ik ben eigenlijk alleen nog benieuwd naar een schatting van je verbruik als je 120/130 km/u rijdt.

[ Voor 0% gewijzigd door pgs010 op 06-12-2016 17:28 . Reden: Typo ]

• Icephase

Icephase

Wim-Bart schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:43:
[...]

Ik weet niet hoe jouw cijfers tot stand komen of op die site. Maar met 160km/h+ reed ik vanaf de laatste pomp op de A12 met 1 tank tot de pomp in Schwechat Oostenrijk, dat is dus 1062km met een failsave tot de volgende pomp. In Nederland reed ik een stuk zuiniger, referentie is 4 jaar lang 3 keer per jaar heen en weer zelfde traject. Met mijn Focus (2002-2005) 3 jaar lang reed ik vanaf de zelfde pomp in NL tot aan Kecskemet in Hongarije, 1.375 km. En er werd gewoon door gereden. Met mijn Passat Synchro was het een ander verhaal, daar was ik blij als ik in Duitsland de 400KM haalde met 1 tank benzine :(
Die cijfers komen tot stand doordat meer dan 800 mensen hun tankbonnetjes en km-standen hebben ingevuld voor die betreffende auto's. Minimaal hebben ze 1500 km ingevoerd, dus daar heb je al 1,2 miljoen km's te pakken maar waarschijnlijk is het een veelvoud daarvan. Daar weeg jij met jouw eigen ervaring echt niet tegenop hoor, sorry.

spritmonitor.de geeft gewoon een heel goede inschatting van het werkelijk verbruik. Alle andere, losse ervaringen ten spijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 06-12-2016 15:12 ]

• MAX3400

MAX3400

Icephase schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:10:
[...]

spritmonitor.de geeft gewoon een heel goede inschatting van het werkelijk verbruik. Alle andere, losse ervaringen ten spijt.
NOFI maar niet voor mijn auto. Ik zit bijna 3l/100km onder het gemiddeld verbruik. Zal wel aan mijn rijstijl liggen ofzo. Of ze rijden daar met een looien voetje?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MAX3400 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:19:
[...]

NOFI maar niet voor mijn auto. Ik zit bijna 3l/100km onder het gemiddeld verbruik. Zal wel aan mijn rijstijl liggen ofzo. Of ze rijden daar met een looien voetje?
Maar ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat een gemiddeld verbruik van Spritmonitor een eerlijker/realistischer beeld geeft dan 1 persoon hier op Tweakers? :P

Vaak bu'j te bang!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Kom eens terug als daar in plaats van drie andere gebruikers een stuk of 50/100 staan. Dan kan je pas zeggen of jij nu echt zuinig rijdt of niet.

• Hkuit
Icephase schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:10:
[...]

Die cijfers komen tot stand doordat meer dan 800 mensen hun tankbonnetjes en km-standen hebben ingevuld voor die betreffende auto's. Minimaal hebben ze 1500 km ingevoerd, dus daar heb je al 1,2 miljoen km's te pakken maar waarschijnlijk is het een veelvoud daarvan. Daar weeg jij met jouw eigen ervaring echt niet tegenop hoor, sorry.

Madshark schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 00:25:
Kroegpraat ?
Ik heb 15K km met een Pruis1 en 12K met een Pruis2 gereden.. 198km per dag snelweg, 2km per dag non-snelweg.. Beiden 1 op 15 als ik geluk had (1 op 14 eerder)
De hele voordeel van een hybrid zit hem in remmen/optrekken, dus stadsverkeer. Op de snelweg, met een constante snelheid doet het hele hybride gebeuren niets, behalve een last qua gewicht.
En wie heeft het hier over betrouwbaarheid ? Wat overigens ook wel meevalt, niet noemenswaardig beter dan de rest.

-edit-- afstanden aangepast, mijn dagelijk ww is 100km per enkele reis.
Even twee reacties gecombineerd:
@ Madshark: het feit dat jij een Prius 1 en 2 (weet je zeker dat je geen Prius 2 en 3 bedoeld; de 1 is in Nederland nauwelijks verkocht) 1 op 14 a 15 hebt laten rijden zegt veel over jou, als de gemiddelden uit Spritmonitor duidelijk lager liggen. Dat zijn namelijk getallen van enkele tientallen tot honderden mensen, en jouw getal is een n=1 waarneming.

Als ik kijk naar de Prius van 2004-2008, dus geen zuinigere Prius 3 of 4 meegenomen, dan zie ik een gemiddelde van 5,21 l/100 km over 748 auto's.

Idem trouwens voor wat betreft onderhoud; de Priussen hebben allang bewezen dat ze wél noemenswaardig beter zijn dan de rest. Maar niet bij jou kennelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Hkuit op 06-12-2016 15:52 . Reden: gemiddeld verbruik toegevoegd ]

• Madshark
  • Niet online
@ Madshark: het feit dat jij een Prius 1 en 2 (weet je zeker dat je geen Prius 2 en 3 bedoeld; de 1 is in Nederland nauwelijks verkocht) 1 op 14 a 15 hebt laten rijden zegt veel over jou, als de gemiddelden uit Spritmonitor duidelijk lager liggen. Dat zijn namelijk getallen van enkele tientallen tot honderden mensen, en jouw getal is een n=1 waarneming.
Ja het was laat ;).. Was inderdaad de Prius2 en 3.
En het klopt dat het veel zegt over het rijden. Ik heb de Priussen gereden als snelweg auto's. Dus direct de snelweg op (woon op ongeveer 1100 meter van oprit snelweg af) en bij mijn opdrachtgever weer direct snelweg af (ongeveer 900 meter). Op de snelweg gewoon met het linkerbaan verkeer meerijden, dus gemiddeld 130, soms 120 soms 140, maar niet overdreven hard, maar zeker ook niet onder het gemiddelde. En daar is zo'n hybride gewoon niet geschikt voor, want uiteindelijk rij je dus gewoon in een benzine auto met een relatief hoog gewicht.
En dat valt precies in lijn met al mijn collega's die destijds in de 'hype' een Outlander PHEV besteld hadden, die tellen allemaal letterlijk de dagen af dat ze hem mogen inleveren, verbruik van dat ding is zo ontzettend hoog op de snelweg dat ze veel te veel tijd verliezen met het regelmatig tanken van die auto's.

Als TS nu veel wisselende ritten maakt, met veel rem/optrek bewegingen, dan is het een heel ander verhaal, want de kracht van hybrid zit hem vooral in terugwinnen van energie (remmen), en hiermee het ondersteunen van de verbrandingsmotor. Puur op snelweg is TS beter af met een diesel of LPG, liefst nog in combinatie met een Adaptive Cruise (maar dat valt buiten het budget).

En nee, ik ben niet onder de indruk van 'bewezen noemenswaardig beter onderhoud'. Alleen al vanwege het feit dat een Prius 2x zoveel beurten nodig heeft dan mijn huidige auto (15k km vs. 30k km interval)
Het is verder gewoon volkomen afhankelijk van de rijder en hoe met zo'n auto word omgegaan. Ga je netjes en zuinig met een auto om, dan is vandaag de dag iedere auto wel betrouwbaar (terugroepacties, oh hoi Toyota, daargelaten) , of ben je niet met mij eens dat een lease 3 serie zwaarder belast wordt dan een particulier die met zijn/haar spaarcenten een Modus gekocht heeft ?
Afin, wat voegt dat toe aan de discussie, jij begint daar steeds over ?

• Icephase

Icephase

[...]

Met maar 3 gebruikerservaringen op die site voor die auto, kan het natuurlijk makkelijk dat je van het gemiddelde afwijkt. Dus dat doe je netjes. Met jouw gegevens erbij daalt het gemiddelde trouwens met 0,75 liter/100 km dus zit je er nog 'maar' 2,25 liter/100 km onder. Statistics... damn statistics and lies!
Met 800+ gebruikers is het natuurlijk veel minder logisch dat je zoveel van het gemiddelde afwijkt...

Maar we krijgen nu een discussie over waarom jij of Wim-Bart of wie dan ook afwijkt van het gemiddelde. Da's mooi maar daar heeft TS niks aan. Zonder extra info moeten we (en hij) er van uit gaan dat hij rond het gemiddelde zal presteren, dus kan hij die cijfers prima in zijn berekening gebruiken. In elk geval een stuk beter dan de fabrieksopgave of een uitschieter van iemand die hier reageert.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 06-12-2016 17:09 ]

• Madshark
  • Niet online
Exactly, verbruikservaring lijstjes (zo ook betrouwbaarheidslijstjes) zijn niet blind te gebruiken als referentie. Iedere gebruiker is anders, rijstijl, gebruikelijke vereeromstandigheden, het weer, banden, kwaliteit brandstof, belading, accessoires, etc.etc.etc. het zijn gewoon teveel variabelen die invloed op elkaar hebben. Ik kan op een traject van 100km zowel 1 op 12 als 1 op 23 rijden.
TS geeft aan dat er voornamelijk snelweg kilometers gereden worden, dat komt dan in de buurt van mijn situatie, vandaar ook mijn opmerking dat een Prius niet altijd de oplossing is.
Uiteindelijk blijft het lastig om alles in een spreadsheet te verwerken, als je ook nog eens iets zoekt waarmee je prettig je dagelijks ww kunt doen.
Want als je puur op alleen de cijfers afgaat (verbruik, MRB, verzekering) kom je uiteindelijk bij iets zoals dit uit.
Ben je toch wel een die-hard om daar het hele jaar je woonwerk mee af te leggen ;)
Ik zou, als ik TS was, een lijstje met 'kandidaten' opstellen, en gewoon eens gaan proefrijden. Wellicht vind je de ene auto fijner rijden ondanks een 10% hogere kostenpost. Je zit minstens 2 uur per dag je auto, comfort, stoelen etc. zijn dan imho ook belangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Madshark op 06-12-2016 19:25 ]

Verwijderd

Madshark, als je 1 op 14 weet te rijden met een Prius, kan dat maar 1 ding betekenen: je kunt niet rijden met zo'n ding. Ook op de snelweg zijn ze zuinig. Ik denk dat je eens naar je eigen rijstijl moet kijken.

Dit zijn echte gevevens, gemiddeld verbruik van lease-rijders, ontwikkeld door TNO:
http://www.werkelijkverbruik.nl/default.aspx

5.5L/100 km gemiddeld voor een Prius uit 2010, dat is 1:18.2. Waarbij lease-rijders bovengemiddeld door rijden, en bovengemiddeld veel snelweg rijden. Een VW Golf 1.2 TSi uit 2010 zit op 6.5-7.0L/100 km. Een Golf 1.0 Bluemotion uit 2016 zit op 6.4L/100 km, veel zuiniger wordt het niet in een benzine-auto van een beetje formaat (voldoende om comfortabel te zijn op lange afstanden).

Al zou jij waarschijnlijk 1 op 8 rijden in zo'n driecilinder Golf ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 20:13 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:06:
Madshark, als je 1 op 14 weet te rijden met een Prius, kan dat maar 1 ding betekenen: je kunt niet rijden met zo'n ding. Ook op de snelweg zijn ze zuinig. Ik denk dat je eens naar je eigen rijstijl moet kijken.
Dat kan met elke auto: vol gas verbruikt mijn auto ook 3 keer meer per km dan als ik 60 rijd. En hoe meer vermogen je auto heeft, hoe groter dat verschil wordt.

Ook een leuke voor TS: als hij van 1:15 naar 1:19 kan gaan door 100 i.p.v. 120 te rijden, gaat-ie van 200 naar 158 liter per maand. Dat scheelt 63 euro voor 5 uur. 5 uur minder werken ter compensatie kan al de moeite waard zijn.

Verwijderd

Dat kan, maar het is voor de meeste mensen wel prettig om een beetje mee te rijden met het verkeer. Men ergert zich massaal rot aan chauffeurs die Vmax-20 of langzamer rijden. Dan krijg je inhalende vrachtwagens enzo en maak je het niet prettiger en veiliger op de weg.

Vmax minus 5 a 10% lijkt me wel een prima suggestie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 20:18 ]

• Madshark
  • Niet online
Ik reed 1 op 14.5 op een MB ML420CDI (ja, dat is een 2300kg 4.0 V8 twinturbo diesel blokhut op wielen) en rij nu 1 op 21 met een VW CC 2.0 TDI, allemaal op hetzelfde traject. Dat zijn volgens mij bovengemiddelde waardes. Dus nee idd, met 1M+ km ervaring, ik kan niet rijden |:(
Anders houd je gewoon ff op met lijstjes erbij pakken van talloze verbruikstestjes en statistieken. TS rijd net als ik bijna alleen maar snelweg, en met alleen snelweg is hybrid niets meer dan een pak extra nutteloos gewicht. Ik spreek dus alleen over mijn ervaring met 2 Priussen waarbij er nagenoeg alleen maar snelwegkilometers met gemiddeld 130km/u gereden is.
Ik ben het met je eens dat een hybrid veel zuiniger is in gecombineerd verkeer, maar daar gaat het hier niet om.

[ Voor 7% gewijzigd door Madshark op 06-12-2016 20:39 ]

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
pgs010 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:50:
[...]

Dit betreft enkel verkeer van huis naar het werk. Ik hoef nooit te reizen in opdracht van mijn werkgever.
De reiskosten zijn op dit moment zeer laag, maar daar zijn we nu over in gesprek.
Mochten mensen zich afvragen waarom je zoiets zou willen:
De combinatie van een vaste baan, leuk werk en uitzonderlijk fijne collega's maken dat ik graag blijf en de reiskosten (voor nu) ervoor over heb.

[...]

Ziet er goed uit. Ook qua onderhoudskosten! Ik ben eigenlijk alleen nog benieuwd naar een schatting van je verbruik als je 120/130 km/u rijdt.
Puur voor woon werk verkeer een leasebak krijgen is inderdaad niet altijd gebruikelijk. Hoewel in Belgie waar ik woon gewoon kantoorpersoneel soms ook leasewagens hebben gewoon als verkapt loon.

Ik zou het hoe dan ook bespreekbaar maken. Het kost je toch gewoon een paarhonderd euro netto per maand om gewoon op je werk te komen. En daarbij nog je reistijd die onbetaald is.

Kan wellicht wel een soort van compensatie geregeld worden als je baas tevreden is en jij aan geeft ook graag te bljiven maar dat dit een dure grap begint te worden.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:08 ]

• Madshark
  • Niet online
Skimovic schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:02:
[...]

Puur voor woon werk verkeer een leasebak krijgen is inderdaad niet altijd gebruikelijk. Hoewel in Belgie waar ik woon gewoon kantoorpersoneel soms ook leasewagens hebben gewoon als verkapt loon.

Ik zou het hoe dan ook bespreekbaar maken. Het kost je toch gewoon een paarhonderd euro netto per maand om gewoon op je werk te komen. En daarbij nog je reistijd die onbetaald is.

Kan wellicht wel een soort van compensatie geregeld worden als je baas tevreden is en jij aan geeft ook graag te bljiven maar dat dit een dure grap begint te worden.
Heel erg afhankelijk van de prive situatie van TS (krijgt hij KM vergoeding? rijd hij ook veel prive? etc) is in Nederland niet altijd vanzelfsprekend dat een leaseauto financieel gunstiger is. Wij zitten hier met het fenomeen 'bijtelling', rij je meer dan 500km prive kan je dat enkele honderden euro's per maand kosten.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:03:
Als je op constante (snelweg)snelheid door kan rijden is een Prius ook zuinig. (Of in ieder geval: zuiniger dan een 'gewone' benzine-auto.
Twee redenen:
1) De vormgeving: Ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben.
2) Het type verbrandingsmotor. De Atkinson-cycle is minder krachtig, maar meer efficiënt. Dat de motor minder krachtig is wordt bij het optrekken dan weer gecompenseerd door de elektromotoren.
Word het opeens een "Prius is better than the rest" topic ?
1. Dat heet CW waarde. En die van de vorige Pruis is marginaal beter dan bijv. een Golf 7. (0.26 vs 0.27), maar weer slechter dan bijv. de Mercedes CLA en Audi A4 (beiden 0.23) oftewel niet veel beter of slechter dan de gemiddelde andere auto.
2. Een turbo doet meer aan de efficiency dan de Atkinson cycle. Niet voor niets dat bijna alle zuinige benzines (en diesels) van een turbo voorzien zijn.
Feit blijft, een Prius (of ieder ander hybrid) niet zuiniger is op situaties waar geen energie teruggewonnen kan worden (dus snelweg), eerder tegenovergesteld, vanwege het extra gewicht.

[ Voor 30% gewijzigd door Madshark op 06-12-2016 21:37 ]

• Hkuit
Madshark schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:16:
[...]
Word het opeens een "Prius is better than the rest" topic ?
1. Dat heet CW waarde. En die van de vorige Pruis is marginaal beter dan bijv. een Golf 7. (0.26 vs 0.27), maar weer slechter dan bijv. de Mercedes CLA en Audi A4 (beiden 0.23) oftewel niet veel beter of slechter dan de gemiddelde andere auto.
2. Een turbo doet meer aan de efficiency dan de Atkinson cycle. Niet voor niets dat bijna alle zuinige benzines (en diesels) van een turbo voorzien zijn.
Feit blijft, een Prius (of ieder ander hybrid) niet zuiniger is op situaties waar geen energie teruggewonnen kan worden (dus snelweg), eerder tegenovergesteld, vanwege het extra gewicht.
Mmm ja, daar lijkt het op. Nu we toch bezig zijn dan toch ook een inhoudelijke reactie:
1. Nee, niet alleen de Cw waarde bepaalt de luchtweerstand, ook het frontaal oppervlak. Een motor heeft een rampzalige Cw waarde maar toch een redelijk beperkte luchtweerstand omdat het oppervlak veel kleiner is dan dat van een auto. Een grotere auto met goede Cw waarde kan dus nog steeds een flinke luchtweerstand hebben.
2. Klopt, de Prius 2 heeft maar een 1.5 liter motor die is ontwikkeld op zuinigheid. Om op snelheid te komen gebruikt hij de elektromotor + de benzinemotor, eenmaal op snelheid heeft 'ie (en dat geldt voor iedere auto) nog maar een fractie van zijn vermogen nodig en dat kan die benzinemotor prima aan, als je maar niet alsmaar aan het inhalen (extra gasgeven) bent. Vandaar dat veel mensen 1 op 20 in een Prius kunnen rijden...

• Hkuit
Madshark schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:37:
[...]
Anders houd je gewoon ff op met lijstjes erbij pakken van talloze verbruikstestjes en statistieken. TS rijd net als ik bijna alleen maar snelweg, en met alleen snelweg is hybrid niets meer dan een pak extra nutteloos gewicht. Ik spreek dus alleen over mijn ervaring met 2 Priussen waarbij er nagenoeg alleen maar snelwegkilometers met gemiddeld 130km/u gereden is.
Ik ben het met je eens dat een hybrid veel zuiniger is in gecombineerd verkeer, maar daar gaat het hier niet om.
Anders kijk je eerst even goed op wie je reageert; ik was het niet namelijk, maar ik krijg wel ongevraagde bijval van anderen die het gek vinden dat jij 1 op 14-15 rijdt met een Prius.

• Madshark
  • Niet online
Hkuit schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:55:
[...]

Anders kijk je eerst even goed op wie je reageert; ik was het niet namelijk, maar ik krijg wel ongevraagde bijval van anderen die het gek vinden dat jij 1 op 14-15 rijdt met een Prius.
Anders kijk je even goed op wie ik reageer / quote ;) Reactie was op @Benedict Tokkie
Maargoed, blijkbaar vind jij (en anderen) gek dat je met 300kg extra nutteloos gewicht op de snelweg niet zuiniger kunt rijden dan een modernere kleine turbo benzine. Ik noem dat logica, en dat is dan ook precies wat ik met ongeveer 27.000km snelweg rijden met Priussen heb ondervonden.
Daarnaast is het geheel offtopic, want TS zoekt een auto voor 40k KM snelweg per jaar, liefst onder de 100k KM en voor een budget van ongeveer €5000. Zo hard schrijven die auto's ook weer niet af ;)

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-11 16:34

Diablo_GT

nbx

Een optie die nog niet genoemd is de Citroen C3 1.4 hdi geproduceerd tussen 2006 en 2008. De generatie ervoor is wat minder, tussen 2006 en 2008 hebben ze dit verbeterd. Het verschil kun je zien aan onder andere de cruisecontrol, in de nieuwere type is deze verplaatst van de het stuur naar de stuurkolom, raamkant.

Ik heb er vier jaar in gereden met een gemiddelde verbruik 5 a 5,5 liter op de 100km. Kwa wegenbelasting zit je net onder 1050kg wat een voordeel is ten opzichte van de punto die zit een klasse hoger dacht ik. Het verschil in gewicht merk je aan de isolatie. In de punto heb je minder lawaai op de snelweg, dit merk je alleen als je direkt van de c3 naar de punto overstapt. Zo klein.

De stoelen zitten heerlijk, vooral met de armsteun die aan je stoel zit. Stuur is in hoogte verstelbaar net zoals de stoelen, dus een goede zitpositie vinden zal makkelijk gaan.

Waar je rekening mee moet houden is de distriebutieriem deze moet bij 240000 km vervangen worden is niet goedkoop, maar dit geld ook voor de amdere autos.
De stabilisator stangen zijn kwaaltjes, hoor je als je over klinkers rijdt.

nbx

Pagina: 1 2 Laatste